Kuvassa elämäni Kukka kukitettuna.
Rakkaani Colette on vastaanottanut onnittelut
Kirkkovaltuuston kokouksen yhteydessä 6.10.2021.
Ylösnousemuksen uljas sanoma kaikkuu keskellämme. Jeesus oli kuollut, mutta noussut kuolleista. Hän voitti, elämä koitti. Kautta koko maailmaan kaikuu viesti: Jumala on herättänyt kuolleista Vapahtajamme. Tämän ansiosta meilläkin on ylösnousemus ja elämä.
Ylösnousemuksen jälkeen koko maailma on muuttunut. Tie taivaaseen on avoin. Kansoja kutsutaan Jeesuksen luo, elämän ja autuuden osallisuuteen. Iankaikkisen rakkauden hellään syleilyyn. Jumalan hyvyyden voittoisaan voimaan. Jeesus nousi kuolleista.
Kristus nousi kuolleista,
kuolemallaan kuoleman voitti
ja haudoissa oleville elämän antoi.
Tätä olemme laulaneet pääsiäiskautena, riemulaulua Vapahtajamme ylistykseksi.
Latinan sana Cantate merkitsee Laulakaa.
SUNNUNTAI 28.4.2024
4. sunnuntai pääsiäisestä, latinaksi Cantate
Taivaan kansalaisena maailmassa
Sovittamalla maailman Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa Taivaan Isä osoitti meille rakkautensa. Hän ei tyytynyt ainoastaan suullaan huutamaan viestiä taivaan sinestä, vaan antoi rakkauden tulla luoksemme. Jeesus otti ihmisyyden omaan persoonaansa. Sana tuli lihaksi, sai muodon meidän keskellämme. Tuli meidän olotilaamme. Rakkaus kosketti koko ihmisen elämää. Näin koko ihminen on otettu Jumalan yhteyteen. Saamme rohkeasti uskoa elämämme Jumalan käsivarsille, hänen hoivaansa. Luottaa häneen ja uskoa häneen.
Tämän takia myös sanat, jotka suustamme päästämme, kertokoot aidosta elämästä. Jumalan rakkaus heijastukoon toinen toiseemme. Välittäkäämme lähimmäisestämme. Huolehtikaamme toisistamme. Älköön kukaan joutuko syrjityksi, halveksituksi, ulos sysätyksi, vaan kohdelkaamme ihmisiksi kaikkia kanssaeläjiämme.
Alati johtakoon meitä Jumala Henkensä voimalla, väkevyydellä Lohduttajan, Rakkauden Hengen, Pyhän Hengen, Totuuden Hengen. Hän meitä rohkaiskoon uskoon, toivoon ja rakkauteen.
Toinen lukukappale eli epistola: 1. Joh. 3:18–24
Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä, luvusta 3
Lapseni, älkäämme rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa. Siitä me ymmärrämme, että totuus on meissä, ja me voimme hänen edessään rauhoittaa sydämemme, jos se meitä jostakin syyttää. Jumala on meidän sydäntämme suurempi ja tietää kaiken.
Rakkaat ystävät, jos sydämemme ei meitä syytä, me voimme rohkeasti lähestyä Jumalaa. Ja mitä pyydämmekin, sen me häneltä saamme, koska noudatamme hänen käskyjään ja teemme sitä, mikä on hänen mielensä mukaista.
Tämä on hänen käskynsä: meidän tulee uskoa hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen ja rakastaa toinen toistamme, niin kuin hän on meitä käskenyt. Joka pitää hänen käskynsä, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Ja sen, että hän pysyy meissä, me tiedämme Hengestä, jonka hän on meille antanut.
Uskokaamme Jeesukseen ja rakastakaamme toinen toistamme,
Matias Roto
Kiitos blogista! Kiitos, että pidät Jumalan suunnatonta rakkautta esillä meitä kurjia syntisiä kohtaan. Olen niin monta kertaa saanut rakentua sinun sekä historian että kirkkohistorian tiedoistasi. Pappina saarnaat armon evankeliumia, kuten isäsi muinoin toivoi.
Olemme saaneet osaksemme/ ja saamme edelleen suunnatonta rakkautta Taivaan Isältä ja Herralta Jeesukselta Kristukselta, joka on luvannut olla meidän kanssamme maailman loppuun asti. Ylistys, kiitos ja kunnia yksin hänelle!
