Minä uskon Jumalaan, kaikkivaltiaaseen Isään, taivaan ja maan Luojaan.
Mitä se merkitsee? Vastaus: Uskon, että Jumala on luonut minut sekä koko luomakunnan, antanut minulle ruumiin ja sielun, silmät, korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja kaikki aistit sekä pitää niitä jatkuvasti yllä. Hän antaa myös vaatteet ja kengät, ruoan ja juoman, kodin ja konnun, vaimon ja lapset, pellon, karjan sekä kaiken omaisuuden. Hän suo minulle joka päivä runsaasti ruumiin ravintoa ja kaikkia elämän tarpeita, suojelee kaikilta vaaroilta, turvaa ja varjelee kaikesta pahasta. Kaiken tämän hän tekee yksinomaan isällisestä, jumalallisesta hyvyydestään ja laupeudestaan, vaikka en sitä lainkaan ansaitse enkä ole sen arvoinen. Tästä kaikesta minun on häntä kiitettävä ja ylistettävä ja tämän vuoksi häntä palveltava ja toteltava. Tämä on varmasti totta.
Tunnustuskirjat/Vähä katekismus/Ensimmäinen uskonkohta(sivu 305)
Uskotko Isään Jumalaan, joka on luonut koko luomakunnan vai evoluutioon ja sattumaan; miksi ja mikä merkitys luomiskertomuksella tai alkuräjähdyksellä ja sattumalla on meille?
Arkkipiispa Jukka Paarma: ”Jumala nähdään takaapäin. Jumala ikään kuin kätkeytyy vastakohtaansa. Jumala ei suostu ihmisten paljastamaksi tai ihmisten selitettäväksi. Jumala on salattu Jumala ja hänen voimansa näkyy hänen heikkoudessaan, Jumalan kirkkaus pimeyden keskellä ja hänen läsnäolonsa tunnetaan poissaolon kokemuksen keskellä.”
Miksi meillä on salattu Jumala?
Mikä merkitys meille on Isä meidän -rukouksella?
Linkki arkkipiispa Jukka Paarman hyvään saarnaan Roomassa:
http://www.evl.fi/arkkipiispa/jp17-1-99.htm
Kaikki julkaistut blogini:
Juha Heinilä, siis onko pakanat jotenkin eriarvoisessa asemassa eli eikö kaikkien ihmisten, niinkuin Jeesuksen aikaan, tule kuulla Jeesuksen Sanat ja kääntyä eli tehdä parannus??
Onko tänä päivänä jokin ryhmä joka saa ”lahja vanhurskauden” ilman Jeesuksen kuulemista ja parannusta??
Ketkä ovat tämän päivän paatuneita jotka eivät kuule ja näe ja käänny ja joita Jeesus ei paranna?? Siis niitä jotka luulevat olevansa Jumalan lapsia mutta eivät todellisuudessa ole koska eivät kuule Jeesuksen Sanoja???
”Ari, fariseukset olivat juutalaisia, kuten muihin puoluesiin kuuluvat. He pitivät omaa ’oppiaan’ ainoana oikeana.” Eihän Jeesus fariseusten oppia sanonut vääräksi. Sen sijaan hän arvosteli heidän omahyväisyyttään. ”Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.”
Martti Pentti, eipä voi muuta sanoa kuin että olet kyllä aikalailla väärässä, eikö fariseukset noudattaneet lakia ja sen mukaan esim aviorikoksesta tuli rangaista kivityksellä, eikö Jeesus juuri tullut tuomaan armoa tämän lain armottomuuden sijaan???
Matt. 16:12
Silloin he ymmärsivät, ettei hän käskenyt kavahtamaan leivän hapatusta, vaan fariseusten ja saddukeusten oppia.
Martti Pentti, fariseuksilla ei ollut oikeaa oppia, vaan olivat aikansa liberaaleja eksyttäjiä, jotka omilla säännöillään vesittivät Jumalan sanan.
Lainasin Matt. 23:3 tekstiä sellaisena, kuin se on -93 raamatunkäännöksessä. Ehkä Jeesus tarkoitti ’hapatuksella’ sitä, mihin viittasin aikaisemmassa kommentissani. Fariseukset opettivat lakia kirjaimellisesti oikein, mutta vastoin lain henkeä.
Martti Pentti, Matt. 15:1-20 on valaiseva kohta. Miten fariseukset opettivat lakia kirjaimellisesti oikein, mutta vastoin lain henkeä; voisitko kertoa, kun minä en ymmärrä?
Olen seurannut keskusteluanne farisealaisuudesta. Kun ketju on näin pitkä, en muista mitä kukin on kirjoittanut. Sopii kai silti kommentoida?
Minun tapani selittää Raamattua lähtee Kristuksesta ja uskosta käsin.
Mielestäni farisealaisuus paljastuu Jeesuksen vertauksessa kahdesta rukoilijasta temppelissä. Fariseus ja publikaani.
