Väliin putoajat, humpsista vain

Väliin putoajat, humpsis vain

 

Palaan asiaan, johon olen jo aiemmin puuttunut. Kirkkomme on jättämässä väliin yhden työntekijäsukupolven tai ainakin merkittävän osan siitä.

Seurakunnilla on suuria säästöpaineita. Eivät kai sitä enää kiistä kuin vapaa-ajattelijat.

Henkilöstömenot ovat 65-70 % seurakuntien menoista. Sieltä ja kiinteistöistä on tehtävä säästöt, koska muut menot ovat roposia näiden rinnalla.

Mutta mihin säästö johtaa?

Itse olen kevään mittaan vastannut parillekymmenelle toiveikkaalle papinpaikan kyselijälle ei oota. Aivan sama murhe on muissakin kirkon töissä.

Nytkin keväällä valmistuu iso joukko ammattipäteviä ja motivoituneita ihmisiä, jotka sydämensä halusta tekisivät kirkon työtä. Mutta mitenkäs teet, kun avoimia paikkoja on todella vähän?

Minun moraaliini ei sovi ehdottaa, että menkää tekemään talkoilla palkatonta työtä. Monet noista ovat sitä jo tehneet. Nyt heidän tekisi mieli oikeisiin töihin. Palkkakaan ei olisi pahitteeksi, että saisi opintolainoja maksuun ja elämistä uuteen järjestykseen.

Työttömäksi kouluttamisessa ei ole mitään järkeä. Moni nuori ammattiin valmistuva miettii, onko kirkko heidät työnantajana pettänyt.

Kertokaa viisaat, mitä pitäisi tehdä.

  1. Miksi Reijo rakas veli sinulle on nuo sakramentit on kovin vaikea asia? Niissähän on vain tulevan varjo. Ei itse sen olemusta. Miksi sinusta on mahdoton ajatus siinä että Jumalan Pyhä Henki voi tehdä ja tekee työtään myös sakramenttien kautta ja välityksellä jotain uskovien sydämissä.
    Sakramentteja vastustaessasi saatakin olla vastustamassa Jumalan työtä hänen omissaan.

    • Pekka,
      Kysymys on siitä, että tulemmeko uskoon vedessä kastaen? Ei Jeesuksen, ei Raamatun opetuksen mukaan, eikä kenenkään uskoontulleen mukaan, kukaan ole sellaista kokenut itse. Ei myöskään ehtoollista nautittaessa. Koska kelvottomasti ehtoollisen nauttiva nauttii sen omaksi turmiokseen. Nämä kummatkin ihmisen ”aktit” seuraavat todistuksena siitä näkymättömästä todellisuudesta, tosiasasta, mikä on jo tapahtunut, Raamatun, Jeesuksen opetuksen mukaan.
      Niin kaste kuin Jeesuksen uhrin muisteleminen ovat ainoita Jeesuksen seuraajille, kristityille määrätty juhlistus eli ihmisen teko. Kumpikin on kuuliaisuutta Jeesuksen käskyille. Kumpikin juhlistaa omaa uskoontuloa ja Jeesuksen uhria.
      Ei ole kasteen armoa eikä ole ehtoollisen armoa. Nämä ovat sakramentteja?, joita ei tarvi vihata eikä rakastaa, koska ihmisen teko on Jumalan edessä haiseva tai hajuton vaate, riippuen siitä minkä merkityksen, voiman, niille antaa.

    • Reijo Mänttäri edustaa helluintai kirkkoa/liikettä joka on syntynyt 1800 luvulla. Helluntailaiset ajattelevat sakramenteista toisin kuin alkuperäinen kristinusko, alkukirkko. 😇

    • Sami O.,

      Huudahdat ilmoille mitä milloinkin ja nyt tämä ”mitä milloinkin” on sen toistamista. Kun kirjoitat mitä olen mieltä, niin saat sen selville n. kymmenessä minuutisssa, jos vaivaidut käymään läpi kommenttejani. Et tee niin. Huudahtelet samaa, johon olen enemmän kuin kerran vastannut.

