Adam ja Eva olivat tottelemattomia Jumalalle ja siitä seurasi heti syyllisyys ja häpeä .Tämä sai aikaan sen että he etsiytyvät Viikunapuiden suojaan ja peittivät ruumista viikunapuun lehdillä . Heille se oli luontainen tapa toimia siinä tilanteessa , se oli heille se turvallinen tila ja ainoa vaihtoehto heidän ajatuksissaan . Jumala , luoja oli kuitenkin iloinnut heistä kun oli tehnyt heidät omaksi kuvakseen ja tahtoi saattaa heidät takaisin yhteyteensä . Hän tiesi ja näki heidät ja halusi miestä kutsuen kysellä ; missä Adam olet ?Jumala rakasti heitä .
Näin olemme ihmiskuntana aina toimineet luontaisesti, että teemme sen mikä on epämiellyttävää niin tahdomme siitä pakoon. Tämä koskee lähinnä meidän syyllisyyttä ja häpeää.
Jumala on alusta asti rakastanut ihmistä ja hän näki parhaaksi lähettää poikansa meidän syyllisyytemme tähden , että olisimme vapaita omantunnon syytöksistä . Jumalan yhteyteen pääseminen on myös mahdotonta syntisen ihmisen , koska Jumala on Pyhä , ilman Jumalan omaa pyhyyttä , ilman vanhurskauden vaatetusta .
Se paha on voitettu Jeesuksen ristinkuolemassa jossa voitto synnistä ,perkeleestä ja kuolemasta Kristuksen ylösnousemisessa ja tämä voitto lahjoitetaan ihmiselle kun hänet kastetaan tähän kuolemaan . Tässä pysyvyyttä luvataan kun saamme Herran sanat ottaa vastaan ehtoollisesta ; joka syö minun ruumiini ja juo minun vereni , pysyy minussa ja minä hänessä . Varoitus jättää Srk yhteys pois on jäädä pois Kristuksen ruumiin osallisuudesta , kuten hebr10 kirjoitetaan , sillä uudessa liitossa on Kristuksen kuoleman hetkellä revennyt esirippu ja sen tilalla on Kristuksen ruumis , seurakunta.
Tässä on rakkaus ja hän on seurakunnassa päänä ja hallitsee rakkaudella , täynnä armoa ja totuutta. Ansaitsematon rakkaus minun osakseni , joka ei ole sattumaa että rakkaus kulkee aina ensin , että ihminen uskaltaa kohdata totuuden ja päästä vapaaksi syyllisyydestä ja häpeästä ja saada syntinsä anteeksi .
Hiljan eräs ihminen joka tuli seurakuntaan sanoi että hän tunsi vastenmielisyyttä kun joku tuli jakamaan lappusia tai alkoi puhumaan raamatunjakeita , mutta lähimmäisen rakkaus teki häneen vaikutuksen ja uskaltautui tulla seurakuntaan .
Ihmiselle on turvallisin tila siellä missä häntä rakastetaan ja jossa on paljon anteeksiantamusta . Seurakunta on paikka , jossa ihminen voi Jumalan rakkaudessa kohdata aidosti oman pahuutensa , syyllisyyden ja päästä vapauteen saaden omistaa sen rauhan jonka hän on luvannut .
Jeesuksen jäähyväispuheessa ennen sitä lupausta rauhasta , hän puhuu että Isä lähettää hänen nimessään Pyhän Hengen opettamaan ja muistuttamaan niistä sanoista joita hän on puhunut . Tämä on vakava asia että otamme vastaan ne sanat niin kuin on kirjoitettu , sillä lopulta jos torjumme ne sanat niin armonajan jälkeen olemme Pyhän Hengen pilkkaajia ja sitä Jumala ei anna anteeksi .Ensin taivaasta lähetettiin Poika rakkaudessa sitten Pyhä Henki opettamaan ja ilmoittamaan tämän suuren rakkauden. Rakkaus kulkee aina totuuden kanssa ja siksi tulisi olla arka omatunto Jumalan sanaa kohden , sillä en voi eikä ihmiset voi muuttaa Kaikkivaltiaan Jumalan suunnitelmia , vaan joko olemme mukana siinä suunnitelmassa tai ulkona siitä. Rakkaus korostuu luterilaisessa messussa myös , siinä että Kristus tahtoo ensin palvella meitä ja siinä kuvastuu armoa armon päälle . Synninpäästössä anteeksiantamus , saarnassa, Isä meidän rukouksessa ja Herran pyhässä ehtoollisessa .
