Verellä pestyt

Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen. (Ilm. 1:5-6)

b2ap3_thumbnail_veri.jpg
Miksi meidät on verellä pesty ja oliko se välttämätöntä?

Miksi lunastukseen tarvittiin veren lisäksi myös vettä? (vert. 1. Joh. 5:6 ja Joh. 19:34)

Miten syntiset voivat tulla osalliseksi molemmista lunastuksen elementistä?

Kaikki kristityt kuuluvat Kristuksen kuningaskuntaan ja ovat pappeja; mitä tämä pappeus meille merkitsee?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Yrjö, kiitos hyvästä kommentista. Meidät on lunastettu Kristuksen verellä. Kasteessa meidät pestään verellä ja vedellä. Lainaan aiheeseen liittyvän tekstin Martti Lutherin Hengellinen virvoittaja päivähartauskirjasta:

    Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus. (1. Joh. 5:6)

    Nämä sanat pyhä Johannes lausuu selittääkseen mitä välinettä käyttäen ja mitä kautta Kristus meidän tykömme tulee, jotta me voisimme uskoa häneen. Me emme voi käydä hänen tykönsä ja alkaa tulla; ellei hän tekisi aloitetta ja ensin tulisi meidän tykömme, me emme milloinkaan pääsisi hänen tykönsä. Kadonnut lammas ei etsi paimenta, syntiset ja oma luontomme kammoavat tätä tietä ja liha etsii omaansa. ”Minä olen suostunut niiden etsittäväksi, jotka eivät minua kysyneet, niiden löydettäväksi, jotka eivät minua etsineet; minä olen sanonut kansalle, joka ei ole otettu minun nimiini: Tässä minä olen, tässä minä olen.” (Jes. 65:1) Älköön siis kukaan kerskatko omasta ahkeroimisestaan ja teoistaan, vaan tunnustakaamme, että kaikki johtuu Jumalan laupeudesta.

    Hän on se, joka on tullut, nimittäin meidän tykömme. Miten? Veden ja veren kautta. Tämä tarkoittaa kastetta, jossa meidät vihmotaan itsensä Kristuksen verellä. Kristuksen veri vuodatetaan ensin ruumiillisesti, mutta sitten hengellisesti, niinkuin pyhä Pietari sanoo: ”Valituille muukalaisille, — jotka ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi” (1. Piet. 1:1-2). Kristuksen veren vuodattamisesta on se hyöty, että hän tulee sanan kautta meidän tykömme, uskon kautta vastaanotettavaksi. Näin tämä veri, jota ruumiillisesti vihmotaan meidän päällemme, puhdistaa ja pesee meitä hengellisesti. Näin Kristus ei tule ainoastaan veden, vaan vereen yhdistetyn veden, nimittäin kasteen kautta, joka on punattu verellä. Mutta verestä ei ole mitään hyötyä, ellet usko, että tämä veri on sinun edestäsi vuodatettu. Ei ole näet kysymys vedestä, vaan verivedestä, Kristuksen veren tähden. Siksi meistä sanotaan, että meidät kastetaan Kristuksen verellä ja näin puhdistetaan synneistä. Pelkkä vesi ei puhdista meitä synneistä. Nämä Johanneksen sanat tuomitsevat siis kaiken, mitä ihmisvoimista ja teoista lähtee. Sitä, joka tulee tekoineen, ei Kristuksen veri hyödytä. Mutta ne, jotka seuraavat Kristusta, tulevat veden ja veren kautta, toisin sanoen kasteen kautta. Näin he käyvät Kristuksen valtakuntaan.

