Maailma on vääjäämättä ajautumassa apokalyptiseen tuhoon, toteaa ranskalainen sosiologi René Girard. Historiallisella tasolla väkivaltaa ei voi suitsia. Olemme menossa kohti megalomaanista väkivallan, ydinsodan ja ympäristökatastrofin kierrettä. Kyse on mimeettisestä ilmiöstä. Girardin mukaan on kaksi ristiretkeä, kaksi fundamentalismin muotoa: uusliberaali kapitalismi (ja fundamentalistikristityt) sekä radikaali islamismi, jotka asettuvat vastakkain, imitoivat toisiaan ja kiihdyttävät väkivallan huippuunsa. Molemmat ovat saman sairauden oireita ja osa globaalin väkivallan trendiä. Apokalyptinen tulevaisuus on edessämme, kun väkivaltainen islam saa vastaansa väkivaltaiset kristityt.
Girardin mielestä Raamatun apokalyptiset tekstit eivät ole pelkkiä ennusteita vaan kuvaavat jo tapahtuneita ja tapahtuvia tuhoja.
Trumpin hallinnon fundamentalistit, kuten puolustusministeri Mike Pompeo, uskovat, että terrorisminvastainen sota tarkoittaa sotaa kristinuskon ja islamin välillä. On mahdollista, että valtansa viimeisinä päivinä Trump iskee vielä Iraniin. He uskovat myös Harmageddonin taisteluun, jonka toteuttamiseen heillä on kaikki välineet ja mahdollisuudet. Heitä tuhoisa sota ei enää haittaisi, koska he uskovat, että Jeesus tempaa heidät taivaaseen juuri ennen loppukähinöiden alkamista.
Girardin mielestä Raamatun apokalyptiset tekstit eivät ole pelkkiä ennusteita vaan kuvaavat jo tapahtuneita ja tapahtuvia tuhoja. Hän kysyy, eivätkö kaksi maailmansotaa, atomipommin keksiminen, useat kansanmurhat ja valtavan ekologisen katastrofin uhka saa meitä vakuuttuneeksi? Mitä vielä tarvitsemme todisteeksi? Ilmaston lämpeneminen ja ydinsodan uhka eivät ole vain metaforaa vaan todellisuutta. Ilmestyskirjan neljä apokalyptista ratsastajaa tuovat tuhon maailmaan. Sodat, pandemiat, nälänhädät, ekologisen katastrofin, demokratian hajoamisen, totalitarismin nousun, maailmantalouden syvenevän epätasa-arvon, koko järjestelmän romahtamisen. Jumalan vihan maljat, Ilmestyskirjan pelottavat visiot kaatuvat ihmiskunnan päälle.
Yhdysvaltojen johtamassa lännessä nostatetaan esiin yli tuhannen vuoden takainen vastakkainasettelu kristityn lännen ja islamilaisen idän välillä. Vastakkainasettelu, joka johtuu globaalista valtapolitiikasta, taistelusta markkinoista, hegemoniasta ja ehtyvistä luonnonvaroista. Loppunsa aavistava ja sisäisesti hajoava imperiumi keskittää voimansa epätoivoiseen kamppailuun henkiin jäämisen puolesta. Öljy on sen suonistossa virtaava veri, jonka saatavuudesta se taistelee jättiläismäisen vampyyrin lailla tuhoten kaiken tieltään. Ihmiskunnan näköpiirissä häämöttää fossiilisten polttoaineiden loppuminen ja sen myötä nykyisen elämänmuodon päättyminen.
Arendtin mukaan ydinaseiden rinnalla Hitlerin kaasulaitokset näyttävät ilkeän lapsen leluilta. Tämän pitäisi saada meidät vapisemaan.
Öljyn varassa toimiva teollistunut kulttuuri on tulossa tiensä päähän. Onko sattumaa, että maailman suurimmat öljyvarat sijaitsevat Lähi-idässä, maailman ruutitynnyrissä ja pääosin islamilaisissa maissa? Onko sattumaa, että lännen pahin vihollinen on nyt radikaali islam? Muslimiterroristi on lännen lapsi, välttämätön vihollinen, joka oikeuttaa läntisen koalition läsnäolon strategisesti tärkeillä alueilla, Persianlahdella ja Keski-Aasiassa.
