Tulkoot siis vastoinkäymiset, sen mukaan kuin Herra kullekin on niitä jakanut, joko taloudessa tai yhteiskunnassa ja Kirkossa, me emme kumminkaan lannistu kärsimättömiksi tullen. Emme liioin tästä syystä jätä huolenpitoa yhteiskunnasta, taloudesta emmekä Kirkosta.
Eihän rohkeille sotilaille sovi se, että heti vihollisen hyökättyä laskevat aseensa ja lähtevät pakoon. Onko meille muka pantu tavoitteeksi mielihalut ja joutenolo, eikä työ ja velvollisuudet? Sanoohan runoilija: ”Tu ne cede malis, sed contra audentior ito” (Vergilius, Aeneis 6, 96). Älä väistä onnettomuuksia, vaan käy niitä vastaan entistäkin rohkeampana!
Tähän tulemme kykeneviksi, jos ajallisia onnettomuuksia vastaan asetamme ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän toivon. Tätähän kukaan ei mielellään menettäisi, ja näin onkin jokaisen ajateltava, ettei hän saa jättää sitä niin sanoakseni vartiopaikkaa, johon Jumala on hänet määrännyt.
Martti Luther, Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 1-7, s. 205-206, Suomen Luther-säätiö, 2004.
Sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut. Gal. 2:21
Jeesuksen kuolemalla ja ylösnousemuksella minun kuolemani on voitettu ja vanhurskaus ja iankaikkinen elämä minulle lahjaksi annettu.
Martti Luther, Galatalaiskirjeen selitys, s. 226, Sley, 1957.
Totean tässä lyhyesti, että Lutherin, luterilaisuuden kirkon opin, ihmisarvostus käsityksellä ei ole mitään yhteisyyttä Jeesuksen ja myös minun käsitykseni kanssa Korkeimman lähimmäisen rakkaudesta.
Reino, tämä on kuultu sinulta täällä ennenkin. Sinulle tärkeintä on lähimmäisen rakkaus. Oikea lähimmäisen rakkaus on toiseksi tärkeintä pelastuksen jälkeen ja se on aina uskon vaikuttamaa ja seurausta. ”Kristuksessa Jeesuksessa auttaa rakkauden kautta vaikuttava usko.” Gal. 5:6. Pyri rakastamaan lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. 3. Moos. 19:18, Matt. 22:39.
Mika Rantanen
Lähimmäisen rakkauden merkityksen ymmärtäminen ja sen noydattaminen elämässä kunkin omien edellytysten mukaan on ns. pelastus.
Ihminen ei voi itse itseänsä pelastaa eli viedä taivaaseen. Se voi tapahtua vain uskomalla, turvautumalla ja luottamalla Jeesukseen omana Vapahtajana ja Pelastajana. Matt. 1:21. Jeesus on maailman Vapahtaja. Joh. 4:42, 1. Joh. 4:14
En ole sanonut sanonut ihmisen kykenevän itse antamaan itselleen ns. pelastuksen. Korkein päättää ihmisen antamien lähimmäisen rakkauden merkityksen ymmärtämyksem perusteella.
Tiedoksi sinulle kirkon opista. Pappi kun antaa kasteen niin jumala Pyhä Henki on velvollinen antamaan uuden ruumiin poislähdön tapahtuessa. Lisäksi Jumala vaatii taivaaseen pääsymaksua suoritettavan papille, hänen kirkolleen. Siis ihminen päättää pelastuksesta. Ystävällisesti ottanet selvää, esim, rovasti Matias Roto. Lisäksi voit ottaa selvää kansainvälisten tutkijoiden käsityksestä Johanneksen evankeliumista.
Esim. tämä lause kommentissasi on aivan ihmeellinen ja käsittämätön: ”Lisäksi Jumala vaatii taivaaseen pääsymaksua suoritettavan papille, hänen kirkolleen. ”
Jeesus on itse Golgatalla maksanut verellään meidän puolestamme ”pääsymaksun”. Ja me otamme sen uskolla vastaan. ”Kaikille, jotka ottivat hänet (Jeesuksen) vastaan, hän antoi voiman (voidaan kääntää myös sanalla ”oikeuden”) tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä.” Joh. 1:12. Muuten Raamatun tutkijoiden joukko on hyvin kirjavaa ja heissä on monia, jotka eivät lainkaan ymmärrä sen perussanomaa. Näin täytyy todeta.
Nyt lopetan täällä keskustelun Reino Sunin kanssa, koska se tuntuu olevan eräällä tavalla loputonta. Tämä on sentään minun blogini.
Kukaan ei paranna itseään toista haavoittamalla. Kirkkoisä Ambrosius
No one heals himself by wounding another. St. Ambrose
Kiusaus tulee vain joskus ja vastaa ja sitten jää jumiin siihen saman asian jankkaamisen. Meidän pitäisi olla tarkempia siinä kenelle vastata ja kenelle ei
Kun otat Kristuksen autuutesi perustaksi, siitä seuraa että käsität hänet esikuvaksi. Fredrik Wislöff
Ja laulan keskellä murheiden, mä Karitsalle jo kiitoksen! Mä Karitsalle jo kiitoksen!