Eivät ainoastaan muutamat meikäläiset vaan jo vanhat kristilliset kirkon opettajat ovat eri tavoin selittäneet sitä uskonkohtaa, jonka mukaan Kristus astui alas helvettiin. Niinpä me tässäkin kysymyksessä jäämme pitämään kiinni yksinkertaisesta kristillisestä uskostamme ”Minä uskon Herraan Kristukseen, Jumalan Poikaan, joka on kuollut, haudattu ja astunut helvettiin.” Noudatamme näin tohtori Lutherin neuvoa, jonka hän meille antaa siinä Kristuksen helvettiin astumista käsittelevässä saarnassa, jonka hän v. 1533 piti Torgaun linnassa. Tunnustus erottaa Kristuksen hautaamisen ja helvettiin astumisen eri uskonkohdaksi. Siinä lausumme julki yksinkertaisen uskomme, jonka mukaan Kristuksen koko persoona, Jumala ja ihminen, on hautauksen jälkeen astunut alas helvettiin, voittanut Perkeleen, kukistanut helvetin vallan ja riistänyt Perkeleeltä koko hänen mahtinsa.
Me emme saa ”rasittaa itseämme yrittämällä syvällisesti ja terävästi pohtien saada selville, kuinka se oikein tapahtui”, sillä tämä uskonkohta ei ole ”järjen ja viisauden aistin” tajuttavissa. Yhtä huonostihan me ymmärrämme edellistä uskonkohtaa, sitä kuinka Kristus istuutui Jumalan kaikkivaltiaan voiman ja majesteetin oikealle puolelle. Meidän on määrä vain uskoa ja pitää kiinni sanasta. Niin säilytämme asian ytimen ja sen lohdun, että ”helvetti ja Perkele eivät saa vangikseen eivätkä pysty vahingoittamaan” meitä eivätkä ketään Kristukseen uskovaa.
Tunnustuskirjat/Yksimielisyyden ohje/9. Kristuksen laskeutuminen helvettiin (sivu 450)
Miksi Jumalan Poika tuli Taivaasta tänne maanpäälle?
Miksi Jumalan Pojan piti käydä Helvetissä?
Miksi Jumalan Pojan ylösnousemus ja Taivaaseen astuminen on meille tärkeää?
Miksi meidän on (tai ei ole) helppo uskoa Taivaan ja Helvetin olemassaoloon?
Pitääkö meidän pelätä Herraa vai Helvettiä vai molempia?
Kaikki julkaistut blogini:
Jorma Ojala: ”Saarela voi minun puolestani mennä haastamaan riitaa jonnekin muualle.”
Tämäkö on vastauksesi, kun pyydän perustelemaan väitteesi, että kirjoitan jatkuvasti totuudenvastaisesti? Kuka täällä siis riitelee?
Vähän niin kuin Juhan blogin innoiittamana lueskelin tuota Yksimielisyyden ohjetta, ja silmiini osui seuraava kohta, joka antaa paljon miettimisen aihetta. Olen törmännyt siihen erään yhteisön historiaa ja nykytilaa tutkiessani. Monet suhtautuvat hyvin kriittisesti ja kategorisesti esim. kaikkiin liturgisiin muutoksiin. Tässä YO:n kohdassa puhutaan jotakin siitä:
””4. Me uskomme, opetamme ja tunnustamme, että vainon aikaan, kun meiltä vaaditaan selkeää uskon tunnustamista, ei viholliselle ole annettava periksi edes ehdonvallan asioissa, sillä apostoli kirjoittaa: (Gal. 5:1) ”Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.” (2 Kor. 6:14) ”Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä. Mitä yhtyettä on valkeudella ja pimeydellä?” Ja vielä: (Gal. 2:5) ”Me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.” Siinä tapauksessa ei enää ole kysymys ehdonvallan asioista vaan evankeliumin totuudesta ja kristillisestä vapaudesta. On joko vahvistettava julkinen epäjumalanpalvelus tai varjeltava uskossaan heikkoja lankeamasta. Siinä tilanteessa emme saa antaa hiukkaakaan periksi, vaan meidän on esitettävä tunnustuksemme avoimesti, ilman sarvia ja hampaita. Sitten meidän tulee kärsiä tunnustuksen seurauksena kaikki, minkä Jumala osaksemme suo ja mitä hän sallii oman sanansa vihollisten meille tehdä.””
