Vapaus on Jumalan lahja

Kuvassa rakkaani Colette pitää kädessään

äitinsä äidinkielistä doualan kielistä

ja isänsä äidinkielistä medumban kielistä Raamattua.

Kerran pidin oppituntia. Kysyin nuorilta miten usko vaikuttaa linjalla: sidottu ja vapaa. Vastauksien hajonta oli nähtävissä. Kuitenkin monelle tuli yllätyksenä, kun ilmoitin Raamatun näköalan vapaudesta:

Vapauteen Kristus meidät vapautti.

Pysykää siis lujina

älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen.

Gal. 5:1

Kun mietimme ihmisen vapautta, niin huomaamme, että vapaus on aina suhteessa johonkin, mistä olemme riippuvaisia. Silloin kun elämän voimaa antavat suhteet toimivat, niin ihminen kokee olonsa vapaaksi, mutta jos elämää kahlehtivat voimat rajoittavat meidän olemassaoloamme, koemme ahdistusta, emme vapautta.

Kerran Suomessa kävi neljä itä-afrikkalaista nuorta. Kerran kysyimme heiltä, mitä usko Kristukseen heille merkitsi. Kaikki vastasivat oman kokemuksensa perusteella. Vaikka ilmaukset olivat erilaisia, niin peruslinja oli sama:

Enää ei tarvitse pelätä, kun Jeesus Kristus on vapauttanut minut. Hänen turvissaan olen vapaa. Pelko ei enää sido elämääni.

Heille siis kristinusko merkitsi aitoa vapautta. Koko elämä oli uudistunut. Uusi vapauttava sisältö oli astunut elämään.

Kamerunissa ollessani sain huomata, miten usko Kristukseen merkitsi uudistusta. Kehitys meni eteenpäin. Kristinusko oli edistyksen merkki.

Uskonpuhdistajamme Martti Luther kirjoitti kirjan Kristityn vapaudesta vuonna 1520.

-Siinä hän on tuonut esille, miten uskon kautta ihminen on Kristuksen tähden täysin vapaa eikä kenenkään orja, mutta Jumalan antaman rakkauden takia hän on kaikkien palvelija näiden hyväksi toimien.

Olen lukenut sen alkukielen saksan lisäksi useammalle kielellä käännettynäkin.

Lutherin kirjan nimi on latinaksi  De Libertate Christiana.

Saksaksi sen nimi on Von der Freiheit eines Christenmenschen.

Englanniksi käännöksen nimi on On the Freedom of a Christian

Sunnuntai 22.9.2024

18. sunnuntai helluntaista

Kristityn vapaus

Sunnuntai epistolassa sanotaan, että Pyhä Henki antaa meille ohjausta elämässämme. Hän vie meitä eteenpäin. Hänen turvissaan edistymme hyvää tietä myöden. Hyvyytensä voimin hän johdattaa. Hän kulkee rinnallamme alati, aina perille asti. Kun ajallinen elämämme päättyy, niin hän antaa meille ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän.

Toinen lukukappale: Gal. 5:22–26

Kirjeestä galatalaisille, luvusta 5

Hengen hedelmää ovat

rakkaus, ilo, rauha,

kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys,

uskollisuus, lempeys ja itsehillintä.

Näitä vastaan ei ole laki.

Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia,

ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen.

Jos me elämme Hengen varassa,

meidän on myös seurattava Hengen johdatusta.

Emme saa tavoitella turhaa kunniaa

emmekä ärsyttää ja kadehtia toisiamme.

**********

Tässä käännös Lutherin teokseen Kristityn Vapaudesta englanniksi On the Freedom of a Christian

Internet History Sourcebooks: Modern History (fordham.edu)

Nykyaikaiseen kirjoitusasuun muokattu saksankielinen D. Martin Luther: Von der Freiheit eines Christenmenschen

Die Edition : Freiheit 2017 (archive.org)

Panen tähän vielä Lutherin teesit teoksen linjaukseen alkukielisenä:

Ein Christenmensch ist ein freier Herr über alle Dinge und niemandem untertan.

Ein Christenmensch ist ein dienstbarer Knecht aller Dinge und jedermann untertan.

137 KOMMENTIT

  1. Matias Roto kuinka niin paljon esille tuomasi ”yhteisöllisyys” näkyi Jeesuksen kutsuessa opetuslapsiaan, lähtikö koko perhekunta samaan aikaan seuraamaan vai kuinka?

    Kui ka siis yksittäinen ihminen pelastuu, yhteisön kautta vai oman henkilökohtaisen uskon?

    • Ari

      Kiitos hyvästä kysymyksestäsi

      1) Kysyt: ”Kui ka siis yksittäinen ihminen pelastuu, yhteisön kautta vai oman henkilökohtaisen uskon?”

      Olen pannut hakukoneeseen eri taivutusmuotoja sallivia sanoja ”henkilökoht”, ”yksilölli”, ”persoonalli”, jne
      Tulos on aina ollut 0 -tulosta haulle.

      Koko Raamatun maailma on nimittäin erittäin yhteisöllinen. Silloinkkin kun näennäisesti puhutaan yksilöstä, tämän henkilön ympärille kuvataan se yhteisö, mihin hän kuuluu.

      Opetuslasten tiedetään olleen naimisissa. Toki Uudessa testamentissa erityisesti mainitaan vain Pietarin anoppi ja vaimo. Muiden sukulaisuussuhteista toki esim. että Markus oli Barnabaan serkku.

      Vain Paavali oli ilman vaimoa.

