On kysymys paavi Fransiskuksesta ja hänen lausunnostaan 6. joulukuuta, Italiassa, alunperin katolisella Tv2000 kanavalla. Mainitun ohjelman selostus on lehdissä alkuperäisessä muodossa:
Papa Francesco corregge il Padre Nostro. ”La traduzione è sbagliata”
Paavi iImoittaa Isämeidän rukouksen kohdan “äläkä saata meitä kiusaukseen” olevan väärä käännös, ja perustelu on se, että eihän kukaan maallinenkaan isä johdata lastaan kiusaukseen vaan estää lankeamasta.
Tässä paavin ideassa on karkea virhe, joka selittyy Hebr. 4:2:
“Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.”
Jumala ei johdata ketään kiusauksiin, vaan niihin johdattaa ihmisen oma halu, kuten Jaak. 1:
13 Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: ”Jumala minua kiusaa”; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa.
14 Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;
Siksi Daavidkin rukoilee, Ps. 139:
23 Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
24 Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle.
Isämeidän rukous rukoillaan ennenkuin kiusaus on läsnä. Rukoillaan, ettei meidän omat halumme ja himomme kehittelisi tilanteita, joissa ikäänkuin halutaan “nähdä mihin se pallo pyörii”. Kiusaukset eivät tule kuin “kuhmu otsaan”, vaan niitä edeltää sisäinen hengellinen lankeemus. Siksi Jeesus opetti rukoilemaan “äläkä saata meitä kiusaukseen”.
Sen sijaan, että rukoiltaisiin, että varjeltuisimme kiusauksilta, asetutaan näennäisen passiivisesti lihaa miellyttäviin tilanteisiin ja ikäänkuin siirretään kiusaus “kaitselmuksen” tulokseksi, joka johdattaa lankeamiseen, ellei isä toimi vastoin meidän halujamme ja estä sitä.
Kautta Kristillisen Kirkon ajan, on tapahtunut niin, että eräät ovat alkaneet muodostamaan näkyvää Kristuksen ruumista maanpäälle, jossa on vain tietyt kriteerit täyttäviä uskovia ja näin on tapahtunut aina Apostolien ajoista.
Näistä touhuamisista Apostolit puhuvat lihallisina tekoina. Oikealla Kirkolla on kuitenkin aina Juuri, jota ilman ihmiset touhuaa vain omiaan ja se mikä ei ole Jumalasta kuolee pian pois.
Kun Yhteinen Kirkko tunnustaa yhteisen uskovansa, niin tunnustuksessa ei sanota, ”me näemme yhteisen seurakunnan”, vaan sanotaan: ”me uskomme yhteisen seurakunnan” ja näin sen tulisi myös olla, koska Kirkolla on myös näkymätön ja Hengellinen funktio.
Ymmärrän inhimillisen kiusauksen ajatella, että olisi jokin nimetty porukka, joka varmasti edustaisi Jumalan perhekuntaa maailmassa, niin että voisimme inhimillisin keinoin rajata seurakunnan vain tietyllä ja näkyvällä tavalla ajatteleviin ja uskoviin.
Kuitenkin meille on annettu vain muutama hyvä merkki, siitä missä Jeesuksen seuraajat vaikuttavat maailmassa ja yksi niistä on se hedelmä, jonka Jumalasta tuleva Rakkaus synnyttää.
Kristityissä on olemassa ”puolueita”, mutta kaikille niille on yhteistä pitää omaa porukkaansa oikeana ja siksi onkin hyvä nöyrtyä ajattelemaan, että lopulta vain Jumala saa ja osaa erottaa jyvät akanoista. Olkoon kaikki siis Kristittyjä ja Herran Rakkaita lapsia. Näin meidän tulisi laajasti ajatella.
Uskon, että meistä kaikki kirjoittajat ymmärtävät tämän todellisuuden ja joudumme toteamaan, että lopulta vain Jumala näkee ihmisen sydämmeen ja sen tähden meidän tulisi kunnioittaa ja rakastaa toisiamme, jotka Herran nimeä mainitsemme.
Matias,
Kansankirkko ei missään ole kasvamassa, vaikka se olisi helpoin tie taivaaseen. Mm. UK, Ruotsi, Norja, Saksa jne ei ole vuosikausiin vastannut mihinkään ihmisen syvimpään tarpeeseen, vaikka lapsia kastavatkin.
