Vapaus on Jumalan lahja

Kuvassa rakkaani Colette pitää kädessään

äitinsä äidinkielistä doualan kielistä

ja isänsä äidinkielistä medumban kielistä Raamattua.

Kerran pidin oppituntia. Kysyin nuorilta miten usko vaikuttaa linjalla: sidottu ja vapaa. Vastauksien hajonta oli nähtävissä. Kuitenkin monelle tuli yllätyksenä, kun ilmoitin Raamatun näköalan vapaudesta:

Vapauteen Kristus meidät vapautti.

Pysykää siis lujina

älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen.

Gal. 5:1

Kun mietimme ihmisen vapautta, niin huomaamme, että vapaus on aina suhteessa johonkin, mistä olemme riippuvaisia. Silloin kun elämän voimaa antavat suhteet toimivat, niin ihminen kokee olonsa vapaaksi, mutta jos elämää kahlehtivat voimat rajoittavat meidän olemassaoloamme, koemme ahdistusta, emme vapautta.

Kerran Suomessa kävi neljä itä-afrikkalaista nuorta. Kerran kysyimme heiltä, mitä usko Kristukseen heille merkitsi. Kaikki vastasivat oman kokemuksensa perusteella. Vaikka ilmaukset olivat erilaisia, niin peruslinja oli sama:

Enää ei tarvitse pelätä, kun Jeesus Kristus on vapauttanut minut. Hänen turvissaan olen vapaa. Pelko ei enää sido elämääni.

Heille siis kristinusko merkitsi aitoa vapautta. Koko elämä oli uudistunut. Uusi vapauttava sisältö oli astunut elämään.

Kamerunissa ollessani sain huomata, miten usko Kristukseen merkitsi uudistusta. Kehitys meni eteenpäin. Kristinusko oli edistyksen merkki.

Uskonpuhdistajamme Martti Luther kirjoitti kirjan Kristityn vapaudesta vuonna 1520.

-Siinä hän on tuonut esille, miten uskon kautta ihminen on Kristuksen tähden täysin vapaa eikä kenenkään orja, mutta Jumalan antaman rakkauden takia hän on kaikkien palvelija näiden hyväksi toimien.

Olen lukenut sen alkukielen saksan lisäksi useammalle kielellä käännettynäkin.

Lutherin kirjan nimi on latinaksi  De Libertate Christiana.

Saksaksi sen nimi on Von der Freiheit eines Christenmenschen.

Englanniksi käännöksen nimi on On the Freedom of a Christian

Sunnuntai 22.9.2024

18. sunnuntai helluntaista

Kristityn vapaus

Sunnuntai epistolassa sanotaan, että Pyhä Henki antaa meille ohjausta elämässämme. Hän vie meitä eteenpäin. Hänen turvissaan edistymme hyvää tietä myöden. Hyvyytensä voimin hän johdattaa. Hän kulkee rinnallamme alati, aina perille asti. Kun ajallinen elämämme päättyy, niin hän antaa meille ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän.

Toinen lukukappale: Gal. 5:22–26

Kirjeestä galatalaisille, luvusta 5

Hengen hedelmää ovat

rakkaus, ilo, rauha,

kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys,

uskollisuus, lempeys ja itsehillintä.

Näitä vastaan ei ole laki.

Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia,

ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen.

Jos me elämme Hengen varassa,

meidän on myös seurattava Hengen johdatusta.

Emme saa tavoitella turhaa kunniaa

emmekä ärsyttää ja kadehtia toisiamme.

**********

Tässä käännös Lutherin teokseen Kristityn Vapaudesta englanniksi On the Freedom of a Christian

Internet History Sourcebooks: Modern History (fordham.edu)

Nykyaikaiseen kirjoitusasuun muokattu saksankielinen D. Martin Luther: Von der Freiheit eines Christenmenschen

Die Edition : Freiheit 2017 (archive.org)

Panen tähän vielä Lutherin teesit teoksen linjaukseen alkukielisenä:

Ein Christenmensch ist ein freier Herr über alle Dinge und niemandem untertan.

Ein Christenmensch ist ein dienstbarer Knecht aller Dinge und jedermann untertan.

137 KOMMENTIT

  1. Martti Pentti selittääkö sitten Jeesuksen sanat sinulle asiaa:

    Matt. 13:15
    Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

    • Lainaamasi jae alkaa sanalla ’sillä’. On siis hyvä katsoa, mitä edellä on sanottu. Jeesus selittää oppilailleen, miksi puhuu kansalle vertauksin. ’Tämä kansa’ siis viittaa Jeesusta kuuntelemaan tulleisiin. Ei tietenkään ole estettä sille, että kohdistamme Jeesuksen sanat omaan aikaamme ja kansaamme. Ehkä nytkin olisi hyödyksi käyttää sopivia vetauksia.

    • Martti Pentti mietippä nyt kuinka muut fariseukset ja kirjanoppineet kohtasivat Paavalin kun hän oli kääntynyt, siis ”riittikö” heille se julistus jota Paavali julisti vai pitäytyivätkö he edelleen isiltä perittyyn uskoonsa?

      Samoin kun Jeesus julisti evankeliumia ottivatko fariseukset ja kirjanoppineet ilolla Hänen sanansa vastaan ja tekivät parannuksen vai pittäytyivätkö he isiltä perittyyn uskoonsa?

      Mietippä nyt kummat olivat oikeassa ja miksi toiset eivät ”kääntyneet”?

    • Martti Pentti siis ymmärrätkö sinä Jeesuksen vertauksia, esimerkiksi voiko orjantappuroista koota viinirypäleitä?

    • Ari

      Esko Haavan kirjoittamassa Matteuksen evankeliumin selitysteoksessa todetaan mikä ero on opetuslasten joukkoon kuulumisella ja niillä, jotka eivät kuulu opetuslasten joukkoon.

      ”Matteuksen tekstiyhteydessä se — puhuu opetuslasten ja muun kansan välisestä erosta;: juuri opetuslapsi on se, jolla on, hänen kun on annettu tuntea taivasten valtakunnan salaisuudet. Se jolla ei ole, on opetuslapsiin kuulumaton, ulkopuolella oleva — Ulkopuoliset ovat oikeastaan vain huonoja sanankuulijoita, niitä joilla ei ole ja joilta senvuoksi otetaan pois sekin, mikä heillä on.”

      Tässä siis Jeesus puhuu joukkoon kuulumisen tärkeydestä. Jos ei kuulu joukkoon ei myöskään voi kuulla eikä ymmärtää. Huomaapa tässä apulaisprofessorin selityksessä, että jos ihminen ei KUULE Jumalan sanan julistusta, niin se vähäinenkin, mikä hänellä on ollut otetaan häneltä pois.

      Sisällä olevat siis ovat sisällä, mutta ulkopuolella olevat ovat ulkopuolella.

    • Ari

      Miksi jälleen toistat mielettömyyksissäsi samoja lauseita. Hyvätkin sanat muuttuvat huonoiksi, kun niitä väärinkäytetään.

      Puheesi orjantappuroista kertoo vain, ettet pysty sanomaan mitään järkevää, vaan soitatat
      aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina, aina,

      aina vain samaa levyä omista orjantappuroistasi.

      Nykyisestä piikkiviidakostasi ei kenellekään ole iloa.

      Joten:

      Raivaa hyvä ihminen orjantappuraryteikkösi puhtaaksi ja istuta kunnon hedelmää tuottavia kasveja niiden sijaan. Puhdista puheesi uralleen juuttuneista lauseistasi, niin että kuulija saa korviinsa tolkun puhetta.

    • Ari

      Haukut väärää puuta kun hyökkäyksesi kohteena on ”isiltä peritty usko”. Tällä väitteellä kierrät kokonaan sen parnnuksen tekemisen, mikä sinun pitäisi tehdä, nimittäin palata takaisin Kristuksen yhteyteen eli siis Kristuksen ruumiin jäseneksi eli siis liittyä kirkkoon.

