TURVALLINEN TILA

Adam ja Eva olivat tottelemattomia Jumalalle ja siitä seurasi heti syyllisyys ja häpeä .Tämä sai aikaan sen että he etsiytyvät Viikunapuiden suojaan ja peittivät ruumista viikunapuun lehdillä . Heille se oli luontainen tapa toimia siinä tilanteessa , se oli heille se turvallinen tila ja ainoa vaihtoehto heidän ajatuksissaan . Jumala , luoja oli kuitenkin iloinnut heistä kun oli tehnyt heidät omaksi kuvakseen ja tahtoi saattaa heidät takaisin yhteyteensä . Hän tiesi ja näki heidät  ja halusi miestä kutsuen kysellä ; missä Adam olet ?Jumala rakasti heitä . 

Näin olemme ihmiskuntana aina toimineet luontaisesti, että teemme sen mikä on epämiellyttävää niin tahdomme siitä pakoon. Tämä koskee lähinnä meidän syyllisyyttä ja häpeää. 

Jumala on alusta asti rakastanut ihmistä ja hän näki parhaaksi lähettää poikansa meidän syyllisyytemme tähden , että olisimme vapaita omantunnon syytöksistä . Jumalan yhteyteen pääseminen on myös mahdotonta syntisen ihmisen , koska Jumala on Pyhä , ilman Jumalan omaa pyhyyttä , ilman vanhurskauden vaatetusta .

Se paha on voitettu Jeesuksen ristinkuolemassa jossa voitto synnistä ,perkeleestä ja kuolemasta Kristuksen  ylösnousemisessa ja tämä voitto lahjoitetaan ihmiselle kun hänet kastetaan tähän kuolemaan . Tässä pysyvyyttä luvataan kun saamme Herran sanat ottaa vastaan ehtoollisesta ; joka syö minun ruumiini ja juo minun vereni , pysyy minussa ja minä hänessä . Varoitus jättää Srk yhteys pois on jäädä pois Kristuksen ruumiin osallisuudesta , kuten hebr10 kirjoitetaan , sillä uudessa liitossa on Kristuksen kuoleman hetkellä revennyt esirippu ja sen tilalla on Kristuksen ruumis , seurakunta.

Tässä on rakkaus ja hän on seurakunnassa päänä ja hallitsee rakkaudella , täynnä armoa ja totuutta. Ansaitsematon rakkaus  minun osakseni , joka ei ole sattumaa että rakkaus kulkee aina ensin , että ihminen uskaltaa kohdata totuuden ja päästä vapaaksi syyllisyydestä ja häpeästä ja saada syntinsä anteeksi . 

Hiljan eräs ihminen joka tuli seurakuntaan sanoi että hän tunsi vastenmielisyyttä kun joku tuli jakamaan lappusia tai alkoi puhumaan raamatunjakeita , mutta lähimmäisen rakkaus teki häneen vaikutuksen ja uskaltautui tulla seurakuntaan . 

Ihmiselle on turvallisin tila siellä missä häntä  rakastetaan ja jossa on paljon anteeksiantamusta . Seurakunta on paikka , jossa ihminen voi Jumalan rakkaudessa kohdata aidosti oman pahuutensa , syyllisyyden ja päästä vapauteen saaden omistaa sen rauhan jonka hän on luvannut . 

Jeesuksen jäähyväispuheessa ennen sitä lupausta rauhasta , hän puhuu että Isä lähettää hänen nimessään Pyhän Hengen  opettamaan ja muistuttamaan niistä sanoista joita hän on puhunut . Tämä on vakava asia että otamme vastaan ne sanat niin kuin on kirjoitettu , sillä lopulta jos torjumme ne sanat niin armonajan jälkeen olemme Pyhän Hengen pilkkaajia ja sitä Jumala ei anna anteeksi .Ensin taivaasta lähetettiin Poika rakkaudessa sitten Pyhä Henki opettamaan ja ilmoittamaan tämän suuren rakkauden. Rakkaus kulkee aina totuuden kanssa ja siksi tulisi olla arka omatunto Jumalan sanaa kohden , sillä en voi eikä ihmiset voi muuttaa Kaikkivaltiaan Jumalan suunnitelmia , vaan joko olemme mukana siinä suunnitelmassa tai ulkona siitä. Rakkaus korostuu luterilaisessa messussa myös , siinä että Kristus tahtoo ensin palvella meitä ja siinä kuvastuu armoa armon päälle . Synninpäästössä anteeksiantamus , saarnassa, Isä meidän rukouksessa ja Herran pyhässä ehtoollisessa . 