Fariseuksella ei ollut tarvetta parannukseen, vaan hän katsoi olevansa aivan OK Jumalan edessä. Etkö sinä, Ari, kerro meille jatkuvasti aivan samaa itsestäsi? Olen huomannut, että usein kehuskelet meille parannuksestasi, vaikka Paavalin mukaan meillä syntisillä ei ole muuta kehumisen aihetta kuin Kristus = saamme turvautua hänen armoonsa.
Jeesus käski kyllä opetuslasten tehdä kaiken mitä nämä kiirjanoppineet ja lainopettajat käskevät, ei heidän opetuksensa mielestäni siinä voinut olla pielessä. Eiikö vika ollut heidän nöyryyden puutteessaan, siinä että he kuvittelivat voivansa täyttää lain?
Moni sanoo, että sama ilmenee meidän kirkossamme, hyvin harvalla on tarvetta lukea psalmia ”Tutki minua Herra, tutki minun sydämeni…”
>>> Matteuksen 25. luvun vanhurskaat eivät olleet sen vertaa kiinnostuneita omasta pelastumisestaan, että olisivat edes pistäneet muistiinsa hyviä tekojaan>>>>Pentti
Minun vaikea unohtaa niitä Jeesuksen sanoja, joissa sanotaan toisin = kehotetaan kiinnostumaan omasta pelastuksesta:
Kehotus valvomiseen, kehotus välttämään farisealaista hapatusta, kehotus rukoilemaan Herran rukous, kehotus muistamaan Herran päivää, joka tulee niin kuin varas yöllä.
Samaa tukevat sitten vertaukset 10 neitsyestä, todellisesta viinipuusta ja siinä pysymisestä
Tuli mieleen, että Heprealaiskirje puhuu myös vanhasta hapatuksesta. Mielestäni sitä on kaikki, mikä on ”tästä maailmasta” – mukaan lukien tämän maailman hengellisyyys silloinkin kun se on muodikkaiden eettisten normien mukaan sävellettyä.
Vanhaa hapatusta on siis myös kaikki elämä ja hengellisyys ilman Kristusta.
Kristuksessa ovat kaikki ne, joita Paavalin Roomalaiskirjeen mukaan Henki johtaa. He ovat valittua sukukuntaa ja valon lapsia, kun taas lihansa ja oman luontonsa johdolla elävät ovat maailman eli pimeyden lapsia. Siksi heillä ei ole viimeisenä päivänä mitään puolustajaa, vaikka he tuovat syitään ja tekojaan esiin..
Mitä Juha mahtaa tästä selityksestä ajatella?
Jorma Ojala: ”Tänään panet piikkiini arvostelun M. Pentin tekstistä, jota en ole edes lukenut.”
Mitä ihmettä puhut? Tässä lainaus tekstistäsi: ”Martti Pentin sanasaivartelu ja uusien tyhjien väitteiden keksiminen niistä on sen verran holtitonta ja tolkutonta, että se menee pikemminkin halvan viihteen puolelle”.
Etkö tuossa arvostele M. Penttiä? Etkö ollut edes lukenut hänen tekstiään? (Ja eikö tuo ole aika henkilökohtainen hyökkäys?) Vai kirjoittaako tänne joku toinen Jorma Ojala?
”Pari päivää sitten sanoit minun pilkkaavan jonkun uskoa, vaikka poimin simppelisti yhden media-aamiaiselta totuutena sanotun lauseen.”
Voisitko tarkentaa, mistä viestistä ja tilanteesta on kysymys (blogi ja kellonaika)? Toistaiseksi lauseesi jää vain epämääräisenä leijumaan ilmaan. Jos olen noin sanonut, niin olen taatusti sen myös perustellut. Olisiko ollut asiallista vastata minulle ko. ketjussa?
”Tapasi on lukea tekstistäni riven välistä jotakin mitä siinä ei ole, minkä johdosta siten moralisoit minua.”
Olen kerta toisensa jälkeen pyytänyt sinua perustelemaan syytöksesi. Taas kerran niitä kyselen. Mitä olen lukenut rivien välistä? Ja ennen kaikkea: mitä ja miten olen sinua moralisoinut?
”Kun sinulla on näin vaikeaa ymmärtää tekstiäni, olisiko meidän syytä tutkia niitä yhdessä kasvotusten jonkun viranomaisen kanssa?”
Tämä ei varmaan kommenttia ansitsisi, mutta toteanpa kuitenkin, että viranomaisten kanssa ongelmissa olisit sinä: siis anytime Tosin egoni ei ole niin herkkähipiäinen, että moiseen lapsellisuuteen sortuisin.
”Sinä kirjoitat jatkuvasti minusta perättömyyksiä. Hyvin voisi käyttää sanaa valhe, vaikka se ruma sana onkin.”
Olisin ikionnellinen, jos yhdenkin konkreettisen esimerkin onnistuisit kertomaan. Yhdenkin.