Tuomitseminen

Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja. Ja me tiedämme, että Jumalan tuomio on totuuden mukainen niille, jotka senkaltaisia tekevät. (Room. 2:1-2)

Tuomitseminen

Tämä kohta alkaa sanalla sentähden ja viittaa edellisen luvun loppuun; miksi (meitä) tuomitsijoita odottaa suurempi tuomio, kuin niitä joita he (tai me) tuomitsevat (vert. Room. 2:1-5)?

Väitän, että samat teot viittaavat Jumalan tahdon rikkomiseen tavalla tai toisella; miksi ainoastaan synnittömät saavat tuomita toisia (vert. Joh. 8:1-12); miksi Jumala ei hyväksy tekopyhää hurskastelijaa?

Kun näemme roskan lähimmäisemme silmässä, niin kumman valitsemme helpommin lain vai evankeliumin ja miksi tämä on meille luonteva valinta?

Kuka meidän mielestä ansaitsee armon ja keille Jumala on armollinen?

Miksi meidän on (tai ei ole) helppo antaa anteeksi?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

. . . . .

Seuraavat blogit:

Tahraton seurakunta (12.2.2015)

Aikaisin aamulla (26.2.2015)

  1. Ari, hätäsi on kyllä aiheellinen kaikkien kohdalla, ei suinkaan vain Lutherilaisten. Itse olen saanut hätäkasteen ja lapsena käynyt pyhäkoulun, mutta maailman turuille vei tieni ja nuoruuteni päivät elin kuin mitään Jumalaa ei olisikaan, vaikka ajattelinkin, että jokin meitä suurempi ohjaa maailmaa.
    Kuitenkin oli Jumala kiinnostunut minusta enempi kuin minä Hänestä ja vei minut lopulta ahtaaseen paikkaan, mistä ei ollut ulos pääsyä ja syyllisyyteni oli suurempi kuin jaksoin kantaa, vaivuin syvyyteen ja tartuin Raamattuun, lopulta käännyin Jeesuksen puoleen. Miten olisin voinut kääntyä, ellen olisi saanut uskoa jo ennen kuin edes ymmärsin mitään?

    Jeesus tuli luokseni ja poltti sydämeni saastan ja pyyhki suuni isopilla,
    etten valhetta puhuisi ja antoi Rakkauden Totuuteen.
    Kaiken kokemani jälkeen alkoi henki ahmia kirjoituksia ja vietin aikani Herran varjeluksessa tutkien Sanaa useita vuosia. Sen jälkeen alkoi veljien ja siskojen etsiminen monesta hengellisestä suunnasta ja paikasta ja lopulta palasin monen mutkan ja erehdyksen kautta silloisen kotikirkkoni yhteyteen.
    Suomen hengellinen kenttä tuli matkalla tutuksi ja opin sen, että kaikkialla on niitä jotka rakastavat Herraa, mutta paljon löysin myös niitä, jotka olivat lainalla, kirkkokunnasta riippumatta.

    Sen minkä olen elämästä oppinut ja saanut, juontuu lapsuuteeni ja lapsuuteni päivinä saatuun uskoon, joka ajoi minut lopulta polvilleni.

    Se mitä minulle tapahtui kun kohtasin Kristuksen, ei siis ollut alkuisin minusta, vaan siitä Uskosta, joka on julistettu maailman Kristuksen Evankeliumin kautta.
    Koska olen saanut Uskon? En lopultakaan tiedä, mutta, kohdattuani Jeesuksen aukesivat silmäni ja sen vain tiedän, että minä, joka olin sokea, nyt näen.

    Olen MYÖS huolissani Lutherilaisen kirkon tilasta, mutta yhtä huolissani olen niistä, jotka eivät tunnusta lapsena Kristukseen kastettuja veljikseen ja sisarikseen. Yksi kaste riittää, tärkeintä on, että Jeesus asuu ihmisen sydämessä.

    Miten Kristus sitten tulee ihmisen sydämeen asumaan?

    ”Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.
    Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.” Matt.10

    ”Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
    Sanoohan Raamattu: ”Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään”.
    Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.

    Sillä ”jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu”.

    Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
    Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: ”Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!”

    Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: ”Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?”
    Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta. Room.10

    Ei kaste ketään pelasta, vaan kasteen kohde, ei kukaan usko kasteeseen, vaan Kristukseen, kuinka siis voisi olla niin, ettei Jumala voisi pelastaa niitä, jotka uskovat Kristuksen päälle.

    Moni on uskonut ja ottanut kasteen, mutta moni on saanut kasteen ja uskonut sen jälkeen, kumpi parempi? Usko Kristukseen on se joka Pelastaa. Kristityt ovat kastettu Kristukseen ja ovat Kristuksessa.

