Uskokaamme Jeesukseen ja rakastakaamme toinen toistamme,

Kuvassa elämäni Kukka kukitettuna.

Rakkaani Colette on vastaanottanut onnittelut

Kirkkovaltuuston kokouksen yhteydessä 6.10.2021.

Ylösnousemuksen uljas sanoma kaikkuu keskellämme. Jeesus oli kuollut, mutta noussut kuolleista. Hän voitti, elämä koitti. Kautta koko maailmaan kaikuu viesti: Jumala on herättänyt kuolleista Vapahtajamme. Tämän ansiosta meilläkin on ylösnousemus ja elämä.

Ylösnousemuksen jälkeen koko maailma on muuttunut. Tie taivaaseen on avoin. Kansoja kutsutaan Jeesuksen luo, elämän ja autuuden osallisuuteen. Iankaikkisen rakkauden hellään syleilyyn. Jumalan hyvyyden voittoisaan voimaan. Jeesus nousi kuolleista.

Virren nuottikuva

Kristus nousi kuolleista,
kuolemallaan kuoleman voitti
ja haudoissa oleville elämän antoi.

Tätä olemme laulaneet pääsiäiskautena, riemulaulua Vapahtajamme ylistykseksi.

Latinan sana Cantate merkitsee Laulakaa.

SUNNUNTAI 28.4.2024

4. sunnuntai pääsiäisestä, latinaksi Cantate

Taivaan kansalaisena maailmassa

Sovittamalla maailman Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa Taivaan Isä osoitti meille rakkautensa. Hän ei tyytynyt ainoastaan suullaan huutamaan viestiä taivaan sinestä, vaan antoi rakkauden tulla luoksemme. Jeesus otti ihmisyyden omaan persoonaansa. Sana tuli lihaksi, sai muodon meidän keskellämme. Tuli meidän olotilaamme. Rakkaus kosketti koko ihmisen elämää. Näin koko ihminen on otettu Jumalan yhteyteen. Saamme rohkeasti uskoa elämämme Jumalan käsivarsille, hänen hoivaansa. Luottaa häneen ja uskoa häneen.

Tämän takia myös sanat, jotka suustamme päästämme, kertokoot aidosta elämästä. Jumalan rakkaus heijastukoon toinen toiseemme. Välittäkäämme lähimmäisestämme. Huolehtikaamme toisistamme. Älköön kukaan joutuko syrjityksi, halveksituksi, ulos sysätyksi, vaan kohdelkaamme ihmisiksi kaikkia kanssaeläjiämme.

Alati johtakoon meitä Jumala Henkensä voimalla, väkevyydellä Lohduttajan, Rakkauden Hengen, Pyhän Hengen, Totuuden Hengen. Hän meitä rohkaiskoon uskoon, toivoon ja rakkauteen.

Toinen lukukappale eli epistola: 1. Joh. 3:18–24

Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä, luvusta 3

Lapseni, älkäämme rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa. Siitä me ymmärrämme, että totuus on meissä, ja me voimme hänen edessään rauhoittaa sydämemme, jos se meitä jostakin syyttää. Jumala on meidän sydäntämme suurempi ja tietää kaiken.
    Rakkaat ystävät, jos sydämemme ei meitä syytä, me voimme rohkeasti lähestyä Jumalaa. Ja mitä pyydämmekin, sen me häneltä saamme, koska noudatamme hänen käskyjään ja teemme sitä, mikä on hänen mielensä mukaista.
    Tämä on hänen käskynsä: meidän tulee uskoa hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen ja rakastaa toinen toistamme, niin kuin hän on meitä käskenyt. Joka pitää hänen käskynsä, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Ja sen, että hän pysyy meissä, me tiedämme Hengestä, jonka hän on meille antanut.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

392 KOMMENTIT

  1. Matias Roto toteat:

    ””Ja huomaapa tämä! Juuri näin perinteinen kirkko on aina opettanut:
    kaste on raja kristinuskoisen ja pakanan välillä.”””

    Siis todistat kirkon oikeassa olemista sen omilla opetuksilla, ei vakuuta.

    Kaste on koko kirkon opin perusta ja kun se on väärin niin ei sen pohjalle voi rakentaa oikeaa.

    Et pysty ymmärtämään evankeliumia kun kerran Jumala sen salaa, et kykene lukemaan kuinka eivät edes opetuslapset ymmärtäneet Jeesuksen sanoja vaikka saivat opetusta liki kolme vuotta, ajattele Pietaria uskoiko hän mitä Jeesus sanoi, siis kun Jeesus oli opettanut:

    Matt. 10:33
    Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.

