Kuva kotoamme
Elämässä tapahtuu muutoksia. Maailma muuttuu. Uuden kohtaamisessa voi esiintyä erilaisia tuntemuksia. Toiset pelkäävät, toiset odottavat mielenkiinnolla.
Tämän vuoden 2024 Nobelin kirjallisuuden palkinnon saanut Han Kang sanoo: ”Jokainen hetki on harppaus jatkuvasti uusiutuvan, läpinäkyvän jyrkänteen reunan ylitse ajan äkkijyrkällä äärellä.” (s. 9. Valkoinen kirja. ISBN 978-951-24-1329-4)
Tuomiosunnuntai kertoo, mitä tuleman pitää. Miten maailmamme muuttuu. Mikä jää taakse, ja mitä uutta tulee tilalle. Kirkon näköala suuntautuu tulevaisuuteen luottavasti. Pyhä Henki johtaa kristikuntaa eteenpäin, taivaan iloa kohti. Nikaian tunnustus sanoo tulevaisuudestamme näin:
”Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.”
Sunnuntai 24.11.2024
Tuomiosunnuntai eli Kristuksen kuninkuuden sunnuntai
Kristus, kaikkeuden Herra
Kirkkovuosi on päättymässä. Julistamme Jeesuksen paluuta kunniassaan. Vapahtajamme näyttää kaiken valtansa. Tämä maailmankautemme päättyy. Uusi alkaa. Kristuksen tullessa takaisin paha loppuu ja Jumalan hyvyyden kausi alkaa.
Epistolassa aluksi kuvataan valtaistuin. Se on täynnä kunnian säteilyä, kirkkauden loisteesta valkoinen. Tässä saa täyttymyksensä luomisen ensimmäiset sanat: ”Tulkoon valo!”
Minä näin suuren valkean valtaistuimen
ja sen, joka sillä istuu.
Kristus ottaa vallan. Hänen hyvyytensä muuttaa kaiken. Kaikki luodaan uudestaan. Alkaa koko luomakunnan muutos. Kaikki uusiutuu.
Kristuksen takaisin tulon vaikutus koskee koko olevaisuuttamme. Langenneen maailman vaivat, surut ja murheet jäävät taakse. Pahuuden alkuperä Perkele saa tuomionsa. Kuolema ja Kuoleman valtakunta menettävät otteensa.
Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa,
Jumalan kansalle avautuu uusi elämä uudessa todellisuudessa. Silloin katoavaisuus jää syrjään ja ikuinen elämä pääsee valtaan, kun kuolema poistetaan ja tuonela romutetaan. Tulisen järven sanoma on, että Kuolema ja Tuonela henkivaltoina poistuvat. Ne eivät enää pääse vaurioitaan aiheuttamaan Jumalan työn vahingoittamiseksi. Niin kuin puutarhaa siivotessa voidaan roskia polttaa, niin Jumalan luomakuntakin palautuu, vapautuu kahleistaan ja saa loistaa kauneuttaan täydellä terällä, ilman pienintäkään elämää uhkaavaa pahan kosketusta. Alkuperäisen luomisen toteamus tulee uudelleen, jäädäkseen: ”Jumala näki, että niin oli hyvä.”
Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen.
Kun vanha rakennus pääsee elinkautensa loppuun, niin se puretaan ja sen tilalle rakennetaan uusi. Tämä uusi vastaa uuden toimintakauden tarpeita ja se toimii paremmin. Näin myös koko maailmankaikkeus uudistuu, kun vanha taivas ja vanha maa siirtyvät uuden taivaan ja uuden maan edeltä syrjään, ja saamme siirtyä uutuuttaan hohtavaan luomakunnan iki-iloon, Jumalan hyvyyden kasvoja katsomaan, uuden luomisen lumoavan loisteliaiden sulosäihkeiden kirkkaudessa riemuiten ilakoimaan taivaan riemussa.
Minä näin uuden taivaan ja uuden maan.
Tunnustuskirjamme kertovat, että Paholainen ei hallitse helvetissä, vaan päin vastoin, helvetti on Jumalan rangaistus sen tekemästä pahasta. Näin se ei enää pääse vaivaamaan Jumalan kansaa eikä pilaamaan uuden maailman täydellisyyttä. Augsburgin tunnustus sanoo:
”XVII Kristuksen tuomiolle tulo
Edelleen seurakuntamme opettavat, että Kristus on aikojen täyttyessä ilmestyvä tuomiolle ja herättävä kaikki kuolleet; hurskaille ja valituille hän antaa iankaikkisen elämän ja pysyvän ilon, mutta jumalattomat ihmiset ja perkeleet hän tuomitsee ikuiseen piinaan.”
Toinen lukukappale eli epistola Ilm. 20:11–21:1
Johanneksen ilmestyksestä, luvuista 20 ja 21
Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu.
Hänen kasvojensa edestä pakenivat maa ja taivas,
eikä niistä jäänyt jälkeäkään.
Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä.
Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja,
ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty,
kukin tekojensa mukaan.
Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa,
ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.
Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen.
Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi.
Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuohon tuliseen järveen.
Minä näin uuden taivaan ja uuden maan.
Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet,
eikä merta ollut enää.
Martti Pentti tuolla toetaa:””Tuomitaan tekojen mukaan ja armahdetaan Kristuksen vuoksi. Onhän tämä vähän vaikeaa ymmärtää.””
Sanotaanko noin Ilmestyskirjassa, mielestäni ei vaan että jokainen tuomitaan tekojensa mukaan, onko tätä vaikea ymmärtää, taitaa olla.
Ari
Edelleenkin sinä teko-oppeihisi keskittyessäsi et huomaa sitä että pelastus on Jumalan oma teko. Yllä olevassa tekstissähän sanotaan, että nimet ovat ELÄMÄN KIRJASSA.
Jo Psalmeissa puhutaan elämän kirjasta, johon päästää JUMALAN VANHURSKAUDEN TÄHDEN ja jossa YHTETYDESSÄ YHDESSÄ YLISTETÄÄN JUMALAA.
Psalmit:
69:28 Lisää heille rikosta rikoksen päälle, ja SINUN VANHURSKAUTEESI he älkööt pääskö.
69:29 Pyyhittäköön heidät pois elämän kirjasta, älköönkä heitä kirjoitettako vanhurskasten lukuun.
69:30 Mutta minä olen kurja ja vaivattu, suojatkoon minua SINUN APUSI, Jumala,
69:31 niin minä veisuulla kiitän Jumalan nimeä ja ylistän häntä kiitosvirsillä.
Saman viestin Jeesus antoi opetuslapsilleen jo silloin, kun nämä iloitsivat lähetysmatkojensa suurista saavutuksista. Silloinkin hän painotti nimien olemisesta elämän kirjassa.
Luukkaan evankeliumi:
10:20 Älkää kuitenkaan siitä iloitko, että henget ovat teille alamaiset, vaan iloitkaa siitä, että teidän nimenne ovat kirjoitettuina taivaissa.”
Ilmestyskirjassa nimenomaan kaste liittää meidät elämän kirjaan. Siinä alkukirkon tapa pukea vastakastettu valkeaan vaatteeseen kuvaa koko kastetoimitusta. Meidän aikanamme tuo kastepuku pannaan vauvalle päälle jo ennen kastetoimitusta aivan käytännön syistä. Näin ei vauvan vaatteiden vaihtoa tarvitse tehdä kesken toimituksen.
