Uskokaamme Jeesukseen ja rakastakaamme toinen toistamme,

Kuvassa elämäni Kukka kukitettuna.

Rakkaani Colette on vastaanottanut onnittelut

Kirkkovaltuuston kokouksen yhteydessä 6.10.2021.

Ylösnousemuksen uljas sanoma kaikkuu keskellämme. Jeesus oli kuollut, mutta noussut kuolleista. Hän voitti, elämä koitti. Kautta koko maailmaan kaikuu viesti: Jumala on herättänyt kuolleista Vapahtajamme. Tämän ansiosta meilläkin on ylösnousemus ja elämä.

Ylösnousemuksen jälkeen koko maailma on muuttunut. Tie taivaaseen on avoin. Kansoja kutsutaan Jeesuksen luo, elämän ja autuuden osallisuuteen. Iankaikkisen rakkauden hellään syleilyyn. Jumalan hyvyyden voittoisaan voimaan. Jeesus nousi kuolleista.

Virren nuottikuva

Kristus nousi kuolleista,
kuolemallaan kuoleman voitti
ja haudoissa oleville elämän antoi.

Tätä olemme laulaneet pääsiäiskautena, riemulaulua Vapahtajamme ylistykseksi.

Latinan sana Cantate merkitsee Laulakaa.

SUNNUNTAI 28.4.2024

4. sunnuntai pääsiäisestä, latinaksi Cantate

Taivaan kansalaisena maailmassa

Sovittamalla maailman Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa Taivaan Isä osoitti meille rakkautensa. Hän ei tyytynyt ainoastaan suullaan huutamaan viestiä taivaan sinestä, vaan antoi rakkauden tulla luoksemme. Jeesus otti ihmisyyden omaan persoonaansa. Sana tuli lihaksi, sai muodon meidän keskellämme. Tuli meidän olotilaamme. Rakkaus kosketti koko ihmisen elämää. Näin koko ihminen on otettu Jumalan yhteyteen. Saamme rohkeasti uskoa elämämme Jumalan käsivarsille, hänen hoivaansa. Luottaa häneen ja uskoa häneen.

Tämän takia myös sanat, jotka suustamme päästämme, kertokoot aidosta elämästä. Jumalan rakkaus heijastukoon toinen toiseemme. Välittäkäämme lähimmäisestämme. Huolehtikaamme toisistamme. Älköön kukaan joutuko syrjityksi, halveksituksi, ulos sysätyksi, vaan kohdelkaamme ihmisiksi kaikkia kanssaeläjiämme.

Alati johtakoon meitä Jumala Henkensä voimalla, väkevyydellä Lohduttajan, Rakkauden Hengen, Pyhän Hengen, Totuuden Hengen. Hän meitä rohkaiskoon uskoon, toivoon ja rakkauteen.

Toinen lukukappale eli epistola: 1. Joh. 3:18–24

Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä, luvusta 3

Lapseni, älkäämme rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa. Siitä me ymmärrämme, että totuus on meissä, ja me voimme hänen edessään rauhoittaa sydämemme, jos se meitä jostakin syyttää. Jumala on meidän sydäntämme suurempi ja tietää kaiken.
    Rakkaat ystävät, jos sydämemme ei meitä syytä, me voimme rohkeasti lähestyä Jumalaa. Ja mitä pyydämmekin, sen me häneltä saamme, koska noudatamme hänen käskyjään ja teemme sitä, mikä on hänen mielensä mukaista.
    Tämä on hänen käskynsä: meidän tulee uskoa hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen ja rakastaa toinen toistamme, niin kuin hän on meitä käskenyt. Joka pitää hänen käskynsä, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Ja sen, että hän pysyy meissä, me tiedämme Hengestä, jonka hän on meille antanut.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

392 KOMMENTIT

    • Ari

      Pelastuakseen ei todellakaan tarvitse muuta kuin yksistään Raamatun sanan.

      Mutta jos aikaisemmin on niellyt oppia vääristelevien eksytysten vinoon meneviä väitteitä ja pitää niitä oikeina, niin niiden korjaamisen tarvitaan useinkin merkittävästi enemmän historiallista tietoa. Näin voi osoittaa etteivät täysin hassut ja mielettömät vänkyrät millään tavoin nouse Raamatusta, vaan noiden änkyröiden vääristelystä. Juuri siksi nuo harhaoppiset yrittävät virheellisin perustein syyttää historiallisia kirkkoja milloin milläkin typeryydellä.

      Nuo pelkäävät että heidän vääristelynsä paljastuvat, jos heidän uhrinsa saavat oikeaa tietoa.

      Huomaatko miten paljon ylimääräistä työtä harhaopit aiheuttavat kristikansan keskellä, jos yksikin lähtee heidän viettelystensä perään.

    • Ari

      Väität ottavasi oppisi Raamatusta.

