Vaalianalyysi

Savolaismies iänesti kahesti, kerto Savon Sanomat. Maaningan kunnanvaltuutettu, Varusmiesliiton puheenjohtaja Ville Blom (kepu) äänesti ennakkoon mutta varmuuvven välttämisen estämiseks myös varsinaisena vaalipäivänä.

Savon Sanomain tiedonannon mukaan Blom antoi ennakkoäänestyksessä äänensä Päivärannan Kitymarketissa Kuopiossa keskiviikkona 29. lokakuuta noin kello 15.45–16.15.

– Ennakkoäänestystilanne oli muihin vaalitoimituksiin verrattuna hyvin epäjohdonmukainen. Ennakkoääntäni ei laitettu mihinkään vaaliuurnaan tai laatikkoon, vaan ihan kuin se olisi jäänyt pyörimään vaalivirkailijan käsiin. Jo se herätti epäilyksiä, Blom kertoo.

Ja niin muuten kävi. Minkään näköistä merkintää ei ollut missään siitä, että Blom olisi äänestänyt. Tämä antoi aiheen epäillä, että äänestäminen kirkkovaaleissa on tuuleen huutamista.

Hyvä oli tämä vaalikonekin. Minä siinä älypuhelimen 4 tuuman näytöllä yritin kuumeisena sormeilla liukukytkintä eri asentoihin, kannattaisinko naispappeutta nollasta sataan kuinka paljon, kenties ”kybällä”? Tabletinkäyttäjätkin valittivat, ja yleisesti se nyt oli tahmea. Ja Raamattu. ”Raamatussa Jumala puhuu.” ”Raamattu on Jumalan sanaa, mutta kaikki ei ole kirjaimellista”. Ultraliberaalit ja änkyräekstremistit vastasivat samalla tavalla näihin kysymyksiin.

Äänestysprosentti on hämmentävän alhainen, kun ajattelee, millainen ponnistelu koko kampanjointi kaikkine julkkisnaamoineen ja mainoshärpättimineen on ollut. Padasjoella päästiin jonnekin 27,5 prosenttiin, mutta maan tapa noin yleisesti on, että yksi kymmenestä viitsii. Etelä-Pohjanmaa pärjää hyvin, ja tässä on ero Itä- ja Länsi-Suomen välillä. Helsingin Kalliossa äänestettiin ahkerammin kuin Joensuussa.

Tämä kertoo jotakin merkittävää Lapuasta, Joensuusta ja Suomen evankelisluterilaisen kirkon asemasta.

Kaikkein olennaisimmin tämä koko juttu selittää sitä, että kirkko ei ole demokratia eikä sen pidäkään olla. Ei tämä ole mikään huvilayhdistys. Nimittäin yleisen elämänkokemuksen perusteella ei ole liioiteltua sanoa, että ihmisten kuolemisprosentti on edelleen harvinaisen kova, jopa 100. Suomessa hautaansiunaamisprosentti on lähes sama. Sen lisäksi, kun kirkko kaikilla muilla käyrillään menee alaspäin, niin tuhkauskäyrät sillä on jatkuvasti nousussa.

Ihmiset ovat aivan perillä tällaisesta. He luottavat tähän. He ymmärtävät, että tätä varten kirkot viime kädessä ovat olemassa. Ihmiset tietävät, että elämän kovat reunaehdot kuten syyllisyys, kuolema, merkityksettömyys, eivät ole äänestettäviä asioita. Kuolema demokratisoi ja tasa-arvoistaa enemmän kuin mikään mahti maailmassa, mutta ihminen ei voi äänestää sitä vastaan. Ja kirkon essenssi on siinä, kun se on tässä elämän ja kuoleman kysymysten rajalla, kastaa ja siunaa hautaan, jakaa ehtoollista. Ihmisten kirkkosuhteesta ei siis voi päätellä mitään sen perusteella, että jää äänestämättä. Varsinkaan isänpäivänä. Kenenkä idea se muuten oli?

On se kirkko kasteitten ja konfirmaatioitten kautta myös elävien ihmisten asialla. Se myös auttaa diakoniansa kautta konkreettisesti ihmisiä. Mutta sen kaikkein tärkein olemassaolon syy ei ole ihan tämmöisessä, ja jengi hiffaa sen. Ne perusfunktiot rullaavat kyllä ilman äänestäjiäkin ja tätä kauheaa vaalikouhottamista.

Sitten tässä on muutakin. Niin kutsuttu kansankirkko, se oikein saksalaisperäinen hieno Volk Kirche, oli olemassa siihen asti, kunnes Eleniuksen Jaska-vainaja jäi eläkkeelle. Kansankirkon sanoma oli: sinä riität, kelpaat, ja sinä et ole yksin, ja sinun ei tarvitse pelastumisen eteen tehdä mitään, sinun ei tarvitse kieli vyön alla juosta ees sun taas, koska et sinä sillä tule paremmaksi, eikä tarvitsekaan.