    Ja kun vielä Jeesus sanoi että:

    Matt. 26:34
    Jeesus sanoi hänelle: ”Totisesti minä sanon sinulle: tänä yönä, ennenkuin kukko laulaa, sinä kolmesti minut kiellät”.

    Silti Pietari uhosi:

    Matt. 26:35
    Pietari sanoi hänelle: ”Vaikka minun pitäisi kuolla sinun kanssasi, en sittenkään minä sinua kiellä”. Samoin sanoivat myös kaikki muut opetuslapset.

    Kuinka kävi??????

    • Ari

      1)

      Kirjoitat: ”Siis todistat kirkon oikeassa olemista sen omilla opetuksilla, ei vakuuta.”

      Kirkko tunnustaa uskonsa. Siksi kirkon tunnustus on Kristuksen totuuden julistus. Jos joku ei usko pyhää evankeliumia, niin sellainen usko ei ole kristinuskoa, vaan omaa luulottelua.

      Pyhä Henki käyttää kirkkoa sanan julistuksen ja sakramenttien jakamiseen. Joka ei niitä vastaan ota se joutuu kadotukseen.

      Luukkaan evankeliumi:

      10:16 Joka kuulee teitä, se kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut; mutta joka minut hylkää, hylkää hänet, joka on minut lähettänyt.”

    • Ari

      2)

      Kirjoitat: ”Kaste on koko kirkon opin perusta ja kun se on väärin niin ei sen pohjalle voi rakentaa oikeaa.”

      Luovu eksyttävästä kasteopistasi, joka keksittiin vasta 1520 -luvulla. Ensimmäinen kaste tammikuussa 1525 ja sitten Hubmeier toimitti ensimmäisen joukkokasteen maitokannua kastemaljana käyttäen pääsiäisenä 1525. Ja, huomaapa tämä, vasta tämän jälkeen kirjoitti koko maailmanhistorian ensimmäiset anabaptistista oppia esittelevät teoksensa vuosina 1525 – 1527.

      Sen sijaan aito kristillinen kaste on Pyhän Hengen työ. Siinä ihminen uudestisyntyy ja saa Pyhän Hengen lahjan. Tiit. 3:5.

      Se kuuluu myös lapsille: ” — kaste — lapsillenne —Ap.t. 2:38-39.

      Joten luovu harhoistasi ja tee, kuten lukemattomat minunkin tuntemani henkilöt ovat tehneet, liity taikaisin siihen ainoan ja todellisen kasteesi armoon, jonka sait jo pienenä lapsena.

      — yksi kaste —sanoo Raamattu.

    • Ari

      3)

      On mieletöntä että sinä, joka olet kokonaan luopunut Kristuksen yhteydestä kirkosta erollasi, menet moittimaan Pietaria tämän hätävalheista, kun tämä henkeään peläten kielsi uskonsa.

      Sinä sen sijaan olet omaehtoisesti ja harkitusti leikannut itsesi irti Jumalan kansan viinipuusta eli siis Kristus-viinipuusta.

      Vanhassa testamentissa viinipuu on Jumalan kansan vertauskuva.

      Uudessa testamentissa Jeesus on viinipuu.

      Yhteenveto: Jeesuksen yhteydessä olo on Jumalan kansan yhteydessä oloa ja Jumalan kansan yhteydessä olo on Jeesuksen yhteydessä oloa.

  2. Matias Roto toteat minulle:””On mieletöntä että sinä, joka olet kokonaan luopunut Kristuksen yhteydestä kirkosta erollasi, menet moittimaan Pietaria tämän hätävalheista, kun tämä henkeään peläten kielsi uskonsa.””

    Jaahas kuinka minä menen ”moittimaan” Pietaria, enkö vain totea mitä tapahtui??

    Siis kyseinen tapahtuma kuvaa vain sitä milloin uskova saa ymmärryksen evankeliumiin, vasta kun saa Pyhän Hengen eli Pietarikin sai vasta helluntaina. Toisaalta on hyvä huomata mitä Pietari ”joutui” tekemään siinä välissä eli nöyrtyminen, jokaisen ihmisen on nöyrryttävä Jeesuksen edessä, tapahtuupa se sitten uskoontulossa tai vasta viimeisellä tuomiolla.

    • Pyhä Henki kirkasti Kristuksen Pietarille jo ennen helluntaita.