Kasteen uusijoilta taitaa olla turha odottaa mitään positiivista sanottavaa heille, jotka pitäytyvät Kirkon perinteessä?
Kuraa ja lunta tupaan tulee blogille aika tavalla eräältä, nimeltä mainitsemattomalta, mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan sitoutumattomalta kommentoijalta.
Olen iloinen siitä, että myös nimeltä tunnettu Ari Pasanen osallistuu keskusteluun lahkolaisine käsityksineen. Muutamia vuosia on kulunut, mutta Ari Pasasen mielipiteet eivät ole muuttuneet. Hän tuntuu olevan vakuuttunut omista mielipiteistään, joiden kanssa on kuitenkin yksin?
Ihmettelen, että joku voi tulla toimeen omillaan ilman yhteyttä muihin Jeesuksen Kristuksen seuraajiin.
Onko ainoa yhteys kristittyihin tämä blogi?
Piti aloittaa: ” minulle on Isän maa Jumalan…..”
Ari
Muistapa miten Herra on halunnut, että hänen omansa huolehtivat yhteiskunnasta, jossa he asuvat. Olepa sinäkin ihan oikeasti kuuliainen hänen sanalleen äläkä seuraa kaiken maailman hurmahenkien pilvilinnoja jalat tukevasti ilmassa roikkuen.
Jeremia
29:4 ”Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala, kaikille pakkosiirtolaisille, jotka minä olen siirtänyt Jerusalemista pois Baabeliin:
29:5 Rakentakaa taloja ja asukaa niissä, istuttakaa puutarhoja ja syökää niiden hedelmiä.
29:6 Ottakaa itsellenne vaimoja ja siittäkää poikia ja tyttäriä; ottakaa pojillenne vaimoja ja naittakaa tyttärenne, että he synnyttäisivät poikia ja tyttäriä. Lisääntykää siellä älkääkä vähentykö.
29:7 Ja harrastakaa sen kaupungin menestystä, johon minä olen teidät siirtänyt, ja rukoilkaa sen puolesta Herraa, sillä sen menestys on teidän menestyksenne.
29:8 Sillä näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Älkää antako profeettainne, joita on keskuudessanne, ja tietäjäinne pettää itseänne, älkääkä totelko unianne, joita te uneksutte.
29:9 Sillä valhetta he ennustavat teille minun nimessäni; minä en ole lähettänyt heitä, sanoo Herra.
Joten Ari, koetteleppas niitä henkiä, jotka sinua ovat vieneet erilleen Jumalan pyhän kansan yhteydestä aivan omille teilleen juoksemaan, missä tilanteesi on kadonneen lampaan tilanne, laumasta erilleen joutunut, yksinään hengelliseen autiomaahan nääntyvänä.
Ari
Jatkoa
2) Toinen näkökulma on kristinuskoa solvaaviisi väitteisiisi.
Syytät perinteisiä KIRKKOJA sotiin osallistumisesta.
Oikein olisi kohdistaa syyte siihen mistä väärien sotien synty on peräisin, nimittäin sinun hengellisessä sokeudessasi syrjäyttämästä PERISYNNISTÄ.
Koska ihminen Aatamista alkaen on synnin vallassa, niin tästä perustavasta synnistä sitten kasvaa esiin mitä erilaisimpia tekosyntejä, sellaisia jotka turmelevat Jumalan työtä. Tästä nousee ihmisen himo tehdä väärin omassa elämässään, ihmissuhteissaan ja myös laajemmissa ihmissuhteissa eli erilaisten yhteisöjen kesken. Sotilaallisen hyökkäyksen halu ja kaipaus tappelemaan nousee PERISYNNISTÄ, ja sitä soluttautumiskanavanaan käyttävä takapiru eli henkivalta joka sotiin yllyttää on itse Perkele, joka ihmisen perisynnin takia pääsee ujuttautumaan kansojen välistä rauhaa rikkomaan.
JOTEN ARI
Perinteisiä kirkkoja moittiessasi toimit kuin potilas, joka syyttää lääkäriään tautinsa syyksi ja lääkärin yrittäessä parantaa tautiasi kieltäydyt hoidosta, koska lääkkeet maistuvat suussasi karvailta.
Elikkä toista vertausta käyttääkseni. Oletko kerännyt sieniä?
