[Jaana Hallamaa] Jussi Rytkönen selosti Kotimaa24:ssä 29.2. ja Kotimaa-lehden kolumnissa 3.3. Suomen evankelis-luterilaisen ja Venäjän ortodoksisen kirkon teologisia keskusteluja Kulttuurikeskus Sofiassa 26.–28.2.
Kotimaa24:n jutussa lainattiin arkkipiispa Mäkisen ja arkkipiispa Amvrosin tervehdyksissään esiin tuomia ajatuksia ja haastateltiin suomalaisdelegaation puheenjohtajana toiminutta piispa Häkkistä. Valtuuskunnan jäsenenä ja esitelmän pitäjänä haluan täydentää keskusteluista annettua kuvaa.
Uutisoinnissa tuotiin esiin kirkkojen avioliitto-opetuksen eroja ja yhtäläisyyksiä ja nimettiin homoseksuaalisuus suhteita hiertäväksi ongelmakohdaksi. Näkökulman rajaaminen näin jättää varjoon tärkeitä taustatekijöitä. Kirkkojen väliset erot tulevat näkyviin paitsi sisällöllisissä kysymyksissä myös tavassa ymmärtää teologinen keskustelu.
Venäläiselle ortodoksiselle ajattelulle tyypillinen hierarkkisuus ei näy vain avioliittokäsityksessä, jossa korostetaan miehen valtaa naisen yli, vaan kaikissa muissakin ihmisten välisissä suhteissa ja kirkkokäsityksessä. Ortodoksit keskittyivät esitelmissään kuvaamaan teologisia ideaaleja, suomalaiset puhuivat myös todellisen ihmiselämän epätäydellisyydestä.
Länsimaissa keskustelu ymmärretään avoimeksi mielipiteenvaihdoksi, jossa ei karteta erimielisyyksiä. Ortodoksit korostavat yhtenäisyyttä, mutta virallisen ohjelman ulkopuolella ilmaistaan, että asiat eivät ole yksioikoisia. Suomalaiseen esitelmätyyliin kuuluu avointen kysymysten esittäminen, kun taas ortodoksit harrastavat opetuspuheita. Meillä pyritään kunnioittamaan myös omasta poikkeavia näkemyksiä, mutta ortodoksisessa keskustelukulttuurissa ei kaihdeta eri tavoin ajattelevien painostamista. Tämä kaikki tuli esiin myös seminaarissa.
Media on kertonut viime vuosina Venäjän hallituksen moraalikampanjasta länsimaisia vaikutteita vastaan. Ortodoksisen kirkon edustajat toistavat samoja näkemyksiä. Kirkkojen välisiä keskusteluita on ennenkin pyritty käyttämään myös poliittisiin tarkoituksiin. Venäjän kirkon kansainväliset yhteydet ovat viime vuosina ohentuneet ohentumistaan, minkä venäläisdelegaation jäsen pöytäkeskustelussa valittaen totesi. Uhkaaminen suhteiden katkaisemisella ei näytä tuottaneen toivottuja tuloksia.
Keskustelujen käyminen eri tavoin ajattelevien kanssa on tärkeää ja antaa mahdollisuuden jakaa ja oppia. Kun suomalaisessa kirkollisessa keskustelussa käsitellään suhteita ortodokseihin, on syytä pitää mielessä, että uhkaus ei ole argumentti.
– Jaana Hallamaa –
Suomen kirkon edustaja teologisissa keskusteluissa Venäjän ortodoksisen kirkon kanssa, sosiaalietiikan professori, Helsinki
Teksti julkaistu myös Kotimaassa 10.3.
Ei ole olemassa.
On siis puhdas sattuma, että Timo Soinin ollessa poissa, nyrkkinsä käy Alexander Stubbin ja Juha Sipilän nyrkkiin npauttamassa Jari Lindström eikä esimerkiksi Sanni Grahn-Laasonen
Varmaan Sannikin olisi voinut tehdä tuon tervehdyksen, jos olisi sillä hetkellä seissyt pulpetin takana. Nyt siellä oli asiaan kuuluvasti työministeri. Pitääkö kaikista asioista yrittää kaivaa jotain hämäräperäistä ihan väkisin? Kyseessä taitaa enemmänkin olla pelkkä keljuilu?