      Älä kuvittele että tällä mielettömällä painopisteen siirrolla voisit olla Raamatun sanan mukainen. Päin vastoin sinä räikeästi kiellät neljännen käskyn eli vanhempiensa kunnioittamisen käskyn ja myöskin Raamatun sanan kehotuksen seurata isien opetusta.
      Lue edeltä kommenttini jossa pari raamatunkohtaa kerrotaan. Niin kauan kuin pidät isien perintöä halpana tappelet Jumalaa vastaan koska kinaat hänen sanaansa vastaan.
      https://www.kotimaa.fi/blogit/vapaus-on-jumalan-lahja/comment-page-2/#comment-391107

      Raamatun historialliseen taustaan perehdyttyäni olen huomannut että Jeesus itse käytti Suullista Tooraa eli Suullista lakia eli aikaisempien sukupolvien tulkintaperinnettä hyväkseen omassa opetuksessaan. Sen sijaan hänen kritiikkinsä kohdistui noiden perinnäissääntöjen väärinkäyttöä vastaan.

      Näiden väärinkäytösten kritisoinnista sinä olet siis tehnyt väärän yleispäätelmän, koska et ole huomannut, että nuo väärinkäytökset muodostavat poikkeuksen ylen laajasta Suullisen Tooran eli Suullisen Lain eli Perinnäissääntöjen myönteisen käytön rinnalla.

      Sama käytäntö jatkuu edelleenkin meidän kulttuurissamme. Jopa on saanut virallisen aseman yhteiskuntamme.

      Sillä:

      Meidän nykyisessä laintulkinnassakin Korkein oikeus julkaisee kokoelmia ennakkopäätöksistään, mistä paikalliset juristit voivat ottaa mallia erilaisten tapausten ratkaisemiseksi.

    • Ari

      Sinun olisi tarpeen ymmärtää vähän paremmin ero niistä fariseuksista ja niistä kirjanoppineista, jotka vastustivat Jeesuksen oppia, kun JEESUSTA SEURASI VALTAVAT KANSANJOUKOT.
      Etkö muuten ole huomannut että sekä fariseukset että kirjanoppineet olivat niitä, joiden kanssa Jeesus keskusteli. Etkö tajua että juuri nämä olivat niitä, jotka hyvin paljon liikkuivat Jeesuksen seurassa tai muutoin oleskelivat hänen lähellään.

      Jätät kokonaan sivuun ne lukuisat raamatunkohdat, jotka kertovat SUURTEN KANSANJOUKKOJEN seuranneen Jeesusta ja opetuslapsi.

      Olen jo aikaisemmin pannut esille lukuisia kertoja Raamatun todistuksen näistä valtavista väkijoukoista, mutta oma henkiseen häkkiisi käpertymisesi on estänyt sinua tekemästä näistä johtopäätöksiä.

      En lähde toistamaan niitä, mutta kerronpa Apostolien teoista täällä kertaa yhden ainoan jakeen, mutta huomiotasi herättääkseni panen sen esiin useammalla kielellä, että jos mahdollista, saisit suomukset silmistäsi karisemaan ja pystyisit näkemään evankeliumin vapauttavan sanoman tuottaman riemun ihmisten mielissä.

      Apostolien teot:

      11:24 Sillä hän oli hyvä mies ja täynnä Pyhää Henkeä ja uskoa. Ja Herralle lisääntyi paljon kansaa.

      Vieraat kielet suomenkielisen aakkosjärjestyksen mukaisesti.

      Englanniksi

      He was a good man, full of the Holy Spirit and faith, and a great number of people were brought to the Lord.

      Espanjaksi

      porque era un hombre bueno, y lleno del Espíritu Santo y de fe. Y una gran multitud fue agregada al Señor.

      Esperantoksi

      cxar li estis bona viro, kaj plena de la Sankta Spirito kaj de fido; kaj multo da homoj aldonigxis al la Sinjoro.

      Kroatiaksi

      Ta bijaše to muž čestit, pun Duha Svetoga i vjere. Znatno se mnoštvo prikloni Gospodinu.

      Latinaksi

      quia erat vir bonus, et plenus Spiritu Sancto, et fide. Et apposita est multa turba Domino.

      Norjaksi

      for han var en god mann og full av den Hellige Ånd og tro. Og en stor skare blev vunnet for Herren.

      Ranskaksi

      Car il était homme de bien, et plein du Saint-Esprit, et de foi; et un grand nombre de personnes se joignirent au Seigneur.

      Tanskaksi

      Thi han var en god Mand og fuld af den Helligaand og Tro. Og en stor Skare blev ført til Herren.

    • ”Samoin kun Jeesus julisti evankeliumia ottivatko fariseukset ja kirjanoppineet ilolla Hänen sanansa vastaan ja tekivät parannuksen vai pittäytyivätkö he isiltä perittyyn uskoonsa?” (Pasanen Ari)

      VT:n ja UT:n usko? UT:ssa lupaukset täyttyivät.

      Kristillisen kirkon jäsenet perivät Golgatan täytetyn työn uskossa. Testamentti astuu voimaan testamentin antajan kuoltua (Herramme Jeesus Kristus tässä kommentissa).

      Laki (isien usko VT:ssa) ei pelasta, vaan evankeliumi. Kristityt lapset liittyvät oikeaan, UT:n isiltä perittyyn, kristilliseen uskoon, johon kristillinen kaste kristityn liittää. Usko tarvitaan kasteen lisäksi kuten kristillinen kirkko opettaa.

      Kristuksen evankeliumi on vapautuksen evankeliumia. Vapahtaja, Jeesus Kristus on koko maailman Vapahtaja. Koska hän sovitti koko maailman synnin, niin hän sovitti myös minun syntini (Yhteisö-koko maailma. yksilö-minä).

      Kaikille ei Jumalan armo ja rakkaus kelpaa. Näin on ollut ja on edelleen.

    • Pasanen Ari,

      Onko sinulla sellainen ajatus, että ”täällä” blogilla, ei ole heitä, joille Jumala on sanansa avannut?

      Jollakin tavalla annat ymmärtää, että olet oppositiossa? Sinulla on olemassa jokin toinen evankeliumi, muut ovat sokeita?

      Martti Pentti on kysynyt sinulta mitä sinä ymmärrät parannuksen merkitsevän? Sinä et ole siihen selvästi vastannut. Kehotat kuitenkin muita menemään toiselle kasteelle. Se ei ole oikea ohje heille, jotka uskovat, ja ovat jo saaneet kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Raamattu ei opeta kahta kastetta.

      Oppisi on väärä, jos näin opetat!

    • Lainaan alla olevaa Mika Rantasen sitaattia Pyhästä Raamatusta.

      Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: ”Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet … Tule ja katso.” Joh. 1:45, 46

    • Lainataanpa vähän laajemmin tuota orjantappuravertausta: ”Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia. Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita. Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä.” Jeesus varoittaa vääristä profeetoista, jotka tulevat seurakuntaa harhauttamaan. Katkelma sisältää toisenkin kielikuvan, sudet lampaiden vaatteissa. Mitä ensinnäkin ovat profeetat? Netistä löytyy tällainen määritelmä: ”Profeetta on jumalalta tulevaksi uskotun ilmestyksen välittäjä.” Tuossa on ’jumala’ kirjoitettu pienellä, koska sillä viitataan minkä tahansa uskonnon mihin tahansa jumaluuteen. Kristillisessä yhteydessä, kuten nyt, voimme muuttaa tuon: ”Oikea profeetta on Jumalalta tulevan ilmestyksen välittäjä.” Väärä profeetta välittää siis viestejä, jotka ovat muualta saatuja, ja väittää niitä Jumalan sanoiksi. Sellaiset siis ovat susia lampaiden vaatteissa tai orjantappuroita, joista ei voi koota hyviä hedelmiä. Mitä ne huonot hedelmät sitten voisivat olla? Galatalaiskirjeen lista varmaan antaa suuntaa: ”haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset,” Jeesus varoittaa näin tulevista vääristä profeetoista, ei menneiden aikojen kristillisistä opettajista.

