TURVALLINEN TILA

Adam ja Eva olivat tottelemattomia Jumalalle ja siitä seurasi heti syyllisyys ja häpeä .Tämä sai aikaan sen että he etsiytyvät Viikunapuiden suojaan ja peittivät ruumista viikunapuun lehdillä . Heille se oli luontainen tapa toimia siinä tilanteessa , se oli heille se turvallinen tila ja ainoa vaihtoehto heidän ajatuksissaan . Jumala , luoja oli kuitenkin iloinnut heistä kun oli tehnyt heidät omaksi kuvakseen ja tahtoi saattaa heidät takaisin yhteyteensä . Hän tiesi ja näki heidät  ja halusi miestä kutsuen kysellä ; missä Adam olet ?Jumala rakasti heitä . 

Näin olemme ihmiskuntana aina toimineet luontaisesti, että teemme sen mikä on epämiellyttävää niin tahdomme siitä pakoon. Tämä koskee lähinnä meidän syyllisyyttä ja häpeää. 

Jumala on alusta asti rakastanut ihmistä ja hän näki parhaaksi lähettää poikansa meidän syyllisyytemme tähden , että olisimme vapaita omantunnon syytöksistä . Jumalan yhteyteen pääseminen on myös mahdotonta syntisen ihmisen , koska Jumala on Pyhä , ilman Jumalan omaa pyhyyttä , ilman vanhurskauden vaatetusta .

Se paha on voitettu Jeesuksen ristinkuolemassa jossa voitto synnistä ,perkeleestä ja kuolemasta Kristuksen  ylösnousemisessa ja tämä voitto lahjoitetaan ihmiselle kun hänet kastetaan tähän kuolemaan . Tässä pysyvyyttä luvataan kun saamme Herran sanat ottaa vastaan ehtoollisesta ; joka syö minun ruumiini ja juo minun vereni , pysyy minussa ja minä hänessä . Varoitus jättää Srk yhteys pois on jäädä pois Kristuksen ruumiin osallisuudesta , kuten hebr10 kirjoitetaan , sillä uudessa liitossa on Kristuksen kuoleman hetkellä revennyt esirippu ja sen tilalla on Kristuksen ruumis , seurakunta.

Tässä on rakkaus ja hän on seurakunnassa päänä ja hallitsee rakkaudella , täynnä armoa ja totuutta. Ansaitsematon rakkaus  minun osakseni , joka ei ole sattumaa että rakkaus kulkee aina ensin , että ihminen uskaltaa kohdata totuuden ja päästä vapaaksi syyllisyydestä ja häpeästä ja saada syntinsä anteeksi . 

Hiljan eräs ihminen joka tuli seurakuntaan sanoi että hän tunsi vastenmielisyyttä kun joku tuli jakamaan lappusia tai alkoi puhumaan raamatunjakeita , mutta lähimmäisen rakkaus teki häneen vaikutuksen ja uskaltautui tulla seurakuntaan . 

Ihmiselle on turvallisin tila siellä missä häntä  rakastetaan ja jossa on paljon anteeksiantamusta . Seurakunta on paikka , jossa ihminen voi Jumalan rakkaudessa kohdata aidosti oman pahuutensa , syyllisyyden ja päästä vapauteen saaden omistaa sen rauhan jonka hän on luvannut . 

Jeesuksen jäähyväispuheessa ennen sitä lupausta rauhasta , hän puhuu että Isä lähettää hänen nimessään Pyhän Hengen  opettamaan ja muistuttamaan niistä sanoista joita hän on puhunut . Tämä on vakava asia että otamme vastaan ne sanat niin kuin on kirjoitettu , sillä lopulta jos torjumme ne sanat niin armonajan jälkeen olemme Pyhän Hengen pilkkaajia ja sitä Jumala ei anna anteeksi .Ensin taivaasta lähetettiin Poika rakkaudessa sitten Pyhä Henki opettamaan ja ilmoittamaan tämän suuren rakkauden. Rakkaus kulkee aina totuuden kanssa ja siksi tulisi olla arka omatunto Jumalan sanaa kohden , sillä en voi eikä ihmiset voi muuttaa Kaikkivaltiaan Jumalan suunnitelmia , vaan joko olemme mukana siinä suunnitelmassa tai ulkona siitä. Rakkaus korostuu luterilaisessa messussa myös , siinä että Kristus tahtoo ensin palvella meitä ja siinä kuvastuu armoa armon päälle . Synninpäästössä anteeksiantamus , saarnassa, Isä meidän rukouksessa ja Herran pyhässä ehtoollisessa . 

