Adam ja Eva olivat tottelemattomia Jumalalle ja siitä seurasi heti syyllisyys ja häpeä .Tämä sai aikaan sen että he etsiytyvät Viikunapuiden suojaan ja peittivät ruumista viikunapuun lehdillä . Heille se oli luontainen tapa toimia siinä tilanteessa , se oli heille se turvallinen tila ja ainoa vaihtoehto heidän ajatuksissaan . Jumala , luoja oli kuitenkin iloinnut heistä kun oli tehnyt heidät omaksi kuvakseen ja tahtoi saattaa heidät takaisin yhteyteensä . Hän tiesi ja näki heidät ja halusi miestä kutsuen kysellä ; missä Adam olet ?Jumala rakasti heitä .
Näin olemme ihmiskuntana aina toimineet luontaisesti, että teemme sen mikä on epämiellyttävää niin tahdomme siitä pakoon. Tämä koskee lähinnä meidän syyllisyyttä ja häpeää.
Jumala on alusta asti rakastanut ihmistä ja hän näki parhaaksi lähettää poikansa meidän syyllisyytemme tähden , että olisimme vapaita omantunnon syytöksistä . Jumalan yhteyteen pääseminen on myös mahdotonta syntisen ihmisen , koska Jumala on Pyhä , ilman Jumalan omaa pyhyyttä , ilman vanhurskauden vaatetusta .
Se paha on voitettu Jeesuksen ristinkuolemassa jossa voitto synnistä ,perkeleestä ja kuolemasta Kristuksen ylösnousemisessa ja tämä voitto lahjoitetaan ihmiselle kun hänet kastetaan tähän kuolemaan . Tässä pysyvyyttä luvataan kun saamme Herran sanat ottaa vastaan ehtoollisesta ; joka syö minun ruumiini ja juo minun vereni , pysyy minussa ja minä hänessä . Varoitus jättää Srk yhteys pois on jäädä pois Kristuksen ruumiin osallisuudesta , kuten hebr10 kirjoitetaan , sillä uudessa liitossa on Kristuksen kuoleman hetkellä revennyt esirippu ja sen tilalla on Kristuksen ruumis , seurakunta.
Tässä on rakkaus ja hän on seurakunnassa päänä ja hallitsee rakkaudella , täynnä armoa ja totuutta. Ansaitsematon rakkaus minun osakseni , joka ei ole sattumaa että rakkaus kulkee aina ensin , että ihminen uskaltaa kohdata totuuden ja päästä vapaaksi syyllisyydestä ja häpeästä ja saada syntinsä anteeksi .
Hiljan eräs ihminen joka tuli seurakuntaan sanoi että hän tunsi vastenmielisyyttä kun joku tuli jakamaan lappusia tai alkoi puhumaan raamatunjakeita , mutta lähimmäisen rakkaus teki häneen vaikutuksen ja uskaltautui tulla seurakuntaan .
Ihmiselle on turvallisin tila siellä missä häntä rakastetaan ja jossa on paljon anteeksiantamusta . Seurakunta on paikka , jossa ihminen voi Jumalan rakkaudessa kohdata aidosti oman pahuutensa , syyllisyyden ja päästä vapauteen saaden omistaa sen rauhan jonka hän on luvannut .
Jeesuksen jäähyväispuheessa ennen sitä lupausta rauhasta , hän puhuu että Isä lähettää hänen nimessään Pyhän Hengen opettamaan ja muistuttamaan niistä sanoista joita hän on puhunut . Tämä on vakava asia että otamme vastaan ne sanat niin kuin on kirjoitettu , sillä lopulta jos torjumme ne sanat niin armonajan jälkeen olemme Pyhän Hengen pilkkaajia ja sitä Jumala ei anna anteeksi .Ensin taivaasta lähetettiin Poika rakkaudessa sitten Pyhä Henki opettamaan ja ilmoittamaan tämän suuren rakkauden. Rakkaus kulkee aina totuuden kanssa ja siksi tulisi olla arka omatunto Jumalan sanaa kohden , sillä en voi eikä ihmiset voi muuttaa Kaikkivaltiaan Jumalan suunnitelmia , vaan joko olemme mukana siinä suunnitelmassa tai ulkona siitä. Rakkaus korostuu luterilaisessa messussa myös , siinä että Kristus tahtoo ensin palvella meitä ja siinä kuvastuu armoa armon päälle . Synninpäästössä anteeksiantamus , saarnassa, Isä meidän rukouksessa ja Herran pyhässä ehtoollisessa .