    • juonet, eriseurat, lahkot,

      Lahkosta ei voi olla kysymys tämän asian äärellä? Lahkoon, kuten seurakuntaan kuuluu useampi kuin yksi jäsen. Juonet ja eriseura näyttää osuvan enemmän maaliin tässä kontekstissa? Juoni vaatii älykkyyttä, eriseuraan riittää yksilön (yhden) omaan mieleen eksynyt oivallus oikeasta. Tätä oivallusta pyritään sitten jakamaan muille totuutena, jotta eriseura vahvistuisi?

  2. Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: ”Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet … Tule ja katso.” Joh. 1:45, 46

    Heti, kun ”olemme löytäneet”, me tahdomme löytää jonkun toisen ja kutsua: ”Tule ja katso.”

    Frances Ridley Havergal, Hiljaisiin hetkiin, Päivä, 1996.

  3. Juuri edellisellä sivulla käsiteltiin lausetta: ”Olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat ennustaneet” Jokainen väitetty kohta käytiin aikaisemmin läpi, ja mikään niistä ei ollut ennustusta jeesuksesta.

    Matiaksen kristillinen tulkinta ja Minun tiivistelmän tosiasisat, mutta minn kirjoitus on nähtävästi poistetu, en löytänyt sitä enää. Se taisi olla liian vaarallinen ja näyttää kristilliset valheet todella valheiksi.

    • Tarja

      Ihmettelin poistoa.

      En siis voi vastata sellaiseen tekstiin, joka jostakin syystä on hävinnyt pois.

      Sen sijaan voin vastata tähän kommenttiisi. Tässä tekstissä väitteesi muka kristillisistä valheista ei osu kohdalleen.

      Ajatuksesi ei ota huomioon juutalaisuuden valtavaa kehitystä niistä ajoista, jolloin tekstien alkuperäinen yhteys liittyy johonkin tapahtumaan muinaisessa pyhän maan historiassa. Jesajan kutsumuksen aikana eteläinen valtakunta Juuda oli kokonaan eri valtakunta kuin pohjoinen valtakunta Israel. Jesaja oli pyhällä öljyllä valtiokirkon keskuspyhäkköön Jerusalemin temppeliin profeetaksi voideltu. Näin hän pitkän elämänsä aikana antoi Jumalan sanan ohjeita kuninkaalle ja kansalle.

      Sitten olosuhteet muuttuivat, Assyria kukisti Israelin noin vuosina 723 – 721. Kansa hajaantui eri puolille. Monet oppineet siirtyivät Juudaan pakolaisiksi.
      Sitten Babylonia voitti Assurian ja alkoi vallata uusia alueita. Juudalta vietiin suurin osa sen maa-alasta näitä seuraavien vuosikymmenien aikana.

      Jerusalemin temppeli hävitettiin vuonna 586 eKr. Alkoi pakkosiirtolaisuuden aika.

      Uusi vaihe syntyi Kyyroksen persialaisineen vallattua Babylonin. Juudan kansasta osa palasi takaisin Jerusalemiin ja Esran ym johdolla alkoi uusi kausi Pyhän kansan elämässä. Temppeli rakennettiin ja kulttuurisesti uusi aika koitti Pyhälle kansalle.
      Sitten persialaiskausi vaihtui hellenistiseen kauteen Aleksanteri Suuren ja hänen seuraajiensa aikana. Hellenistisenä kautena Egypti ja Syyria kiistelivät Pyhän maan vallasta.

      Antiokos Epifanen aikana syntyi juutalaisten kapina Makkabealaiset nousivat valtaan ja Juuda eli itsenäisenä noin pyöreästi sadan vuoden ajan. Sitten tulivat roomalaiset ja Pyhästä maasta tuli alue Rooman alaisuudessa.

      KAIKKI NÄMÄ ERI POLIITTISET KAUDET VAIKUTTIVAT MYÖS KULTTUURISESTI Pyhän maan elämään. Näiden eri kausien kuluessa profetian käsite muuttui merkittävästi. Aikaisemman etupäässä kuninkaan neuvonantajan roolista temppelin palveluun liittyen vieraiden uskontojen kannattajien ollessa vallassa profetioiden käyttöalueen muutos merkitsi, että tavallisen kansan ongelmiinsa HAKEMA JUMALAN JOHDATUKSEN kysely kasvoi.
      Samalla myös alettiin vanhoista teksteistä alettiin hakemaan viittauksia koko kansan tulevaan vaikuttavista profetioista. Samalla tuli myös odotus uudesta MESSIAASTA herävsi näiden tekstien äärellä. Näin odotus MESSIAASTA oli todellisuutta jo usean vuosisadan ENNEN VAPAHTAJAMME syntymää. Samate se että näihin tulevaisuutta ennustaviin kohtiin haettiin tuon ajan juutalaisten Pyhästä kirjasta tukea MESSIAAN odotusta tukemaan.

      Kun siis apostolit ja heidän opetuksiaan seuraava kirkko lukee noista Vanhan testamentin teksteistä ennustuksen Jeesuksesta, niin kirkon omat kirjanoppineet saattoivat liittyä suoraan aikaisempaan muiden juutalaistenkin kannattamaan perinteeseen.

      Kun siis väität näiden juutalaisuuden varhaisesta perinteestä nousevat profetiat valheeksi, niin samalla lyöt korville jo Samuelin ajoista alkanutta profeettojen perintöä ja näitä Vanhan testamentin tekstejä kopioineiden ja niiden kokoelmiin uusia tekstejä liitäneitten syvällistä työtä eli siis koko juutalaisuuden sivistyneistön työtä kansan kasvatuksessa valheeksi.

      Käsitykseni mukaan sinua vaivaa ainoastaan tietämättömyys Pyhän Kansan kulttuurihistorian kehityskulusta ja siksi pyrkiessäsi syyttämään kirkkoa syytätkin niin juutalaisia profeettoja ja heidän henkisen perintönsä tallettajia, joiden vaikutus näkyy niin juutalaisuuden kuin kristittyjen opin ja perinteen yhteisistä juurista nousseena perinteen eri haarojen oppiin ja elämään.

  4. Ari ja Tarja elävät omassa kuplassaan ja me omassa. Näitä kuplia ei voi yhdistää toisen puhkeamatta. Emme kykene siirtymään kuplasta toiseen mitenkään. Joten keskustelu ei tuo meitä toisiamme yhtään lähemmäksi, eikä rakenna ketään. Lähes ainoat keskustelut on näiden kahden kesken. Turhatuttavaksi keskustelun jatkamisen tekee se, että yritämme omasta kuplastamme käsin puhkaista toisten kuplia. Vastaväitteet saavat aikaan vain entistä voimakkaampia vastaväitteitä aikaan ja ….. . Keskustelusta tulisi mielekkäänpää jos osapuolet luopuisivat tuhoon tuomituista yrityksistään. Samalla turhautuminen turhasta yrityksestä katoaisi. Ehkä samalla mielenkiinto niiltä, jotka seuraavat sivusta.

    • Pekka

      Kiitos kommentistasi

      Kiitos myös omista huomioistasi keskustelun kulusta kahden aktiivisesti minua kommentoivan ja minun välisestä ksekustelusta.

      Oma lähtökohtani on ollut, että pyrin ottamaan jokaisen ihmisen tosissaan sellaisina kuin he ovat, mutta samaan aikaan kertoa oman mielipiteeni niistä asioista joita pidän tärkeinä.

      Tähän olen pyrkinyt. Miten olen tässä pyrkimyksessäni onnistunut ei ole minun arvioitavissani.

      Samalla pyrin myös oikaisemaan historiallisten vääristymien esiintymistä omissa ketjuissani.

      Esimerkiksi Ari ei ole useista huomautuksistani huolimatta tajunnut, että hänen kannattamansa uudelleenkastajien käytäntö alkoi vasta tammikuussa 1525 ja sen oppi keksittiin vasta vuosina 1525 – 1527 jne.

      Tarja puolestaan ei ole huomautuksistani huolimatta tajunnut, että Jeesus oli juutalainen oppinut ja että kristinusko on suora jatkumo juutalaisesta perinteestä. Somerolla esimerkiksi pidin yhden vuoden aikana sanan ja rukouksen illoissa esitelmiä Isä meidän rukouksesta, jossa koko ajan viittasin juutalaisiin rukouksiin ja liturgioihin. Linjaukseni oli että Vapahtaja koko ajan tässä rukouksessa meni juutalaisen perinteen keskivirtaa ja kuitenkin saattoi opettaa seuraajille sellaisen rukouksen joka elää yhä edelleen ympäri kristikuntaa päivittäisissä rukouksissamme.