Ilmestyskirja:
3:5 Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä.
Huomaapa tämä USKON LAHJA: KASTEESSA MEIDÄT LIITETÄÄN ELÄMÄN KIRJAAN.
Ari
Huomaapa sana ”MYÖS” tässä lauseessa, jonka olen ylle pannut.
Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja,
Huomaa myös ketkä tuomitaan eli sen vastakohtana siis kuka pääsee taivaaseen nauttimaan siitä, ettei Perkele eikä kuolema eikä mikään paha enää pääse heitä häiritsemään eikä siis pilaamaan heidän täydellistä onneaan.
Jokainen, jonka nimeä EI LÖYTYNYT elämän kirjasta, heitettiin tuohon tuliseen järveen
Luuletko, Ari Pasanen, että selviäisit tuomiolta, jos sinun tekojasi ruvettaisiin penkomaan? Niin se vain on on, että sinunkin ainoa toivosi pelastua on pukeutua Kristuksen vanhurskauteen. Omastasi ei ole mihinkään. ”Kun kuitenkin tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia tekoja vaan uskomalla Jeesukseen Kristukseen, olemme mekin uskoneet Jeesukseen Kristukseen, jotta tulisimme vanhurskaiksi häneen uskomalla emmekä tekemällä lain vaatimia tekoja (Gal. 2:16).”
Martti
Kiitos kommentistasi
Otat erinomaisesti esille hyvin selkeän raamatunkohdan.
Martti Pentti toteat:”” jos sinun tekojasi ruvettaisiin penkomaan? ””
Siis et ilmeisesti lukenut tai et ymmärtänyt lukemaasi kun Ilmestyskirjassa sanotaan selkeästi:””Kaikki tuomitaan tekojensa mukaan”, siis ei tuossa ole että teidän tekoja ei ”pengottaisi” vai onko?
Mikä tulee tuomitsemaan kaikki, eikö Jeesus sano selkeästi:
Joh. 12:48
Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
Siis ensimmäinen sana jonka ihminen voi katsoa ylen on juuri ””Tehkää parannus” eli kun ihminen sanoo ettei MINUN tarvitse kun minulla on jo Lutherin lupaukset ja vauvakaste niin ei minun tarvitse enää mitään enkä minä pystykkään, sen kieltää Luther.
Ari
Kuvittelet tehneesi kääntymyksen.
Koska et kuitenkaan seuraa Jumalan kansan eli kirkon mukana, niin kääntymyksesi hedelmät tulevat tässä suuntauksessasi esiin. Olet kääntänyt selkäsi sille Jumalan kansalle joka Herran siunauksen sanamuodon mukaan on YKSI KANSA Jumalan silmissä.
Ja huomaapa vielä Raamatun opetus siitä, KUKA KÄÄNTYY silloin kun ihminen Jumalan kansan JÄSENENÄ pääsee osalliseksi Jumalan siunauksesta.
4.Mooseksen kirja:
6:24 Herra siunatkoon SINUA ja varjelkoon SINUA;
6:25 Herra valistakoon kasvonsa SINULLE ja olkoon SINULLE armollinen;
6:26 HERRA KÄÄNTÄKÖÖN KASVONSA SINUN PUOLEESI ja antakoon SINULLE rauhan.
6:27 Näin he laskekoot minun nimeni israelilaisten ylitse, ja minä siunaan HEITÄ.”
Matias Roto toteat minulle:””Kuvittelet tehneesi kääntymyksen.””
Siis jos tarkoitat ”kääntymyksellä” parannusta niin en minä sitä kuvittele tehneeni vaan olen todella tehnyt sen.
Oletko sinä sitten ITSE TEHNYT nainitsemasi ”KÄÄNTYMYKSEN”?
Ari
Edelleen intät Jumalan sanaa vastaan.
Et siis ymmärtänyt edellä korostamaani MYÖS -SANAA. Se nimitäin ilmaisee, että ne jotka ovat Kristuksessa eli siis Jumalan kansan jäseniä eli joilla on nimi Karitsan elämän kirjassa, pääsevät taivaaseen, mutta ne toiset, joiden nimi EI OLE Jumalan kansan jäsenten luettelossa tuomitaan tekojensa mukaan.
Matias Roto siis se joka päättää kastattaa vauvansa samlla ”kirjoittaa” vauvan nimen elämänkirjaan, näinkö se niinkuin käytännössä menee?
Väitätkö siis että nimi kirjoitetaan kasteessa sinne elämänkirjaan kaikille vauvoille? sitten vielä ettei sitä pyyhittäisi pois?
”Ihminen sanoo, ettei minun tarvitse, kun minulla on jo Lutherin lupaukset ja vauvakaste. Ei minun tarvitse enää mitään enkä minä pystykään. Sen kieltää Luther.” Onpa taas väärinkäsityksiä korjattaviksi! Luterilaiset eivät turvaudu Lutherin lupauksiin eivätkä tottele hänen käskyjään ja kieltojaan. Lutherin elämäntyön keskeinen tavoite oli kääntää Raamattu kansan kielelle, painaa se monien saatavaksi ja opettaa ihmiset sitä itse lukemaan. Häntä seurannut Mikael Agricola teki saman palveluksen suomen kielelle ja suomalaisille. Jumalan upaukset, käskyt ja kiellot löytyvät Raamatusta. Kristityn tarvitsee parhaansa mukaan toteuttaa Jumalan tahtoa, vaikka ei siihen täysin pystykään. Raamatusta löytyy myös opetus kasteesta, johon ei liitetä mitään ikään tai muuhun ihmisen ominaisuuteen liittyviä ehtoja.
Ari
Nimi kirjoitetaan elämän kirjaan silloin kun ihminen kastetaan.
Tässä ei ole minkäänlaista ikärasismia ei puoleen eikä toiseen.
Sen sijaan Raamattu sanoo, että kaste on YKSI.
Martti
Kiitos puheenvuorostasi ja siinä olevista viisaista ajatuksista
Kuuntelimme rakkaani Coletten kanssa TV:stä illan RSO:n konsertin hetki sitten 22.11.2024.
Sitä ennen kuuntelin äänikirjana Roomalaiskirjeen bulgarian kielellä.
https://www.wordproject.org/bibles/audio/39_bulgarian/b45.htm
Olen hankkinut bulgarian kielisen Raamatun jo 8.6.1987.
Ja sitäkin ennen kuuntelin äänikirjana Roomalaiskirjeen bengalin kielellä.
https://www.wordproject.org/bibles/audio/22_bengali/b45.htm
Minulla on ollut bengalin kielinen Raamattu jo vuosikymmeniä.
93V/97/972-5.575-1987-KBS
Hyvää yötä
Jeesus myötä
Äläkä unohda lähetystyötä
Teillä on mielenkiintoinen ”uhri” käsitys eli Jeesuksen uhri sovittaa kaikki vauvan aikuisena tekemät synnit, siis missä tämä sanotaan Raamatussa?
Minä ymmärrän uhrin olevan jo tehdyistä synneistä, eikö juutalaiset uhranneet menneistä synneistä ja niin lakikin käski, ei etukäteen tulevia syntejä varten.
