Kuvassa elämäni Kukka kukitettuna.
Rakkaani Colette on vastaanottanut onnittelut
Kirkkovaltuuston kokouksen yhteydessä 6.10.2021.
Ylösnousemuksen uljas sanoma kaikkuu keskellämme. Jeesus oli kuollut, mutta noussut kuolleista. Hän voitti, elämä koitti. Kautta koko maailmaan kaikuu viesti: Jumala on herättänyt kuolleista Vapahtajamme. Tämän ansiosta meilläkin on ylösnousemus ja elämä.
Ylösnousemuksen jälkeen koko maailma on muuttunut. Tie taivaaseen on avoin. Kansoja kutsutaan Jeesuksen luo, elämän ja autuuden osallisuuteen. Iankaikkisen rakkauden hellään syleilyyn. Jumalan hyvyyden voittoisaan voimaan. Jeesus nousi kuolleista.
Kristus nousi kuolleista,
kuolemallaan kuoleman voitti
ja haudoissa oleville elämän antoi.
Tätä olemme laulaneet pääsiäiskautena, riemulaulua Vapahtajamme ylistykseksi.
Latinan sana Cantate merkitsee Laulakaa.
SUNNUNTAI 28.4.2024
4. sunnuntai pääsiäisestä, latinaksi Cantate
Taivaan kansalaisena maailmassa
Sovittamalla maailman Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa Taivaan Isä osoitti meille rakkautensa. Hän ei tyytynyt ainoastaan suullaan huutamaan viestiä taivaan sinestä, vaan antoi rakkauden tulla luoksemme. Jeesus otti ihmisyyden omaan persoonaansa. Sana tuli lihaksi, sai muodon meidän keskellämme. Tuli meidän olotilaamme. Rakkaus kosketti koko ihmisen elämää. Näin koko ihminen on otettu Jumalan yhteyteen. Saamme rohkeasti uskoa elämämme Jumalan käsivarsille, hänen hoivaansa. Luottaa häneen ja uskoa häneen.
Tämän takia myös sanat, jotka suustamme päästämme, kertokoot aidosta elämästä. Jumalan rakkaus heijastukoon toinen toiseemme. Välittäkäämme lähimmäisestämme. Huolehtikaamme toisistamme. Älköön kukaan joutuko syrjityksi, halveksituksi, ulos sysätyksi, vaan kohdelkaamme ihmisiksi kaikkia kanssaeläjiämme.
Alati johtakoon meitä Jumala Henkensä voimalla, väkevyydellä Lohduttajan, Rakkauden Hengen, Pyhän Hengen, Totuuden Hengen. Hän meitä rohkaiskoon uskoon, toivoon ja rakkauteen.
Toinen lukukappale eli epistola: 1. Joh. 3:18–24
Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä, luvusta 3
Lapseni, älkäämme rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa. Siitä me ymmärrämme, että totuus on meissä, ja me voimme hänen edessään rauhoittaa sydämemme, jos se meitä jostakin syyttää. Jumala on meidän sydäntämme suurempi ja tietää kaiken.
Rakkaat ystävät, jos sydämemme ei meitä syytä, me voimme rohkeasti lähestyä Jumalaa. Ja mitä pyydämmekin, sen me häneltä saamme, koska noudatamme hänen käskyjään ja teemme sitä, mikä on hänen mielensä mukaista.
Tämä on hänen käskynsä: meidän tulee uskoa hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen ja rakastaa toinen toistamme, niin kuin hän on meitä käskenyt. Joka pitää hänen käskynsä, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Ja sen, että hän pysyy meissä, me tiedämme Hengestä, jonka hän on meille antanut.
Tänään torstaina 25.4.2024 vietämme Markuksen nimipäivää.
Onnea kaikille Markuille, Markoille ja Markuksille!
Päivä on ikivanhan pyhimyskalenterin merkittävä päivä. Tätä päivää vietetään Aleksandrian ensimmäisen paavin evankelista Markuksen muistopäivänä.
Hänet sen jälkeen, kun oli toiminut Paavalin seuralaisena ensimmäisellä lähetysmatkalla ja toiminut myös Pietarin tulkkina yhteen aikaan elämäänsä, toimi sitten vuosina 43 – 68 Aleksandrian ensimmäisenä piispana.
Virka sai sittemmin laajempien alueitten yhdistävän piispuuden aseman, paavin viran aseman. Ensimmäisenä paavin virkanimeä käytti viran 13. viranhaltija Heraklas, Aleksandrian piispana vuosina 232–248.
Vuonna 68 jKr. huhtikuun 25. päivänä Pyhä Markus kärsi marttyyrikuoleman. Näin hänen elämänsä sai sen uudesti syntymän, missä tämä maallinen maja vaihdetaan taivaalliseksi kirkastetuksi ruumiiksi. Silloin Jumalan lupaus muuttuu täyttymykseksi ja ihmisen turvallinen luottamus Jumalaan, siis usko, muuttuu näkemiseksi ja maailman vaivat vaihtuu ikuiseksi iloksi.
Vuonna 1047 Aleksandrian paavin piispanistuin siirrettiin Kairooon.
Saman viran nykyinen haltija eli nykyinen 118. paavi on Tawadros II vuodesta 2012 alkaen.
Luettelo Aleksandrian paaveista (viitattu 26.4.2024 klo 3.43)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aleksandrian_paavi
Olen poistanut Arin kommentin sopimattoman kielenkäytön vuoksi.
Mitään uutta hän ei ole erittänyt asiansa puolesta vaan ainoastaan toistanut aikaisempia herjauksiaan.
Lukuisista toistoistani huolimatta hän ei ole.tajunnut, että yksilökeskeinen filosofia tuli maahamme vasta 1880 -luvulla ruotsinkieliseen kirjallisuuteen ja vsata sitten suomenkieliseen. Sen vanhemmasta elämänfilosofiasta ei yksilökeskeisessä filosofiassa ole kysymys.
Esimerkiksi Aleksis Kiven vuonna 1864 kirjoittamassa näytelmässä Nummisuutarit pidettiin päähenkilön Eskon halua ITSE kirjoittaa oma puumerkkinsä kosimisasiakirjaan eli siis eräässä mielessä itse päättää kihlauksestaan yleisöä naurattavana huumorina.