Muistathan että näkyvä osa sienestä on vain pieni osa sen kasvustoa. Suurin osa sienestä on maan alla kulkevana rihmastona. Maan päälle tulee näkyviin vain sen itiöitä levittävä osa. Näin myös kaikki tekosynnit ovat vain pienen pieni osa ihmisen todella syvästä syntiin lankeemuksesta, joka vaivaa erotuksetta kaikkia ihmisiä aina siihen asti kunnes kerran pääsemme kasteen meille lupaaman ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän osallisuuteen taivaan ihanuudessa.
Perisyntiin on vain yksi ainoa todellinen lääke. Se on Kristuksen Golgatalla tekemän sovintotyön tuoma
A N T E E K S I
A N T O .
Ari
Jatkoa
3) Kolmas näkökulma oman henkilökohtaisen ratkaisusi näkökulmaan suhtautumisestasi KRISTUKSEEN USKOVIIN.
Sinulla on ikävä tapa projisoida omaa paatumuksen aikaasi toisiin uskoviin. Kuvittelet siis JEESUKSEN USKOVIEN olevan kuin sinä uskoa vastaan kapinoidessasi olit.
Eikä aitoon nöyryyteen kuulu se, ettei syytetä toisia ihmisiä omista töppäilyistänsä.
Kun tämän säännön otat huomioon, niin etkö todellakaan huomaa, että perään kuuluttamasi PARANNUS on jo jokaisen uskovan elämässä todellisuutta. Eihän kukaan voi sanoa Jeesus on Herra muuta kuin Pyhässä Hengessä. Näin siis toiset ovat jo ennen sinua päässeet tuohon suhteeseen minkä koit uskoon herätessäsi.
Avarru siis näkemään väärät projektiosi, kun heijastat omaa pahoinvointiasi toisiin, todellisuuden vastaisesti kuvitellessasi KRISTUKSEN LUNASTAMIEN JA USKOSSA ELÄVIEN elävän sinun oman elämäsi häpeällisen kauden elämää.
(Kokonaan toinen kysymys sitten on, että Kiusaaja pääsi viettelemään sinut todella harhaiseen oppiin hyvin nopeasti aktiiviseen uskon todellisuuteen heräämisesi jälkeen. On kuin olisit autoa ajaessasi välttänyt toiseen ojaan ajamisen, mutta tästä selviydyttyäsi ajoitkin ajokkisi toisen puolen syvään ojaan. Mutta tämä ei nyt tässä puheenvuorossani ole pointti, vaan se että virheellisesti kuvittelet Kristuksen uskovien kuuluvan sinun aikaisemman syvästi häpeämäsi elämäsi kauden mukaiseen elämänvaiheeseen. Projisoit siis oman elämäsi häpeällistä kautta toisiin ihmisiin, virheellisesti kuvitellen kaikkien muiden elävän tuota omaa häpeämääsi kautta. )
Joten panepa siis kuntoon oman elämäsi suhteuttaminen toisten elämään. Kun näin teet, niin silloin sinulla on mahdollisuus löytää avoin ja rakkaudellinen asenne kanssaihmisiäsi kohtaan.
Perkeleen vallasta vapautuminen taitaa merkitä taistelua perkelettä ja syntiä vastaan. Perkeleen orja seuraa herraansa synnin teillä hangoittelematta vastaan. ”Luuletteko, että olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? En suinkaan, vaan riitaa (Luuk. 12:51)!”
Jälleen poistin Arin sopimattoman puheenvuoron.
Valitettavasti sen mukana samalla poistolla meni myös Martin asiallinen vastaus tuohon Arin mielettömään kommenttiin.
Ajatukseni oli, ettää synnin orjuudesta vapautuminen ei päästä synnin kiusauksista. Vasta orjuudesta vapaa voi taistella kiusauksia vastaan. Orja ei hangoittele.
Martti
Kiitos kommentistasi
Ajatuksesi on erittäin hyvä
Rakkaus Jeesukseen saa aikaan keskinäisen rakkauden niiden kesken joilla on tämä sama rakkaus Vapahtajaan.
Pekka
Kiitos suuremmoinen uskonveljeni kommentistasi
Juuti tätä olen yrittänyt toistuvasti viestiä Arille, mutta valitettavasti tämä ei vielä ole vaikuttanut menneen perille,
Ari
Onko kukaan sanonut sinulle, että käyttäydyt kuin kuriton kakara?
Opettele kunnollinen käytös!
Siihen kuuluu myös Jeesukseen uskovien uskon kunnioitus.
