Kuvassa rakkaani Colette pitää kädessään
äitinsä äidinkielistä doualan kielistä
ja isänsä äidinkielistä medumban kielistä Raamattua.
Kerran pidin oppituntia. Kysyin nuorilta miten usko vaikuttaa linjalla: sidottu ja vapaa. Vastauksien hajonta oli nähtävissä. Kuitenkin monelle tuli yllätyksenä, kun ilmoitin Raamatun näköalan vapaudesta:
Vapauteen Kristus meidät vapautti.
Pysykää siis lujina
älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen.
Gal. 5:1
Kun mietimme ihmisen vapautta, niin huomaamme, että vapaus on aina suhteessa johonkin, mistä olemme riippuvaisia. Silloin kun elämän voimaa antavat suhteet toimivat, niin ihminen kokee olonsa vapaaksi, mutta jos elämää kahlehtivat voimat rajoittavat meidän olemassaoloamme, koemme ahdistusta, emme vapautta.
Kerran Suomessa kävi neljä itä-afrikkalaista nuorta. Kerran kysyimme heiltä, mitä usko Kristukseen heille merkitsi. Kaikki vastasivat oman kokemuksensa perusteella. Vaikka ilmaukset olivat erilaisia, niin peruslinja oli sama:
Enää ei tarvitse pelätä, kun Jeesus Kristus on vapauttanut minut. Hänen turvissaan olen vapaa. Pelko ei enää sido elämääni.
Heille siis kristinusko merkitsi aitoa vapautta. Koko elämä oli uudistunut. Uusi vapauttava sisältö oli astunut elämään.
Kamerunissa ollessani sain huomata, miten usko Kristukseen merkitsi uudistusta. Kehitys meni eteenpäin. Kristinusko oli edistyksen merkki.
Uskonpuhdistajamme Martti Luther kirjoitti kirjan Kristityn vapaudesta vuonna 1520.
-Siinä hän on tuonut esille, miten uskon kautta ihminen on Kristuksen tähden täysin vapaa eikä kenenkään orja, mutta Jumalan antaman rakkauden takia hän on kaikkien palvelija näiden hyväksi toimien.
Olen lukenut sen alkukielen saksan lisäksi useammalle kielellä käännettynäkin.
Lutherin kirjan nimi on latinaksi De Libertate Christiana.
Saksaksi sen nimi on Von der Freiheit eines Christenmenschen.
Englanniksi käännöksen nimi on On the Freedom of a Christian
Sunnuntai 22.9.2024
18. sunnuntai helluntaista
Kristityn vapaus
Sunnuntai epistolassa sanotaan, että Pyhä Henki antaa meille ohjausta elämässämme. Hän vie meitä eteenpäin. Hänen turvissaan edistymme hyvää tietä myöden. Hyvyytensä voimin hän johdattaa. Hän kulkee rinnallamme alati, aina perille asti. Kun ajallinen elämämme päättyy, niin hän antaa meille ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän.
Toinen lukukappale: Gal. 5:22–26
Kirjeestä galatalaisille, luvusta 5
Hengen hedelmää ovat
rakkaus, ilo, rauha,
kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys,
uskollisuus, lempeys ja itsehillintä.
Näitä vastaan ei ole laki.
Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia,
ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen.
Jos me elämme Hengen varassa,
meidän on myös seurattava Hengen johdatusta.
Emme saa tavoitella turhaa kunniaa
emmekä ärsyttää ja kadehtia toisiamme.
**********
Tässä käännös Lutherin teokseen Kristityn Vapaudesta englanniksi On the Freedom of a Christian
Internet History Sourcebooks: Modern History (fordham.edu)
Nykyaikaiseen kirjoitusasuun muokattu saksankielinen D. Martin Luther: Von der Freiheit eines Christenmenschen
Die Edition : Freiheit 2017 (archive.org)
Panen tähän vielä Lutherin teesit teoksen linjaukseen alkukielisenä:
Ein Christenmensch ist ein freier Herr über alle Dinge und niemandem untertan.
Ein Christenmensch ist ein dienstbarer Knecht aller Dinge und jedermann untertan.
Matias Roto et siis ymmärrä mitä Jeesus sanoo, i hi.illistä on kun rakastaa niitä jotka sinua rakastaa, mutta kun kohtaakin lähimmäise joka ei rakastakkaan vaan tekee pahaa sinulle, rakastatko myös tälläistä lähimmäistä? Kuinka Jeesus kohtasi ristiin aumitsija sa, Hän rukoili heidän puolestaan eikä millään puolustanut itseään.