Jumalan viisaassa suunnitelmassa hän antoi apostoleille tehtävän perustaa seurakuntia ja ohjeet meille miten ylösnoussut Kristus tahtoo rakkauden ilmenevän . Seurakunnan hän tarkoitti kodiksi meille , jonka hän itse rakentaa kun tahdomme pysyä hänen sanassaan ja hän on myös ainoa joka luo rakkauden siteet itseensä ja toisiimme .Kaikki muu yhteys on meidän rakennuksia , jotka lopulta ovat rajattuja vain tiettyihin asioihin mutta Jumalan rakkauden yhteys on myös ykseyttä vaikka ihmiset ovat hyvin erilaisia keskenään ja omaavat erilaisia luonteenpiirteitä. Lopulta kaikki on hänen työtään ja meille jää syntientunnustamisen osa ja uskoa siihen että hänen sanansa sisältää Jeesuksen sanojen mukaan; henki ja elämä .

66 KOMMENTIT

  1. Raamattu erittelee synnintekemisen ja synnissä elämisen .
    Paavali kuvaa tätä että sitä hyvää mitä tahdon sitä en tee ja sitä pahaa mitä en tahdo sitä teen . Tämä edellinen on kuvaus siitä luonnollisesta minästämme ja joudumme toteamaan aika-ajoin noin kun PyhäHenki kirkastaa meille meidän syntejämme . Ja silloin olemme ns risteyksessä mitä me silloin teemme kun lankeamme syntiin ? Tai jos huomaamme että taas tähän samaan syntiin tai minä en ole koskaan päässyt irti tästä synnistä ? Synnin tekeminen on kristitylle ikävä kyllä arkipäivää vaikka emme sitä tahdo . Silloin kun tuntee että ei pääse jostakin synnistä eroon niin meille on annettu rippi ja voidaan papin kanssa keskustella ja tunnustaa synnit mitään kiertelyä tai väheksyntää vaan kertoa avoimesti ja saada synninpäästö . Sitten jos on riippuvuuksia niin järkevä pappi kehottaa hakemaan apua muualta. Koski se asia päihde , peli tai pornoriippuvuutta esim . niin näistä lähes kaikki on saanut jo tautiluokituksen eli ovat sairauksia ja tarvitsevat hoitoa ja sitä on myös hyvää sellaista tänä päivänä saatavana . Päihderiippuvuus todettiin jo 50-luvulla sairaudeksi ja peliriippuvuus tuli listalle ja seksiriippuvuus ilmeisesti tulee myös lähiaikoina . Ihmisillä on monenlaisia vaivoja ja sairauksia , addjektioita ja totuus vapauttavana toimii monenlaisissa hoidoissa . Jumala on antanut viisautta ihmiskunnalle myös hoitaa erilaisin tavoin.

  2. Minulla aivan erilainen kokemus uskosta, siis kun liki 40 vuotiaana tulin uskoon niin Jumala ensin ohjasi lempeästi luottamaan sanaansa eli se mitä Raamatussa sanotaan tulee elämäksi arkipäivään. Kylvetty sana kasvaa hedelmää kun se kohtaa hyvän maan kuten Jeesus sanoo selkeästi kylväjä vertauksessa.

    Voiko uskoon tulla muuten kuin tekemällä parannuksen, minä uskon ettei voi eli kun Jeesus selkeästi sanoo ellette tee parannusta niin hukutte.

    Minulle oli parannus kun olin huutanut Jumalalta apua niin Hän näytti yhden synnin aiemmasta elämästäni ja sen jouduin/sain tunnustaa niin silloin Jumala alkoi vetää hyvyydellään puoleensa, Jumala antoi toivon elämääni.