Matias >Roto asioista tässä ”keskustellaan” eli kun annat selityksesi perisynnille ja miten se toimii niin kun vertaan sitä luterilaiseen kastekaavaan niin kun minun mielestä näissä on ristiriita niin kun siitä mainitsee niin se onkin epäkunnioittavaa käytöstä?
Pyydän anteeksi jos/kun olen mennyt henkilökohtaisuuksiin, se ei ole tarkoitus ja koetan tehdä siitä parannusta.
”Pyydän anteeksi, jos olen mennyt henkilökohtaisuuksiin! Se ei ole tarkoitus ja koetan tehdä siitä parannusta.” Alat näköjään ymmärtää jatkuvan parannuksenteon tarpeellisuuden, Ari Pasanen. Iloitsen siitä ja toivotan siinä kestävyyttä.
Martti
Kiitos hyvästä kommentistasi
Martti Pentti kiitos kun huomasit erehdykseni eli eihän parannusta tehdä jatkuvasti vaan pyhitystä, siis muutan mieleni Raamatun sanan mukaiseksi.
”Eihän parannusta tehdä jatkuvasti vaan pyhitystä.” Ihminen ei pysty pyhittämään itseään. Hän pyhittyy, kun Jumala hänet pyhittää.
Ari
Anteeksipyyntöösi vastaan, että meidän syntimme ovat anteeksi annetut Jeesuksen nimessä jo lähes pari vuosituhatta sitten tehdyn Kristuksen sovintotyön takia.
Saamme kiittää Jumalaamme tästä KOKO MAAILMAN SOVITUKSESTA.
Jeesuksen täytetyn työn takia Paavalikin kirjeissään kiittää Jumalaa kaikista vastaanottavan seurakunnan jäsenistä, PYHÄN HENGEN pyhittämistä eli siis PYHISTÄ, jotka saavat kuulla Paavalin kirjeen luettavan ääneen YHTEISEN messun yhteydessä, kun väki on kokoontunut YHTEISEEN liturgiaan YHTEISESTÄ USKOSTA kiittämään.
2) Perisyntioppi ilmenee siitä, että näiden PYHÄN HENGEN PYHITTÄMIEN ihmisten joukossa esiintyi lukemattomia ongelmia, joita Paavali sitten yritti ratkaista antamillaan ohjeilla. Siis nämä samaiset JUMALAN PYHITTÄMÄT ihmiset olivat itse omasta luonnostaan myös Aatamin lankeemuksen perillisiä, täynnään mitä erilaisimpia ongelmia ja harmeja, joita heidän inhimillinen vajavaisuutensa synnytti heidän keskuudessaan.
3) Kun me sitten ajattelemme, mitä seuraa tästä samaan aikaan syntisiä ja vanhurskaita
-periaatteesta, niin huomaamme sen luovan anteeksiantavaa ja toinen toistaan armahtavaa mielialaa. Koska itse olen syntinen ja kuitenkin Kristuksen tähden armahdettu, niin toki minunkin pitää armahtaa tuota toista, jonka puolesta Kristus myös on kuollut ja ylösnoussut, jotta hän tuollekin on voinut anteeksi antaa. Ja koska itse olen pyhän kasteen välityksellä uskon osallisuuteen päässyt, niin kuin on tuon toisenkin uskon yhteyteen ottanut Pyhän Hengen lahjana, niin sen takia saan minäkin myöntää, että tuo saman Pyhän Hengen yhteisön jäsenenä myös on osallinen saman Jumalan lahjan suuresta armosta ja anteeksiannosta. Näin me yhdessä armahdetut voimme elää todeksi yhteisen uskomme. Niin kuin Jumala on meitä rakastanut, rakastakaamme mekin toinen toistamme.
Kun tuodaan Paavalin sanoja niin ne on kirjoitettu seurakunnille jotka Paavali itse oli perustanut eli hän tiesi siellä olevilla olevan Pyhän Hengen joka kyllä kirkastaa evankeliumin.
Siis Paavalin kirjeiden ottaminen itselle on väärin jos ei ymmärrä Jeesuksen sanoja evankeliumeissa, siis Vain ja ainoastaan Jeesuksen sanoissa on iankaikkinen elämä.
Esimerkkinä tuolla aiemmin mainittu Paavalin toteamus:
1. Kor. 12:3
Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: ”Jeesus olkoon kirottu”, ja ettei kukaan voi sanoa: ”Jeesus olkoon Herra”, paitsi Pyhässä Hengessä.