      Koska olen jo pitkään tuntenut sinut Israelin ystävänä, niin saanen tässä vielä kertoa sen, että jo lapsuuteni ja nuoruuteni aikana Karmel -liikkeen ihmiset pitivät seuroja kotikylälläni. Osallistuin näihin yhdessä koko kulmakuntani kanssa. Myös Lapinjärven suomalaisen seurakunnan pappi Tapani toimi jonkin aikaa Karmelin palveluksessa.

      Lapinjärven aikana toimin jonkin verran myös Heikinkylässä sijainneessa Toivio -opistossa, jonkin kerran myös kirjoittelin Pyhiinvaeltajat -lehteen.

      Viimeisten vuosikymmenien aikana Somerolla puolestaan Israelin ystävät ovat pitäneet tilaisuuksiaan. Olen niihinkin osallistunut täällä aikoinaan seurakunnan pappina toimiessani.

      Muuten somerolaisen koulukaverini Paavo Erelän tytär teologian maisteri Sanna Erelä lähes yhdeksän Jerusalemissa vietetyn vuoden jälkeen jatkaa Kylväjän juutalaistyön parissa Suomesta käsin.

      https://www.sley.fi/messiaaniset-juutalaiset-vahemmisto-vahemmistossa/

    • Pekka mietippä kuinka Jeesuksen ajan fariseukset ja kirjanoppineet elivät omassa ”kuplassaan!”, eivät ottaneet Jeesuksen sanoja vastaan, miksi?

      Ajatteleppa kuinka Jeesus sanoi:

      39 Ja Jeesus sanoi: ”Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi”.
      40 Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: ”Olemmeko mekin sokeat?”
      41 Jeesus sanoi heille: ”Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: ’Me näemme’; sentähden teidän syntinne pysyy”(Joh.9)

      Täälläkin kommentoi niin moni joka luulee näkevänsä?

      Ajattele seuraavia JEESUKSEN sanoja:

      ”Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi”.

      Siis Jeesus parantaa ”sokeiden” silmät, mutta ne jotka luulevat olevansa näkeviä Hän tuomitsee. Siis eivät ””terveet” tarvitse parantajaa, Jeesusta.

    • Ari

      Tuomion julistamisesi vastakohta on Kristityn asenne.

      Johanneksen evankeliumi:

      3:17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.

      12:47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.

      Roomalaiskirje:

      14:4 Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.

      Uskova turvaa Jeesukseen tuomion poistajaan. Ei siis pidä tuomita, vaan armahtaa!

    • Ari

      Älä raamatunlauseita tiiliskivinä toisten niskaan paiskimisellasi turmele Jumalan lasten elämää. Raamatunlauseet ovat tarkoitetut pelastavan uskon ja toivon palveluksessa käytettäviksi.

      Roomalaiskirje:

      8:1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.

      8:2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.

      8:3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,

      Jeesus on jo meidät pelastanut, älä siis yritä paratiisin käärmeen kuiskuttelun tavoin uskotella: ”Onko Jumala varmasti sanonut, et sinä pelastut?”

    • Ari

      Jeesusta vastustaneet olivat sellaisia, jotka pahentuivat siitä, että JEESUS TEKI HYVÄÄ. Siinä heidän tuomionsa syy, siinä heidän sokeutensa. Sen sijaan oppineisuus eikä yhteen puolueeseen kuuluminen ollut heidän sokeutensa.

      Joten

      Älä siis pahennu siitä, että joku on lukeneempi kuin sinä tai vahvempi kuin sinä. Nehän ovat vain Jumalan antamia lahjoja, joilla voi palvella toisia.

      Niinpä esimerkiksi

      Auton ojasta ylös nostamisella vain autoin hädässä ollutta naista, joka vahingossa oli ajanut autonsa ojaan eikä tiennyt, mistä pyytää apua.
      Tai erään toisen papin sairastuttua toimittamalla kastetoimituksen suomenruotsiksi ja espanjaksi niin lyhyellä varoitusajalla, että piti jopa kääntää toimituskaavakin itse, koska kirja ei olisi ehtinyt ajoissa.

    • Ari

      Vielä yksi kohta sinun on huomattava. Älä ihmeessä jurputa toisten ihmisten synneistä. Juuri tuollaisella asenteella asetut opetuslasten tyyliin, kun he kysyivät kuka teki VÄÄRIN.

      Tällaisen räkyttävän asenteen sijaan pyrin kasvattamaan sinua näkemään JUMALAN voiman esiin tulon koko elämän kulussa.

      Anna siis JUMALAN tekojen tulla esiin elämässäsi ja puheesi kiinnostusten kohteissa.

      Tähän opettaa myös se Raamatun luku, johon viittaat.

      Johanneksen evankeliumi:

      9:1 Ja ohi kulkiessaan hän näki miehen, joka syntymästään saakka oli ollut sokea.

      9:2 Ja hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä sanoen: ”Rabbi, kuka teki syntiä, tämäkö vai hänen vanhempansa, että hänen piti sokeana syntymän?”

      9:3 Jeesus vastasi: ”Ei tämä tehnyt syntiä eivätkä hänen vanhempansa, vaan Jumalan tekojen piti tuleman hänessä julki.”

  5. Matias
    ”Kun siis väität näiden juutalaisuuden varhaisesta perinteestä nousevat profetiat valheeksi, niin samalla lyöt korville jo Samuelin ajoista alkanutta profeettojen perintöä ja näitä Vanhan testamentin tekstejä kopioineiden ja niiden kokoelmiin uusia tekstejä liitäneitten syvällistä työtä eli siis koko juutalaisuuden sivistyneistön työtä kansan kasvatuksessa valheeksi.”

    Ei tämä kiemurtelu nyt mene läpi, sinä poistit selvät todisteet siitä, että profeetat puhuvat oman aikansa asioista ja ihmisistä, puolustan siis heidän tekijänoikeuksiaan.
    Se taisi olla liian vaarallinen kirjoitus kirkon ja kristinopin kannalta, siksi et halunnut ihmisten näkevän sitä. Minähän en tehnyt mitään tulkintoja, kuten sinä, vaan kerroin suoraan mitä Raamatun kohdissa sanotaan.

    Voit sinä haukkua minua henkilökohtaisesti vaikka hulluksi, mutta voin kertoa, että kielen ruoska ei minuun enää satu, olen päässyt siitä suojaan. Joten älä tee syntiä minun takiani.

    • Tarja

      1) Minulla ei ole tarvetta haukkua sinua. Sinä olet ihminen niin kuin me muutkin keskusteluun osallistujat.

      2) Otin tuon historiallisen kuvauksen Pyhän kansan profeetallisista ilmiöistä siksi, että profetialla on siellä ollut kiinteä asema koko sen tunnetun historian ajan aina Abrahamista alkaen.panen tähän vain pienen osan raamatunkohtia, jotka tästä puhuvat.

      1.Mooseksen kirja:

      20:7 Niin anna nyt miehelle hänen vaimonsa takaisin, sillä hän on profeetta, ja hän on rukoileva sinun puolestasi, että saisit elää. Mutta jollet anna häntä takaisin, niin tiedä, että olet kuolemalla kuoleva, sinä ja kaikki sinun omaisesi.

      2.Mooseksen kirja:

      7:1 Mutta Herra sanoi Moosekselle: ”Katso, minä asetan sinut jumalaksi faraolle, ja veljesi Aaron on oleva sinun profeettasi.

      15:20 Ja naisprofeetta Mirjam, Aaronin sisar, otti vaskirummun käteensä, ja kaikki naiset seurasivat häntä vaskirumpuja lyöden ja karkeloiden.

      Vanhasta testamentista löytyy 295 jaetta, missä profeetta sana esiintyy.