      Opetuslasten yhteisö oli juutalainen. Esim kääntymyksen kasteen luvan rabbi saattoi antaa vain sillä ehdolla, että KOKO perhe sai vastaanottaa kääntymyksen lahjoittavan kasteen vastaan. Mikäli yksikin perheen jäsen aiottiin jättää ulkopuolelle uuden elämän alkamisen tuosta kasteesta alkaen, niin rabbin oli kielletty antamasta lupaa ainoankaan perheen jäsenen kastamiseen.

      Roomalaisessa oikeudessa oli määräys että perheen isä ratkaisi koko perheen uskonnon.

      Otetaanpa yksi esimerkki tarkempaan tarkasteluun.

      Filippin vanginvartijan tapaus

      Paavali puhuttelee vartijaa yksikössä: ”Usko!”

      Mutta mikä oli lupaus: KOKO PERHE PELASTUU.

      Tämä kuvaa ilmaistun YKSILÖLLISYYDEN SISÄLTÄVÄN YHTEISÖLLISYYDEN.

      Apostolien teot:

      16:29 Niin hän pyysi valoa, juoksi sisälle ja lankesi vavisten Paavalin ja Silaan eteen.
      16:30 Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: ”Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?”
      16:31 Niin he sanoivat: ”Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi”.

      Ja huomapa että päätöksen toteuttamiseksi tuosta yhden perheen jäsenen tekemän kasteelle suostumuksesta suerasi koko perheen kaste eli koko se OMAISTEN JOUKKO, jotka tuossa huushollissa asuivat yhteistä elämää saman katon alla.

      Kastetoimituksessa julistettiin Jumalan sanaa eli pidettiin kastesaarna koko väelle.

      Kasteen antaman lahjan seuraukseksi ilmaistaan KOKO PERHEEN TULEMINEN USKOVIKSI, eli kasteen välityksellä oli usko lahjoitettu KOKO PERHEELLE.

      16:32 Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa olivat.
      16:33 Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.
      16:34 Ja hän vei heidät ylös asuntoonsa, laittoi heille aterian ja riemuitsi siitä, että hän ja koko hänen perheensä oli tullut Jumalaan uskovaksi.

      Tässä yksi esimerkki Raamatun yhteisöllisestä ajattelusta uskon kysymyksissä.

    • Ari

      2) Yhteisöllisyys ilmeni monin tavoin alkukirkon elämässä.
      Tässä muutama esimerkki:

      Efeson ensimmäinen piispa Timoteus oli saanut uskonsa jo isoäidiltään.

      2.Timoteuksen kirje:

      1:5 kun mieleeni muistuu se vilpitön usko, joka sinulla on, joka ensin oli isoäidilläsi Looiksella ja äidilläsi Eunikellä ja joka, siitä olen varma, on sinullakin.

      Efeson toinen piispa oli Filemonin orja Onesimus. Filemonin talouteen kuuluvana hän oli saanut uskonsa omalta isännältään. Pakoyritysensä aikana Onesimus uudistui uskossaan ja päätti palata isäntänsä luo. Sen saatekirjeeksi Paavali kirjoitti Filemonin kirjeen. Tuo usko kantoi tuota orjaa niin paljon, että hänet myöhemmin vihittiin Efeson piispaksi.

      https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=luku&kaannos=fi-38&kirja=fim&luku=

      Kolmantena esimerkkinä otan Pyhän Joosef Kihlaajan perheen. Hän oli Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian aviomies. Sukuperältään hän oli Juudan sukua ja kuningas Daavidin jälkeläisiä.

      Ensimmäisestä avioliitostaan hänellä oli neljä poikaa, Jaakob, Joosef, Juuda ja Simeon ja kolme tytärtä, Ester, Martta ja Salome, josta tuli Sebedeuksen vaimo ja apostolien Jaakobin ja Johanneksen äiti.

      Jäätyään leskeksi keski-ikäisenä hän kihlasi eli tuon ajan oikeustajun mukaan otti lain edessä pätevästi ja sitovasti lailliseksi vaimokseen Neitsyt Marian. Maria oli nuorempi kuin Joosefin esikoinen Jaakob, josta myöhemmin tuli Jerusalemin ensimmäinen piispa, nykyisen Jerusalemin patriarkan viran ensimmäinen virhanhaltija, Jaabob Vanhurskas. Maria oli jo silloin kun häntä oli 12 vuotiaana yritetty naittaa ilmoittanut, että hän haluaa elää neitsyenä koko elämänsä. Joosef oli suostunut tähän ehtoon, joten tuo laillinen avioliittosopimus toimi vain Neitsyen suojaamiseksi seksuaalisesti ahdistelevia miehiä vastaan.

      Näin siis Jaakobin ja Johanneksen uskon yhteisö oli ollut kytköksissä jo heidän äitinsä eläessä Marian kanssa samassa perheessä. Jeesus siis oli heidän sosiologinen enonsa.

      Tässä vain kolme esimerkkiä yhteisöllisyyden ilmenemisestä opetuslasten elämässä.

    • Ari

      3) Annan vielä opillisen näkökulman siihen, että PYHÄ HENKI TOIMII KIRKON VÄLITYKSELLÄ.

      Oppi-isämme Luther selostaa Isossa katekismuksessa Pyhän Hengen toimintaa näin alkaen.

      Kolmas uskonkohta

      Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen.

      En osaa antaa tälle uskonkohdalle parempaa otsaketta kuin sen, minkä olen jo sanonut, nimittäin ”pyhitys”, sillä se ilmaisee ja kuvaa Pyhän Hengen ja hänen tehtävänsä: hän pyhittää.