Entäpä kun Raamatussa sanotaan:
Hepr. 10:26
Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
Teillä on vielä mahdollisuus tehdä parannus sillä ette ole ”tulleet” totuuden tuntoon vaan olette tietämättömiä, siis Jeesus rukoili ristiinnaulitsijoidensakkin puolesta:
Luuk. 23:34
Mutta Jeesus sanoi: ”Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät”.
Siis on syntiä joka ei ole kuolemaksi ja on sitten syntiä joka on kuolemaksi eli kadottaa jopa uudestisyntyneen.
Ymmärrän ärtymyksenne kun olette varmasti liki synnittömiä ja teette sen mitä kirkko opettaa, mutta ei minkään laitoksen jäsenyys pelasta vaan ainoastaan Jeesuksen sanoissa on iankaikkinen elämä.
Ari
Kovin on sinulla rajallinen ja lyhytnäköinen käsitys rakkaan Vapahtajamme sovintotyöstä.
Etkö tajua että kaste liittää hänen sovintotyöhönsä. Kasteessa siis meidät pestään puhtaaksi synneistämme. Kastepuku on Ilmestyskirjan VALKEA VAATE. Se on merkki siitä että meillä sama JUMALAN KARITSA antaa syntimme anteeksi aina iäisyyttä myöten.
Ilmestyskirja:
7:17 sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.”
20:15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.
22:1 Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
Kaste siis vaikuttaa meihin TULEVAISUUDESTA KÄSIN. Luovu siis materialistisesta perusfilosofiastasi ja avaudu näkemään JUMALAN TEOT koko laajuudessaan, ajasta ennen ajan alkua aina aikaan sen jälkeen kun aika lakkaa ja iäisyys on loputon ilo Herramme luona. Kasteemme rajaton Jumalan rakkauden ilmaus iankaikkisuuteen meitä kuljettamassa.
Matias Roto toteat:””Etkö tajua että kaste liittää hänen sovintotyöhönsä””
Nyt tuli kyllä todella suuri vääristys, siis eikö Jeesus sovittanut koko maailman yhdellä kertaa eikä siihen voi kukaan lisätä mitään millään ihmisen teoilla. Missään kohden Raamatussa ei puhuta että vasta kaste liittäisi tuohon sovitukseen.
Ari
Eihän kaste ole uusi sovitustyö, vaan ainoastaan se tapahtuma, missä meidät liitetään Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.
Roomalaiskirje:
6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6:6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
6:7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
6:8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
6:9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
6:10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
6:11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
”Ymmärrän ärtymyksenne, kun olette varmasti liki synnittömiä ja teette sen mitä kirkko opettaa. Ei minkään laitoksen jäsenyys kuitenkaan pelasta. Ainoastaan Jeesuksen sanoissa on iankaikkinen elämä.” En tiedä Matias Roton tunteista, mutta minä olen vuoksesi lähinnä huolissani, Ari Pasanen. Olemme toistuvasti kuvanneet itseämme jatkuvasti Jeesuksen armoa tarvitseviksi syntisiksi. Onhan kirkkokin tätä meille opettanut, mutta ennen kaikkea sitä meille tähdentääå Pyhä Henki. Kristuksen kirkko on eri asia kuin aikaan ja paikkaan sidottu kirkkolaitos. Suomen kirkon jäseninä olemme tosin myös pyhän ja yhteisen kirkon jäseniksi kastettuja. Se jäsenyys pelastaa. Jeesuksen sanoissa on todellakin iankaikkinen elämä. Se ei tarkoita, että niihin sanoihin itseensä takertuminen toisi elämän vaan niihin sanoihin uskominen ja niissä sanoissa ilmaistuun Jumalan rakkauteen turvaaminen.
Ari
Ota opiksesi myös tämä. Kaste ei ole ihmisen VAAN JUMALAN, PYHÄN HENGEN TYÖ. Samoin ehtoollisen syöminen ja juominen on PYHÄN HENGEN TYÖ.
1.Korinttolaiskirje:
12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Kasteessa me pukeudumme Kristukseen. Kastepuku on tämän Kristukseen pukeutumisen vertauskuva. Se julistaa Kristuksen vanhurskautta. Se siis on vanhurskauden vaate.
Galatalaiskirje:
3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Ilmestyskirja:
19:8 Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus.”
Martti
Kiitos puheenvuorostasi
Huolissani minäkin olen ollut Arista. Hän on kuin sellainen raukka, joka on pudonnut meraan valtamerilaivasta, mutta on tähän mennessä kieltäytynyt tarttumasta pelastusrenkaaseen päästäkseen takaisin pelastuksen alukseen.
Panen tähän vielä Arille suunnattua opetusta:
Tunnustuskirjoihimme kuuluvassa Isossa katekismuksessa Luther kertoo tästä kasteen pelastuksesta KOKO ELÄMÄN AJAN vaikuttavana pelastuksen ojennuksena.
Luther sanoo:
Olen puhunut tästä sen vuoksi, ettei kukaan vain päätyisi siihen käsitykseen, että kaste on ollutta ja mennyttä, siitä ei muka ole meille uudelleen syntiin langettuamme enää mitään hyötyä. Tästä käsityksestä seuraa, ettei kasteessa nähdä muuta kuin ohimennyt tapahtuma. Tämä on kauan ollut käsityksemme ja olemme siihen tottuneet. Juurensa se varmasti juontaa siitä pyhän Hieronymuksen kirjoituksesta, jossa sanotaan: ”Katumus on toinen lankku, jonka varassa uiden meidän on pelastauduttava rannalle, kun laiva on haaksirikkoutunut”, nimittäin se laiva, johon me kristikuntaan liittyessämme astumme purjehtiaksemme sillä toiselle rannalle. 26 Tällainen käsitys on kuitenkin riistänyt kasteelta käytön, niin ettei se voi meitä auttaa. Siksi on väärin ilmaista asia tuolla tavalla: eihän laiva voi hajota, koska se on Jumalan säädös eikä meidän tekomme. Niin voi kyllä käydä, että me liukastumme ja putoamme laivasta. Mutta jos joku putoaa, varautukoon uimaan laivan luo ja tarrautumaan siihen kiinni, kunnes pääsee sinne takaisin. Siinä hän voi sitten jatkaa aiemmin aloitettua matkaa.
Nyt siis käsitämme, miten äärettömän suurenmoinen asia kaste on. Se tempaa meidät Perkeleen kidasta, omistaa meidät Jumalalle, kukistaa synnin ja ottaa sen pois. Joka päivä se sitten vahvistaa uutta ihmistä ja jatkaa vaikutustaan, kunnes pääsemme tämä elämän kurjuudesta iankaikkiseen ihanuuteen. Siksi jokaisen on pidettävä kastetta joka päivä päälle puettavana vaatteena. Sitä hänen on kannettava aina, mikäli hän mielii, että hänestä jatkuvasti löytyisi uskoa ja sen hedelmiä, että hänen vanha ihmisensä tukahtuisi ja että uusi varttuisi hänessä. Jos me näet aiomme pysyä kristittyinä, meidän on harjoitettava sitä tekoa, joka on tehnyt meidät kristityiksi. Jos joku lankeaa siitä pois, hänen on palattava siihen takaisin. Kristus, armoistuin, ei järky siitä, että teemme syntiä, eikä hän estä meitä palaamasta takaisin luokseen. Samoin pysyvät myös kaikki hänen aarteensa ja lahjansa. Niin myös se syntien anteeksiantamus, jonka olemme kerran kasteessa saaneet, pysyy yhäti voimassa joka päivä koko tämän elämämme, jonka aikana vanha ihminen riippuu meissä kiinni.
https://tunnustuskirjat.fi/ik/4osa.html
Tänään 23.11.2024 olen kuunnellut äänikirjana Roomalaiskirjeen
burmaksi
https://www.wordproject.org/bibles/audio/43_burmese/b45.htm
tšekiksi
https://www.wordproject.org/bibles/audio/32_czech/b45.htm
ja englanniksi
https://www.wordproject.org/bibles/audio/01_english/b45.htm
Illalla vielä kuuntelin Roomalaiskirjeen ranskaksi.
https://www.wordproject.org/bibles/audio/07_french/b45.htm
Ranska on suomen ohella kotikielemme.Coletten kanssa.