Ennen syyskuun 11. Yhdysvallat kätki käymiensä sotien ja taloudellisten intressien yhteydet, mutta sen jälkeen kaikki on ollut häpeämättömän avointa, muista piittaamatonta ja pakottavaa, yhä raivopäisempää ja aggressiivisempaa “vapaakaupan” ja “demokratian” levittämistä. Demokratian ja ihmisoikeuksien puolustamista ei tarvitse enää käyttää verhona, vaan nyt voi ryöstää avoimesti, vahvemman oikeudella. Tämä koskee koko läpikaupallistunutta todellisuutta, kaikilla tasoilla, valtioiden välillä ja niiden sisällä.
Länsimainen, valistuksen arvoille perustunut kulttuuri on ollut brutaali ylimielisyydessään ja tekopyhyydessään. Holokausti ei syntynyt tyhjästä. Se ei ollut historiaton tapahtuma, vaan jatkumoa lännen kolonialismille. Hitler julisti:
”Antaa tämän ’hyvinkasvatetun’ herrasväen oppia, että me teemme puhtaalla omallatunnolla asioita joita he tekevät salaisesti syyllisellä.” (Friendly Fascism, s.22)
Se, mikä aiemmin oli kohdistunut aasialaisiin, afrikkalaisiin, Etelä ja Pohjois-Amerikan alkuperäisasukkaisiin, kohdistui toisessa maailmansodassa erityisesti juutalaisiin. Kolonialismi tuli holokaustin muodossa meidän takapihallemme. Nyt se on valtaamassa maailmaa, ihmisten mieliä syvempänä, laajempana, totaalisempana. Holokausti ja muut 1900- ja 2000-luvun kauheudet ovat olleet vain esinäytöstä tulevalle vihalle. Filosofi Hannah Arendt toteaa, että
”(– –) kerran tapahduttuaan rikoksen toistuminen on todennäköisempää kuin sen ensimmäinen ilmaantuminen olisi koskaan voinut olla.” (Eichmann Jerusalemissa, s. 345.)
Natsien rikosten toistumiselle on vielä erityiset ja todennäköiset syyt: räjähdysmäinen väestönkasvu ja automatisaation tuottamat tarpeettomat ihmismassat. Arendtin mukaan ydinaseiden rinnalla Hitlerin kaasulaitokset näyttävät ilkeän lapsen leluilta. Tämän pitäisi saada meidät vapisemaan.
Kaikki on jo paikallaan väkivallan kasvamiselle äärimmäisyyksiin ja tuhoisalle yhteentörmäykselle.
Mahdollisuudet holokaustia vielä totaalisempaan absoluuttisen pahuuden ilmestymiseen ovat suuret, kun koko maailma on puristettu uusliberalistisen yhtiövallan teräsnyrkkiin. Demokratian halvaannuttanut ja yhteiskuntia näivettänyt taloustotalitarismi tuottaa massoittain tarpeettomia ihmisiä joka puolella maailmaa, kun ihmisyys itsessään on asetettu epäilyksenalaiseksi. Keskitysleirijärjestelmä perustui siihen, että vangit saatiin uskomaan omaan tarpeettomuuteensa ennen kuin heidät surmattiin. Leirit olivat kuin nykyajan kilpailuyhteiskunta, jonka perimmäinen viesti on, ettei ihminen ole mitään, ei itsessään arvokas vaan kulutuksen ja käytön jälkeen tarpeettomana poisheitettävä. Tarpeettomia ovat ihmiset, jotka eivät kykene olemaan tuottavia kuluttajia, vaan pelkkä taakka ja kustannuserä voittojen maksimoinnin tiellä.