      Meidän on siis nojattava sanoihin ”Pyhään Henkeen”, koska tämän uskonkohdan sisältöä ei enää lyhyemmin voida ilmaista.

      Raamatussa mainitaan näet monenlaisia henkiä: on ihmisen henki, on taivaallisia henkiä ja on paha henki. Mutta yksin Jumalan Henkeä kutsutaan Pyhäksi Hengeksi. Vain hän siis on meidät pyhittänyt ja yhä edelleen pyhittää.

      Sillä niin kuin Isää kutsutaan Luojaksi ja Poikaa Lunastajaksi, niin on myös Pyhää Henkeä kutsuttava työnsä mukaisesti Pyhittäjäksi eli siksi joka tekee pyhäksi.
      Miten sitten tällainen pyhittäminen tapahtuu?

      Vastaus kuuluu:

      Samoin kuin Poika on syntymällään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hankkinut vallan, jolla hän voittaa meidät omikseen, samoin Pyhä Henki toteuttaa pyhittämisen seuraavien vaiheiden kautta: pyhien yhteys eli kristillinen kirkko, syntien anteeksiantaminen, ruumiin ylösnouseminen ja iankaikkinen elämä. Hän johtaa siis meidät ensiksi pyhän seurakuntansa eli kirkkonsa helmaan. Sen välityksellä hän saarnaa meille ja vie meidät Kristuksen luo. —-

    • Ari

      4) Yhteisöllisyyden olemukseen kuuluu myös se, että kirkko on Kristuksen ruumis. Kristuksessa oleminen ja yhdessä kirkossa toisten kanssa oleminen ovat saman asiantilan eri puolilta tarkastelua. Kristillinen kaste on samalla Jumala-yhteyteen ja kirkon yhteyteen kastamista, koska nämä yhteydet ovat saman yhteyden ilmauksia. Mikael Agricolasta alkaen suomennoksessa kirkosta käytetään sanaa seurakunta.

      Paavalin julistuksessa tämä toistuu monia kertoja.

      Roomalaiskirje:

      12:4 Sillä niinkuin meillä yhdessä ruumiissa on monta jäsentä, mutta kaikilla jäsenillä ei ole sama tehtävä,

      12:5 niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;

      1.Korinttolaiskirje:

      6:15 Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne ovat Kristuksen jäseniä? Ottaisinko siis Kristuksen jäsenet ja tekisin ne porton jäseniksi? Pois se!

      1.Korinttolaiskirje:

      10:16 Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?

      10:17 Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset.

      1.Korinttolaiskirje:

      12:12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;

      12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

      12:14 Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta.

      12:15 Jos jalka sanoisi: ”Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen”, niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton.

      12:16 Ja jos korva sanoisi: ”Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen”, niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton.

      12:17 Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas kokonaan kuulona, missä silloin haisti?

      12:18 Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut.

      12:19 Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi?

      12:20 Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis.

      12:21 Silmä ei saata sanoa kädelle: ”En tarvitse sinua”, eikä myöskään pää jaloille: ”En tarvitse teitä”.

      12:22 Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä;
      12:23 ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin peitämme;

      12:24 mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse. Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian,

      12:25 ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan.

      12:26 Ja jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa; tai jos jollekulle jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat sen kanssa.

      12:27 Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.

      Edelleen myös Efesolais- ja Kolossalaiskirjeissä sanotaan sama asia.

      Efesolaiskirje:

      1:20 jonka hän vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa,

      1:21 korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, mikä mainitaan, ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa.

      1:22 Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle,

      1:23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.

      Kolossalaiskirje:

      1:12 kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa,

      1:13 häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.

      1:14 Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen,

      1:15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.

      1:16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,

      1:17 ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.

      1:18 Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.

      1:19 Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi

      1:20 ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.

  2. Vapauden sunnuntain epistolaa kuvaa erinomaisesti

    Munkki Serafimin teoksesta Vapaus

    kaksi katkelmaa:

    ”He ovat vapautuneet omasta itsekeskeisyydestään ja siksi he voivat jo nauttia tulevan maailman vapautta. He voisivat tehdä pahaa, mutta eivät tee. Heidän mielensä suuntautuu mystistä nautintoa kohden rukouksessa ja mietiskelyssä, sillä se on heidän syvimmän halunsa mukaista. He ovat vapaita.”

    ”Mutta jos olen vapaa sisintä hajottavista himoista, olen vapaa kaikesta, ja tuo vapaus tuntuu aina arvokkaammalta kuin koskaan ennen. Puhdas omatunto on vapautta maailmasta. Maailma on himollisten mielteiden nousemista sielun syvyydestä, kuohua mielen pinnalla. Jossain mielenliikkeiden takana häämöttää kaiken läpi säteilevää valoa. Se on uusi maailma. Vapauden maailma.”

    Munkki Serafim

    Vapaus

    Johdatus mysteeriin

    ss. 212, 213

    Kirjapaja 2009

    Jyväskylä 2009

    ISBN 978-952-247-005-8

    • Jeesus ei anna noudatettavaksi tarkoitettua ohjetta vaan kertoo, että näinkin voi valitettavasti hänen seuraajilleen käydä.

    • Ari

      Niin kauan kuin kuvittelet pelastuksen vaativan sinun OMIA tekojasi armon vastaanottamisen sijaan yksistään anteeksiannon varassa eläen, sinulle voi syntyä sellaisia kummallisia kuvitelmia kuin tämäkin elämän realiteeteista piittaamaton kysymyksesi.