Matias Roto olet niin monta kertaa yrittänyt ”opettaa” minulle kielioppia, mutta itse et sitä noudata vaan sinulla on ”oikeus” vääristellä sitä ja näin saada aikaan itsellesi ja opillesi sopivat ns ”todistukset”, siis nyt tuot esille seuraavan:
””Kasteessa me pukeudumme Kristukseen””, siis kuka tuossa laittaa puvun päälle, itse vai joku toinen eli eikö vauva kasteessasi vauvalle pueta päälle ja kun aikuisena kastetaan niin eikö silloin kastettava itse pue?
Ari
Jälleen kerran tartut epäoleellisuuksiin.
Vanhana aikana kastaja puki kastepuvun kastetun ylle kasteen jälkeen merkiksi siitä, että kastettu on saanut osallisuuden Jeesuksen sovintotyön antamasta vanhurskaudesta.
Tämä sanoma ei pätkänkään vertaa muutu vaikka pukeutuminen tapahtuu ennen kastetta eikä siitä, pukeutuuko itse vaiko pukeeko joku toinen tämän kastetun.
Matias Roto siis toetat:””Tämä sanoma ei pätkänkään vertaa muutu vaikka pukeutuminen tapahtuu ennen kastetta eikä siitä, pukeutuuko itse vaiko pukeeko joku toinen tämän kastetun.””
Nythän on kyse siitä mitä tuot ”todisteeksi” opistasi eli kun Raamatussa lukee toisin kuin sinun opissasi niin sinulla on ”oikeus” vääristää Raamatun sanaa omaan oppiisi sopivaksi.
Et hyväksy kun tuon puhdasta Raamatun sanaa vaan väität että minä sitä vääristän kun itse teet sitä jatkuvasti etkä sitä tunnusta.
Siis sinuun sopii se että olipa Raamatun sana mitä tahnsa niin sinun oppisi voi sen kumota. Jopa Ilmestyskirjan sanoja olet valmis muuntelemaan.
18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.
Ari
Älä puhu pöhköjä.
Lukiessa on aina otettava selvää, mitä teksti sanoo. Siis otetaan se mitä sillä on tarkoitettu.
Olen tutkinut Ilmestyskirjaa hyvinkin perusteellisesti.
Käsittämättömien hutiesi perusteella päätellen sinulla on tapana irrotella jakeita miten sattuu saadaksesi niistä ihmisten niskaan heitettäviä linkokiviä.
Matias Roto voisit tietysti näyttää asiallisesti missä ”irroitan” jakeita miten sattuu ja keskustella niistä, todistelusi Lutherin tms ”opettajan” sanoilla ei ole Raamatun sanan vertainen eli ei Luther eikä kukaan ihminen voi kumota Raamatun sanaa.
Ari
Jälleen kerran osoitat tyhmyytesi vertaamalla itseäsi Lutheriin.
Hän oli aikansa oppinein mies, joka aloitti yliopiston opetuksensa filosofian opetuksella ja myöhemmin jatkoi Raamatun tutkimuksen opettajana. Verratessaan itseään aikansa toiseen oppineeseen Erasmukseen, Luther totesi, ettei voi sille mitään, että hän on oppineempi kuin Erasmus.
Hän teki Uuden testamentin käännöksen 1522. Sitä ennen tiedämme ainakin 70 aikaisempaa käännöstä saksaksi joistakin Raamatun osista, mutta erityisosaajien lisäksi niitä ei muutoin tunneta. Yhä edelleen hänen käännöksensä on eniten käytettyjen saksannosten joukossa.
Yliopistoissa sekä teologit että kielentutkijat tekevät yhä edelleen uusia tutkimuksia hänen teksteistään.
Joten Ari hyvä
Yritä opetella edes tiedon alkeita, ettet mene mollaamaan saksalaisen kulttuurin suurmiestä, kun omat opiskelusikin näyttävät laiskuuttasi jääneen sangen vähäiseiksi.
Laiskuutesi vastapainoksi Lutherin työteliäisyydestä yksityiskohta
Mutta hän teki vuosien 1502 – 1522 välillä niin ahkerasti töitä, että LYHIN työpäivänsä oli 12 tuntia.
Matias Roto oliko vastauksesi ”asiallinen” ja näytitkö missä otan irrallennjakeita, et, vaan aloit taas puhumaan aivan sivuseikasta, miksi?
Ari
Ihmettelet miksi puhun Lutherista. Koska itse mollasit häntä. Kuvittelet etteikö RAAMATUN SELITYKSEN PROFESSORI puhuisi RAAMATUSTA.
Ongelmasi on siinä, että teksteistäsi päätellen kuvittelet, että olemattomilla tietojen hankkimisella voisi tietää paremmin kuin VUOSISATOJEN UUTTERAN RAAMATUN TUTKIMISELLA ON PÄÄSTY.
Jos ajatellaan 1. Moos. 14 luvussa kerrottua Jordan laakson sotaa noin 1690 eKr. ja sitten sitä, miten Pyhä Henki on tuosta ajasta Vapahtajamme maalliseen elämään asti puhunut profeettain kautta, niin että USKON ISÄSTÄ alkanut pyhä perinne oli jo kehittynyt Tooraksi eli Laiksi, Nevi’imiksi eli Profeetoiksi ja Ketuvimiksi eli Kirjoituksiksi niin, että profetia Vapahtajamme syntymästä oli mahdollista.
MUISTA ETTÄ JEESUKSEN JA OPETUSLASTEN RAAMATTU OLI MEIDÄN VANHA TESTAMENTTIMME.
Edelleen ajatelkaamme sitten aikaa Vapahtajamme sovintotyöstä noin 7.4.31 jKr. (Laskennallinen aika, siksi sana ”noin”.) vuoteen 1531, jolloin Philipp Melanchthonin teos Augsburgin tunnustuksen puolustus julkaistiin, niin tuosta PYHÄN HENGEN TYÖ Pyhän kirkon keskuudessa jatkunut Jumalan sanan ja sakramenttien esilläpidoin jo puolentoista vuosituhannen aikana.
Niin miten kummassa kuvittelet, että sinun kertomustesi mukaisesti noin pari vuosikymmentä kestänyt tutkimuksesi muka voisi saada yhtä syvällistä Raamatun tuntemusta, kuin noin 3200 vuoden aikainen Pyhän Hengen johdatuksessa on saatu aikaan JUMALAN sanan tutkistelun ja pyhän perinteen opiskelussa.