      Kuitenkin väitteesi ovat kuin toiselta planeetalta Raamatun sanan rinnalla. Sinun väitteesi eivät täsmää Raamatun sanan oikean merkityksen kanssa, vaan luet tekstiin sellaisia merkityksiä, joita siinä ei tarkoiteta.

    • Matias Roto minulla on rakastava Isä joka kyllä ilmoittaa sanassaan kaiken sen mitä tarvitsen etten enää olisi alaikäinen, joka ajelehtii ja jota viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;

      5 Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan.
      6 Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epäilemättä; sillä joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee.
      7 Älköön sellainen ihminen luulko Herralta mitään saavansa,
      8 kaksimielinen mies, epävakainen kaikilla teillään.(Jaak.1)

    • ”Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan.” Miten sovitat tämän itseesi; Ari Pasanen? Kirjoitustesi perusteella nähtävästi katsot, ettei sinulta lainkaan puutu viisautta. Sinun ei siis sitä tarvitse enää Jumalalta anoa. Luuletko näin ollen Herralta jotain saavasi?

    • Ari

      1) Viisaus ja totuus kuuluvat yhteen

      Ihmettelen miten sinun muka Herralta saamasi viisaus sisältää valtavan määrän aivan historiallisesti katsoen mielettömiä virheitä. Pyhä Henkihän on Totuuden Henki ja Jeesus sanoo, että hän on tie, TOTUUS ja elämä. Miten nämä virheet sopivat yhteen JUMALAN TOTUUDEN kanssa.

      2) Kristuksen yhteisön kannalta

      Kirkko on Kristuksen ruumis. Sinä olet kirkosta eronnut. Olet siis marssinut Kristus-ruumiista irralleen. Mistä tällainen hengelliseen kuolemaan johtanut toimintasi on johtunut?

      Efesolaiskirje 1:22-23

      22 Jumala alisti kaiken Kristuksen jalkojen alle, teki hänestä kirkon pään

      23 ja kirkosta hänen ruumiinsa. Siksi Kristus on läsnä kaikkialla ja täyttää kaiken.

      Hebrealaiskirje:

      10:25 Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan.

    • Martti Pentti toteat minulle:”” Miten sovitat tämän itseesi; Ari Pasanen? Kirjoitustesi perusteella nähtävästi katsot, ettei sinulta lainkaan puutu viisautta. Sinun ei siis sitä tarvitse enää Jumalalta anoa. Luuletko näin ollen Herralta jotain saavasi?””

      Mistä tuon päättelet?

      Muistan yhden todella elävän esimerkin kuinka rukoilin kun jehovan todistajat olivat käyneet ovella ja selittivät omaa käsitystään Raamatusta, olin jälkeenpäin hiukan ”eksyksissä” ja rukoilin että Jumala johtaisi oikealle Tielle ja Hän vastasi näyttämällä Raamatusta selkeän kohdan joka kumosi todistajien selitykset, siitäkin kokemuksesta minulla on usko ettei Jumala jätä minua oman ”viisauteni ja ymmärrykseni” varaan vaan ohjaa kun rukoilen ohjausta.

    • Ari Pasanen, esimerkkisi Jehovan todistajien aiheuttamasta hämmennyksestä on hyvä. Pyysit silloin apua Jumalalta ja saitkin sitä. Miten on näiden keskustelujen laita? Oletko hämmentynyt? Tarvitsetko taas apua ylhäältä vai oletko yhä sen varassa, mitä löysit tuolloin?

    • Martti Pentti silloin en ollut lukenut Raamattua niin paljoa kuin nyt ja se mitä Pyhä Henki oli kirkastanut oli vähäistä. Nyt taasen Pyhä Henki on opettanut enemmän ja niinpä ymmärrykseni on kasvanut ja löydän Raamatun sanasta vastauksia sen ymmärryksen mukaan mitä Pyhä Henki on antanut.

      Raamatun sana on pysyvää eli ei se muutu niin että tarvitsisi aina kysyä uudestaan ja uudestaan vaan voi luottaa siihen mitä Pyhä Henki on aiemmin kirkastanut.

    • Ari

      Luther halusi kääntää saksaksi vanhemman kirkko sanan. Silloin hän otti käyttöön sannan. Silloin on valitsi sanan Gemeinde, joka tarkoittaa YHTEISÖÄ eli siis KESKENÄÄN YHTEYTTÄ PITÄVÄÄ KANSAA.

      Epheser 1:22 German: Luther (1912)
      und hat alle Dinge unter seine Füße getan und hat ihn gesetzt zum Haupt der Gemeinde über alles,

      Tämä sitten ruotsinnettiin YHTEEN KOKOONTUVAA VÄKIJOUKKOA TARKOITTAVALLA sanalla församlingen.

