Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen.
Mitä se merkitsee? Vastaus: Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.
Tunnustuskirjat/Vähä katekismus/Kolmas uskonkohta(sivu 306)
Kuka on Pyhä Henki ja mikä tehtävä Hänellä on?
Keillä on Pyhä Henki vai onko se salaisuus, jota kukaan ihminen ei voi tietää?
Mikä merkitys on 10 käskyllä; tekeekö niiden noudattaminen meistä kristityn?
Mitä pyhitys tarkoittaa?
Miksi on ainoastaan yksi pyhä kristillinen kirkko; mikä yhdistää jonkun seurakunnan pyhään kristilliseen kirkkoon?
Kaikki julkaistut blogini:
Martti Pentti, seurakunta on uskovaiset. Jokaisessa uskovaisessa on Pyhä Henki. Luopiossa ei Pyhää Henkeä ole.
Jorma, kiitos hyvistä kommenteista. Hienoa kun meillä on sama Henki.
Pyhästä Hengestä käytetään erilaisia ilmaisuja. Hän on kristittyjen yllä, heidän tykönään tai asuu heissä. Hän ohjaa, vaikuttaa, lohduttaa ja rohkaisee. Hän antaa sanat vaikeissa tilanteissa. Ainakin minä luen, että Pyhä Henki on aina se, joka hallitsee. Voiko silloin sanoa, että jollakin olisi Pyhä Henki? Minusta tuo sanonta kääntäisi asetelman väärin päin.
Martti Pentti, kiitos hyvästä kommentista. Pyhä Henki toimii, jos niin haluaa. Kuitenkin kaikki on vuorovaikutusta meidän puhetta Jumalalle ja Jumalan puhetta meille. Kuitenkaan Pyhä Henki ei koskaan toimi Jumalan kirjoitetun sanan vastaisesti. Olemme aina vastuussa toiminnastamme, emmekä koskaan voi vierittää väärää tekoa tai toimintaa Pyhän Hengen syyksi.
Pyhä Henki johdattaa syntisiä ihmisiä Kristuksen luo ja kirkastaa hänen työnsä.
Opetus Pyhän Hengen työstä on kristityille rakas ja tärkeä uskonkappale. On ja löytyy sellaista opetusta, joissa kaikki viime kädessä perustuu ihmisen omaan suoritukseen ja ponnisteluun: Tarvitaan ihmisen oma uskonratkaisu ja kyky pysytellä Jumalan luona.
Kirkkomme tunnustuksen kolmannen uskonkappaleen selityksen mukaan: ”Minä uskon, että en voi omasta voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä tulla hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minua evankeliumin kautta”.
Näin Jumala kutsuu ja kokoaa emmekä halua sitä ylpeästi torjua Jumalan , vaan päinvastoin nöyrästi tunnustaa, että minussa ei ole voimaa ryhtyä uskovaiseksi eikä pysyä päivääkään oikeassa uskossa, ellei Jumala Hengellään minua omanaan pidä. Siinä on hyvä heikon ihmisen levätä.
Toisin sanoen aivan jokaisella, joka uskoo ja tunnustaa Kristuksen Jeesuksen Herrakseen on Pyhä Henki, eikä ole olemassa ns. kahden tason kiristittyjä, vaan joka tunnustaa Jeesuksen Herrakseen, niin hänellä on Pyhä Henki.
Kumpi on elävä Herra, Raamattu vai Pyhä Henki? ”Pyhä Henki ei koskaan toimi Jumalan kirjoitetun sanan vastaisesti.” Raamatussakin on kerrottu, miten Jumala katuu ja muuttaa päätöstään. Miksei Hänellä olisi sitä oikeutta vieläkin? Onhan Hän kaikkivaltias.
Martti Pylkkänen, kiitos erinomaisesta kommentista. Suurin ihme, jonka ihminen voi kokea on uskoon tuleminen eli uskominen Jeesukseen Kristukseen.
Martti Pentti, myös Suomessa, jotkut ovat perustelleet väärää tekoa esim. sielunhoitotilanteessa Jumalan käskyksi. On todella vaarallista, jos väitämme Pyhän Hengen toimivan miten vain; tällöin on kyseessä saatanan henki. Henget on koeteltava. Ainoastaan Jumalan sanalla koettelemme henget.
Juha, tämä käsiteltävänä oleva kohta Vähästä Katekismuksesta on äärettömän lohdullinen.
Haluaisin kuitenkin kuulla sinun kommenttisi asiasta, joka näistä vanhoista teksteistä tuli mieleeni. Esimerkiksi Lutherin teksteissä on paljon hyvin rankkaa tekstiä, jota tänä päivänä kutsuttaisiin varmastikin vihapuheeksi ja kymmenen käskyn selityksissäkin hän aloittaa aina: Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa…
Tänä päivänä nähdäkseni kirjoitetaan ja toimitaan aika eri tyylillä, ei enää käytetä niin kohtikäyviä, ylhäältäpäin tulevia komentoja, ei yhteiskunnassa eikä kirkossa, vaan eletään enemmän todeksi kehoitusta: ”Älkää pelätkö” ja lähdetään tasavertaisista asemista, neuvotellen, liikkeelle asiassa kuin asiassa.
Eli tapa käsitellä asioita on nykyään hyvin erilainen kuin esimerkiksi Lutherin aikaan. Näin myös kirkossa. Ei soitella niitä tuomion pasuunoita vaan käsitellään asioita armon näkökulmasta…
Kari, kiitos pohdiskelevasta kommentista. Tänäpänä on paljon niitä, jotka haluavat kuulla rauha, rauha, ei mitään hätää. Saat toimia niinkuin toimit; Jumala ei teoistasi välitä; Raamattu on vanhentunut; jne. Samoin oli Jeremian aikana. Vaikka meillä on laki selvä ja tiedämme olevan lainrikkojia, niin voimme silti luottaa, että Jeesuksen kärsimä rangaistus riittää meidänkin rikkomusten maksuksi; näin Jeesukseen uskovilla. Tänäpänä unohdetaan helposti saarnata Jumalan lakia ja mikä pahinta, evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta jää myös hämäräksi tai se ei ole puhdas.