Työtä palkatta

Olen ollut silloin tällöin kastamassa, vihkimässä tai hautaan siunaamassa.

Tyypillistä on, että omaiset tai asianosaiset pyytävät, ei seurakunta. Nuo ihmiset eivät osaa kuvitellakaan, että pappi tulee tekemään työnsä ilmaiseksi saamatta minkäänlaista korvausta.

Kirkon suositussopimus toimituspalkkioista on niin etevästi laadittu, että suurin osa kutsuttujen pappien työstä jää korvaamatta.

Korvauksen saamiseen kun on kaksi ehtoa. Seurakunnan oman papiston pitää olla estynyt ja pyynnön pitää tulla seurakunnalta (kirkkoherralta), ei yksittäisiltä seurakuntalaisilta. Jos molemmat ehdot eivät täyty, korvausta ei heru.

Matkakorvauksen virallisen taksan mukaan saisi ihmisiltä laskuttaa, mutta harva pappi sitä kehtaa tehdä.

Seurakuntalaiset eivät osaa kuvitellakaan, että kirkko ei maksa palvelijoilleen mitään ja että heillä olisi jokin velvoite korvata kuluja. Se tuttu pappi kutsutaan, vaikka hän olisi naapuriseurakunnassa, eläkkeellä tai muissa tehtävissä.

Voisiko seuraaviin sopimusneuvotteluihin valmistauduttaessa kerrata raamatunkohtaa työmiehestä, joka on palkkansa ansainnut ja ettei pidä sitoa puivan härän suuta?

Se ei olisi ristiriidassa virren 436:4 kanssa . ”Siis valtakunnan lapsena palvelukseesi lähden, en vuoksi palkan, kiitoksen, vaan, Jeesus, armon tähden.”

Itse en nälkään kuole, mutta ajattelen lämmöllä monia nuorempia kollegoja, jotka ovat tiukalla pätkätöidensä kanssa. On moraalitonta teettää heillä ilmaista työtä. Älkääkä viitsikö sanoa, että voihan siitä työstä kieltäytyä.

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Kuolemansyntejä on seitsemän, jotka Ojala tietää, jps on teologi. Nimittely ei niihin kuulu, laiskuus kylläkin.

  1. Olisko nytkin, Osmo, hyvä hiukan valmistella?
    Ei ole asiallista nimitellä ex tempore-mieheksi, kun on jo
    käynyt selville. ettei asianomainen kirjoita täällä.
    Maallikkojen keskuudessa on paljon loistavia puhujia, jotka
    selittävät Raamattua, tuovat esiin lain ja evankeliumin tasapainoisesti, eivätkä lue sanaakaan paperista, eivät ole valinneet tekstiäkään.

    • Ei tässä nyt Jorma puhe olekaan mistään loistavista puhujista tai puheista. Ei myöskään synagogiin tai oikeuden eteen joutumisista vaan hautaan siunaamisista. Kyllä ne pitää valmistella. Paperista ei tarvitse lukea, eikä paperiin edes kirjoittaa. En minäkään lue. Mutta työt pitää tehdä etukäteen ja huolellisesti.

  2. Niinkö Osmo?
    Onko sinun mielestäsi olemassa jotain sellaista rakkaudetonta tekoa eli syntiä, joka ei tuota kuolemaa?

    21 ”Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: ’Älä tapa.’ Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. 22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: ’Senkin hölmö’, on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: ’Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen……..

    Eikö näistä kaikista tuomita myös viimeisenä päivänä?

    • On aika omituista, kun joku väittää olevansa milloin pappi milloin maallikko. Ota siitä sitten selvää.

    • jorma ojala: ”Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: ‘Senkin hölmö’, on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: ‘Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen……..”

      Ja seuraavaksi Jeesus sanookin, että ”23 ”Jos siis olet viemässä uhrilahjaasi alttarille ja siinä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, 24 niin jätä lahjasi alttarin eteen ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa. Mene sitten vasta antamaan lahjasi.”

      Jeesus käytti alkukielessa sanaa gehenna, joka tarkoittaa kuolemaa ilman ylösnousemustoivoa. Jos sana käännetään helvetiksi tuo se mieleen vääriä mielikuvia.