      Efesierbrevet 1:22 Swedish (1917)
      »Allt lade han under hans fötter.» Och honom gav han åt församlingen till att vara ett huvud över allting —

      Suomenruotsalainen Mikael Agricola puolestaan käänti tästä suomeksi sanan joko merkitsee keskinäistä yhteyttä pitävää väkeä, siis yhteisö jotka pitävät seuraa toistensa kanssa, seurakunta.

      22 Ja ompi kaikki kappaleet pannut hänen jalkains ala ja ompi hänen pannut seurakunnalle pääksi kaikkein kappaleiden ylitse, 23 joka ompi hänen ruumihins ja sen ylestäyttämys, joka kaikissa kaikki ylestäyttäpi.

      Nykykäännöksiä suomeksi on mm seuraavia

      1938 käännös

      22 Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle, 23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.

      1973 käännös

      22 Jumala on alistanut kaiken Kristuksen valtaan ja tehnyt hänestä seurakunnan pään. 23 Seurakunta on Kristuksen ruumis. Hän, joka itse tekee kaiken kaikkialla täydelliseksi, saa siinä täyttymyksensä.

      1992 käännös

      22 Jumala on alistanut kaiken hänen valtaansa ja asettanut hänet kaiken yläpuolelle seurakuntansa pääksi. 23 Seurakunta on Kristuksen ruumis ja hänen täyteytensä, hänen, joka kaiken kaikessa täyttää.

      2020 käännös

      . 22 Jumala alisti kaiken Kristuksen jalkojen alle, teki hänestä kirkon pään 23 ja kirkosta hänen ruumiinsa. Siksi Kristus on läsnä kaikkialla ja täyttää kaiken.
      Suomen Pipliaseura,

      Kaikissa näissä kysymyksessä on SAMA TODELLISUUS, Jumalan kansa, joka elää YHTEISESTÄ jumalanpalveluksesta yhden Herran Jeesuksen suuria armon lahjoja oman elämänsä voimaksi saaden.

      Uskosta eläminen siis on yhteisöllistä yhden Herran kiitosta ja palvontaa yhdessä uskossa, johon meidät yhden kasteen välityksellä on liitetty.

    • Matias Roto minä en voi mitenkään liittää ”kirkkoon” Jeesuksen ruumista, siis ymmärrän ruumiin toimivan pään käskyjen mukaan eikä ruumiin jäsenet voi toimia toisia jäseniä vastaan, siis mitään väkivaltaa ei voi esiintyä Jeesus ruumiin jäsenien kesken vaan keskinäinen rakkaus siinä vallitsee ja Jeesus ohjaa jokaista jäsentä sanallaan.

    • Ari

      Puhut PERISYNNIN vaikutuksista meidän ihmisen elämään. Puhut siis ihmisten jo Aatamista alkaen esiintyneistä ja meidänkin aikanamme ongelmia tuottaneista seurauksista.

      Puhut siis synnin seurauksista. Eri ihmisillä ne näyttäytyvät eri tavoin, mutta KAIKKIA NE KOSKEVAT,

      Sen sijaan KIRKKO ON JUMALAN TYÖ. Juuri kirkon välityksellä Pyhä Henki välittää Kristuksen ansaitseman sovituksen antaman anteeksiannon. Ilman kirkkoa eli ilman Kristusta kukaan ei voi pelastua, koska me kaikki olemme syntisiä.

      Koska yksikään ei tule niin pyhäksi että voisi itse pelastaa itseään, niin juuri siitä syystä kukaan ei voi pelastua ilman Kristusta eli hänen ulkopuolellaan eli siis hänen ruumiinsa ulkopuolella eli siis:

      kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta, latinaksi extra ekklesiam nulla salus.

      Joten Ari

      Surkean teologiasi ongelma eli harha on siinä, että kääntäen vaikutussuhteet ylösalaisin sekoitat ongelman ja sen parantamisen välillä. Syytät synnistä vapauttavan kirkon ihmisten jo Aatamista asti mukanaan tuomaan syntiin. Siinä teet todella tyhmästi. Sillä vain kirkko voi anteeksiannollaan ojentaa lääkkeen, Kristuksen täyden sovintotyön.

    • Matias Roto syytänkö ketään tai mitään, ei se ole nyt kyseessä vaan yksinkertaisesti se että voiko ruumis toimia jos sen jäsenet eivät toimi pään käskyjen mukaan??

      Mietippä kuinka Jeesuksen opetuslapset toimivat kun konkreettisesti seurasivat Jeesusta, touhuilivatko he omiaan vai sitä mitä Jeesus sanoi???

      Miksi Jeesus sanoi varjelleensa opetuslapsia ja sanoi vieläpä että on parempi että Hän menee pois niin että puolustaja tulee?????

      Joh. 16:7
      Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.