    Kristus siis tulee veden ja veren kautta, mutta tähän on vielä lisättävä yksi: vaikka evankeliumia saarnataan, niin ei kuitenkaan kukaan sitä vastaanota, ellei Henki ole saapuvilla. Sen tähden Johannes sanoo: ”Henki on se, joka todistaa” meidän sydämessämme. Vesi tässä tosin on, veri myöskin. Tämä meille jakaminen ei koskaan lakkaa. Niin kauan kuin meillä on evankeliumi, niin kauan kestää myös tätä jakamista, mutta sitä ei vastaanoteta, ellei Henki ole saapuvilla. Tämä saarna yksin, eikä mikään muu, on se väline, jonka kautta me saamme Pyhän Hengen, sehän on armon ja autuuden sana. Johannes sanoo sanaa Hengeksi, koska se on Pyhästä Hengestä. Se ei ole tavallinen ihmissana, vaan se on täynnä Henkeä. Kun nyt puhtaasti ja selkeästi saarnataan, että meidät on kasteen ja veren kautta lunastettu, ja tätä sanaa vedestä ja verestä on kuultu, niin todistaa Henki sitten, että tämä sana on totuuden Hengestä ja on itse totuus. Ja kun Pyhä Henki on saatu, sydän on varma ja luottavainen.
    Martti Luther; Hengellinen virvoittaja

  2. Kaikki kristityt kuuluvat Kristuksen kuningaskuntaan ja ovat pappeja; mitä tämä pappeus meille merkitsee?
    Yhteinen pappeus
    ”Yhteisellä (yleisellä) pappeudella tarkoitetaan sitä, että jokainen kristitty on liitetty ”kuninkaalliseen papistoon” ja Jumalan valittuun kansaan (1. Piet. 2:5, 9; Ilm. 1:6). Kaste on vihkimys yhteiseen pappeuteen. Se on osallistumista Kristuksen omaan ylimmäiseen pappeuteen. Kristityt uhraavat kuten Kristus: he antavat itsensä palveluun. Kaikki kastetut on kutsuttu Kristuksen todistajiksi. ( Lainaus Kirkkomme sivulta aamenesta öylättiin )

  3. Pyhässä kasteessa meidät on pesty Jeesuksen Kristuksen verellä ja vedellä. Martti Luther kirjoittaa kasteessa tapahtuvasta pesusta seuraavasti:

    Pyhä Henki ottaa veden ja pirskottaa siihen Kristuksen veren Jumalan sanan kautta, koska Pyhä Henki sanoo: Tässä on vain vettä, jonka sinä näet, mutta siinä on myös Kristuksen veri, joka liittyy siihen näkymättömästi. Jos saat kasteen veteen, se on aivan samaa kuin jos saisit kasteen vereen, ja vastaavasti myös toisinpäin. Tulen pestyksi vedellä, niin kuin näyttää, mutta samalla myös verellä. Sitä en näe, mutta Jumalan sanan perusteella tiedän sen. Siinä on kerta kaikkiaan paikalla Pyhä Henki, jonka kautta myös saan pesun.
    Martti Luther; Luentoja ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä / 1. Joh. 5

  4. Viattoman veriuhri kuulostaa kyllä kamalalta. Olen selittänyt sen itselleni muistuttamalla, kuinka paljon verta ihmiskunta on vuodattanut ja vuodattaa, kuinka paljon ”sydänverta” eli henkisiä haavoja isketään ja henkistä kuolemaa tuotetaan. Syntiemme sovituksenkin sopi tapahtua juuri tämän kamaluuden keskellä ja tämän kamaluuden tavalla. Jumala oli Kristuksessa eikä kaihtanut astua tämän kaiken keskelle, meidän verenvuodattajien pariin, ja siinä ”ristin hullutuksella” ottaa kantaakseen Jeesuksessa maailman synnin.

  5. Tuomas, vesi on mielenkiintoinen elementti, jossa riittää tutkijoille tutkittavaa. Ehkä Mauno tarkentaa mitä tarkoitti, jos näkee viestisi. Toisinaan keväällä ihailen Jumalan luomaa maailmaa, kun päivällä aurinko paistaa ja lumet sulavat ja seuraavana yönä, kun on pakkasta, jolloin vesi joka on lumesta sulanut ”kuivaa” pois.

  6. ”Miksi meidät on verellä pesty ja oliko se välttämätöntä?”

    Yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: ”Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?” Ja minä sanoin hänelle: ”Herrani, sinä tiedät sen.” Ja hän sanoi minulle: ”Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä. Sentähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä päivät ja yöt hänen temppelissään, ja hän, joka valtaistuimella istuu, on levittävä telttamajansa heidän ylitsensä. Ei heidän enää tule nälkä eikä enää jano, eikä aurinko ole sattuva heihin, eikä mikään helle, sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.” (Ilm. 7:13-17)

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.