      Asiaa selventää blogini:

      20.10.18, ”Helluntaiherätys eli n. 250 paikallisseurakuntaa vai Suomen Helluntaikirkko 44 paikallisseurakunna sisällä.”

      24.9.21, ”Helluntaipäivän Kastajaliikkeen tie kautta aikojen.”

      Helluntalaiset eivät ”ajattele sakramentteja”.

    • ”Helluntailaiset ajattelevat sakramenteista toisin kuin alkuperäinen kristinusko, alkukirkko.” Aivan, ja vieläpä vastoin Raamatun selvää sanaa.

    • Martti,

      Sinä niinkuin Samikin sanotte asioita, joita ei Raamatussa ole. En mene ”sakramentti”-sanaan, jonka salaperäisyydellä perustelette kirkon opin. Se saa niin ollakin, koska on kysymys kirkon opista, eli sen itseymmärryksestä. Ette kuitenkaan huomioi mitä Sana, Jeesus asiasta sanoo, vaikka, kuten sinä nyt, viittaatte ”selvään sanaan”, muttei missään tapauksessa ”Raamatun selvään”.

      Ymmärtänet Martti, että olen kymmeniä kertoja tämän asian sinullekin kirjoittanut ja perustellut. Sen jälkeen sinusta on tullut ”mykkä kyyhky” erämaassa. Tuskin olet vastauksiani pyytämiisi kysymyksiin lukenut. Olet aina samassa pisteessä, ikäänkuin en koskaan sinulle olisi mitään ko. asiaan vastannutkaan.

    • ”Ymmärtänet Martti, että olen kymmeniä kertoja tämän asian sinullekin kirjoittanut ja perustellut.” Ymmärrän toki. Olet varmaan perustellut asiaa sadoille muillekin elämäsi aikana. Kun toistaa saman riittävän usein, tulee sille sokeaksi eikä pysty näkemään sen perustelujen heikkouksia.

    • Reijo Mänttäri missä tämä ns. ”Helluntaipäivän Kastajaliikkee” kokoontuu? Kuka sitä johtaa? Kuinka iso se on? Kuka on sen saarnaaja? Missä se mainostaa itseään muualla kuin sinun blogeissa?

      Onko
      Helluntaipäivän Kastajaliikkeen= Reijo Mänttäri. Missä Helluntaipäivän Kastajaliikkeeseen voi liittyä, missä voi osallistua sen kokouksiin.

      Ja nyt veikkaan Reijo ei osaa vastata, joten kysymyksessä on joku sisäsiittoinen lahko joka leikkii Jeesusta, Jeesuksen seuraajia. 😇😇😇😇

    • Martti,

      Kysyinki, että oletko koskaan lukenut vastaustani toistuviin kysymyksiisi? Et kait, koska nytkin vastaat eri asiaan. Pyydän, että suostut toimintasi ohjaukseen. En tarkoita asiaa ja kantaasi vaan, että ne kohdistuisivat siihen mihin olet vastaavinasi.

    • ”Pyydän, että suostut toimintasi ohjaukseen.” Se on tullut jo aikoja sitten selväksi, että pidät itseäsi pätevänä kenen tahansa hengelliseksi ohjaajaksi. Mahdatko olla korskein koskaan kohtaamani ihminen?

    • Reijo, höpö höpö. Et ole mitään selvittänyt, etkä nytkään. Kyseessä taitaa olla oma lahkosi, josta kukaan ei tiedä mitään. On vain Reijo Mänttäri ideaalinen omatekoinen lahko, gnostilaispohjainen salaoppi.

    • Sami P.,

      Kielenkäyttösi pysyy ala-arvoisena. Sille olisi jotain tehtävä. Se, että olet minua vastaan, ei ole ongelma.

      Lue nyt ainakin tuo Jerusalemin Kastajaliikkeen selviytyminen tähän päivään asti. Miten voit mihinkään mitään kommentoida, jos et lue sitä mihin kommentoit!!??