Kun Jaskan aikakauden mukana kuoli kansankirkko, tilalle tuli sosiaalisen median evl.fi-kirkko ja some. Nyt ihmisiä halutaankin yhtäkkiä aktivoida, pitää kerätä ympäristömerkkejä, olla ”edelläkävijä” roskien keräämisessä, pitää olla aktiivinen, vapaaehtoinen, toimija. Sinusta pitää tulla parempi. Ei ihme, että ekofasisteista kaikkein fasistisimmat tuntevat outoa vetoa kirkkoa kohtaan. Maastotakeista tulikin mieleen churchical camouflage: Täällä armottomuus osataan naamioida armoksi.

Samaan aikaan tietenkään ei saa olla väärällä tavalla aktiivinen. Henkenä on: ”Ei lähetystyölle, kyllä kansainväliselle diakonialle.” Laitoskirkko kuitenkin inhoaa herätystä ja uskoon tulemista, se haluaa, että uskonnollisen herätyksen sijaan olisi ”ympäristöherätys” tai herääminen ”tasa-arvolle”. Ne ovat transmodernin ajan vastineita 1800-luvun modernille, ”raitishenkiselle uskolle”, joka siivosi kirkosta pois naisiin liitetyn irrationaliteetin. Korkeakoulutettu, tyylikkäästi punertava ja rohkeasti vihertävä ihmisoikeusjeesusrationaalinen uudistajakristitty, siinä mallia todellisen uskovaisen prototyypille kirkkoeliitin parissa.

Jaskan ydinviesti oli aina se, että sinä kelpaat kaikkine ruhjeinesi ja rosoinesi. Jaskahan oli tyylipuhdas modernisti ja vilhemimalmivaaralainen körttiläisyyden kansankirkollistaja. Mutta hänellä oli sydäntä hulluja kohtaan, ja siksi hän myös ymmärsi pietistejä. Aina hän muisti mainita, että körttiläisyyden juuret ovat maltillisessa pietismissä, mutta koko juttu pitää nähdä tästä vinkkelistä, kun hän 1991 selitti syvä kunnioitus äänessään tuntemiaan kirkosta eronneita ihmisiä, jotka kuitenkin veisailivat Siionin virsiä.

Meikämanne on viimeksi veisaillut vissiin Grateful Deadin Alabama Gatewayta ja Saku Sammakkoa.

Nyt tämä nykyajan evl.fi-somekirkko on kääntänyt asiat päälaelleen. Eroakirkosta-porukoissa on joitain höyrypäitä, jotka aiheuttavat harmia Karisman Petrillekin. Mielestäni somessa pitäisikin voida pelata interaktiivisesti jotakin henkistä eunukkibingoa. Tämä tietenkin sitten rassaa kirkon työntekijöitä. Joskus tuntuu, että kirkon piirissä on suoranaista halveksuntaa, ylenkatsetta ja katkerankaunaista aggressiota vapaa-ajattelijoita ja kirkosta eronneita kohtaan. Totta kai suomalaiset ovat idiootteja ja ne jonottavat ilmaisia ämpäreitä. Jengi on täynnä pahaa oloa ja aggressiota ja kaksinaamaisuutta. Anna Kontula saa sanoa, että pimeä työ on joskus ok, mutta Päivi Räsänen ei saa sanoa, että joskus omatunto menee lain edelle. Tekopyhyysprosentti tässä maassa on luultavasti aika kova.

Mutta kirkko kun se sitten rupeaa etsimään itsestään vikaa, siitä tuleekin ihan ihmeellisen taantunut. Kun nimittäin on tämä laitoskirkko, joka tuijottaa tilastoja ja jäsenmääriä, siltä jää näkemättä yksi asia. Vanhalla kielellä sitä sanottiin evankeliumiksi. Se on sanomaa siitä, että sinä riität. Juuri niin kuin Jaska aina puhui. Sinulla on aina paikka, et voi menettää sitä ikinä. Mutta kun joku sitten 30 vuoden jälkeen liittyy takaisin kirkkoon, uskovaislehtien eksploitaatiolla ei ole rajaa. Ne riistävät tuon poloisen kirkkoonliittyjän kuoliaaksi riepottelemalla haastatteluissa. Juttuja tehdään, koska halutaan joku sankari kertomaan, että liity meihin. Siksi tarvitaan kampanjakasvoja seurakuntavaaleihinkin. ”Ai, se julkkis suostui”, hihkutaan sitten palavereissa. Vähän näyttää siltä, että kirkko vain hakee hyväksyntää itselleen, vaikka evankeliumissa itse asiassa piti olla toisinpäin: kirkon piti hyväksyä ihmiset. Ja kyllä, esimerkiksi minustakin oli ihan jees, kun Riku Rantala selitti, että hän on ateisti mutta haluaa kuulua kirkkoon. Se on täysin luterilaisuuten passaava ajatus, ja minusta kaunis. Toivottavasti mahdollisimman moni oivaltaa RAntalan näkökohdan.

Tavallansa kirkko Alexander Stubbimpi kuin Alexander Stubb itse.

    • Huttusen sana tosiaan on terävämpi kuin kaksiteräinen miekka.