Ari
Tapasi keskustella osoittaa, että sinä itse et ymmärrä etkä itse toteuta rakkauden käskyä vaan omaa rakkaudettomuuttasi kiusaat ympärilläsi olevia ihmisiä saivartelevalla leukailullasi.
Kiinnität huomiota yksittäisiin tekojen sirpaleisiin ja näytät ymmärtävän että noiden ajatussirpaleitten täyttämisellä ansaitset hyvien tekojen pisteitä, jotta taivaspaikkasi varmasti varmistuisi.
Jos nimittäin ymmärtäisit tekojen merkityksen, nimittäin sinun Jumalalta saamasi armon ja Jumalan rakkauden heijastumisen toisiin ihmisiin, niin et menisi heitä mollaamaan syyttävin äänenpainoin, vaan kertoisit Jumalan armahtavan rakkauden sanomaa kanssaihmisillesi.
Katsopa Kolossalaiskirjeen sanomaa, missä rakkauden herättämän sydämellisyyden sanoma nousee Jumalan antaman armon aikaan saamasta hyvyyden eteenpäin kertomisesta.
Kolossalaiskirje:
1:2 Kolossassa asuville pyhille ja uskoville veljille Kristuksessa. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme!
1:6 joka on tullut teidän tykönne, niinkuin se on myös kaikessa maailmassa, missä se kantaa hedelmää ja kasvaa, samoin kuin teidänkin keskuudessanne siitä päivästä alkaen, jona te kuulitte ja opitte tuntemaan Jumalan armon totuudessa,
1:25 jonka palvelijaksi minä olen tullut Jumalan armotalouden mukaan, joka minulle on annettu teitä varten, täydellisesti julistaakseni Jumalan sanan,
4:18 Tervehdys minulta, Paavalilta, omakätisesti. Muistakaa minun kahleitani. Armo olkoon teidän kanssanne.
Ari
Väität ettei Jeesus mitenkään puolustanut itseään. Tässä irrotat osan kokonaisuudesta.
Jeesuksen ohjeiden kokonaistavoite oli väkivallan pienimmän mahdollisen saamisen tavoittelu.
Joissakin tilanteissa toisen posken kääntäminen lyöjälle estää turhat tappelut. Silloin lyöjä huomaa tehneensä hölmösti ja lopettaa rähjäämisen.
Tuleepa mieleeni eräs tapaus yhdellä kadulla. Kerroin Jeesuksesta eräälle kadulla oleskelevalle nuorelle miehelle. Tämä reagoi puheeseeni tarttumalla minua rinnasta ilmeisesti kuvitellen voivansa säikyttää minut. Hänen suureksi hämmästyksekseen jatkoin ikään kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Silloin hän irrotti otteensa minun rinnastani, astui askeleen taaksepäin ja asettui sellaiseen asentoon kuin haluaisi sanoa minulle että olepa hyvä ja kerro minulle tuosta uskostasi Jeesukseen. Rauhallisuus vapautti hänet kuuntelemaan.
Mutta toiminnalla on myös toinen ulottuvuus. Nimittäin näkökulma Jeesuksen takaisin tulon jälkeiseen elämään. Taivaassa ei kukaan enää tee väkivaltaa toisille autuuden asunnoissa eläville. Eläkäämme siis jo täällä maan päällä ennakoiden tulevan maailman elämänjärjestystä. Tällöin aito rakkaus on taivaan rauhan esimakua.
Mutta koska elämme tässä maailmassa, missä perisynti yhä vaivaa koko ihmiskuntaa, jokaista ihmistä, erotuksetta kaikkia, niin on myös tilanteita, jolloin väkivallan estäminen lujin ottein pysäyttää mielettömän väkivallan, joka jatkuisi eteenpäin ellei sitä pysäytetä, tarvittaessa vaikka kuinka lujin ottein.
Muista, että Jeesus lausui eräästä roomalaisesta upseerista, että tuon upseerin usko oli niin suuri, ettei kenelläkään juutalaisella ollut niin suurta uskoa häneen, Vapahtajaamme.
Olen myös jo aikaisemminkin kertonut sinulle, että Kesarean toinen piispa oli roomalainen upseeri Kornelius. Hänen uskoon tulostaan eli koko hänen taloutensa saamasta kasteesta kerrotaan Ap.t. luvuissa 10-11. Kesarean ensimmäinen piispa oli aikaisemmin Jerikosta tuntemamme verovuokraaja Sakkaus, joka oli siirtynyt isompaan kaupunkiin Kesareaan.