      Galatalaiskirjeessä Pavali nimittää tekoihin perustuvan opin älyttömyydeksi vailla järkeä olevaksi touhuksi. Gal. 3. luku::

      1 Voi teitä järjettömiä galatialaisia! Kuka teidät noitui? Onhan Jeesus Kristus asetettu silmienne eteen ristiinnaulittuna. 2 Haluan teiltä vastauksen vain tähän: saitteko Hengen noudattamalla lakia vai kuulemalla ja uskomalla ilosanoman? 3 Oletteko tosiaan niin tyhmiä, että lähdette liikkeelle Hengen voimalla ja päädytte yrittämään omin voimin? 4 Onko kaikki kokemanne ollut turhaa? Ei kai sentään. 5 Kumpi siis saa Jumalan antamaan teille Hengen ja tekemään voimatekoja teidän keskuudessanne: lain noudattaminen vai ilosanoman kuuleminen ja uskominen? 6 Muistakaa Abrahamia, joka »luotti Jumalaan, ja niin Jumala hyväksyi hänet».
      7 Pitäkää siis mielessänne, että Abrahamin jälkeläisiä ovat ne, jotka ovat saaneet alkunsa uskosta ilosanomaan.

    • Ari

      Kun ajattelet neljättä käskyä, joka sanoo, että on kunnioitettava isää ja äitiä,

      niin kuinka kummassa kuvittelet JUMALAN Jeesuksen ihmisenä ihmisille puhuvan tätä JUMALAN käskyä vastaan.

      Siis: Puhuuko Jumala itseään vastaan.

      Herää jo huomaamaan erhetystesi suuri ja mieletön ristiriita.

      2.Timoteuksen kirje:

      2:13 —- pysyy kuitenkin hän uskollisena; sillä itseänsä kieltää hän ei saata

      Olen jo ties kuinka monta kertaa selostanut Jeesuksen sanojen varsinaisen sisällön, mutta kovakorvaisuudessasi ja sydämesi kovuudessa olet mieluummin pitänyt kiinni tuosta tulkinnastasi, jonka taustalla vaikuttavana voimana näyttää olevan, että sen avulla kuvittelet voivasi pitää oman kotiväkesi kanssa esiintyviä ristiriitoja muka suurina hyveinä.

    • Ari

      Opettele ymmärtämään Jeesuksen, JUMALA ja ihminen yhdessä persoonassa, opetus seuraavien Jumalan sanan kohtien kanssa yhteen sopiviksi eli siis olemaan sopusoinnussa näiden raamatunkohtien kanssa:

      Sananlaskut:

      1:8 Kuule, poikani, isäsi kuritusta äläkä hylkää äitisi opetusta,

      6:20 Säilytä, poikani, isäsi käsky äläkä hylkää äitisi opetusta.

  3. Matias Roto ja Martti Pentti kuinka on kun hukkuvalle heitetään pelastusrengas ja sanotaan ”tarturenkaaseen niin vedämme sinut turvaan” niin pelastaako hukkuva itse itsensä omalla teollaan?

    Eikö samoin kun Jeesus julistaa tehkää parannus eli Jumala kutsuu parannukseen, niin pelastaako ihminen itse omalla teollaan itsensä?

    • Ari

      Mietipä tarkoin omaa esimerkkiäsi.

      Se joka on pudonnut pois laivasta, on menettänyt YHTEYDEN laivan matkustajiin ja miehistöön. Kun hänelle sitten heitetään pelastusrengas, niin sen heittävät ne jotka OVAT YHTEISESSÄ LAIVASSA. Kun ihminen sitten on tarttunut renkaaseen, niin häntä EI JÄTETÄ YKSIKSEEN VETEEN renkaasta kiinni pitämään, vaan hänet vedetään ylös vedestä TOISTEN JOUKKOON YHTEISEEN LAIVAAN.

      Niinpä tuossa tilanteessa pelastuminen ei ole renkaaseen tarttujan teko vaan renkaan vetäjien teko. Hätään joutunut ainoastaan tarttuu tähän OMAN ITSENSÄ ULKOPUOLELTA HEITETTYYN PELASTUKSEEN. Varsinaisen työn tekevät toiset.

      Kun sitten hädässä ollut ON NOSTETTU laivaan, niin tuo pelastettu ei enää jatka uimista vedessä vaan ilman metrinkään uimista laiva vie hänet perille aina määräsatamaan asti.

      Näin myös mitä sinulta odotetaan on että suostut palaamaan takaisin YHTEISEEN JUMALAN KANSAAN ELI SIIS KIRKKOON.

      Eikä vedestä pelastetun asia ole haukkua hänet pelastuksen yhteyteen vetäneitä muka veteen tippuneiksi ja pian hyökyjen vallassa hukkuviksi hylkiöiksi, niin kuin sinä valitettavasti jatkuvasti räkyttäen yrität huudella sellaisia Kristuksen seuraajia kohtaan, jotka eivät sinun tavallasi ole hypänneet laivasta hyiseen kylmään veteen keskellä avointa merta.

  4. Martti Pentti vai voi valittevasti käydä Jeesuksen sanojen mukaan, minulle Jeesuksen sanat ovat iankaikkisen elämän sanat ja uskon että ne tapahtuu.

    Mietipä Pietaria kuinka hän uhosi seuraavansa Jeesusta jopa kuolemaan, mutta kielsi Jeesuksen eikä uskonut kun Jeesus sanoi tämän tapahtuvan.

    Samoin ette tekään usko että ihminen hukkuu jos ei tee parannusta.