Tarpeettomuuden ja arvottomuuden uhka koskee ensisijaisesti turvapaikanhakijoita, pakolaisia, maahanmuuttajia ja muita heikommassa asemassa olevia, työttömiä, köyhiä, alkoholisteja, narkomaaneja, sairaita, vammaisia, vanhuksia, lapsia. Lopulta se koskee meitä kaikkia. Arendt toteaa:
”Poliittiset, sosiaaliset ja taloudelliset tapahtumat ovat kaikkialla äänettömässä salaliitossa totalitarismin välikappaleiden kanssa, jotka on suunniteltu tekemään ihmiset tarpeettomiksi.” (Totalitarismin synty, s. 528.)
Nämä lauseet ovat kasvaneet kohtalonomaiseen merkitykseensä tämän päivän maailmassa, jossa ihmisen arvokkuus on murskattu ja kaikki inhimilliset toiminnot ja koko luomakunta alistettu yksityiseen voitonpyyntiin.
Eskalaatio voi vain kiihtyä, kun globaalit vallat vastaavat toinen toiselleen. Kahden maailman suurimman talous- ja sotilaallisen mahdin Yhdysvaltain ja Kiinan konflikti tulee Girardin mielestä olemaan väistämätön. Trumpin hallinto on puhunut sotilaallisen yhteenoton vääjäämättömyydestä. Kaikki on jo paikallaan väkivallan kasvamiselle äärimmäisyyksiin ja tuhoisalle yhteentörmäykselle.
Pelottavista visioista huolimatta, syytä pelkoon ei ole. Girardin mielestä maailman traagiset tapahtumat kertovat, että Kristuksen lopullinen saapuminen kaikessa täyteydessään on lähellä. Hän uskoo, että Kristuksen paluu on yksinkertaisesti sama asia kuin maailmanloppu. Kristus joka on tulossa herättää järjestelmässä paniikin ja siksi väkivalta kasvaa. Se kasvaa samassa suhteessa Kristuksen saapumisen kanssa. Ihmiset reagoivat väkivallalla lähestyvään totuuteen. Pimeys vahvistuu kun valo lähestyy.
Raamatun apokalyptiset tekstit eivät siis ensisijaisesti ilmoita maailmanlopusta vaan ne ovat rohkaisua, jotka kertovat Jumalan valtakunnan ilmestymisestä ja Kristuksen paluusta.
”Ei oo maailmanloppu niin kauhea kuin on, särjetty sydämeni mun. ”
Ilmestyskirjassa on paljon propaganda kirjoittelua. Se on lohdutuskirjoitus vainotuille kristityille. Se lupaa taivasosuuden uskoville ja uskonsa tähden kärsiville ( käytännössä köyhille). Sen lisäksi pahat ,siis ne joilla on valtaa, saavat palkkansa.
Maailmanlopun asetelma alkoi todenteolla Kylmästä Sodasta jolloin elettiin Kauhun Tasapainossa kun kaksi ydinasevaltiota teki tiettäväksi että iskua seuraa vastaisku ja lopputulos on että kaikki kuolevat.
Kauhun Tasapaino jatkuu toistaiseksi mutta uusia sitä hajoittavia tekijöitä on tullut kuvaan mukaan joista pahin on ilmaston muutos ja sen seurauksena syntyvä sosiaalinen levottomuus.
Voi olla että lopullista Maalimanloppua ei kuitenkaan tule viellä mutta sen sijan valtavat ihmisjoukkojen nääntymiset kun heidät lukitaan asumaan alueille joissa he eivät voi elättää itseään. Millaista tulee elää sellaisessa maailmassa? Kuinka paljon lähimmäisten kärsimistä voi hyvinvoiva maailma sietää?
Lähetetään Kai Lähetysseuran kautta Etiopiaan niin pian on maassa rauha.
Jos se paha onkin Kristityissä, heidän valheopetuksessaan, juutalaisvihan lietsonnassa ja katteettomissa lupauksissaan . Raamattu on raiskattu, toisten kulttuuriperintöä ei ole kunnioitettu, se muutettu tunnistamattomaksi Kristus tarinaksi.
Ja mistä se Kristus tänne tulisi, tehän olette Kristuksen ruumis.
