Uusi, wanha vai molemmat

Haalea mielikuva vitsistä, kun joku mummo oli tullut uskoon ja alkoi puhua Jeesuksesta ja Uudesta testamentista. Perillinen soittaa toiselle, että äiti on ruvennut puhumaan jostain äijjästä ja uudesta testamentista. Uuden testamentin kirjoittaminenhan maallisessa oikeudessa kumoaa aiemman ja voi muuttaa pahastikin perintöosuuksia. Hengen maailmassa on toisin. Uudella ei ole perustaa ilman Wanhaa.

Hyvillä asioilla on myös kääntöpuolensa. Kun Raamattu tuli kansan kielelle, alkoi monimiljoonainen tulkinta ja sekaannus oli läsnä eikä koskaan lopu. Toisaalta vapauduttiin ihmisiin luottamisesta, kun jokainen voi tarkistaa Kirjasta puhuuko julistaja asiaa. Olemmeko siis vapautuneet ihmisten vallasta? Emme ole, koska on paljon mukavampaa lukea valmiiksi selitettyä. Onko se siunaus? Ei ole, koska oma oivallus jää pieneksi.

Sitten havaittiin, että Wanhan osan pois jättäminen säästää paperia ja uuden ajan ihmiselle ei paimentolaiskansan historia ole relevanttia lukea. Vai onko niin? Ei ole! Wanha kertoo riittävästi uskottavaksi alusta, syntiinlankeemuksesta ja myös lupauksesta. Erityinen osa on Aabrahamin siunaus, koska ilman sitä kenelläkään ei ole mitään toivoa. Hänen kauttaan tulevat ja ovat tulleet siunatuiksi kaikki kansat.

Erityinen julmuus tapahtuu siinä, että Wanhan hyljeksimisellä leikataan Israelin kansalta historia ja juuret Luvattuun maahan. Raamatun mukaan Jerusalem on kuninkaan kaupunki eikä se ole muuttanut nimeään, vaikka Raamattu todistaa, että sitä voi tallata toiset aikansa, mutta tilipäivä on tulossa kaikille kansoille ja silloin maksetaan kullekin tekojensa mukaan.

  1. Jukka Kivimäki ja muutkin,

    sateenkaarimessujen tarkoitus on käsittääkseni muun muassa se, että seksuaali-ja sukupuolivähemmistöille, heidän läheisilleen, ja kaikille niille joille ihmisten välinen tasavertaisuus ja lähimmäisten hyvä kohtelu on tärkeää (riippumatta seksuaalisesta suuntautumisesta ja parisuhteen muodosta) järjestetään turvallinen, syrjimätön tila ja tapahtuma. Sinne voi tulla omana itsenään eikä siellä tarvitse olla kaapissa tai hävetä itseään. Seksuaali-ja sukupuolivähemmsitöjen leimaaminen ja eristäminen on hyvin yleistä etenkin uskonnollisissa yhteisöissä. Hyvin monet ovat joutuneet jättämään uskonnollisen yhteisön syrjintäkokemusten takia. Hyvin monet eivät rohkene tulla seurakuntatilaisuuksiin syrjinnän pelossa.

    Sateenkaarimessut ovat samalla myös ihan tavallisia messuja ja avoimia ihan kaikille ihmisille. Kaikki ovat niihin tervetulleita!

    Näiden tapahtumien arvo tulisi ymmärtää myös ns. kristinuskon ydinasian, hyvän sanoman kannalta. Jos ihmisiä syrjitään, ja jos he pelkäävät syrjintää, he pysyvät poissa sieltä missä kristinuskon ydinasiaa julistetaan ja missä siitä puhutaan. Ja kuitenkin, eikö kristinuskon ydinasian tulisi tavoittaa kaikki ihmiset, ei ainoastaan heterot?