    • Ari

      1)

      Puhut Jeesuksen seuraamisesta. Mutta harhaoppisi vangitseman silmäsi ovat niin maan perusteellisesti suljetut, ettet huomaa koko homman kaikkein KESKEISINTÄ tapahtumaa, nimittäin, että opetuslapset liittyivät KONKREETTISESTI opetuslasten JOUKKOON aivan ruumiillisesti kulkemaan Herramme kanssa.

      Yhtä ruumiillista on HERRAMME SEURAAMINEN nykyaikanakin. Kirkko ON hänen RUUMIINSA. Joten niin kauan kuin vain unenkaltaisten mielikuvituksesi haaveitten maailmassa olet hänen seuraajansa, olet kuin joku, joka väittää olevansa jonkun australialaisen naisen kanssa naimisissa, muttei koko elämänsä aikana ole kertaakaan kohdannut tuota naista, yhteiselämästä puhumattakaan.

      2) Puhut Pyhän Hengen vuodatuksen odottamisesta. Mutta jälleen unohdat kaikkein oleellisimman näkökulman HÄNEN olemuksestaan.

      HÄN TOIMII KIRKON VÄLITYKSELLÄ.

      ”Minä uskon —, ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen kirkon, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.”

      Tässä kerrotaan koko Raamatun ilmoitus muutamaan lauseeseen tiivistettynä Pyhän Hengen työ KIRKOSTA IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN asti.

      Olen kerta toisensa jälkeen toistanut tätä realiteettia, mutta jos japanilaisen kanji-merkin opetteluun tarvitaan 40 toistokertaa, niin sinun tasoisellesi oppilaalle aivan ilmeisesti on toistettava vielä toisetkin 40 kertaa ennen, kuin sinä opit uskontunnustuksen kolmannen uskonkappaleen, joka sinun olisi pitänyt jo rippikoululaisena ulkoa osata.

    • Kysäisin edellä, oletko hämmentynyt, Ari Pasanen. Runsaasta kysymysmerkkien käytöstäsi päätellen olet todellakin. Edellytät Kristuksen seuraajilta täydellisyyttä, etkä sellaista löydä. Toki se hämmentääkin. Seurauksena irrotat itsesi Kristuksen ruumiista: et suostu sen jäseneksi hakemaan paikkaasi ja toteuttamaan omaa tehtävääsi. Minä hämmennyn sinun ehdottomuudestasi. En silti ryhdy kylvämään kysymysmerkkejä.

  1. ”Minun Raamatussa (Ari Pasanen) Ef.1:22 on seuraavasti:
    22 Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle,”

    Minun yhteisöni on Jeesuksen seuraajat, siis nyt on kyse siitä mitä Raamattu puhuu, (Ari Pasanen 30.04.2024 00:21)

    Kirjoittaja Pasanen ei hyväksy mitään olemassa olevaa seurakuntaa omakseen, mutta samalla puhuu yhteisöstä nimeltä Jeesuksen seuraajat? Se on ilmeisesti olemassa vain kirjoittaja Pasasen omassa mielikuvituksessa? Kristuksen seuraajilla on yhteys muiden uskovien kanssa. Uskovat ovat jonkun seurakunnan jäseniä.

    Nykyiset seurakunnat koostuvat vain vajavaisista ihmisistä. Ne eivät kirjoittaja Pasaselle kelpaa? Muita ei kuitenkaan ole.

    Matias Roto opettaa hyvin: ”Paavali kertoo, että seurakunnan pyhyys ei ole ihmisten OMAA pyhyyttä, vaan PYHÄN HENGEN lahjaksi antamaa pyhyyttä.”

    Jumala on asettanut Kristuksen seurakunnan pääksi. Hänen kirkkaus tulee seurakunnan omaisuudeksi.

    • Miksi laitat lainausmerkit hämmentyneeseen? MInä tarkoitan ihan oikeaa hämmennystä, epätietoisuutta, ymmällään oloa. Mitä taas kysymysmerkkiin tulee, sillä merkitään lause kysymykseksi. – Sarjakuvien symbolikielessä se tosin on todellakin hämmennyksen merkki.

    • ”Tiedän, miksi täällä pahuus vallitsee.” Olet samalla sokea näkemnään hyvää. Mitä pahan valtaan tulee, on hyvä pitää mielessä Jeesuksen sanat: ”Maailmassa te olette ahtaalla, mutta pysykää rohkeina: minä olen voittanut maailman.”

    • Martti Pentti tuot omaa ymmärrystäsi tästä kysymysmerkki/hämmennys, siis minä haluan näyttää että kun puhutaan esim hedelmästä jota todellinen Kristinusko tuottaa niin kun on Jeesuksen sanat Hänen opetuslapsistaan että heidän tunnistetaan keskinäisestä rakkaudesta ja kun joku tuo oppia perisynnistä niin ????? merkeillä haluan näyttää tuon ristiriidan ja järjettömyyden että joku pitää perisynnin alaisia Jeesuksen opetuslapsina.