    Jos joku eksyy, niin seurakunta on eksyneitä varten ja heitä Jumala kutsuu lakkaamatta.

    Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.

    Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.

    Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.

    Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.

    Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä.” Matt.11

  2. Miksi Ari sinun on helppo antaa itsellesi tekemät virheet anteeksi ? Etkä voi millään antaa minkäänlaista armoa luterilaisten synneille ? Et sinä ole oikea tuomari, sillä vain Jumala yksin voi antaa oikean tuomion.

    Emmekä tiedä lainkaan kuinka heille Jumalan tuomiossa lopulta käy ?
    Sanoihan Jeesus ristillä oikealla puolella olevalle ryövärille, joka oli kapinoitsija ja murhaaja, kun hän ensin katui ja pyysi armoa: ” Tänä päivänä sinä olet kanssani paratiisissa”.

  3. Martti Pylkkänen, se mitä teille sanon on mitä Jeesus Sanoo, en yli sen, siis kun Jeesus sanoo tuomiosta seuraavaa:

    Joh. 12:48
    Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

    Jeesus kutsuu ihmisiä seuraavasti:

    Mark. 1:15
    ja sanoi: ”Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”.

    Mitä kautta Jumalan valtakuntaan mennnään sisälle, Jeesksen Sanojen vai ihmis lupausten (lue ihmisoppien)?

    Jeesus varoittaa seuraamasta vääriä profeettoja:

    15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
    16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita? (Matt.7)

    Jeesus selkeästi Sanoo että Jumala on SALANNUT evankeliumin toisilta:

    Luuk. 10:21
    Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.

    Väärät profeetat eivät anna voimaa tulla Jumalan lapsiksi vaan selittävät lihallisen elämän voimattomuuden myös omlla valheillaan valkeudessa elämiseksi.
    Enää ei ole eroa pimeyden ja valkeuden teoilla, selitetään kaikki mahdolliseksi ja armon kattavan kaikki synnit, laittomuus on vallassa.

  4. Ari: Väärät profeetat eivät anna voimaa tulla Jumalan lapsiksi vaan selittävät lihallisen elämän voimattomuuden myös omilla valheillaan valkeudessa elämiseksi. Enää ei ole eroa pimeyden ja valkeuden teoilla, selitetään kaikki mahdolliseksi ja armon kattavan kaikki synnit, laittomuus on vallassa.

    Ari missä on uskon taistelu? Siinäkö, että säilytämme Armon Sanan kohdallamme, vai siinä että kilvoittelemme lain noudattamisen kanssa?

    Etkö ole kuullut, että rakkaus peittää synnin paljouden? Kysymys on tunnustamisesta ja Sanan alle asettumisesta. Herra armahda minua syntistä ihmistä.

    Sinulla on kumma käsitys uskovista ihmisistä, ikäänkuin he kieriskelisivät pimeyden töissä salaten kaiken nauttien voimattomuudestaan. En ymmärrä, mistä olet saanut tuollaista päähäsi.

    Laittomuus vallitsee maailmassa, Kristitty taas rakastaa Jumalan Lakia ja järjestystä. Jeesus Kristus tuli täyttämään koko kirjoituksen. (Laki ja Profeetat) ja juuri siinä on Jumalan vanhurskaus toteen näytetty, että Jumala Pelastaa Jumalattoman yksin Armosta, Kristuksen sovituksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta.

    Tämä Jumalan sovitus luetaan meidän hyväksemme, ei meidän hyvien tekojemme tähden, ettei kukaan pääse kehumaan, vaan sen uskon mukaan, jonka Jumala on Lahjoittanut maailmaan Poikansa Evankeliumin kautta ja mukaan.

    Armoa on, ettei tekojamme enää lueta vanhurskautemme perusteeksi, sillä kuka voi pelastua, jos Jumala muistaa meidän synnin? Ei kukaan.

    Jumala antaa Voiman, että ihmisestä tulee Hänen lapsensa, sitä ei tee ihminen eikä lihan teot auta siinä mitään, vaan sen tekee Jumalan Rakkauden kautta vaikuttava usko.

    ”Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
    Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
    jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

    Missä kielletään Jumalan Vanhurskaus, Hänen Poikansa täydellinen sovitus uskon kautta, siellä on itsevalittu Jumalan palvelus menossa ja se on epäjumalanpalvontaa.