Minä en ole halukas jatkamaan tätä kansankirkko-juttua, en ainakaan tässä omassa blogissani. Avaa sinä blogi aiheesta, niin saat siellä kirkkaammin kantasi ja kirkon kannan esille. Uskon, että se tulee saamaan suosiota ja sopii tänne luterilaiselle foorumille.
Reijo
Koko kansan sisällyttäminen evankeliumin sanomalle on koko evankeliumin perussanoma. Kirkko on yhteisö. Uskoon tulo on tuon yhteisön pariin tulemista kasteen kautta. Kaikenlainen erillisiin pikku ryhmiin vetäminen yhteisen kirkon sijaan hajottaa konkreettista Kristuksen ruumiin olemusta.
Erilleen vetäminen on Raamatun vastaista. Ajattele esim. ”eksynyt lammas”, ”oksan on pysyttävä viinipuussa”, ”olemme jäseniä ruumiissa” jne.
Jumalan siunausta sinun raamatuntutkisteluusi
Matias,
Satuin taas myöhäiseen vuoroon, ja siksi saat tämän luettavaksesi aamutuimaan.
Lammas eksyy Jeesuksen laumasta ei kirkosta, Paikallisia laumoja (paikallisseurakuntia) löytyy esim evlut kirkon luetteloissa olevista, jotkut enemmän jotkut vähemmän koteloituneina.
Viinipuu on Jeesus, johon oksastutaan uskova kerrallaan. Kirkoilla on kirkonkirjat ja seurakunnillakin. Jeesus, Seurakunnan Pää, pitää Kirjaa niistä jotka tulevat viettämään Hänen kanssaan iankaikkisuuden.
Kirkkoa ei Raamattu tunne, ei etenkään sellaista johon kastetaan uskoviksi. Tästä on erittäin selkeä oppi ja esimerkit UT:ssa. Ainoa Seurakunta, joka oli tarkoitus muodostaa kansasta kohtasi samat edellytykset, kuin UT:n paikalliset Kristuksen Ruumiin osastot, oli Israelin kansa. Israelillekin opetettiin jatkuvasti, että perille, taivaaseen, kostuu vain Jumalan tien kulkija. Jos israelilainen lankeaa kiusaukseen, eikä siitä parannusta halua tehdä, hän hukkuu. Näin kävi ja käy, koko ajan.
Jätä nuo lähinnä katolisuuden sävyttämät ja tarkoitushakuiset historiankirjat vähemmälle huomiolle ja keskity Sanaan, niin tulet huomaamaan, että kun langennut israelilainen katuu syntejään ja tekee parannuksen, hänen syntejään ei muisteta. Sama toisinpäin, kun kirkon johto kuolee jumalattoman kuoleman, hänen hurskauttaan ja etenkään hurskasteluaan ei muisteta. Siksi on Raamatussa rikasmies-Lasarus kertomus, jossa pääosan esittäjät tai/ja heidän edustajansa olivat tuolloin kuulijoiden joukossa. Siinä yksi kerrallaan silloinen johto vedetään tilille.
Jeesukselta kysyttiin taivaaseen menijöiden suhdelukua ja Hänen vastauksensa ei ole linjassa sinun ja miljardi-kirkon itsetietämyksen kanssa, vt. Matt. 7:
13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
Eli Jeesus ei mainosta, kuten kirkko, että kynnys on matalalla, ovet leviällään ja sisään voi tulla ovista ja ikkunoista.
”Se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.” Tuskin kukaan löytää porttia ja tietä itse, kenenkään opastamatta. Niinpä kristityille on annettu lähetyskäsky tehdä kaikki kansat Jeesuksen opetuslapsiksi kastamalla ja opettamalla.
Martti,
Vaikuttaa todella johdonmukaiselta!
(Tässä on tietysti piikki, mutten keksinyt mitään järkevämpääkään.)
Eikö yksi Jeesuksen julistuksen teemoista ole, että ihmisen ei ole mahdollista pelastaa itseään, mutta Jumalalle ei mikään ole mahdotonta.
Näyttää jälleen johdonmukaiselta, aidatulla alueella, – – mutta samaanaikaan sekavaa!
