Eivät ainoastaan muutamat meikäläiset vaan jo vanhat kristilliset kirkon opettajat ovat eri tavoin selittäneet sitä uskonkohtaa, jonka mukaan Kristus astui alas helvettiin. Niinpä me tässäkin kysymyksessä jäämme pitämään kiinni yksinkertaisesta kristillisestä uskostamme ”Minä uskon Herraan Kristukseen, Jumalan Poikaan, joka on kuollut, haudattu ja astunut helvettiin.” Noudatamme näin tohtori Lutherin neuvoa, jonka hän meille antaa siinä Kristuksen helvettiin astumista käsittelevässä saarnassa, jonka hän v. 1533 piti Torgaun linnassa. Tunnustus erottaa Kristuksen hautaamisen ja helvettiin astumisen eri uskonkohdaksi. Siinä lausumme julki yksinkertaisen uskomme, jonka mukaan Kristuksen koko persoona, Jumala ja ihminen, on hautauksen jälkeen astunut alas helvettiin, voittanut Perkeleen, kukistanut helvetin vallan ja riistänyt Perkeleeltä koko hänen mahtinsa.
Me emme saa ”rasittaa itseämme yrittämällä syvällisesti ja terävästi pohtien saada selville, kuinka se oikein tapahtui”, sillä tämä uskonkohta ei ole ”järjen ja viisauden aistin” tajuttavissa. Yhtä huonostihan me ymmärrämme edellistä uskonkohtaa, sitä kuinka Kristus istuutui Jumalan kaikkivaltiaan voiman ja majesteetin oikealle puolelle. Meidän on määrä vain uskoa ja pitää kiinni sanasta. Niin säilytämme asian ytimen ja sen lohdun, että ”helvetti ja Perkele eivät saa vangikseen eivätkä pysty vahingoittamaan” meitä eivätkä ketään Kristukseen uskovaa.
Tunnustuskirjat/Yksimielisyyden ohje/9. Kristuksen laskeutuminen helvettiin (sivu 450)
Miksi Jumalan Poika tuli Taivaasta tänne maanpäälle?
Miksi Jumalan Pojan piti käydä Helvetissä?
Miksi Jumalan Pojan ylösnousemus ja Taivaaseen astuminen on meille tärkeää?
Miksi meidän on (tai ei ole) helppo uskoa Taivaan ja Helvetin olemassaoloon?
Pitääkö meidän pelätä Herraa vai Helvettiä vai molempia?
Kaikki julkaistut blogini:
Uskontunnustuksia, tunnustuskirjoja ja uskon sisällön selitystä tarvitaan, jotta väärät opetukset saadaan karsittua pois. Sitäkin varten ne mm. ovat aikanaan syntyneet. Joku on väittänyt jotakin, mikä ei ole Raamatun mukaista ja on tullut tarve vastustaa väärää opetusta ja samalla ilmaista, mikä on oikeaa oppia.
Esim. jos joku vaikka väittää olevansa synnitön, hän Raamatun mukaan tekee Jumalasta valehtelijan: ”Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.” 1 Joh 1:10.
Mistä sinä Ari olet saanut päähäsi, että olisit uskoontulosi jälkeen synnitön? Ei Raamattu sellaista opeta. Se on vastoin Raamatun selvää opetusta eli se on eräs harhaopeista joita on ollut alusta saakka. Jeesus oli tosin synnitön ja häntä me seuraamme, mutta ei se tarkoita, että mekin olisimme synnittömiä, ei tietenkään! Sellainen ajattelu on täyttä harhaa alusta loppuun ja tekee Jumalasta valehtelijan.
Juha kirjoitti: ”Kaikki mitä on Raamatussa, on Jumalan tahdosta meille kirjoitettu”. Olen tästä täysin samaa mieltä. Olen samalla sitä mieltä, että Jumalan tahdosta se on syntynyt inhimillisen kulttuurin tuotteena. Halutessaanhan Jumala olisi toki voinut toimia toisinkin. Olisihan Hän voinut antaa poikansakin syntyä kuninkaan linnaan tai rikkaan formulakuskin pojaksi. Jostain syystä vain Jumala on päättänyt luottaa ja sitoutua epätäydellisiin ja syntisiin ihmisiin. Tämä on kai sitten sitä ”liberaaliteologiaa”.
Vika on kai siinä, että Jumalan ilmoituksestakin halutaan tehdä epätäydellinen, epäselvä ja ristiriitainen?