      3) Myös muilla Orientin uskonnoilla ja niitä palvonneilla kansoilla oli omia proferrojaan. Esim. Jerusalemin temppelin vuonna 587 eKr. hävityttäneen Baabelin kuninkaan nimeen sisältyy akkadin kielen profeetta -sana NEBUkadneser.

      4) Nykyajan keksintö tekijänoikeuksista liittyy vasta kirjapainojen aiheuttamien kulujen peittämiseen ja aivan uuden ammattiryhmän nimittäin kirjailijoiden syntymiseen. Aleksis Kivi oli ensimmäinen suomalainen ammattikirjailija.

      Sitä ennen oli kirjailijan kunnia-asia, että joku näki vaivaa hänen teostensa kopiointiin.

      Ja kirjapainon arkitodellisuudesta esimerkki. Mikael Agricolan Uuden testamentin käännöstä 1548 painettiin 300 kappaletta. Sitä myytiin aina 1700 -luvulle asti. Painetut sivut koottiin kirjaksi ja niihin tehtiin kannet vain sitä mukaan, kuin niitä oli myyty.

    • Tarja

      5) kuvittelet monia historiaa väärin tulkinneita väitteitäsi sisältävän tekstisi muka minun mielestäni olleen liian vaarallinen joten muka olisin sen poistanut.

      Tämä sisältää kaksi virhettä

      Kuvittelet virheellisesti etten muka tuntisi pyhän kansan historiaa. Satun sen tuntemaan riittävän hyvin huomatakseni teksteissäsi esiintyvät historian tietojesi virheet.

      Toiseksi. En suinkaan poistanut tekstiäsi tällä kertaa. Poistohan vain esti vastaamisen. Ei ollut mahdollista korjata siinä esiintyneitä virheitäsi, kun se oli poistunut.

      6) Aikaisemmin olen poistanut joitakin sellaisia, missä on esiintynyt vain pelkkää sopimatonta puhetta ilman mitään sellaista asiaa, mihin olisi ollut mielekästä tehdä oikaisua.

      Väitteesi muka valheista on posketonta herjaa ilman pienitäkään reaalista pohjaa Pyhän kansan perinteen kehittymisessä vuosituhansien kuluessa. Jos vain tällainen asiaton kielenkäyttö ilman konkreettisia asiaa sisältäviä kohtia esiintyy tekstissäsi niin poistan sellaiset julkiseen keskusteluun sopimaomina.

    • Tarja

      7) Kristinusko on suora jatkumo juutalaisuudesta. Juutalaisuudessa pyhän perinnön esilläpitoon suorastaan kehotettiin. Tulevien sukupolvien piti jatkaa edellisten sukupolvien käytäntöjä ja opetuksia. Tämä on sellaisenaan jatkunut kristinuskossa, missä myös pitäydytään samojen profeettojen opetuksille, joihin nykyjuutalaisuuskin pitäytyy.

      Olen lukemattomia kertoja puhunut meidän liturgiamme kehityksestä. Yhä edelleen meidän liturgiamme seuraa samoja linjoja kuin mitä esiintyy myös juutalaisen synagogan liturgioissa. Vain parin vuosituhannen erillään olon takia monet yksityiskohdat ovat kehittyneet eri suuntiin.

      Jopa niin yksityiskohtainen muisto menneistä juutalaisen liturgian toteutuksesta kuin yhden leivän kääriminen erilleen ortodoksien liturgiassa ja leivän kätkeminen juutalaisessa pääsiäisateriassa ovat kaksi erilaista saman ilmiön jatkumoa katkeamattoman tapakulttuurin ilmauksena. Juutalaisen pääsiäisliturgian toteutuksessa johonkin huoneessa olevaan paikkaan kätketty leivänpala tuli eräässä osassa liturgiaa ajankohtaiseksi, kun lapsille liturgian keskellä annettiin tehtäväksi etsiä tuo leipäätkö. Näin heille saatiin vaihtelua pitkän liturgian keskellä. Ortodoksisessa liturgiassa pappi käärii leivänpalan pakettiin ja panee sen sivummalle johonkin sakastissa.

      Jopa tämä yksityiskohta kuvaa miten kristinuskon liturgia on JATKUMOA juutalaiselle liturgialle.

      Kuvitelmasi kokonaan uuden perinteen keksimisestä on historiallisen todellisuuden vastaista kuvittelua vailla pienintäkään reaalista perustelua.

  6. Matias:
    ”Tarja puolestaan ei ole huomautuksistani huolimatta tajunnut, että Jeesus oli juutalainen oppinut ja että kristinusko on suora jatkumo juutalaisesta perinteestä.”

    Jeesus on kirjallinen hahmo, jolla on kaksi luontoa, Ihmisen poika ja Jumalan poika ja sinulle myös Gd,

    Jumalan pojan ominaisuudessa hänelle on kirjoitettu esimerkiksi Isä meidän rukous, joka on kooste jakeista jotka löytyvät VT:n puolelta, olen nekin etsinyt ja koonnut. Niissä esiintyy sanamuutoksia joilla ne on pyritty liittämään toiseen uskontoon, ja jätetty pois sellaisia osia jotka eivät sovi kristilliseen sanomaan,
    mutta sisällön ydin on kuitenkin VT:n jakeissa.

    Ihmisen poikana hän on täydellinen ihminen.

    Hän demonisoi kansaansa, koska niinhän ihmiset tekevät, tänäkin päivänä.
    Hän syyttää kansaansa kuolemastaan, koska niinhän ihmiset tekevät.
    Hän syyttää Juudasta kavalluksesta, koska niinhän ihmiset tekevät.
    Hän haluaa kuninkaaksi, ja niinhän ihmiset uskovat hänestä.
    Hän haukkuu ja metelöi julkisesti, koska niinhän kapianlliset ihmiset tekevät, osoittavat mieltään.
    Hän ei pidä peseytymisestä, koska eiväthän pojat yleensä, ja varsinkin tosimiehet, pidä edes käsien pesusta.

    Jeesus Ihmisen poikana on esikuva ja ennustus tulevasta, täydellisestä ihmisestä. Täydellinen ihminen on täydellisen Jumalan vastakohta, koska niinhän ihmiset ovat.

    Jatkumosta puheen ollen, juutalaisuus on Elämän uskonto, kulttuuri ja elämäntapa, ja Kristinukso ja kuoleman ja tuonpuoleisen henkimaailman oppi, rituaalioppi ja ihmisuhrioppi.
    Toisin sanoen, sen voi tavoittaa vain mielen tasolla, jos uskoo, mutta siitä ei ole avuksi maailmassa ja juuri maailmaa, eli Elämää, meidän kuuluisi pelastaa ja parantaa.

    • Tarja

      Tällä uskontunnustuksellasi tuot julkisesti esiin kaiken harkitusti kristinuskoa vääristellen keksityn hyökkäyksen sisältämistä väitteistä, missä yritetään pois selittää Kristuksen todellisuus ja kristinuskon dynaaminen voima koko elämän kantavana voimana. Topeliuksen saduissa on enemmän totuutta kuin tässä purkauksessasi esiin tulleissa väitteissä.

      Maailmanhistorian suurimpien edistysten voimahan on juuri usko Jeesukseen. Kristinuskon ylläpitämissä lähetyskouluissa esimerkiksi viime vuosisadan itsenäistyneiden Afrikan maiden uusista valtionjohtajista 90% oli saanut koulutuksensa.

      Sen sijaan suurimmat taantumukset esiintyvät siellä, missä kristinuskoa vastaan taisteleva ateistinen uskomusten järjestelmä on päässyt valtaan. Esimerkiksi Neuvostoliiton valtionateismi päättyi siihen, kun Pietarissakin ihmiset alkoivat kuolla nälkään.

    • Tarja

      Väärien väitteittesi joukosta otan esille vain yhden kohdan ikään kuin pars pro toto, osa kokonaisuuden edustajana.

      Sinä toteat saman todellisuuden mitä minäkin olen aikaisemmin tässä keskustelussa tuonut esille, nimittäin että koko rukous sisältyy jo juutalaiseen perinteeseen. Sinä vain olet etsinyt niitä Vanhasta testamentista, mistä jokainen Raamattua tutkiva voi ne löytää. Minä taas käsittelin luentosarjassani rukouksen suhdetta juutalaiseen rukousperinteeseen ja liturgian eri kaavojen esityksiin.