    Laittomuus valtaa maailmaa, ja taistelu Herraa vastaan on ilmiselvää, maailmassa kielletään Jumalan olemassa olo, muutetaan ajat ja lait ja ihminen on nousemassa Jumalan paikalle ja julistaa pian olevansa kaiken yläpuolella. Se sanoo: ”Ei ole mitään Luojaa on vain ”jumalhämärä” ja uskovaisten sadut”

    Valkeudessa eläminen on Totuudessa elämistä. Pimeys ei sitä käsitä, sillä ei tunnusta syntiä, vaan pyrkii itse saavuttamaan vanhurskauden, halventaen Jumalan Pojan Veren.

  5. Ismo Malinen:”Etkö ole kuullut, että rakkaus peittää synnin paljouden? Kysymys on tunnustamisesta ja Sanan alle asettumisesta. Herra armahda minua syntistä ihmistä.

    Sinulla on kumma käsitys uskovista ihmisistä, ikäänkuin he kieriskelisivät pimeyden töissä salaten kaiken nauttien voimattomuudestaan. En ymmärrä, mistä olet saanut tuollaista päähäsi.

    Ensinnäkin ”rakkaus peittää syntien paljouden”, siis tekijänkö, ei vaan niiden jotka rikkovat meitä kohtaan eli kun Jumalan rakkaus vaikuttaa uudestisyntyneessä niin tämä peittää toisten synnit ja rauha säilyy eikä vihastu.

    Se mitä tarkoitan ”pimeyden töillä” on uskonisien kauheudet joita he ovat ns ”kristin uskon” varjolla tehneet, sitten vielä uskontopakko jolla pidettiin kansa kurissa vielä 1900-luvun alkuun asti, siis ihmisten oli PAKKO kuulua luterilaiseen kirkkoon.

    • ”Kun Jumalan rakkaus vaikuttaa uudestisyntyneessä niin tämä peittää toisten synnit ja rauha säilyy eikä vihastu.” Näin ei näytä käyneen, kun satoja vuosia sitten tehdytkin aiheuttavat vihastusta. Se, mikä meidän näkökulmastamme on pakolla pidettyä kuria, ei sen ajan ihmisistä ehkä sitä ollut. Aika oli toinen.

  6. Martti Pentti, ei voi kuin ihmetellä ajatuksiasi, siis kun ruotsin kuningas ja valtiopäivät julistivat ruotsi suomen luterilaiseksi niin tämä oli VAIN kurin pitoa EIKÄ HENGELLISTÄ VÄKIVALTAA?

    Siis mistä saat muuten tämän niin monen sanoman että vihaisin luterilaisuutta tai olisin vihastunut siihen?

    Onko esille tuomani asiat tapahtuneet historiassa, siis miksi niiden esille tuominen olisi vihan aikaan saamia kun itse tunnen sääliä ”sokeita” lähmmiäisiä kohtaan kun he seuraavat näitä vääriä profeettoja ja luottavat iankaikkisen elämänsä HEIDÄN sanojensa varaan.

    • Martti Lutherin ja Kustaa Vaasan teot eivät ole ainakaan saaneet mielessäsi peittyä rauhassa Jumalan rakkauden alle. Luterilaisuuden keskeinen ajatus on kaiken arvioiminen Raamatun sanan näkökulmasta. Niinpä emme luota Lutherin, Agricolan, Laestadiuksen. Malmbergin emmekä Hedbergin sanoihin, vaan Jumalan Sanaan, Jeesukseen.

  7. Martti pentti, siis kun Jeesus tuli KUTSUMAAN syntisiä parannukseen, niin mistä ihmeestä otat lapsikasteen, etkö löydä sitä vain ja ainoastaan tunnustuskirjoista?

    Siis kun historia todistaa kaikki ne kauheudet joita ns ”kristinuskon” nimissä on tehty niin onko silloin näiden oppi-isien opetus oikeaa, hedelmästä sen voi(SI) nähdä jollei ole sokea?

    • Lapsikaste ja uskovien kaste ovat molemmat myöhemmin määriteltyjä oppeja. Kumpaakin sekä perustellaan että vastustetaan Raamatulla. Tästä voimme päätellä, että on kysymys pelastuksen kannalta epäolennaisista ihmisopeista. Niistä kinaaminen ei liene Jumalan tahdon mukaista. Kaste sinänsä on keskeinen osa kristillisyyttä. Siitä on Raamatussa selvä Jumalan ilmoitus. Mitä ’kauheuksiin’ tulee, ne tuskin ovat minkään kristillisen opetuksen seurausta, vaikka ne olisikin tehty kristinuskon nimissä.