      Jos jostakin olisi toivonut lisäksi kommenttia, niin se on tuo hämärtäminen ja tiedonkätkentä, mitä kirkon media on tiedonvälityksen sijasta harrastanut vaalien tulosten uutisoinnissa. Espoon tuloksen kirkkouutisellinen kääntäminen päinvastaiseksi totuuden kanssa (muuttamalla ”konservatiivit” ”liberaaleiksi”) on myös sellaista valehtelua, että siihen pystyi harva itäblokin maakaan omassa propagandaa-totuuden-sijasta -uutisoinnissaan.

  1. Voin kuvitella, mitä Elenius ajatteli nähdessään luterilaisten piispojen jonottavan stadionille Billy Grahamin uskonratkaisuiltamiin, sitä en tiedä, mitä körtti sanoo, kun pappi vihittäessä kysyy ”tahdotko?” Toimittaja Huttusen kuvailema kirkollisen eliitin prototyyppi on herkullinen.

  2. Taattua Huttusta. Kiitos!

    Erityisesti pidin tästä hienosta näkökannasta: ” Anna Kontula saa sanoa, että pimeä työ on joskus ok, mutta Päivi Räsänen ei saa sanoa, että joskus omatunto menee lain edelle. Tekopyhyysprosentti tässä maassa on luultavasti aika kova.”

    Kirkossa on nyt tapetilla agenda ”Pylly edellä puuhun”. Yleensä puuhun noustaan pää edellä. Tämä on vertauskuva siitä, että taivaaseen mennään Kristus/kirkon pää, edellä.

    • pelastushan oli se entinen kirkon pääbisnes, mikä yhä vaikuttaa.

      Kirkko vain lie ymmärtänyt väärin amerikkalaisen ilmauksen ”to save your a$$”.

  3. On varmaan aika kertoa siitä, mitä Jaakko Eleniuksen kanssa juttelin Thaimaassa vuosikymmeniä sitten. Hän, silloinen Lähetysseuran johtokunnan jäsen, oli tutustumassa uuteen Thaimaan työhön körttiryhmän kanssa.

    Tuon työn tavoitteeksi oli yhteistyösopimukseen kirjattu lause:
    ”The main purpose of the Lutheran Mission in Thailand shall be to bring Christ’s Gospel through proclamation and service, to the peoples in Thailand, and to establish local congregations which shall be united in one Lutheran Church.” Se oli hurja tavoite, koska sopimuksen allekirjoitusvaiheessa kirkossa ei ollut vielä yhtään jäsentä (muualta tulleiden työntekijöiden lisäksi) eikä ollut tietoa siitä, tuleeko ensimmäistäkään jäsentä.

    Työ oli alusta alkaen julistusta ja palvelua. Jaakko kertoi, että hän oli ollut epäluuloinen tuollaisesta tavoitteesta, jossa käytännössä selkeästi puhuttiin myös evankelioimisesta eikä vain palvelusta. Nyt työhön tutustuttuaan hän tajusi, että työ oli juuri oikeanlaatuista sellaisenaan. Tuossa vaiheessa kirkossa ei ollut vielä montakaan jäsentä, mutta kirkko kasvoi koko ajan. Jaakko sanoi minulle lopuksi, että hän tulee myös johtokunnassa tukemaan tämän työn edistämistä. Hänellä oli sydäntä meitä hulluja lähetystyöläisevankelijoitakin kohtaan, sillä hän tajusi, että sanoma on kaikkialla sama: Jumala armahtaa jumalattoman, ”sinä kelpaat kaikkine ruhjeinesi ja rosoinesi”.

    Tämä liittyy myös näihin vaaleihin, koska ainakin joillekin nämä vaalit olivat myös ”lähetystyövaalit”.

  4. Pakko sanoa jotakin seurakuntavaaleista, vaikka se olikin vain johdanto pyhäpäivän teemaan.

    Kirkkovaalien suhteellinen vaalitapa listoineen on pelleilyä niin kauan kuin ei kerrota avoimesti, mitä asioita ajetaan. Kryptiset listanimet ovat petkuttamista, ei edes TK-liike erityisesti erotu edukseen. Ja kas kummaa, kun vaalitulokset on kerrottu, niin enää nimien jäljessä ei olekaan listan nimeä, nyt vissiin sitten edustetaan ihan vain omaa itseään.

    Samasta syystä pelleilyä on vaalikone. Tekninen kompurointi on pikku juttu tämän periaatteellisen rinnalla. Ja arvatkaas antaako mikään taho analyysiä, mitkä ryhmittymät oikeasti menestyivät koko maassa? Ei taatusti anna, kun ei pysty. Ja sitten vielä iljettiin mainostaa, että äänestämällä vaikutat kirkolliskokouksen kokoonpanoon. Satunnaislukugeneraattorista numeron lomakkeeseen arponut vaikutti yhtä paljon kuin tarkkaan harkinnut.

Huttunen Juhani
Huttunen Juhani
Olen toimittaja. Verkkolokikirjaani kirjoitan yksityishenkilönä, tällä tarkoitan kirjoittajan vastuuta sekä sitä, että tekstit ovat ärsyttävän pitkiä, koska en jaksa ajatella asioita tai mitenkään olla ammattimainen.