Matias Roto mitä on ”yksilökeskeisyys”, siis eikö kirkko hallinnut ihmisten elämää aiemmin määrittelemällä oikean ja väärän, siis mikä oli rangaistavaa jopa kuolemantuomiolla???
Entäpä nykyisin mikä on tilanne kirkossa, eikö jokainen ”yksilö” saa tehdä mitä haluaa eikä kirkkolla ole siihen mitään sanottavaa, ei kirkko ohjaa yksilöitä vaan yksilöt ohjaavat kirkkoa?????
”Eikö kirkko hallinnut ihmisten elämää aiemmin määrittelemällä oikean ja väärän, sen mikä oli rangaistavaa jopa kuolemantuomiolla?” Osoitat vajavaista historian tajua käyttämällä noin epämääräistä määritettä kuin ’aiemmin’. Kirkon historia on lähes kahden tuhannen vuoden mittainen ja siihen kuulu monia eri vaiheita. Mielikuva kuolemanrangaistuksia harhaoppisille jakelevasta inkvisitiosta tai puhdasoppisuuden noitavainoista koskee vain tiettyä jaksoa ja on monelta osin liioitteleva.
Ari
1) Kirkko loi inkvisition estääkseen ihmisiä tekemästä lynkkauksia ilman asianmukaista oikeudenkäyntiä. Kirkko peräänkuulutti laillisia menettelytapoja pelkkien huhujen synnyttämien kiukustumisten varassa tehtyjen teloitusten sijaan.
Todellisuudessa nämä inkvisition vaatimat oikeuden perusteiden tarkistukset pelastivat suuren määrän viattomia ihmisiä vääristä kuolemantuomioista.
2) olen jo aikaisemminkin tehnyt yksityiskohtaisen selonteon kuolemantuomioiden historiasta maassamme ja maailmalla. En lähde enää näitä toistamaan.
3) Otin esille yhteisöllisyyden meidän jumalasuhteemme näkökulmasta. Pelastus Kristuksessa ei ole pelastusta Kristuksen ruumiin ulkopuolella eli siis kirkon ulkopuolella, vaan esallisuutta kirkon yhteiseen uskoon. Pyhä Henki käyttää armovälineitä eli siis Jumalan sanan saarnaa ja sakramentteja vanhurskauttaman uskon synnyttämisessä ja sen ylläpitämisessä. Kirkko on pyhien yhteisö, missä Jumalan sana puhtaasti saarnataan ja missä sakramentit Jumalan sanan mukaisesti jaetaan.
Otapa Ari todesta Herran siunaus. Siinä sanotaan KOKO KANSAA puhuteltaessa yhtenä persoonana: ”Herra siunatkoon SINUA.” Siis koko kansa siunataan kokonaisena kansana, yhtenä kansana, yhden Jumalan yhdistämä kansa. Tähän yhtenä persoonaan, tähän yhteen kansaan kuuluvat ihmiset siunataan, koska he KUULUVAT tähän kansaan.
Martti
Kiitos hyvästä kommentistasi.
Siis kyse ei ollut pelkästä kuolemantuomiosta vaan yleensä kuinka kirkko on käyttänyt sille yhteiskunnan antamaa valtaa.
Onko kirkko ajanut kaikkien ihmisten asiaa vai pelkästään omaansa?
”Onko kirkko ajanut kaikkien ihmisten asiaa vai pelkästään omaansa?” Mikä ero näillä on? Kirkkohan koostuu ihmisistä.
Ari
Jälleen kerran asetat kysymyksesi väärin. Kaksikin kertaa tässä lyhyessä puheenvuorossasi.
1)
Vallan jaon maallisen ja hengellisen vallan välille toi vasta Luther. Aikaisemmin ei moista kaksijakoa tunnettu teorian tasolla. Vaikka käytännössä kylläkin oli erikseen keisarit, kuninkaat ja muut ruhtinaat.
Tästä ettei aikaisemmin tehty tällaista periaatteellista eroa maallisen ja hengellisen hallinnon välillä otan esimerkiksi Zwinglin, jonka vaikutus on ollut reformoidun kirkon muotoutumiseen ratkaisevan suurta, ja edelleen reformoidusta kirkosta jakautumisten mukana syntyneitten lukemattomien pikkuporukoiden elämään.
Esimerkiksi reformoidun opin oppi-isän Zwinglin hallinto oli kaupunginraati, joka teki päätökset hänen kirkkonsa käytännöstä. Hän sitten keksi vaihtaa kreikan kielen presbyteros sanan, joka merkitsee pappia tai rabbia asiayhteydestä riippuen ( huomaapa sanan kehitys: presbyteros —> priest, prêtre, präst jne. ), ”vanhimmaksi”, josta sitten on tullut samaisen sanan merkityksen muutoksena esimerkiksi helluntailaisten ”vanhemmisto”. Kyseessä siis ei ollut mitään muuta kuin lukea Zürichin kaupunginraadin jäsenet tällaisiksi paikallisen seurakunnan johtokunnaksi,
Toinen Zürichin kaupunginraadin vaikutus Zwinglin perintöön reformoidun kirkon elämässä oli torikokousten tai kaupunginraadin kokousten alkuhartauksien kaavan
laulu, rukous, raamatunteksti, puhe, päätösrukous ja päätöslaulu
muuttuminen Zwinglin seuraajien jumalanpalveluksen liturgiseksi kaavaksi. Tästä sitten on peräisin reformoidun kirkon hajottua sadoiksi ellei tuhansiksi pikkuryhmiksi liturgisen perinteen edelleen kulkeutuminen yleisemminkin heidän perusliturgiakseen.
Niinpä tällaisen torikokouksen hartauden kaavaa jotkut pitävät muka ainoaksi ja alkuperäiseksi liturgiseksi kaavaksi. Eivät mokomat huomaa, että yhä edelleen noin kahden vuosituhannen erosta huolimatta nykyaikainen juutalainen liturgia on niin paljon samoja linjoja kulkeva, että synagogassa käydessäni voin tunnistaa missä kohtaa liturgiaa ollaan menossa ja mikä sitä vastaa meidän liturgiassamme sekä toisaalta myös huomata ne erot, mitkä vuosisatojen aikana ovat kasvaneet olosuhteiden mukaan liturgioita sovellettaessa.