Jumalan viisaassa suunnitelmassa hän antoi apostoleille tehtävän perustaa seurakuntia ja ohjeet meille miten ylösnoussut Kristus tahtoo rakkauden ilmenevän . Seurakunnan hän tarkoitti kodiksi meille , jonka hän itse rakentaa kun tahdomme pysyä hänen sanassaan ja hän on myös ainoa joka luo rakkauden siteet itseensä ja toisiimme .Kaikki muu yhteys on meidän rakennuksia , jotka lopulta ovat rajattuja vain tiettyihin asioihin mutta Jumalan rakkauden yhteys on myös ykseyttä vaikka ihmiset ovat hyvin erilaisia keskenään ja omaavat erilaisia luonteenpiirteitä. Lopulta kaikki on hänen työtään ja meille jää syntientunnustamisen osa ja uskoa siihen että hänen sanansa sisältää Jeesuksen sanojen mukaan; henki ja elämä .

107 KOMMENTIT

  1. Jos pidät minua uskovaisena kuten kirjotat niin eikö siinä ole silloin tapahtunut kääntyminen Jumalan puoleen ? Eli parannus on kääntymistä Jumalan puoleen eikä meidän itsemme parantelua . Ei kristillinen kaste ole vauvakaste vain vaan Jumalan osallisuuteen kastamista . Juuri se Pietarin saarnan lupaus saada Pyhä Henki viittasi siihen että kuulijat saavat luottaa Jumalan lupaukseen että kasteessa saavat kaikki heidän jälkeläiset myös Pyhän Hengen . Kautta aikojen ihmisiä on kastettu kristillisellä kasteella eri ikäisiä .
    Kun oppi on sitä että Jumala jättää rakkauden ulkopuolelle lapset niin se on julmaa ja hyvin epäjohdonmukaista raamatun muun ilmoituksen kanssa . Tiedät varmaan historiasta että tämä uudestikastajien oppi ei ole ollut kristikunnan traditiossa . Ja siksi he eivät halua puhua edes traditiosta koska sitä ei ole heillä . Syntikysymys on tärkeä oppia tietämään , koska se on avain mielestäni oppia ymmärtämään myös Jumalan armotekoja enemmän . Jos syntisyys on vain meidän joitakin yksittäisiä tekoja niin emme tunne itseämme tai tiedostamme sen mutta kiellämme sen . Luovuta asia Jumala ja pyydä viisautta että Jumala kirkastaa asioita . Ei ole hyvä sementoida asioita totuudeksi , koska se ei tuo vapautta ja Jumalan sana ei aukea jos olemme sinne laittaneet omia teologisia totuuksia ja silloin se sana ei kokonaisuudessa viestitä meille Kristusta eikä myöskään meidän elämme kanssa resenoi , että siitä tulisi meille puolustus meitä kohtaan kohdata turvallisesti elämän haasteita . Raamattu ei ole ensisijaisesti oppikirja josta löydetään kristillinen oppi vaikka se on toki suuressa määrin sitä, mutta että sana saisi meille antaa joka päiväisiä leipää ja turvaa . Mutta edelleen , Jumala ei ole tarkoittanut meitä kulkemaan yksin vaan seurakuntayhteys on elintärkeää ja jos ei ole niin sitä kannattaa pyytää ja avoimin mielin käydä eri paikoissa ja Jumala kyllä johdattaa . Anna Jumalalle mahdollisuus ja se ei ole ennakkoasenteita tai ensimmäisenä etsiä niitä omia käsityksiä haastaen vaan olla avoin mieli . Onko sinulla Ari seurakunta missä sinä säännöllisesti käyt ?