      16:15 Hän sanoi heille: ”Kenenkä te sanotte minun olevan?” 
16:16 Simon Pietari vastasi ja sanoi: ”Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika”. 
16:17 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: ”Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. 
16:18 Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.

      Pietari tiesi kuka Jeesus on, mutta ihmisten pelosta kielsi hänet.

      Helluntaina täyttyi profeetta Jooelin kautta annettu ennustus. Pyhä Henki vuodatettiin erityisellä tavalla koko seurakunnalle, kaikille kansoille, kielille ja sukukunnille. Tällöin kaikki läsnäolijat kuulivat Jumalan suuria tekoja omalla kielellään. Näin Jeesuksen kaste- ja lähetyskäsky sai luvatun, erityisen latauksen ja voitelun, joka on voimassa edelleen Herramme paluuseen asti (lopun aika, kristillisen Kirkon, seurakunnan aika).

    • Kari Paukkunen Pyhä Henki on voinut ilmoittaa kyllä aiemminkin, mutta Pyhän Hengen saanti on eriasia, on vissi ero kenellä on Pyhä Henki ja kellä ei.

    • Ari

      Oikaiset ajatustesi ajoneuvolla mutkat suoriksi. Siksi hyvästä yrityksestäsi huolimatta et huomaa kokonaisuuksia, vaan vedet yksittäisistä tapauksista kuvitelmia kuin niihin sisältyisi koko juttu.

      Ota huomioon, että Pyhä Henki toimi jo luomisen hetkellä pyhän kasteen voimalla. Silloin valo tuli maailmaan ja KAIKKI ELÄMÄ luotiin. Pyhä Henki on ELÄMÄN LUOJA. Pyhässä kasteessa hän tekee uuden luomisen. Ihminen syntyy Jumalan lapseksi.

      Muutoinkin jo Vanhassa testamentissa puhutaan Pyhästä Hengestä:

      Psalmit:

      51:13 Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi.

      Jesaja:

      63:10 Mutta he niskoittelivat ja saattoivat murheelliseksi hänen Pyhän Henkensä; ja niin hän muuttui heidän viholliseksensa, hän itse soti heitä vastaan.

      63:11 Silloin hänen kansansa muisti muinaisia päiviä, muisti Moosesta: Missä on hän, joka toi heidät ylös merestä, heidät ynnä hänen laumansa paimenen? Missä on hän, joka pani tämän sydämeen Pyhän Henkensä;

      Jne, jne, jne..

      Uudessa testamentissa puhutaan Pyhän Hengen toiminnasta jo ennen helluntaitakin.

      Luukkaan evankeliumi:

      Johannes Kastajasta

      1:15 Sillä hän on oleva suuri Herran edessä; viiniä ja väkijuomaa hän ei juo, ja hän on oleva täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta.

      Elisabet autuaan neitsyt Marian kohdatessaan Jeesus -lapsi kohdussa

      1:41 Ja kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussansa; ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä.

      Johannes Kastajan isä lasta ympärileikattaessa

      1:67 Ja Sakarias, hänen isänsä, täytettiin Pyhällä Hengellä, ja hän ennusti sanoen:

      Simeonista joka siunasi Jeesuksen temppelissä

      2:25 Ja katso, Jerusalemissa oli mies, nimeltä Simeon; hän oli hurskas ja jumalinen mies, joka odotti Israelin lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen päällänsä.

      2:26 Ja Pyhä Henki oli hänelle ilmoittanut, ettei hän ollut näkevä kuolemaa, ennenkuin oli nähnyt Herran Voidellun.

      2:27 Ja hän tuli Hengen vaikutuksesta pyhäkköön. Ja kun vanhemmat toivat Jeesus-lasta sisälle tehdäkseen hänelle, niinkuin tapa oli lain mukaan,

      ( Vanhan perinteen mukaan tässä mainittu Simeon oli sama kuin Rabbi Hillelin Simeon -poika. Jeesus seurasi monessa puheessaan Rabbi Hillelin periaatteita, enemmän kuin arvaatkaan. Rabbi Hillelin pojan Simeonin poika oli Gamaliel, joka oli Paavalin opettaja juutalaisuuteen. [Onko perinne aito vaiko vasta myöhemmin tähän temppelissä mainittuun Simeoniin liitetty ei ole tiedossani.])