  3. Niin parannukseen , kääntymiseen , mielenmuutokseen ihmistä kehoitetaan ,että saisimme syntimme anteeksi . Parannus sana on suomenkielessä ehkä erikoinen sana ja voi herkästi ohjata ihmismielessä siihen että ihminen itse parantelee itseään . Parannus ja syntien anteeksisaaminen on eri asia ja näin ollen parannus on kääntymistä Jumalan puoleen ja hän tahtoo sitten antaa synnit anteeksi. Kun ihminen sanoo tehneensä parannuksen vaikka lopettanut iltasyömisen niin se on koko prosessi ihmisen päätöksestä lähtien ihmisen teko , mutta raamatun kielessä se on Jumalan puoleen kääntymistä että hän saa antaa synnit anteeksi.
    Voiko tulla muuten uskoon?
    Ensinnäkin Joh 3:16 kertoo Jumalan rakkaudesta meitä kohtaan ja se rakkaus on ollut jo kauan ennen meitä ja se on tarkoitettu kaikille ; oli sylivauva tai 100vuotias , kuuro tai mykkä , kansalaisuus mikä tahansa jne kaikkien ihmisten puolesta hän on ristillä kuollut . Se on julmaa ja lahkohenkeä joka sanoo muuta ja erittelee itsensä sinne parempaa joukkoon ja toiset jättää ulkopuolelle tästä , yksin armosta on pelastus uskon kautta . Kaikkien synnit on Jeesus sovittanut golgatan ristillä ei vain tiettyjen ja valittujen . Jumala ei ole sulkenut ketään pelastuksen ulkopuolelle eikä ihmisen tätä tule tehdä . Vanhan liiton aikana ei kukaan pelastunut liiton ulkopuolella , eikä myöskään uudessa liitossa ulkopuolella ole pelastusta . Kaikki pelastuksessa liittyy Kristuksen sovitustyöhön ja jos määrittelemme uskomme muuten niin se on omaa uskoamme , kun uskokin on Jumalan lahja ja se on Jumalan pojan uskoa . Kristus voitti golgatalla synnin perkeleen ja kuoleman ja tämä voitto meidän täytyy saada omistaa koska Kristus on ylösnoussut ja meille on luvattu ylösnousemus Kristuksen kanssa . Kaste on jossa meidät liitetään Kristuksen kuolemaan ja myös seurakuntaan . Tuhlaajapojan isällä oli koko ajan rakkaus sydämessä poikaansa kohtaam ja hän odotti että poika tulee kotiin , näin Jumala kutsuu ja odottaa lapsia jotka ovat vieraalla teillä että sais antaa synnit anteeksi . Raamatun selvä opetus on monissa kohdin että antakaa kastaa itsenne että saisitte syntinne anteeksi ja kasteessa yhdistyy henki vesi ja veri , nämä kolme todistavat . Jumalan tekoja ja lupauksia ei pidä sotkea ihmismielen ansiollisiin ajatusharhoihin ja alkaa määrittelemään Jumalan pelastusta ihmisjärkeen . Siksi ajattelen että on hyvä pysähtyä ristiinnaulitun kuvan edessä ja tietää että koko kristillinen totuus avautuu sen kuvan edessä eli kaste ehtoolinen , sovitus lunastus , pyhitys jne , jos me laitamme siihen kuvaan jotakin omaa niin olemme rakentaneet pelastustiemme yhdessä Jumalan kanssa .

    Eli Ari vastaus elämäsi kokemuksiisi on että Jumala on nähnyt sinut jo ennen syntymääsi ja rakastanut sinua pienestä asti ja hänen rakkautensa päämäärä on ollut koko ajan että olet kerran hänen isänsä kotona taivaassa . Ja hän tahtoi sinulle Pyhän Hengen kautta näyttää että on syntiä ja tarvitset anteeksiantamusta ja sait armon kääntyä hänen puoleensa ja hän antoi sinulle syntisi anteeksi ja tätä pesua hän tahtoo jatkuvasti tehdä meidän kaikkien elämässä . Hän tuli rakkautena jo pienenä sinun luoksesi vaikka et sitä tuntenut ja otti sinut kasteessa siihen ikuiseen liittoon joka ei horju . Usko on lahja ja sitä pitää ruokkia Jumalan sanalla ja vaeltaa valkeudessa että emme eksy ja tule tuhlaajalapsen osaan, syntiemme sovitusta tarvitsemme päivittäin ja Jeesus opetti meille jokapäiväiseksi rukoukseksi Isä meidän rukouksen .

    • Timo Gummerus selittämäsi parannus on epä selvä, siis evankeliumin parannus on kerta teko eli kun Jumala kutsuu ihmistä niin vain silloin on mahdollista tehdä oikea parannus kun Jumala vetää ihmistä siihen, silloin tulee tunnustaa syntinsä ja syntisyytensä (ero Jumalasta) ettei ole kuullut Jumalaa.

      Tuot esille että ihminen voi tulla uskoon 0-100 vuotiaana, minulle tuo ei avaudu Raamatusta sillä kun tulee uskoon on luovuttava kaikesta, jopa isästä ja äidistä, kuinka vauva tuon tekisi???? Siis minä en löydä pienten lasten kohtalosta evankeliumissa mitään eli jätän kaikki lapset Jumalan käsiin enkä voi sanoa että miten heidän käy olivatpa ketä tahansa.

      Minulle lopulta Pyhä Henki avasi Pietarin sanat:

      37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?”
      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

      Kun siis olin jo vuosien saatossa luottanut siihen mitä Pyhä Henki oli nostanut Raamatusta niin menin kasteelle ja tämä lopulta avasi silmäni siihen pimeyteen jossa olin ennen elnyt ja jossa muut elävät.

    • Raamattu ja evankeliumi on todella yksinkertainen ymmärtää kun Jumala sen ihmiselle ilmoittaa, mutta mahdottomia ymmärtää kun Jumala ne salaa, siis ei yksikään ihminen voi ymmärtää Raamattua ilman Pyhää Henkeä.

      Matt. 11:25
      Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

    • Pasanen,

      Olen jo monta vuotta kysynyt sinulta oletko löytänyt jonkun toisen ihmisen, joka opettaa parannuksesta samalla tavalla kuin sinä? Et ole tunnustanut minkään kristillisen seurakunnan opettavan uskonasioista oikein. Olet sitä mieltä, että kristityt ovat sokeita.