    • Martti Pentti:”Mitä ‘kauheuksiin’ tulee, ne tuskin ovat minkään kristillisen opetuksen seurausta, vaikka ne olisikin tehty kristinuskon nimissä.”

      Entä seuraava VIELÄKIN katekismuksessa oleva:

      …Opeta heille ensimmäiseksi yllä mainitut kappaleet, nimittäin kymmenen käskyä, uskontunnustus, Isä meidän -rukous jne., sana sanalta tekstin mukaisesti siten, että he kykenevät toista maan ne ja oppivat ne ulkoa.

      Mutta niille, jotka eivät halua oppia, on sanottava, että he kieltävät Kristuksen ja ovat kaikkea muuta kuin kristittyjä. Heitä ei myöskään saa päästää ehtoolliselle, ei todistamaan yhdenkään lapsen kastetta eikä nauttimaan vähääkään kristityn vapautta, vaan heidät on jätettävä kerta kaikkiaan paavin ja hänen virkakuntansa, vieläpä itse Perkeleen käsiin. Heidän vanhempiensa ja isäntiensä on kieltäydyttävä antamasta heille ruokaa ja juomaa sekä ilmoitettava heille, että ruhtinas haluaa ajaa tuollaiset raakalaiset maasta pois. …”
      http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/vahakatekismus.html

    • Luther kirjoittaa Vähässä katekismuksessa yksinkertaiselle kansalle ja käyttää karkeaa kieltä tullakseen ymmärretyksi. Paavi ja hänen virkakuntansa olivat tuohon aikaan jokseenkin rappiolla olevaa vallanhimoista joukkoa, ainakin Wittenbergin suunnasta katsottuna, pelotteena kai lähes perkeleen luokkaa. Kaunista tekstiähän tämä ei ole. Sitä on kuitenkin verrattava tuolloin vastaavassa tilanteessa kirjoitettuun eikä siihen, mikä nyt on hyvien tapojen mukaista.

    • Martti Pentti, tuo lainaukseni oli ohjeita papeille, ei siis suoraan yksinkertaiselle kansalle.

      Toimiko Jeesus oman aikansa tilanteen mukaan?
      Siis mielestäsi ihmiset voivat toimia Jeesusta seuratessaan aivan välittämättä mitä Jeesus opettaa ja kuinka Hän eli?

    • Vähä katekismus on kirjoitettu kansanopetuksen välineeksi. Siinä tarkoituksessa Luther neuvoo pappeja: ”Siksi pyydän Jumalan tähden teitä kaikkia, rakkaat herrat ja veljet, teitä, jotka olette pappeja ja saarnaajia: ryhtykää hoitamaan virkaanne koko sydämestänne, armahtakaa huostaanne annettua kansaa ja auttakaa meitä iskemään katekismus sen ja erityisesti nuorison päähän. Ne jotka eivät kykene sitä paremmin tekemään, ottakoot käyttöönsä nämä taulut ja kaavat sekä opettakoot seuraavalla tavalla kansaa painamaan ne sana sanalta mieleensä.” Edellä mainitut ohjeet on siis annettu pastoreille, jotka ’eivät kykene sitä paremmin tekemään’. Olivatkohan paljon opetettaviaan sivistyneempiä?

  8. Ismo Malinen:”Sen minkä olen elämästä oppinut ja saanut, juontuu lapsuuteeni ja lapsuuteni päivinä saatuun uskoon, joka ajoi minut lopulta polvilleni.”

    En kiistä kokemustasi, mutta kun kerran se lapsuuden usko ei auttanut ja ajauduit maailmaan niin kun Jeesus selkeästi Sanoo että tulee luopua kaikesta KUN lähtee seuraamaan Häntä, siis milloin tämä Jeesuksen seuraaminen alkoi?

    Otitko mitään vanhasta elämästäsi?

    Vertaa JEESUKSEN SANOIHIN:

    Luuk. 9:62
    Mutta Jeesus sanoi hänelle: ”Ei kukaan, joka laskee kätensä auraan ja katsoo taaksensa, ole sovelias Jumalan valtakuntaan”.

    Matt. 9:17
    Eikä nuorta viiniä lasketa vanhoihin nahkaleileihin; muutoin leilit pakahtuvat, ja viini juoksee maahan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini lasketaan uusiin leileihin, ja niin molemmat säilyvät.”

    Mitä on uudestisyntyminen, sitäkö että kääntyy takaisin vanhaan vai aloittaa täydellisesti uudestaan uutena luomuksena?