”Opetuslapset olivat yhä enemmän ihmeissään ja kyselivät toisiltaan: ’Kuka sitten voi pelastua?’ Jeesus katsoi heihin ja sanoi: ’Ihmiselle se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle. Jumalalle on kaikki mahdollista.'” Mitä sekavaa tässä on?
Martti,
Ymmärrän kyllä, että sinulle se on selkeää. Kun Raamattu puhuu pelastuksesta, uskoontulosta, uudestisyntymisetä, niin on kysymys Jumalan työstä ihmisen kohdalla, joka sen salli eli vastaanottaa. Tällainen valta ihmisellä on omaan taivasosuuteensa nähden. Ihmistä ei väkisin tai hänen tietämättään aseteta Tielle, vaikka jokaiselle se tarjotaan. Pakanakin toimii sen Jumalan ihmiseen asettaman tunnon välityksellä. Tämän tunnon/ tuntemisen kautta Jumala hänet tuomitsee. Näin on Raamatussa.
Kaste sellaisenaan ei tee ’kesää eikä talvea’, eikä pelasta uskovaa eikä uskomatonta, vaikka toista miljardia ihmistä sen päälle on asetettu. Tämä on selkeästi Raamatussa ja sinä et sitä näe, et ymmärrä ja siksi se on epäraamatullisesti selvää tuo kasteen sakramentaalinen voima.
Jälleen kerran, Martti, jankutus loppuu tähän. Kantasi on kirkaasti esillä, eikä sitä tarvi uusilla tokaisuilla kiillottaa.
Tällä kertaa en keskustellut sakramenteista vaan pelastuvien lukumäärästä. Siitä on Ilmestyskirjassa tällainenkin näky: ”Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa ja huusivat kovalla äänellä: — Pelastuksen tuo meidän Jumalamme, hän, joka istuu valtaistuimella, hän ja Karitsa!”
Otetaan tämä kommenttisi kohennuksena.
Tekisin yhden viittauksen eri kansoista pelastuviin:
Apt. 10:35, vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen.
Kansoissa on niitä, jotka Häntä pelkää, mutta Raamattu ei mainitse kansasta, joka häntä pelkää. Edes Jumalan nimelleen ottama Israel ei pelastunut kansana, vaan ne jotka Jumalaa pelkäsivät ja tekivät vanhurskautta, ollen vanhurskautettuja.
Ilmestyskirjan kuvaukset kansoista, ovat perille päässeet uskovat eri kansoista.
Joukko on kuitenkin niin suuri, ettei ’kukaan kyennyt sitä laskemaan’. Se on todellakin eri asia kuin Jeesuksen puheen ’harvat’. Minä ainakin ymmärrän tämän jännitteen niin, että todella harvat löytävät omin päin kaidan portin ja tien, mutta lukemattomat kuitenkin pääsevät perille Kristuksen seurakunnan noudattaessa sille annettua lähetyskäskyä.
Martti,
Ilmestyskirja on näky kirjoitettuna.
Paljon on ihmisiä seurannut Jumalan antamassa voimassa Jumalan asetuksia, jotka ne jo ovat olleet valo heidän askeleilleen. Vain Jumala tietää lukumäärän taivaassa ja noissa näyissä.
Pelastettuja on paljon ja aina vähän siellä missä heitä on. Jerusalemissakin vain 3000 ilmaisi halunsa vastaanottaa Pietarin kautta julistettu pelastussanoma. Määrä on saattanut nousta yli viidentuhannen, mutta sitten ensin kirkon vainojen ja Jerusalemin hävityksen johdosta hekin kaikki hajaantuivat evankelioimaan silloista maailmaa.
Eiköhän tämä riitä. Aihekin oli tarkoitus olla ’kiusaukset’, jotka paavi katsoo olleen väärä käännös viimeiset 2000 vuotta.
Mitä aiheeseen tulee, olet ymmärtääkseni asiasta täsmälleen samaa mieltä kuin paavi.
”Jeesus ei mainosta, kuten kirkko, että kynnys on matalalla, ovet leviällään ja sisään voi tulla ovista ja ikkunoista.” Hän kuitenkin sanoo itse olevansa ovi: ”Minä olen portti. Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu. Hän voi vapaasti tulla ja mennä, ja hän löytää laitumen.”
Poistin tästä Martti Pentin kommentin, mennee muuten pakkomielteiseksi jämpytykseksi.
Martti, kohdataan toisaalla ja yritetään, josko menisi paremmin.