      Voimme siis todeta että tämä saman linjan esiintyminen on yhteinen näille väitteille. Mutta sinun johtopäätöksesi leijailevat ilmassa, ihmisten arkielämästä irrallaan olevina kuvitelmina. Minun johtopäätökseni puolestaan seuraa Jeesuksen ja hänen opetuslastensa reaalista elämäntilannetta seuraten ja näissä arkisen elämän keskellä olevan hartauselämän jokapäiväisten hetkirukousten todellisuudessa tapahtuneen seuraamisessa. Esim. islamin viisi päivittäistä rukoushetkeä ovat SUORA JATKUMO islamin syntyajan arabialaisten ja syyrialaisten kristittyjen harjoittamista hetkirukouksista. (Noin 90 % Koraanin sisällöstä voidaan johtaa syyrialaisen kristillisyyden kirjallisuudessa esiintyneistä opetuksista ja kertomuksista.)

      Koska peilaat Raamatun kertomuksia nykyaikaisten romaanien tms. kirjallisten tuotteiden mielikuvituskertomuksiin, sinulta jää huomaamatta Raamatun kertomusten takana oleva reaalinen elämän todellisuus, mistä Raamatussa kerrotaan.

      Uusimmassa blogissani tuon esille pienen välähdyksen siihen, miten yksi tapaus apostoli Pietarin elämässä sijoittuu oman aikansa arkireaaliseen historian todellisuuteen.

    • Tarja

      Edellisten periaatteellisemman jälkeen muutama yksityiskohta sinun vuodatuksestasi

      1) Sanot: Ihmisen poika ja Jumalan poika ja sinulle myös Gd,

      Heprean kielessä poika -sanaa käytetään myös samaa olemusta olemisen kuvaamiseen. Niinpä esimerkiksi kipinä on tulen poika.

      Ilmaus Jeesus on Jumalan Poika on siis ymmärrettävä niin, että Jeesus on Jumala.

      Ihmisen lapsi puolestaan on olemukseltaan ihminen.

      Verrataanpa minun kuvaani ja esikoistani. Minun esikoiseni on olemukseltaan ihminen kuten minä olen. Mutta minun kuvani on olemukseltaan sitä ainesta, mille ja millä se on kuvattu.

      Uuden testamentin Ihmisen Poika -ilmaus on erityinen siinä mielessä, että
      Ihmisen poika kuvataan Danielin kirjassa luvussa 7 Jumalan Pojaksi. Näin tähän jo sisältyy avaus profeetalliselle käsitykselle, että Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.

      Tämä ei ole vain minun henkilökohtainen opetukseni vaan koko maailmanlaajuisen kristikunnan yhteinen opetus, siis noin kolmanneksen koko ihmiskunnasta omaksuma oppi. Meidän henkilökohtainen opimme on osallisuutta tähän yhteiseen oppiin.

    • Tarja

      2) Sanot: Hän demonisoi kansaansa, koska niinhän ihmiset tekevät, tänäkin päivänä.

      Tässähän vääristellään Jeesuksen toiminta vastakohdakseen. Jeesushan vapautti ihmiset demoneista.

      Matteuksen evankeliumi:

      8:16 Mutta illan tultua tuotiin hänen tykönsä monta riivattua. Ja hän ajoi henget ulos sanalla, ja kaikki sairaat hän paransi;

      Markuksen evankeliumi:

      1:34 Ja hän paransi monta, jotka sairastivat moninaisia tauteja, ja paljon riivaajia hän ajoi ulos eikä sallinut riivaajien puhua, koska ne tunsivat hänet.

      1:39 Ja hän meni ja saarnasi heidän synagoogissaan koko Galileassa ja ajoi ulos riivaajat.

      Hän myös antoi saman vallan opetuslapsilleen ja nämäkin tekivät samoin hänen nimessään.

      6:13 Ja he ajoivat ulos monta riivaajaa ja voitelivat monta sairasta öljyllä ja paransivat heidät.

      Muutama vuosikymmen sitten katolisessa kirkossa otettiin käyttöön uusittu demonien ulosajon kaava vuosituhannen. Kun paavi käytti tätä uutta kaavaa, erään riivaajien vaivaaman ihmisen vapauttamiseksi, tämä vapautui. Tapaus ylitti uutiskynnyksen, ja niinpä siitä kerrottiin laajalti eri puolilla maailmaa.

    • Tarja

      3) Sanot: Hän syyttää kansaansa kuolemastaan, koska niinhän ihmiset tekevät.

      Jälleen annat väärän todistuksen Vapahtajastamme. Hänhän nimenomaan tiedosti oman kutsumuksensa koko maailman sovituksesta Golgatan ristillä.

      Johanneksen evankeliumi:

      10:15 niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä.

      10:17 Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin.

    • Tarja

      4) Sanot: Hän syyttää Juudasta kavalluksesta, koska niinhän ihmiset tekevät.

      Jeesus

      t i e s i

      kavaltajansa, koska Jumalan luontonsa puolesta hän tiesi kaiken koko maailmankaikkeudesta. Tämä on eri asia kuin antaa väärä todistus jostain toisesta ihmisestä.

      Johanneksen evankeliumi:

      13:21 Tämän sanottuaan Jeesus tuli järkytetyksi hengessään ja todisti ja sanoi: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: yksi teistä on minut kavaltava”.

      18:4 Silloin Jeesus, joka tiesi kaiken, mikä oli häntä kohtaava, astui esiin ja sanoi heille: ”Ketä te etsitte?”

    • Tarja

      5) Sanot: Hän haluaa kuninkaaksi, ja niinhän ihmiset uskovat hänestä.

      Maallisia kuninkaita on monenlaisia. On isojen valtioiden päämiehiä ja pienten ruhtinaskuntien hallitsijoita. Kamerunissa on monia pieniä ruhtinaskuntia, joiden ylimmän asteen päälliköt eli ”Hänen majesteettinsa” olen tavannut. Vaimoni prinsessa Colette on dynastiasta, jonka perustaminen ulottuu aina noin vuoteen 1350 jKr. asti.

      Jeesus toteaa, ettei hänen kuninkuutensa ole tämän maailman hallitsijoiden vallankäyttöä.

      Johanneksen evankeliumi:

      18:33 Niin Pilatus meni taas sisälle palatsiin ja kutsui Jeesuksen ja sanoi hänelle: ”Oletko sinä juutalaisten kuningas?”

      18:36 Jeesus vastasi: ”Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta; jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin; mutta nyt minun kuninkuuteni ei ole täältä”.

      18:37 Niin Pilatus sanoi hänelle: ”Sinä siis kuitenkin olet kuningas?” Jeesus vastasi: ”Sinäpä sen sanot, että minä olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten maailmaan tullut, että minä todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minun ääneni.”

      Sen sijaan Jumalana ja ihmisenä Jeesus on Kuningasten Kuningas, Herrain Herra, koko maailmankaikkeuden kaiken herrauden yli menevä vallassa ja loistossaan. Hänellä on kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

      1.Aikakirja:

      29:11 Sinun, Herra, on suuruus ja väkevyys ja loisto ja kunnia ja kirkkaus, sillä sinun on kaikki taivaassa ja maan päällä. Sinun, Herra, on valtakunta, ja sinä olet korotettu kaiken pääksi.

      Matteuksen evankeliumi:

      28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

      Ilmestyskirja:

      5:13 Ja kaikkien luotujen, jotka ovat taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja meren päällä, ja kaikkien niissä olevain minä kuulin sanovan: ”Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalle ylistys ja kunnia ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti!”

    • Tarja

      6) Sanot: Hän ei pidä peseytymisestä, koska eiväthän pojat yleensä, ja varsinkin tosimiehet, pidä edes käsien pesusta.

      Jälleen kerran vääristelet asioita. Et ole ymmärtänyt hänen vertauksiaan, etkä hänen toimintaansa.