    • Sami P.,

      Olet nyt ilmeisesti lukenut blogiani koskien ”Kastajaliikettä”. Et varmaankaan voi sitä myöntää, niinkuin et voi ääneen sanoa, että olet siirtynyt evlutkirkosta ortodoksikirkkoon.

      Tämän olen sinusta lukenut googlettamalla, eli onkin hyvinkin julkista tietoa. Miksi sinun on niin vaikea vastata peruskysymyksiin??

      Eli nyt kysyn, että luitko blogiani, johon viittasin?

    • ”Miksi sinun on niin vaikea vastata peruskysymyksiin?” Keskustelemme annetuista aiheista emmekä ole vastailemassa ’peruskysymyksiisi’, Reijo Mänttäri. Sananvapaus on myös vaikenemisen vapautta. Nyt mietimme, miten mieluiten nimittäisimme jumalasuhdettamme. Onko se pysyvää uskossa olemista vai päämäärää kohti kulkevalla tiellä vaeltamista.

    • Martti,

      kun vastaus ei miellytä se yleensä on syy aiheesta poikkeamiseen. Aiheessa pysyminen ei ole heikkouteni. Aiheen perustat saatan selvittää ei-miellyttävällä tavalla ja eli joko-tahi vastaus ei sovellu kaikkiin peräämisiin. Kun muistutan Jumalan Pojan uskosta ja ettei se synny vedestä liuotettuna (määritelmä ei ole vinoilua, vaan evlut teologien määritelmä) se todella on eri asia, kuin sakramentalinen pelastus/usko-oppi. Sikäli olen syyllistynyt usein ”aiheesta poikkeamiseen”.

    • Reijo Mänttäri, edustamasi suunnan sakramentti on uskoontulo. Siitä käytetään nähdäkseni myös nimeä ’antaa elämänsä Jeesukselle’. Muotoja on varmaankin erilaisia. Kohdallasi mainitsit käden kohottamisen. Toisinaan puhutaan ’eteen menemisestä’.

    • Pekka,

      On sanoja, mitkä kertoo asian.

      En pidä suurena vaivana, jos vaikka haet sivulta ”Raamattu.uskonkirjat.net” selityksiä lisää sanoille uskova, uskovia, uskovat ja sitten selvität kreikankielisen sanasta Χριστιανος / Christianos ja mitä se suomeksi on. Pitäisit päätyä täydelliseen selitykseen näitä kahta kautta. Kysy lisää jos ei selviä, vaikka tämähän voi olla vain testi-tentti?

    • ”Pitäisit päätyä täydelliseen selitykseen näitä kahta kautta.” Täydellinen selitys ei nyt kiinnosta vaan sinun oma selityksesi, Reijo Mänttäri.

    • Martti,

      Olisit odottanut Pekan kommenttia ja hillinnyt ”hevosiasi”.

      On keskustelulle hyväksi, että luotetaan toisen älykyyteen ja luetun ymmärtämisen kykyyn. Toisaalta, silti olen sinunkin puitteisiisi koko ajan vastaamassa.

      Et ole ottanut huomioon, että tuontuostakin mainitsen, että useaan nimenomaiseen kysymykseesi olen jo vastannut. Mykistyt, minkä olen käsittänyt myöntymisen merkkinä kantaani, mutta taannoin selitit sen merkitsevän ylempää tietämystä, jota vain et halua paljastaa. – Eli jotkut tulevat iän myötä tällaisiksi ja jotkut ovat aina olleet tällaisia. Toisesta tai toisesta syystä poistelen oivalluksiasi, kun siihen on ollut minulla tekninen valta.

    • Reijo Mänttäri, olen myös toistuvasti muistuttanut, että emme ole täällä ottamassa mittaa toisistamme vaan yritämme ajatuksia vaihtamalla edistää julkista keskustelua annetuista aiheista.

    • Reijo Mänttäri, kukaan ei tiedä mikä on sinun mainostama kastajaliike. Et myöskään kerro kuka siihen kuuluu ja missä he kokoontuvat.