Jumalan viisaassa suunnitelmassa hän antoi apostoleille tehtävän perustaa seurakuntia ja ohjeet meille miten ylösnoussut Kristus tahtoo rakkauden ilmenevän . Seurakunnan hän tarkoitti kodiksi meille , jonka hän itse rakentaa kun tahdomme pysyä hänen sanassaan ja hän on myös ainoa joka luo rakkauden siteet itseensä ja toisiimme .Kaikki muu yhteys on meidän rakennuksia , jotka lopulta ovat rajattuja vain tiettyihin asioihin mutta Jumalan rakkauden yhteys on myös ykseyttä vaikka ihmiset ovat hyvin erilaisia keskenään ja omaavat erilaisia luonteenpiirteitä. Lopulta kaikki on hänen työtään ja meille jää syntientunnustamisen osa ja uskoa siihen että hänen sanansa sisältää Jeesuksen sanojen mukaan; henki ja elämä .
Ari ei minulla ole muuta mihin vedota kuin raamatun sanaan , eikö Jumala halua kaikkia taivaaseen ja toivon että et ajattele nyt omaan parannuksen tekemistä ansiona Jumalan edessä ja olen tuonut esille selvästi että Jumalan rakkaus ei pakota ketään Herran puoleen , evankeliumi on ilmoitus , ilosanoma mitä hän meidän puolestamme tehnyt , eikä meidän tunteiden totuus . Tuntuu että uskosi pyörii omassa uskossa . Mitä sinä niistä lapsista ajattelet kun sanot jättäväsi Jumalalle , mitä se tarkoittaa ?
Kuten Matias valotti kontekstia parannuspuheesta , että siinä on kaksi osaa ; ei niin että minä teen , vaan kääntyä Jumalan puoleen ja sitten on Jumalan teko kun hän ottaa lapseksi – saatte Pyhän Hengen kasteessa.. Se että olet saanut armon Jumalan kutsusta kääntyä hänen puoleensa niin olet saanut palata siihen armoliittoon , jonka kasteessa sait . Meidän elämän mukaan ei teologiaa kirjoiteta vaan se tie on jo valmis . Näitä asioita yksinkertaisesti on vaikea ymmärtää jos ei koe tarvitsevansa Jeesuksen syntiensovitusta kuin kerran elämässä . En sano ylhäältä enkä viisastelen mutta toivon että saat sellaisen seurakuntayhteyden jossa näitä asioita opetetaan ja ne uskossa alkavat resonoimaan oman elämän kanssa ja saa jäädä rauhaan ja iloita pelastuksesta mitä hän puolestamme tehnyt . On hyvä lukea raamatunkohtia ennen ja jälkeen että on vaikka maalikon konteksti vaikka ei aina ole kovin syvällä niistä merkityksistä joita liittyy aikaan jossa ne on puhuttu . Netissä on vaikka Jukka Norvannon raamattu kannnesta kanteen ja paljon saarnoja ja opetuksia esim lhpk sivuilta löytyy ja varmasti monia muita. Se muutaman jakeeseen perustuva teologia on uutta keksintöä .
Ari , sinä sotket nyt Johanneksen kasteen ja sen Kristillisen kasteen jonka Jeesus asetti ennen taivaaseen astumista Galilean vuorella . Ihminen kastetaan Kristuksen kuolemaan että hänellä on Kristuksen kanssa ylösnousemus . Kyllä perhekunnittain kastettiin alkuseurakunnassa ja siitä on todisteita niin raamatussa kuin raamatun ulkopuolella . Ota se sana niinkuin se on kirjoitettu . Nyt taitaa olla Ari semmonen juttu että tuon Matiaksen kanssa ei kannata lähteä raamattuvisaan vaan on parempi ottaa kyselevä asenne ja avoin mieli . Ei kristillisyys ole sitä että meidän uskonkäsityksen pitäs sementoida ja pitää lujasti kiinni . On ymmärrettävää että oman elämän kokemukset yhdistettynä tietynlaiseen opetukseen tuntuu totuudelta , mutta kyllä Jumalan sana on totuus ja ottaa se kuten on kirjoitettu . Jos raamattu monessa kohdin sanoo että kasteessa saa Pyhän Hengen niin etkö Ari sitä usko ? Näin on ristinkunnassa uskottu aina . Uudestikastajien oppi uusi ja se ei ole Kristus- keskeistä raamatullista kasteenkaan osalta . Ja syntikäsitys on raamatussa täysin selvä , lue room 3 niin sieltä löytyy ihmiskunnan kaikkien ihmisten mainetodistus mitä olemme lihan puolesta Sinun täytyy etsiä vaikka kasteelle raamatullinen oma perusta jos haluat löytää tulkinta ja pyrkiä se asia ensin selvittämään . En usko että kukaan on sinua vastaan millään lailla mutta usko selvää raamatun sanaa ja täällä on varmasti oppineita jotka voivat antaa näkökulmia asioiden selvittämiseen . Juupas eipäs ei johda mihinkään .
