Varo huijareita.

On kaksi tapaa tulla huijatuksi : uskoa sellaista mikä ei ole totta ja toinen, olla uskomatta sellaista mikä on totta. (S. Kierkeagaard). Tuo kielipeli on pyörinyt mielessäni viimepäivinä. Sen pohjalta on jotain kirjoitettava. Harvemmin ajatellaan petetyksi tulemisen vaaraa, silloin, kun on päätetty olla uskomatta jotain, mikä on totta. Silti se on ihan yhtä yleinen, kuin ensimmäinen syy.
Saattohoidossa on vielä aikaa kohdata elämän kovia realiteetteja. Kuoleman lähestyessä moni kova ateisti alkaa miettiä: ”jospa rajan takana onkin elämää.” Kaikki se, mihin aiemmin hän oli perustanut kielteisen kantansa romahtaa, majesteetti kuoleman edessä. Omaa valintaa ei enää koeta ainoa oikeana. Toinenkin mahdollisuus on otettava huomioon. Silloin korjaavaa päätöstä ei voi siirtää kovin pitkälle.
Nuorelle kuolema on kaukainen asia. Hänen on helppo siirtää päätöstään vanhuuteen. Elämä on elettävä ensin. Elämä vain tuo tuolle päätökselle monia esteitä. Vanhuudessa niitä on usein jo aivan liikaa. Esteitä on, kuin tielle sikinsokin myrskyn kaatamia puita. Nuori tulee helposti petetyksi, koska uskoo voivansa hoitaa asian, sitten joskus.
Nuori aikuinen etsii onnea. Harva oivaltaa siinä vaiheessa tasapainoisen elämän tuovan onnellisuuden mukanaan. Elämä on tasapainossa, jos kaikki elämänalueet ovat sulassa sovussa keskenään. Niihin kuuluu myös usko Jumalaan. Päätös olla uskomatta antaa tilaa monelle harmille.
Sitten on kirkossammekin opetusta, että me emme voi tehdä mitään, saadaksemme armon ja anteeksiannon. Niinpä moni jää passiiviseksi ja uskonelämän ulkopuolelle. Saa syyn olla uskomatta. Eikä ota uskolla vastaan Jumalan lahjoja elämäänsä. Ei pääse omistamaan syntien anteeksisaamisen iloa ja rauhaa, eikä elämää Jumalan yhteydessä.
Pelastuaksemme emme voi mitään tehdä, mutta kyllä meidän on pelastus otettava henkilökohtaisesti vastaan. Sydän on avattava Jeesukselle. Tämän yksinkertaisen asian tekeminen on ilmeisesti kaikkein vaikeinta. Päättää vain uskoa. Siitäkin huolimatta että havaitsee oman uskonsa horjuvan.
On monia syitä tulla petetyksi, vain siksi, että on päättänyt olla uskomatta, sellaista mikä on totta. Kuten; Jumala on.

  1. Ari: ”Jeesus parantaa paatuneen sydämen niin siinäkin tapahtuu pimeydestä valoon siirtyminen.”

    Tuossa on nyt oikea Parannus. Tuosta on juuri kysymys. Nyt kun kysyn, missä siinä on ihmisen omat teot tai valinnat? Miksi Paavali ihmetteli Galatalaisia, jotka olivat eksytetty pois Kristuksesta toisenlaiseen evankeliumiin? Millaista tuo toinen oppi oli?

    ”Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
    Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
    Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
    Niin paljonko olette turhaan kärsineet? -jos se on turhaa ollut.
    Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
    samalla tavalla kuin ”Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi”?
    Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.

    Jeesus on uskon alkaja ja täyttäjä. Kristitty ihminen on Jumalan teko, alusta loppuun.

  2. Vai kuka on sokea, miten evankeliumissa tämä kerrotaan.

    Miksi Jeesus puhui vertauksilla?

    10 Niin hänen opetuslapsensa tulivat ja sanoivat hänelle: ”Minkätähden sinä puhut heille vertauksilla?”
    11 Hän vastasi ja sanoi: ”Sentähden, että teidän on annettu tuntea taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta heidän ei ole annettu.
    12 Sillä sille, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
    13 Sentähden minä puhun heille vertauksilla, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä.
    14 Ja heissä käy toteen Esaiaan ennustus, joka sanoo: ’Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, ja näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö.
    15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.'(Matt.13)

    Ismo Maliselle on tuossa lause ” eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.”, siis kääntyminen on ennen kuin Jeesus parantaa, no kuinkahan tuon nyt sitten väännät toisin?