”Varmaan Sannikin olisi voinut tehdä tuon tervehdyksen, jos olisi sillä hetkellä seissyt pulpetin takana.” Eipä kuitenkaan ollut. Naiset saavat nyt tyytyä ’vähemmän tärkeisiin’ ministerinsalkkuihin ja jäävät näin syrjään hallituksen äijien yhteisistä esiintymisistä. Kyllähän me taidamme elää patriarkaatissa.
Turha yrittää puhua patriarakaatista kun pulpetin takana seisoo työminitseri silloin kun kyseessä on työelämään liittyvä sopimus. Nyt vain on niin, että Suomen työministeri on mies.
Ihmetyttää, että kaikista päivänselvistä asioistakin yritetään vääntää naisten sortoa ja patriarkaalisuutta. Mikä on moisen toiminnan motiivi?
”Nyt vain on niin, että Suomen työministeri on mies.” Niin on. Samoin pääministeri, ulkoministeri ja valtiovarainministeri. Samoin puolustusministeri, sisäministeri ja elinkeinoministeri. Samoin maatalousministeri ja peruspalveluministeri. Nyt vain on niin, että miehet johtavat maatamme.
Tuokin on ilmaisevaa, että ministeri Grahn-Laasosta sopii nimittää tuttavallisesti Sanniksi.
Kyllä, se on naisten keskinäistä solidaarisuutta. Arvostan Sannia, hän on jämerä ja maltillinen ministeri nuoresta iästään huolimatta. Hän pysyy asiassa, ei hauku muita ja on tehtäviensä tasalla.
Naisten keskeistä solidaarisuutta toki kaivataankin miesten maailmassa. Ministerin nimittäminen pelkällä etunimellä on kuitenkin mielestäni vähättelevää.
Olen samaa mieltä, että ministerin nimittäminen pelkällä etunimellä on vähättelevää silloin kun ministeriä halutellaan tietoisesti vähätellä. Tällaistahan täällä on ilmennyt hyvinkin paljon esim. Päivi Räsäsen kohdalla. Vähättelijät eivät tyytyneet pelkän etunimen mainintaan vaan väänsivät myös sukunimen kutsuen ministeriä Räsäskäksi tms.
Tämä taitaa olla ensimmäinen kerta kun kirjoitan ministeristä pelkän etunimen. Yksi syy oli se, että en jaksanut kirjoittaa hänen kaksiosaista sukunimeään. Toinen syy se, että vaikka mainitsin hänet pelkällä etunimellä, niin en samalla halveksi tai vähättele ministeri Sanni Grahn- Laasosta vaan, kuten jo kirjoitin, arvostan häntä.
Martti Pentti,
arvostatko sinä ministeri Sanni Grahn-Laasosta?
En ole riittävästi perillä ministeri Grahn-Laasosen toimista voidakseni vastata tuohon. Sen sijaan arvostukseni Juhaan, Alexanderiin, Timoon ja Jariin rapistuu lähes joka kerta nähdessäni heidän kopean tapansa esiintyä julkisuudessa.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että miehet johtavat maata. Kansa äänestää kuten äänestää, ei se ole valituiksi tulleiden miesten vika. Onhan eduskunnassa myös naisia ja puhemieskin on nainen (joidenkin mielestä sekin ehkä väärästä puolueesta).
Minä en kannata miesvihaa.
Se onkin eri asia, pitääkö patriarkaattia oikeana vai vääränä. Nyt elämme kuitenkin miesvaltaisemmassa maassa kuin esimerkiksi Tarja Halosen ministeri- ja presidenttikaudella.
Martti Pentti. Etkö sinä edes sen vertaa ymmärrä politiikkaa että nuo kolme miestä olivat paikalla siksi että he edustivat kaikkia hallituspuolueita. Jos Lindström olisi korvattu Grahn-Laasosella, olisi paikalla ollut kaksi kokoomuslaista ja yksi Kepulainen.
Taidat olla profeministi. Inttäminen jatkuu ja mikään järkevä puhe ei mene perille. On se niin kamalaa kun miehet johtavat maata. Tämän täytyy johtua siitä että ihmiset äänestävät väärin. Naisia pitää äänestää koska muuten patriarkaatti ja sovinismi.
En ole sanonut, että on kamalaa, kun miehet johtavat nyt maatamme. Totean vain, että niin johtavat. Patriarkaatti ei ole minulle mikään kirosana, jos ei ihannekaan.