Kirjoitit tuolla aikaisemmin että Jumala rakastais niin paljon että haluais kaikki taivaaseen ? Kyllä sana kertoo näin . En ole koskaan kenenkään kuullut väittävän että juutalaisuudessa tai alkuseurakunnassa ei ollut perhekastetta. Juutalaisuudessa aina käsiteltiin kaikki perheeseen vaikka olis just syntynyt . Vanhan liiton merkki ympärileikkaus suoritettiin 8 pv vanhana . Sanotko siihen että väkisin viedään lapsia . Se käsitys on hyvin vinksahtanut kun miksi vanhemmat ei haluais lapsille hyvää ja kun Jumala on siinä luvannut antaa Pyhän Hengen niin siihen sopii Jeesuksen sanat : sallikaa lasten tulla minun tyköni .
Timo Gummerus oikein toteat:”” kyllä Jumalan sana on totuus ja ottaa se kuten on kirjoitettu .””
Siis kerroppa nyt mitä lukee Pietarin helluntai saarnassa:
38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)
Vastaa sitten kysymykseen mikä on se lupaus joka on annettu ”” Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.””?
Siis ota nyt omasta toteamuksestasi vaari ja lue juuri se ja vain se mitä tuohon on kirjoitettu.
Ajatuksesi ettei Johannes kastajan kaste olisi oikea on kristillinen kaste on täysin väärä, ei Jeesus asettanut mitään uutta kastetta missään kohden vaan niinkuin Johannes kastaja sanoo että Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä, siis Johanneksen kaste tasoittaa tietä Jeesukselle. Näin lukee Raamatussa.
Matias Roto yrität epätoivoisesti todistella omaa oppiasi, siis tuolla tuot ”kadonneen lampaan” esille, siis Jeesus tuli kutsumaan juutalaisia jotka ja vain he ovat näitä kadonneita lampaita, ei me pakanat olla siinä porukassa.
Kun juutalaiset eivät ottaneet Jeesusta vastaan niin vasta silloin meille pakanoille avautui pääsy pelastukseen Jeesuksen sovitustyön kautta kun kuulemme evankeliumin ja Jumala kutsuu niin tekemällä parannuksen ja ottamalla kasteen saamme synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan.
Ari
Siirrät keskustelun aiheen siitä, mistä oli puhe. Tyyliin, kun sinulle puhuu Norjan valtiosta, niin sinä puhut notkeavartaloisesta eli norjasta ihmisestä, kun sinulle puhuu Puolan valtiosta, niin sinä puhut ompelukoneen puolasta ja kun sinulle puhuu Turkin valtiosta, niin sinä mietit tarkoitetaanko minkki vaiko lampaan nahasta tehtyä turkkia.
Mutta vastatakseni tähän kokonaan uuteen puheenaiheeseesi juutalaisista ja muista kansoista eli Paavalin kielenkäytön mukaan kreikkalaisista muiden kansojen edustajina, niin riittää kaksi raamatunkohtaa kertomaan, ettei Jeesuksen seuraajina ole mitään eroa minkä kansan jäsen ihminen on.
Oleelllista on vain se että pysyy jäsenenä Jumalan kansassa eli pyhän kristikunnan jäsenenä, sillä kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta, koska kirkko on Kristuksen ruumis eikä Kristuksen ulkopuolella ole pelastusta.