    • – heidät tunnistetaan keskinäisestä rakkaudesta.

      Pasasen mukaan Jeesuksen seuraajat ovat olemassa, mutta eivät ole Kirkon jäseniä?

    • Kari Paukkunen älä käännä katsetta minuun vaan tutki itse sanaa eli oletko selaisessa seurakunnassa jossa keskinäinen rakkaus vallitsee kaikkien kanssa?

    • Ari Pasanen, älä käännä katsetta minuun, vaan tutki itse sanaa eli oletko sinä sellaisessa seurakunnassa jossa keskinäinen rakkaus vallitsee kaikkien kanssa?

    • Ari

      Miksi puhut itseäsi vastaan.

      Toisaalla annat oman kääntymys-kokemuksesi toisille malliksi muka ainoana oikeana uskoon tulon tavaksi,

      ja TOISAALLA ELI TÄSSÄ
      sitten menet sanomaan: ”–-älä käännä katsetta minuun —-”

      Etkö alkuunkaan huomaa tässä jälkimmäisessä omaa vääristymääsi, missä ihmiskeskeinen usko on kaikkein tärkein?

      Joten

      Anna jo lopultakin kunnia YKSIN JUMALALLE,

      ja lopeta jo ihmeessä kaiken maailman ihmisten mielentilan urkkimisesi ja tähän liittyvä ihmiskeskeisen uskonkäsityksen utelusi!

      Ota todesta se, mitä Jeesus sanoo: pelastuksemme ei riipu meidän ihmisten mahdollisuudesta ja mahdottomuudesta, vaan yksistään Jumalan voimasta ja hänen teostaan, YKSISTÄÄN JUMALAN!

      Matteuksen evankeliumi:

      19:26 Niin Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: ”Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista”.

      Markuksen evankeliumi:

      10:27 Jeesus katsoi heihin ja sanoi: ”Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle; sillä Jumalalle on kaikki mahdollista”.

    • Kari

      Kiitos kun huomautit, miten Ari osoittaa rakkauttaan KAIKILLE, eli siis käytännön tasolla osoittamalla omassa kolossaan asuessaan konkreettista lähimmäisenrakkautta jollekin Tyynen Valtameren atollilla asuvalle ihmiselle, jota hän ei ole koskaan nähnytkään eikä hänestä edes kuullutkaan.

      Joten aivan arkitodellinen kysymys herää tästä elämää pakenevasta asenteesta:

      ”Miten tällaista voi kutsua aidoksi lähimmäisensä rakastamiseksi? ”

    • Piikikkäästi voisi tokaista, että lähimmäisen rakastamisesta on siirrytty rakastamaan kauimmaista. Näin lienee pakko toimia, jos ei siedä lähimmissä pienintäkään raadollisuutta ja vajavaisuutta. Niitä kun on meissä jokaisessa.

  2. Mielenkiintoista kun minun vaatimattomat sanani saavat aikaan tuollaisen vastustuksen, siis enhän ole ”vihaamassa” ketään vaan näyttämässä Tietä iankaikkiseen elämään.

    Vai että oikein julistaisin ”kaukorakkautta”, siis kun Jumala näytti minun omat syntini joita olin niin paljon tehnyt niin samalla kun Hän armahti niistä niin antoi ymmärryksen että jos minä, joka sain niin suuret synnit anteeksi, velkoisin toisilta heidän pieniä syntejä niin Jumala myös velkoisi minun ennen tehdyt synnit. Tämä tarkoittaa sitä että vaikka joku ihminen jopa uhkaisi minun henkeä niin en tekisi vastarintaa vaan rakastaisin häntä, ei maailmassa ole mitään niin arvokasta joka saisi minut puolustamaan sitä väkivalloin vaan kaikkia ihmisiä tulee rakastaa olivatpa kaukamailla tai ihan liki.

    • Ari

      Kun näin kaunein sanoin puhut rakkaudesta toisia kohtaan, niin miksi tämä ei saa myös toteutua sinun elämässäsi, vaan vastoin äsken sanomaasi äidyt tuomitsemaan Kristukseen uskovia väittämällä meidän luottamuksen panemistamme Kristuksen täytettyyn sovintotyöhön, jonka luottamuksen lujana perustana on meidän jo pyhässä kasteessa saamamme koko elämään ulottuva syntien anteeksiantamus, jonka meille on Jumala itse ojentanut ja jota hän jokapäiväisessä parannuksessa ylläpitää suloisessa jo kasteen lahjana saamamme Pyhän Hengen lahjana niin, että saamme rohkeasti elää koko elämämme uskossa, toivossa ja rakkaudessa.