Ei poikansa ollut epätäydellinen, kun oli sentään vailla syntiä?
”Minä sanon teille, ystävilleni: Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta joiden valta ei ulotu sen pitemmälle.Kuulkaa,ketä teidän tulee pelätä. Pelätkää häntä, jolla on valta tappaa ihminen että syöstä hänet helvettiin.
Niin, sanon teille: häntä teidän on pelättävä. Varpusia saa kahdella kolikolla viisi eikö niin ? Silti Jumala ei unohda yhtäkään niistä. Teidän jokainen hiuskarvannekin on laskettu. Älkää siis pelätkö.Olettehan te arvokkaapia kuin varpuset ” ( Luuk.12: 4- 7 )
@ Juha kysyy viidenessä kysymyksessä kysytään: ” Pitääkö meidän pelätä Herraa vai Helvettiä vai molempia” ? Ehkäpä meidän suurin heikkoutemme ja arkuutemme on ihmisispelko. Usein se juuri saa meidät tekemään toisin, kuin minkä tiedämme oikeaksi, tai sitten olemme hiljaa ja vaikenemme totudesta, kun se olisi tuotava esille. Herramme Jeesus rohkaisee kuitenkin olemaan pelkäämättä ihmisiä. koska heillä ei ole lainkaan valtaa meidän iankaikkisuuteemme. Sillä Hän, jolla on todella valta tappaa ihminen syöstä helvettiin, on Jumala.
Jumalaa meidän tulee pelätä oikealla tavalla. Oikea Jumalan pelko ja kunnioittaminen ei suinkaan aja meitä pois Jumalan luota, vaan ennemmin vetää meitä Jumalan luo , Hänen armollisiin käsiinsä kunniottamaan Häntä ja Hänen tahtoosa. Kuten Jeesus itsekin kaikessa teki ja meitäkin siiheen kehoittaa: ” Isä tapahtukoon sinun tahtosi Herra minne ikinä minua kuljetat ja johdatat”
Kun lukee evankeliumeita ja tunnustuskirjoja (katekismus kaiketi kuuluu niihin) niin yksi selkeä ero on jo heti alussa eli lapsikaste, evankeliumeissa ei yhtään lasta kastettu, siis selkeää väärää opetusta MOT.
Kun Jeesus Sanoo juutalaisille:
Niin luuleeko luterilaiset että pakanoilta tämä paatumus poistetaan lapsikasteessa, ei poisteta ja se onkin juuri kaiken väärän opetuksen lähde, lapsesta asti opetetaan niinkuin lapsi olisi kykenevä ottamaan vastaan opetusta eli olisi Pyhä Henki joka kirkastaisi Jeesuksen opetuksia, tästä harhasta alkaa opillinen sekasotku ja eripurat ja lahkot ja eriseurat ja kaikkinain saasta joka vallitsee kirkon sisällä.
Elias, kiitos kommentista. Pyhä Henki on voimakas saamaan Raamattuun oikeat asiat ja huolehtimaan, että Jumalan sana säilyy eri Raamatun käännöksissä. Raamattu on tosi eilen, tänään ja huomenna; aina ja iankaikkisesti. Samoin oikea Raamatun ymmärrys on sama aina ja iankaikkisesti.
Ari, sinulla on kaste ongelmana, koska sinä luotat maalliseen kuuliaisuuskasteeseen (aikuiskaste), etkä Jumalan suorittamaan Pyhään kasteeseen.
Juha Heinilä, etpä paatuneisuudessasi huomannut mitä sanoin eli evankeliumeissa ei yhtään lasta kastettu vaan vain aikuisia, joten lapsikaste ei ole oikea kaste joten se mihin viittaat ei tarkoita lapsikastetta.
Kirkastaako Pyhä Henki Jeesusta noin eritavoilla mitä tänä päivänä kirkossa on eriseuroja ja lahkoja??
Martti, kiitos erinomaisesta kommentista. Meidän tulee pelätä Jumalaa. Ensimmäisen käskyn rikkominen on helppoa ja tehdään syntiä suruttomasti.
Miksi monet ovat sokeita ja toimivat ihmisviisausten mukaisesti vastoin Jumalan sanaa; Pyhää Raamattua?
Ari, mitään ikärajaa ei ole Pyhässä kasteessa. Pyhä kaste on oikea olkoon henkilö 2 viikon ikäinen tai vaikka 150 vuotta.