      Edelleen meidän aikanamme Simeonin kiitoslaulua käytetään kirkkomme

      Rukouksessa päivän päättyessä
      eli kompletoriossa (Completorium)

      8. Simeonin kiitoslaulu (Nunc dimittis)

      Kiitoslaulun (canticum, Luuk. 2: 29–32) sävelmä s. 449 (virsikirjan jumalanpalvelusliitteessä nro
      804). Kiitoslauluna voi olla myös virsi 49 tai 48: 5–7. Pieni kunnia jätetään pois paastonaikana 5.
      paastonajan sunnuntaista lähtien.

      Antifoni

      Suojele meitä, Herra, valvoessamme,
      varjele nukkuessamme,
      niin että valvomme Kristuksen kanssa
      ja voimme levätä turvassa.

      Kiitoslaulu

      Herra, (+) nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä,
      niin kuin olet luvannut.
      Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi,
      jonka olet kaikille kansoille valmistanut:
      valon, joka koittaa pakanakansoille,
      kirkkauden, joka loistaa Israelille, kansallesi.

      Kunnia Isälle ja Pojalle
      ja Pyhälle Hengelle,
      niin kuin oli alussa, nyt on ja aina,
      iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.

      Antifoni

      Suojele meitä, Herra, valvoessamme,
      varjele nukkuessamme,
      niin että valvomme Kristuksen kanssa
      ja voimme levätä turvassa.

      https://kirkkokasikirja.fi/jp/085_rhpp.pdf

    • Ari

      Väität mielettömiä vain siitä syystä ettet ota todesta sitä, että PYHÄ HENKI on JUMALUUDEN KOLMAS PERSOONA.

      HÄN ohjaa ihmisiä PYHÄN KIRKKONSA välityksellä.

      HÄN todistaa Kristuksesta ja jakaa Kristuksen armoa pyhien armovälineitten avulla. Armovälineet ovat Jumalan sanan saarna ja pyhät sakramentit.

      Voimme siis sanoa, että HÄN on kirkon Herra ja kirkko on hänen yhteisönsä.

      Missä Pyhä Henki on, siellä on kirkko, ja missä kirkko on, siellä on Pyhä Henki.

      Muista ettei kukaan voi sanoa: ”Jeesus on Herra”, muuta kuin Pyhän Hengen vaikutuksesta.

      1.Korinttolaiskirje:

      12:3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: ”Jeesus olkoon kirottu”, ja ettei kukaan voi sanoa: ”Jeesus olkoon Herra”, paitsi Pyhässä Hengessä

  3. Matias Roto toteat minulle:””Oikaiset ajatustesi ajoneuvolla mutkat suoriksi. ””

    Siis kyllä Raamatun selkeääkin selkeämpi sanoma on ettei lihallinen ihminen voi ymmärtää Jumalan tahtoa eikä sitä todeksi elää, vaan tarvitaan että Jeesus parantaa ihmisen eli kun ihminen tekee parannuksen ja ottaa kasteen niin saa Pyhän Hengen, tämän sanoo Pietari selkeääkin selkeämmin:

    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. (Ap.t.2)

    Niinkuin ei Jeesuskaan saanut kirjanoppineita ymmärtämään niin en minäkään saa teitä sillä eivät kirjanoppineet nöyrtyneet Jeesuksen edessä niin ette tekään näytä nöyrtyvän Jeesuksen sanojen edessä, mutta teillä on vielä toivoa että jospa Jumala kutsuisi teitä parannukseen.

    • Ari

      Miksi sinä joka olet jättänyt Kristuksen ruumiin eli Jumalan kansan yhteyden, yrität opastaa meitä, jotka Kristusta seuraamme hänen ruumiinsa jäseninä.

      Muista Ilmestyskirjan taistelu Mikaelin ja Saatanan välillä. Kirkon suojelusenkeli Mikael voitti kirkon vastustajan Saatanan niin että tämä menetti kaiken arvovaltansa Jumalan edessä.

      Mikael turvautui Jeesuksen veren turviin. Jeesus voitti kuoleman vallan ja Pahan hengen nimenomaan omalla kuolemallaan.

      Katso yltä tekstistäni nuottien kanssa tämän laulun esille pantuna.

      Muuten

      Se että KIRKKO ON KRISTUKSEN RUUMIS, on kirjoitettu Ef. 1:22.-23

      Olen tänään lukenut nuo jakeet 1:22-23 englanniksi 46 eri versiona yhteensä 106 kertaa. Lisäksi olen lukenut niistä 14 eri kommentaaria eli selitysteosta, sekä alkukielellä kreikaksi viittä sanakirjaa tai vastaavaa hakemistoa hyväksi käyttäen ja sitten vielä 14 eri tekstilaitoksesta uudelleen samaa lukien, yhteensä kreikaksi 31 kertaa.