    Otetaampa sitten vertaus evankeliumista:

    1 Ja Jeesus rupesi taas puhumaan heille vertauksilla ja sanoi:
    2 ”Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa.
    3 Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla.
    4 Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: ’Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin’.
    5 Mutta he eivät siitä välittäneet, vaan menivät pois, mikä pellolleen, mikä kaupoilleen;
    6 ja toiset ottivat kiinni hänen palvelijansa, pitelivät pahoin ja tappoivat.
    7 Mutta kuningas vihastui ja lähetti sotajoukkonsa ja tuhosi nuo murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa.(Matt.23)

    Siis tuossa on selkeästi sanottu kutsu ja siitä kieltäytyminen.

  3. Pekkasaanko kysyä miksi niin ”kiivaasti” ajat rippikoulua ja nuorten seurakuntatoimintaa? Kuinka itselläsi oli, saitko sieltä ”hyvät eväät” elämääsi vai ”harmitteletko” nyt jälkeenpäin ettet silloin ottanut rippikoulua tosissasi ja mennyt mukaan seurakuntatoimintaan?

  4. Kiitos Ari kivasta kysymyksestä rippikoulun suhteen. Nelikymppisenä nuorena miehenä olin nuorisonohjaajan sijaisena. Leirien päävastuu kaatui minulle. Silloin ei mulla ollut vielä edes alan koulutusta. Eka meni aika heikosti, kun yritin toimia vanhalla tavalla. Aloin sen jälkeen tuumailemaan voisikohan homman hoitaa toisinkin. Hei, mutta tästä tulee juttua enemmän. pitää kirjoittaa blogi tästä.

  5. ”Ismo Maliselle on tuossa lause ” eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.”, siis kääntyminen on ennen kuin Jeesus parantaa, no kuinkahan tuon nyt sitten väännät toisin?”

    Tuossa vertauksessa on juuri se mistä on kysymys, kun sanotaan: ”Teidän on annettu ymmärtää ja toisten ei ole annettu.ymmärtää”

    On siis välttämättä niin, että toisille on annettu ja toisille ei ole! Se ei ole meidän tehtävä päättää ketkä ovat niitä jotka eivät kuule ja näe. Heille kyllä on kerrottu samat asiat kuin muillekin. Esim. Suomessa on lähes kaikille kerrottu, että Jumala on asettunut itse Golgatalle nähtäville ja heille on sanottu, että Jeesuksessta on Jumalan anteeksianto ja iankaikkinen Elämä lahjoitettu koko maailmalle. Se on ilmoitettu koko maailmalle.

    Tosiasia on, että kaikkialla on kuitenkin sama sääntö, että kaikki muu kelpaa, filosofiat, ihmisten henkinen kasvu, kaiken kaltainen jumaluus ja niiden eri opetukset, koraanin opetukset ja kaikki maailman uskonnot ja jumalat vielä käyvät jotenkin laatuun, sillä ne eivät häritse ihmisen omaatuntoa lainkaan, niistä saa puhua ilman ongelmia, mutta jos mainitsee ihmisen synnin ja Jeesuksen olevan Jumala, joka on sovittanut ihmisen synnit, niin välittömästi ihminen ottaa taka askeleen ja kääntyy pois…

    Sitten on niitä rikkkoutuneita ja särkyneitä ihmisiä, jotka menevät polvilleen ja sanovat: Minun Jumalani ja Herrani.

    Jos emme ymmärrä mistä Taivasten Valtakunnassa on kysymys niin me helposti ajattelemme, että ihminen tekee itse päätöksen kuulla ja nähdä, näin me toimimme kuin lain saarnaaja, joka sanoo sokealle miksi et katso. Me emm tiedä Jumalan aikataluja kenenkään ihmisen kohdalla ja joskus voi olla aikamoista henkistä operoimista ja puoskarointia asettamalla ihmiselle ”nyt tai ei koskaan” alttarikutsuja saattaakseen ihmisen Jumalan tielle. Varsinkin, jos tuosta alkaa vaatimusten ja laintaakkojen tie. Täistä voisi paljonkin….

    Meidän aikamme on mielestämme aina sopiva, mutta Jumalan aikataulusta me emme välitä. On ihmisiä, jotka ovat kuulleet Jumalan Sanaa koko lapsuutensa ja heille on sanottu: Ilmoita nyt uskosi meille vanhemmille, että saamme varmuuden pelastuksestasi ja että voit mennä kasteelle.”
    Kuitenkaan tuo ihminen ei sydämessään tunnusta Kristusta, ennen kuin hän kuulee Jumalan Pojan äänen. Sillä lain kautta tulee synnin tunto, mutta sen kautta ei saavuteta vanhurskautta. Lain alle saattaminen ei ole Evankeliuimia lainkaan.

