Minä olen miettinyt milloin olen ollut turvallisessa tilassa? Mieleeni tuli, että se tapahtui Kanta-Aliupseerikoulun aikana 1965, kun makoilin Lappeenrannan päävartion putkassa vuoteellani. Ovi oli ulkopuolelta lukittuna ja etuhuoneessa valppaat sotilaat valvoivat turvallisuuttani. Vain päivystävä upseeri rikkoi rauhaani ja hänelle jouduin pakosta tunnustamaan syntini ihan asennossa seisten. Muistan miten hän suositteli eroanomusta heti ensimmäisenä arkipäivänä, mutta jätin sen tekemättä ja sen aika tuli noin 25 vuotta myöhemmin.
Baltian maat olivat ilmeisesti turvallisessa tilassa, kunnes N-liitto romahti. Sitten he hakeutuivat uuteen turvalliseen tilaan Naton suojissa. Olemmeko kuitenkaan koskaan ihan turvallisessa tilassa tämän maan päällä. Ihmiskunnalla oli kaikki mitä tarvittiin ja tila oli turvallinenkin, kun keruubi oli portilla vartiosa ja metallinen välkkyvä miekka oli voiman takeena.Sitten tulivat nämä yt-neuvottelut, jossa pääosa eduista otettiin pois, vain vaivainen elämä jätettiin elettäväksi.
Jos olemme Raamatun kanssa tekemisissä, herää kysymy mikä turvallinen tila on meille tärkeä? Turvallinen täällä ihmisten edessä, vai turvallinen tila viimeisellä tuomiolla vai onko mahdollisuus saada molemmat? Se on totta, että syntisellä pitäisi olla mahdollisuus tuntea olonsa turvalliseksi Jeesuksen läheisyydessä, koska Hän haluaa auttaa jokaista, joka apua tarvitsee. Entisillä vanhurskailla ei ollut kovin turvallista alkaen Jeesuksesta näihin päiviin, mutta monet ovat katsoneet Mooseksen kanssa palkanmaksua.
Turvallisin tila on syntisenä omistaa täydellinen armo ja anteeksianto Jeesuksen sovintoveren tähden.
Minulle turvallinen tila oli pienenä leikkiessäni lattialla kun isäni oli lähellä, mikään ei uhannut tai jos joku uhkasi oli turva lähellä, isän syli.
Nyt kun olen uskossa ja Jumala on Isäni niin samoin oloni on turvallinen, onhan koko elämäni Hänen käsissään. Kuinka pysyn tässä turvallisessa tilassa, elämällä Hänen Sanansa mukaan.
Ja nyt olet täydellinen pyhimys elämäsikin suhteen?
Virren sanoin: ”Kun on turva Jumalassa, turvassa on paremmassa.”
Mika Rantanen hyvä kysymys, vastaan etten ole, mutta mitä se sinuun liittyy, eikö Jeesus ollut synnitön ja Häntä tulee seurata, eikö vain, kysy häneltä sama kysymys kuin minulta.
Kari, ystäväni, ethän kuitenkaan ala psykologisoimaan täällä mitään selviä totuuksia? Sovitaanko näin?
Kärpänen lensi hevosen suuhun. Ja sanoi että, ” Nyt ollaan hyvässä turvassa.” Ja olikin kostea ja mehukas. Ja kärpänen olikin hyvässä turvassa. Kunnes erehtyi lentämään vähän kauemmas ja joutui pääskysen nappaamaksi.
Jeesuksesta on sanottu:
”Hän oli kaikessa veljiensä kaltainen, hän söi ja joi, mutta hän ei ulostanut, koska edes ruoka ei hänessä turmeltunut. ”
Raamattu ei kyllä vahvista sellaista! Hän tuli veljiensä kaltaiseksi. Hän oli kaikessa kiusattu niinkuin mekin, että Hän vaoi mkiusattuja auttaa!
Lahtinen. ” Hän oli kaikessa kiusattu niinkuin mekin, että Hän vaoi mkiusattuja auttaa!”
No näin kun on kyse synneistä, mutta vessakäynti ei kyllä ole syntiä.
Lauri Lahtinen
Väitätkö etteivät juutalaiset ole olleet kiusattuja.
Augustinuksen mukaan: ” He eläkööt keskuudessamme mutta kärsikööt, nöyryyttäkäämme heitä jatkuvasti ”
Jopa ihan sunnitelmallisesti, he ovat olleet kiusattuja.
Mitä ”turvallinen tila” ajatukseen tulee, on kyllä paikallaan kysyä, että kuinka naivi voi piispa olla? Onko muka tarkoitus, että kirkkoon lavastetaan kaikille jonkunlaiset ”onnen kulissit”.
Tämä levisi nyt kuin jokiseneväät. Ihmistä kiusaa vatsanväänteet, ummetus ja ripuli joskus. Eikö veljien kaltaisella ollut näitä vaivoja. Oliko Joosua tavallinen ihminen, kun sanotaan hänen olleen Jeesuksen esikuva?
Turvallisen tilan haave toteutui Saarnaajan kirjan kirjoittajalle. Kannattaa lukea mitä hän elämänsä aikana koki ja mitä jäi lopulta käteen?
Netti ei kuitenkaan ole turvallinen tila. Kunnioittava keskustelu ei täällä voi toteutua, koska kunnioitus on kokemus, jota sähköinen laite ei kykene välittämään sellaisenaan toiselle. Tehdään paljon halaa, kun pyritään kunnioittavaan keskusteluun, vaikka ei ollenkaan tiedetä kenen ja millaisista lähtökohdista olevan henkilön kanssa keskustellaan.
Ehkä se on niin, ettei Raamatun totuuksista pitäisi kovin syvällisesti keskustella henkilöiden kanssa, jotka eivät juurikaan tunnusta Raamatulle mitään auktoriteettiasemaa. Se on uskovien kirja! Eivät muut siihen usko. Niinkuin Maon punainen kirja oli maolaisten kommunistien kirja, eivät siihenkään kaikki uskoneet eikä siitä siksi kannata kinata.
Lahtinen. ”Ehkä se on niin, ettei Raamatun totuuksista pitäisi kovin syvällisesti keskustella henkilöiden kanssa, jotka eivät juurikaan tunnusta Raamatulle mitään auktoriteettiasemaa”.
Tässä ajatuksessa on itua pidemmällä tähtäimellä. Kun ymmärrämme, mihin ollaan menossa, ja millainen antikristillinen yhteiskunta tulee olemaan kaikessa valheellisuudessaan, tulee varmasti eteen aika, jolloin vanhurskan on viisasta vaieta kuten Aaamos 5:13 aikaan. Lopulta seurakunta tulee evankeliuimeineen marginalisoitumaan.
Kaisamari Hintikka tekee pahan töppäyksen, kun yrittää mielestään yleispätevien periaatteiden valossa puolustella näköalaansa. Eikä kuitenkaan yhtään tiedä kenen kanssa on puheväleissä.