Jumalan viisaassa suunnitelmassa hän antoi apostoleille tehtävän perustaa seurakuntia ja ohjeet meille miten ylösnoussut Kristus tahtoo rakkauden ilmenevän . Seurakunnan hän tarkoitti kodiksi meille , jonka hän itse rakentaa kun tahdomme pysyä hänen sanassaan ja hän on myös ainoa joka luo rakkauden siteet itseensä ja toisiimme .Kaikki muu yhteys on meidän rakennuksia , jotka lopulta ovat rajattuja vain tiettyihin asioihin mutta Jumalan rakkauden yhteys on myös ykseyttä vaikka ihmiset ovat hyvin erilaisia keskenään ja omaavat erilaisia luonteenpiirteitä. Lopulta kaikki on hänen työtään ja meille jää syntientunnustamisen osa ja uskoa siihen että hänen sanansa sisältää Jeesuksen sanojen mukaan; henki ja elämä .
Niin juuri kun viisaan rakentajan tavoin rakennamme Kristus- kalliolle niin olemme viisaita rakentajia . Kaikki elämässämme laitamme Kristuksen sovitustyöhön niin meille käy hyvin . Tämä Jeesuksen opetus on ettemme rakenna omaa uskoamme vaan tahdomme Jeesuksen sanoihin turvata ja uskomme perustuu yksin raamatun opetuksiin ja käskyihin .
Kaikki ihmiset olemme samalla planeetalla ja ns viivalla . kristitylle on kirkastettu totuutta omasta itsestään ja Jumalasta ja tämä on Pyhän Hengen työtä meissä. Raamattu puhuu että Pyhä Henki ilmoittaa synnin , vanhurskauden ja tuomion . Tästä tietoisina Jumalan lapset eläen Jumalan sanan yhteydessä näkevät vain yhden mahdollisuuden oman syntisyyden vuoksi ja se on tietysti Jeesus Kristus , joka kantoi meidän syntimme . Kuitenkin monet ihmiset luopuvat tästä koska lankeemukset näkyvät ja tuntuvat kristityn elämässä ja tie että minun tulis vähetä ja hänen kasvaa ei ole meidän kunnian tie vaan nöyrtymisen tie yhä uudelleen. Uskovalle ihmiselle ei ole mukava olla niin huono ja kaikki kristityt kokevat että haluaisivat olla parempia ihmisiä , mutta on vain Jumalan armo johon saamme turvata .
Tämä avaa monelle harhaopettajalle tien ja on aina ollut tilaisuus saarnata ns ”parempaa” Jumalan lapsille , kehuen jopa ja luvata sellaista jonka ihminen voisi saavuttaa omilla pyrkimyksillä ja lopulta kuulija vieraantuu kauemmaksi Jumalan armosta . Tai sitten ihminen alkaa Jumalan sanaa kyseenalaistamaan kun tulee puhujia jotka poistavat mukamas ihmisen syntisyyden , kun eivät puhu synnistä eikä tuomoista ja näin halventavat Kristuksen sovitustyötä . Kuitenkin Jumalan lapsi saa omistaa aina uudelleen puhtaan omantunnon ja Kristuksen rauhan kun tahtoo pysyä armossa ja anteeksi antamuksessa ja silti Jumala toimii uskovan kautta vaikka hän on syntinen lihansa puolesta .
Tuohon viimeiseen kysymyksen Ari , sanoisin kun en tiedä ja tunne sinua mutta olisi hyvä jos olis sellainen seurakunta sinulle ( voi tosin olla) jossa saat raamatullista opetusta ja paimenen jolta voi kysyä ja jopa haastaa ajatuksia uskonasioista . Näin minä sanon ja toimin myös , että on hyvä että raamattu antaa meille vastauksia ja siihen täytyy myös papin ne opetukset liittyä
Ari kirjoitit ;
Edelleen tulee vaan mieleen että kun synti saa tekemään Jumalan tahdon vastaista niin miten voisin olla varma ettei nämä kirjoittamasi ole juuri synnin aikaansaamia tekstejä?
Kaikkea puhetta ja tekstiä pitäs pystyä arvioimaan Jumalan sanasta käsin . Siksi tuosta seurakunnasta kirjoitin , koska me olemme alusta loppuun opetuslapsia ja tärkeät ä on juuri tuo mitä aikaisemmin kirjoitit että mille perustalle me rakenamme eli Kristus kallioille ja sitten saamme turvallisin mielin kulkea elämässä tietäen että meillä on puolustaja Isän edessä ja saadaan yhä enemmän oppia tuntemaan suurta rakkautta joka on Kristus , johon on kätketty kaikki viisauden ja tiedon aarteet . Kuten blogissa kirjoitin että Kristus tahtoo ensin meitä palvella ja näyttää meille rakkautensa ja siinä ei ole mitään pelkoa vaan saadaan tulla sellaisena hänen luokseen kuin olemme .