    • Timo Gummerus roreat:””Jos pidät minua uskovaisena kuten kirjotat niin eikö siinä ole silloin tapahtunut kääntyminen Jumalan puoleen ? Eli parannus on kääntymistä Jumalan puoleen eikä meidän itsemme parantelua . Ei kristillinen kaste ole vauvakaste vain vaan Jumalan osallisuuteen kastamista .””

      Ensinnäkin en ole mielestäni ottanut kantaa sinun tilaasi, jos olen niin se ei ole ollut tarkoitus.

      Sitten tuleekin aika paljon muutamaan lauseeseen virheitä, siis ei kaste voi olla Jumalan osallisuuteen kastamista”, eikö Jeesus sovittanut kerralla kaikki maailman ihmiset, siis eivätkö kaikki ole ”osallisia” siitä ilman erillistä kastamista, kyllä ovat.

      Sitten tuosta parannuksesta (kääntymyksestä), jokainen ihminen kuolee synteihinsä ja kun Jumala kutsuu ja ihminen tekee parannuksen ja ottaa kasteen ja saa Pyhän Hengen, syntyy ihminen ”uudesti” Jumalan hengestä, siis voiko nyt hakea vanhasta elämästä mitään, ei voi, siis ei vanha”kaste” mitään auta eikä sillä ole mitään merkitystä onko se tehty vai ei.

      Koko Raamattu todistaa juuri sen ettei ihminen omassa voimassaan ja ymmärryksessään voi täyttää Jumalan tahtoa vaan tarvitsee parantajaa, Jeesusta, parantamaan paatuneen sydämen.

    • Ari

      1)

      Kaste kuuluu myös lapsille. Ap.t. 2:38-39 ” — KASTE —– LAPSILLENNE —”
      Joten älä tappele Raamatun sanaa vastaan.

      2)

      Kuvittelet kääntymyksen vapauttavan syntisestä elämästä: ”—ihminen ”uudesti” Jumalan hengestä, siis voiko nyt hakea vanhasta elämästä mitään, ei voi, —”
      Paavali oli todella kääntynyt ja uudestisyntynyt. Mutta hän sanoo Efeson ensimmäiselle piispalle Timoteukselle olevansa SYNTISISTÄ SUURIN.

      1.Timoteuksen kirje:

      1:15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.

      JOTEN
      Kuvitelmasi siitä, että syntiä ei ainoastaan anneta anteeksi vaan se myös muka lakkaisi ihmistä vaivaamasta on JUMALAN SANAN VASTAINEN.

      3)

      Kuvittelet että Jumala muka pettäisi lupauksensa, kun kiellät kasteen vaikutuksen muka lakkaavan ihmisen langettua syntiin: ”— siis ei vanha”kaste” mitään auta eikä sillä ole mitään merkitystä onko se tehty vai ei.”

      Näin halpamaisesti Jumalaa sanansa pettäjäksi väittäminen on törkeää jumalanpilkkaa.

      2.Timoteuksen kirje:

      2:13 jos me olemme uskottomat, pysyy kuitenkin hän uskollisena; sillä itseänsä kieltää hän ei saata.

      4)

      Samaisessa Jumalan uskollisuutta pilkkavassa puheenvuorossasi teet eron myös vanhan ja uuden kasteen välillä.
      Tämä on Jumalan sanan eli Totuuden Hengen eli Pyhän Hengen innoittaman sanan vastaista. Raamattu sanoo, että KASTE ON YKSI.

      Efesolaiskirje:
      4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;

      JOTEN

      Ari hyvä

      Joka kerta kun tappelet perinteistä kristinuskoa vastaan sinä TAPPELET JUMALAA VASTAAN.

