Esitetty moottoripyörävero on esimerkkitapaus siitä, kun kuvitellaan, että kaikki suunnitellut verovelvolliset maksavat veron eikä verolla ole muita seurauksia. Tarkastelen ensin niitä seurauksia motoristin näkökulmasta, siis omastani. Sitten on aika katsoa, mitä muuta siitä seuraa. Moottoripyöräilijät eivät ole yhtenäinen joukko. Siksi veron vaikutuksetkaan eivät ole kaikille samat.
(1) Ensiksikin on niitä, jotka käyttävät moottoripyörää työmatkoihin, ostosreissuihin ja muihin ajoihin, joissa muuten käytettäisiin autoa. Itse tein viime vuonna enemmistön työmatkoistani moottoripyörällä aina jouluyön messua myöten. Kilometrejä tuli lähes 10 000 ja bensaa paloi noin 500 litraa (autolla olisi bensaa olisi palanut noin 150 litraa enemmän). Minulle veron kustannusvaikutus on sama, kuin bensan hinta nousisi 30 senttiä litra aina kun ajan auton sijasta pyörän mittarille. Maksan siis veroni ja asia on sillä selvä? Ei aivan, mutta siihen palaamme myöhemmin.
(2) Sitten on niitä, jotka matkailevat Euroopassa ja käyvät säännöllisesti Ruotsissa ja Virossa. Heillä on ilmeinen kiusaus siirtää ajokalusto tai osa siitä naapurimaiden kilpiin. Osalla se pitkän matkan pyörä tulee asumaan lauttamatkan toisessa päässä Suomen verottajan käden ulottumattomilla. Osa leikkii tullin ja poliisin kanssa ’suomalainen osoite – virolaiset kilvet’ –kissa ja hiirileikkiä. Ja silloin kun isomman moottoripyöräjengin pyöristä ja kuskeista osa on ruotsalaisia, osa suomalaisia ja joukossa on näitä veronkiertäjiä, soppa on valmis. Luulen, että kukaan ei kaipaa niitä ratsioita.
(3) Motoristeissa on myös paljon niitä, jotka ajavat sadoista pariin tuhanteen kilometriin kesässä. Joskus joku kesä jää väliin. Tälle porukalle vero on suurempi menoerä kuin kauden kaikki bensat yhteensä! Osa ottaa pyörän käyttöön niin kuin ennenkin, osa pitää pyörän seisonnassa ja veron maksamatta siihen asti, kun päättää lähteä reissulle. Jos sitä päätöstä ei tule, ei pyörä tule koko vuonna liikenteeseen eikä valtio saa veroja. Osa luovuttaa suosiolla tältä vuodelta. Ja osalla vero laukaisee päätöksen pistää pyörä myyntiin.
(4) Sitten on se himoharrastajien ryhmä. Samalla henkilöllä on monta pyörää ja niistä useampi kuin yksi on liikennekäytössä. Kun vero on pyöräkohtainen, niin loppusumma on aika tyly. Voipi olla, että joku rakkaista pyöristä päätyy myyntilistalle tai Viron kilpiin.
Vero vaikuttaa siis sen, että sekä harrastustaan lopettavien että pyörämääräänsä vähentävien motoristien pyöriä tulee myyntiin. Samaan aikaan harrastuksen aloittamisen kynnys, joka jo nyt on varsin korkea, nousee 150 € vuodessa korkeammaksi. Käytettyjen pyörien tarjonta lisääntyy, mutta kysyntä vähenee. Tällaisesta on aina seurannut hintojen romahtaminen. Kun käytettyjen pyörien hinta Suomessa romahtaa, niin voiton korjaavat virolaiset, venäläiset ja ruotsalaiset jobbarit, jotka ostavat suomalaisten työllään hankkimat aarteet pilkkahintaan pois. [Tässä vaiheessa vaiennan isänmaallisen puolen itsessäni, koska teksti ei olisi julkaisukelpoista.]