Martti
Kiitos erittäin hyvästä kommentistasi.
Ari
2)
Kuten Martti jo edellä sanoi, niin asetat kysymyksen ihmisten palvelemisesta täysin pieleen.
Se on yhtä lailla kummallinen kuin jos kysyisit, onko matkustajajunan TARKOITUS kuljettaa matkustajia vai onko matkustajien TARKOITUS työntää junaa, että se liikkuisi kahden kaupungin välillä.
Juuri näin tyhmä on kysymyksenasettelusi. On kuin et alkuunkaan ymmärtäisi, mitä evankeliumi merkitsee ja mitä merkitsee se, ett’emme tule vanhurskaiksi omine tekoinemme vaan Jumalan armosta.
Jos Martin erinomaisen opetuksen lisäksi omissa kuvitelmissasi kuitenkin tarkoitat kirkkomme viranhaltijoita, niin heidänkin tehtävänsä on nimenomaan Jumalan kansan eli KIRKON palveleminen.
Efesolaiskirje:
4:11 Ja HÄN ( Jumala) antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
4:12 tehdäkseen PYHÄT ( kirkon jäsenet) täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
4:13 kunnes me KAIKKI (siis joka ikinen kirkon jäsen) pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
4:14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa; (kuten sinulle valitettavasti on päässyt käymään)
4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
4:16 josta koko ruumis (siis koko Kristuksen ruumis eli kirkko), yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.
Ari
Muista ettei ihmisten tarvitse elää samanlaista elämänkaarta, vaan Jumala joka on luonut maailman niin monipuolisesti, ettei ole olemassa edes kahta samanlaista hikipisaraa, kuinka hän sitten olisi varannut kaikille ihmisille samanlaisia elämänolosuhteita.
Esimerkiksi monet minun nuoruuteni kaverit ovat menneet lähetystyöhön eri puolille maailma tai muuhun kansainväliseen työhön mitä erilaisimmilla aloilla.
Esimerkiksi:
Japaniin, Etelä-Koreaan, Hongkongiin, Taiwanille, Uuteen-Guineaan, Thaimaahan, Pakistaniin, Lähi-Idän muslimimaihin, Israeliin, Etiopiaan, Keniaan, Tansaniaan, Sambiaan, Namibiaan, Angolaan, Botswanaan, Senegaliin, Ranskaan, Italiaan, Itävaltaan, Belgiaan, Puolaan, Amerikkoihin, Ruotsiin, ja mikseipä mainitsisi lähempää vaikkapa Suomen eduskuntaan ja kirkkomme palvelukseen eri tehtävissä eri puolilla Suomea.
Ja sitten lopultakin itsekin menin lähetystyöhön Kameruniin.
Näin tästä johtuen en käytännön syistä ole voinut pitää yhteyttä kaikkiin nuoruudessani tapaamiini ihaniin ihmisiin.
Olen kuitenkin kiitollinen siitä, että olen saanut heidät kohdata yhteisellä elämän taipaleella. Yhdessä olemme saaneet viettää jonkun hetken yhteisissä tilaisuuksissa, yhteisissä tapaamisissa ja toiminnoissa, milloin missäkin päin armasta kotomaatamme.
Matias Roto toteat minulle:””4:14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa; (kuten sinulle valitettavasti on päässyt käymään)””
Oletko huomannut etten ole muuttanut sitä mitä kirjoitan eli en ole viskeltävissä.
Kuinka on käynyt sinulle, siis oletan että olet aloittanut pappisvirkasi jo kauan sitten, kuinka sinua on ”viskelty” aikojen saatossa vai oletko aina ollut samaa mieltä kaikessa??
Siis kyse on siitä kuinka kirkko on kohdellut erilaisia ihmisryhmiä, oletko aina ollut samaa mieltä kirkon kanssa???
Ari
1) Olen huomannut, ettet vielä ole luopunut harhoistasi, vaan että sinua raahataan väärän opin kahleissa yhä edelleen.
2) Jo kansakoulun eka luokan joululomalla pohdin, mitä hyötyä lukukaudesta on minulle ollut. Silloin mielessäni arvioin, että suurin hyöty minulle oli se, että olin oppinut UUSIA asioita Vapahtajastani ja muiden Raamatun ihmisten elämästä.
Sitten olen lueskellut Raamattua jo 1950-luvun alkupuolelta asti.
Jeesuksen ajan historiaa käsittelevän tieteellisten kirjain lukemisen aloin 1960-luvun alusta, kun Qumran -kirja oli ilmestynyt. Vuosikymmenen alkupuolella aloin alkukielten heprean, kreikan ja merkittävimmän länsimaisen kristillisen perinteen käytössä olleen latinan opiskelun, joita viimeksi olen käyttänyt tällä viikolla.
1960-luvun keskellä suoritin Raamatun alkukielen aramean kurssin, sitten loppupuolella vanhojen itämaisten kielten akkadin ja sumerin opiskelua. Sen jälkeen opiskeluni on jatkunut koko ajan nykyhetkeen asti. Viimeksi eilen tutkin Raamattua sloveeniksi, kroatiaksi, makedoniaksi, bulgariaksi, valkovenäjäksi, alasaksaksi, hollanniksi, friisiksi ja suomeksi.
Joten onko sinulle vaikeata ymmärtää, että koko elämäni on KOKO AJAN ollut uuden oppimista, jotta voisin ymmärtää meidän rakkaan kirkkomme pyhää perinnettä ja oppia yhä paremmin ja paremmin armaan kirkkomme Pyhää Kirjaa, jonka suloinen sanoma kertoo meille Vapahtajamme ilosanomasta, että Jeesus on meidät vapauttanut Jumalan lapsen vapauteen.
Galatalaiskirje:
5:1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
Joten avaudu sinäkin mieltäsi ja avarru näkemään evankeliumin TOTUUS, niin että pääset vapaaksi harhaoppiesi kahleista elävän Jumalan ylistykseen sen sijaan, että nyt haaskaat aikaasi rakkikoiran tehtävien hoitamiseen, turhaa räkytystä väärissä yhteyksissä.