Ari
Koska olen toiminut Sotainvalidien Veljesliiton Kanta-Hämeen piirin veljespappina, niin olen huomannut, että nämä ihmiset, jotka omassa ruumiissaan ovat saaneet ikänsä kärsiä saamistaan vammoistaan isänmaamme puolustamisessa ovat kaikkein syvimmin todellisen rauhan kannattajia.
Mutta koska isänmaamme vapaus jopa koko elämän säilyminen oli kyseessä, niin he menivät puolustamaan maatamme vaikka vastassa oli paljon isomman hyökkääjän hyökkäys maatamme vastaan.
Veteraanien työ onnistui, vaikka kalliilla hinnalla, ja niinpä toisen maailmansodan aikaisista sotaan joutuneitten maiden pääkaupungeista vain kolme jäi valtaamatta: Moskova, Lontoo ja Helsinki. Kaikkien muiden sotaan mukaan joutuneitten maiden pääkaupungeista vallattiin.
Ja mietipä minkälainen hyökkääjä oli kyseessä. Kun heidän joukkonsa valtasivat Berliinin, niin sen valtauksessa heidän, siis hyökkääjien, joukoistaan kaatui noin puoli miljoonaa sotilasta. Ajattelepa mitä tällainen sotakone olisi tehnyt Suomelle, jos heidän joukkojaan ei olisi pysäytetty aikaisemmin rajoillemme tai niiden läheisyyteen.
Me jälkipolvi saamme olla kiitollisia heidän valtavasta uhristaan meidän jälkipolven elämän suojelemiseksi.
Ari
Puhetapasi ”Et ymmärrä …” tuo mieleeni alakoulun oppilaan, joka kuvittelee, ettei opettaja tiedä kirjainta b.
Sananen muistuttaa sinua, että olen lukenut Raamattua jo yli 70 vuotta. En edes tiedä kuinka moneen kertaan ja kuinka monella kielellä olen lukenut koko Raamatun läpi, mutta niitä on monta.
Tänään olen mennyt Roomalaiskirjeen läpi latinaksi, kreikaksi ja hepreaksi. Olen niitäkin kieliä harrastanut jo 60 vuotta.
Pienen pätkän olen lukenut pitkälti toisellakymmenellä kielellä tänä aamuna, kun aloin tutkistelun jo ennen auringonnousua, kuten Jeesus siihen aikaan, kun hän noudatti seitsemän rukoushetken ohjelmaa, ja Pietari tuli häntä etsimään.
En tiedä miten vanha olet, mutta jostain on mielikuva tullut että olet noin kuusikymppinen, ehkä jonkun vuoden päälle? Mutta ajattelin vain kertoa, että olen tutkinut Raamattua koko sinun elämäsi ajan ja jopa ennen sinun syntymääsikin.
Joten ymmärtänet, miten lapselliselta tuo sinun tapasi ilmaista sanottavasi kuulostaa.
Voisitko ystävällisesti parantaa tapasi suhtautua kanssasi keskusteleviin ihmisiin, jottet nolaisi itseäsi lapsellisuuksillasi.
Hyvä yötä!
Jeesus myötä!
Äläkä unohda lähetystyötä!
Matias Roto tuot seuraavan:””Mutta koska elämme tässä maailmassa, missä perisynti yhä vaivaa koko ihmiskuntaa, jokaista ihmistä, erotuksetta kaikkia, niin on myös tilanteita, jolloin väkivallan estäminen lujin ottein pysäyttää mielettömän väkivallan, joka jatkuisi eteenpäin ellei sitä pysäytetä, tarvittaessa vaikka kuinka lujin ottein.””
Siis missä tapauksessa voit kuvitella Jeesuksen toimivan noin?
Minä en löydä Jeesuksen elämästä yhtään kohtaa jossa Hän olisi antanut luvan tuohon, eikö kun Häntä vangittiin estänyt Pietaria puolustamasta itseään?
Toisaalta mikä on uudestisyntyneen Isänmaa? Voiko tätä Isänmaata puolustaa väkivallalla?
