Vahva henki – spirit(us) forti(s)

Jeesus sanoo: ”Pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta niinkuin paula; sillä se on saavuttava kaikki, jotka koko maan päällä asuvat.” (Luuk. 21:34-35) 

Viini on pilkkaaja, väkijuoma remunpitäjä; eikä ole viisas kenkään, joka siitä hoipertelee. (Sananl. 20:1)
b2ap3_thumbnail_Vahva-henki.jpg

Minkälainen suhde meillä on miestä väkevämpään, vahvaan henkeen, alkoholiin? 

Mitä ihminen pelkää kun hän ajautuu tämän vahvan hengen, alkoholin orjaksi?

Millä tätä vahvaa henkeä voi vastustaa?

Miksi alkoholilla ei kannata (tai kannattaa) yrittää ratkaista ongelmiamme?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Sonja, kiitos kommentista. Eksistentialismista en tiedä mitään. Monenlaisia ongelmia voi olla ja jotkut ovat tulleen vanhemmilta perintönä. Jumalan armo on paljon suurempi kuin meidän ongelmat. Tiedän jokusen kristityn, jotka ovat käyttäneet huumeita ennen uskoontuloa. Huumeista (ja kaikesta mitä se ”elämä” ja ystävät ja muut on pitänytkään sisällä) on mahdollisuus päästä eroon, vaikka se on vielä vaikeampaa kuin kuningas alkoholista.

  2. Raamatun opetusta tulee soveltaa myöskin asioihin, joissa toisella on syvä vakaumus. Sen lisäksi tässä Raamatun kohdassa sanotaan; ”Ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys, juoppous eikä elatuksen murheet, ettei teitä yllätä se päivä äkkiarvaamatta kuin paula”.

    Martti, kiitos kommentista, jossa oli paljon asiaa. Itselleni liiallinen työnteko on (ollut) ongelma. Monet eivät pidä sitä ongelmana, koska ylityön tekeminen pidetään hyveenä, vaikka perhe siitä kärsisi.

  3. So,so!! Ei sais syyllistää, ettei vaan tule paha olo….
    Uskon tämän olevan jo aika harvinaista, sillä syyllisyys ja synti on jo lähes kokonaan kristillisestä kulttuuristamme poistettu. Sanan ja sakramenttien tilalle on saatu tehokkaampi apu, tunnelma ja kulttuuri….

    Silti vain syyllisyyttä tuntevat saavat vapauden syyllisyydestään ja synnistään Jeesuksen Kristuksen luona.

  4. Kiitos Jorma. Kuka voi tulla terveeksi?
    Seuraava lainaus on Lutherilta (Mannaa Jumalan lapsille):

    Jumalan olemukseen kuuluu, että hän luo tyhjästä. Sen vuoksi Jumala myöskään ei voi tehdä mitään siitä, mikä ei vielä ole rauennut tyhjiin. Ihmiset taas tekevät jotakin sellaisesta, mikä jo ennestään on jotakin. Se on kuitenkin aivan hyödytöntä. Siksi Jumala ei ota vastaan muita kuin hylättyjä, ei paranna muita kuin sairaita, ei anna näköä muille kuin sokeille, ei elämää muille kuin kuolleille, ei vanhurskauta muita kuin syntisiä, ei tee viisaiksi muita kuin tyhmiä. Lyhyesti: hän ei armahda muita kuin kurjia eikä anna armoaan muille kuin epäsuosiossa oleville.

  5. @ Martti Pylkkänen

    . Raamattu kieltää juopumisen mutta ei viinilasin juomista ruokailun yhteydessä. Voimme siis juoda lasin viiniä.

    Ai, ai Martti. Oletkos ajatellut ollenkaan, että siitä ruoan kanssa nautitusta viinilasillisesta se alkaa. Ne viinan vahvat demonit hyökkää ja tuhoaa sinut.

    @ Juha Heinilä
    Ei kai se Jeesuksen viini nyt sentään mitään vettä ollut. Eihän siinä mitään ihmettä olis tapahtunut, jos se vettä vedeksi olis taikonut. Kai siinä nyt sentään jokunen prosentti oli sitä viinan väkevää pirua, kuningas alkoholia? Eihän se muuten mitään viiniä ois ollut.

  6. Tuo oli lohdullista tekstiä, mutta vain sille, joka todella ensin on hyväksynyt itsensä sinne kurjien joukkoon. Ihminen ei tietenkään sitä itse tee itselleen..
    Oletan tuon Mannan sitaatin olevan Heidelbergin teeseistä katkelma. Se on hyvin tärkeä teksti, oikeastaan kertoo siitä, mitä
    oikea julistus on: Sen tulee johtaa ihminen siihen kurjien porukkaan, josta Lutheri puhuu, siihen porukkaan täysin köyhänä, jotta hän Kristuksessa tulisi rikkaaksi.

  7. ”Martti, kiitos kommentista, jossa oli paljon asiaa. Itselleni liiallinen työnteko on (ollut) ongelma. Monet eivät pidä sitä ongelmana, koska ylityön tekeminen pidetään hyveenä, vaikka perhe siitä kärsisi.”
    Tulihan se sieltä. Populaaripsykologiassa alkoholismi, työnarkomania ja tiukka uskonnollisuus ym. niputetaan vakaviksi ongelmiksi. Sairauksiksi. Mutt kivahan se on haukkuu/moralisoida niitä, joilla on julkisempi synninolemus. Työnarkomania on kapitalismissa jopa hyve, toisin kuin alkoholismi, joka luokitellaan moraaliseksi ongelmaksi, vaikka ko. hlöt on useimmiten parhaita työntekijöitä ja SAIRAITA niinku diabeetikkokin. Rauhaa Juhalle!

  8. Kimmo, vesi on vettä ja mehu on mehua ilman jotain elollista. Yleensä käytetään hiivaa ja sokeria saamaan elollista, joka sitten ajan kuluessa muuttuu esim. viiniksi. Jeesus on itse elämän Herra, joka pystyy muuttamaan elottoman eläväksi. Itse uskon, että viiniä se oli, mitä Jeesus teki.

  9. Sonja, Jeesus parantaa ainoastaan sairaita (myös alkoholisteja) ja tekee työtä heidän parissa.

    ”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria.’ Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä.” (Matt. 9: 12-13)

  10. @ Juha Heinilä

    Itse uskon, että viiniä se oli, mitä Jeesus teki.

    Jos se kerran oli viiniä, niin kyllä siinä sitten oli se väkivahva ”demoni alkoholikin” mukana. Eikä se Jeesuskaan mikään absolutisti ollut. Kyllähän sinun se pitäisi tietää, kun kerran uskot Raamattuun kirjaimellisesti.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.