  4. Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

    Parannus on kääntymistä Jumalan puoleen ja se on Pyhön Hengen työtä kun saa näyttää tuhlaajalapselle synnit.

    Suljetko Jumalan rakkauden ulkopuolelle pienet lapset ? Eikö Jeesuksen kastekäsky velvoita kastamalla ja opettamalla tekemään opetuslapsia ja pitämään kaikki mitä hän on käskenyt pitää .
    Muistat mitä Jeesus ennen tätä sanoi Galilean vuorella ? Hänelle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä . Hänen kauttaan ja hänessä on kaikki luotu ja hänellä on kaikki valta . Synninvalta on voitettu yksin Golgatan ristillä ja tätä ei meidän pidä unohtaa että kiitos ja kunnia kuuluu yksin Kristukselle ja hän ei jaa kunniaansa meidän kesken . Samassa apt luvussa puhutaan Herran nimen huutamisesta avuksi ja pelastumisesta , se on valmista heti vastaanottamiseksi eikä ihmisen tule asettaa ehtoja eikä esteitä , evankeliumi on sitä mitä hän on tehnyt puolestamme , eikä että Jumala on ottanut 99 askelta ja minä sen yhden vaan kaikki on hän tehnyt .

    • Kysyt:””Suljetko Jumalan rakkauden ulkopuolelle pienet lapset ? ”” Enkö juuri selkeästi kirjoittanut että pienet lapset jätän Jumalan käsiin?

      Tuo että Jeesus käski tekemään opetuslapsia kastamalla ja opettamalla niin toimiiko se, siis näytä kuinka kaikki kastetut pitävät Jeesuksen käskyt kun heille on opetettu??? Näkyykö keskinäinen rakkaus heidän joukossa????

    • Mietippä nyt kuinka uskot itse tulleesi ”uskoon” ja mitä se on vaatinut, sen jälkeen vertaa sitä vaikkapa kun muslimi tulee uskoon, onko näillä tapahtumilla mitään yhteistä?

  5. Kari Paukkunen esität seuraavan:””Olen jo monta vuotta kysynyt sinulta oletko löytänyt jonkun toisen ihmisen, joka opettaa parannuksesta samalla tavalla kuin sinä? ””

    Siis mietippä nyt kuinka fariseukset ja kirjaoppineet kohtasivat Jeesuksen sanat?

    Eivätkö myös he laillasi kysyneet onko kukaan meistä uskonut Jeesuksen sanoja?

    Ei tässä ole kyse kuinka monta vaan kuinka itse kohtaa Jeesuksen sanat alkaen ”tehkää parannus”.

  6. Siis tässä tulee hyvin esille kuinka meidän usko täydellisesti erilaista, minulle usko Jeesuksen on todella että Hän parantaa paatuneen sydämen ja antaa voiman elää sanansa mukaan, kuten esim kun olin elänyt ymmärtäen että kun kaksi aikuista vapaata ihmistä kohtaa niin ei ole väärin harrastaa seksiä (olin seksinhimon orja aiemmin) niin kun kerran sitten olin jo konkreettisesti housut kintuissa niin kun umala puhui sydämeeni ettei se ollut Hänen tahtonsa mukaista niin housut nousivt siinä paikassa a sen jälkeen en ole koske ut naiseen siinä mielessä, Jumala puhdisti kun tunnustin tämän asian. Samoin monessa muussakin asiassa, viina, rahapelit …..

    Minä uskon että Jumala tahtoo ja antaa voiman puhtaaseen elämään lapsilleen kun he nöyränä elävät kuullen Jeesusta.

    Minun Jumala/Isäni ei jätä lapsiaan heitteille kärsimään synneistä.

    • Fariseukset eivät tarvitse Jeesusta. Heille riittää oma puhtaus.

      Ulkonainen vaellus on helppo puhdistaa, viina, naiset, rahapelit jne. Sydämen puhtaus on sitten jo toinen juttu.

      Olet Pasanen kertonut, että et tee syntiä muuten kuin silloin kun itse haluat. Ei Jumala sanassaan anna meille lupaa tehdä syntiä. ”Olkaa täydelliset niinkuin teidän Taivaallinen Isänne on.”

    • Kari Paukkunen et ymmärtänyt mitä hain tuolla fariseuksilla ja kirjanoppineilla, siis he eivät todellakaan kuulleet Jeesusta vaan pitivät omaa opittua vanhurskauttaan oikeana niinkuin sinäkin teet etkä ota vastaan Jeesuksen sanoja alkaen ”tehkää parannus”! Samoin kuin fariseukset ja kirjaoppineet ylenkatsoivat Jeesuksen niin samoin teet sinäkin, ei tarvitse paranjaa kun on jo terve.