    Pride-tapahtumien tarkoituksena on käsittääkseni edistää seksuaali-ja sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuutta. Se ei ole ”ylpistely”-liike vaan ihmisoikeusliike. Se tähtää siihen, että seksuaali-ja sukupuolivähemmistöjen ei tarvitsisi hävetä itseään vaan olla ylpeitä itsestään, sellaisina kuin he ovat, ei enemmän eikä vähemmän kuin muutkaan ihmiset. Mielestäni Pride-tapahtumille ja sateenkaarimessuille on erittäin paljon tarvetta.
    Olen entisen, rakkaan kotikaupunkini Lahden puolesta iloinen, että sielläkin tunnustetaan näiden tapahtumien arvo. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Lämpimät terveiset Lahteen! Toivottavasti näitä tapahtumia järjestetään jatkossa paljon lisää!

  2. Englannissa julkaistiin juuri tutkimus, jossa oli haastateltu runsasta 7000 nuorta, jotka olivat iältään 16-25 vuotta. Se on suurin koskaan toteutettu nuorisotutkimus Britteinsaarilla.

    Tutkimuksen mukaan yli puolet seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista nuorista oli kärsinyt mielenterveysongelmista. Nuorista 40% oli harkinnut itsemurhaa ja 42% oli hakenut apua ahdistukseen ja masennukseen. Yli puolet sateenkaarivähemmistöihin kuuluvista lapsista oli kokenut koulukiusaamista.

    Tässä viitekehyksessä pidän aikuisten ihmisten kommentteja Jumalan mielensä pahoittamisesta, julkisynneistä, katumuksesta ja häpestä kohtuuttoman ajattelemattomina. Mielestäni kenelläkään ihmisellä ei ole velvollisuutta hävetä itseään.

    • Jusun mainitsemasta brittitutkimuksesta saa lisätietoa googlaamalla:

      ”Brittitutkimus: Lähes joka toinen seksuaalivähemmistöön kuuluva nuori harkinnut itsemurhaa”.

    • Hieman vaikea nähdä tämän kodinkonekeskustelun liittyvän aiheeseen, mutta todetaan nyt silti, että kivipesulla tarkoitetaan sitä, että vaatteita (tyypillisesti farkkuja) pestään pesukoneessa kivien (tyypillisesti hohjakiven) seassa, jotta tekstiiliin saadaan kuluneelta näyttävä pinta.

      Kivipesun tasa-arvosta ja turvallisuudesta keskusteltu paljon, sillä tekstiiliteollisuutta vaivaa vaarallisten työolojen ja halpatyövoiman ongelma. Toki on olemassa paljon eettisesti hyvin käyttäytyviä vaatevalmistajia.

  3. On kyllä alkanut minuakin tympäistä tämän aihepiirin kommenteissa jatkuvasti toistuva ilkeämielinen kirjoittelu, siitä kun seuraa kaksi huonoa vaihtoehtoa: joko huomauttaa kirjoittajalle (jotka vieläpä kommenttiketjusta toiseen keksivät milloin mikäkin tavan tölväistä ja ilkeillä seksuaalivähemmistöille tai heitä sympatiseeraaville), jolloin alkaa yleensä sellainen enpäs oo ja äitis oli -tyyppinen vääntö tai sitten vaieta ja antaa hiljainen hyväksyntänsä sille, että moinen käytös ja kielenkäyttö on sopivaa eikä kukaan huomaa mitään.

    Kiitos siis ylläpidolle moderoinnista.

  4. Messun toimittaa Leena Hokka ja saarnan pitää Kaarina Koho-Leppänen.

    Toteutuuko messussa sukupuolten välinen tasa-arvo kun toimittajina on kaksi naista?
    Tällainen kysymys esitettäisiin heti, jos kyseessä olisi vaikkapa lähetyshiippakunnan järjestämä messu ja toimittajina olisi kaksi miestä.

  5. Sari Roman Lagerpetz kirjoitti ”Näiden tapahtumien arvo tulisi ymmärtää myös ns. kristinuskon ydinasian, hyvän sanoman kannalta. Jos ihmisiä syrjitään, ja jos he pelkäävät syrjintää, he pysyvät poissa sieltä missä kristinuskon ydinasiaa julistetaan ja missä siitä puhutaan. Ja kuitenkin, eikö kristinuskon ydinasian tulisi tavoittaa kaikki ihmiset, ei ainoastaan heterot?”