      Siis toisin sanoen

      Milloin tuo väittämäsi ”rakkaus” muuttuu käytännön tasolla rakkaudeksi, niin että jätät Kristuksesta luopuneisuutesi eli kirkosta erillään olemisen ja liityt aitoon yhteyteen eli siis liityt Kristukseen eli hänen ruumiiseensa eli siis kirkkoon.

    • ”Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka joku ihminen jopa uhkaisi minun henkeäni, en tekisi vastarintaa, vaan rakastaisin häntä.” Eihän rakkaus ole tällaista passiivista pahuuden ja vihan välttämistä! Se on määrätietoista toimimista lähimmäisten auttamiseksi, puolustamiseksi ja rohkaisemiseksi.

    • Ari

      Ihmiskunnan perisynnin takia maailman suurimmat pahuudet on saatu aikaan siksi silloin, kun niille ei riittävän ajoissa ole aktiivisesti pantu hanttiin.

      Esimerkiksi Hitler pahoitti mielensä siitä, että hän ei vielä 50-vuotispäiviinsä mennessä ollut onnistunut samaan aikaan sotaa. Tämän hän lausui sen jälkeen, kun länsimaat olivat saaneet aikaan rauhanomaisen sopimuksen Tšekkoslovakian saksalaisalueiden miehityksen jälkeen.

      Eli opetuksena sinulle Ari

      Kun Itävallan ja Tšekkoslovakian osan miehitysten varoittavaa hälytyskellojen soittoa ei otettu tosissaan, niin noin 450 miljoonan eurooppalaisen piti päätyä sodan kauhujen kokemiseen.

      Niinpä

      Pitää ottaa jokainen tilanne erikseen ja mietittävä mitä missäkin tilanteessa tarvitaan, jotta kokonaisratkaisun olisi mahdollisimman rakkaudellinen.

    • Matias Roto niinpä niin, kuka siis määrittelee mikä on se uhka joka tulee poistaa?

      Oliko sakasa ns ”kristillinen” maa? Entäpä kuinka olisi tullut toimia oikein” niitä ns ”kristillisiä maita kohtaan jotka liittyivät saksan puolelle?

      Näinkö levitetään rakkauden sanomaa, väkisin ja väkivallalla?

      Voiko ihmisiä saada rakastamaan pakolla?

    • Ari

      On tilanteita, missä roistot eivät lopeta muutoin kuin pakolla.

      Näin kävi mm Saksan talonpoikaiskapinassa 1524-25. Kapinalliset lopettivat ryöstönsä, varastelunsa, tappamisensa ja raiskaamisensa jne vasta, kun esivallan sotavoimat voittivat heidät. Siinä tilanteessa jotkut yritivät lyödä moraalista kiilaa esivallan joukkoihin julistamalla ettei esivallan ole lupa käyttää väkivaltaa eikä kristitty voi kantaa asetta ym seikkoja, joila esivallan toimintaa järjestyksen palauttamiseksi yritettiin kyseenalaistaa.

      Tuon propagandan jälkiaallokko ulottuu meidänkin aikaamme, esimerkiksi sinun perustelusi, Ari, ovat peräisin tuon samaisen ideologisen propagandan keksimien ajatusten pohjalta lähtöisin, toki ajan oloon edelleen hiljakseen jonkin verran edelleen muovattuja kunkin vuosisadan olosuhteiden vaikutuksesta.

      Muista että sinun kasteoppisi teorian vuosina 1525-1527 keksimä ja opiksi kehittämä Hubmeier sai kuolemantuomion 10.3.1528 nimenomaan kapinallisena.

    • ”Enhän ole vihaamassa ketään, vaan näyttämässä Tietä iankaikkiseen elämään.” Sinun sanomasi, Ari Pasanen, on suurelta osalta se, että tuota Tietä jo kauan vaeltaneet ovatkin erehtyneet ja eksyksissä. Annat ymmärtää, että vain sinä itse olet oikeassa. Jollei se ole suoranaista vihaa, on se kuitenkin koppavaa halveksuntaa.

  3. Sitten vielä Martti Pentin kommentin osaan mitä rakkaus on:”” Se on määrätietoista toimimista lähimmäisten auttamiseksi, puolustamiseksi ja rohkaisemiseksi.””

    Ensinnäkin kuka on lähimmäisemme, ovatko ne jotka meitä rakastaa vai ovatko myös ne jotka meitä vihaavat ja haluavat meille pahaa?

    Nyt kun ajatellaan ääripäätä eli puolustaa lähimmäisiämme jopa väkivallalla, niin voinko pelastaa lähimmäiseni eli pelastaa hänet taivaaseen sillä että puolustan häntä väkivallalla, en voi, enhän voi ketään pelastaa muutenkaan.

