Tunnustuskirjat – Luominen

Minä uskon Jumalaan, kaikkivaltiaaseen Isään, taivaan ja maan Luojaan. 

Mitä se merkitsee? Vastaus: Uskon, että Jumala on luonut minut sekä koko luomakunnan, antanut minulle ruumiin ja sielun, silmät, korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja kaikki aistit sekä pitää niitä jatkuvasti yllä. Hän antaa myös vaatteet ja kengät, ruoan ja juoman, kodin ja konnun, vaimon ja lapset, pellon, karjan sekä kaiken omaisuuden. Hän suo minulle joka päivä runsaasti ruumiin ravintoa ja kaikkia elämän tarpeita, suojelee kaikilta vaaroilta, turvaa ja varjelee kaikesta pahasta. Kaiken tämän hän tekee yksinomaan isällisestä, jumalallisesta hyvyydestään ja laupeudestaan, vaikka en sitä lainkaan ansaitse enkä ole sen arvoinen. Tästä kaikesta minun on häntä kiitettävä ja ylistettävä ja tämän vuoksi häntä palveltava ja toteltava. Tämä on varmasti totta.

Tunnustuskirjat/Vähä katekismus/Ensimmäinen uskonkohta(sivu 305)

Uskotko Isään Jumalaan, joka on luonut koko luomakunnan vai evoluutioon ja sattumaan; miksi ja mikä merkitys luomiskertomuksella tai alkuräjähdyksellä ja sattumalla on meille?

Arkkipiispa Jukka Paarma: ”Jumala nähdään takaapäin. Jumala ikään kuin kätkeytyy vastakohtaansa. Jumala ei suostu ihmisten paljastamaksi tai ihmisten selitettäväksi. Jumala on salattu Jumala ja hänen voimansa näkyy hänen heikkoudessaan, Jumalan kirkkaus pimeyden keskellä ja hänen läsnäolonsa tunnetaan poissaolon kokemuksen keskellä.”
Miksi meillä on salattu Jumala?

Mikä merkitys meille on Isä meidän -rukouksella?

 b2ap3_thumbnail_Arkkipiispan-vaakuna-.jpg

Linkki arkkipiispa Jukka Paarman hyvään saarnaan Roomassa:

http://www.evl.fi/arkkipiispa/jp17-1-99.htm

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Juha, tuo mainitsemasi lauantain 4.5. kommentti on se, jonka luulin sinun poistaneen tänään (mutta siellähän se edelleen on). Viesti, jonka merkkasit off topicilla oli joskus viikkoja sitten; päivämäärää ja ketjua en enää muista, mutta tekstisi ”valitusoikeutta ei ole” muistan hyvin. Edes mieleni vieressä ei käynyt, että voisin jotenkin muokata tekstiäni. Miten se olisi edes mahdollista, eihän minulla eikä blogissa enää ollut sitä viestiä.

    Mikä ketju ja kellonaika se oli? Jos sinä et ole sitä poistanut, niin sehän voi olla vielä siellä ”muokattavissa”. Tosin sillä ei enää ole merkitystä, koska Ojalan kommentti on joka tapauksessa poistettu.

  2. Olen nyt vähän paremmalla koneella lukenut Ari Pasasen pyynnöstä hänen tekstinsä. En valitettavasti ymmärrä kysymystä, mutta se tuo mieleeni Arin sadat muut samankaltaiset kysymykset samasta aiheesta.
    Olisiko tämä sopiva vastaus:
    Kaikki syntiset ovat tervetulleita Jumalan valtakuntaan, sillä juuri syntisiä varten Jeesus tuli tänne.
    Kukaan luterilainen uskova ei peri isänsä tai äitinsä uskoa, vaan usko on henkilökohtainen.
    Usko syntyy evankeliumin sanasta Pyhän Hengen voimasta.

    Aivan kuten luonnollinen lapsi kuolee tai kärsii puutostauteja ravinnon puutteesta, niin myös uusi luomus näivettyy ja jopa kuolee ilman sanan ravintoa.