Ehkä Juha Heinilä haluaa erityisesti jonkun YO:n kohdan tutkinnon aiheeksi.
En ole ajatellut että liberaaliteologian ongelmien kommentointi olisi jonkunlainen majesteettirikos. Ovathan sen hedelmät selvästi nähtävissä.
Gal 5:
19. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
Koskeeko Paavalin neuvo vain Galatian seurakuntaa, vai myös nykyajan suomalaista kristittyä?
Juha Heinilä on kirjoittanut pätevän kommentin tänä aamuna 8:42. Me joudumme jokainen paljastamaan päämme Raamatun ilmoituksen edessä sanoen: ”Sinun sanansi on lamppu ja valo minun teilläni”. Kaikki muut ajatukset ovat pimeyttä siihen verrattuna.
Jorma, kiitos erinomaisesta kommentista ja hyvästä ehdotuksesta aiheeksi. Laitan aiheen ylhäälle ja pyrin joskus laittamaan blogille tekstin aiheestasi. Oikeaa Terveellistä ja ainoaa Jumalan tahdon mukaista oppia pitäisi puolustaa kuten Tunnustuskirjoissa on kirjoitettuna. Miksi me kuitenkin helposti luovumme puolustamasta maailmallisten ihmisten oppien edessä Kristuksen oppia? Miksi kumarramme helposti luopioille ja samalla pyllistämme Jumalalle ja kristityille?
Sanokaahan nyt te Juha Heinilä ja Jorma Ojala, mikä teidät erottaa muista luterilaisista jotka harjoittavat noita Paavalin mainitsemia asioita eli niistä jotka eivät peri Jumalan valtakuntaa??
19. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
Aavistelen kyllä vastauksen, mutta kunhan vain kysyin.
Ari, jokainen ihminen on oma yksilönsä. Minä en ole sen parempi kuin kuka tahansa muu ihminen. Ainoastaan Kristuksesta voin ylpeillä. Vielä en ole päässyt perille, joten turha on henkseleitä paukutella.
Seuraava Raamatun kohta on meille jokaiselle:
Juha Heinilä, kirjoitat seuraavaa, mutta uskotko siihen???
”Sanokaahan nyt te Juha Heinilä ja Jorma Ojala, mikä teidät erottaa muista luterilaisista jotka harjoittavat noita Paavalin mainitsemia asioita eli niistä jotka eivät peri Jumalan valtakuntaa??”
Ari, nyt kyllä pitää kysyä sinulta myös: Mikä sinut erottaa fariseuksesta, josta Jeesus kertoo Luuk. 18:11?:
”Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: ’Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.”
Sinä käyttäydyt juuri nyt uskonveljiäsi kohtaan samalla tavalla kuin tuo fariseus. Näet kyllä muiden synnit mutta et omiasi. Asetut yläpuolelle ja sieltä arvostelet toisten uskoa. Miten luulet sopivasi samaan taivaaseen noiden mainitsemiesi veljien kanssa eräänä päivänä? Sillä toivon todella, että me kaikki siellä saamme olla kun meistä aika jättää.
Luuk. 14:11 ”Sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.”
Jari Niemelä, olen päässyt pois luterilaisuuden valheesta ja sitä todistan täällä eli näytän Raamatun Sanan kautta ettei lapsikaste ole oikea kaste vaan saatanan valhe joka ei anna sitä mitä ihmiset (papit) lupaavat.
Kuka menee taivaaseen ja kuka ei, ei ole minun päätettävissä ja varmasti kaikki siellä olevat ovat iloisia toisistaan.
Ari, totta kai uskon. Meistä moni on aikamoisessa Jumalan koulussa, joka pitää nöyränä.