    Entäpä kuinka käy sen jonka tappaisin puolustaessani jotain, pelastuuko hän? Eikö Jeesus ole kuollut hänenkin puolestaan ja voisinko minä sanoa että hänen tekonsa on niin paha ettei hän saa elää ja mahdollisesti kuulla evankeliumin ja pelastua, minäkö olisin tuomari????

    Missä on turvani ja kenen käsiin jätän lähimmäiseni, onko ne omissa käsissäni, ei, vaan Jumalan käsissä ja Häneen turvaan niin itseni kuin lähimmäiseni, ei Hän tee virheitä.

    • Ei se käytännön lähimmäisenrakkaus ole tätä ihmeellisempää rakettitiedettä: ”Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.” Lähimmäiseni on se kohtaamani ihminen, joka tarvitsee sellaista, minkä voin hänelle antaa.

    • Ari

      Sekoitat sen kuinka ihmiselle annetaan pelastus, nimittäin Jumalan sanan saarnan ja pyhien sakramenttien välityksellä, joita Pyhä Henki käyttää armovälineinä oman tahtoNSA mukaan,

      ja sen mikä tehtävä yhteiskunnan järjestyksen ylläpidolla on, nimittäin estää PAHAN teko yhteiskunnan jäseniä kohtaan.

      Yhteiskunnan RAKKAUDEN työ tulee siinä, että pahan teko estetään, tarvittaessa vaikka pakkotoimia käyttäen.

      Kaikissa tilanteissa ei kuka tahansa pysty siihen, mitä meidän jo edesmennyt ystävämme Kamerunissa, Kansallisen poliisikorkeakoulun professori, sai aikaan erään yhteen taloon tunkeutuneen varkaan pidättämisessä. Hän oli aamulenkillä, kun kuuli tapauksesta ja sai vinkin kuka se oli. Lenkkivarusteissaan hän meni tuon varkaan luo kuin olisi ollut kuka tahansa ohikulkija, mutta hyvin nopeasti sai toisen ymmärtämään, että tämä oli saatu kiinni rysän päältä. He kävelivät varkaan kotiin rinnakkain kuin kaverukset. Tapasivat varkaan äidin, joka alkoi keskustella poikansa kanssa toisella kielellä, jota tuo professori kuitenkin ymmärsi.

      Koko kuulusteluun tarvittavat tiedot olivat tulleet esille tuon käynnin aikana. Juttu saattoi mennä eteenpäin ilman, että tuo pidättäjä oli kädellään koskettanut pidätettävään. Pidätetty totteli pidättäjäänsä kuin tottelevainen koira kouluttajaansa.

      Mutta huomaapa tämä: Kyseessä oli huippuluokan ammattilainen, joka hallitsi hommansa alusta loppuun niin, ettei hänen tarvinnut käyttää pienintäkään ulkonaisen voiman osoitusta, vaan hän osasi poistaa kiinniotettavan halun ryhtyä vastustamaan omaa pidätystään missään vaiheessa.

  4. Mikä on vielä vastausta vailla niin kuinka ja milloin lapsi saa kyvyn erottaa valheen Totuudesta eli alkaa kuulemaan Jeesuksen äänen?

    Kun ajattelee eri uskontoja niin kuinka niissä kun vauva syntyy niistä johonkin niin kun vanhemmat alkavat opettamaan/totuttamaan omaan uskoonsa niin eikö silloin kaikki mikä on Raamatun sanan vastaista ole valhetta eli ei taida vauvat kasvaessaan luonnostaan kuulla Jeesuksen ääntä?

    • Ari

      Väärinkäytät sanaa ”valheellinen”, koska kuvittelet uskon edes jollakin tavoin riippuvan ihmisen omista teoista tai ihmisen omista valmiuksista.

      Tällä osoitat ainoastaan sen, että sinun järjestelmässisi ihminen ITSE muka voisi valita, hyppääkö hän maan kamaralta ikuisen taivaan saliin. Rakennuksesi kaatuu sitä Jeesuksen sanaa vastaa, että tällainen on ihmiselle mahdoTONTA, mutta että Jumalalle kaikki on mahdollista.

      Markuksen evankeliumi:

      10:27 Jeesus katsoi heihin ja sanoi: ”Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle; sillä Jumalalle on kaikki mahdollista”.

    • Ari

      Kuinka kummassa väännät tuon kohdan sellaiseksi, että ihminen voisi pelastua oman ratkaisunsa varassa.

      Etkö todellakaan huomaa, että EDELLÄ Pietari kysyy KUKA voi pelastua.

      Tähän Jeesus vastaa ETTEI KUKAAN,

      joka luottaa omaan voimaansa, omaan kykyynsä tai omaan VARALLISUUTEENSA tai MIHINKÄÄN MUUHUN OMAANSA, eikä auta muukaan OMA HURSKAUS, EI EDES PUHTAIN TAI PARHAINKAAN ELÄMÄN ELÄMINEN

      10:20 Mutta hän sanoi hänelle: ”Opettaja, niitä kaikkia minä olen noudattanut nuoruudestani asti”.