  2. Ari yritän vastata näihin :
    uudesti” Jumalan hengestä, siis voiko nyt hakea vanhasta elämästä mitään, ei voi, siis ei vanha”kaste” mitään auta eikä sillä ole mitään merkitystä onko se tehty vai ei.
    Kaste on myös Jumalan liitto jonka hän on asettanut , kuten sen edeltäjä oli ympärileikkaus vanhassa liitossa ja se on voimassa koko elämän ajan . Vanhan testamentin aikaan oli hyvin yleistä että tehtiin liittoja jonka ehdot isompi teki ja pienempi osapuoli oli liitossa jos täytti sen ehdot . Eli kyllä se ensimmäinen kaste on pätevä . Menneisyyteen ei tarvitse sillä tavallla muuten katsoa , vaan saadaan elää armossa ja anteeksiantamuksessa joka päivä . Moni miettii joka käynyt uudestikasteella että onko väärin , mutta en haluaisi jäädä sitä kenenkään puivan vaan keskittyä tulevaan ja Herra kyllä kirkastaa meille asioita ja kaikki synnithän saadaan uskoa joka päivä anteeksi . Luterilainen usko opettaa meitä vaikeuksien ja murheiden alla keskittymään ja katsomaan yksin Kristukseen ja luottamaan ja vastaanottamaan hänen armoteot , eikä suunnata katseita meidän kilvoitteluun eikä ansioihin .

    • Toteat:””kaikki synnithän saadaan uskoa joka päivä anteeksi .””

      Tuo on mitä suurin valhe, Jeesus itse sanoo selkeästi että jotkut jäävät ulkopuolelle:

      Ilm. 22:15
      Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

      Tuo on Ilmestyskirjan tekstiä ja sen muuttaminen on vaarallista, siis kannatta ottaa se niinkuin se on todella kirjoitettu.

      Kannatta miettiä mitä on tuossa mainittu ”valhetta rakastavat”, siis eikö juuri edellä oleva ”””kaikki synnithän saadaan uskoa joka päivä anteeksi”” ole juuri valhetta, kyllä on.

    • Siis yritätkö kumota tuon Ilmestyskirjan sanan?

      On siis syntejä jotka ovat kuolemaksi eli uudestisyntynytkin menettää pelastuksen, on myös syntiä joka ei ole kuolemaksi.

      16 Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän, niille nimittäin, jotka eivät tee syntiä kuolemaksi. On syntiä, joka on kuolemaksi; siitä minä en sano, että olisi rukoiltava.
      17 Kaikki vääryys on syntiä. Ja on syntiä, joka ei ole kuolemaksi.(1.Joh.5)

  3. Niin kyllä se Ari niin on että raamatun sanat on selvät , mutta en minä ainakaan pysty sinulle vakuuttamaan sitä . Me Ari luterilaiseen messuun ja siellä saat kokea myös synnintunnustuksen ja synninpäästön henkilökohtaisesti , tarvitset seurakunnan jossa saat opetusta kun ajattelen että sinua vaivaa nämä asiat ja väität vastaan vaikka raamatun sanat todistaa sinun käsityksiä vastaan . Katso vaikka lhpk lähin seurakunta ja käy edes kerran siellä ja käy vaikka eri paikoissa ja rukoile että Jumala näyttäisi sinulle sen kodin , seurakunnan jossa on raamattuun pohjaava opetus . Ei Jumala ole tarkoittanut meitä yksin kulkemaan vaan itse Kristus on siellä missä on hän luvannut olla eli seurakunnan päänä sanansa ja ehtoollisen kautta . Kuitenkin raamatusta kirkastuu rakastava Kristus meille ja meidän omat ajatukset ja oppirakennelmat vaikka murtuu niin hänellä on parempi tie meille .

    • Timo Gummerus toteat minulle:”” väität vastaan vaikka raamatun sanat todistaa sinun käsityksiä vastaan ””

      Näytä nyt yksikin kohta jossa tuo on, siis mitä Raamatun sanan kohtaa en ottaisi niinkuin se on kirjoitettu?

    • Tuot esille seurakuntayhteyttä, minulle on selkeää että vaikka joutuisin yksin vaeltamaan niin se on parempi kuin olla väärän opetuksen piirissä, hedelmistään puu tunnetaan, siis mietippä nyt kuinka oli kun suomessa oli liki kaikki luterilaisia ja silloin alkoi sisällissota, siis kuinka se olisi mahdollista että Jeesukse seuraajat tappaisivat toisiaan, ei se ole mahdollista sillä Jeesus sanoo selkeästi että Hänen seuraajansa tunnistetaan keskinäisestä rakkaudesta.