Tästä mielettömästä oman itsesi korottamisestasi ja aikaisemman yli kolmen vuosituhantisen Jumalan työn halventamisestasi on kysymys, kun olen torjunut sinuun omat keksintösi puutteellisina huteina.
Matias Roto et siis ollenkaan ymmärrä mistä on kysymys, siis ainoastaan siitä mitä RAAMATUSSA LUKEE, eikö se nyt ole selvää kun meillä on ilmeisesti samanlaiset Raamatut, siis minä käytän -38 käännöstä, eihän Lutherkaan muuttanut Raamatun tekstiä omien oppiensa mukaiseksi vaan sitten jälkeenpäin selittelee omiaan.
Ari
Vääristelet Lutherin teologista työskentelyä.
Olet niin paljon omista opettajiesi kahleisiin kytkemä, ettet edes huomaa omia väärintulkintojasi.
Jo 1523 eräät kiihkoilijat alkoivat keräämään väkeä vallankumousta varten Saksanmaalla.
Joku näistä keksi käyttää ESIVALTAA vastaan protestina lasten kastamatta jättämistä.
Tällöin Luther meni noiden kokoukseen kertomaan, että tämä menettely jättää lapset pakanoiksi ja kadotuksen alaisiksi, koska kaste on pelatukselle välttämätön. Kastehan meille ojentaa Jeesuksen ja hänen pelastustyönsä osallisuuden.
Seurauksena oli että kansa aikoi käydä häneen käsiksi. Vain vaivoin Luther pääsi pakoon tuosta tilanteesta.
Vuoden 1525 alussa Zürichissä kaupunginraati asetti sakot niille, jotka menivät tuon eksytyksen mukaan ja jättivät lapsensa kastamatta OSOITTAAKSEEN KANNATUSTAAN vallankumouksellisille pyrkimyksille.
Silloin tammikuussa 1525 muutamat innokkaimmat vallankumouksen kannattajat päättivät PROTESTINA TUOTA PÄÄTÖSTÄ VASTAAN kastattaa itsensä uudestaan. Tämä oli KOKO MAAILMAN KIRKKOHISTORIAN ENSIMMÄINEN KERTA kun lapsena kastetut kastattivat itsensä UUDELLEEN.
Sitten noita Zürichin protestoijia seuraten pääsiäisenä 1525 aikoinaan kapinan johtoon pyrkinyt Hubmeier kastoi omassa kirkossaan noin 300 jo lapsena kastettua uudelleen. Hän käytti maitokannua kastemaljanaan. Tästä joukkokasteesta voi katsoa koko anabaptistisen kastekäsityksen alkaneen.
Vasta tämän jälkeen vuosina 1525-27 Hubmeier kirjoitti maailmanhistorian ensimmäiset teokset, joissa anabaptistinen kastekäsitysta esitettiin muka alkukirkon kasteopin mukaiseksi.
TODELLAKIN TÄMÄN VANHEMPI EI SINUN INTTÄMÄSI KASTEOPPI OLE.
Ja muistapa, että itse Saksalais-Roomalaisen keisarikunnan keisari julisti etsintäkuulutuksen Hubmeieristä tämän kapinallisuuden vuoksi. Kiinni jouduttuaan Hubmeier sai kuolemantuomion 10.3.1528.
Ari
Annat täysin väärän todistuksen lauseessasi: ”–-et siis ollenkaan ymmärrä mistä on kysymys, siis ainoastaan siitä mitä RAAMATUSSA LUKEE —-”
Olenhan koko ajan kirjoittanut sinulle nyt jo satoja kertoja MITÄ RAAMATUSSA LUKEE, mutta kovakorvaisuuttasi et ole ollut Raamatun sanalle kuuliainen, vaan olet kieltäytynyt vastaanottamasta Raamatun totuutta.
Panenpa tähän muutaman ja nimenomaan pyytämälläsi vuoden 1933/38 käännöksinä
KOROSTAN PAINOPISTEET
Kasteen veden vihmonta antaa uuden elämän ja sen mukana uuden sydämen. Kaste antaa myös Pyhän Hengen lahjan (MINUN HENKENI)
Hesekiel:
36:25 Ja MINÄ VIHMON teidän päällenne puhdasta VETTÄ, niin että te PUHDISTUTTE; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
36:26 Ja minä annan teille UUDEN SYDÄMEN, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
36:27 HENKENI minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.
Suuressa juutalaisten juhlassa helluntain aamupäivän klo 9 liturgiassa juhlasaarnaaja Pietari kertoo Hesekielin profetian sisällön omin sanoin: kasteen vihmonta antaa parannuksen eli siis Pyhän Hengen lahjan ja tämä koskee KOKO KANSAA eli siis myös pienimpiä muksujakin.
Ap.t. 2:38-39
” — KASTE — , NIIN te saatte PYHÄN HENGEN LAHJAN —- LAPSILLENNE —”
Pietarin puheessa puolestaan liitytään Nooan pelastumiseen ja todetaan että vastaava pelastuminen koko maailmaa uhkaavasta onnettomuudesta pelastaa vain KASTEEN VESI.
1.Pietarin kirje:
3:21 Tämän vertauskuvan mukaan VESI nyt teidätkin PELASTAA, KASTEENA —-
Ilmestyskirjassa kasteen vesi eli ELÄMÄN VESI virtaa KARITSAN VALTAISTUIMELTA. Eli siis tulevaisuus aukeaa nimenomaan Jumalan Pojan sovintoveren uhrin ( Huom. ilmaus KARITSA joka viittaa uhrin merkitystä ei vain menneitten syntien sovitukseksi, kuten olet jossain väärin ilmaissut, vaan myös sama sovintouhri ilmenee vielä taivaan iankaikkisessa elämässä Ilmestyskirjan nimityksessä KARITSA ja kasteen merkitys pelastuksen saamiseksi nimityksessä ELÄMÄN VIRTA.
Ilmestyskirja:
22:1 Ja hän näytti minulle ELÄMÄN VEDEN VIRRAN, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja KARITSAN valtaistuimesta.
Matias Roto tuot taas Raamatun ulkopuolisia asioita esille ja liität niitä oman mielesi mukaan minuun, siis olenko yhdellä kirjoimellakaanntuonut noita opettajia esille kmmenteissani, en, joten jos haluat keskustella asiallisesti niin koeta tuoda Raamatusta esille niitä irralleen revittyjä jakeita joita väität minun ottaneen?
Ari
Kirjoitat: ” Matias Roto olet niin monta kertaa yrittänyt ”opettaa” minulle kielioppia, —”
Syy on hyvin yksinkertainen. Aikoinaan yritit vängätä minua vastaan pyytämällä, että pitäisi kysyä äidinkielen opettajalta, miten muuan teksti pitäisi ymmärtää. Silloin vasta sait tietää, että olen koulussa antanut suomen kielen opetusta. Kuvittelit kaivavasi minulle kuoppaa, mutta lankesit siihen itse.
Koska kerran olit tuota lääkettä halunnut käyttää, niin olen sitten antanut sinulle useammankin kerran kunnon rohtoja, että oppisit järkeväksi, etkä uudelleen ja uudelleen vänkäisi tekstin varsinaista sanomaa vastaan.