      Näin ollen on kysymyksessä Reijo Mänttärin salapiiri. Lahko josta kukaan ei tiedä mitään, paitsi Reijo Mänttäri itse, mutta Reijo ei kerro missä he kokoontuvat. Reijo kuuluu kastajaliikkeeseen joka on salalahko koska siitä ei ole mitään julkista tietoa. Raamattu sanoo; kavahtakaa harhaopettajaa.😇😇😇😇😇😇

    • ”Reijo Mänttäri, kukaan ei tiedä mikä on sinun mainostama kastajaliike.” En minäkään tiedä varmasti, mutta olen saanut sen käsityksen, että Reijo Mänttäri tarkoittaa ilmaisullaan ’tosiuskovia’ joita on hänen käsityksensä mukaan ollut eri vähemmistösuuntauksissa Apostolien tekojen ajoista lähtien. Oman aikamme helluntaiherätys vastaa lähinnä hänen käsitystään. Senkin piirissä lienee oikeasta totuudesta hairahtuneita, jotka ovat lähteneet opiskelemaan teologiaa ja perustamaan kirkko-organisaatioita.

    • Kyllä, Reijo Mänttäri on vain niin sekaisin kirjoituksissaan, salamyhkäinen, salaava, mikä ei kuulu kristinuskoon.

      Reijo voi vedota Apostolien tekoihin, niin mekin voimme, tai voimme vedota Raamatun muihin kohtiin. Se ei kuitenkaan ratkaise missä tämä kastajaliike kokoontuu, paikka ja kellonaika. 😇😇😇

    • ”Taannoin selitit sen merkitsevän ylempää tietämystä, jota vain et halua paljastaa.” Nyt sinulla näyttää olevan ’ylempää tietämystä’ kommenteistani!

  2. Harmittaa, kun selkeään kysymykseen ei saa vastausta, vaan laitetaan selvittämään asiaa itse.
    Minulle riittää uskovan tunnusmerkiksi se että uskoo että Jeesus on sovittanut tämän uskovan synnit. Riittääkö se Reijolle on jäänyt minulle hämäräksi.

    • Pekka,

      Kyllä sinun uskossaoloasi olet selvittänyt. Minulle riittää siitä oma tunnustuksesi.

      Anna sakramentti-määritelmän olla. Lähinnä siksi, että se ei ole Raamatusta. (Tuuli puhaltaa missä TAHTOO, muttei missä sattuu. Mistä se tulee ja mihin, siitä kuulu humina, sitä ei näe eikä kuule, koska Se Tuuli on Jeesus/Jumala, Jumalan Henki, joka ei tee mitään hyvää väkisin, vaan siellä missä se vastaanotetaan, vt. Apt. 2:41 Ne, jotka nyt ottivat ilolla hänen sanansa vastaan, kastettiin, ja heitä tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta sielua.STLK.

  3. Tältä pohjalta minun on vaikea käsittää Reijon kielteistä asennetta sakramentteja kohtaan. Jos joku kuulee sanan ja uskoo sen omalle kohdalleen, niin eikö se sitten ole uskoa ? Miksi siihen sitten suhtaudutaan kielteisesti jos tämä tapahtuu sakramentin yhteydessä. (”Tuuli kun puhaltaa missä tahtoo”.)
    Jumalan Pyhä Henki toimii monella tavalla. Minä en ole halukas rajaamaan hänen toimintaansa. Miten sinä Reijo uskallat sen tehdä?

  4. Martti Pentti 08.08.2023 16:05
    ”Taannoin selitit sen merkitsevän ylempää tietämystä, jota vain et halua paljastaa.” Nyt sinulla näyttää olevan ’ylempää tietämystä’ kommenteistani!
    ——-

    Ei ylempää vaan sitä mitä kirjoitat. Et vain muista minun kirjoittamaani, mikä on ymmärrettävämpää, mutta omatkin kannanilmaisusi unneutat. Olen paljon auttanut sinua selvittämään omia sanomisiasi. Et niitä huomioi ja siksi jankutukset jatkuvat. Tässä en nyt voi jutusteluasi poistaa, mutta luovutan kentän sinulle ja Samille omaan ”hauskanpitoon”.