Kun Jeesus sanoo evankeliumissa:
Matt. 7:21
Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
niin Jeesuksen sanat ovat iankaikkisen elämän sanat, siis on väärä turva kun pitää niitä jotka sanovat Jeesukselle ”Herra, Herra” automaattisesti uskovina.
Kun puhutaan Paavalin kirjoituksista niin siellä on myös seuraava:
9 Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa;
10 en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta.
11 Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
12 Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
13 Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. ”Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha.”(1.Kor.5)
Ari
1)
Paavalin toiminta ei ollut Jeesuksen toimintaa vastaan, vaan hänen toimintansa oli Jeesuksen omaa työtä.
Jeesus on meidän Vapahtajamme. Hänestä Paavali kirjoittaa: Hänen julistuksensa on yhä edelleen meille Jeesuksen opetusta:
2.Korinttolaiskirje:
5:20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
2)
Jeesuksen sanoa ei voi erottaa hänen persoonastaan. Hän ON JUMALA ja ihminen yhdessä persoonassa. Siksi hänen sanansa on Jumalan sana.
Johannes kertoo, että hän on SANA.
Johanneksen evankeliumi:
1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
Sana tuli lihaksi Kristuksessa Jeesuksessa. Tämä sana tulee edelleen lihaksi kirkon tunnustuksessa, kun kirkko tunnustaa Jeesuksen Herrakseen ja JUMALAKSEEN.
Johanneksen evankeliumi:
20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: ”Minun Herrani ja minun Jumalani!”
Tästä eteenpäinkin evankeliumin julistuksessa Jeesus tulee AINA lihaksi, eli siis, hän on läsnä missä ikinä evankeliumia hänestä julistetaan.
Uskon apostoli Tuomaskin meni vuonna 58 jKr. nykyisen Intian Keralan alueille evankeliumia saarnaamaan. Pyhä Henki antoi hänelle kielillä puhumisen lahjan ja alkaen juutalaisista ihmisiä liittyi kasteen välityksellä Kristuksen opetuslapsiksi. Nykyisin Intian kaksi osavaltiota ovat kristittyjä kansankirkkoja, Tuomaskirkko. Yksi heistä on mm Kirkkojen maailmanneuvoston johtotehtävissä.
3)
Asetat Paavalin sanat ja evankeliumien kertomat Jeesuksen sanat VÄÄRIN toisiaan vastaan. Ne ovat eri yhteyksiin kuuluvia todellisuuksia. KUMPIKIN on totta omissa ympyröissään.
Evankeliumissa mainittu sana on rinnakkainen Vanhan testamentin sanalle, mikä kieltää Jumalan nimen väärinkäytöksen. Sen sijaan Paavalin sana kertoo miten usko ei ole salaista ”kaappijuoppoutta” vaan sen että usko tulee ilmi ihmisen puheesta. ”Sydämen kyllyydestä suu puhuu.”
JOTEN
Jos joskus tulee kiusaus asettaa kaksi raamatunkohtaa toisiaan vastaan todistaviksi, on kysyttävä minkälainen ympäristö erottaa näiden kohtien välisen sanoman toisistaan. Siis YMMÄRRETTÄVÄ mitä nämä kohdat varsinaisesti sanovat.
Matias Roto toteat:””Jos joskus tulee kiusaus asettaa kaksi raamatunkohtaa toisiaan vastaan todistaviksi, on kysyttävä minkälainen ympäristö erottaa näiden kohtien välisen sanoman toisistaan. Siis YMMÄRRETTÄVÄ mitä nämä kohdat varsinaisesti sanovat.””
Siis ainakin osittain olet oikeassa, Jeesus puhuu iankaikkisen elämän sanoja kaikille ihmisille kaikkina aikoina, Paavali puhui seurakunnille kuten tässä yhteydessä oli todella suuri vaara joutua vainotuksi jos julkisesti julisti ”Jeesus on Herra”, siis sitä ei tehnyt sellainen joka ei ollut saanut Pyhää Henkeä.
Ari
4) Ota huomioon, että näitä kirkkokuriakin ansainneita seurakunnan jäseniä Paavali tarkoitti puhuessaan Korintton seurakunnan PYHYYDESTÄ. Paavali siis kertoo, että seurakunnan pyhyys ei ole ihmisten OMAA pyhyyttä, vaan PYHÄN HENGEN lahjaksi antamaa pyhyyttä.