      Joh. 12:48
      Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

    • Fariseukset kertoivat Jeesukselle, että he täyttävät Jumalan lain. Jeesus kertoo heidän olevan sokeita.

      Johanneksen evankeliumi:
9:41 Jeesus sanoi heille: ”Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: ’Me näemme’; sentähden teidän syntinne pysyy”
      Jeesus kertoo esimerkin oikeasta uskosta:

      18:10 ”Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani. 
18:11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: ’Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani. 
18:12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.’ 
18:13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: ’Jumala, ole minulle syntiselle armollinen’. 
18:14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään.”

      Matteuksen evankeliumi:
5:20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

      Oma hyvyys vai Jumalan armo? Kumpi kestää?

    • Pasanen,

      Olet kertonut, että et tee syntiä muuten kuin silloin kun itse haluat. Ei Jumala sanassaan anna meille lupaa tehdä syntiä. ”Olkaa täydelliset niinkuin teidän Taivaallinen Isänne on.”

  7. Ari , Jumalan rakkaus on erilaista kuin meidän ihmisten , hän rakastaa jokaista ihmistä koska on tehnyt ne omaksi kuvakseen . Joh 3:16 , kuvaa tätä asiaa että hän myös kuollut jokaisen ihmisen syntien puolesta , ei vain Arin ja Timon , vaan ihan kaikkien , kaikkien ihmisten !!!
    Tämä on lahjaa että saadaan ottaa vastaan usko Kristukseen ja hän itse on meille lahjaksi annettu .

    Sanoit että jätät lapset Jumalalle , millä vallalla sen teet? Tässä kohdin tuntuu siltä että kahdesta syntisestä aikuisesta syntyykin synnitön lapsi joka ei tarvitse Jeesusta ollenkaan . Olen samaa mieltä kanssasi että raamattu on selvä ja myös erittäin johdonmukainen ja opetukset liittyvät ja nivoutuvat yhteen ,mutta ei raamattu anna oppia että joku ihmisryhmä ”heitetään bussin alle” ja sanotaan että Jumala pitää huolen heistä . Tai mietit näkyykö keskinäinen rakkaus kun on kastettu ja opetettu ? Onko näin että on myös opetettu ? Kristuksessa olla tarkoittaa olla siellä missä hän on täällä maan päällä luvannut olla mutta jos ei olla niissä niin on ulkona . Jumalan rakkaus on vapaaehtoista joka ei pakota ketään uskomaan tai ottamaan vastaan sitä hyvyyttä mitä hän tarjoaa.
    On julistajia jotka kehottavat parannukseen ja tulemaan ristinjuurelle ja hyvä on kutsua parannukseen mutta tämä ristinjuuri taitaa olla se mitä monet puhujat eivät edes osaa sanoa mikä se paikka on . Kristus kuoli ristillä ja hän jätti asetti meille jotain missä voimme varmasti kohdata hänet , jotka liittyvät hänen ristinkuolemaansa . Hän on sanassa ja armonvälineissä . Jos teologia , oppi on sitä palapeliä johon muutamia raamatunjakeita ilman kontekstia liitetään ja pidetään mehu/ keksi hetkiä ehtoollisena kuin muistelurituaalina niin silloin ihminen tarvitsee opetusta , Kristuskeskeistä raamatullista opetusta ettei uskonperusteet löydy itsestään ja omasta vanhurskaudesta . Tuolla YouTubesta olen joskus kuunnellut jonkun julistajan opetusta kasteesta vaikkapa , niin kaveri voi vapaasti tunninkin puhua ilman että edes mainitsee Kristuksen sovitustyöstä , mutta jostain syystä minä sana löytyy usein näistä todistuksista .
    Me Ari molemmat joudumme kerran mennä Pyhän Kaikkivaltiaan Jumalan eteen ja siellä ei kestä meidän tekomme , ratkaisut , parannuksen teot , että todistaisimme hänelle että muistat kai Jumala sen syyskuun 4.päivän kun tein parannuksen . Ei yksin täydellisyyttä vaativan Jumalan edessä ei riitä eikä kestä kuin täydellinen uhri ja se on yksin Jeesus Kristus . Eikä ole Ari vain muutamia syntejä joiden vuoksi tarvitsemme anteeksiantamusta vaan teemme syntiä joka päivä . En tiedä kuulutko seurakuntaan , mutta ensimmäinen vaatimus tulee olla seurakunnalla , että siellä synnintunnustus , muuten seurakunta kasvaa ihmisinä suureksi ja Jumala jää pieneksi , kun sanan mukaan tulisi käydä päin vastoin .