    Uskovissa ei mielestäni ole mitään Tähtien sodasta tuttua voimaa, vaan Pyhä Henki, joka puolustaa heitä ja ohjaa totuuteen. Kaikki hyvä vaikutus uskovassa on Pyhän Hengen työtä Jumalan armosta. Uskovassa itsessään ei ole mitään tehonappulaa, josta vääntää halutessa lisää voimaa ja uskoa.
    Siksi me joudumme koko elämän ajan kilvoittelemaan uskossa ja pyytämään ”anna meille meidän syntimme anteeksi & päästä meidät pahasta”. Meihin näet aina tarttuu synti, joka tekee hitaaksi. Hitaaksi mihin? Hitaaksi uskomaan, sillä kaikki mikä puuttuu, se uskosta puuttuu.
    Siunattua sunnuntaita!
    .

  3. Jorma Ojala, kiitos asiallisesta vastauksesta, saanen kommentoida sen sisältöä.

    Kaikki syntiset ovat tervetulleita Jumalan valtakuntaan, sillä juuri syntisiä varten Jeesus tuli tänne.

    Totta toinen puoli eli kyllä kaikki syntiset voivat tulla Jumalan valtakuntaan mutta se mitä Jeesus tuli tekemään oli ja on KUTSUMAAN syntisiä parannukseen, siis aikuisia ihmisiä. Jeesus julisti ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”, siis koko evankeliumi, ja siellä on selkeästi Sanottu kuinka Jumalan valtakuntaan päästään, Jeesus jopa Sanoo että tulee ”laskea kustannukset” onko valmis siihen.

    Kukaan luterilainen uskova ei peri isänsä tai äitinsä uskoa, vaan usko on henkilökohtainen.
    Usko syntyy evankeliumin sanasta Pyhän Hengen voimasta.

    Siis kun vauva kastetaan ja hänelle pienestä pitäen opetetaan tiettyä opetusta niin kuinka tämä ei olisi perittyä ”uskoa”? Evankeliumeissa ei missään sanota että lapsi tulee kastaa ja näin ”varmistaa tai liittää” eli kyllä kun opetetaan että kasteessa vauva saa jotakin niin se on perittyä isiltä olevaa opetusta jolla yritetään antaa jotain lapselle minkä tulisi tulla juuri evenkeliumin kuulemisen kautta eli tekemällä parannuksen ja uskomalla evankeliumin josta seuraa kasteelle meno ja Pyhän Hengen saanti.

    Uudestisyntyminen tarkoittaa selkeästi nöyrtymistä lapsen kaltaiseksi eli aloittaa täysin uusi elämä ilman mitään omaa, eikä lapsi voi nöyrtyä lapsen kaltaiseksi vaan vain aikuinen eli vain aikuinen voi uudestisyntyä. Jumala kyllä pitää huolen lapsista.

    Se miten uudesti synnytään on evankeliumin kuulemisen kautta parannukseen, evankeliumin uskominen, kasteen ottaminen ja Pyhän Hengen saaminen, tätä on teve hengellinen uudestisyntyminen.

  4. Kaikki syntiset ovat tervetulleita Jumalan valtakuntaan, sillä juuri syntisiä varten Jeesus tuli tänne. Kukaan luterilainen uskova ei peri isänsä tai äitinsä uskoa, vaan usko on henkilökohtainen. Usko syntyy evankeliumin sanasta Pyhän Hengen voimasta.

    Jorma, kiitos erinomaisesta kommentista. Näin on.

  5. Juha Heinilä, eikö Jeesus selkeästi Sano mitä kuuluu julistaa evankeliumina:

    Matt. 26:13
    Totisesti minä sanon teille: missä ikinä kaikessa maailmassa tätä evankeliumia saarnataan, siellä sekin, minkä hän teki, on mainittava hänen muistoksensa

    Mark. 14:9
    Totisesti minä sanon teille: missä ikinä kaikessa maailmassa evankeliumia saarnataan, siellä sekin, minkä tämä teki, on mainittava hänen muistoksensa.”

  6. ”Se miten uudesti synnytään on evankeliumin kuulemisen kautta parannukseen, evankeliumin uskominen, kasteen ottaminen ja Pyhän Hengen saaminen.” Tämä näyttää ensi lukemalla hyvältä ja oikealta. Sitten esiin nousee ’ottaminen’. Sanassa on voimakas ihmisteon sävy. ’Vastaanottaminen’ kuulostaisi jo paremmalta. Uskoni mukaan kaikki luetellut asiat ovat Jumalan ihmisessä vaikuttamia. Järjestys niiden välillä ja aika, jolloin ihminen ne saa, ovat Jumalan hyvässä harkinnassa.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.