    • Simo Lampela: ”Eikö se Rovaniemen markkinoilla kappale todistanut: Sehän maksaa, joka tilaa… Se riittää myös tässä.”

      Tuntuvat ne pappien palvelut vähän huonontuneen. Muutama sata vuotta sitten saattoi kuulemma aneiden avulla ostaa itselleen taivaspaikan. Tai ainakin papit sitä lupailivat. ”Kun kolikko kirstuun putoaa/kolahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa.” Ei huonoa.

  3. Wups, mikä pitkä keskustelu ensin aidasta ja sitten aidan seipäistä.

    Jos kutsun jonkun entisen koulukaverini nykyisen ystäväni, joka on pappi, kastamaan lapseni tai siunaamaan äitini tietenkin korvaan hänen matkansa. Palkkiota toimituksesta hän ei huoli, mutta tykkää hyvistä tarjoomuksistani ja jälkeenpäin muistamme häntä jollain lahjalla.

    Mitä jonkun tilaisuuden valmistamiseen tulee kuten esim. Tuomasmessun tai Hiljaisuuden messun niin onnistuneesti se menee jos toimittava pastori ehtii pitää palaverin meidän avustavien maallikoiden kanssa. Kaiken tehtävän valmistamiseen voi mennä rutkasti enemmän aikaa kuin itse tilaisuuteen. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

    Kyllä ne ilman paperia puhuvat hyvät saarnamiehetkin mielessään valmistelevat puheensa matkalla saarnapaikalle. Jotkut höpäjävät tajunnan virtaa.

    Luotan ihmisiin, jotka suhtautuvat työhönsä vakavasti ja ahkeroivat sen onnistumiseksi kuten OK. Mutta meitä on moneen junaan. Toiset elävät läpi elämänsä juuri ja juuri rimaa hipoen ja (”Emmä nyt enempää viitti sen ihmisen takia vaivaa nähhä”) ja toiset ylittävät sen aina komeasti.

  4. Jorma Ojala, pahantahtoisuus ja sisälukutaito ovat eri asioita.

    Ei tarvitse rivien välistä hirveästi lukea tai pahantahtoisuuteen taipua, kun kirjoitat minulle: ”Kun olet täällä vakuuttanut, ettet ole uskossa, on sinun hiukan turha ruveta ketään pappia neuvomaan puheen valmistelusta tai Pyhästä Hengestä. Menevät kokemuksen ulkopuolelle.”

    Tuossa sinä valehtelet – ja kuten sanottu, jäät siitä minun kohdallani kiinni toisen kerran. Lisäksi et vain kyseenalaista uskoani, jumalallisella arvovallalla kiistät sen suoraan ja kokonaan.

    Tulkinnalle ei hirveästi jätä tlaa tämäkään kirjoittamasi: “Jeesus neuvoi omiaan olemaan huolehtimatta sitä, mitä sanovat, Pyhä Henki on tuova sanat ja viisauden. Näin ollen, papin olisi hyvä olla uskossa. Muutenhan voi tietysti tuntikaudet miettiä, mitähän sitä taas tänään sanoisi sureville ja rakkaansa menettäneille.”

    Tuskin tuota voi tämän keskustelun kontekstissa muuksi tulkita kuin meidän puheiden valmistamisen merkitystä korostavien uskon kyseenalaistamiseklsi. Nyt yrität kiemurrella ja väittää, että tiedät itse paremmin, mitä tarkoitat ja väität vain korostavasi, että papin on syytä olla uskossa. Kukaan ei ole jälkimmäistä ensinnäkään kiistänyt. Siksi toisekseen niin Osmo kuin minäkin olemme sisälukutaitoisia. Jos väität mustaa valkoiseksi, niin emme taida uskoa, kun kerrot, että tiedät kyllä itse tarkoittaneesi väittää sitä mustaksi.

Marja-Sisko Aalto
Marja-Sisko Aalto
Pappi, rovasti, kirjailija, entinen kirkkoherra Imatralla ja sitten tuomiokapitulin notaari Kuopiossa, nyt eläkemuorina. Ihmisen ja uskon puolesta. Sattuneesta syystä sydämellä monet asiat, vaikkapa eri tavoin siipeensä saaneet ihmiset. Vapauteen Kristus vapautti meidät!