JEESUS ON AINOA PELASTUS NIIN JUUTALAISELLE KUIN EI-JUUTALAISELLE.
Galatalaiskirje:
3:28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
Kolossalaiskirje:
3:11 Ja tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikkausta eikä ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, ei skyyttalaista, ei orjaa, ei vapaata, vaan kaikki ja kaikissa on Kristus.
Timo Gummerus toteat:””Kirjoitit tuolla aikaisemmin että Jumala rakastais niin paljon että haluais kaikki taivaaseen ? Kyllä sana kertoo näin .””
Voisitko ystävällisesti näyttää missä kohden tuo on mainittu?
Et ole vastannut Ap.t.2 koskeneeseen kysymykseeni mikä on niissä jakeissa lupaus?
Tuo lupaus on kuulijoille ja heidän lapsillee ja ketä tahansa Jumala kutsuu, siis me pakanat kuulumme selkeästi ketä tahansa kutsuu porukkaan, eihän me olla kuulijoita eikä heidän lapsiakaan, eihän?
Ari kirjoitit:
Siis kerroppa nyt mitä lukee Pietarin helluntai saarnassa:
38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)
Tuo on selvää tekstiä !
Kutsu parannukseen on kutsua kääntymiseen kuten sana parannus voidaan kääntää tai mielenmuutos ja Pietari sitten julistaa että ottakaa kaste että saatte Pyhän Hengen ja tämä lupaus koskeen myös kuulijoiden perhekuntaa . Koska ei kai kukaan kiellä perhekuntakasteita ? En Ari ymmärrä mitä tässä on ongelmaa ymmärtää ? Johannes kastajan kaste oli esikuvana meidän tulevasta kasteesta koska hänen täytyy täyttää koko vanhurkaus . Se oli parannuksen kaste . Eihän ihmisiä voitu kastaa Kristuksen kuolemaan koska Kristus ei ollut vielä ristiinnaulittu tässä vaiheessa .
Timo Gummerus et vastaa selkeästi mikä on lupaus, siis se on tärkeä ymmärtää kun sitten vielä oikaiset tuon koskemaan ylimalkaisesti perhekuntaa.
Minulle tuossa lupaus on selkeä,”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan””
Minulle tuo koskee ”perhekuntaa” siten että jokaisen tulee tehdä parannus ja ottaa kaste……
Tuota kohtaa ei voi mitenkään vääristelemättä saada sopimaan vauvakasteeseen, eihän?
Ari kirjoitit :
Timo Gummerus toteat:””Kirjoitit tuolla aikaisemmin että Jumala rakastais niin paljon että haluais kaikki taivaaseen ? Kyllä sana kertoo näin .””
Voisitko ystävällisesti näyttää missä kohden tuo on mainittu?
Joh 3:16 sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut että ei yksikään joka häneen uskoo hukkuisi ja joutuisi kadotukseen .
Eikö opetuslapsia synny Jeesuksen sanojen mukaan kastamalla ja opettamalla ja pitämään kaikki mitä hän on käskenyt pitää ?
Seuraavaksi kirjoitat että kun ei usko !
Ja minä vastaan että Jumalan rakkaus on tarjolla kaikille ja se on vapaaehtoista .
Voidaanko me Ari jostakin yhdestä asiasta olla yhtä mieltä edes ja edetä ja vaikka ottaa yksi asia ja tuoda siitä kaikki raamatunkohdat esille ja uskoa niihin?
Onko tämä kasteasia nyt sellainen ? Mitä sinun mielestä kaste on tai mitä siinä tapahtuu ja siihen argumentit ainoastaan raamatusta . Olisko tämä hyvä lähestymistapa ?
Kaste on sellainen asia ettei sitä voi helposti ratkaista, mutta kun tuot esille että kasteessa saadaan Pyhä Henki niin se että kenellä on Pyhä Henki olisi hyvä perusta selvittää sillä ilman Pyhää Henkeä ei voi ymmärtää Jeesuksen sanoja.
Mistä voi nähdä kenellä on Pyhä Henki vai voiko?
Ari eikö sana ole selvä ?