Haluatko jatkaa keskustelua suomen kielen kysymyksistä?
Paljonko sinulla oli suomen kielen arvosana lukion päästötodistuksessa?
Matias Roto muistan hyvin sen mistä oli kysymys, siis itsekkö ”todistat” itsesi oikeassa olevaksi, ei kuulosta hyvältä.
Siis tuot aivan muita omia ajatelmiasi esille etkä keskustele siitä mistä on kyse, ymmärrän että kun ei ole kanttia eikä viisautta niin ei voi.
Ari
Kirjoitat: ”Matias Roto tuot taas Raamatun ulkopuolisia asioita esille ja liität niitä oman mielesi mukaan minuun, siis olenko yhdellä kirjoimellakaanntuonut noita opettajia esille kmmenteissani, —”
Viittaa historiallisiin näkökohtiin siksi, ettei mikään uskontulkinta eikä mikään Raamatussakaan kerrottu tapahtuma ole tapahtunut ajattomassa tyhjiössä, vaan kaikissa kysymyksissä on aihetta nähdä, mitä ihan oikeasti oli tekeillä, kun jotain sanottiin.
Otetaanpa esimerkiksi suomenruotsalaisen uskonpuhdistajamme Mikael Agricolan suomennos ja sieltä vain pieni esimerkki.
Meidän uudemmissa raamatunkäännöksissämme esiintyy sana ”leijona”, mutta Agricola luuli aikoinaan että kyseessä oli mahdottoman suuri peura, joka sarvillaan sai vahinkoa uhrissaan. Niinpä hän käytti eläimestä nimitystä ”jalopeura”. Hän ei nimittäin halunnut käyttää lainasanaa ”leijona” tai muuta saman sanan muotoa lukijoille, jotka eivät olisi moista alkuunkaan tienneet, mistä on kysymys.
Hän ei myöskään tuntenut suomalaisten käyttämiä kasviksia niin hyvin, että olisi voinut saada näistä sopivaa vastinetta sanalle ”vihannes”, joten hän käytti sanaa ”kaali” lauseessaan ”heikko syöpi kaalia”.
Niinpä jos ottaisit todesta sen, mitä Rabbi Hillel sanoi kasteesta, että KAIKKIEN on saatava kaste ja tämän perusteluksi pani Punaisen meren ylityksen, koska tuossa oli mukana KOKO KANSA. Niin ottaisit todesta myös sen mitä hänen poikansa Simeonin poika Gamaliel opetti oppilaalleen Saul Tarsolaiselle, jonka opetuksen tämä sitten pani
meille näkyviin 1. Kor. 10 luvussa.
1.Korinttolaiskirje:
10:1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat KAIKKI pilven alla ja kulkivat KAIKKI meren läpi
10:2 ja saivat KAIKKI kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
10:3 ja söivät KAIKKI samaa hengellistä ruokaa
10:4 ja joivat KAIKKI samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
JOTEN
Sinun pitäisi ymmärtää että Vapahtajamme elinaikana yksilökeskeistä filosofiaa ei ollut tippaakaan käytössä, vaan koko yhteisö oli YHTEISÖLLINEN.
Joten en siis hosu ilmaan, vaan yritän pudottaa sinua pilvilinnoistasi maan päälle ja kunkin raamatunkohdan omaan historialliseen yhteyteensä liittäen yritän opettaa sinua ihan oikeasti ymmärtämään, mikä kunkin raamatunkohdan sanoma oli ihan oikeasti.
Koko kansa sai siis kasteen. Luuletko että Helsingin kokoisessa väkimäärässä ei muka olisi ollut laisinkaan vauvoja.
Ari
Kirjoitat siitä, onko kanttia: ” Siis tuot aivan muita omia ajatelmiasi esille etkä keskustele siitä mistä on kyse, ymmärrän että kun ei ole kanttia eikä viisautta niin ei voi.”
Siis onko kanttia?
Olen kuullut minusta kerrottavan sellaista tarinaa, että joku muka olisi tullut kysymään, voisimmeko koetella voimiamme ja leikkimielisesti tapella. Tuon tarinan mukaan olisin saman tien paiskannut tuon haastajan pusikkoon ja sen jälkeen ystävällisesti kysynyt: ”No. Koskas aloitamme?”
Tarina on tekaistu, mutta kerron sen vain sanoakseni, ettei kuvitelmissasi kantin kestävyydestä ole pisaraakaan tosiperäisyyttä. Ei minulla ole mitään hätää pitää esillä totuutta sinun oikosulkujasi oikaistakseni.
En nimittäin koe tätä keskusteluamme minkäänlaiseksi kilpailuksi. Sellainenhan olisi jo lähtökohdiltaan järjetöntä. Liikummehan raamattutietoudessame täysin eri sarjoissa. Ero on kuin jos joku iso hiiri kuvittelisi pärjäävänsä seepraa vastaan voimien mittelöissä.
Sen sijaan koetan vain auttaa sinua vapautumaan takalukkoon menneistä pinttymistäsi niin, että vapautuisit näkemään Jumalan sanan totuuden ja Jeesuksen vapauttavan teon syntisten ihmisten Vapahtajana.
Matias Roto siis ymmärrätkö mistä kaste Moosekseen on vertauskuvallinen, pääsikö kastetut aikuiset luvattuun maahan, siis kuinka monta?
Vertauskuvallista on oikeaan kasteeseen että niinkuin kasteessa Moosekseen kuin kasteessa parannukseen molemmissa päästään orjuudesta vapaaksi, israelilaiset egyptin orjuudesta ja kristityt synnin orjuudesta.
Ari
1)
Tuohon aikaan ihmisten elinikä oli keskimäärin vain muutama kymmenen vuotta. Näin ollen hyvin suuri osa väestä pääsi perille. Vain vanhimmat van yksinkertaisesti ehtivät kuolla koska matka kesti liian kauan heidän elääkseen, kun keski-ikä noihin aikoihin eri väestöillä saattoi olla noin 30 ja 50 vuoden paikkeilla. En tiedä tuohon matkalla olleiden aikaan ollutta tilastollista keski-ikää, mutta tuohon haarukkaan sekin mahtuisi, jos jostain tietoa saataisiin esiin tulemaan.
2) Kasteen saaminen oli pelastuksen merkki. Sen turvissa KOKO KANSALLE luvattiin tulevaisuus ja toivo.
Mutta MYÖHEMPI tottelemattomuus teki tyhjäksi tuon kasteen antaman lupauksen.
On siis suoranaista harhaoppia väittää, ettei Jumalan kutsumaa ja pelastamaa ihmistä voisi kohdata sellainen kiusaus, että tämä lankeaa moiseen. Tällaisesta Paavalikin varoittaa asiasta puhuessaan.
Joten kuvitelmasi muka synnittömyydestä parannuksen tekemisen jälkeen EI KESTÄ RAAMATUN OPETUKSEN VALOSSA.
Matias Roto en tiedä kuinka monta kertaa olen oikaissut etten todellakaan opeta synnittömyyttä oikean parannuksen ja kasteen jälkeen, voisitko ottaa nämä sanat tosissasi etkä tietoisesti vääristelisi minun sanoja.