    Kristinuskon ydinsanoma on se, että ihmisten tulee kääntyä pois synneistään ja uskoa Jeesukseen omana Vapahtajanaan. Tämä sanoma koskee kaikkia ihmisiä täysin tasa-arvoisesti. Homoseksuaalisuuden harjoittaminen on Raamatun mukaan syntiä. Sateenkaarimessuissa ei sanota syntiä synniksi ja sateenkaariväkeä rohkaistaan olemaan ylpeitä siitä, mikä on Jumalan silmissä häpeällistä.

    Joh.1:9-10 ”Jos me tunnustamme syntimme , niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. Jos sanomme, ettemme ole tehneet syntiä, teemme hänestä valehtelijan eikä hänen sanansa ole meissä.”

    Tällaiset sateenkaari-messut ovat kirkon tunnustuksenvastaisia.. Oppia ei enää arvioida Raamatun sanalla. Olipa kerrassaan valitettava uutinen, muttei millään lailla yllätyksellinen. Tällaiset uutiset saavat monet vielä kirkkoon kuuluvat pohtimaan, joko on aika jättää uppoava kirkkolaiva, jonka tuorissa ei enää ole lävistetyt kädet..

    • Päivän kirkollinen innovaatio:

      Jos kerran kirkko alkaa järjestää omia messujaan erityis(synti)ryhmille, niin ehdotan omaa hopearahamessua talousrikollisille.

  6. Häpeällistä, että sateenkaarimessu tunkeutuu Lahteen.

    Raamatun ja luonnonvastaisen sukupuolivääristymän siunaaminen ei tuota siunausta sen enempää yksilölle kuin kaupungillekaan.

    Messussa hääräävät naispapit – kuinkas muuten. Ja miespapit loistavat poissaolollaan salliessaan moisen häväistyksen.

    Toivottavasti messua ei tarvitse uusia.

  7. Miellyttävä lukea blogia, jossa arvostetaan Raamattua. Kiitos Lauri sinulle sellaisesta.

    Raamattu koostuu todellakin kahdesta osasta, englantilaiset puhuvatkin “Pyhistä Kirjoituksista”(The Holy Scriptures). UT2020 kääntää näin tosiasian koskien oikeastaan sekä kreikkalaista että heprealaista osaa: “Lapsesta saakka olet tuntenut myös pyhät kirjoitukset. Ne voivat antaa sinulle viisautta, niin että uskot Kristukseen Jeesukseen ja pelastut. Jokainen niistä on Jumalan Hengen tuote.”(2:Tim3:15,16)

    Esille ottamasi linja Abrahamista ja “hänen siemenestään” on erinomainen esimerkki Raamatun yhtenäisyydestä: “Erityinen osa on Aabrahamin siunaus, koska ilman sitä kenelläkään ei ole mitään toivoa. Hänen kauttaan tulevat ja ovat tulleet siunatuiksi kaikki kansat.” Minkä muun yhtä kauan kirjoitetun, monien erilaisten kirjurien tuottaman teoksen opetus on tuolla tavoin harmoniassa? Kilpailijoita Raamatulle ei ole olemassa.

    Heprealaisen osan ja omaisuuskansan merkitys nykykristityille ilmenee myös näin: “Nämä tapahtumat ovat meille varoittava esimerkki… Nämä asiat tapahtuivat heille, mutta ne olivat samalla esikuva tulevasta: ne kirjoitettiin varoitukseksi meille, joiden on elettävä lopun aikoja.”(1.Ko10:6.11)

    • Sekä Vanha että Uusi testamentti koostuvat monista osista. Sana Raamattu tulee samaa merkitsevästä ilmauksesta kuin englannin scriptures. Sekin siis merkitsee kirjoituksia. Raamattu ei siis oikeastaan ole kirja vaan kirjasto, kokoelma kirjoituksia.

Lahtinen Lauri
Lahtinen Laurihttps://laurileevi.wordpress.com/,%20Lauri%20Leevi%20Mikael%20Lahtinen%20youtube.com
Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, Kun corona esti kokoontumisen...Olen jatkanut torstai juttuja otsikolla. Torstaihartaus.