Ari
Jeesuksen elinaikana Rooman valta piti yllä järjestystä Pyhällä maalla. Siksi Jeesuksen asenne roomalaista esivaltaa kohtaan sisältää vastauksen kysymykseesi, missä Jeesus toimi yhteiskunnan suojaamiseksi väkivaltaa vastaan. Hänen ei tarvinnut huolehtia tästä, koska se oli jo järjestetty.
Paavalin ohje esivallasta on kuvattu Roomalaiskirjeen luvussa 13.
Siinähän Pyhä Paavali lausuu mm seuraavat sanat:
1 Kaikkien on alistuttava vallanpitäjien ja viranomaisten määräyksiin. Eihän valtaan pääse muuten kuin Jumalan tahdosta, joten vallanpitäjät ovat Jumalan asettamia.
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92/ROM.13
Ari
Vetoat Jeesuksen ohjeeseen Pietarille.
Siinähän Pietarilla oli miekka mukanaan. Onko keskiverto suomalaisella ase mukanaan, kun kulkee julkisella paikalla. Ja huomaapa tämä. Juuri edellä Jeesus oli kehottanut opetuslapsia ottamaan miekkoja mukaan. Omasta joukostaan he löysivät kaksi ja Jeesus sanoi näiden riittävän.
Miksi Jeesus ei ollut estänyt jo aikaisemmin noiden miekkojen mukanaan kuljettamista opetuslasten liikkuessa ihmisten ilmoilla?
Joten suosittelen, ettet ota jostain yksityiskohdasta yleistä sääntöä kaikkiin elämän tilanteisiin.
Ari
Vastaus kysymykseesi Vapahtajamme käsitykseen isänmaasta Jari Pekka Laaksonen antaa teoksessaan Jesus und das Land. Das Gelobte Land in der Verkündigug Jesu. Siinä on 433 sivua.
Jos käyt hakemassa sen luotani voin antaa sinulle yhden kappaleen kirjaa, sinähän olet väittänyt osaavasi saksaa.
Otan tähän vain pienen palan kirjan ajatuksesta sivulta 235. Siinä Jari Pekka toteaa, että käsite Jumalan valtakunta esiintyy Jeesuksen julistuksessa eskatologisena eli tulevaisuudessa tulevaan valtakunnan käsitteeseen.
Tämän ennakointina ovat mm sairaiden parantaminen ja demonien ulosajaminen. Jeesuksen toiminta oli jo itsessään tuon tulevan valtakunnan esiintuloa nykyisyydessä.
Tämä tulevan esiintulo nykyisyydessä jatkuu sakramenteissa. Ne ovat näkyviä merkkejä tulevasta Jumalan valtakunnasta.
Joten tähän oma opastukseni sinulle
Aloita säännöllinen osallistuminen kirkon pyhiin toimituksiin eli siis säännölliseen ehtoollisen sakramentin nauttimiseen jotta voisit olla osallinen tulevan Jumalan valtakunnan elämästä jo tässä nykyhetkessämmekin.
Onhan sinut jo lapsena yhdistetty Jeesuksen julistaman tulevan Jumalan valtakunnan osallisuuteen pyhän kasteen sakramentissa, uudestisyntymisen pesussa.
Ota siis käyttöösi se usko, mikä sinulle jo pyhissä sakramenteissa on osaksesi tarjottu.
Ari
Kokonaisten kansojen elämän todellisuuteen Jeesuksen aikana liittyy myös se,
että Jeesuksen ja opetuslasten ainoa Raamattu oli meidän Vanha testamenttimme, ainakin sen vanhimmat osat eli Toora eli Laki ja Nevi’im eli Profeetat.
Sen sijaan Vanhan testamentin kolmannen osan eli Ketuvimin eli Kirjoitusten kokoelman laajuudesta ei ole ihan täyttä selvyyttä. Juutalaisethan itse määrittelivät Kirjoituksien tarkan rajan vasta juutalaisten paavin Hillel I:n aikana oppineitten kokouksissa Jamniassa noin vuosina 100 – 130 jKr. Näiden päättämästä Vanhasta testamentistaan puuttuvat meidän kirkkomme Apokryfiset teokset.
Vanhassa testamentissa näkyy, mitä kokonaisen kansan elämä on Jumalan tahdon mukaisena elämänä silloin, kun KOKO kansa yhtenä kansana on Herran siunauksessa yksikössä ilmaistuna SINÄ.
”Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua — .”
Ota siis todesta meidän rakkaan kotomaamme koko kuva äläkä enää sulkeudu omaan sosiologiseen häkkiisi yhteiskuntaamme pakoon juosten.