Ari
Väität ettet ole viskeltävissä. Perustelunasi on väite, ettet ole muuttanut mitään siitä, mitä olet sanonut.
Mieleeni tulee lähinnä tuosta, ettet ole alkuunkaan viisastunut näinä vuosina, kun olemme keskustelleet, vaan olet toistanut samoja harhaanjohtavia tulkintojasi.
Mielikuvakseni jää, että olet kuin lähtöpaikalle juuttunut suunnistaja, joka toisten lähtiessä rasteille, olet yhä lähtöviivalla. Kompastumisen pelosta et lähde lainkaan yrittämään lenkkiä eteenpäin.
Jotta voi tavoittaa elämän rastit, on uskallettava elää. On lähdettävä liikkeelle, etsittävä sinun elämäsi rastipaikat ja sitten päästä elämän maaliin.
Jotta voisit avartua ja oppia lisää, niin panenpa tähän viittauksen saksankielisiin raamatunkäännöksen netissä. Kun kerran olet ylioppilaskirjoituksissasi kirjoittanut saksan kielestä, niin voit verrytellä taitojasi ja sinulle on tästä sivusta mahdollisuus siirtyä jopa 10 eri saksankielisen Raamatun käännöksen versioon.
https://www.die-bibel.de/bibel/ZB/EPH.1
Matias Roto tuot esille omaa ymmärrystäsi Raamatusta, onko Raamatun sana muuttunut siitä kun aloit sitä ymmärtämään?
Onko sinun oma ymmärryksesi muuttunut ajan kuluessa Raamatun sanasta?
”Onko sinun oma ymmärryksesi Raamatun sanasta muuttunut ajan kuluessa?” Tämä on hyvä kysymys, jonka voit kysyä itseltäsikin, Ari Pasanen. Jollei mitään muutosta ole tapahtunut, olet jämähtänyt paikallesi etkä ole lainkaan kehittynyt ja kasvanut niin kuin sinun tulisi.
Martti Pentti en ole pappi joka ohjaa ihmisiä hengellisissä asioissa.
Siis kun kirkon omat opetukset monista asioista ovat muuttuneet ajansaatossa niin eikö se herätä mitään mielikuvia kuinka on itse ollut ”viskeltävänä” opin tuulissa?
Siis jos kirkon oppi olisi sidottu Raamatun sanaan niin eihän silloin muutoksia voisi olla, eihän????? Siis kysynkin edelleen onko Raamatun sana muuttunut???
Ari
Ethän sinäkään ole jäänyt äidin maitoa juomaan koko ikääsi, vaan kasvaessasi olet tarvinnut muutakin ruokaa. Sama lainalaisuus on meidän kasvamisessamme uskon elämässämme. Lapsena saatu kasteemme on syntymämme Jumalan lapsiksi. Sitten vuosien mittaan ymmärryksemme elämästä kasvaa elinvuosien mukaan. Tämän kasvun mukana myös hengellisen kasvumme on vastattava muun varttumisemme tahdissa, jotta persoonallinen kypsyytemme kasvaa tasapainoisesti.
Jumala on ikuinen. Siksi hänen sanansa perusta on ikuinen. Mutta meidän ihmisten olosuhteiden vaihtuessa myös meidän tapamme reagoida ympäristömme haasteisiin muuttuvat. Tällöin hengellisen kasvumme on seurattava muun persoonallisuutemme kehitystä, jotta uskomme pääsee vapaasti ja luonnollisesti tukemaan ja kannustamaan meitä ja elämäämme missä ikinä sitten liikummekin. Näin uskomme säilyy uskon, toivon ja rakkauden antajana, rohkeuden ja uskalluksen antajana, jokahetkisenä tukena ja turvana koko elämämme ajan.
Ei siis elämän rajoittimena, vaan elämän perusvoimana, niin että Jumala saa kiitoksen ja kunnian kaikesta, ylistyksen kaikessa, mitä elämä eteemme tuo.
Martti
Kiitos kypsän ja terveellisen elämää ymmärtävän kommenttisi annista.
Matias Roto siis kun kirkko on potkinut tiettyjä vuosisatoja niinnyt sitten ”hiffataan” ettei se olekkaan Jumalan tahto, siis miten kukaan voi sanoa että kirkon oppi on sidottu Jumalan sanaan.
Samoin sinäkin olet kaiketi muuttanut mieltäsi kun et enää ”potki” toisia vaan nykyisin hyväksyt kaikki.
Ari
1) Höpötät typeryyksiä. Et ota huomioon, että erilaisissa olosuhteissa tarvitaan erilaisia toimintatapoja. Nämä eri olosuhteiden huomioimiset eivät suinkaan ole joidenkin perusteiden muutosta, vaan olosuhteiden mukanaan tuomia erilaisia saman perusajatuksen toteutuksia uusissa tilanteissa.
Kun esimerkiksi Länsi-Savossa Kangasniemessä oli erään monen hehtaarin omenapuutarhan huutokauppa, niin ostajat itse poimivat huutamansa puiden omenat, olipa kerralla huudatettuja puita sitten neljä tai toistakymmentä, kun ne kuuluivat yhteen lajikkeensa mukaan.
Jos nyt joku tuli Haminasta asti ostamaan, niin hän ajoi POHJOISTA KOHTI, mutta jos joku tuli Kuopiosta niin hän ajoi ETELÄÄ KOHTI.
Sinun älyttömällä ajattelutavallasi ajateltuna näiden kahden ostajan kulkusuunnat ovat ristiriidassa keskenään. Kehittämätön ajattelutapasi takia kuvittelet näiden toimia toisiaan vastaan oleviksi, vaikka molemmilla oli SAMA TAVOITE, huutokauppaan saapuminen.
Tämä esimerkki kuvatkoon sitä, että olosuhteiden muutosten takia meidän on sekä yhteisöinä että yksilöinä kaiken aikaa ajatella kunkin hetken todelliset tarpeet uskon elämäämme eteenpäin eläessämme.
Uudet raamatunkäännökset eivät ole Jumalan sanan perustavan sanoman muuttamista vaan saman ikiaikaisen sanoman tekemistä nykytilanteessa ymmärrettäväksi.