      6a)

      Vertaus astian pesusta ulkopuolelta sisäpuolen likaiseksi jättämisellään ei suinkaan kerro hänen vähättelevän astianpesua, vaan päin vastoin kertoo että pesu on tehtävä niin huolella että sen varsinainen tarkoitus toteutuu. Asia tulee puhtaaksi käyttöä varten.

      6b)

      Opetuslasten kerran jätettyä käsien pesunsa tekemättä syömään ryhdyttyään Jeesus puolusti heitä niin että kateellisten ihmisten yritykset harrastaa hänen seuraajiensa kiusaamista pysäytetään jo alkuunsa.

      Koulukiusaamista, työpaikkakiusaamista ym kiusaamisen muotoja ei missään elämän tilanteessa saa hyväksyä nykyisinkään. Tehtyjen tutkimusten mukaan opettajan, työpaikan johtajan ym. johtajan toimet ovat tehokkain kiusaamisen este. Kun johtaja pysäyttää kiusaamisen alkuunsa niin se ei enää jatku. Juuri näin toimi Jeesuskin.

      Toki hän jatkoi tuon paheen estämisen lisäksi myös hyvällä opetuksella, missä hän puhui kasteen pesun puhdistavan koko ihmisen, niin että kasteessa koko ihminen siirtyy synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta Jumalan lapsen saamaan pelastukseen kaikista turmiovalloista.

      6c) Herjasi miehistä on mielestäni erittäin yksipuolinen – herja kunnon miehiä vastaan.

      Oman elämäni aikana olen nimittäin todennut, että ihmisten siisteys ei ole sukupuolesta kiinni, vaan se on monen muun tekijän yhteisvaikutus ja täysin riippumaton siitä, onko ihminen mies tai nainen, nuori tai vanha.

      Olen käynyt tavattoman monessa kodissa elämäni aikana sekä työni puolesta kuin muistakin syistä. En ole koskaan kiinnittänyt huomiotani väitteesi mukaiseen todellisuuteen. Sen sijaan olen todennut vain että ihmiset ovat erilaisia, eikä ole minun asiani puuttua heidän lahjakkuuteensa huushollinsa hoitamisessa. Jokainen ihminen on yhtä tärkeä, koska me kaikki olemme yhtä ihmiskuntaa Jumalan luomina olentoina.

      Kaikki eivät ole samanlaisia, kuin Aune -tätini, jonka kasvihuone aikoinaan oli puhtaampi kuin joillakin toisilla olohuone.

    • Tarja

      7) Sanot: ”Jeesus Ihmisen poikana on esikuva ja ennustus tulevasta, täydellisestä ihmisestä. Täydellinen ihminen on täydellisen Jumalan vastakohta, koska niinhän ihmiset ovat.”

      Jeesus on aikaisemmin annettujen ennustusten täyttymys. Hänessä toteutui ihmiskunnan tarvitsema pelastus synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta.

      Nyt hän Vapahtajamme elää taivaassa, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, Taivaan Isän, Isän Kaikkivaltiaan oikealla puolella. Sieltä hän on tuleva takaisin. Silloin hänen täydellinen valtansa ja kirkkautensa ja voimansa tulee täydellisesti näkyviin. Silloin Saatana kaikkine enkeleineen ja seuraajineen heitetään tuomioon, jolla sen valta lopullisesti ja täydellisesti lakkaa. Silloin Jumalan omille alkaa ikuinen elämä kun kuolema lakkaa vaikuttamasta, katoavaisuus katoaa ja Jumalan ikuisuus pääsee toteutumaan hänen omissaan.

      Aatamin perintönä meillä on koko ihmiskunnan elämä synnin alaisuudessa. Tästä vapautuminen ei ole tämän elämän aikainen synnittömyys tai täydellisyys, (sellaisen itsestään kuvitteleminen on juuri niin kuin sanotkin kaikkein kauhein jumalattomuus.) vaan puutteellisten ihmisten saamasta täydellisestä syntien anteeksisaamisesta. Tämän anteeksiannon takia Jumalan pyhyys elää meidän keskuudessamme, kun me alati koko elämämme ajan saamme olla Jumalan turvissa. Ilman hänen apuaan me olisimme todella avuttomassa tilassa.

    • Tarja

      8) Sanot: ”— ja Kristinukso ja kuoleman ja tuonpuoleisen henkimaailman oppi, rituaalioppi ja ihmisuhrioppi.”

      Tämä ei ole kristinuskon opetuksen mukainen oppi.

      8a)

      Kristinuskossahan kerrotaan siitä, että kuolema on voitettu Jeesuksen kuolemassa ja ylösnousemuksessa. Meille Jumalan kansalle tulee kokonaisena Jumalan kansana pääsy ikuiseen elämään. Siis uskomme on kuoleman vastainen oppi, elämän, ikuiseen elämään saakka voimallisen elämän oppi. Pyhä Henki, Eläväksitekijä vie meidät taivaan iloon.

      8b)

      Jumala hallitsee sekä näkyvää että näkymätöntä maailmaa. Näin ollen uskomme että hän elää ja vaikuttaa niin tässä konkreettisessa maailmassa, kaikkea mitä täällä tapahtuu, että kaikkien enkelien ja koko taivaan joukkoa.

      Jumalan vastaisten voimien arvovalta on jo kukistettu. Kun aika tulee, niin niiden lopullinen tuomio koittaa yhdessä kaikkien muidenkin saatanallisten voimien kanssa.

      8c) Elämä on täynnään erilaisia rituaaleja. Määrättyjen tilaisuuksien ohjelmaan kuuluu juuri niihin ”aina” kuuluvat osat.

      Oikeat ritualit tukevat elämää, koska ne antavat turvallisuutta tilanteiden hallintaan jne.

      Sen sijaan kristinuskon toimituksissa tapahtuu vielä enemmän. Jeesus itse toimii niissä. Jumala tekee suuria tekoja toimitusten välityksellä. Kaste antaa meille vapauden Saatanan vallasta ja yhdistää meidät Jumalan kanssa. Pääsemme yhdeksi jäseneksi Kristuksen ruumiiseen, kirkkoon, Jumalan kansaan. Ehtoollinen jakaa meille Kristuksen läsnäolon, ruumiinsa leivässä ja verensä viinissä, eli siis ristinkuolemansa ja ylösnousemuksensa osallisuuden ja tämän takia Herran pyhä ehtoollinen on iankaikkiseen elämään yhdistävä toimitus. Ripissä meille julistetaan syntien anteeksianto. Se mikä siinä anteeksi annetuksi julistetaan, on pätevää myös taivaassa Jumalan edessä.

      Tämä Jumalan oma työ pyhissä toimituksissa eli rituaaleissa tekee sakramenteista Jumalan salaisuuksien esilletulon meidän elämäämme konkreettisten aineiden välityksellä Jumala itse puhuu meille ja ojentaa armonsa ja anteeksiantonsa ja elämän voimaa jokaista päivää varten.

      8d) Maailman historian aikana tapahtuneilla ihmisuhreilla on kullakin ollut oma ajatuksellinen perustelunsa. Sitä mukaan kuin kristinusko on päässyt niiden kulttuurien alueille, missä ihmisuhreja on käytetty, näistä kulttuureista on ihmisuhrit voitu poistaa käytännöstä.

      Kristinuskon uhrikäsitys lähtee siitä, että Jumala itse on poistanut Vapahtajamme Jumalana ja ihmisenä antamallansa uhrilla K A I K K I E N aikojen ihmiskunnalle täydellisen sovintouhrin. Vapahtajamme on kuolemallaan voittanut kuoleman ja haudoissa oleville elämän ja toivon iankaikkiseen elämään pääsystä.

    • Tarja

      9) Sanot: ” — jos uskoo, mutta siitä ei ole avuksi maailmassa ja juuri maailmaa, eli Elämää, meidän kuuluisi pelastaa ja parantaa.”

      Ohentamalla uskonkäsityksen muka kuuluvan vain ajattelun tasolle saa loogisen seurauksen siinä, että kaikki jää vain ihmisten omien voimien ja toimintojen tasolle, siis sille, miten noita ajatuksiaan voi toteuttaa tai miten ne jäävät toteuttamatta.

