Vertaus miehestä ja vertaus naisesta

Luin Luukkaan evankeliumia luvusta 15. Sen alussa on kaksi vertausta. Toisessa esiintyy mies ja toisessa nainen.

Tämä toimii heprealaisen kerrontatyylin mukaisesti. Kaksi ilmausta liitetään yhteen niin, että ne kertovat saman asian. Jossain kertomuksissa  täydentävinä ovat isä ja äiti, tässä tapauksessa paimen, mies, ja perheen äiti, nainen liittyvät toisiinsa.

Tämän oivalsin kuluneella viikolla, kun mietiskelin 12.6. pidettävää saarnaani.   Teksti Luuk. 15:1-10.

Luomiskertomuksessa kerrotaan että Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Paavali puolestaan sanoo, että pelastus kuuluu yhtäläisesti molemmille: Ei ole miestä eikä naista, vaan molemmat ovat yhtä Kristuksessa.

  1. Seppo

    3

    Toisin kuin väität niin kirjainten numeroarvot tunnetaan.

    Kysymys ei kuitenkaan ole tästä vaan siitä että tekstien varsinainen tarkoitus otetaan todesta. On tekstin väärinkäyttöä jos systeemi rakennetaan tekstin varsinaisen tarkoituksen kannalta asian vierestä puhumiseen. Aitoon tutkimukseen kuuluu se että otetaan selvää siitä mitä tutkittava teksti itsessään sanoo.

    Eihän tässäkään keskustelussa ole merkitystä sillä montako senttiä pitkä olen, montako kiloa painan tai montako senttiä on vatsani ympärys. Vaan tässä keskustelussa mietimme miten on ymmärrettävissä määrätyt Uuden testamentin kohdat, tarkemmin sanoen mitä ymmärrämme Raamatun enkeleillä. Tässä tilanteessa keskustelun sisältö nousee tekstien merkityksestä kun kirjaimia on käytetty kirjaimina ja näistä on muodostunut sanoja ja nämä sanat kertovat asiasta josta keskustelemme.

    Kreikkalaisten kirjainten käyttö numeroina tulee kysymykseen vain niissä yhteyksissä missä teksti itsessään antaa siihen aiheen. Muissa kohdin menetelmä on pelkkää leikittelyä tai älyllistä huvittelua.

  2. Matias ”Toisin kuin väität niin kirjainten numeroarvot tunnetaan.”

    Enhän minä tällaista ole missään väittänyt, nyt alat Matias muille lukijoille kirjoittaessasi jo pahasti lipsua. Ja se että Ut:n kirjain/numerollisuus olisi olemassa relevantisti vain siellä missä siihen avoimesti viitataan on märkä uni.
    Lopettelen piispa Rimpiläinen sanoin insinööriystävälleni,joka oli myös perehtynyt Raamatun numeriikkaan, että ”Kyllä me (teologit) tiedämme mitä kalansaaliin luku 153 oikeasti merkitsee, mutta ei sitä ole syytä mutkattomille ihmisile selittää”.

    No tätä sensuuria kutsutaan osuvasti ’ seurakuntateologian isälliseksi varjeluksi’.

    Ps, viitaukset omiin mittoihisi on sangen alkeellinen olkinukke

    Numerollisuus liitty myös Raamatun enkeleihin, sillä esim. salaisuuden enkeli Raz iel näyttää ilmoitanen ihmisille paljon numeroin ilomaistavia maan ja maailmankaikeuden ominaisuuksia.

  3. ”Luuk. 9:52 Jeesus lähetti ihmisiä edustajinaan valmistelemaan tuloaan.”

    Ja näistä ihmistä käyttää siis Luukas sanaa a n g e l os !!!

    Helena Betrovna Blawatskyn kohdal kyse on asiasisällöistä eikä joidenkin lähteiden välilisyydestä. Näitä sisältöjä on nykytiede monin osin vahvistanut.
    Muuten: jopa Tiede-lehti pyysi teosofiselta Seuralta anteeksi sortuessaan levittämään Blavatskystä valhetta,joka kumottiin virallisesti jo ajat sitten .Blavatskin ’ilmiantanut’ eräs pariskunta kun osoittautui itse huijareiksi

    • En tiedä mitä Tiede -lehdessä on julkaistu enkä siis myöskään sitä mihin tuo anteeksipyyntö kohdistui.

      Sen sijaan olen lukenut asiallisen tutkimuksen siitä minkälaisiin lähteisiin H.B.B. on perustanut väitteensä ja siellä tuli selkeästi esiin hänen lähteidenkäyttönsä.

  4. Seppo

    1) Luvusta 153

    Kirkkoisä Augustinuksen mukaan luku on lukujen 1-17 summa.

    Jukka Thurénin kommentaarin mukaan se merkitsee ”täyspottia”.

    Oma käsitykseni on että siihen ei sisälly mitään sen syvempää. Kirjoittaja halusi ainoastaan kertoa että kaloja oli paljon.