      Ja sitten vielä olet kuin alakoulun ekaluokkalainen joka kinaa opettajaansa vastaan, kuvitellessaan olevansa viisaampi kuin opettajansa, kun kehtaatkin väittä ETTÄ MUKA EDELLÄ olisi puolustettu sinun oikosulkujesi mukaista väärinymmärtämistäsi.

    • Matias Roto siis mielestäsi tuossa ei rikas mies kieltäytynyt siitä mitä Jeesus sanoi eli lopulta ei lähtenyt seuraamaan Jeesusta?

    • Ari

      Parempi kuin paeta omia ongelmiaan heijastamalla ne toisten vioiksi, on kohdistaa elämän tärkeimmän kysymyksen toimivuus omalla kohdallaan.

      Miksi sinä yhä edelleen olet jättänyt Jeesuksen seuraamisen hylkäämällä hänen ruumiinsa maan päällä eli Jumalan kansan yhteydessä elämisen eli siis KONKREETTISEN OPETUSLASTEN JOUKOSSA KULKEMISEN kirkon ulkopuolelle siirtymällä.

      Sinun olisi siis aihetta pohtia OMAA ASEMAASI tuon rikkaan miehen esimerkin kohdalla.

      Ensinnäkin sinä väitä eläväsi hyvää ja hurskasta elämää eli tottelevasi Jumalan tahtoa, KUTEN väitti myös tuo rikas mies

      ja toiseksi TEET KUIN TUO RIKAS MIES, etkä ole kulkemassa nykyajan Jeesuksen oppilaitten kanssa samassa ulkonaisessa elämän jokapäiväisessä elämässä elettävää samaan porukkaan kuulumista KIRKON ELI JEESUKSEN RUUMIIN eli siis Jeesuksen opetuslasten kanssa. Kuten tuon muinoin eläneen ongelmana oli tämä KONKREETTISEN PORUKAN MUKANA KULKEMINEN, NIIN MYÖS SINUN TAPAUKSESSASI ON TASAN TARKKAAN SAMA VIKA, KUN ET OLE KIRKON JÄSEN.

      Tuo kehotus ”SEURAA MINUA” ei ollut moraalinen kehotus, koska tuo rikas mies oli JO LAPSUUDESTA ASTI elänyt sellaista parempaan elämään pyrkimistä, jota sinä olet yrittänyt noudattaa vasta jonkun aikaa elämäsi ulkonaisia virheitä ruokottuasi.

      Tuo seuraa minua -kehotus oli kutsu KONKREETTISEEN ULKONAISEEN PERUKASSA KULKEMISEEN YHDESSÄ JEESUKSEN OPETUSLAPSTEN KANSSA.

    • Ari

      Olenhan minä rauhallinen, mutta miksi sinä puhut moraalisesta tai ihmisen mielessä olevasta ”seuraamisesta”, etkä huomaa, että kyseessä oli aivan konkreettinen kahdella jalalla Jeesuksen oppilaitten mukana kulkemiseen ryhtymisestä. Joten opettele lukemaan tekstiä niin kuin se on kirjoitettu eikä siinä kuin sen omissa mielikuvituksesi pyörteissä kuvittelet.

    • Ari

      Miksi puhut tekstini ”virheistä”? Kiitos että huomasit tekstissäni olleen virheen.

      Kirjoitin ”samalla”, kun olisi pitänyt kirjoittaa ”samassa”. Teen korjauksen siitä.

      Jos kuvittelet muuta osaa tekstistä virheelliseksi, niin käsityskyvyssäsi on suuria puutteita.

  5. Ari

    Jotta pääsisit keskustelemaan uskon kannalta keskeisemmistä kysymyksistä, niin suosittelen sinua osallistumaan uusimpaan blogiini, koska sen tekstin yhteys kirjeen ensimmäisessä luvussa kertoo , missä vaiheessa meidän elämämme pelastuksen RATKAISU on tehty. Se on tehty jo ennen maailman luomista.

    Efesolaiskirje luku 1

    Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä! Hän on siunannut meitä kaikella Hengen siunauksella, taivaallisilla aarteilla Kristuksessa. Jo ennen maailman luomista hän on VALINNUT meidät Kristuksessa olemaan edessään pyhiä ja nuhteettomia Kristuksesta osallisina. Rakkaudessaan hän näki hyväksi jo edeltä määrätä meidät yhteyteensä, omiksi lapsikseen, Jeesuksen Kristuksen tähden. Ylistetty olkoon hänen armonsa kirkkaus, kun hän antoi meille rakkaan Poikansa!

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25