  4. Timo Gummerus kuinka otat nämä Johanneksen sanat:

    16 Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän, niille nimittäin, jotka eivät tee syntiä kuolemaksi. On syntiä, joka on kuolemaksi; siitä minä en sano, että olisi rukoiltava.
    17 Kaikki vääryys on syntiä. Ja on syntiä, joka ei ole kuolemaksi.(1.Joh.5)

    Siis kuinka sovitat tuon seurakuntasi ”synnintunnustukseen ja synninpäästöön” kun siellä voi olla sellaisia jotka ovat tehneet syntiä joka on kuolemaksi????

  5. Timo Gummerus toteat minulle:””Niin kyllä se Ari niin on että raamatun sanat on selvät , mutta en minä ainakaan pysty sinulle vakuuttamaan sitä ””

    Niinpä niin, se että Raamatussa lukee ja me molemmat ”osaamme” sen lukea niin kuinka vielä on eroja siinnä mitä siellä lukee, tämän ei selitä mikään muu kuin että Jumala salaa toiselta sen, siis tämänhän ei voi muuttaa kuin Jumala itse eli toisen meistä tulee nöyrtyä ja tehdä parannus että saa Pyhän Hengen.

    En koe että tämä meidän ”keskustelu vie kumpaakaan eteenpäin joten jätän tämän Jumalan haltuun ja rukoilen että Hän toimii meidän molempien elämässä tahtomallaan tavalla.

  6. Ari;
    Toteat:””kaikki synnithän saadaan uskoa joka päivä anteeksi .””

    Tuo on mitä suurin valhe, Jeesus itse sanoo selkeästi että jotkut jäävät ulkopuolelle:

    Suurin valhe?
    Kiellät ihan raamatullisia perusasioita ja liimaat niinhin raamatun kohtia mielen mukaasi .Ensimmäinen periaate raamatun lukemisessa on konteksti eli asiayhteys . Etkö usko saavasi syntejäni anteeksi tai joku muu joka niitä pyytää , vaikka itse Jeesus opetti meille isä meidän rukouksen . Olen huomannut että tämä rukous on harvinainen uudestikastajien keskuudessa ja myös heidän Jumalanpalvelukset ovat vailla synnintunnustusta kun on ajatus että kerran tehty parannus ja syntien anteeksiantamus riittää , koska siellä kielletään ihmisessä asuva synti . Se on heille kuin ulkoa tuleva hetken hairahdus mielen alennustila , kuten joku sitä nimittää . Kun ihminen on omasta mielestään pyhä ja vanhurskas niin ei tarvitse parantajaa ja Jeesusta enää kun omilla töillä ja ansioilla pelastuu ja otetaan usein se uskoontulo pelastustyöksi jota sitten julistetaan vuosikymmeniä puheissa . Mutta Kristus ja hänen tekonsa poistaa julistuksesta . Se uskon opetus ei ole apostolisen uskon mukaista vaan siitä itsevalitusta tiestä varoitetaan . Raamattu ei ole lyömäase toisia vastaan tai omien ajatusten takuumies , vaan kertoo Jumalan rakkaudesta Kristuksessa ja siitä suunnitelmasta minkä hän tarjoaa meille . Ei usko siis ole jotain raamatunjakeiden toistamista vaan elämää siitä sanasta päivittäin . Ari , mielestäni sinulle on monin kerroin osoitettu raamatusta kohtia mutta et ole valmis niitä ottamaan kuten on kirjoitettu . Matias mm on usean kerran kasteessa saatavan Pyhän Hengen tuonut raamatusta esille monesti . Ja edelleen sinä pohdit ja väität vastaan. Ei tarvitse jäädä siihen että kun sinut on ilmeisesti kastettu pienenä ja sitten uudestaan niin se toinen kaste on turha että jäät sitä ”virhettä ” miettimään .
    Et ole Ari saanut ilmiselvästi rauhaa näiden asioiden suhteen kun haluat väittää vastaan , huomaan myös uudestikastajien leirissä ihmisiä jotka tahtovat vimmalla käydä raamatullista ja luterilaista oppia vastaan vaikka kastekysymyksessä jatkuvasti vaikka siitä ei kukaan edes puhuisi niin se on merkki että asia painaa eikä ole selvää. .Ihmisen ei tarvitse inttää eikä puolustella omia kantojaan jatkuvasti kun on varma siitä mihin uskoon .
    Siis Ari et usko että ihminen voi saada joka päivä synnit anteeksi ? Vaan se suurin valhe . Tuo teologia ei kuulu kyllä raamatun opetuksiin . Onko oppisi selllainen että ihmisen tarvii jotain temppuja tehdä Jumalan edessä että suostuisi anteeksiantoon ?