    • Kovin suurella varmuudella tuot oppiasi esille, minulle vaan tulee mieleen että pidät ihmisiä niin tärkeinä että Jumalan on pakko heidät pelastaa, onko todella näin, Jeesus itse puhuu selkeästi ettei niin ole vaan ainoastaan ne jotka tekevät parannuksen pelastuvat eli nöyrtyvät Hänen edessään tunnustamaan syntinsä.

      Huom edelleenkään en puhu lapsista.

      Nöyrille Jumala antaa armon ja ylpeitä vastaan on Hän, voiko ilman nöyrtymistä pelastua kun ylpeänä esittelee omaa niin suurta arvoa ja kastetodistustaan???

  8. Ari puhuu Pietarin helluntaisaarnasta ymmärtämättä sen tilannetta ja sanomaa. Näin hänen viestinsä vääristelee koko tekstin.

    Helluntai oli yksi kolmesta suuresta juutalaisesta juhlasta. Sen aikana Jerusalemissa saattoi olla paikalla yli miljoona kävijää samaan aikaan. Tästä syystä juhlan saarnaajat ja liturgian pitäjät valittiin mitä suurimmalla huolella.
    Pietari oli yksi näistä juhlapuhujista. Hänen saarnavuoronsa oli aamupäivän kello yhdeksän liturgiassa.

    Tuolta ajalta on useampia juutalaisia kuvauksia siitä, miten jonkin liturgian kolmannen lukukappaleen eli Kirjoitusten lukemisen aikana tulisia kieliä oli ilmestynyt pyhän toimituksen aikana. On siis todennäköistä että näin on käynyt tälläkin kertaa.

    Heprealaisen tyylin tapa ilmaista asioita on ensiksi sanoa yhdellä tavalla ja sitten tulla itse asiaan. Tyyliin ”TAPAHTUI niinä päivinä että keisari Augustukselta KÄVI KÄSKY, että —”. Tämän mukaisesti myös Pietarin helluntaisaarnassa sama tyyli tulee esille. Ensimmäinen osa sanoo, että PITÄÄ TEHDÄ PARANNUS ja toinen osa sanoo mitä siinä sitten tehdään eli kuinka tämä parannus tapahtuu eli KASTE ANTAA PARANNUKSEN.

    Jo noin 600 vuotta aikaisemmin Hesekiel oli kirjoittanut että JUMALA VIHMOO VETTÄ kokonaisen kansan päälle ja tämän veden vihmonnan välityksellä kansa kääntyy Jumalan puoleen ja SAA PYHÄN HENGEN, ”Henkeni minä annan —”. Hes. 36:25-27.

    Täysin saman sisällön Pietari toistaa Apostolien tekojen kuvauksen mukaisessa tekstissä:

    ” —- KASTE —– NIIN TE SAATTE PYHÄN HENGEN LAHJAN —”

    Hesekiel puhuu kokonaisen kansan saamasta armon lahjasta. Näin tekee myös Pietari. Hän yhdistää kaikki ikäluokat ja myös niin paikalla Jerusalemissa asuvan väen kuin juhlaan kaukaa vieraista maista juhlaan tulleet vieraat yhteen nippuun, kun hän sanoo:

    —- KASTE — HENGEN LAHJA — TE JA TEIDÄN LAPSILLENNE —- KAUKANA ASUVAT —-

    Koska Ari ei tunne olosuhteita niin hän kuvittelee parannuksen olevan jotain muuta kuin mitä jo Hesekielin profetiassa on sanottu eli PYHÄN KASTEEN ANTAMA SYNTIEN ANTEEKSIANTO-

    • Matias Roto toteat ””Koska Ari ei tunne olosuhteita””

      Mietippä nyt Jeesuksen sanoja:

      Joh. 17:20
      Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,

      Minä uskon opetuslasten sanojen kautta Jeesukseen eli sen kautta mitä on evankeliumeissa kirjoitettu ja minä en muuta kirjaintakaan enkä tuo mitään omaa tai muuta niihin sanoihin kuten nyt tähän kyseessä olevaan Ap.t.2

      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”

      Minulle tuo on juurikin se mitä siihen on kirjoitettuna, ei mitään muuta.

    • Ari

      Oma käsityksesi ovat yhtä lailla kuvitteellisia, kuin eräässä afrikkalaisessa komerossa, missä mainostettiin olevan suomalaisen saunan. Sinne oli keittolevy pantu komeron hyllylle ja sitten sen ajateltiin olevan IHAN AIDON JA OIKEAN SUOMALAISEN SAUNAN.

      Puheenvuorostasi näkyy, ettet alkuunkaan ole ymmärtänyt Pietarin pyheen sisältöä, et sen paremmin sen sosiologista tilannetta kuin sen sanomaakaan, koska luet tekstiin aivan omasta päässäsi kuvittelemiasi pilvilinnoja, joiden rakennepalasten vihjeiksi olet saanut aikaisemmin omiaan puhuneitten KIRKON YHTEISEN PERINNÖN VÄÄRISTELIJÖITTEN epähistoriallisia satuiluja.