Otetaanpa esimerkki toisesta kotikielestämme ranskasta. Se mitä vanhassa latinassa kutsuttiin nimellä ”Stefanus” on vuosisatojen aikana kaikkia kielen muuttumisen lainalaisuuksia seuraten muuttunut nykylatinan ranskalaiseen muotoon eli siis ranskaksi ”Etienne”. Näin rakkaan vaimoni serkkua ei kutsuta Stefanukseksi vaan hänen nimensä on Etienne. Tai minun isoenoani ei kutsuttu Stefaniksi, vaan Tefaniksi. Tai edelleen: Toista joulupäivää ei kutsuta Stefanuksen päiväksi vaan Tapanin päiväksi. Sama nimi siis saa eri muotoja eri olosuhteissa ja eri aikoina.
Jos sinä jääräpäisesti kieltäydyt kasvamasta ihmisenä, niin silloinhan sinä et voisi edes puhutella jotain Tapani nimistä edes Stefanukseksi, vaan menisit kutsumaan häntä nimen alkuperäisen muodon mukaan Stefanos -nimellä, kreikaksi ”Voittoseppele”, ”Kunniaseppele”.
Tai toinen esimerkki siitä, että olosuhteet muuttuvat. Jos sinä et ota olosuhteiden muutosta todesta, niin ethän sinä voi ajaa autolla, vaan sinun pitäisi kulkea hevoskärryllä tai kuten minä pienenä tein, ratsastaa Pikkuhepalla. Tai Jeesusta seurataksesi sinun pitäisi ratsastaa aasilla.
Joten Ari hyvä
Ota huomioon, että olosuhteet muuttuvat. Siksi myös sanoma Jeesuksesta on julistettava kunakin aikana niin, että Jumalan sana saa täyden kunnian kunkin aikakauden keskellä.
Matias Roto toteat minulle:””Ota huomioon, että olosuhteet muuttuvat. Siksi myös sanoma Jeesuksesta on julistettava kunakin aikana niin, että Jumalan sana saa täyden kunnian kunkin aikakauden keskellä.””
Kyse on siitä kuinka Jeesus käskee kohtaamaan lähimmäisemme, siis kaikki eikä vain ne jotka rakastavat meitä.
Kysynkin onko kirkko rakastanut ulkopuolella olevia niinkuin Jeesus on rakastanut kaikkia maailman ihmisiä uhraten itsensä kaikkien puolesta????
Ari
Lähetyskoulut jaj lähetyssairaalat eri puolilla maailmaa ovat olleet usealle maanosalle ratkaiSevia ratkaisevia uudistuksen avauksia. Kokonaiset kansat ovat saneet näistä avun.
Esim noin 1960 -luvun aikoihin itsenäistyneitten Afrikan maiden johtajista noin 90 % oli saanut koulutuksensa lähetyksen koUluissa.
Miten montaa lähetyskohdetta sinä olet omilla varoillasi tukenut?
Matias Roto ohitat koko ajan sen kuinka kirkko on kohdellut yksilöä eli niitä jotka eivät ole eläneet sen opetuksen mukaan.
Ajateleppa nyt voitko kuvitella että Jeesus olisi pakottanut ihmisiä seuraamaan Häntä eli kyllä vauvakaste on osittain pakottamista ns ”kristilliseen” uskoon eli Jeesuksen seuraamiseen samoin kuin uskontopakko maassa. Sitten on vielä ihmisiä tuomittu synneistä, haureus, aviorikokset, homous, jne…
Kuinka edellä mainitusta löytyy mainitsemasi ”Jumalan sanan kunnia”??
Sitten vielä vertaa nykyiseen jossa kaikkinaiset synnit hyväksytään eli saadaan anteeksi armosta ilman parannusta pelkän vauvakasteen johdosta????
Etkö ole itse elänyt tämän muutoksen aikana eli kuinka synneistä on tuomittu ja nyt sitten hyväksytään kaikki, eikö tässä ole kyse juuri ”opin tuulien viskelystä”????
Ari
Sotket käsitteitä jumalattoman mielettömästi.
Alkuperäinen kastekäytäntö on se, että pakanuudesta perheitä kastettaessa KOKO PERHE, KOKO TALONVÄKI kastettiin samalla kertaa. Välimeren maissa tämä merkitsi että perheen isän päätettyä perheen liittymisestä kirkkoon kaikki talonväkeen kuuluvat vauvasta vaariin kastettiin samalla kertaa.
Paavali kertoo KOKO KANSAN saamasta yhteisestä kasteesta Puneisessa meressä.
Helgingin asukasluvun suuruisessa väkijoukossa taatusti oli mukana mukuloita.
1.Korinttolaiskirje:
10:1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
10:2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
Nykyisessä Suomessamme puheet lapsien ”pakottamisesta” kasteessa kuuluu ahdasmielisten ateistien lausevalikoimaan. Oletko muuttunut sellaiseksi vai miksi toistat heidän mantraansa?
Matias Roto vauvakasteeseen et voi liittää Jumalan kutsua ihmiselle, siis henkilökohtaista kutsua parannukseen.
Tuot esille kasteen Moosekseen, etkö ole lukenut Raamatusta että kun Jumala sanoi ettei tämä sukupolvi pääse luvattuun maahan epäuskon tähden niin se ei koskenut alle 20 vuotiaita vaikka heidät oli kastettu Moosekseen, siis kaste ei sitonut kaikkia, MIKSI?
Et vastannut kysymykseen että oletko sinä itse ollut ”opin tuulien viskeltävänä” kun kirkon suhtautuminen tiettyihin ihmisiin on muuttunut sinunkin elinaikanasi?????
Ari
Koska kaste merkitsee Saatanan ulosajoa kastetusta
ja koska kaste merkitsee syntien anteeksiantoa
ja koska kaste merkitsee pakanan siirtymistä Jumalan lapseksi,
ja koska kaste antaa iankaikkisen elämän taivaan perillisenä
jokaiselle joka tässä kasteen antamassa uskossa Jeesukseen pysyy
niin juuri kaste merkitsee JUMALAN YLISTYSTÄ.