Vai eikö sekään pidä paikkaansa?
p. Linkola ja Erkki Lähde ovat olleet täysin oikeassa. Koko tavaratuotantoon perustuva talousjärjestelmä on täysinjärjetön,kuntuottevasta tavarasta suurinosa on täysin tarpeetonta ja on olemasa vain rahalogistiikan vuoksi. Ja paavin ehkäisykielteinen jääräpäisyys on osaltaan kiihdyttämässä väestöräjähdusystä
Ja tämä ”Girardin mielestä Raamatun apokalyptiset tekstit eivät ole pelkkiä ennusteita vaan kuvaavat jo tapahtuneita ja tapahtuvia tuhoja.”
On sikäli täysin mahdolista että heprean kielen futuuri ja perfekti ovat samanmuotoisia, eli monet ns. ennustukset ehken kuvaavat ihmiskunnasa jo tapahtuneita mullistuksia, jopa atomisotia, (alienit,vimanat?)joista on jälkiä Intian radioaktiivisesti säteilevissä ikivanhoissa raunioissa ja niistä löydetyissä luurangoissa.
Kiitos varsin vaikuttavasta tekstistäsi Kai. Lopussa tuli väläys siitä positiivisuudesta, jonka Girardin teksti Raamattuun nojaten nostaa esiin: ”Hän uskoo, että Kristuksen paluu on mukaan yksinkertaisesti sama asia kuin maailmanloppu.”
Noin suunnilleen minäkin asian olen Raamatustani ymmärtänyt. Voisiko asian ymmärtää toisin?
On mielenkiintoista verrata suomalaisia käännöksiä, kun ne tulkitsevat kreikankielistä ilmaisua ”synteleia aiōn”. Sana ”aiōn” viittaa niin kovin monella tavalla käsitteeseen maailma, joten siitä ei loppujaa voi helposti yksilöidä.
KR38 puhuu ”maailman lopun merkistä”, seuraava versio ”tämän maailman lopun merkistä” ja hyvin monet englanninkieliset käyttävät ilmaisua ”the end of the age”. Muun Raamatun perusteella voidaan hyvinkin päätellä, että nimenomaan pahuuden aikakaudelle tulee se päätepiste.
Yksi niistä selkeistä Raamatun osista, joissa ”maailman loppua” kuvataan, on 2. Pietarinkirjeen 3. luku. Näin siellä tapahtumat etenevät: ”Herran päivä tulee kuin varas… Silloin paljastuu maa ja kaikki, mitä ihminen on maan päällä saanut aikaan.”(10) Jakeessa 7 viitataan vedenpaisumukseen ja kerrotaan eräänlaisesta pahuuden hävittämisen toisinnosta: ”Ja sen saman sanan varassa ovat nykyiset taivaat ja nykyinen maa tulen tuhoa odottamassa. Niitä säilytetään sitä päivää varten, jona tuomio tulee ja jumalattomat tuhotaan.”
Plogin loppuun on siis helppo yhtyä, kun siinä todetaan että ”Raamatun apokalyptiset tekstit eivät siis ensisijaisesti ilmoita maailmanlopusta vaan ne ovat rohkaisua, jotka kertovat Jumalan valtakunnan ilmestymisestä ja Kristuksen paluusta.” Jeesus puki rohkaisun tällaiseen sanamuotoon: ” Kun nuo tapahtumat alkavat, nostakaa rohkeasti päänne pystyyn, sillä teidän vapautuksenne on lähellä.”
Olen erinomaisesti kirjoitetuista ja suorasanasisista blogeistasi ymmärtänyt, että sinä olet Kai hyvin kriittinen nykyiseen menoon nähden maapallollamme. Koetko sinä rohkaisua Kristuksen lupauksista Raamatussa laittaa asiat kohdalleen ”niin maan päällä kuin taivaassa”? Onko tuollainen uutinen jotakin sellaista, jota kaikkien kristittyjen tulee Jeesuksen sanoin ”julistaa kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu.”(Mat24:14)?
Tarkoittaako pahuuden loppu myös sitä, että teidän, Jehovan todistajien yhteisön, järjestelmällinen pedofiilien suojeleminen loppuu?