    • Matias Roto näytä nyt yksikin minun kuvitelma, näytä siis missä luen ja ymmärrän väärin sen mitä tuohon on kirjoitettu?

      Kun miettii Jeesuksen sanoja:

      Matt.18
      3 ja sanoi: ”Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
      4 Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.

      Siis minä en ymmärrä että kun kääntyy ja tulee lapsenkaltaiseksi niin silloin täytyisi osata kaiken maailman kirkon opit, minulle lapsenkaltaisuus on juuri kaikesta itse oppimasta luopumista ja täydellisesti Jeesuksen sanan oppimista.

    • Ari

      Jälleen kerran osoitat täydellisen tiedon puutteesta johtuvaa metsikköä ajoratanasi käyttöäsi. Olen sinulle jo aiemminkin kertonut, että ilmaus lapsen kaltaiseksi tulemisesta puhuu KASTEESTA. Juutalaisuudessa pakanan kääntyminen juutalaisuuteen edellytti sitä, että rabbi antoi luvan kääntymyksen vastaanottamiseen koko perheelle yhtä aikaa. Jos yksikin aiottiin jättää kääntymyksen eli siis kasteen ulkopuolelle olipa siteen äskensyntynyt tai 100 -vuotias niin ketään ei saanut kastaa eli siis yksikään ei voinut saada kääntymystä. Kasteessa katsottiin kääntyneitten eli kasteen vastaanottaneitten aloittavan koko elämänsä aivan kokonaan uudesta alusta. Kastetut siis aloittivat elämänsä nykyajan ilmausta käyttäen NOLLASTA, tuon ajan ilmauksen mukaan ”YHDEN PÄIVÄN ikäisenä”. Ilmaus ”lapsen kaltaiseksi tulosta” tarkoitti siis UUDESTI SYNTYMÄÄ, jonka KASTE sai aikaan.

      Joten Ari

      Ota jo lusikka kauniiseen käteen ja lopeta typeryyttäsi kinaamasta sellaisesta asiasta, mistä sinulla puuttuvat alkeellisimmatkin perustiedot, koska asenteellista tyhmyyttäsi kieltäydyt ymmärtämästä Raamatun ajan kollektiivista yhteiskuntaa ja siellä vallinneita tapakulttuurin ilmiöitä.

      Jotenka avaa korvasi totuudelle ja hylkää harhaisten pilvilinnojesi seuraaminen.

      Olen ennenkin sanonut sinulle: ”Hanki viisautta!”

    • Matias Roto sinun oppisi ei perustu Raamatun sanalle vaan aivan jollekkin muulle kuten todella hyvin itse todistat, siis minä otan kaiken Raamatusta, sinä taasen edellytät että tulisi tietää jotain muutakin joka kumoaa Raamatun sanan.

      Etkö ole lukenut Raamatusta kasteesta esimerkiksi että Jeesus meni kasteelle yksin, ei Hänen perheensä ollut mukana joten väitteesi:

      ”” rabbi antoi luvan kääntymyksen vastaanottamiseen koko perheelle yhtä aikaa. Jos yksikin aiottiin jättää kääntymyksen eli siis kasteen ulkopuolelle olipa siteen äskensyntynyt tai 100 -vuotias niin ketään ei saanut kastaa eli siis yksikään ei voinut saada kääntymystä.””

      Ei voi mitenkään liittyä evankeliumin kasteeseen.

      Jeesus ei kastanut yhtään lasta eikä myöskään Johannes kastaja, siis koeta nyt itse ottaa oppia vastaan kun sinulle sitä tarjotaan.

    • Ari

      Epähistorialliset väitteesi perustuvat yksinomaan harhaan menneitten opettajien eksytyksiin.

      Esimerkiksi kasteoppisi EI perustu Raamattuun, vaan Hubmeierin vuosina 1525-1527 julkaisemiin Raamatun tekstien vääristelyyn.

      Omaan napaan tuijottaminen katsottiin vielä 1500 -luvulla todella suureksi synniksi, mutta sinun opissasi puheesi omasta henkilökohtaisesta ratkaisusta pitää tuota itsekeskeistä tarkastelutapaa parannuksen tekemisenä. Ota huomioon, että vasta 1800-luvun alkupuolella Finney niminen saarnamies kehitti tuon omakohtaisen ratkaisun suorastaan uskoon tulemiseksi. Sama oman itseensä keskittyvä ilmiö oli ennen syntiä ja ja tuon jälkeen siitä on tehty pelastuksen saamisen tuntomerkki.

      Ota huomioon, että yhteiskunnallinen individualismi tuli suomenruotsalaiseen kirjallisuuteen vasta 1880 -luvulla. Suomenkieliseen vasta myöhemmin. Joten jo aivan yhteiskunnallisestikin sinun yksilökeskeinen oppisi on lähes pari tuhatta vuotta Raamatun tapahtumien jälkeen keksitty ideologia.