Lueppa taivasnäystä Ilmestyskirjassa kuinka ihmiset ovat KASTEPUVUSSA Jumalan edessä. Kastehan on se pesu Karitsan veressä, josta kohta puhuu.
Ilmestyskirja:
7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,
7:10 ja he huusivat suurella äänellä sanoen: ”Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta”.
7:11 Ja kaikki enkelit seisoivat piirissä valtaistuimen ja vanhinten ja neljän olennon ympärillä ja lankesivat kasvoilleen valtaistuimen eteen ja kumartaen rukoilivat Jumalaa,
7:12 sanoen: ”Amen! Ylistys ja kirkkaus ja viisaus ja kiitos ja kunnia ja voima ja väkevyys meidän Jumalallemme aina ja iankaikkisesti, amen!”
7:13 Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: ”Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?”
7:14 Ja minä sanoin hänelle: ”Herrani, sinä tiedät sen”. Ja hän sanoi minulle: ”Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
7:15 Sentähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä päivät ja yöt hänen temppelissään, ja hän, joka valtaistuimella istuu, on levittävä telttamajansa heidän ylitsensä.
7:16 Ei heidän enää tule nälkä eikä enää jano, eikä aurinko ole sattuva heihin, eikä mikään helle,
7:17 sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.”
JOTEN
Ota opiksesi Raamatun opetus kasteen voimasta viedä perille taivaaseen
Ari
Tapasi kuvitella henkilökohtaista parannusta Jumalan sanan saarnan ja sakraenttten saamisen ulkopuolelta on harha.
Kirkkomme tunnustuskirjojen Augsburgin tunnustus tiivistää asian näin:
V Kirkon virka
Jotta saisimme tämän uskon, on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka. Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee. Toisin sanoen Jumala vanhurskauttaa Kristuksen tähden eikä meidän ansiomme tähden ne, jotka uskovat, että heidän Kristuksen tähden otetaan armoon, jotta me uskon kautta (Gal. 3:14) saisimme luvatun Hengen (Gal. 3). Seurakuntamme tuomitsevat kasteenuusijat ja muut, jotka katsovat, että Pyhä Henki tulee ihmisiin ilman ulkonaisen sanan välitystä heidän omien valmistelujensa ja tekojensa avulla.
Ari
Kansa ei päässyt perille koska se oli langennut syntiin. Oli napissut Jumalaa vastaan.
Aivan samalla tavallahan sinäkin olet langennut pois kasteen liitosta halventamalla Jumalan lupausta kasteen armosta.
Muista että lasten kasteen perusteluksi riittää se, että nuo mainitsemasi alle kaksikymppiset olivat olleet tuossa Punaisen meren ihmeen kasteen saamisessa.
Ja toiseksi huomaapa tuosta KOKO KANSAN saamasta tuomiosta, ettei puhe HENKILÖKOHTAISESTA uskosta kuulu Raamatun opetuksen linjaukseen, vaan Raamattu puhuu MEIDÄN YHTEISESTÄ USKOSTAMME eli siis uskon on yhteyttä yhteen Jumalaan ja siksi se on meidän yhteistä liittymistämme samaan uskoon. USKO ON YKSI, koska Jumala on yksi.
.
Ari
Olet ennenkin sotkenut käsitteitä ja tässä uudelleen toistat saman virheellisen ajatuksen:
”—kaikkinaiset synnit hyväksytään eli saadaan anteeksi—”.
Etkö hallitse edes kielenkäytön perusteita eli ymmärrä, mitä sanat tarkoittavat. Jos nimittäin joku olisi hyväksyttyä, niin siitä ei tarvitsisi saada anteeksi. Anteeksiantohan parantaa sellaisesta ihmisten välistä ongelmaa, jonka on synnyttänyt EI HYVÄKSYTTÄVÄ käyttäytyminen.
Ari
Käytät järkyttävää ilmaisua kasteesta:
”— siis kaste ei sitonut kaikkia, —”
Tämä on järkyttävää herjaa kasteen vaikutuksesta. Eihän kasteen sanoma ole sitominen, vaan kastehan tuo meille VAPAUTTAVAN ilosanoman.
Kastehan vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta, niin että me saamme elää vapaina Jumalan lapsina.
Galatalaiskirje:
5:1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
5:13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
Panin tähän myös jakeen 13 jotta huomaisit, että Jumalan lapsen vapauteen kuuluu iloitseminen toisista ihmisistä ja koko ympärillämme olevasta luomakunnasta. Eihän tällaisen ilon kohdetta haluta vahingoittaa tai turmella, vaan päin vastoin luomalla ympärillemme miellyttävät olosuhteet, niin että elämä kaikkineen pääsee kukoistamaan.
Me esimerkiksi olemme saaneet iloita tämän kevään aikana lukuisien muuttolintujen tervehdyksen ikkunastamme aukeavalla näkymällä. Pihamaallamme on käynyt lukuisia kierto- tai paikallislintuja ja pupuja. Peurakin on tepastellut lähistöllämme.
Osaatko sinä iloita ympärilläsi olevasta luonnosta? Koetko vapauttavan tunteen ympärillesi katsoessasi? Ilahdutko toisten ihmisten seurassa ollessasi? Miten kristillinen vapautesi luo vapauttavaa ilmapiiriä lähelläsi?
”Onko kirkko rakastanut ulkopuolella olevia niinkuin Jeesus on rakastanut kaikkia maailman ihmisiä uhraten itsensä kaikkien puolesta?” Tutustupa perusteellisesti kristillisen lähetystyön historiaan, Ari Pasanen. Vaikka se kertoo myös vajavuudesta ja virheistä, se on silti nimenomaan uhrautuvan rakkauden historiaa.
Martti
Kiitos erittäin hyvästä kommentistasi.
Ihmettelen ettei Ari monista kommenteista huolimatta vieläkään ole huomannut lähetystyön merkitystä koko maailman valtaisaan kehittymiseen.
Esimerkiksi Namibiassa, missä sinä Martti aikoinaan elit, oli noin kuusi- viisikymmentä vuotta sitten tilanne, että koko maan alkuperäiselle väestölle paras sairaala oli lähetyksen ylläpitämä. Siellä sentään oli yksi kunnolla koulutettu sairaanhoitaja jokaista kuutta osastoa varten, kaikki suomalaisia lähetyssaarnaajia.