    • ”Olen paljon auttanut sinua selvittämään omia sanomisiasi.” Olet yrittänyt vääntää sanomisiani omiin ajatuksiisi sopiviksi. Kun et ole siinä onnistunut, olet kutsunut niitä jankutuksiksi. Niin nytkin.

    • Reijo Mänttäri, luovuttaa aina ja pakenee paikalta. Hän ei osaa vastata. Kukapa sitä nyt lahkostansa luopuisi. Kyn häneltä kysyy hän syyttää jankuttamisesta, varsinaista neurotismiä. Tyypillistä harhaoppisen lahkolaisen johtajan puhetta. 😇😇😇😇😇😇

    • Martti,

      En yritä vääntää sinun ajatuksiasi, vaikka niitä arvostelenkin. En sinun enkä kenenkään!

    • Sami,

      Joskus luovutan, joskus en. Sinä voit tässä nyt jatkaa, niin näyttää että luovuttaisin. Toisaalta on kaikissa asioissa mieltä jossain pisteessä jättää asiat Hänelle joka oikein tuomitsee! Ei tarvi tähän kommentoida!

      P.S. Ei sinun tarvi tulkata, mitä minä milloinkin sanon tai tarkoitan. Tässähän ne on kaikkien luettavissa, arvioitavissa ja arvosteltavissa. Sinun olisi ”hyvän sään” aikana huomioitava, että erittäin usein käyt sopivaisuuden rajalla. Eli lopetetaan tällä erää!

    • Reijo, luovutat yleensä aina ja pakenet paikalta, kunnes ilmestyt jälleen toistat tätä kaava. Lisäät kuitenkin haukkuen vastapuolta jankuttamisesta. Ja jälleen pakenet. Klassinen kiusaaja.

  5. Sami P.,

    Olet ilmaissut mitä mielenpäälläsi on. Tämä on sitä jankuttamista ja sellaista harrastetaan kun asiaan ei voida, kyeta tai haluta syventyä. Näin olen käsittänyt sinunkin kohdalla ja sen sinulle muutaman kerran maininnut. Olisit silloin kommentoinut mutta silloin junat ovat sinut jo jättäneet. Ei tämän pahempaa ”haukkumiasta”

    Pekka,

    En minä mitätöi sinun uskossa oloasi ja uskoon tulosi olen todella keskutellut aivan ristiin ja rastiin sinun kanssasi nimenomaan. Minulla taitaa olla näissä asioissa parempi muisti. Yleensä muistiasi en moiti.

    Lopetetaan tähän ja palataan toisaalla.

    • Reijo, et esitä mitäön uutta etkä vanhaa. Toistelet samaa salaisen helluntaikastaja liikkeesi harhaa. Taidat olla sen paavi ja johtaja joka luikkii pakoon. Joudut pakenemaan tulevaisuudessakin kun kohtaamme.

  6. Olli

    Blogisi otsikko toi mieleeni Fernando Pessoan runon 19.9.1933

    ”Vou e durmo o meu caminho

    Como, no som do moinho,

    Dorme o meleiro sozinho.

    Durmo, mas sinto-me andar.”

    Sen on Leo Saukkoriipi suomentanut:

    ”Minä matkaa teen, nukun vaellukseen

    niinkuin mylläri nukahtaa lammelleen

    myllyn rattaan tasaiseen kolkkeeseen.

    Minä nukun ja samalla matkaa teen.”

    ISBN 978-952-315-538-1

    sivulla 118

    • hieno runo, kiitos. Muutenkin minulle on vinkattu, että pitäisi tutustua Pessoaan erääseen kirjaan tarkemmin.

Marja-Sisko Aalto
Marja-Sisko Aalto
Pappi, rovasti, kirjailija, entinen kirkkoherra Imatralla ja sitten tuomiokapitulin notaari Kuopiossa, nyt eläkemuorina. Ihmisen ja uskon puolesta. Sattuneesta syystä sydämellä monet asiat, vaikkapa eri tavoin siipeensä saaneet ihmiset. Vapauteen Kristus vapautti meidät!