      Joten Ari hyvä

      Voinet ymmärtää ettei sinun kannata kinata näiden jakeiden sanomaa vastaan:

      KIRKKO ON KRISTUKSEN RUUMIS,

      vaan joko nöyrryttävä tunnustamaan totuus, mikä on suotavaa,

      tai sitten

      reilusti tunnustaa, että olet kirkolla eroamisellasi luopunut kristillisestä uskosta, mikä olisi valitettavaa.

  4. Matias Roto toteat:””Muista ettei kukaan voi sanoa: ”Jeesus on Herra”, muuta kuin Pyhän Hengen vaikutuksesta.””

    Entäpä kun JEESUS sanoo:

    21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
    22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
    23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.(Matt.7)

    Kumman sanat ovat iankaikkisen elämän sanoja, Paavalin vai Jeesuksen?

    • Ari

      1) Valitset väärin sekä jakeet että niiden pohjalle rakentuvan kysymyksen. Ajat eri yhteyksiin kuuluvia ilmauksia toisiaan vastaan ilman, että otat huomioon niiden kuvaamaa tilannetta, mihin ne on tarkoitettu.

      Muista mikä on tyhmyyden palkka Sananlaskujen mukaan.

      Sananlaskut:

      1:22 Kuinka kauan te, yksinkertaiset, rakastatte yksinkertaisuutta, kuinka kauan pilkkaajilla on halu pilkkaan ja tyhmät vihaavat tietoa?

      1:32 Sillä yksinkertaiset tappaa heidän oma luopumuksensa, ja tyhmät tuhoaa heidän oma suruttomuutensa.

      3:35 Viisaat perivät kunnian, mutta tyhmäin osa on häpeä.

      8:5 Tulkaa, yksinkertaiset, mieleviksi; tulkaa järkeviksi, te tyhmät.

      2) Muista että Jeesuksen opetus on meille säilynyt sekä evankelistojen että alkukirkon oppineitten kirjeitten tai kirjojen kautta. Muista että alkukirkon tärkein tietolähde oli oikean suullisen tiedon täydellisen ketjun tietäminen: keneltä sinä olet sen kuullut, keneltä tämä kertoja on sen kuullut ja edelleen kuka tämän edeltäjän edeltäjä oli sen kuullut eli Apostolinen seuraanto, Successio apostolica. Tämän pohjalta tehtiin valinta. Vain luotettavimmat tekstit hyväksyttiin Pyhän kirjan kokoelmaan. Tämän lisäksi merkittävää opin kannalta oli miten se oli samalla linjalla tuon aikaisen Raamatun eli suunnilleen meidän Vanhan testamenttimme kanssa.

      Vasta vähitellen alkoi syntyä kirjallisia selontekoja Jeesuksen opetuksesta. Sitä ennen kuitenkin oli jo alettu kokoamaan Paavalin kirjeitä kokoelmaksi. Näin Paavalin ote on vaikuttanut läpi koko Uuden testamentin.

      Uuden testamentin suurin osa oli selvillä noin vuoteen 200 mennessä. Lähes tulkoon vuoteen 400 asti käytiin keskusteluja eri kirjojen mukaan tulosta tai pois jättämisestä. Tämä keskustelu heräsi uudelleen 1500 -luvulla. Katoliset päättivät asiasta Trenton kokouksessa. Protestanttien keskuudessa keskustelu jatkui vielä 1600 -luvulle asti. Vasta silloin päästiin valmiiksi siitä, mitkä kirjat kuuluvat Raamattuun.

      Vanhan testamentin laajuus juutalaisten keskuudessa päätettiin Jamnian kokouksessa noin vuosien 100 – 130 jKr. aikana Jamniassa. Heidän ensmmäinen johtajansa oli Hillel I, joka oli ensimmäinen juutalaisten paavi. Hänen vaikutuksensa oli merkittävä työn linjauksiin. Päätökseksi tuli että juutalaisten TaNaKiin eli meidän Vanhaan testamenttiin tuli kuulumaan tuolloisen laskutavan mukaisesti 22 teosta, nykyisen laskutavan mukaan 39 teosta. Tämä heprealainen kokoelma antoi ohjeet noin 1,5 miljoonalle juutalaiselle, jotka asuivat Juudeassa ja Galileassa.

