Minä uskon Jumalaan, kaikkivaltiaaseen Isään, taivaan ja maan Luojaan.
Mitä se merkitsee? Vastaus: Uskon, että Jumala on luonut minut sekä koko luomakunnan, antanut minulle ruumiin ja sielun, silmät, korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja kaikki aistit sekä pitää niitä jatkuvasti yllä. Hän antaa myös vaatteet ja kengät, ruoan ja juoman, kodin ja konnun, vaimon ja lapset, pellon, karjan sekä kaiken omaisuuden. Hän suo minulle joka päivä runsaasti ruumiin ravintoa ja kaikkia elämän tarpeita, suojelee kaikilta vaaroilta, turvaa ja varjelee kaikesta pahasta. Kaiken tämän hän tekee yksinomaan isällisestä, jumalallisesta hyvyydestään ja laupeudestaan, vaikka en sitä lainkaan ansaitse enkä ole sen arvoinen. Tästä kaikesta minun on häntä kiitettävä ja ylistettävä ja tämän vuoksi häntä palveltava ja toteltava. Tämä on varmasti totta.
Tunnustuskirjat/Vähä katekismus/Ensimmäinen uskonkohta(sivu 305)
Uskotko Isään Jumalaan, joka on luonut koko luomakunnan vai evoluutioon ja sattumaan; miksi ja mikä merkitys luomiskertomuksella tai alkuräjähdyksellä ja sattumalla on meille?
Arkkipiispa Jukka Paarma: ”Jumala nähdään takaapäin. Jumala ikään kuin kätkeytyy vastakohtaansa. Jumala ei suostu ihmisten paljastamaksi tai ihmisten selitettäväksi. Jumala on salattu Jumala ja hänen voimansa näkyy hänen heikkoudessaan, Jumalan kirkkaus pimeyden keskellä ja hänen läsnäolonsa tunnetaan poissaolon kokemuksen keskellä.”
Miksi meillä on salattu Jumala?
Mikä merkitys meille on Isä meidän -rukouksella?
Linkki arkkipiispa Jukka Paarman hyvään saarnaan Roomassa:
http://www.evl.fi/arkkipiispa/jp17-1-99.htm
Kaikki julkaistut blogini:
Meillä on hyvä Jumala, joka haluaa, että kaikki pelastuisivat; minkälaisia ajatuksia Jumala meissä herättää?
Juha Heinilä, en syytä vaan näytän että olet uskonut valheen kun uskot että Jeesus julisti lakia, eikö valheen isä ole juuri saatana??
”Tutki minut, Jumala, katso sydämeeni. Koettele minua, katso ajatuksiini. Katso, olenko vieraalla, väärällä tiellä, ja ohjaa minut ikiaikojen tielle.” Tässä ei ole Jumalan tutkimisen ja ikiaikojen tielle ohjaamisen välissä mitään siitä, saako ihminen itse tietoa omasta tilastaan. Koko psalmi kertoo siitä, miten Jumala johdattaa ja suojelee ihmistä, vaikka tämä koettaisi päästä Hänen ulottumattomiinsa.
Just joo!
Pentti, sinä näköjään ajattelet,
ettei murhaaja tai aviorikkoja tiedä sitä itse
kun hän alkaa katua tekoaan ja kääntyy oikealle tielle.
Senkin hän tekee ihan omin voimin,
kun Jumala ei hänen omassatunnossaan mitään ilmoita!!!! Onko näin, jos kerran ei ole mitään tietoa, että ihminen saa tietoa omasta tilastaan sitä rukouksessaan pyytäessään….
”Tutki minua—johdata minut oikealle tielle” Ps 139
Kristuksen kirkossa tämä on ymmärretty niin, että uskova kristitty on yhteydessä Jumalaansa.
Jumala puhuttelee ihmistä ja kirkastaa hänelle tahtonsa sanassaan. Tämä tapahtuu Pyhän Hengen vaikutuksesta.
On harhauttavaa sanoa, etteikö Jumala ilmoittaisi tahtoaan ja tutkimistaan.
Moni ihminen, myös David, on kokenut saman kuin Saulus: käskysana tuli ja synti virkosi.
Tämä on suuri armo, tulla Jumalan tutkittavaksi ja sen johdosta o m a n t u n n o n
herättämäksi.
Sellainen ihminen, joka katumattomana elää Jumalaa paossa, on surkeassa tilassa.