Potilaita oli saman verran kuin Mikkelin keskussairaalassa oli samoihin aikoihin, noin 300 potilasta kuuden kunnolla koulutetun sairaanhoitajan vastuulla useiden paikallisten vähemmän koulutetun avustajan tukena maassa, jossa tuo oli maan afrikkalaiselle väestölle maan edistynein sairaala.
Ari Pasanen.
Sinä kyselet: – Kysynkin onko kirkko rakastanut ulkopuolella olevia niinkuin Jeesus on rakastanut kaikkia maailman ihmisiä uhraten itsensä kaikkien puolesta????
Sinä syytät kaikkia muita (kirkkoa) rakkaudettomuudesta.
Mikä on sinun yhteisösi, joka rakastaa niinkuin rakastaa tulee? Missä sinun mielestäsi Jeesuksen rakkaus toteutuu oikealla tavalla?
Kari
Kiitos kommentistasi.
Olen useampaan kertaan paljastanut Arille keiden kanssa hän kuuluu samaan porukkaan: Niiden kanssa jotka EIVÄT KUULUU KIRKKOON.
Heidän joukossaan on mm Mao joka tapatti omia kansalaisiaan monia kymmeniä miljoonia henkiä.
Toisena voimme mainita Stalinin, joka tapatti eri arvioiden mukaan noin
20 – 80 miljoonaa omaa kansalaistaan omana hallintokautenaan ja siihen pyrkiessään.
Tai ajatelkaamme ateistisen kommunistiliikkeen vaikutus maailman vilja-aittana tunnettuun Ukrainan mustan mullan alueeseen. 1920 -luvulla sietä nämä ateistiset voimat tapattivat nälkään noin puolenkymmentä miljoonaa ukrainalaista. Nämäkin nälkään tapattaneet kuuluivat samaan ”kirkon ulkopuolella olevien porukkaan”.
Joten tuon porukan puheet ja teot lyövät toinen toistaan vastaan korvilleen oikein olan takaa.
Puhutaan muka rakkaudesta, mutta tuhotaan ihmisten elämää. Stalinkin markkinoi itseään suurena humanistina.
Matias Roto toteat:””Kastehan vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta, niin että me saamme elää vapaina Jumalan lapsina.””
Siis mitä kirjoitat, ymmärrätkö itsekkään, eikö teidän perisynti-oppinne kumoa tuon täydellisesti vai kuinka????
Perisynti-oppiin uskova on kuin israelilaiset erämaassa kun he epäuskossaan eivät uskoneet Jumalan kykenevän viemään luvattuun maahan.
Perisynti-oppi=epäusko
Ari
Sotket pahanpäiväisesti aivan peruskäsitteitä myöden uskon opin omien harhojesi sinua totuuden vierestä väitteisiisi.
Teempä vertauksen syömiseen. Vaikka kuinka on syönyt aikaisemmin, niin määrätyn ajan perästä kuitenkin tulee nälkä. Samalla tavalla perisynti nostaa päätään vaikka kuinka on saanut tuhansia kertoja anteeksi aikaisemmin.
Et siis ota todesta sitä Raamatun sanaa, että KAIKKI IHMISET OVAT POIS POIKENNEITA, AIVAN KAIKKI.
Joten täydellinen luopumuksesi Raamatun sanasta osoittautuu todeksi sinun kohdallasi. Huomaapa sana ” K A I K K I ” seuraavassa raamatunkohdassa, äläkä enää sönkkää Totuuden Hengen todistusta vastaan.
Galatalaiskirje:
3:22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
Matias Roto et taaskaan ymmärrä mitä vastaat eli et ota mitään kantaa siihen mitä on perisynti-oppi ja mitä on epäusko.
Lupaako Jeesus vapauttaa synnin orjuudesta, kyllä vai ei???
Siis jos vastaat kyllä niin silloin perisynti-oppi on harhaa.
Jos vastaat ei niin sillloin olet epäuskoinen.
Ari
Miksi sokeus on sulkenut silmäsi näkemästä, että anteeksianto annetaan syntisille ihmisille. Jeesus antaa anteeksi synnit. Niiden tuomiota ei lueta meille, vaan saamme vapauttavan päätöksen, Elämme anteeksiannon varassa koko elämämme. Vasta taivaassa pääsemme vapaiksi synnin alla olemisestamme.
Koko logiikkasi mitä edellä esität on Raamatun sanan täydelliseen väärinkäsitykseen perustuvaa, perusteitaan myöten sanoille niiden Raamatun antaman merkityksen vastaisten merkitysten varaan oman ajatuskyhäelmänsä rakentamsta.
Huomaapa, mitä Efesolaiskirje sanoo armosta. Armo sulkee ulos oman kelvolliseksi muuttumisen, omat ansiot, oman työn tai oman kelvollisuuden Jumalan edessä vanhurskaaksi tulemisesta. Jäljelle jää ainoastaan Jeesuksen sovintotyö ja hänen armonsa varassa Jumalalle kelpaavaksi eli vanhurskaaksi tulemiseksi.
Efesolaiskirje:
1:2 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
1:6 sen armonsa kirkkauden kiitokseksi, minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa,
1:7 jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan.
1:8 Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,
1:10 siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, – oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä.
2:5 on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa – armosta te olette pelastetut –
2:7 osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.
2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja –
3:2 olette kaiketi kuulleet siitä Jumalan armon taloudenhoidosta, mikä on minulle teitä varten annettu,
3:7 jonka palvelijaksi minä olen tullut Jumalan armon lahjan kautta, joka minulle on annettu hänen voimansa vaikutuksesta.
3:8 Minulle, kaikista pyhistä halvimmalle, on annettu tämä armo: julistaa pakanoille evankeliumia Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta
4:7 Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.
6:24 Armo olkoon kaikkien kanssa, jotka rakastavat meidän Herraamme Jeesusta Kristusta – katoamattomuudessa.
Matias Roto tuot seuraavan jakeen:””2:5 on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa – armosta te olette pelastetut –””
Siis kuten huomaat jos oikein tarkkaan luet että tuossa lukee että ”olimme kuolleet rikoksiimme””, siis ei voi olla kyse vauvoista, MOT.