Vero aiheuttaa minulle muutakin kuin tuo 150 €, jonka valtio saa. Olen nimittäin harkinnut pyörän vaihtamista muutaman vuoden tähtäimellä. Oman pyöräni uusi malli on, hieman lyhyempi kuin omani, lisäksi se on nestejäähdytteinen ja siinä on lukkiutumattomat jarrut. Pienempi koko sopii alle 180-senttiselle paremmin. Neste jäähdytys merkitsee parempaa palamisolosuhteiden hallintaa, joka ei ainakaan lisää päästöjä. Ja jos joku ei tiedä, mitä lukkiutumattomat jarrut merkitsevät moottoripyörälle, niin sen voi kokeilla polkupyörällä lukitsemalla etujarrun vauhdissa: nurin menee prätkälläkin, nopeutta on vain paljon enemmän. Kynnys pyörän vaihtamiseen on korkeampi kahdesta syystä. Ensiksikin hyvitys nykyisestä pyörästä on huonompi, koska liikkeen on vaikeampi myydä sitä eteenpäin. Toiseksi, en tiedä kuinka paljon ajan muutaman vuoden päästä. Olenko sitten itse siinä tilanteessa, että vero antaa armoniskun hiipuvalle harrastukselle. Onko sittenkin järkevämpi pysyä nykyisessä pyörässä?
Moottoripyöräkauppa on ostanut jo ensi kauden pyörät. Tässä tilanteessa varastoa jää käsiin, jos vero tulee. Valtio ei saa ALVeja, konkurssien myötä muitakin tuloja jää saamatta. Työntekijöitä joutuu kortistoon. Parhaassa tapauksessa veron seurannaisvaikutukset valtiolle maksavat vähemmän kuin veron tuotto. Ja ainoat voittajat tässä ovat ulkomaiset moottoripyöräjobbarit. MYCKET BRA!
Miksei moottoäripyöriä saisi verottaa siinä kuin autojakin? Miksi on jotenkin eettisempää käyttää moottoripyörää kuin autoa?
Hyvä kun myönsit rehellisesti veron vastustamisen syyn: sinulla on moottoripyörä eikä sitä siksi saa verottaa. Sqmoin perustein voidaan vaatia mikä tahansa verottamisesta lopettamista.
First world problem.
Jostain verot on kerättävä. Poliittisen koneiston on sitten ratkaistava, kerätäänkö niitä korottamalla .ruuan verotusta vai esim. moottoripyöräveroa? Itse kallistun jälkimmäisen kannalle.
Niin, jostakinhan ne verot on kerättävä. Mutta vene- ja moottoripyöräveron kohdalla taitaa tuotto jäädä vähäiseksi, kun omistajat ottavat menopelinsä pois rekisteristä tai siirtävät ne Viroon?
Oletteko muuten huomanneet, että meidän jokaisen on vaikea hyväksyä osallistumista yhteisiin kasvukehitystalkoisiin ainakin silloin, kun talkoot kohdistuvat omaan talouteen?
Juu, ja etenkin kunnioitettu pääministerimme on huomannut tämänn; siis vaikeuden osallistua ”kasvukehitystalkoisiin”, mikäli talkoot kohdistuvat omaan vaatimattomaan talouteen.
Ei ole helppoa siirtää moottoripyörää Viroon jos itse asuu Suomessa. Aina harva varmaan 150 euron takia siihen ryhtyy. Jää jossain ratsiassa kiinni ja saa vielä syytteen.
Niin, siirrettinkö niitä veneitä Viron rekisteriin? En ole niin tarkkaan lukenut ko. uutisista muuta kuin otsikot. Emme omista venettä emmekä moottoripyörää, vain vanhan auton, jonka tuulilasia juuri uusitaan, että menisi katsastuksesta läpi 🙂
Mikäli moottoripyöräveron vaikutukset jäävät miinusmerkkisiksi (itse en moottoripyörää omista), niin mitä järkeä tällä verotuksella on? En tiedä, mutta epäilen osaltaan eu:n ilmastolainsäädäntöä, joka on Suomessa eu:n tiukimpia.