Mitä ajattelet, mitä mieltä Jehova on yhteisönne harrastamasta pedofiilien suojelusta sillä viimeisellä tuomiolla?
Antero S.,
RKK (Roomalaiskatolinen kirkko) ja Vartiotorni ovat ’keskeisissä’ asioissa samanlaisia. Kummallakin opit ovat harhoja, vaikka Raamattua käytetään. Kummallakin on oma ’taivas’, johon ei kuljeta Jeesuksen kautta, koska kummallakin on oma, toinen jeesus.
RKK:n papit harjoittavat pedofiiliaa, eivätkä sitä lopeta vaan suojelevat vaikka oikeuslaitos on nimennyt pedofiilipapit nimeltä jokaisessa hiippakunnassa. Heitä on n. tuhat lueteltuna yleisesti, mutta nauttivat kirkkonsa suojelua. Mikä tilanne on Vartiotorni-liikkeillä eri maissa. kuten Suomessa?
Jatkoa: … nuo ”tuhat” ovat USA:ssa, mikä tilasto vuosi sitten julkaistiin.
Reijo Mänttäri: ”RKK:n papit harjoittavat pedofiiliaa, eivätkä sitä lopeta vaan suojelevat vaikka oikeuslaitos on nimennyt pedofiilipapit nimeltä jokaisessa hiippakunnassa. Heitä on n. tuhat lueteltuna yleisesti, mutta nauttivat kirkkonsa suojelua. Mikä tilanne on Vartiotorni-liikkeillä eri maissa. kuten Suomessa?”
Pedofiileja on väestössä suunnilleen saman verran maasta tai muusta viiteryhmästä, kuten uskonnosta, riippumatta, joten todistajissa on pedofiileja myös Suomessa. Ja aivan samalla tavalla kuin muuallakin, heidän rikoksia ei viedä Suomessa viranomaisten tietoon. He ovat siksi riski, eivät ainoastaan omassa uskonnollisessa viiteryhmässään, vaan yhteiskunnassa muutenkin.
Kai Sadinmaalta kysyisin, jos ei jo mennyt minulta ohitse, pidätkö profeettojen sanaa enemmän reaalipolitiikkaan katsovana tulevassa ajassa kirjoitusaikana vaikko tulevaisuuden näkemisenä ennustuksissa.
Pekka Väisänen, voisitko selventää kysymystäsi. En ihan ymmärrä sitä.
Jaha, eli puhuivatko profeetat ajastaan ja mihin sillä hetkellä olevat käytännöt johtaisivat kun muuta ei haluttu katsoa, vaan menivätkö sanat tulevaisuudessa eteenpäin reaalipolitikan silloisessa ajassa ylitse ensinmainitun.
Tietysti voi huomata esittivätkö profeetat vaihtoehtoja silloiseen aikaan käytänteissä.
Valitettavasti enempää en ossaa tarkentaa.
Kiitos kärsivällisyydestänne.
Muisti on joskus hyödyksikin, eli olivatko profeetat ajassaan todenpuhujia jotka kertoivat ajastaan, sen haasteista, ja jotka samalla halusivat uudelleen huomata eteenpäin katsovaa hiukka eri tavalla toimimisella kulttuurissaan jolloin olisi paremmin päästy eteenpäin ehkäpä kaikkien hyväksi.
Ensisijaisesti profeetat toivat esiin yhteisössä tapahtuvaa epäoikeudenmukaisuutta, syrjiviä ja eriarvoisia käytäntöjä ja sitä mihin se tulisi johtamaan. Siinä mielessä he ennustivat tulevaa. Tämän yhteiskuntaeettisen profeetallisuuden lisäksi Raamatussa on myös tulevaan, lopun aikaan liittyviä profetioita, kuten Ilmestyskirjassa.
Kyllä, juurikin näin.
Oulun profetiat kauhistuttivat kansaa 60 luvulla. Tässä välillä on ollut jos jonkinlaista tuomiopäivän profeettaa. Monet profetiat ovat tuoneet jos monenlaista uhkaa ja aiheuttaneet pelkoa. Nyt mukaan ovat tulleet kasvihuone kauhistelijat, joiden mukaan elämä ei pian ole mahdollista pallollamme. Oikean profetian tunnistaa siitä, että se rohkaisee ja lohduttaa, väärät ahdistaa ja aiheuttaa pelkoa. Joten aika rauhallisin mielin otan tuon Kain blogin.