    • Ari

      Vääristelet Jeesuksen sanoja ja näitä vääristelyjäsi käytät taistelussasi Kristuksen omikseen ottamia uskovia vastaan. Lopeta tällainen harhaluulojesi ja väärinkäsitystesi käyttäminen Kristuksen omia vastaan.

      Suosittelen että suostut ainakin kaksiviikkoisten kissanpoikien tasolle: Avaa silmäsi!

      Elikä siis: opi ensin ymmärtämään, mitä Vapahtajamme ihan oikeasti on sanonut.

    • ”Ihminen hukkuu jos ei tee parannusta.” Olen tainnut aiemminkin kysyä, mitä ymmärrät parannuksella, Ari Pasanen. Mετανοια voidaan suomentaa monin tavoin. Vanha sanakirjani antaa tällaisia vaihtoehtoja: jälestäpäin toisin ajatteleminen, mielenmuutos eli parannus, ajatuksen muutos, katumus tai kääntymys, joka ilmestyy synnin inhoomisena ja hylkäämisenä. Tuossa kiinnitin huomioni siihen, että synti mainitaan yksikössä, ei siis viitata yksittäisiin synteihin vaan niiden taustalla olevaan jumalattomuuteen. Onko oma ajattelusi tästä aiheesta samansuuntaista?

    • Ari

      Pyhä Henki on Jumala. Hän ei ole parannuksen tekoa seuraava lahja, vaan hän itse antaa parannuksen, Parannus on Hänen lahjansa.

      Kääntymys pakanasta kristityksi tapahtuu kasteen vedessä, jonka yhteydessä Jumala tekee ihmisestä uuden luomuksen, eli siis luomisen tilanne: Pyhä Henki liikkuu vetten päällä ja elämä synltyy eli siis kasteessa syntyy Jumalan yhteydessä elävä ihminen.

    • ”Parannus on juuri jumalattomuudesta kääntymistä Jumalan tahtoon, pimeydestä valoon,” Tämä vastaus ei valitettavasti minulle riitä. Se on näet niin korkealentoista ja juhlavaa kieltä, ettei kerro oikeastaan mitään. Kääntyminen on suunnanmuutos, ei sen enempää. Tavoitteet vaihtuvat ja näkökulma elämään sen myötä. Muutos saattaa toki olla hämmentävän suuri. Oletko kuitenkin sitä mieltä, että parannuksessa siirrytään kokonaan toiseen olomuotoon tai ympäristöön, kuin yhtäkkiä keskiyöstä puolipävän valoon?

  5. Ari

    Sanot ymmärtäväsi sanomani.

    Miksi et sitten ole suostunut liittymään Kristuksen yhteyteen eli hänen ruumiinsa eli siis kirkon jäseneksi?

    Oletko ymmärtääksesi syvempää hengellistä elämää oletko rukoillut päivittäin sota-ajasta lähtien, oletko osallistunut pyhäkouluun, jumalanpalveluksiin, seuroihin tai vastaaviin Jumalan sanaa kuulemaan jo pienestä pitäen, onko Raamattu ollut sinun elämäsi kirja jo siitä asti kuin opit lukemaan jne.

    Oletko jo koulun oppilaana pitänyt aamuhartauksia todisten uskostasi Jeesukseen, tai asepalvelusta suorittaessa pitänyt porukan iltahartaudet selkeästi Kristuksesta puhuen, tai onko sinun uskonnon opettajasi pyytänyt sinua sijaisekseen oppilastovereillesi, kun hänelle tuli matka? Oletko sinä vielä koulun kirjoissa ollessasi käynyt puhumassa Jeesuksesta esim. Tukholmassa?

    Olen rajannut nämä kysymykset siihen, mitä itselleni on osakseni sattunut tulemaan.

    Oletko edelleen pitänyt yllä säännöllistä Raamatun tutkimista? Esimerkiksi tänään olen tutkinut Raamattua 20 eri kielellä. Kävin läpi mm koko Apostolien teot brasilian portugaliksi.

    Joten mietipä oman ymmärryksesi syvyyttä ihan rehellisesti.

    Tarkoitan ihan rehellisesti!

  6. Martti Pentti selittääkö sitten Jeesuksen sanat sinulle asiaa:

    Matt. 13:15
    Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

    • Lainaamasi jae alkaa sanalla ’sillä’. On siis hyvä katsoa, mitä edellä on sanottu. Jeesus selittää oppilailleen, miksi puhuu kansalle vertauksin. ’Tämä kansa’ siis viittaa Jeesusta kuuntelemaan tulleisiin. Ei tietenkään ole estettä sille, että kohdistamme Jeesuksen sanat omaan aikaamme ja kansaamme. Ehkä nytkin olisi hyödyksi käyttää sopivia vetauksia.

    • Martti Pentti mietippä nyt kuinka muut fariseukset ja kirjanoppineet kohtasivat Paavalin kun hän oli kääntynyt, siis ”riittikö” heille se julistus jota Paavali julisti vai pitäytyivätkö he edelleen isiltä perittyyn uskoonsa?

      Samoin kun Jeesus julisti evankeliumia ottivatko fariseukset ja kirjanoppineet ilolla Hänen sanansa vastaan ja tekivät parannuksen vai pittäytyivätkö he isiltä perittyyn uskoonsa?

      Mietippä nyt kummat olivat oikeassa ja miksi toiset eivät ”kääntyneet”?

    • Martti Pentti siis ymmärrätkö sinä Jeesuksen vertauksia, esimerkiksi voiko orjantappuroista koota viinirypäleitä?