      Sen sijaan kreikankielinen Septuaginta sisälsi huomattavasti enemmän teoksia, koska siihen kuuluivat meidänkin Raamattuumme kuuluvat Apokryfit eli Deuterokanoniset kirjat. Tämä vaikutti laajemmin. Pyhän maan ulkopuolella yksistään Rooman valtakunnassa asui noin 7 – 9 miljoonaa juutalaista, joita toisiinsa yhdisti kreikan kieli. Tämä laajempi Vanhan testamentin kirjojen lukumäärä välittyi myös eri kirkkojen raamattukäsityksen pohjaksi. Vain reformoidut kirkot ovat luopuneet kristittyjen kirkkojen vanhasta perinteestä ja ottaneet omaan Raamattuunsa vain juutalaisten Jamniassa vuosina 100 – 130 jKr. sopiman lukumäärän Vanhan testamentin kirjoja.

      Näiden kirjojen lukumäärä on myöhemmin vakiintunut eri kirkoissa eri suuruiseksi.

    • Ari Pasanen

      Olisit lukenut muutaman jakeen lisää.

      7:24 Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi. 
7:25 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.

      Joka perustaa/rakentaa uskonsa Kristus-kalliolle, se kestää. Joka rakentaa omien tekojen varaan, luottaa omaansa, se rakentaa hiekalle, joka ei kestä. Mikään muu ei kestä kuin Jumalan oma työ; Sovitus Golgatalla. Joka luulee omistavansa jotain enemmän, on harhassa.

    • Kari Paukkunen nyt jää hiukan epäselväksi mitä yrität kertoa tuolla vertauksella viisaasta rakentajasta??

      Siis ensinnäkin tulee todella kuulla Jeesuksen sanat, sitä te ette tee vaan tuotte ihmisoppeja joita toistatte.

    • Ari Pasanen

      Jeesus vai Paavali? – Molemmat – Lue Matiaksen vastaus huolella.

      Jeesus vai Mooses ” – Molemmat :

      1:45 Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: ”Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet, Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista”.

      Mikä kestää? Usko Jeesukseen. Pidä koko Raamattu. Raamatun erityinen ilmoitus on Jeesus Kristus, joka sovitti ihmiskunnan synnin. ”Joka uskoo Jeesukseen, se elää, vaikka olisi kuollut.”

    • Kiitos Kari hyvistä kommenteistasi

      Puutut yhteen Arin päätelmien ongelmaan. Jättää lukematta se yhteys, mihin mikäkin jae kuuluu. Tästä sitten seuraa lukemattomia väärinkäsityksiä, jotka sotkevat sen, mikä on oleellista.

      Toisenkin ongelman nostat esille: yrityksen ansaita pelastus omilla teoillaan tai omilla ansioillaan. Tästä seuraa lukemattomia ongelmia, koska näiden lukemattomien omien suoritusten jalkoihin sitten jää pelastuksen ainoa perustava ja keskeisin sanoma:

      JUMALAN ARMO KRISTUKSEN TÄYTETYN SOVINTOTYÖN TAKIA.

      Kiitos Kari että tuot nämä esille, jotta Ari oppisi ymmärtämään, että elämme armosta, uskon kautta, Kristuksen tähden.

    • Ari

      Sinun pitäisi opetella tämä artikla ulkoa, että vähitellen vapautuisit omavanhurskauden perkeleen kahleista Jumalan lapsen vapauteen.

      IV Vanhurskautus

      Samaten seurakuntamme opettavat, että ihmiset eivät voi tulla vanhurskautetuiksi Jumalan edessä omin voimin, ansioin tai teoin, vaan että heille annetaan vanhurskaus lahjaksi Kristuksen tähden uskon kautta, kun he uskovat, että heidät otetaan armoon ja että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, joka kuolemallaan on antanut hyvityksen synneistämme. Tämän uskon Jumala lukee edessään kelpaavaksi vanhurskaudeksi (Room. 3 ja 4). (Room. 3:21 ss; Room. 4:5)

      https://tunnustuskirjat.fi/augstunn.html#Vanhurskautus

      Kun kerran olet lukenut saksan kieltä ja jopa kirjoittanut siitä ylioppilaskirjoituksista, niin panenpa tähän arkikkelin alkukielelläkin.