      Otan mukaan Raamatun ajan historiallisen yhteyden selityksiini oikaistakseni sinun väärinkäsityksiäsi, joita voisi verrata vaikkapa siihen, että yrität väittää turkkilaisia kovasydämisiksi sillä perusteella, että heidän pääkaupunkinsakin on ankara.

      Muuten

      Luterilainen käsitys lähtee siitä, että Jumala vaikuttaa sanan ja sakramenttien välityksellä niin että niiden välityksellä Pyhä Henki antaa uskon Kristuksen täytettyyn pelastustyöhön.

    • Matias Roto et taaskaan vastaa tuomiini Raamatun sanan mukaisiin asioihin vaan taas tuot lisää jostain muualta, etkö huomaa kuinka seliseliselityksesi ovat Raamatun ulkopuolelta?

      Minulle riittää Raamattu ja mitä siellä on kirjoitettu.

    • Ari

      Sanot että sinulle riittää Raamattu. Mutta sitten selityksissäsi menet huit hait pilvilinnoissa liihottaen Raamatun sanan vastaisia tulkintoja esittämään.

      Näitä tekstin vääristelyjäsi haluan oikaista kertomalla SEN TILANTEEN, missä nuo tekstit ovat saaneet syntynsä niin, että ymmärtäisit myös sen sanoman etkä vääntäisi sitä tyyliin: että muka mersun moottorin nokalla oleva johtotähti on sen ohjauspyörä, onhan se muodoltaan ohjauspyörän näköinen.

      Muista että Jeesuksen vertauksessa KADONNUT LAMMAS on LAUMAN ULKOPUOLELLE joutunut eläin. Vasta hyvän paimenen tuotua sen takaisin LAUMAAN se on turvassa. Tee siis parannus ja palaa takaisin Jumalan kansan yhteyteen.

      Muista että HERRAN KANSA on kreikaksi KYRIAKE EKKLESIA josta sitten käytössä on lyhentynyt nimitys KIRKKO, englanniksi CHURCH. Liity siis kirkon eli Jumalan kansan yhteyteen.

      Huomaa, että KIRKKO ON KRISTUKSEN RUUMIS. Jos siis haluat olla Kristuksen oma niin sinun pitää olla Kristuksen ruumiin jäsen.

      Englanniksi Ef. 1:22-23

      22 And hath put all things under his feet, and gave him to be the head over all things to the CHURCH,
      23 Which is HIS BODY, the fulness of him that filleth all in all.

  9. Ari ei minulla ole muuta mihin vedota kuin raamatun sanaan , eikö Jumala halua kaikkia taivaaseen ja toivon että et ajattele nyt omaan parannuksen tekemistä ansiona Jumalan edessä ja olen tuonut esille selvästi että Jumalan rakkaus ei pakota ketään Herran puoleen , evankeliumi on ilmoitus , ilosanoma mitä hän meidän puolestamme tehnyt , eikä meidän tunteiden totuus . Tuntuu että uskosi pyörii omassa uskossa . Mitä sinä niistä lapsista ajattelet kun sanot jättäväsi Jumalalle , mitä se tarkoittaa ?
    Kuten Matias valotti kontekstia parannuspuheesta , että siinä on kaksi osaa ; ei niin että minä teen , vaan kääntyä Jumalan puoleen ja sitten on Jumalan teko kun hän ottaa lapseksi – saatte Pyhän Hengen kasteessa.. Se että olet saanut armon Jumalan kutsusta kääntyä hänen puoleensa niin olet saanut palata siihen armoliittoon , jonka kasteessa sait . Meidän elämän mukaan ei teologiaa kirjoiteta vaan se tie on jo valmis . Näitä asioita yksinkertaisesti on vaikea ymmärtää jos ei koe tarvitsevansa Jeesuksen syntiensovitusta kuin kerran elämässä . En sano ylhäältä enkä viisastelen mutta toivon että saat sellaisen seurakuntayhteyden jossa näitä asioita opetetaan ja ne uskossa alkavat resonoimaan oman elämän kanssa ja saa jäädä rauhaan ja iloita pelastuksesta mitä hän puolestamme tehnyt . On hyvä lukea raamatunkohtia ennen ja jälkeen että on vaikka maalikon konteksti vaikka ei aina ole kovin syvällä niistä merkityksistä joita liittyy aikaan jossa ne on puhuttu . Netissä on vaikka Jukka Norvannon raamattu kannnesta kanteen ja paljon saarnoja ja opetuksia esim lhpk sivuilta löytyy ja varmasti monia muita. Se muutaman jakeeseen perustuva teologia on uutta keksintöä .

Timo Gummerus
Timo Gummerus
Armahdettu syntinen , luterilainen