  7. Ari vetoaa Ilmestyskirjan vakavaan synnistä varoittamiseen, mutta unohtaa MISSÄ YHTEYDESSÄ tuo on sanottu. Sekä ennen sitä että heti sen jälkeen kerrotaan että KASTE ANTAA ANTEEKSI KAIKKI SYNNIT. Näin ollen tuo syntien tekemisen varoitus kehottaa meitä tekemään parannusta KAIKISTA SYNNEISTÄMME.
    Parannuksen väline KASTE on jo annettu. On siis vain elettävä tämän anteeksiannon varassa.

    Ilmaus ”valkeat vaatteet” tarkoittaa Ilmestyskirjassa aina KASTETTA.
    Samaten ilmaus ”elämän vesi” tarkoittaa Ilmestysskirjassa aina KASTETTA.

    KAIKEN KAIKKIAAN tuo kohta siis kertoo, että se joka hylkää kasteen välittämän Kristuksen anteeksiannon, joutuu kadotukseen, koska hänen syntinsä sinne syöksevät, mutta kasteen armon ansiosta NUO KAIKKI on jo anteeksi annettu, joten taivaan ilo odottaa JEESUKSEN OMIA ELI KASTEEN VÄLITYKSELLÄ KRISTUKSEN RUUMIIN JÄSENEKSI ELI KRISTUKSEEN LIITETTY.

    Ilm.

    22:14 Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!
    22:15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.
    22:16 Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti.” >> Jakeen lisätiedot
    22:17 Ja Henki ja morsian sanovat: ”Tule!” Ja joka kuulee, sanokoon: ”Tule!” Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.

    • ARI

      HUOMAAPA että myös sinun viittaamasi raamatunkohta viittaa siihen että KIRKON ULKOPUOLELLA EI OLE PELASTUSTA.
      Sillä suomennoksen sana ”seurakunta” tässä yhteydessä tarkoittaa KOKO KIRKKOA, sillä Ilmestyskirja on lähetetty seitsemälle seurakunnalle, eli täydellisyyden luvun mukaisesti KOKO KIRKON TÄYTEYDELLE.
      JOTEN
      Jos kuvittelet pelastuvasi kirkon ulkopuolella, niin huomaa, ettei tekstin enkelin tuomaa pelastusta anneta kirkon ulkopuolelle, vaan päin vastoin, kaikkia kutsutaan kirkon jäsenyyteen eli pelastuksen osallisuuteen eli tämän viittaamasi tekstin yhteydessä kirkon jakaman kasteen armon varassa elämiseen.

  8. Mielenkiintoista kuinka Matias Roto julistaa laittomuutta niin korkealla paatoksella, siis kerran kastetut voivat tehdä mitä vaan ja kaikki synnit annetaan anteeksi vaikka Jeesus sanoo toisin.

    Evankeliumin sanomaa on ettei kukaan ole niin paha etteikö Jumalan kutsuessa voisi tehdä parannusta ja päästä näin taivasten valtakuntaan, mutta kukaan ei ole niin hyväkään että ilman parannusta voisi pelastua.

    Sitten kun on päässyt (parannuksen ja kasteen ottamisen kautta) Totuuden tuntemiseen ei enää olekkaan sama miten elää kun on voima ja Jumalan rakkaus itsessä niin ei olekkaan tietämätön Jumalan tahdosta eikä ole voimaton sen mukaan elämään.