Toki tiedämme että esimerkiksi erilaisten kuppikuntien, puolueitten, esiintyminen jatkui myös Paavalin jälkeenkin seuraavaan sukupolveen asti, niinpä meille säilyneessä Pietarin jälkeen Rooman neljännen paavin Klemensin kirjeessä Korinttolaisille puhutaan samoista ongelmista, kuin mitä esiintyi jo Paavalin aikana.
Huomaapa siis etteivät ihmisten ongelmat ja keskinäiset ristiriidat oikeuta sinua tuomitsemaan näitä seurakunnassa esiintyviä vaikeuksia aiheuttaneita jäseniä.
Sinuunhan kirkon yhteisestä pyhyydestä irti itsesi repineenä pitää soveltaa siteeraamastasi Paavalin sanan kohdasta lausetta: ”13 Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala.”
Evankeliumissa on kaiken perusta Jeesus parantaa paatuneen sydämen, siis ihmisellä ei ole mitään mahdollisuutta ilman sitä pelastua, Jeesus sanoo juutalaisille:
Matt. 13:15
Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’
Juutalaiset olivat ilman johtajaa eli toisen vallan alla, eksyksissä vaikka heillä oli kirjoitukset ja laki, silti he eivät ymmärtäneet mitä Jeesus julisti, he eivät nöyrtyneet Jeesuksen edessä.
Jeesus sanoo selkeästi:
Joh.5:
39 Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta;
40 ja te ette tahdo tulla minun tyköni, että saisitte elämän.
Joh. 5:42
mutta minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne.
Ari
Kaiken tämän varoituksen Jeesus sanoi niille, jotka vastustivat häntä elikä siis nämä olivat niitä jotka eivät menneet mukaan niihin tilaisuuksiin, missä Jeesus oli mukana.
Siis nykyaikana eivät ole kirkon jäseninä hänen mukanaan.
Sen sijaan valtavan suuret joukot olivat kuuliaisia Jeesukselle ja osallistuivat niihin tilaisuuksiin, joissa Jeesus oli läsnä. Elikä siis nykyaikana ovat kirkon jäseniä.
Matteuksen evankeliumi:
8:18 Mutta kun Jeesus näki paljon kansaa ympärillään, käski hän lähteä toiselle rannalle.
13:2 Ja hänen tykönsä kokoontui paljon kansaa, jonka tähden hän astui venheeseen ja istuutui, ja kaikki kansa seisoi rannalla.
14:14 Ja astuessaan maihin Jeesus näki paljon kansaa, ja hänen kävi heitä sääliksi, ja hän paransi heidän sairaansa.
15:30 Ja hänen tykönsä tuli paljon kansaa, ja he toivat mukanaan rampoja, raajarikkoja, sokeita, mykkiä ja paljon muita, ja laskivat heidät hänen jalkojensa juureen; ja hän paransi heidät,
15:33 Niin opetuslapset sanoivat hänelle: ”Mistä me saamme täällä erämaassa niin paljon leipää, että voimme ravita noin suuren kansanjoukon?”
Markuksen evankeliumi:
3:8 ja Jerusalemista ja Idumeasta ja Jordanin tuolta puolen ja Tyyron ja Siidonin ympäristöltä tuli paljon kansaa hänen tykönsä, kun he kuulivat, kuinka suuria tekoja hän teki.
4:1 Ja hän rupesi taas opettamaan järven rannalla. Ja hänen luoksensa kokoontui hyvin paljon kansaa, jonka tähden hän astui venheeseen ja istui siinä järvellä, ja kaikki kansa oli maalla järven rannalla.
5:21 Kun Jeesus oli venheellä kulkenut takaisin toiselle puolelle, kokoontui paljon kansaa hänen luoksensa, ja hän oli järven rannalla.
6:34 Ja astuessaan maihin hän näki paljon kansaa, ja hänen kävi heitä sääliksi, koska he olivat niinkuin lampaat, joilla ei ole paimenta, ja hän rupesi opettamaan heille moninaisia.
8:1 Niinä päivinä, kun paljon kansaa taas oli koolla eikä heillä ollut mitään syötävää, kutsui hän opetuslapsensa tykönsä ja sanoi heille:
9:14 Ja kun he tulivat opetuslasten luo, näkivät he paljon kansaa heidän ympärillään ja kirjanoppineita väittelemässä heidän kanssaan.