  9. Sinäpä sen sanoit. Mutta lapsuudessa saatu uskohan juuri auttoi, sillä oli hyvä, että minut nöyryytettiin, ja sain

    oppia tuntemaan Pelastajani. Hetkelleen muista kyllä kääntymiseni, jolloin kuolin ja uusi tuli tilalle, mutta edelleen vaellan tässä kuoleman ruumiissa. Henki on se joka tekee eläväksi, ei liha mitään hyödytä, tosin on ruumiillisesta kurituksestakin hyötyä, mutta vain vähän. Hengellinen kuritus on Jumalan Totinen ruoka.

    Auraan tarttumisesta ja taakse katsomisesta sanon, ettei tosiaan ole tarvinnut katsella taakseen ja kaivata entistä. Vanhat on heitetty Jumalan toimesta meren syvyyksiin, Hän ei niitä enää muista, siis miksi minä niitä muistelisin? Sanotaanhan: ”Anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksiannamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet… ” Jos joku läheinen muistuttaa sinua jatkuvasti ja palaa tekemiisi vääryyksiin ja virheisiin, niin silloin ei ole anteeksiantoa tapahtunut. Rakkaus ei muistele kärsimäänsä pahaa. Tämä koskee myös minua itseäni.

    En myöskään pidä halpana nuoruudessani saamaani Herran kuritusta, sillä sen hedelmänä sain Herran määräämällä ajalla kääntymyksen ja Armon. Lähtihän tuhlaajapoikakin isänsä lapsena maailmaan, mutta tuhlattuaan kaiken tuli murheeseen ja muisti nuoruutensa päivät ja isänsä opetukset ja kääntyi teiltään.

    Uutta viiniä ei voi tosiaan laittaa vanhaan (laki) päälle, vaan se on laskettava kokonaan uuteen (Evankeliumi)

    Niinpä ei siis tule niitä myöskään sekoitta keskenään.

    Laki on Laki ja Armo on Armo. Armoa ei siis anneta lain päälle vaan laki on saatettu loppuun Kristuksessa. (Uusi ja vanhatestamentti) Toista ei ole ilman toista, mutta kuten ei ​valhetta ja totuuttakaan voi sotkea keskenään, sillä vain kirkas ja puhdas vesi virvoittaa elävän, Totuuden ja valheen sekoitus (Baabelin viini) saa elävän voimaan huonosti ja hän oksentaa sen ulos ja etsii puhdasta vettä juodakseen.

    Mitä uudestisyntyminen on, muuta kuin elämä kuolleista. Jeesus sanoi:

    ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

    Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

    ”Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.” Sanoi Johannes ja puhui Jeesuksen kasteesta. Ja vielä jatkaa:

    Joka ottaa vastaan hänen todistuksensa, se sinetillä vahvistaa, että Jumala on totinen.
    Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla.
    Isä rakastaa Poikaa ja on antanut kaikki hänen käteensä.
    Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä.” Joh.3

    Hänen Sanansa on siis synnyttänyt meidät, jotka olemme lapsensa.

    ”Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.

    Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
    Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.
    Joka sanoo: ”Minä tunnen hänet”, eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.

    Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme.

    Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi.

    Rakkaani, en minä kirjoita teille uutta käskyä, vaan vanhan käskyn, joka teillä on alusta ollut; tämä vanha käsky on se sana, jonka te olette kuulleet.

    Ja kuitenkin minä kirjoitan teille uuden käskyn, sen, mikä on totta hänessä ja teissä; sillä pimeys katoaa, ja totinen valkeus jo loistaa.
    Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, se on yhä vielä pimeydessä.
    Joka rakastaa veljeänsä, se pysyy valkeudessa, ja hänessä ei ole pahennusta.
    Mutta joka vihaa veljeänsä, se on pimeydessä ja vaeltaa pimeydessä, eikä hän tiedä, mihin menee; sillä pimeys on sokaissut hänen silmänsä.

    Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden. 1.Joh.2

    Hänen käskynsä eivät ole raskaat.

    Jeesus sanoo: Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
    Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä.” Matt.11

    • Ismo Malinen:”Auraan tarttumisesta ja taakse katsomisesta sanon, ettei tosiaan ole tarvinnut katsella taakseen ja kaivata entistä. Vanhat on heitetty Jumalan toimesta meren syvyyksiin, ..”

      No milloin tämä ”auraan tarttuminen” kohdallasi tapahtui?

      Olet kaiketi hakenut sieltä vanhasta KASTEEN, siis et lähtenytkään seuraamaan Jeesusta luopuen kaikesta vaan hait lapsikasteen vanhasta, näin olen ymmärtävänäni, olenko oikein ymmärtänyt?

      Olet ymmärrykseni mukaan uuden viinin laittanut lapsikasteen armoon luottaen?

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.