    • Parannus ei ole vain yksittäinen teko, vaan jatkuva prosessi, jossa uskovainen pyrkii kasvamaan hengellisesti ja elämään Jumalan tahdon mukaisesti, synnin pois panemista. Ulkonaisesti ihmisen vaellus voi näyttää hyvältä ja synnittömältä, mutta syntisestä sydämestä voi nousta pahoja ajatuksia. Tätä Jeesus tarkoitti puhuessaan fariseuksille.

      Ainoa synnitön on ollut Herra Jeesus. Synnin palkka on kuolema koko ihmiskunnalle. Kristus on kristitylle Elämä .

      Pasanen,

      Toistuvasti esität, että luterilaisten mukaan ”kastetut saavat tehdä syntiä.” Raamattu ei anna lupaa synnin tekemiselle, mutta puhdasta ei Aadamin lapsista löydy.

      ”ei enää olekkaan sama miten elää kun on voima ja Jumalan rakkaus itsessä niin ei olekkaan tietämätön Jumalan tahdosta eikä ole voimaton sen mukaan elämään.” (Pasanen Ari)

      Sinä olet puhdas omassa itsessäsi? Niinkö opetat?

      Siitä olen samaa mieltä, että ei ole sama miten elää, vaan synnistä tulee tehdä parannusta. Pyhä Henki meitä sekä varottaa pahasta että kirkastaa Kristusta.

      Jumalan Rakkaus on Jeesuksessa Kristuksessa.

  9. Tähän voi tuoda Jeesuksen sanat:

    Matt. 7:21
    Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

    Siis mikä on Jumalan tahto, onko se esim rakastaa lähimmäistä niinkuin itseään eli tehdä lähimmäiselle niinkuin haluaa itselle tehtävän??

    Toki tietysti nyt Matias Roto kumoaa nämäkin Jeesuksen sanat omalla niin korkealla viisaudellaan, mutta hän onkin sokea sokeiden taluttaja.

    • Ari

      Jälleen kerran muutat USKON VANHURSKAUDEN omien tekojesi varaan turvasi panemiseksi.

      Mitä sanoo Raamattu JUMALAN TAHDOSTA:

      Johanneksen evankeliumi:

      6:40 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”

      HUOMAAPA tämä

      Jeesus puhuu USKON VANHURSKAUDESTA ja siksi Taivaan Isän tahto on että JEESUS HERÄTTÄÄ KUOLLEISTA.

      Edelleen tässä tahtojana ei ole ihmisen oma ratkaisu vaan JUMALAN OMA VALINTA

      Matteuksen evankeliumi:
      11:27 Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja SE, kenelle POIKA TAHTOO hänet ILMOITTAA. .

      JA TOISIN KUIN SINUN TAPASI TUOMITA KRISTUKSEEN USKOVIA EPÄUSKOISIKSI,

      Vapahtajamme AVARA ARMON SANOMA lupaa JUMALAN pelastusta KAIKILLE,

      EIKÄ YKSIKÄÄN joutuisi kadotukseen.

      18:14 Niin ei myöskään teidän taivaallisen Isänne tahto ole, että yksikään näistä pienistä joutuisi kadotukseen.

      Ja kuten jo aiemmin kerroin että KASTE TEKEE IHMISEN JUMALAN LAPSEKSI, niin että kasteessa alkaa uusi elämä aivan nollapisteestä, niin myös tuo ilmaus ”NÄISTÄ PIENISTÄ” viittaa KASTEEN SAANEIHIN.

      Joten kuvitelmasi omasta uskon näkökyvystäsi ilmenee kuitenkin suurena sokeutena Raamatun sanan ymmärtämisessä. Puhut kyllä Raamatun sanoilla, mutta käytät kaikkea OMAVANHURSKAUDEN pönkittämiseen sen sijaan että panisit luottamuksen yksistään JEESUKSEN ANTAMAAN LAHJAVANHURSKAUTEEN.

Timo Gummerus
Timo Gummerus
Armahdettu syntinen , luterilainen