Pekka Veli Pesonen, kiitos kommentista. Hyvä, että otat rauhallisin mielin. Itsekin otan. Jeesuskin kehottaa nostamaan päämme kun alkaa tapahtua. Muuten, rohkaiseeko ja lohduttaako Ilmestyskirjan profetiat sinua?
Oikeaa ja väärää ei voi huomata esittämällänne tavalla.
Kuka mielestänne on suomalaisen kulttuurin todenpuhuja 1900.taa luvulla vaikka Hänellä korkeakoulutaustaa ei niin ole.
Tämä oli Veli Pekka Pesoselle
Hei Kai. Ilmestyskirja on täynnä rohkaisua ja lohdutusta. Sitä tarvitaan nyt, kun tiedämme mitä valtavia uhkia jatkuvasti meihin jokaiseen kohdistuu. Onneksi emme edes tiedä kaikesta. Tuon onnen oivalsin laatiessani erästä suojelusuunnitemaa. Jos olisimme tietoisia kaikesta, niin elämästä ei tulisi mitään. Mitenkään emme voi kaikkiin mahdollisiin uhkiin varautua. Turvallisuutemme tunne on pelkästään oman kuvittelumme varassa. Suojelusuunnitelmatkin on vain paperia. Eikä ne voi kuin joissain tilanteissa olla avuksi.
Mitään kauheaa, kun ei tapahdu, niin kuvittelemme, ettei sellaista ole edes tulossa. Silti minä hetkenä tahansa voi alkaa ydinsota, joka pistää kaiken tasaiseksi. Trump ehtii vielä yrittää tuhota Iranin ydinlaitokset ja jollei sitä tee, niin ei sekään meitä pelasta tuholta. Vaikeita ja hirmuisia asioita on edessä. Siksi on turvallista lukea Ilmestyskirjan alusta, miten meille toivotetaan rauhaa. Onhan kaikki kuitenkin Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen käsissä. Yhtäkään ydinsotaa, eikä muutakaan maailmanlaajuista tuhoa ei tule tapahtumaan ilman Hänen tahtoaan. Kaikissa vaiheissamme olemme Ilmestyskirjan rohkaisun mukaan, Hänen turvallisissa käsissään. Siinä meillä on valtava lohdutus ja rohkaisu. Meidän ei tarvitsisi pelätä mitään. Kuitenkin pelkäämme ja silloin saamme rohkaisua Ilmestyskirjaa lukemalla.
Maailmanlopulla mässäileviä on riittänyt maan päällä tuhansia vuosia. Kaikki heistä ovat olleet yhtä varmoja, että loppu tulee heidän aikanaan. Ja tasan yhtä moni on ollut väärässä.
Maailmanlopun ennustajat ovat olleet väärässä aina ja poikkeuksetta. Mikä saa nykyajan profeetan ajattelemaan, että juuri hän on oikeassa vaikka kaikki kollegansa ovat olleet väärässä?
Ja miksi jokaista positiivista ennustajaa vastaan löytyy sata maailmanlopun ennustajaa, vaikka me olemme itse asiassa saaneet parannettua elinolojamme viimeisen sadan vuoden aikana enemmän kuin koskaan?
Hyvinvointi vähentää kansojen välisiä konflikteja. Ja mistähän syystä me elämme rauhallisinta aikaa sitten koskaan?
Maailman loppu tulee, mutta koska se tulee, sitä ei kukaan tiedä. Siksi pitää olla aina valmis siihen, ettei se pääse yllättämään.
Raamattu kehottaa seuraamaan merkkejä sen takia, että pysytään hereillä, eikä nukuta, niin kuin kymmenen tyhmää neitsyttä. Raamattu ei pelottele, koska loppu tarkoittaa vapautuksen hetkeä kaikesta tästä, mikä nyt maan piiriä vaivaa.