    ”Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
    sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
    Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.” Room.3:19-22

    Niin hänen veljensä sanoivat hänelle: ”Lähde täältä ja mene Juudeaan, että myös sinun opetuslapsesi näkisivät sinun tekosi, joita sinä teet; sillä ei kukaan, joka itse tahtoo tulla julki, tee mitään salassa. Koska sinä näitä tekoja teet, niin ilmoita itsesi maailmalle.”
    Sillä hänen veljensäkään eivät häneen uskoneet.
    Niin Jeesus sanoi heille: ”Minun aikani ei ole vielä tullut; mutta teille aika on aina sovelias.
    Teitä ei maailma voi vihata, mutta minua se vihaa, sillä minä todistan siitä, että sen teot ovat pahat. Joh.7:3-7

    On siis varmaa, että lainalainen näkee Kristuksen Sanan lakina, mutta kun ihminen on kuollut lain alle Kristuksen kautta, niin Kristus on tullut hänen sydämmeensä asumaan Henkensä kautta, joka on Kristus meissä Kirkkauden toivo ( Kirkkaus on sellaista, missä ei ole yhtään tahraa) ja kuitenkin sanotaan, että juopot ja portot menevät ennen meitä Taivasten Valtakuntaan.

    Sanoohan Paavalikin Kristuksen Apostoli:

    ”Sillä jos tahtoisinkin kerskata, en olisi mieletön, sillä minä puhuisin totta; mutta minä pidättäydyn siitä, ettei kukaan ajattelisi minusta enempää, kuin mitä näkee minun olevan tai mitä hän minusta kuulee.
    Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
    Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
    Ja hän sanoi minulle: ”Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa”.
    Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.” 2.Kor.12:6-9

    On siis varmasti niin, ettei se ole mikään mittari millainen millainen ihminen Kristitty on ulkoisesti, sillä monella ihmisellä on kaikennäköisiä lihallista riippuvuuksia ja sairauksia, joita Jumala ei ole poistanut, eikä poista ja silti ovat 100%:sti Pelastettuja Jumalan lapsia.

    Kuka lopulta kuulee meidän saarnamme? Kysyi jo Jesaja aikanaan ja Jeesuksessa toteutuu Profeetan sanat:

    ”Ja vaikka hän oli tehnyt niin monta tunnustekoa heidän nähtensä, eivät he uskoneet häneen, että kävisi toteen profeetta Esaiaan sana, jonka hän on sanonut: ”Herra, kuka uskoo meidän saarnamme, ja kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?”
    Sentähden he eivät voineet uskoa, koska Esaias on vielä sanonut:
    ”Hän on sokaissut heidän silmänsä ja paaduttanut heidän sydämensä, että he eivät näkisi silmillään eivätkä ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi”.
    Tämän Esaias sanoi, kun hän näki hänen kirkkautensa ja puhui hänestä..”
    Joh.12:37-41

    On Jumalan salaisuus kuka uskoo Sanansa ja pelastuu. ”Monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut.” Kutsu on lähtenyt koko maailmaan, kaikki on valmista Kristuksessa.
    Emmekö usko, että Jumala, joka on kutsun lähettänyt, ei tietäisi ketkä eivät ota Hänen kutsuaan vastaan? Ja varmasti tietää myös sen ketkä ottavat, mutta meille sitä ei ole ilmoitettu, kuin siten, että Henki itse todistaa meille, että olemme Jumalan lapsia. Kenestäkään toisesta emme voi sanoa, kuin että uskomme heidän olevan, ja näin pitääkin olla, että uskomme säilyisi puhtaana.

    Näin on Jumalan tahto, että kaikki tulee meille Kristuksen Evankeliumin kautta, mutta on kuitenkin pitänyt salaisen tahtonsa meidän ulottumattomissa.

    Ei siis ole meidän vallassa tuomita ketään, sanomalla: Sinä et valinnut elää, koska et usko Kristukseen. Jospa Jumala antaa tuolle ihmiselle seuraavana päivänä uskon, joka siirtää vuoria? Etkö silloin ole antanut väärän valan lähimmäisestäsi ja sinusta on tullut lain tuomari, eikä sen noudattaja?

    Jumalan Pojan Uskon kautta ihminen Pelastuu, sillä uskoa on maailmassa monenlaista, saatanakin uskoo ja vapisee. Moni ateisti kieltää Jumalan varmasti uskoen omaan käsitykseensä, mutta jo huomenna saattaa pelastua, kun kuulee Jumalan Pojan äänen.

    ”Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: ”Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
    Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat.”

    Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.” Joh.7:35-37

    Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta. Joh.1:12-13

    Tuossa tuo ”voima” on Jumalan ”toimiva tahto” On siis varmaa, että ne, jotka ottavat Kristuksen vastaan, ovat Jumalan Voiman tahdosta sen tehneet. Eivät siis luonnollisen olemuksensa tahdosta tai vapaan tahtonsa mukaan, eli lihan ja veren tahdon mukaan, vaan Jumalan voimasta.

  6. Ismo Malinen:”On siis varmaa, että lainalainen näkee Kristuksen Sanan lakina”

    En tiedä montako kertaa olet itse todennut että Jeesus julisti lakia, siis oletko lainalainen, itse ainakin sen omilla sanoillasi todistat, mot.

    Mutta kaikille,jotka ottivat hänet vastaan , hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta. Joh.1:12-13

    Tuossa on selkeästi ihmisten teko ”jotka ottivat hänet vastaan”… tämänkin yrität vääntää jotenkin ettei ihmisen itsensä tarvitsisi tehdä mitään, se että kaikki voima on Jumalalta ei tarkoita etteikö ihmisen tarvitsisi itse mitään tehdä.

    Et siis ollenkaan ymmärrä vertausta ”kuninkaan pojan häistä” ja näin todella todistat ”paikkasi” ulkopuolella olevaksi. Siis vastauksesi kutsuun on ”ei minun tarvitse mitään tehdä mennäkseni häihin” ja näin et ymmärrä olevasi ulkopuolella.

  7. Kommenttisi ei vakuuta minua siitä, että luit mitä kirjoitin. En yritä vääntää mitään, vaan tuon esiin sen mitä Jumalan Sana suorastaan huutaa Raamatun sivuilla.

    Sanot, että väitän, ”ettei ihmisen tarvitse muka itse tehdä mitään,” kertoo minulle vain sen, että pidät omia mahdollisuuksiasi ja muiden tekemisiä vielä autuuden ehtona. Tuo kertoo minulle kaiken olennaisen, pidät mahdollisena, että ihminen voi voittaa synnin itsessään. Taistelet, vaikka sota on jo voitettu ja voitto saavutettu.

    ”Mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.” Gal.2:16

    Ymmärrän hyvin Lutheria, joka sanoi, että vaarallisin kaikista harhaoppeista on siellä mistä uskosta tehdään ihmisen teko, koska tuon opin mukana Kristuksesta tehdään Mooses, joka ei koskaan päässyt Luvattuun maahan, sillä hän sai vain silmillään nähdä sen. Näin on myös lain vanhurskauden laita, joka on vain kuva siitä Rakkaudesta, jonka Jumala on luvannut, niille, jotka uskovat, vaikka ovat kuolleet omiin tekoihinsa.

    Ja Herra sanoi hänelle: ”Tämä on se maa, jonka minä valalla vannoen olen luvannut Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille, sanoen: ’Sinun jälkeläisillesi minä annan sen’. Minä olen nyt antanut sinun omin silmin nähdä sen, mutta sinne sinä et mene. 5.Moos.34:4

Pekka Pesonen
Pekka Pesonen
En osaa olla huolissani kirkon kriisistä. Sisältyyhän jokaiseen kriisiin aina myöskin mahdollisuuksia. Yllättäviä käänteitä kirkkohistoriamme on täynnä. Odotan jotain hyvää tästäkin vielä tulevan. Luovana ja jääräpäisenä tyyppinä koluan kaikki vaikeimmat tiet. Helpommalla pääsisi, kun osaisi olla hiljaa, mutta kun en osaa. Kova pää on jo saanut monta kovaa kolhua. Luulisi niiden jo riittävän. Vaimon kanssa yhtä matkaa on saatu olla lähes 50v. ja tyttö ja poika. Molemmilla on 2 poikaa ja yksi tyttö. Joten meidän suurena ilona on 6 lastenlasta. Virastomestarina verotoimistossa olin pitkään ja kirkossa olin jonkin aikaa nuoriso-ja lähetystyöasioita hoitamassa. Lapsuudessani ei tunnistettu lukihäiriötä, joten mitään kielitaitoa ei ole, joka rajoittaa nyt paljon elämää. Kirjoittamien sujuu hyvin, kunhan kone muistaa näyttää virheet. Teologiseen pyrin kun sain erivapauden osallistua pääsykokeeseen ilman ylioppilastutkintoa. Eikä sekään siinä auttanut. Tärkeitä sanoja jäi pois vastauksistani. Nyt rukoustyöhön keskittymisestä on tullut pääasiallinen toimenkuvani.