Ari Pasanen
Sinä kyselet: – Kysynkin onko kirkko rakastanut ulkopuolella olevia niinkuin Jeesus on rakastanut kaikkia maailman ihmisiä uhraten itsensä kaikkien puolesta????
Sinä syytät kaikkia muita rakkaudettomuudesta.
Mikä on sinun yhteisösi, joka rakastaa niinkuin rakastaa tulee? Missä sinun mielestäsi Jeesuksen rakkaus toteutuu oikealla tavalla?
ET taaskaan vastannut minulle selvään kysymykseen. Odotan SINUN vastaustasi.
Vastaa nytten kuules Ari,
mitä sulta kysyy Kari!
Minun yhteisöni on Jeesuksen seuraajat, siis nyt on kyse siitä mitä Raamattu puhuu, ei siitä mitä minä olen, ei se teitä pelasta mitä minä olen vaan se uskotteko Jeesuksen sanat.
Ari
Miksi kuvittelet olevasi Kristuksen seuraaja kun olet hylännyt Kristuksen ruumiin ja joutunut eksyneen lampaan tavoi pois Jumalan laumasta.
Ei ole olemassa Kristus -uskoa ilman Jumalan sanan saarnaa ja pyhiä sakramentteja. Näitä puolestaan ei ole kirkon ulkopuolella, vaan niin kuin hedelmäpuusta irti leikattu oksa ei saa enää rungosta elämän nesteitä, niin ei myöskään kukaan voi saada iankaikkisen elämän ksstetta kirkon ulkopuolelta.
Yhteinen kirkko todistaa maailmanlaajasti, ettei kirkon ulkopuolella ole palastusta, joka sisällöllisesti merkitsee samaa kuin, että Kristuksen ulkopuolella ei pelastusta ole.
Ari
Koska et konkreettisesti ole minkään seurakunnan jäsen, niin silloin tosiasiallisesti sinun ”uskon yhteisösi” olet sinä yksinäsi, omaan selliisi itsesi lukinneena koppielämää viettäessäsi.
Mieti paljonko sinä sieltä hengellisestä vankilastasi käsin voit iloita toisten ihmisten seurassa yhteistä kristikuntaa, omaa maatasi, koko maailman ihmiskuntaa ja koko maapallomme luontoa palvellen.
Muista että Jumala antoi ihmisille tehtäväksi ”viljellä ja varjella” luomakuntaa. Miten sinä olet tämän tehtäväsi hoitanut?
”Minun yhteisöni on Jeesuksen seuraajat.” Oletko koskaan travannut toista ’yhteisöösi’ kuuluvaa? Sinusta saa sen kuvan, että et itsesi lisäksi kelpuuta ketään todelliseksi Jeesuksen seuraajaksi.
Ari
Etkö todellakaan osaa lukea sisältä?
Raamattuhan sanoo: ”Kaikki ovat SYNTIÄ tehneet.”
Sanaan ”Kaikki” sisältyvät myös juuri synnytyksen alaisina olevat vauvat.
Joten heikon suomen kielen ymmärtämisen takia et ole ymmärtänyt, mitä perisynti ihan oikeasti on, nimittäin sitä, että me kaikki olemme jo Aatamissa osallistuneet esi-isämme lankeemukseen ja sitä kautta lähtökohtamme tässä elämässä ei ole nollapiste, vaan kadotuksen alainen, ellemme sitten kasteen välityksellä pääse osallisiksi iankaikkisen elämän lupauksesta ja sen antamasta toivosta, jonka varaan saamme uskomme luottamuksen panna.
Niinpä siis -sana lauseessasi on virheellinen väittäessäsi: ” — siis ei voi olla kyse — .”
Tuo ajatuksesi ei nouse Raamatun sanasta, vaan se on 1500-luvun harhaoppien joukossa, joita joku on sinulle syöttänyt kuin ongenkoukulla kaloja pyydystäen.
Näistä tunnustuskirjamme lausuvat mm.
Kasteenuusijoiden harhaoppeja
Kasteenuusijat ovat jakaantuneet moniin ryhmiin, jotka edustavat harhaoppeja, mikä enemmän, mikä vähemmän. Kaikki ne kuitenkin levittävät sellaista oppia, jota ei ole suvaittava eikä siedettävä kirkon, valtion eli maallisen regimentin eikä talouselämän ja perheen piirissä. Opinkohtia, joita ei voi suvaita kirkon piirissä
—-
4. Kastamattomat lapset eivät Jumalan silmissä ole syntisiä vaan vanhurskaita ja viattomia. Kun he ovat vielä ymmärtämättömiä, he eivät noiden mukaan tarvitse kastetta vaan pelastuvat ilmankin. Kasteenuusijat hylkäävät siis koko perisyntiopin ja kaiken, mikä liittyy siihen.
5. Lapsia ei saa kastaa ennen kuin he ymmärtävät asioita ja kykenevät itse tunnustamaan uskonsa.
—-
Kaikki nämä ja tämäntapaiset opit niihin liittyvine ja niistä johtuvine harhoineen me hylkäämme ja torjumme väärinä, valheellisina, kerettiläisinä, Jumalan sanan sekä kolmen perustunnustuksen ja Augsburgin tunnustuksen ynnä sen Puolustuksen, Schmalkaldenin opinkohtien ja Lutherin katekismusten vastaisina. Kaikkien hurskaiden kristittyjen, niin ylhäisten kuin alhaistenkin, on niitä varottava, niin totta kuin sielun pelastus ja autuus on heille kallis.
Ari
Huomaapa tämä, miten Paavali lausuu Roomalaiskirjeessä tämän että meidän syntisyytemme on jo Aatamin ajoista alkaen perittyä, ei biologisen perimän tavoin vaan hengellisen elämän turmeltuneisuuden ketjussa Aatamista meihin asti.
Ja edelleen otapa todesta se, ettei vanhurskautemme ole meidän synnittömiksi tulemista, vaan Jeesuksen antaman uhrilahjan takia armosta autuaaksi tulemista eli siis SYNTIEN ANTEEKSIANNON varassa.
Roomalaiskirje:
5:15 Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.
5:17 Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. –