    • Ari

      Esko Haavan kirjoittamassa Matteuksen evankeliumin selitysteoksessa todetaan mikä ero on opetuslasten joukkoon kuulumisella ja niillä, jotka eivät kuulu opetuslasten joukkoon.

      ”Matteuksen tekstiyhteydessä se — puhuu opetuslasten ja muun kansan välisestä erosta;: juuri opetuslapsi on se, jolla on, hänen kun on annettu tuntea taivasten valtakunnan salaisuudet. Se jolla ei ole, on opetuslapsiin kuulumaton, ulkopuolella oleva — Ulkopuoliset ovat oikeastaan vain huonoja sanankuulijoita, niitä joilla ei ole ja joilta senvuoksi otetaan pois sekin, mikä heillä on.”

      Tässä siis Jeesus puhuu joukkoon kuulumisen tärkeydestä. Jos ei kuulu joukkoon ei myöskään voi kuulla eikä ymmärtää. Huomaapa tässä apulaisprofessorin selityksessä, että jos ihminen ei KUULE Jumalan sanan julistusta, niin se vähäinenkin, mikä hänellä on ollut otetaan häneltä pois.

      Sisällä olevat siis ovat sisällä, mutta ulkopuolella olevat ovat ulkopuolella.

    • Ari

      Miksi jälleen toistat mielettömyyksissäsi samoja lauseita. Hyvätkin sanat muuttuvat huonoiksi, kun niitä väärinkäytetään.

      Puheesi orjantappuroista kertoo vain, ettet pysty sanomaan mitään järkevää, vaan soitatat
      aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina,

      aina vain samaa levyä omista orjantappuroistasi.

      Nykyisestä piikkiviidakostasi ei kenellekään ole iloa.

      Joten:

      Raivaa hyvä ihminen orjantappuraryteikkösi puhtaaksi ja istuta kunnon hedelmää tuottavia kasveja niiden sijaan. Puhdista puheesi uralleen juuttuneista lauseistasi, niin että kuulija saa korviinsa tolkun puhetta.

    • Ari

      Haukut väärää puuta kun hyökkäyksesi kohteena on ”isiltä peritty usko”. Tällä väitteellä kierrät kokonaan sen parnnuksen tekemisen, mikä sinun pitäisi tehdä, nimittäin palata takaisin Kristuksen yhteyteen eli siis Kristuksen ruumiin jäseneksi eli siis liittyä kirkkoon.

      Älä kuvittele että tällä mielettömällä painopisteen siirrolla voisit olla Raamatun sanan mukainen. Päin vastoin sinä räikeästi kiellät neljännen käskyn eli vanhempiensa kunnioittamisen käskyn ja myöskin Raamatun sanan kehotuksen seurata isien opetusta.
      Lue edeltä kommenttini jossa pari raamatunkohtaa kerrotaan. Niin kauan kuin pidät isien perintöä halpana tappelet Jumalaa vastaan koska kinaat hänen sanaansa vastaan.
      https://www.kotimaa.fi/blogit/vapaus-on-jumalan-lahja/comment-page-2/#comment-391107

      Raamatun historialliseen taustaan perehdyttyäni olen huomannut että Jeesus itse käytti Suullista Tooraa eli Suullista lakia eli aikaisempien sukupolvien tulkintaperinnettä hyväkseen omassa opetuksessaan. Sen sijaan hänen kritiikkinsä kohdistui noiden perinnäissääntöjen väärinkäyttöä vastaan.

      Näiden väärinkäytösten kritisoinnista sinä olet siis tehnyt väärän yleispäätelmän, koska et ole huomannut, että nuo väärinkäytökset muodostavat poikkeuksen ylen laajasta Suullisen Tooran eli Suullisen Lain eli Perinnäissääntöjen myönteisen käytön rinnalla.

      Sama käytäntö jatkuu edelleenkin meidän kulttuurissamme. Jopa on saanut virallisen aseman yhteiskuntamme.

      Sillä:

      Meidän nykyisessä laintulkinnassakin Korkein oikeus julkaisee kokoelmia ennakkopäätöksistään, mistä paikalliset juristit voivat ottaa mallia erilaisten tapausten ratkaisemiseksi.

    • Ari

      Sinun olisi tarpeen ymmärtää vähän paremmin ero niistä fariseuksista ja niistä kirjanoppineista, jotka vastustivat Jeesuksen oppia, kun JEESUSTA SEURASI VALTAVAT KANSANJOUKOT.
      Etkö muuten ole huomannut että sekä fariseukset että kirjanoppineet olivat niitä, joiden kanssa Jeesus keskusteli. Etkö tajua että juuri nämä olivat niitä, jotka hyvin paljon liikkuivat Jeesuksen seurassa tai muutoin oleskelivat hänen lähellään.

      Jätät kokonaan sivuun ne lukuisat raamatunkohdat, jotka kertovat SUURTEN KANSANJOUKKOJEN seuranneen Jeesusta ja opetuslapsi.

      Olen jo aikaisemmin pannut esille lukuisia kertoja Raamatun todistuksen näistä valtavista väkijoukoista, mutta oma henkiseen häkkiisi käpertymisesi on estänyt sinua tekemästä näistä johtopäätöksiä.

      En lähde toistamaan niitä, mutta kerronpa Apostolien teoista täällä kertaa yhden ainoan jakeen, mutta huomiotasi herättääkseni panen sen esiin useammalla kielellä, että jos mahdollista, saisit suomukset silmistäsi karisemaan ja pystyisit näkemään evankeliumin vapauttavan sanoman tuottaman riemun ihmisten mielissä.