10:1 Ja hän nousi sieltä ja tuli Juudean alueelle, kulkien Jordanin toista puolta. Ja taas kokoontui paljon kansaa hänen luoksensa, ja tapansa mukaan hän taas opetti heitä.
12:41 Ja hän istui vastapäätä uhriarkkua ja katseli, kuinka kansa pani rahaa uhriarkkuun. Ja monet rikkaat panivat paljon.
Luukkaan evankeliumi:
5:15 Mutta sanoma hänestä levisi vielä enemmän; ja paljon kansaa kokoontui kuulemaan häntä ja parantuakseen vaivoistansa.
6:17 Ja hän astui alas heidän kanssaan ja seisahtui lakealle paikalle; ja siellä oli suuri joukko hänen opetuslapsiaan ja paljon kansaa kaikesta Juudeasta ja Jerusalemista ja Tyyron ja Siidonin rantamaasta. Nämä olivat saapuneet kuulemaan häntä ja parantuakseen taudeistansa.
7:12 Kun hän nyt lähestyi kaupungin porttia, katso, silloin kannettiin ulos kuollutta, äitinsä ainokaista poikaa. Ja äiti oli leski, ja hänen kanssaan kulki paljon kaupungin kansaa.
8:4 Kun paljon kansaa kokoontui ja ihmisiä kulki joka kaupungista hänen tykönsä, puhui hän vertauksella:
9:37 Kun he seuraavana päivänä menivät alas vuorelta, tuli paljon kansaa häntä vastaan.
14:25 Ja hänen mukanaan kulki paljon kansaa; ja hän kääntyi ja sanoi heille:
Johanneksen evankeliumi:
5:13 Mutta parannettu ei tiennyt, kuka se oli; sillä Jeesus oli poistunut, kun siinä paikassa oli paljon kansaa.
6:2 Ja häntä seurasi paljon kansaa, koska he näkivät ne tunnusteot, joita hän teki sairaille.
6:5 Kun Jeesus nosti silmänsä ja näki paljon kansaa tulevan tykönsä, sanoi hän Filippukselle: ”Mistä ostamme leipää näiden syödä?”
6:10 Jeesus sanoi: ”Asettakaa kansa aterioimaan”. Ja siinä paikassa oli paljon ruohoa. Niin miehet, luvultaan noin viisituhatta, laskeutuivat maahan.
.
Matias Roto eikö lopulta kansa huutanut Barabbaan vapaaksi Jeesuksen sijaan ja huusivat Jeesuksen ristiinnaulittavaksi?
Kyllä kansa odotti erilaista vapauttajaa joka olisi väellä ja voimalla vapauttanut juutalaiset toisen vallan alta.
Ari
1) Ne jotka huusivat Jeesuksen ristiinnaulitsemista olivat muutamia Jeesuksen vastaisten voimien yllyttämiä. He eivät olleet samoja, jotka aikoinaan olivat laulaneet hoosiannaa. Ota huomioon että vietettiin pääsiäisjuhlaa, jolloin Jerusalemiin saattoi tulla satojatuhansia ihmisiä niin että kaikki paikat olivat täynnä juhlaväkeä.
Huomaapa sana ”yllyttivät” seuraavasta kohdasta!
Matteuksen evankeliumi:
27:20 Mutta ylipapit ja vanhimmat yllyttivät kansaa anomaan Barabbasta, mutta surmauttamaan Jeesuksen.
2) Kyllä niitäkin oli jotka toivoivat kansan vapautumista Rooman vallan alta.
Varsinaiseksi kapinaksi tämä paisui kuitenkin vasta seuraavan sukupolven aikana monta vuosikymmentä myöhemmin. Juutalaissotaa käytiin vasta vuosina 66 – 73 jKr., kun taas Jeesus ristiinnaulittiin 7.4.vuonna 31 jKr. erään päiväyksen mukaan. (Toisiakin päiväyksiä on esiintynyt tutkijoiden keskuudessa.)
Matias Roto toteat:”” Ne jotka huusivat Jeesuksen ristiinnaulitsemista olivat muutamia Jeesuksen vastaisten voimien yllyttämiä. He eivät olleet samoja, jotka aikoinaan olivat laulaneet hoosianna””
Minä en allekirjoita tuota, sanoohan Raamattu:
1 Ja heti aamulla ylipapit ynnä vanhimmat ja kirjanoppineet ja koko neuvosto tekivät päätöksen, sitoivat Jeesuksen, veivät hänet pois ja antoivat Pilatuksen käsiin.