Yleisesti:
Kysymykseen: ”Mistä tietää, ettei mikä tahansa oma tekeminen ole synnin aikaansaamaa?” olisi mielestäni- ja oman, syntisenäkin ihmisenä – näkemykseni mukaan hyvä itse kunkin mennä Herran eteen nöyrästi ja pyytää Jumalalta sitä armoa, että uskaltaisi tarkastella Pyhän Hengen ja Raamatun Sanan valossa omia motiivejaan ja tavoitteitaan. Tekemisissämme voi olla monenlaisa piirteitä ja monenlaisa tarkoitusperiä.
Kyllä näin ; seurakunnassa tämä toteutuu myös koko messu tähtää siihen että Kristus meille kirkastuu ja saadaan syntisenä käydä hänen eteensä syntimme tunnustaen . Olen huomannut että mikä suuri sanoma on myös virsissäkin , vaikka en ole niin laulumiehiä .
2 tim kirjeestä ;
Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.
Ymmärränkö oikein kun ajattelen teidän sanoittavan että ”kristityt” painivat samojen syntien kanssa kuin kaikki muutkin maailman ihmiset eikä heillä on sen paremmin voimaa voittaa näitä kiusauksia?
Vapautenne on siis vain syntien anteeksisaaminen ja näin ”puhtaan” omantunnon saanti?
Syntisyyttä on hyvä peilata hengen hedelmän avulla. Kysellen sydämeltään sitä onko minulla rauha, rakkaus ja ilo, kun kohtaan toisia. Välittyykö kohtaamisissa positiivien asenne ja se rakkaus, joka Jumalalla on. Onko sydämessäni ilo kohtaamisesta. Millainen on se tunnekokemus, jonka välitän kohtaamilleni ihmisille. Sen he muistavat. Sanani ja tekoni unohtuu, mutta rakkaudellinen, rauhallinen ja iloinen ilmapiirini muistetaan, jos sellaisen minulla olisi..
Vain se jota Pyhä Henki johtaa voi havaita syntisen olemuksensa. Vain Hengen työtä on synnin osoittaminen synniksi.
Jollei Henki ole tätä työtä sydämessä tekemässä, niin ei syntiä synniksi tunnisteta. Silloin salaiset synnit ottavat helposti vallan. Se joka on siinä asemassa että Pyhä Henki syntisyyden sisimmässä paljastaa on hyvässä turvassa, sillä Häneltä saa myös ohjauksen armon omistamiseen. Muiden synnit ei mitään paina, jos oman kelvottomuuden pohjaa myöten näkee.
Arille;
Ymmärränkö oikein kun ajattelen teidän sanoittavan että ”kristityt” painivat samojen syntien kanssa kuin kaikki muutkin maailman ihmiset eikä heillä on sen paremmin voimaa voittaa näitä kiusauksia?
Alkuosa pitää paikkaansa että kyllä kristityt painivat samanlaisten syntien kanssa kuin ei kristityt tai oikeastaan ei kristityt ei paini vaan tekevät syntiä ihan vapaasti usein . Kristus on annettu meille kuitenkin avoimeksi lähteeksi syntiä ja pahuutta vastaan ja meillä on tietoisuus siitä mistä tulee puhdas omatunto ja rauha elämään ja tiedämme että synnintekeminen johtaa aina huonoon oloon ja elämään tulee vaikeuksia sisäisesti ja myös ulkoisesti . Tämä on dilemma siinä mielessä on meillä on sisäinen ristiriita ja kamppailu kun toinen minusta tahtoo elää Jumalan tahtoa vastaan. ja toinen Jumalan tahdon mukaan . Kuitenkin sisäinen kamppailu on myös valintoja että miten voimme elää vapaammin . Tässä ristikunnassa on erilaisia käsityksiä kun puhutaan taistelusta syntiä vastaan tai tutkimisesta omaan sydäntä , kilvoittelusta jne. Raamattu puhuu pyhityksestä ja siihen kuuluu jokapäiväinen parannuksenteko , joka minulle merkitsee jokapäiväistä syntientunnustamista , rukousta ja sanan äärellä olemista . Jos emme nää sitä että kaikki on Jumalan armoa ja että hän on kaiken puolestamme tehnyt niin kristityn elämästä saattaa puuttua sisäinen rauha ja ihminen yrittää omilla pyrkimyksillä ansaita Jumalan kelvollisuutta . On siis kysymys enemmän lapsuudesta jossa käännymme rakastavan isän puoleen . Kyllä vapautta saa kokea Jumalan lapsi vaikka ulkoisesti olisi asiat huonosti . Nään tärkeinpänä asiana tässä seurakuntayhteyden , koska se myös aktivoittaa muuta hengellistä elämää . Pitkä vastaus toivottavasti jotain saa irti
Kuka sanoikaan: ” En ole tullut pelastamaan vanhurskaita vaan syntisiä”. Siksi mieluummin tunnustan olevani syntinen, jotta voin omistaa pelastuksen.