Kun ihmiset ottavat vastaan sen Jumalan rakkauden niin raamattu lupaa kasteessa antaa Pyhän Hengen ja niin tapahtuu raamatun lupauksen mukaan kaikille . Mikä tässä nyt on epäselvää Ari ? Kun kerroit että olit elänyt synnissä tietämättä siitä ja sitten Pyhä Henki näytti sinulle synnin , niin olit kuin tuhlaajalapsi jota isä odotti kotiin . Mutta älä luule että usko ja rakkaus oli Jumalalta sinua kohtaan vain siinä hetkessä , vaan ennenkuin synnyit hänen rakkaus on ollut sinua kohtaan ja hän sovitti sinun syntisi jo ennen kuin edes tiesit sitä . Älä tee Ari Jumalasta pientä , hän on kaikkivaltias . Se että sait pienenä kasteen vaikka et olisi saanut opetusta sen jälkeen niin älä tee Jumalan sanaa tyhjäksi , se on yksin Jumalan armoteko . Menetkö kerran Jumalan eteen omilla ansioilla ja sanot pyhän kaikkivaltiiaan edessä että olet tehnyt parannuksen ? Oletko elänyt sen jälkeen Junalan sanan mukaan täysin virheettömästi , koska Jumalalle ei kelpaa kuin täydellisyys , ei saa olla mitään syntiä ei edes pientä ajatusta . Silloin sinulle tai kenellekään ihmiselle ei jää muutakuin turvata yksin Kristukseen ja hänen armotekoihin puolestamme . Ajattele Ari myös tradition kautta asiaa kun ajatuksesi johtaa siihen että alkuseurakunnasta lähtien ristikunta on ollut väärässä ja vasta uudestikastajat ovat löytäneet totuuden . Se traditio on reikäjuustoa ja evoluution ”hyppyjä” kun ei ole kehitystä nähtävissä . Mene sellaiseen seurakuntaan missä on edes syntientunnustaminen ja missä käytetään rippiä . Ei me voida elää elämää siinä valheessa ettei meillä ole syntiä . Kirjoitin just yhden blogin syntien tunnustamisen tiestä .
Ari lupaus on saada Pyhä Henki . Kasteessa saadaan Pyhä Henki ja siitä todistaa veri vesi ja henki kaikki yhtä
Ei me olla sydämen tuntijoita eikä meidän tarvitse siihen keskittyä ja kysellä ihmisiltä oletko uskossa vaan rakastaa ihmisiä ja kohdata heitä aidosti ja voi pyytää heitä seurakunnan yhteyteen , ei rivikristyn tartte olla teologi tai yrittää saattaa ihmisiä uskoon vaan antaa se työ Jumalalle . Evankeliumi ei ole meidän selityksiä eikä uskoontulokokemuksia vaan Jumalan rakkautta meitä kohtaan mitä hän on vuoksemme tehnyt . Jumalan tahto on että voisimme rakastaa ihmisiä Kristukselle ja hän sen kaikki vaikuttaa. .
Timo Gummerus ohitat täydellisesti omassa uskoontulossasi parannuksen, siis Jeesus itse julisti sitä ja käski seuraajiaan julistamaan sitä ja sanoipa että ilman parannusta kaikki hukkuu, samoin Pietari antaa lupauksen Jumalan kutsuessa kun tekee parannuksen ja ottaa kasteen niin nsaa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan.
Uskotko todella että vauva saa kasteessa Pyhän Hengen, minä en usko ja näin vauvakaste ei ole oikea kaste.
Vielä Arille ; ei meidän tehtävä ole erotella ihmisiä , kerron muutaman esimerkin !
Olin koulussa pienenä ja olimme ringissä ja yks pojista sanoi että täällä on yks uskovainen ja näytti sormella minua . Voit miettiä miksi minä muistan sen tapauksen vaikka siitä on aikaa reilusti yli 50v . Tai olin kerran sellaisessa piirissä jossa yksi kysyi että nostaa käden pystyyn kuka puhuu kielillä , jotta näkee kuka on saanut Pyhän Hengen kasteen . Tai lestadiolaismummo koettelee nuoren aviovaimon vatsaa että eikö siellä ole jo vauva tulossa . Tehkää se heille mitä tahdotte itsellenne tehtävän . Alusta alkaen Jumala on rakastanut ja tahtoo meitä hallita rakkaudella , hän on täynnä armoa ja totuutta , hän on nöyrä ja hiljainen sydämeltään . Hänessä ei ole vain rakkauden ominaisuuksia vaan hän itse on rakkaus .