Hän ei tiedä millaisena hänet vanhurskaan Jumalan silmissä ja sanan kuvastimessa nähdään.
Hän saa olla omillaan.
Muistan nuoruudestani erään lappeenrantalaisen autokauppiaan, jolla oli tapana sanoa:
”kunpa säilyisi viallisuuden tunto”. Hän oli nöyrä ja sen vuoksi pyrki Kristuksen läheistyyteen, sillä siellä on anteeksiantamus ja rakkaus.
Ari Pasanen, sinulla ei ole mitään käytöstapoja. Vääristät selkeitä sanojani ja valehtelet.
Kirjoitin seuraavat kommentit sinulle:
sunnuntai, 5 touko 2013 17:30, ”Ari, totta kai uskon, mitä Jeesus on sanonut. Jeesus opetti myös Jumalan lakia, ei pelkästään evankeliumia”.
sunnuntai, 5 touko 2013 16:50, ”Ari, sinulla on laki ja evankeliumi sekaisin. Kun Jeesus opettaa, älä tee huorin, niin tämä on lakia. Evankeliumissa ei ole yhtään lakia. Jeesus on kuollut meidän syntien tähden ja hän on sovittanut kaikki rikkomuksemme. Pelastumme yksin armosta”.
Muutama lainaus vuorisaarnasta; lainatuissa kohdissa Jeesus opettaa Jumalan lakia:
Juha Heinilä, se mikä loppui Johannes kastajaan oli lainkirjain eli sen kautta pelastuminen, mikä taasen alkoi on Jumalan valtakunta ja sen kautta pelastuminen.
Se että Jeesus ei tullut kumoamaan Jumalan lakia on eri asia kuin sen kautta pelastuminen, pelastus tulee Jeesuksen kautta, mutta elämä ei jatku ilman Jumalan lakia eli ei uudestisyntynyt voi elää ilman lakia jonka Jumala laittaa uudestisyntyneen sydämeen ja näin tulee sydämen halu elää sen mukaan Jumalan voimassa.
Siis Jeesus ei julistanut lakia että sen kautta pelastutaan, vaan että lakia tulee noudattaa kun on tullut sisälle Jumalan valtakuntaan ja saanut voiman.
Se mitä Jeesus opetti on täyttä evankeliumia eikä siitä voi ottaa pois mitään.
Ari, sinulla on laki ja evankeliumi sekaisin. Tähän on hyvä päättää meidän välinen keskustelu. En hyväksy valehteluasi ja ainaista mustamaalausta. Toivon, ettet enää kommentoi blogillani. Kiitos!
Psalmi 139 ei ole mikään jumaluusopin kokonaisesitys, vaikka hieno psalmi onkin. Kun kerron, miten sen ymmärrän, en myöskään esitä kokonaiskuvaa omasta uskonkäsityksestäni. Ei pidä tehdä näin heppoisesti päätelmiä kenenkään sielun tilasta.
Ihmisellä on harvoin täsmällistä synnintuntoa vaan määrittelemätön ahdistus ja epätietoisuus omasta tilanteesta. Tuskin hän silloin kaipaa jäsenneltyä luetteloa erehdyksistään, vaan turvallista kokemusta siitä, että häntä johdatetaan oikeaan suuntaan. Riittää, että Jumala tietää kaiken ja toimii sen mukaan.
Kiitos vastauksestasi M. Pentti
Minä olen kirjoittanut koko ajan psalmin 139 tekstistä.
Koska jumaluusopin kokonaisesitys ei kuulu aiheeseen, jätän sinut pohtimaan sitä.
Juha Heinilä on mielestäni ihan oikeassa siinä, että Jeesus Kristus saarnasi myös lakia. Sitä kutsutaan hänen vieraaksi työkseen, sillä sen tarkoitus oli johdattaa ihmisiä tuntemaan itsensä.
Jorma Ojala, jos todetaan, ettei psalmi 139 ole mikään jumaluusopin kokonaisesitys, niin eikö kommentti liity varsin kiinteästi psalmista 139 käytävään keskusteluun – jos suomen kielen ymmärrys on hallussa.
Itse asiassa Uuden testamentinkaan puolelta ei löydy ainuttakaan jumaluusopin kokonaisesitystä. Se on yksi syy Raamatun monitulkintaisuuteen ja vaikeuteen.