      Apostolien teot:

      11:24 Sillä hän oli hyvä mies ja täynnä Pyhää Henkeä ja uskoa. Ja Herralle lisääntyi paljon kansaa.

      Vieraat kielet suomenkielisen aakkosjärjestyksen mukaisesti.

      Englanniksi

      He was a good man, full of the Holy Spirit and faith, and a great number of people were brought to the Lord.

      Espanjaksi

      porque era un hombre bueno, y lleno del Espíritu Santo y de fe. Y una gran multitud fue agregada al Señor.

      Esperantoksi

      cxar li estis bona viro, kaj plena de la Sankta Spirito kaj de fido; kaj multo da homoj aldonigxis al la Sinjoro.

      Kroatiaksi

      Ta bijaše to muž čestit, pun Duha Svetoga i vjere. Znatno se mnoštvo prikloni Gospodinu.

      Latinaksi

      quia erat vir bonus, et plenus Spiritu Sancto, et fide. Et apposita est multa turba Domino.

      Norjaksi

      for han var en god mann og full av den Hellige Ånd og tro. Og en stor skare blev vunnet for Herren.

      Ranskaksi

      Car il était homme de bien, et plein du Saint-Esprit, et de foi; et un grand nombre de personnes se joignirent au Seigneur.

      Tanskaksi

      Thi han var en god Mand og fuld af den Helligaand og Tro. Og en stor Skare blev ført til Herren.

    • ”Samoin kun Jeesus julisti evankeliumia ottivatko fariseukset ja kirjanoppineet ilolla Hänen sanansa vastaan ja tekivät parannuksen vai pittäytyivätkö he isiltä perittyyn uskoonsa?” (Pasanen Ari)

      VT:n ja UT:n usko? UT:ssa lupaukset täyttyivät.

      Kristillisen kirkon jäsenet perivät Golgatan täytetyn työn uskossa. Testamentti astuu voimaan testamentin antajan kuoltua (Herramme Jeesus Kristus tässä kommentissa).

      Laki (isien usko VT:ssa) ei pelasta, vaan evankeliumi. Kristityt lapset liittyvät oikeaan, UT:n isiltä perittyyn, kristilliseen uskoon, johon kristillinen kaste kristityn liittää. Usko tarvitaan kasteen lisäksi kuten kristillinen kirkko opettaa.

      Kristuksen evankeliumi on vapautuksen evankeliumia. Vapahtaja, Jeesus Kristus on koko maailman Vapahtaja. Koska hän sovitti koko maailman synnin, niin hän sovitti myös minun syntini (Yhteisö-koko maailma. yksilö-minä).

      Kaikille ei Jumalan armo ja rakkaus kelpaa. Näin on ollut ja on edelleen.

    • Pasanen Ari,

      Onko sinulla sellainen ajatus, että ”täällä” blogilla, ei ole heitä, joille Jumala on sanansa avannut?

      Jollakin tavalla annat ymmärtää, että olet oppositiossa? Sinulla on olemassa jokin toinen evankeliumi, muut ovat sokeita?

      Martti Pentti on kysynyt sinulta mitä sinä ymmärrät parannuksen merkitsevän? Sinä et ole siihen selvästi vastannut. Kehotat kuitenkin muita menemään toiselle kasteelle. Se ei ole oikea ohje heille, jotka uskovat, ja ovat jo saaneet kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Raamattu ei opeta kahta kastetta.

      Oppisi on väärä, jos näin opetat!

    • Lainaan alla olevaa Mika Rantasen sitaattia Pyhästä Raamatusta.

      Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: ”Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet … Tule ja katso.” Joh. 1:45, 46

    • Lainataanpa vähän laajemmin tuota orjantappuravertausta: ”Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia. Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita. Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä.” Jeesus varoittaa vääristä profeetoista, jotka tulevat seurakuntaa harhauttamaan. Katkelma sisältää toisenkin kielikuvan, sudet lampaiden vaatteissa. Mitä ensinnäkin ovat profeetat? Netistä löytyy tällainen määritelmä: ”Profeetta on jumalalta tulevaksi uskotun ilmestyksen välittäjä.” Tuossa on ’jumala’ kirjoitettu pienellä, koska sillä viitataan minkä tahansa uskonnon mihin tahansa jumaluuteen. Kristillisessä yhteydessä, kuten nyt, voimme muuttaa tuon: ”Oikea profeetta on Jumalalta tulevan ilmestyksen välittäjä.” Väärä profeetta välittää siis viestejä, jotka ovat muualta saatuja, ja väittää niitä Jumalan sanoiksi. Sellaiset siis ovat susia lampaiden vaatteissa tai orjantappuroita, joista ei voi koota hyviä hedelmiä. Mitä ne huonot hedelmät sitten voisivat olla? Galatalaiskirjeen lista varmaan antaa suuntaa: ”haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset,” Jeesus varoittaa näin tulevista vääristä profeetoista, ei menneiden aikojen kristillisistä opettajista.

    • juonet, eriseurat, lahkot,

      Lahkosta ei voi olla kysymys tämän asian äärellä? Lahkoon, kuten seurakuntaan kuuluu useampi kuin yksi jäsen. Juonet ja eriseura näyttää osuvan enemmän maaliin tässä kontekstissa? Juoni vaatii älykkyyttä, eriseuraan riittää yksilön (yhden) omaan mieleen eksynyt oivallus oikeasta. Tätä oivallusta pyritään sitten jakamaan muille totuutena, jotta eriseura vahvistuisi?