Se että oikean parannuksen ja kasteen jälkeen on voima voittaa kaikki kiusaukset on toinen juttu ja siihen uskon ja siitä opetan.
Ari
Kirjoitat: ”Se että oikean parannuksen ja kasteen jälkeen on voima voittaa kaikki kiusaukset on toinen juttu ja siihen uskon ja siitä opetan.”
Missä on johdonmukaisuutesi. Nimittäin jos kuvittelee voivansa voittaa KAIKKI KIUSAUKSET, niin silloinhan ei lankea syntiin, elii siis kuvittelet voivasi toisin sanoin lausuen pitäytyä opissa ettei parannuksen jälkeen tee syntiä.
Seinun tapasi kertoa oma näkökulmasi EI OTA TODESTA
SANOJEN KIUSAUS JA SYNTIIN LANKEAMINEN ELI SIIS SYNNIN KÄSITTEIDEN VÄLISTÄ SYY JA SEURAUS SUHDETTA.
Puhut siis itseäsi vastaan, koska et ymmärrä käyttämiesi sanojen keskinäistä yhteenkuuluvuutta.
Matias Roto olen rehellin, siis kun lankean niin en etsi syytä muista tai mistään muusta vaan tunnustan että olen itse halunnut tehdä.
Valehtelisin jos sanoisin etten voi voittaa kaikkia kiusauksia, sanoohan Raamattu:
1. Kor. 10:13
Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.
Ari
Kun siis toteamme, ettei kukaan voi selvitä lankeamatta kiusauksiin, niin miksi sitten pitää yllä sellaista väitettä, kuin se muka olisi mahdollista toteutua.
Kaksoismoraalia noudattavat vain diktaattorit, jotka näyttävät ulkomaille yhdenlaisia pykäliä, mutta omassa maassaan noudattavat aivan eri pykäliä.
Matias Roto uskotko sinä sitten tuon Paavalin sanan?
Ari
Toki uskon!
Sen sijaan en pidä yleistävää tulkintaasi raamatullisena.
Matias Roto mikä siinnä on yleistävää tulkintaa, otan sen niinkuin siihen on kirjoitettu ja olen sen kokenut kuinka Jumala antaa voiman, uskova elää uskosta eikä epäuskosta.
Ari
Kysymys tuossa tilanteessa oli jumalanpalveluksesta.
Kansa teki kultaisen vasikan epäjumalakseen. Se johti turmioon.
Paavali viitta tuohon varottavana esimerkkinä. Älkäämme langetko epäjumalanpalvelukseen!
Sen jälkeen apostoli viittaa Jumalan kansan aitoon jumalanpalvelukseen: Ehtoollisen viettoon.
10:14 Sentähden, rakkaani, paetkaa epäjumalanpalvelusta.
10:15 Minä puhun niinkuin ymmärtäväisille; arvostelkaa itse, mitä minä sanon.
10:16 Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?
10:17 Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset
Huomaapa tästä, että Herran pyhä ehtoollinen yhdistää meidät YHDEKSI RUUMIIKSI KRISTUKSESSA.
Kenen piispan alaisessa seurakunnassa sinä vietät alttarin sakramenttia?
Ari
Kirjoitat: ” —– ja olen sen kokenut kuinka Jumala antaa voiman, uskova elää uskosta eikä epäuskosta.”
Tämä on aivan oikea lause. Tämän sai vastaanottaa jo Uskon Isä Abraham noin 1700 vuotta ennen Jeesuksen syntymää.
1.Mooseksen kirja:
15:6 Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi.
Tämä lause muuten on Römerin kirjassa Abraham kertomuksista pantu koko Abraham kertomusten keskukseksi. Nimenomaan usko Jumalaan on tulevaisuuden avaava avain. Lapseton Abraham sai lupauksen. Sitä hän ei epäillyt. Jumala yksin oli hänen toivonsa. Ihme oli yksistään Jumalan teko.
Usko on yhteisöllinen. Koko kansa odottaa Jumalan toimivan.
2.Mooseksen kirja:
4:31 Ja KANSA USKOI. Ja kun he kuulivat, että Herra oli pitänyt huolta israelilaisista ja nähnyt heidän kurjuutensa, kumartuivat he maahan ja rukoilivat.
14:31 Ja Israel näki sen suuren teon, jonka Herra teki tuhotessaan egyptiläiset. Silloin KANSA pelkäsi Herraa ja uskoi Herraan ja uskoi hänen palvelijaansa Moosesta.
Usko saa aikaan ylistystä
Psalmit:
106:12 Silloin HE ( monikko!!!!) uskoivat hänen sanansa, veisasivat hänen ylistystään.
Valinta on Jumalan
Jesaja:
43:10 Te olette minun todistajani, sanoo Herra, minun palvelijani, jonka MINÄ OLEN VALINNUT, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule.
Pakanoillekin kuuluu sanoma uskon vanhurskaudesta. Kokonainen kaupunki kääntyi Jumalan puoleen. (Profeetta Joonan hauta on ollut Niniven raunioilla aina meidän päiviimme asti. Eräänä vuotena sitä häpäistiin tuolla käytyjen sotien aikana. Aivan viime uutisia en ole asiasta kuullut sen jälkeen.)
Joona:
3:5 Niin Niiniven miehet uskoivat Jumalaan, kuuluttivat paaston ja pukeutuivat säkkeihin, niin suuret kuin pienet.
”Kaste Moosekseen on vertauskuvallinen. Pääsivätkö kastetut aikuiset luvattuun maahan?” Näihin kysymyksiin taitaa sisältyä viisaus. Vapautuminen orjuudesta ei vielä varmistanut pääsemistä luvattuun maahan. Kristillisen kaste vapauttaa synnin orjuudesta, mutta ei vielä takaa astumista iäiseen elämään. Kastetulta edellytetään kestävyyttä elämän mittaisessa kilvoittelussaan.
Martti
Kiitos puheenvuorostasi
Todellakin tarvitsemme kestävyyttä kilvoittelussamme aina perille pääsemiseemme asti.
Sitten vasta kilvoitteleva kirkko vaihtuu voittaneitten kirkoksi.
Matias Roto toteat:””Kaksoismoraalia noudattavat vain diktaattorit, jotka näyttävät ulkomaille yhdenlaisia pykäliä, mutta omassa maassaan noudattavat aivan eri pykäliä.””
Mitä sitten on teidän kirkon rakkauden julistuksen ja sitten perisynti opin välillä eikö siinä ole tekopyhyyttä mitä suuremmiten??
Ari
Päin vastoin !
Aito rakkaushan ottaa todesta meidän vajavuutemme ja toimii reaalisten olosuhteiden mukaan rakkautta osoittaessamme. Muista tämän päivän evankeliumia, eihähän siinä kysytty mitä pahoja tekoja teit tai jätit tekemättä, vaan mitä hyviä tekoja on tehnyt tai jättänyt tekemättä.
Meidän kanssaihmisemme tarvitsevat asuntoja elääkseen turvallisesti, tarvitsevat ruokaa, tarvitsevat vaatteita lämpöä varten ja tarvitsevat lämpimiä ihmissuhteita, varsinkin yksinään ollessaa jne.
Kukaan ei voi tehdä kaikkea, mutta jokainen voi tehdä jotain.