      Artikel 4: Von der Rechtfertigung

      Weiter wird gelehrt, daß wir Vergebung der Sünde und Gerechtigkeit vor Gott nicht durch unser Verdienst, Werk und Genugtuung erlangen können, sondem daß wir Vergebung der Sünde bekommen und vor Gott gerecht werden aus Gnade um Christi willen durch den Glauben, nämlich wenn wir glauben, daß Christus für uns gelitten hat und daß uns um seinetwillen die Sünde vergeben, Gerechtigkeit und ewiges Leben geschenkt wird. Denn diesen Glauben will Gott als Gerechtigkeit, die vor ihm gilt, ansehen und zurechnen, wie der Hl. Paulus zu den Römern im 3. und 4. Kapitel sagt.

      https://www.ekd.de/Augsburger-Bekenntnis-Confessio-Augustana-13450.htm

  5. Matias Roto en todellakaan yritä ”ansaita” mitään vaan olla kuuliainen Jeesukselle.

    Siis kun olin tietämätön ja voimaton niin silloin en kyennyt todellakaan kuulemaan enkä tekemään Jumalan tahtoa, niinkuin te nyt olette samassa asemassa, lihallisia.

    Sitten kun Jumala synnytti henkensä kautta niin en toimikkaan enää omassa voimassa ja kun kuulen Jeesuksen sanat niin pyrin elämään niiden mukaan JUMALAN VOIMASSA.

    • Ari

      1) Syyttelysi meidän Kristukseen uskovien uskonelämämme luonteesta osoittaa, ettet vielä ole päässyt armosta elämään, vaan räpiköit omavanhurskauden rämeikössä pyrkiessäsi väistämään tielläsi olevia risuja.

      Tai sitten sinulla on kaksoiskriteerit elämää varten. Itse elät toisin kuin meiltä vaadit. Niin pahasti ja ilman perusteita meitä Jumalan armon varassa eläviä Kristukseen uskovia kritisoit, ettei sen kanssa mitenkään voi esiintyä mainostamasi Jumalan armon antaman voimassa eläminen.

      Tuomion hengen kamalan katkun kitkerä käry nimittäin saa näyttämään siltä, että kovasti mainostamasi kuuliaisuutesi merkitseekin sinulle ainoastaan teko-opin salakäytävää, jota pitkin se pääsee elämääsi hallitsemaan.

      Jos nimittäin todellakin ymmärtää armon merkityksen, niin sen jälkeen ei enää voi tuomita toisia ihmisiä.

      Jos elät armosta, niin silloin myös lopetat toisten uskovien tuomitsemisen. Me kristitythän elämme armosta, jonka Kristus on meille ansainnut ja jonka Pyhä Henki Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä on ojentanut.

      Mutta jos tuomitset toisia Kristukseen uskovia, niin silloin et enää elä armon varassa, vaan löpöttelet ison määrän typeriä säädöksiä lähimmäistesi rasittamiseksi.

      Roomalaiskirje:

      2:1 Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset,
      koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.

      2:3 Vai luuletko, ihminen, sinä, joka tuomitset niitä, jotka senkaltaisia tekevät, ja itse samoja teet, että sinä vältät Jumalan tuomion?

    • Ismo

      Kiitos puheenvuorostasi

      Valitettavasti Arilla on koko ajan ollut valtava tarve ladella toisille ihmisille käskyjä käskyjen päälle. Hän ei ole huomannut, että tällaisella asenteella hän kaivaa verta omasta nenästään. Hänen muutamat välkyt ajatuksensa hautautuvat valtavan törkykasan alle eivätkä ne pääse mitenkään tulemaan esiin, kun katkeruus ja toisten kyyrääminen ottavat keskustelussa vallan.

      Jesaja:

      28:10 Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä!” –

      28:13 Niinpä on Herran sana oleva heille: ”Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä”, niin että he kulkiessaan kaatuvat selälleen ja ruhjoutuvat, että heidät kiedotaan ja vangitaan.

  6. Missä on teidän rakkautenne Totuuteen, siis kun Jeesus sanoo:

    21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
    22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
    23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.(Matt.7)

    niin kumoatte HÄNEN sanansa???

    Ymmärrän kyllä kun perisyntioppinne on juuri laittomuuden tekijöiden oppi eli uskotte pääsevänne taivaaseen teittepä mitä tahansa VAIKKA Jeesus selkeästi sanoo toisin?????

    Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi jossa juuri tuokin Jeesuksen sana on.

    • Ari

      Annat väärän todistuksen Kristukseen uskovien pelastumisesta. Vänkäät 1500 -luvulla keksityn virhetulkinnan oppia, vaikka kuinka olen jo edellä kertonut sen olevan Kristuksen uskon vastainen.

      Pyhä Henkihän puhuu Paavalin suun kautta, että KAIKKI OVAT SYNTIÄ TEHNEET.