  7. Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: ”Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet … Tule ja katso.” Joh. 1:45, 46

    Heti, kun ”olemme löytäneet”, me tahdomme löytää jonkun toisen ja kutsua: ”Tule ja katso.”

    Frances Ridley Havergal, Hiljaisiin hetkiin, Päivä, 1996.

  8. Juuri edellisellä sivulla käsiteltiin lausetta: ”Olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat ennustaneet” Jokainen väitetty kohta käytiin aikaisemmin läpi, ja mikään niistä ei ollut ennustusta jeesuksesta.

    Matiaksen kristillinen tulkinta ja Minun tiivistelmän tosiasisat, mutta minn kirjoitus on nähtävästi poistetu, en löytänyt sitä enää. Se taisi olla liian vaarallinen ja näyttää kristilliset valheet todella valheiksi.

    • Tarja

      Ihmettelin poistoa.

      En siis voi vastata sellaiseen tekstiin, joka jostakin syystä on hävinnyt pois.

      Sen sijaan voin vastata tähän kommenttiisi. Tässä tekstissä väitteesi muka kristillisistä valheista ei osu kohdalleen.

      Ajatuksesi ei ota huomioon juutalaisuuden valtavaa kehitystä niistä ajoista, jolloin tekstien alkuperäinen yhteys liittyy johonkin tapahtumaan muinaisessa pyhän maan historiassa. Jesajan kutsumuksen aikana eteläinen valtakunta Juuda oli kokonaan eri valtakunta kuin pohjoinen valtakunta Israel. Jesaja oli pyhällä öljyllä valtiokirkon keskuspyhäkköön Jerusalemin temppeliin profeetaksi voideltu. Näin hän pitkän elämänsä aikana antoi Jumalan sanan ohjeita kuninkaalle ja kansalle.

      Sitten olosuhteet muuttuivat, Assyria kukisti Israelin noin vuosina 723 – 721. Kansa hajaantui eri puolille. Monet oppineet siirtyivät Juudaan pakolaisiksi.
      Sitten Babylonia voitti Assurian ja alkoi vallata uusia alueita. Juudalta vietiin suurin osa sen maa-alasta näitä seuraavien vuosikymmenien aikana.

      Jerusalemin temppeli hävitettiin vuonna 586 eKr. Alkoi pakkosiirtolaisuuden aika.

      Uusi vaihe syntyi Kyyroksen persialaisineen vallattua Babylonin. Juudan kansasta osa palasi takaisin Jerusalemiin ja Esran ym johdolla alkoi uusi kausi Pyhän kansan elämässä. Temppeli rakennettiin ja kulttuurisesti uusi aika koitti Pyhälle kansalle.
      Sitten persialaiskausi vaihtui hellenistiseen kauteen Aleksanteri Suuren ja hänen seuraajiensa aikana. Hellenistisenä kautena Egypti ja Syyria kiistelivät Pyhän maan vallasta.

      Antiokos Epifanen aikana syntyi juutalaisten kapina Makkabealaiset nousivat valtaan ja Juuda eli itsenäisenä noin pyöreästi sadan vuoden ajan. Sitten tulivat roomalaiset ja Pyhästä maasta tuli alue Rooman alaisuudessa.

      KAIKKI NÄMÄ ERI POLIITTISET KAUDET VAIKUTTIVAT MYÖS KULTTUURISESTI Pyhän maan elämään. Näiden eri kausien kuluessa profetian käsite muuttui merkittävästi. Aikaisemman etupäässä kuninkaan neuvonantajan roolista temppelin palveluun liittyen vieraiden uskontojen kannattajien ollessa vallassa profetioiden käyttöalueen muutos merkitsi, että tavallisen kansan ongelmiinsa HAKEMA JUMALAN JOHDATUKSEN kysely kasvoi.
      Samalla myös alettiin vanhoista teksteistä alettiin hakemaan viittauksia koko kansan tulevaan vaikuttavista profetioista. Samalla tuli myös odotus uudesta MESSIAASTA herävsi näiden tekstien äärellä. Näin odotus MESSIAASTA oli todellisuutta jo usean vuosisadan ENNEN VAPAHTAJAMME syntymää. Samate se että näihin tulevaisuutta ennustaviin kohtiin haettiin tuon ajan juutalaisten Pyhästä kirjasta tukea MESSIAAN odotusta tukemaan.

      Kun siis apostolit ja heidän opetuksiaan seuraava kirkko lukee noista Vanhan testamentin teksteistä ennustuksen Jeesuksesta, niin kirkon omat kirjanoppineet saattoivat liittyä suoraan aikaisempaan muiden juutalaistenkin kannattamaan perinteeseen.

      Kun siis väität näiden juutalaisuuden varhaisesta perinteestä nousevat profetiat valheeksi, niin samalla lyöt korville jo Samuelin ajoista alkanutta profeettojen perintöä ja näitä Vanhan testamentin tekstejä kopioineiden ja niiden kokoelmiin uusia tekstejä liitäneitten syvällistä työtä eli siis koko juutalaisuuden sivistyneistön työtä kansan kasvatuksessa valheeksi.

      Käsitykseni mukaan sinua vaivaa ainoastaan tietämättömyys Pyhän Kansan kulttuurihistorian kehityskulusta ja siksi pyrkiessäsi syyttämään kirkkoa syytätkin niin juutalaisia profeettoja ja heidän henkisen perintönsä tallettajia, joiden vaikutus näkyy niin juutalaisuuden kuin kristittyjen opin ja perinteen yhteisistä juurista nousseena perinteen eri haarojen oppiin ja elämään.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25