Olen itse kiitollinen ystävällisistä ihmisistä ympärilläni. Torstaina liittovaltuuston kokouksen jälkeen yksi ihminen tarjosi minulle kyytiä omalla autollaan pari sataa metriä, jotta pääsisin liukkaan pihan toiselle puolelle oman autoni luo. Oli kaunis ele, josta olin kiitollinen. Tänään yksi nuori mies kantoi kahvini tarjoilupöydältä minun pöytääni, niin että saatoin ottaa matkalla olleet pari askelmaa läikyttämättä kahviani..
Eräs huippuälykäs teologi, jota vastaan aikoinaan olet torveillut sopimattomilla sanoillasi, lausui kerran viisaat sanat, että sen sijaan, että sanoisimme rakastavamme jotain hänen vioistaan HUOLIMATTA, meidän olisi sanottava, että rakastamme häntä hänen vikojensa TÄHDEN.
”Mitä sitten on teidän kirkonne rakkaudenjulistuksen ja perisyntiopin välillä? Eikö siinä ole tekopyhyyttä mitä suurimmmin?” Tätä kysymystä jäin miettimään. Miten tässä voi nähdä tekopyhyyttä? Vain se mahdollisuus tulee mieleen, että kysyjä luulee opin perisynnistä koskevan vain ’toisia’ ja lähimmäisenrakkauden vain ’meitä’. Minä näen asian toisin. Me kaikki tarvitsemme Jumalan ja läheistemme rakkautta juuri oman syntisyytemme vuoksi. Haluamme jakaa rakkautta myös muille, koska hekin kärsivät laillamme perisynnin alla. Raadollisten ihmisten yrityksestä elää keskenään ihmisiksi tässä on kysymys. Eipä taida kukaan kovin helposti pyhimyksen sädekehää ansaita.
Martti
Kiitos kommentistasi
Todella hyvin tuot ajatuksesi esille ja miten taitavasti sinä osaat ilmaista sen, mistä Arin outo ajatusrakennelma voi olla peräisin.
Matias Roto nyt ymmärrän miksi toitotat niin yhteisöllisyyttä eli otat Israelin kansan vaiheet VT.n puolelta tähän päivään ja jokaista kansaa koskevaksi.
Eihän se niin mene vaan juutalaiset ovat Jumalan oma valittu kansa eikä panakansat ole sitä eikä pakanakansoja voi liittää heihin kokonaisuudessaan, tällä sekoilulla menetät koko VT.n opetuksen meille.
Ari
Meidän Vanha testamenttimme oli JEESUKSEN AINOA RAAMATTU. Vanhan testamentin sanoin hän ajoi Perkeleen pois luotaan. Vanhan testamentin profetiat saivat täyttymyksensä HÄNESSÄ. Kirkastusvuorella hänelle ilmestyivät Mooses ja Elia eli kahden Vanhan testamentin vanhimman osan edustajat, Tooran eli Lain ja Nevi’imin eli Profeettojen edustajat.
Samaten apostolien ainoa Raamattu oli meidän Vanha testamenttimme.
Vielä parisen sataa vuotta Jeesuksen syntymän jälkeenkin Vanha testamentti oli kirkon isien Raamattu.
Otan esimerkiksi yhden kirkkoisä Irenaiuksen kirjan. Tämä Lyonin piispa käytti kirjansa suurimman osan Vanhan testamentin sitaatteihin, vain lyhyet kommentit niiden väliin kertomaan, mitä kristillisen uskon kohtaa hän sillä tarkoittaa.
Joten älä ihmeessä väheksy KOKO RAAMATUN LAAJINTA OSAA.
Panen viittauksen niihin lukuisiin kohtiin, missä viitataan Vanhaan testamenttiin vain Uuden testamentin ensimmäisen kirjan osalta, eli siis Etiopian piispana elämänsä lopun viettäneen Matteuksen evankeliumiin.
Matteuksen evankeliumi:
21:42 Jeesus sanoi heille: ”Ettekö ole koskaan lukeneet kirjoituksista: ’Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi; Herralta tämä on tullut ja on ihmeellinen meidän silmissämme’?
22:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: ”Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.
26:54 Mutta kuinka silloin kävisivät toteen kirjoitukset, jotka sanovat, että näin pitää tapahtuman?”
26:56 Mutta tämä kaikki on tapahtunut, että profeettain kirjoitukset kävisivät toteen.” —
Panenpa tähän vielä Aleksandrian ensimmäisenä paavina toimineen Markuksen evankeliumista viittauksia Vanahaan testamenttiin.
Markuksen evankeliumi:
12:10 Ettekö ole lukeneet tätä kirjoitusta: ’Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi;
12:24 Jeesus sanoi heille: ”Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa?
14:49 Joka päivä minä olen ollut teidän luonanne opettaen pyhäkössä, ettekä ole ottaneet minua kiinni. Mutta tämä tapahtuu, että kirjoitukset kävisivät toteen.”
Panenpa tähän osoitteen että voit Vanhan testamentin nuorimman osan eli Ketuvimin eli Kirjoitusten lisäksi katsoa myös sanat ”laki”, ”lain”, ”laissa” jne eli siis Tooran eli Lain kohdat sekä sanat ”profeetat”, ”profeettain” jne eli siis Nevi’im eli Profeettojen kirjojen esiintymisen Uudessa testamentissa.
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=kirjoitu&kaannos=fi-38&kirjat=ut
Tässä vain lyhyt vihjaus siihen, että jos haluat ymmärtää Uuden testamentin tekstiä vähääkään perusteellisemmin, sinun pitää tuntea myös Vanha testamentti, koska Uusi testamenttihan on kuin suuren talon ylin kerros. Jos haluat tuntea sen, niin on hyvä tuntea myös alempien kerrosten rakennetta, jotta tuntisi koko talon.
Ari
Luonnollisesti omaksi hartaudekseen lukemiseen riittää vähäisempikin asioihin paneutuminen. Jumala voi käyttää jopa lyhyitä Raamatun jakeitakin puhutteluunsa ja oman rakkautensa kertomiseen,
Mutta jos alkaa kinaamaan toisia vastaan niin silloin tuo puhuttelu voikin muuttua turhien riitojen ja kiistojen aiheeksi, kun kuvittelee itsestään enemmän, vaikka kuinka olisi vain vasta-alkaja uskon ymmärryksen suhteen.
Panenpa tähän viittauksen Efeson ensimmäiselle piispalle Timoteukselle ja Kreetan ensimmäiselle piispalle Titukselle suunnattuihin kirjeisiin.
1.Timoteuksen kirje:
6:4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,
Tiituksen kirje:
3:9 Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.
Olen kuunnellut Raamattua äänikirjana WordProject -sivustolta kuudella eri kielellä.
Panen viitteen toisen kotimaisen kielemme ruotsin kieliselle tämän blogin epistolan luvun kohdalle
https://www.wordproject.org/bibles/audio/64_swedish/b45.htm
Kävin Ukrainan Pipliaseuran sivustolla. Kuuntelin ja samalla luin 1. Pietarin kirjeen ukrainaksi synodalisen käännöksen mukaisena.
https://www.ukrbs.org/bible/SYNOD/1PE.1/%D0%9F%D0%B5%D1%80%D0%B2%D0%BE%D0%B5-%D0%BF%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B5-%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%B0-1/