      Pyhä Paavali lukee itsensä mukaan Jumalan vanhurskauttamana ja pyhittämänä apostolina olevana. Hän sanoo ME itsensä mukaan lukien ja verbit OLEMMEKO ja OVAT esiintyvät preesens tilassa. Edelleen hän toteaa että KAIKKI ovat Jumalan kirkkautta vailla.

      Mutta juuri näille itsessään syntisille tulee JUMALAN ARMO ilman mitään ehtoja, ilman mitään omaa ansiota, yksistään uskon kautta, siis ilman mitään tekoja.

      Roomalaiskirje:

      3:9 Miten siis on? OLEMMEKO ME parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että KAIKKI, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, OVAT synnin alla,

      3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.

      3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.

      3:23 Sillä KAIKKI ovat syntiä tehneet ja OVAT Jumalan kirkkautta vailla

      4:11 Ja hän sai ympärileikkauksen merkin sen uskonvanhurskauden sinetiksi, joka hänellä oli ympärileikkaamatonna, että hänestä tulisi kaikkien isä, jotka ympärileikkaamattomina uskovat, niin että vanhurskaus heillekin luettaisiin;

      4:16 Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä

      5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet –

      5:21 että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

      Ja otetaanpa tähän vielä jae joka täydellisesti KUMOAA TEKO-OPIN.

      Roomalaiskirje:

      4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;

      JOTEN

      Ari hyvä

      Kinatessasi perisyntioppia vastaan sinä kinaat Pyhän Hengen antamaa todistusta vastaan.

      Augsburgin tunnustus tiivistää KOKO RAAMATUN todistuksen perisynnistä seuraaviin sanoihin.

      II Perisynti

      Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.

      Seurakuntamme tuomitsevat pelagiolaiset ja muut, jotka väittävät ettei perisynti ole synti ja kaventaakseen Kristuksen ansiota ja hänen hyville teoilleen kuuluvaa arvoa katsovat ihmisen voivan tulla omilla järjen voimillaan vanhurskaaksi Jumalan edessä.”

    • Ari

      Etkö huomaa, että kerrot omasta tilastasi puhuessasi siitä, että vaikka kuinka huudat Herra, Herra, mutta sydämessäsi kuitenkin kiellät USKON VANHURSKAUDEN eli siis kiellät JUMALAN ANTAMAN pelastustien, kun väität meidän jotka Jumalan armoon toivomme panemme olevan väärällä tiellä.

      Näin Kristuksen omia tuomitessasi julistat itsellesi JUMALAN tuomion.

    • Ari

      Jumalattomat syytöksesi meitä Kristuksen omia vastaan lyövät päänsä päin kalliota jo näissä sanoissa, jotka sisältyvät blogini epistolatekstiin:

      Ja sen, että hän pysyy meissä, me tiedämme Hengestä, jonka hän on meille antanut.

      Helluntaipäivän juhlasaarnaajan Pietarin sanojen mukaan Pyhän Hengen lahja on meille annettu jo pyhässä kasteessa

      — kaste —- N I I N te saatte PYHÄN HENGEN LAHJAN — teille ja teidän LAPSILLENNE —” Ap.t. 2:38-39

      Joten Ari

      Mitä enemmän kolhit päätäsi kasteen armon antamaa kivimuuria vastaan, sitä enemmän pääsi tulee kuhmuille ja sitä kovemmaksi kivuksi kasvaa sen päänsärky.

    • Ari

      Kysyt: ”Missä on teidän rakkautenne Totuuteen?”

      Vastaus löytyy jo blogini epistolasta:

      ”Lapseni, älkäämme rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa. Siitä me ymmärrämme, että totuus on meissä, ja me voimme hänen edessään rauhoittaa sydämemme, jos se meitä jostakin syyttää. Jumala on meidän sydäntämme suurempi ja tietää kaiken.”

      Huomaapa että tässä TOTUUS on liitetty armollisuuden kanssa yhteen. Sama periaate näkyy myös Johanneksen evankeliumissa. Siinäkin armo ja totuus kuuluvat yhteen.

      Johanneksen evankeliumi:

      1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

      1:17 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.

      JOTEN

      Ymmärräppäs tämä, että armosta me elämme, yksistään armosta, ainoastaan KRISTUKSEN armon varassa. Siinä on meidän ainoa pelastuksen mahdollisuutemme. Niinpä ota tämä todesta ja palaa lapsena saamasi kasteen armoon liittymällä takaisin Jumalan kansan kanssa yhdessä elämään, liity kirkkoon.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25