      Kristinuskossa ihmisen toiminta ja koko elämä ojentautuu Jumalan viitoittamalle tielle. Jokaisen työmmekin saamme tehdä kutsumustyönä eli Jumalan palveluksena.

      Tämä tulee esille maailmanhistoriassa siinä, että juuri kirkko on tuonut eri puolille maailmaa muutoksen joka on muuttanut maailmaa.

      Diakoniatyöstä on hedelmänä kasvanut yhteiskunnallinen sosiaalityö.
      Sanan julistuksesta ja sen valmisteluun opiskelemisesta on kehittynyt kristityn maailman koululaitos ja syvemmän tutkimisen ja tieteellisen työn edistyminen.
      Luetteloa voisi jatkaa hyvinkin pitkäksi, missä alkuaan kirkon työ on vähitellen kasvanut koko yhteiskunnan hoitamaksi toimeksi.

      Toki työ tässä maailmassa on aina rajallista. Näin myös tarvitsemme alati uusia ideoita, uutta inspiraatiota ja uutta voimaa yhteiskuntamme kehittämiseen.

      Vasta Kristuksen takaisin tulossa tämän maailman puutteellisuus väistyy ja täydellisyys astuu voimaan.

  7. Tarja

    Olin ajatellut jättää vastauksen vain yhteen kohtaan, mutta nyt totean, että onkin aihetta korjata väitteitäsi useammasta kohdasta.

    Asioiden hoidon takia palaan kuitenkin noihin kohtiin vasta Someron kaupunginvaltuuston kokouksen jälkeen tai jos se jostain syystä venyy pitkäksi niin vastaukset siirtyvät huomiseen.

    Voipa hyvin

    • Tarja

      Kokous meni puolessa tunnissa, mutta sen jälkeen jäin juttelemaan useammasta asiasta kokouskahvien aikana.

      Kokouksessa puhuin siitä että keskuudessamme olevat sotaa paossa olevien kotoutuskoulutukseen kannattaa panostaa todella paljon, koska se auttaa meidän yhteisöämme saamaan heistä paikkakuntaa rakentavan voimavaran.

  8. Mikä on evankeliumin yksi sanoma, se ettei ihminen omalla ”viisaudella ja ymmärryksellään” voi pelastua vaan Jeesuksen on parannettava ihminen sanansa kautta.

    Mikä on selkeä todistus tästä, se ettei nykyäkään ns ”kristityt” näe ja ymmärrä mitä on todellinen rakkaus, siis sen tulee näkyä Jeesuksen opetuslapsien keskinäisenä rakkautena, eikä rakkaus tee mitään pahaa lähimmäiselleen.

    • ”Eikä rakkaus tee mitään pahaa lähimmäiselleen.” Tämä ei riitä rakkauden määritelmäksi. Rakkaus tekee lähimmäiselle hyvää oman hyvän unohtaen. Äärimmäisestä rakkaudesta Jeesus sanoo: ”Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.”

    • Martti

      Kiitos puheenvuorostasi

      Hyvin tuot esille että rakkautta ei pidä laittaa mihinkään karsinaan vaan että se on kokonaisvaltaista toisten hyväksi toimimista.

    • Ari

      Kiitos että olet päässyt jo alkuun Lutherin Vähän katekismuksen selityksestä. Suosittelen että otat opiksesi myös sen jatkon, missä kerrotaan MITEN PYHÄ HENKI HERÄTTÄÄ JA YLLÄPITÄÄ USKON, nimittäin pyhän kirkon välityksellä eli siis HÄN toimii pyhän kristikunnan keskellä.

      Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen .

      MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
      Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.

      (Lutherin Vähä katekismus)

      https://katekismus.fi/uskontunnustus/24.html

    • Ari

      Kun puhut rakkaudesta, niin otapa todesta, miten rakkaus ilmenee ihan todellisessa elämässä. Se tuli sivutuotteena esiin yhdessä tutkimuksessa, jossa itse olin mukana kenttätyössä haastatteluja tekemässä.

      Siinä nimittäin tuli esiin se, että

      ne joilla on parhaat ihmissuhteet omassa kodissaan oman puolisonsa ja lastensa ja vanhempiensa kanssa,

      heillä oli parhaat suhteet myös sukulaisiinsa,

      ja lisäksi heillä oli parhaat suhteet myös naapureihinsa,

      ja edelleen: heillä oli parhaat suhteet myös omaan läheisempään yhteiskuntaansa

      edelleen heillä oli parhaat suhteet myös laajempaan yhteiskuntaan

      ja huomaapa tämä:

      aivan varallisuudesta riippumatta heillä oli myös luottavaisin asenne omien rahavarojensa riittävyydestä eli he suhtautuivat myös kaikkein myönteisimmin omaan taloudelliseen turvallisuuteensa. Tämä turvallisuus muuten ei ollut mitenkään, ei vähimmässä määrinkään, suhteessa ihmisen ulkonaiseen varallisuuteen.

      Joten jos haluat tulla toimeen yhteiskuntamme kanssa niin aloita omasta perheestäsi ja kun olet siinä saanut aikaan todellisen toinen toisestaan välittämisen, niin kaikki muutkin ulottuvuudet rakkauden kokemisessa korjautuvat.

      Olen ehkä kertonut sinulle aikaisemminkin, mutta kertaanpa sen vielä uudelleenkin.

      Olen meidän Roton sukuseuramme puheenjohtaja. Pidän siis suvun merkitystä ihmisen hyvinvoinnille erittäin merkittävänä voimavarana koko elämää ylläpitävänä resurssina.

      Olemme rakkaan puolisoni prinsessa Coletten kanssa kumpikin ehdolla oman kaupunkimme kaupunginvaltuustoon. Tällä tavoin tahdomme rohkaista kaikkia kotokaupunkimme Someron asukkaita rohkeasti yhteisistä asioista huolehtimaan.

  9. Matias Roto tuot minulle seuraavan:””Kun puhut rakkaudesta, niin otapa todesta, miten rakkaus ilmenee ihan todellisessa elämässä.””

    Siis se mitä selität on inhimillistä rakkautta ja siihen JEESUS sanoo selkeästi:

    Matt. 5:46
    Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?

    Luuk. 6:32
    Ja jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mitä kiitosta teille siitä tulee? Rakastavathan syntisetkin niitä, jotka heitä rakastavat.

    Ymmärrätkö mitä Jeesus tuossa sanoo?

    Ymmärrätkö mitä on Jumalan rakkaus ja mitä se saa aikaan uskovissa?

    • Ari

      Eiväthän nuo mainitsemasi kohdat millään tavoin teee tyhjäksi sitä mitä sanoin, vaan ainoastaan täydentävät sitä kertomalla, ettei omaa laiskuuttaan rajoita rakkauttaan vain kaikkein lähimpään piiriinsä vaan rohkeasti käyttää lahjojaan ja voimiaan kaikkien ihmisten hyväksi aina sen mukaan mitä itse kullekin on näitä lahjoja annettu niiden tekemiseksi.

      Itse asiassa Jeesuksen sana on täysin linjassa sen kanssa mitä tuossa mainitsemassa tutkimuksessakin on todettu. Ne jotka rakastavat lähipiiriään eniten rakastavat eniten myös laajempia piirejä. Jeesus siis kehottaa toimimaan juuri tuon arkirealistisen tutkimustuloksen mukaisesti.

      Eihän lähimmäisenrakkaus ole mikään Jumalan edessä suorituspisteitä taivaspaikkaa varten hankinta ole vaan ainoastaan heijastusta siitä, että itse on saanut vastaanottaa rakastavan Jumalan hyvyyttä. Koska itse on saanut rakkautta, niin rakastaa myös toisia.

    • ”Ymmärrätkö, mitä on Jumalan rakkaus ja mitä se saa aikaan uskovissa?” Mitä se saa sinussa aikaan. Ari Pasanen? Minussa se saa aikaan myös surun siitä, että en jaksa tai osaa tehdä kaikkea sitä hyvää, mitä minun tulisi tehdä.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25