    Mielestäni kaikenmaailman seli seli -jutut ovat tässä turhia sen takia että ne ovat hyödytöntä ajankulua.

    2) Viittaukseni mittoihini kerroin siksi että jos juututaan asian vierestä epäoleellisuuksia kertomaan niin silloin ei pysytä tekstin varsinaisessa merkityksessä vaan turistaan jonninjoutavia. Mielekkäässä tekstin käsittelyssä meidän on kysyttävä mitä kirjoittaja varsinaisesti halusi sanoa ja pitäytyä juuri tässä. Kaikki tämän ohi menevä on vain joko leikittelyä tai turhaa ajanhaaskuuta kysymyksiin jotka eivät ole tekstin ymmärtämisen kannalta oleellisia.

    3) Jotta pysymme asiassa niin mainitsemastasi Razielista tuli seuraava vastaus:

    ”RAZIEL” in the KJV Bible

    ’RAZIEL’ in the Bible… No direct matches for your keyword exist in the King James Bible.

    Voimme nimittäin jättää tämän ketjun ulkopuolelle sellaiset teokset kuin:

    Raziel is a central character in Eidos Interactive’s Legacy of Kain series of video games,

    Raziel is a key character in the young adult novel ”Of Darkness and Light” by Lily Crussell.

    Raziel is a central figure in the novel ”Raziel’s Shadow” (2013) by Joseph Robert Lewis.

    The Lost Book of Raziel is mentioned in the Kushiel series of books by Jacqueline Carey.

    Archangel Raziel is one of a main protagonists in book series Siewca Wiatru by Mai Lidii Kossakowskiej.

    Raziel is a central character in Jen Archer Wood’s Point Pleasant.

    Raziel is depicted as a female supporting antagonist and collectible unit in the mobile game ”Age Of Ishtaria”.

    Näiden teosten tarkastelu menisi aiheemme ohi.

  5. Sana Raziel voidaan hepreassa jakaa osiinsa Razi ja El. Osa El on Jumala.

    Toinen osa sanaa merkitsee hepreassa laihuutta ja tuhlausta.
    rāzî רָזִי .

    Se esiintyy Raamatussa kahdesti ja molemmilla kerroilla samassa jakeessa Jes. 24: 16 ilmauksessa ”Riutumus, riutumus”.

    24:16 Maan äärestä kuulemme ylistysvirret: ”Ihana on vanhurskaan osa!”

    Mutta minä sanon: ” _ R i u t u m u s , r i u t u m u s _ on minun osani, voi minua: ryöstäjät ryöstävät, raastaen ryöstäjät ryöstävät!”

  6. ”Oma käsitykseni on että siihen ei sisälly mitään sen syvempää. Kirjoittaja halusi ainoastaan kertoa että kaloja oli paljon.”

    No se ei todellakaan jää vain tähän. Lukuun 153 sisältyyy erinomaisen paljon, sillä se oli yksi pythagoralaisten ja kabbalistien merkittävimpiä aritmeettisia lukusymbojeja:

    VESICA PISCIS: Kalan rakko ja luku 153 Johanneksen evankeliumissa:
    Luku 153 on ensinnäkin aritmeettisesti monimerkityksellinen ja monisisältöinen ns. täydellinen pythagoralainen luku, joka myös Johanneksen evankeliumissa saa monta vertauskuvallista merkitystä.
    Aramean gematriassa luku antaa sanan anash sna eli ihminen (351-153) ja viitannee tässä merkityksessään Jeesuksen sanohin: ”Minä teen teistä ihmisten kalastajia!” Luvun summa 9 viittaa samaan, sillä myös adam on 45/9.
    Luvun numeroiden tulo on 15, eli sama kuin luvun kaksi ensimmäistä numeroa. Tämä vastaa Jhvh´n alkukirjaimien Jh:n lukuarvoa, mutta myös Sumerin Ishtaria, sillä 152 on Venuksen kiertorata eli 225 vrk. Venus-Ishtar-Afrodite nousi vedestä kuten kalatkin. Luvun 153 kaksi viimeistä numeroa 53 puolestaan vastaavat heprean sanaa kulmakivi (protoni?) eli eben nba joka b:n kahdentuessa saa muodossa nb ba merkitykset isä ja poika! (1+52, eli aurinko + 52 viikkoa!).
    Luku 153 on edelleen ns. kolmioluku 17 eli 172 +17/2 = 153!
    Ja lopuksi aritmeettisesti 153 on vielä ns. täydellinen luku eli sen numerotekijöiden kuutioiden summa on tuo luku itse. Siis 1^3+5^3+3^3 = 153!