11 Mutta ylipapit kiihoittivat kansaa anomaan, että hän ennemmin päästäisi heille Barabbaan.
Ari
Itsepäs kirjoitit tuon sanan ”KIIHOTTIVAT” eli kirjoittamani vanhemman käännöksen mukaisen ”YLLYTTIVÄT”
JA SILTI
sanot ettet allekirjoita tuota.
Miten sinä oikein ajattelet tekstejä eteesi saatuasi?
Vai onko sinulla sama tyyli kuin kahdella pienen paikkakunnan kunnallispoliitikolla, jotka joka kerta sanoivat eräälle toisen puolen edustajalle: ”Periaatteesta hanttiin!!!”
Vai onko sinulla jokin häiriö tekstejä lukiessasi? Eihän tuo ole mikään syytös vaan ainoastaan toteamukseni aiheuttama kysymys. Onhan meillä kuuluisia esimerkkejä luki-häiriöisistä julkisuuden henkilöistäkin, mm. naapurimaamme kuningas Kaarle XVI Kustaa.
Matias Roto Raamattu sanoo:””Ja heti aamulla ylipapit ynnä vanhimmat ja kirjanoppineet ja koko neuvosto tekivät päätöksen, ””
Siis minulle tuossa on kyllä ”koko neuvosto” ja muut oppineet.
Sitten saivat kansan kiihotettua, ei tuossa puhuta pienestä osasta tai vähäisestä osasta, en minä ainakaan voi sanoa ettei tuossa olisi sanottu että ei olisi ollut paljon kansaa. Kansa seuraa ”voittajaa” ja kyllä Jeesuksen kohtalo oli varmasti pettymys kansalle ja kansa pelkäsi myös oppineita.
Ari
Et vieläkään tajua suuren juhlan suuruutta. Edelleenkin mietit vain jotain pientä ja vähäpätöistä väkijoukkoa.
Ari
Mietippä sellaistakin yksityiskohtaa, kuin että Jeesus piti vangita yöllä, suurelta yleisöltä salassa. Nuo mainostamasi hallintomiehet aivan selvästi pelkäsivät kansaa, kun tuolla tavoin piti toimia.
Ari
Sen sijaan räkytyksesi oppineisuutta vastaan kertoo ainoastaan omaa haluttomuuttasi hankkia viisautta.
Et näytä vieläkään käsittäneen, että Jeesus oli aikansa oppinein mies. Koska hän opetti aikansa korkeimmassa oppilaitoksessa, Jerusalemin temppelissä, niin siksi monet hänen keskustelukaverinsa olivat kollegoita samassa oppilaitoksessa.
Mutta kuvitella että kaikki nämä olisivat olleet häntä vastaan on pelkkää oikosulkua vailla reaalielämän kosketusta.
Varo antautumasta Raamatun sanan vastaiseen asenteeseen, missä oppimattomuutta ja tyhmyyttä pidetään jopa hyveenä. Sellaisesta Viisauden Henki eli Totuuden Henki eli Pyhä Henki varottaa mitä voimakkaimmin.
Sananlaskut:
1:22 Kuinka kauan te, yksinkertaiset, rakastatte yksinkertaisuutta, kuinka kauan pilkkaajilla on halu pilkkaan ja tyhmät vihaavat tietoa?
1:32 Sillä yksinkertaiset tappaa heidän oma luopumuksensa, ja tyhmät tuhoaa heidän oma suruttomuutensa.
3:35 Viisaat perivät kunnian, mutta tyhmäin osa on häpeä.
8:5 Tulkaa, yksinkertaiset, mieleviksi; tulkaa järkeviksi, te tyhmät.
10:1 Salomon sananlaskut. Viisas poika on isällensä iloksi, mutta tyhmä poika on äidillensä murheeksi.
10:23 Tyhmälle on iloksi ilkityön teko, mutta ymmärtäväiselle miehelle viisaus.
13:16 Jokainen mielevä toimii taitavasti, mutta tyhmä levittää hulluutta.
Sen sijaan VIISAUS ON JUMALAN LAHJA.
Efesolaiskirje:
1:8 Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,
1:17 anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan
3:10 että Jumalan moninainen viisaus seurakunnan kautta nyt tulisi taivaallisten hallitusten ja valtojen tietoon
5:15 Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat,