Valkoisten vaatteiden sunnuntai

 

Kasteessa käytetty valkea puku eli alba on ikivanha perinne.  Jo vanha kirkko käytti valkeaa pukua  puhumaan Jumalan vanhurskaudesta, joka kasteessa lahjoitetaan ihmiselle. Ilmestyskirjassa esimerkiksi puhutaan valkeasta puvusta eli vanhurskauden vaatteesta kasteeseen viittaavana asuna.

Sunnuntain nimi Valkoisten vaatteiden sunnuntai syntyi aikana, jolloin kyliä kääntyi kokonaisina kylinä kristinuskoon. Silloin kasteet toimitettiin pääsiäisyönä ja kastetut kantoivat kastepukujaan kokonaisen viikon.  Näin pääsiäisviikko sai nimen valkea viikko ja pääsiäisen jälkeinen sunnuntai sai nimen Valkoisten vaatteiden sunnuntai.  Tämä viikon mittainen kastepuvun päällä pitäminen oli todistuksena jokaiselle kylässä asuvalle, että tämä perhe on kääntynyt kristinuskoon.

SUNNUNTAI 16.4.2023

1. sunnuntai pääsiäisestä (Quasimodogeniti)

Ylösnousseen todistajia

Sunnuntain apokryfiteksti Sir. 44:16–45:22

Apokryfiteksti puhuu Henokista.   Hänestä kerrotaan jo 1. Mooseksen kirjassa luvussa viisi.

18  Kun Jered oli elänyt 162 vuotta, hänelle syntyi Henok. — 21 Kun Henok oli elänyt 65 vuotta, hänelle syntyi Metuselah. 22 Metuselahin syntymän jälkeen Henok eli vielä 300 vuotta vaeltaen aina Jumalan tahdon mukaisesti, ja hänelle syntyi lisää poikia ja tyttäriä. 23 Henok eli kaikkiaan 365 vuotta. 24  Hän vaelsi kuuliaisena Jumalalle. Sitten häntä ei enää ollut, sillä Jumala otti hänet luokseen.

Tämä maininta siitä, että Jumala otti Henokin luokseen on herättänyt huomiota juutalaisten piirissä jo varsin varhain.

Heprealaiskirje 11:5  tulkitsee tämän niin, että Henok ei laisinkaan nähnyt kuolemaa.

Uskon vuoksi otettiin Henok pois niin, ettei hän kokenut kuolemaa. »Sitten häntä ei enää ollut, sillä Jumala otti hänet luokseen.» Ennen kuin hänet otettiin pois, hän näet oli – niin hänestä todistetaan – elänyt Jumalan mielen mukaisesti.
Tähän samaan perinteeseen kuuluu myös Sirakin kirjan maininta Henokista

Herra mieltyi Henokiin ja otti hänet luokseen;

hänestä tuli kääntymyksen esikuva tuleville polville.

Myöhemmin syntyi myös kirjallisuutta, jotka pantiin Henokin nimiin.  Näistä merkittävin kirkon historian kannalta on ollut Etiopialainen Henokin kirja.  Nimi viittaa siihen, että kirja on Etiopian koptilaisen kirkon Raamattuun kuuluva kirja.  Näin se on heille pyhä kirja, kuten muutkin Raamatun kirjat.

Tähän perinteeseen kuuluu myös Juudaan kirjeen jakeen 14 viittaus teokseen.

 Heistä on myös ennustanut Henok, Aadamista seitsemäs:

»Katso, Herra tulee pyhiensä tuhatlukuisen joukon kanssa

Sirakin kirjassa Henokin hurskas vaellus pannaan ylisukupolvisen sanoman ilmaukseksi.  Esi-isän jumalanpelko tuo siunauksen myös tuleville polville.  Sellaisia kuin vanhemmat ovat, sellaisia myös seuraavat sukupolvet ovat.   Kiinalaisessa viisaudessa tämä sama ylisukupolvisuuden ajatus lausutaan sanoin, että  jos haluaa vaikuttaa tuhat vuotta eteenpäin aikaan, niin on kasvatettava lapsi.

Juudaan kirjeessä puolestaan kerrotaan viitataan Henokin kirjan ajatukseen siitä, että usko on yhteisöllinen.   Jumala pitää huolen kokonaisesta kansastaan.  Näin myös Kristuksen tullessa takaisin kirkkaudessaan, hän tulee näkyviin kokonaisen kansan ympäröimänä.  Kirkon yhteys tulee esille hyvinkin selkeästi ja voimakkaasti.   Jumalan kansana elämme yhdessä toinen toisemme kanssa yhteisen uskomme kannattamana ja yhteisen toivomme tietämme ohjaamana.  Yhdessä menemme eteenpäin.  Myös kerran kaikkien aikakausien päättyessä Jumalan Pojan takaisintuloon täydessä kirkkaudessaan saamme yhteisenä Jumalan kansana käydä hänen valmistamaansa iloon ja riemuun taivaan kirkkauden avautuessa eteemme.

 

Sunnuntain apokryfiteksti Sir. 44:16–45:22

Herra mieltyi Henokiin ja otti hänet luokseen;

hänestä tuli kääntymyksen esikuva tuleville polville.

Nooa havaittiin täydelliseksi ja oikeamieliseksi.

Vihan aikana hän oli ihmiskunnan säilymisen tae.

Hänen ansiostaan siitä jäi joitakin jäljelle maan päälle,

kun vedenpaisumus tuli.

Jumala teki hänen kanssaan ikuisen liiton

ja lupasi, ettei vedenpaisumus enää tuhoa kaikkea elävää.

Abraham on monien kansojen suuri kantaisä,

eikä minkään havaittu tahraavan hänen kunniaansa.

Hän noudatti Korkeimman lakia,

ja Herra teki liiton hänen kanssaan.

Hän leikkasi lihaansa liiton merkin,

ja koetuksessa hänet havaittiin uskolliseksi.

Siksi Herra valalla vahvisti hänelle,

että siunaisi hänen sukuaan ja siten kaikkia kansoja,

antaisi hänelle jälkeläisiä kuin maan tomua,

korottaisi heidät kuin taivaan tähdiksi

ja antaisi heidän omikseen maat merestä mereen,

suurelta virralta maan ääriin asti.

Myös Iisakille Jumala antoi saman vakuutuksen

hänen isänsä Abrahamin tähden.

Kaikkien ihmisten saama siunaus ja isien liitto

pysyi Herran tahdosta myös Jaakobin osana.

Herra tunnusti hänet omakseen siunauksillaan

ja antoi hänelle perintömaan,

jonka jakoi määräalueisiin,

osoitti kahdelletoista heimolle.

Jumalan tahdosta Jaakobista polveutui hurskas mies,

jota kaikki ihmiset kunnioittivat.

Mooses oli rakas niin Jumalalle kuin ihmisille –

olkoon hänen muistonsa siunattu!

Herra korotti hänet pyhiensä vertaiseksi

ja teki hänestä suurmiehen, jota viholliset pelkäsivät.

Herra teki ihmeen toisensa jälkeen,

niin kuin Mooses oli ilmoittanut,

ja nosti hänet kunniaan kuninkaiden edessä.

Hän käski Mooseksen mennä oman kansansa pariin

ja näytti hänelle häivähdyksen kirkkaudestaan.

Hänen uskollisuutensa ja nöyryytensä tähden

Herra pyhitti hänet, valitsi hänet kaikkien joukosta.

Herra salli hänen kuulla äänensä,

johdatti hänet tummaan pilveen

ja antoi kasvotusten hänelle käskynsä,

elämän ja ymmärryksen lain,

jotta hän opettaisi sen säännökset Jaakobille,

sen ohjeet ja määräykset Israelille.

Herra korotti pyhäksi Aaronin, joka oli Leevin heimoa,

Mooseksen veli ja hänen vertaisensa.

Säädöksellään hän asetti Aaronin ikuiseen virkaan,

antoi hänelle koko kansan pappeuden.

Herra puki hänet upeisiin vaatteisiin,

vyötti hänen ylleen loisteliaan puvun.

Herra kietoi hänet yltäkylläiseen loistoon

ja kaunisti hänet viran ja vallan tunnuksilla,

puki hänelle housut, viitan ja efodi-kasukan

ja kiinnitti yltympäri kultaisia granaattiomenoita,

joka puolelle monia tiukuja,

jotta ne helkähtelisivät hänen astellessaan,

jotta hän tulisi kuulluksi kaikkeinpyhimmässä

ja Herra muistaisi omaa kansaansa.

Hän sai taidokkaasti kudotun pyhän puvun,

jossa oli kultaa ja sinipunaista ja purppuraista villaa,

hän sai oikeutta jakavan rintakilven, urimin ja tummimin.

Rintakilpeen oli kankuri kutonut karmiininpunaista villaa,

ja sen päällä oli korukiviä, joissa oli sinettikaiverrukset.

Kultakehyksisiin kiviin oli koruseppä kaivertanut kirjoituksen;

kiviä oli yhtä monta kuin Israelin heimoja,

ja kukin kaiverrus muistutti yhdestä heimosta.

Turbaaninsa päälle hän sai kultaruusukkeen,

otsakorun, jossa oli pyhä sinettikaiverrus;

se oli voiman ja kunnian ylväs merkki,

silmien ilo taidokkuudessaan ja kauneudessaan.

Ennen häntä ei sellaista kauneutta ollut,

eikä vieras ole koskaan sitä pukua kantanut,

vain hänen poikansa ja jälkeläisensä polvesta polveen.

Aaronin ruokauhri poltetaan kokonaisuudessaan,

ja tämä tapahtuu päivittäin kaksi kertaa.

Mooses vihki hänet virkaan

ja voiteli hänet pyhällä öljyllä,

ja tästä tuli hänelle ja hänen jälkeläisilleen

ikuinen liitto, joka pysyy yhtä kauan kuin taivas.

Hänen tuli pappina palvella Jumalaa

ja siunata kansaa hänen nimessään.

Herra valitsi kaikkien joukosta juuri hänet

uhraamaan pyhiä polttouhreja,

suitsuttamaan suloisesti tuoksuvaa savua

muistutukseksi Herralle

ja kansan syntien sovitukseksi.

Käskyillään Herra antoi hänelle

vallan tulkita säädöksiä ja määräyksiä

ja opettaa säädökset Jaakobille,

saattaa Israelin tietoon Herran laki.

Hän sai autiomaassa vastaansa toisen heimon miehiä,

jotka olivat hänelle kateellisia:

Datanin ja Abiramin miehet

ja Korahin joukon, joita kaikkia ajoi katkera viha.

Herra näki sen ja suuttui.

Hehkuvassa vihassaan hän tuhosi heidät,

teki kansan nähden tunnusteon

ja poltti heidät tulensa liekeissä.

Herra jakoi yhä enemmän Aaronille kunniaansa,

antoi hänelle oman perintöosan:

hän sai ensimmäisen sadon parhaat hedelmät,

ja ennen muuta hän sai kyllälti leipää,

sillä pappien ravintona ovat Herralle tuotavat uhrit,

Herra antoi ne hänelle ja hänen suvulleen.

Kansansa maasta hän ei saanut perintöosaa,

toisten lailla ei hänellä ole omaa osaansa maasta.

”Minä olen sinun perintöosasi”, sanoo Herra.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Tänään MAANANTAIna 10.4.2023

    2. pääsiäispäivänä olemme jo menossa pääsiäisviikossa eli valkoisessa viikossa. Liturgisessa mielessä tämä viikko sitten päätyy Valkoisten vaatteiden sunnuntaihin.

    Tämän päivän aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä:

    https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/maanantai-10-4-2023/

    Panen tähän tämän juhlapäivän apokryfitekstin, joka on otettu Danielin kirjan lisäyksistä:

    Dan. lis. C:51–90

    Silloin nämä kolme lauloivat uunissa yhteen ääneen ja kiittivät ja ylistivät Jumalaa sanoen:

    – Kiitetty olet sinä, Herra, meidän isiemme Jumala,

    ylistetty ja korkealle korotettu ikuisesti,

    kiitetty olkoon sinun pyhä kunnianimesi,

    ylistämällä ylistetty ja korkealle korotettu ikuisesti!

    Kiitetty olet sinä kirkkautesi pyhässä temppelissä,

    ylistyksin ylistetty ja kunnioitettu ikuisesti!

    Kiitetty olet sinä, joka näet syvyyksiin,

    sinä, jonka valtaistuinta kerubit kannattelevat,

    ylistetty ja korkealle korotettu ikuisesti.

    Kiitetty olet sinä kuninkaallisella valtaistuimellasi,

    ylistämällä ylistetty ja korkealle korotettu ikuisesti.

    Kiitetty olet sinä taivaankannen yllä,

    ylistetty ja kunnioitettu ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, kaikki Herran luomat,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, taivaat,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, Herran enkelit,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, kaikki vedet taivaankannen yllä,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, kaikki taivaan joukot,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, aurinko ja kuu,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, taivaan tähdet,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, sade ja kaste,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, kaikki tuulet,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, tuli ja hehku,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, pakkanen ja helle,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, kaste ja pyry,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, yö ja päivä,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, valo ja pimeys,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, jää ja pakkanen,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, huurre ja lumi,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, salama ja pilvet,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäköön Herraa maa,

    kiittäköön ja ylistäköön häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, vuoret ja kukkulat,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, maan kaikki kasvit,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, meret ja virrat,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, lähteet,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, merieläimet ja kaikki mitä vesissä liikkuu,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, kaikki taivaan linnut,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, kaikki eläimet, villit ja kesyt,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, ihmiset,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiitä Herraa, Israel,

    kiitä ja ylistä häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, Herran papit,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, Herran palvelijat,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, oikeamielisten henget ja sielut,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, hurskaat ja nöyrät,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Kiittäkää Herraa, Hananja, Asarja ja Misael,

    kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.

    Hän nosti meidät ylös tuonelasta

    ja pelasti meidät kuoleman otteesta

    Hän vapautti meidät tulisesta pätsistä,

    tulen keskeltä hän pelasti meidät.

    Kiittäkää Herraa! Hän on hyvä,

    iäti kestää hänen armonsa.

    Kiittäkää jumalien Jumalaa,

    kaikki te, jotka kunnioitatte häntä,

    kiittäkää ja ylistäkää Herraa.

    Iäti kestää hänen armonsa!

    • Seppo

      Kiitos puheenvuorostasi

      Ulkonaiset menot voivat eri kulttuureissa näyttää ulkonaisesti samantapaisilta. Sen sijaan niiden sanoma on kussakin yhteydessä juuri tuon yhteisön julistuksen mukainen.

    • Ja monet yhteisöt ovat tuolla alueella saaneet tietysti vaikutteita toisiltaan. Kuten osoittavat esim. Simo Parpolan tutkimukset. Parpola on tällä hetkellä maailmamlla tunnetuin tiedemiehemme.

      Mikä muuten yhdistää Qumranin, Jeesus-liikkeen ja druidit…

    • Seppo

      Mainitset Simo Parpolan.

      Täsmentäkäämme, että hän on maamme tällä hetkellä tunnetuin assyrologi.

      Hän on ollut mukana myös Helsingin yliopiston Teologisen tiedekunnan järjestämässä eksegetiikan tutkijaseminaarissa, kun aihe on häntä kiinnostanut. Näissä hän on käyttänyt rakentavia puheenvuoroja.

      Olin läsnä hänen väitöstilaisuudessaan aikoinaan runsas viisikymmentä vuotta sitten.

      Professoriliitto valitsi Simo Parpolan vuoden professoriksi vuonna 1991.

      Hänen enonsa Armas Salonen on ollut minun opettajani sumerologiassa. Toinen sumerologian opettajani on ollut laulutähden Toivo Kärjen veli Ilmari Kärki. Veljesten isä oli armoitettu saarnaaja Frans Kärki, jolla oli absoluuttinen sävelkorva.
      Akkadin opettajani oli Erkki Salonen.

      Olen ollut Simo Parpolan veljen Asko Parpolan oppilaana sanskritin kielen luennoilla.

      Asko ja Simo Salosen äidin isä ja Armas Salosen isä oli Forssan kirkkoherra Kaarlo Erkki Salonen toimi Forssan kirkkoherra vuosina 1937-1949. Hän oli lähetyssaarnaajana Japanissa jopa kahteen otteeseen. Näiden kausien välillä hän toimi pappina USA:ssa.

      Druidit kuuluvat aivan eri uskontoon kuon juutalaisuus. Näitä ei pidä sekottaa toisiinsa.

      Sen sijaan voimme todeta että Jeesuksen aikana juutalaisuudessa oli noin 15 eri suuntausta, joista sekä Jeesus-liike että Qumran-liike ovat tunnetuimpia yhdessä fariseusten ja saddukeusten kanssa. Jo 1970 -luvulla keskustelimme essealaisten ja Qumran-liikkeen välisistä suhteista. Silloin totesimme, että on samaan aikaan varottava yhdistämästä näitä liian varmoin samaistuksin, mutta samalla myös otettava vakavasti niissä olevia yhteisiä piirteitä. Esimerkiksi 1990 -luvulla Hyvinkäällä järjestetyssä Euroopan eturivin eksegeettien ja raamatullisen arkeologian konferenssissa muuan juutalainen professori esitti teorian siitä, että Qumran-liikkeen toiminta olisi ollut lähellä herodilaista liikettä toimien Jerusalemin oppineitten eräänlaisena kurssi- ja työkeskuksena. Se oli yksi mielenkiintoisimmista tuon konferenssin esitelmistä. Ehkä vaikuttavin kuitenkin oli konferenssin isännän Timo Veijolan esitelmä, missä hän toi esille uuden löydön deuteronomistitutkimuksen alueelle. Oli todella vaikuttavaa kokea salin tunnelma tuon esityksen päätytyttyä, kun eurooppalaiset huippututkijat, joihin hän viittasi löytöä tehdessään, nöyrinä toivat kiitoksensa siitä, että heidän aikaisempi työnsä oli saanut auttaa Timoa pääsemään uuden löytönsä ääreen.

  2. Tänään TIISTAIna 11.4.2023 on Pääsiäisen jälkeinen tiistai.

    Päivän luonteesta ja teksteistä kerrotaan täällä

    https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/tiistai-11-4-2023/

    Päivän apokryfinen teksti on Ensimmäisestä Makkabealaiskirjeestä

    1. Makk. 4:36–59

    Juudas ja hänen veljensä sanoivat: ”Vihollisten armeija on murskana. Nyt on aika puhdistaa temppeli ja vihkiä se uudelleen.”

    Koko sotajoukko koottiin yhteen, ja he nousivat Siionin vuorelle. Siellä he näkivät aution temppelin, jonka alttari oli häväisty ja portit poltettu karrelle. Temppelin pihat kasvoivat pensaikkoa niin kuin joutomaat tai vuorenrinteet, ja pappien kammiot olivat raunioina. He repäisivät vaatteensa ja valittivat suureen ääneen, he sirottivat tuhkaa päälleen ja heittäytyivät kasvoilleen maahan, he soittivat torvilla rukousmerkin ja huusivat taivasta avukseen.

    Juudas käski miestensä taistella Akran linnoituksen väkeä vastaan, kunnes hän saisi temppelin puhdistetuksi. Hän valitsi tahrattomia, lakia noudattavia pappeja puhdistamaan temppelin, ja nämä kantoivat alttarin saastuttaneet kivet epäpuhtaaseen paikkaan. Sitten papit pohtivat, mitä tekisivät saastutetulle polttouhrialttarille itselleen, ja he katsoivat parhaaksi purkaa sen; näin israelilaisten ei tarvitsisi hävetä sitä, että pakanat olivat saastuttaneet heidän alttarinsa.

    Niinpä he repivät alttarin maahan ja siirsivät kivet temppelivuorella sopivaan paikkaan odottamaan profeettaa, joka osaisi ratkaista asian. Sitten he hankkivat hakkaamattomia luonnonkiviä, kuten laki määrää, ja rakensivat uuden alttarin edellisen mallin mukaan.

    He kunnostivat temppelin sisätiloja myöten ja puhdistivat sen pihat. Samoin he valmistivat uudet pyhät esineet ja kantoivat sisään lampunjalan, suitsutusalttarin ja pöydän. Sitten he polttivat suitsuketta alttarilla ja sytyttivät lampunjalan lamput antamaan valoa temppeliin. He asettivat uhrileivät pöydälle, ripustivat oviin verhot ja tekivät kaiken sen, mikä oli tehtävä.

    Yhdeksännen kuun eli kislev-kuun kahdentenakymmenentenäviidentenä päivänä vuonna 148 he nousivat varhain aamulla ja kantoivat lain määräyksen mukaisesti uhrin uudelle polttouhrialttarille, jonka olivat rakentaneet. Samaan aikaan, samana vuoden päivänä, jona pakanat olivat sen häväisseet, se vihittiin uudelleen käyttöön laulujen kaikuessa ja harppujen, lyyrojen ja symbaalien soidessa. Kaikki polvistuivat ja kumarsivat maahan saakka, ja he kiittivät taivasta, joka oli auttanut heidät voittoon.

    Vihkimisjuhlaa vietettiin kahdeksan päivää. Kaikki toivat iloiten polttouhrilahjojaan ja uhrasivat yhteys- ja kiitosuhreja. He koristelivat temppelin julkisivun kultaisin seppelein ja kilvin, asettivat uudet portit paikoilleen ja kunnostivat pappien kammiot ja niiden ovet. Kaikki olivat riemuissaan siitä, että pakanoiden tuottama häpeä oli nyt pyyhitty pois.

    Juudas, hänen veljensä ja koko Israelin kansa päättivät, että temppelin vihkimisen muistojuhlaa tulisi iloiten ja riemuiten viettää joka vuosi määräaikaan, kahdeksan päivän ajan kislev-kuun kahdennestakymmenennestäviidennestä päivästä lukien.

  3. Kristillisessä Apokryfissä opetuslapset kysyvät Jeesukselta Ihmisen Pojasta, että milloin he voivat nähdä Ihmisen Pojan.

    Jeesus vastaa: ”Silloin kun te riisutte vaatteenne ja poljette ne jalkoihinne, ettekä enää häpeä, silloin te näette Ihmisen Pojan.”

    Tuo selittyy hyvin sillä, että juutalaiset kautta linjan olivat erittäin siveellisiä, heitä loukkasi maassa järjestetyt kreikkalaiset urheilukilpailut, joissa miehet kilpailivat alasti. Myöhemmin myös Daavidista tehty alaston patsas on on ollut loukkaava ja siksi kai se on tehtykin, että voidaan loukata.

    Tuo jae kuitenkin kertoo, että Jeesus ei ollut tässä suhteessa ollenkaan vaate orientoitunut, eikä pitänyt itseään erityisenä Ihmisen poikana vaan oli sitä mieltä, että jokaisessa on vaatteiden alla ihmisen poika.

    ’ Jos joku pyytää sinulta manttelin, anna hänelle vielä ihokaskin.’ Alastomuus tulee esille myös Getsemanessa, kun yksi juoksee pakoon alasti, ja Johanneksessa Pietari on alasti rannalla. Kun Pietari kuulee, että nuotiolla oleva mies on Herra, hän pukee nopeasti manttelin ylleen ja hyppää järveen. Hauskaa sinänsä.

    Valkoisesta vaatteesta mieleeni tulee muslimi miesten Top Mekko, ja pääliina. Kaikki pukevat vlkoisen silloin, kun he tekevät pyhiinvaelluksen Mekkaan ja kiertävät ympyrää Kaaban mustan kiven ympärillä ja suutelevat kiveä.

    Juutalaiset hurskaat, eli Hasidit käyttävät mustaa pukua ja hattua. Islamissa taas naiset käyttävät mustaa, jopa kasvot peittävää kaapua. On rohkeuden merkki käyttää sellaista, jota halveksitaan niiden taholta, jotka ajattelevat, että ulkoinen vaate kertoo heidän edustavan jotakin korkeaa ja pyhää.

    • Tarja

      Kiitos puheenvuorostasi

      Tuot esille useampia näkökulmia erilaisista vaatteiden käytöstä eri tilanteissa.

      Muutamaan näistä jatkan keskustelua.

      1) Sanot ”Kristillisessä Apokryfissä” eräästä Uuden testamentin apokryfikirjasta.

      Nämä eivät kuitenkaan ole samalla tavalla raamatullisia kuin meidän Vanhan testamentin Diuterokanoniset eli Apokryfiset kirjamme. Nämä Vanhan testamentin apokryfit kuuluvat kristittyjen Raamattuun. Ne ovat tulleet mukaan Raamatun kreikankielisen laitoksen Septuagintan mukana ja reformoituja kirkkokuntia ja niistä vaikutteensa saaneita uusi tunnustuskuntia lukuun ottamatta ovat koko maailman uhteisen kristikunnan Pyhään Raamattuun kuuluvia.

      Sen sijaan Uuden testamentin apokryfit ovat sisällöltään vieraantuneet alkuperäisestä kristillisestä julistuksesta ja aidon evankeliumin sijaan ne tuovat esiin muita uskonnollisia näkemyksiä, jotka ovat muodostuneet omiksi uskonnokseen, esimerkiksi gnostilaista oppia, joka vanhana aikana esiintyi hyvinkin voimakkaana kirkon opin muuntelevana harhaoppina.

    • Tarja

      3) Arabien pukukäytännöstä tuon esille vain yhden yksityiskohdan. Muhammedin aikana käyttöön otettu arabinaisen asu burka oli niin suuri terveydellinen edistysaskel, että sen ansiosta arabien väkiluku alkoi lisääntyä.

      Kun puku oli täyspitkä, niin erilaiset pölyn aiheuttamat sukupuolielinten taudit vähenivät.

      Kun kasvojen eteen saatiin pölyä siivilöivä huntu, niin hengityselinten sairaudet vähenivät.

      Kun puvun paksu huopainen kerrostuma esti polttavan paahteen päivisin ja kylmän aiheuttamat vilustumat öisin, niin tämäkin nosti naisten terveydentilaa paremmaksi.

      Kun tämä puku oli hyvin käyttökelpoinen alkuperäisessä ympäristössään, niin se levisi arabialaisen kulttuurin mukana myös muualle islamilaiseen maailmaan. Näin se joutui olosuhteisiin, missä sen vahvuudet eivät enää tulleet esille, vaan se muodostui pelkästään identiteettijutuksi.

      Kun se samaan aikaan kohtasi eurooppalaisesta kulttuurista peräisin olevien muoti-ilmiöiden tuoman toisenlaisen pukukoodin, niin konflikti oli seurauksena. Pukeutuminen ilmaisi samalla kantajansa kulttuurikontekstin.

      Tästä rintamalinjasta käsin on peräisin paikoin kiivaatkin yhteenotot burkan puolesta tai sitä vastaan. Kyseessä siis on kahden erilaisen kulttuurin välisestä taistelusta.

      Kamerunissa kannoin useimmiten perinnepukua länsimaisen puvun sijaan. Se oli helteessä miellyttävämpi. Se suojasi paremmin aurinkoa vastaan ja sen kangas myös hengitti paremmin, niin ettei hiki haitannut yhtä paljoa kuin länsimaisessa asussa ollessani.

      Vain papillisissa toimissani käytin länsimaista papinpukua, vaikka useinkin takki tuolin selkänojalla roikkuen paitasillaan.

  4. Tarja

    2) Galilean järvellä kalastavat toimivat useinkin lähes alastomina tai vähissä vaatteissa, koska kalaverkkoja käsitellessä vaatteet olisivat olleet hankalia tai ei haluttu niiden kastuvan. Sen sijaan rannalle ihmisiä kohtaamaan käydessään Pietari ylleen päällysvaatteensa ollakseen edustavasti pukeutunut. Näin myös kertomassasi tapauksessa.

    Tässä ei ole mitään sen kummallisempaa, kuin että vielä sata vuotta sitten Suomessakin maalaisväestöllä oli erikseen ”riihiromppeet” ja ”kirkkopuku” ja varakkaammilla vielä jotain siltä väliltäkin.

  5. Matias

    En minä kaivannut mitään puolustuspuhetta kenenkään vaatetukselle tai alastomuudelle, minä vain totesin, että näin on, kuten kerroin.

    Musliminaisten puvun tereveellisistä ominaisuuksista en sano mitään, taitavat olla miesten keksimiä juttuja sen puolesta, että voivat peittää vaimonsa muiden miesten katseilta, säästää vaatekuluissa ja rajoittaa heidän liikkumistaan. Musta vaate on sietämätön auringon hehkuvassa poltteessa. Vaimot pysyvät mieluummin viileissä sisätiloissa.

    Pietarin alastomuuden voi hengellistää vaikka sillä tavalla, että hän tunsi olevansa paljaana kaiken kavaluutensa tähden, koska oli kieltänyt tuntevansa Jeesuksen kolme kertaan, se hävetti, ja hän hyppäsi järveen puhdistautumaan, tosin alastomana se olisi ollut luontevampaa, kuin mantteli päällä Mantteli voisi kuvata jotain peittelyä.

    Pietari joutuikin sitten kolme kertaa vakuuttelemaan, kuinka hän rakastaa Jeesusta, ja vaikka oli pelkuri ja epäluotettava, hän sai niin sanotun kaitsijaviran, ja hänelle rakennettiin kirkko ja ensimmäinen nimi Simon, ei kelvannut kirkolle, se muutettiin Pietariksi ja hän sai vielä oman kaupunginkin.
    Tästä näkökulmasta näyttää, että se olikin Pietari joka kavalsi, eli vei sen paikan, mikä olisi kuulunut Jeeukselle.

    Jeesuksen kuolemanjälkeinen esiintyminen vaikuttaa oudolta, kun kukaan ei oikein tuntenut häntä, Haudallakin Maria luuli häntä puutarhuriksi, ja kyselee, että minne te olette vieneet minun herrani. Rannalla esiintynyt henkilö vaikuttaa hänkin ensin oudosta, kun Pietarikin hyppäsi järveen.

    • Tarja

      Kiitos keskustelun jatkamisesta

      Jatkoa kohtaan 3) Burka

      Arabien keskuudessa nimenomaan Muhammedin liikkeessä naisten asema parani ympärillä olevaan vanhempaan perinteeseen verrattuna.

      Paitsi sellainen puku, joka suojeli sekä kovaa päivän hellettä että yön kylmyyttä vastaan oii aivan reaalisesti parannus aikaisempiin asuihin verrattuna. Länsimaisten naisten nykyaikaisissa lausunnoissa puhutaan näkökohdista jotka eivät mitenkään olleet ajankohtaisia tuon ajan Arabian elämäntilanteessa. Näiden nykyaikaisten lausuntojen perusteena on nykyisen tekniikan mahdollistamassa maailmassa vajaan puolentoista vuosituhannen ajan jälkeen ja kaiken lisäksi kytkeytyminen länsimaisen kulttuurin ylempään asemaan muiden kulttuurien asemaan nähden ihmisten kulttuurisessa imagossa.

      Toiseksi otan esimerkin Muhammedin vaikutuksen arabien avioliittoihin. Aikaisemmin monella miehellä ei ollut varaa maksaa koko morsiusmaksua. Niinpä käytännössä hyvin moni mies maksoi morsiusmaksun yhden lapsen synnyttämisen ajaksi. Sen jälkeen tyttö ”vuokrattiin” seuraavalle miehelle, joka puolestaan maksoi morsiusmaksun seuraavasta lapsesta jne.

      Tämän vastakohtana Muhammed puhui pysyvämmän aviosuhteen puolesta, vaikka olosuhteiden takia puhuikin moniavioisuuden todellisuudesta. Naisia suojellakseen hän määräsi enintään neljän vaimon rajoituksen. ( Jota harva, jos edes kukaan, varakkaampi ruhtinas noudatti, vaan esim. Turkin sulttaanilla saattoi yhteen aikaan olla jopa yli kuusituhatta vaimoa.)

      Muhammed puhui pysyvämmän avioliiton puolesta turvatakseen naisten elämän myös sen jälkeen kun nämä olivat ohittaneet vaihdevuotensa. Toki hänen opetuksessaan myös esiintyi ohjeita, miten pitää menetellä, jos joku luopuu vaimostaan ja joku ottaa näin eronneen omakseen. Piti odottaa yhden kuukautiskierron ajan, jotta tiedettäisiin kenen lapsi mahdollisesti syntyvä lapsi olisi.

    • Tarja

      Jatkoa kohtaan 2) Pietarin vaatetuksessa ei ollut mitään erikoista tuon ajan kalastajien pukeutumiseen nähden. Kyseessä siis ei ollut sen paremmin puolustus kuin hyökkäystään Pietarin käytökselle. Kyseessä oli puhtaasti tuon ajan käytäntö kalastajien keskuudessa ja sen kuvaus nykylukijoita ajatellen. Enempää siihen en sisältänyt.

      4) Pietarin vihkimys piispan virkaan

      Genesaretin järven rannalla toistetut kolme kysymystä ja niihin sisältyvät tehtävän asetukset kuvaavat ensimmäisen kristillisen piispan virkaan siunaamisen.

      Periaatteessa sama kaava toistuu edelleenkin piispan virkaan vihkimysten seremoniassa. Virkaan vihittävälle piispalle asetetaan kolme kysymystä ja näihin liittyen kehotuksen sanoja virkansa arvokkaan hoitamisen kehotuksena.

      Näin vajaan parin vuosituhannen aikana ainoastaan pieniä ulkonaisia muutoksia on tehty toimituksen sanamuotoihin ja menojen ulkonaisissa olosuhteissa, mutta sisällöltään meidän nykyaikaiset piispanvihkimyksemme edelleenkin noudattavat tätä ensimmäisen kirkollisen piispanvihkimyksen periaatetta toistettuine kysymyksineen ja niihin liittyviin kehotuksen sanoihin.

      Pietarin aikana Jerusalemissa ei kuitenkaan vielä ollut niin paljoa kreikankielisiä Jerusalemin seurakunnassa että kreikan kielestä peräisin olevaa piispa nimitystä olisi tuolloin käytetty. Vasta hänen seuraajastansa Jaakob Vanhurskaasta alettiin tätä nimitystä käyttämään.

      Myöhemmin Pieri oli sitten Syyrian Antiokian ensimmäinen piispa ja siis edelleenkin Syyrian Antiokian piispanistuimen ensimmäinen patriarkka. (Historiallisista syistä näitä nykyajan patriarkkoja on jopa viisikin, joiden kaikkien virat katkeamattomana ketjuna juontavat juurensa samasta jo aikoinaan Pietarin hoitamasta virasta.)

      Kun imperiumin pääkaupunki tarvitsi pätevää johtajaa, niin silloin Pietari lähti sinne. Näin hänestä tuli myös Rooman ensimmäinen piispan viran haltija ja tämän seurauksena myös ensimmäinen Rooman paavi, jonka saman viran nykyinen hoitaja vuodesta 2013 on paavi Franciscus.

  6. Matias

    No hyvä on, puhutaan sitten Mehammadin hyvästä opista.

    Olen kuullut, että islamissa naiset saivat perintöoikeuden aikaisemmin, kuin kristillisessä maailmassa ja he ovatkin käyttäneet sitä kilpailukeinona kristinuskoa vastaan. Tosin maallisesti on meilläkin naiset saaneet perintöoikkeuden jossakin vaiheessa, mutta sekin oli vielä pitkään niin, että aviomies tuli omaisuuden hallitsijaksi, eikä nainen saanut määrätä rahoistaan.
    Niinpä moni aattelinen, kaunis poika, oman omaisuutensa pelanut ja juonut, ja pahasti velkaantunut nuorimies katselikin rikkaita neitokaisia, joiden perintörahoilla voisi pelastua, silloin kelpasi myös vähemmän kaunis neito, jos perintö oli huomattava.

    ” Miten pitää menetellä, jos joku luopuu vaimostaan ?”

    Puhutaan siis avioerosta, joka evenkeliumin mukaan on synti, luopuja, eli hylkääjä tekee syntiä, ja mikäli joku otaa sen hylkääjän tekee hänkin syntiä, kuten myös se joka nai hyljätyn, tekee hänkkin syntiä.

    Jeesus ei tainnut tietää kuukautiskierroista mitään.

    • Tarja

      Vanha juutalaisten yhden kuukauden odotusaika oli käypää lakia myös Jeesuksen aikana. Toorassa eli Laissa se perusteltiin sillä, että naisen tunne-elämälle annetaan aikaa toipua tilanteen muutoksesta.

      5.Mooseksen kirja:

      21:13 Ja hän riisukoon vaatteensa, joissa hänet vangittiin, ja asukoon sinun kodissasi ja saakoon itkeä kuukauden päivät isäänsä ja äitiänsä; sitten saat yhtyä häneen ja naida hänet, niin että hän tulee vaimoksesi.

      Jeesuksen sanat on ymmärrettävä siinä mielessä ettei tätä eron mahdollisuutta väärinkäytettäisi toisen perheen vaimon ryöstämiseksi niin että muodollisesti menetellään oikein, mutta käytännössä tehdään toisen perheen emännän ryöstö. Tällaisen juridisen vippaskonstin käyttöä vastaan tuo Jeesuksen sana on suunnattu.

      Matteuksen evankeliumi:

      5:32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.

      19:9 Mutta minä sanon teille: joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden ja nai toisen, se tekee huorin; ja joka nai hyljätyn, se tekee huorin.”

  7. Matias

    En tiedä mitä kirjoja olet lukenut, nuo eivät taida olla edes katolisia, koska keneltäkään muulta en ole kuullut Pietarin piispana olosta, olen vain kuullut, että Pietari ristiinnaulittiin Roomassa, ja hän halusi vielä itsensä ristiinnnalulittavan pää alaspäin.

    Täältä voitte nähdä myös Pietrin jalanjäljet tosin kopiona, oli kai iso mies, kun koko on 46.
    https://www.jalkipeli.net/quo-vadis-domine-apostoli-pietarin-jalanjaljilla-roomassa/

    Jaakob Vanhurskas surmattiin Temppelialueella.

    • Tarja

      Olen tutkinut eksegetiikkaa jo noin kuudenkymmenen vuoden ajan. Siihen mahtuu jo valtava määrä kirjoja.

      Luettelon Rooman paaveista voi nähdä täällä

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_paaveista

      Erilaisten riittien historiallinen jatkumo on toisinaan huomattavasti pidempi kuin tavallinen kadun mies tai nainen tulee ajatelleeksi.

      Esimerkiksi unkarilaisten tapa panna veneen puolikas hautojensa koristeeksi on jäänne kansan muinaisilta asuinalueilta Ob-joen rannoilta, joissa venettä käytettiin jokapäiväisessä elämässä, joten sen käyttö myös haudoilla oli sosiologisesti omassa ympäristössään.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25