    VESICA PISCIS PYHÄSSÄ GEOMETRIASSA.
    Vesica Piscis eli geometrinen ´kalanrakko´ syntyy, kun kahden yhtäsuuren ympyrän kehät leikkaavat toistensa keskipisteet.
    Johanneksen evankeliumin kertomuksessa Pietarista ja hänen kalansaaliistaan edustaa luku 153 pyhää geometriaa eli antiikin mittasuhteitten pyhää kaanonia, joka evankeliumiin talletettuna informoi elämän perustekijöitten, elämän ”isän ja pojan” eli vetyprotonin ja sen elektronin keskinäisen painosuhteen:
    Piirretään kaksi toistensa keskipisteet leikkaavaa yhtäsuurta ympyrää, joiden säteiden pituus on 2×153. Tällöin ympyröiden halkaisijat (2×153=612) saavat yhteensä arvon 1224, joka vastaa kreikan gematriassa sekä sanaa verkko to diktuon että sanaa kalat eli icques ja kehien pituudeksi tulee 1925 eli Simon Pietari´n (Simon d Petros. ) nimen lukuarvo! Piirretään nyt ympyröiden sisään kuusi pienempää ympyrää, joiden säde on kalansaaliin luku 153 ja jotka leikkaavat nekin keskipisteissään. Näitä 153 säteisiä ympyröitä mahtuu kahteen suurempaan ympyrään yhteensä 12 ja niiden sisään muodostuu kaksi kuusilehtistä ruusuketta eli 12 pientä vesica piscistä kunkin 12 lehdykän eli vesican pituuden ollessa 153! Kuviossa on siis yksi suuri kalanrakko tai vene ja 12 pientä. Siis Jeesus ja 12 opetuslasta. (Opetuslapsia kutsuttiinkin alkuseurakunnassa ”pieniksi kaloiksi”, koska vesica muistuttaa myös muodoltaan suuresti myös pientä kalaa!)
    Tarkoitettu painosuhde on 12×153 eli 1836, joka on siis kaikkien 12 vesican yhteinen pituus.

    Protonin painosuhde elektroniin nähden on juuri 1836:1! Painoluvun muodosta 12×153 saadaan heprean sanat

    ba sna
    ’Ihmisen isä!’

    Vesicaa on kutsuttu ”kaikkien muotojen kohduksi”. Onkin mielenkiintoista, että vesica-kuvioon muodostuu myös graalin maljoja, joiden syvyydeksi esiin tulleessa mittasuhteessa tulee yhden ison vesican syvyydeksi 56.5 eli luku, joka vastaa hvh nimen lukuarvoa ja hvhy:n kolmea viimeistä kirjainta sekä DNA:n emäksien atomirenkaiden lukuja!

    Kalansaalisperikooppi käyttää yhteensä 153 sanaa…

    Pieni otanta: https://www.google.com/search?q=153+vesica+piscis&espv=2&biw=1032&bih=894&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjl3b-Mp-jMAhUBGSwKHaUzDG0QsAQIMA

    On erittäin merkittävää,että vesican suhteessa 265:153 luku 265 vasta kreikan
    gematriassa sanaa κλεις eli AVAIN! Vetää johtopäätöksen ken uskaltaa…

  7. Seppo

    1

    Kysymys ei ole uskaltamisesta vaan mielekkyydestä. Mielestäni näissä teksteissäsi kertoma voi olla hauskaa ajanvietettä niille jotka siitä ovat kiinnostuneita. Muille se on pelkää leikittelyä erilaisten irrallisten numerollisten palasten kanssa.

    Itse tekstin ymmärtämiselle tällainen leikittely on yhtä arvokasta kuin jonkun isän saappaan käyttö lapsen leikkikaupungin kerrostalona. Tuo leikki on lapselle suuriarvoista, mutta se ei lisää sen ymmärtämistä mitä varten isä on saappaansa ostanut ja missä hän käyttää niitä varsinaisessa merkityksessään.

    2

    Matematiikan historian tutkimisessa vesica piscis -kuvio on ollut osa geometrian historiaa. Harppia käyttämällä tuolla menetelmällä voidaan luoda tasakylkinen kolmio. Yms.

    Tämä ei kuitenkaan mitenkään liity suurimpaan osaan raamatullisten tekstien ymmärtämiseen.

  8. Raamatun numerolisuuden havaitseminen ja sille sovelluksia ja järkeviä eksegeesien etsintä ja löytäminen ei todellakkaan ole mitään ’leikitelyä’, miksi Matias ne haluaa asiaa tuntematta ja vain lonkata heitellen leimata.

    ”Tämä (Vesica) ei kuitenkaan mitenkään liity suurimpaan osaan raamatullisten tekstien ymmärtämiseen.”
    Mikä olkinukke tuokin taas oli, ikäänkuin olisin väittänyt että Vesica kattaa kaiken Raamatusta…
    Matias Matias, et näköjään pärjää tosiasioiden edessä enää kuin läpinäkyvästi liioitellen ja heikkoja vitsejä väännellen.

    Muuten nimen ihmisen Adam ja Jahve Herran lukuarvot ja 45 ja 26 ovat yllätys yllätys Vesican suhteessa… nekin. Kuten siis olivat sana avain 265 ja kalojen lukumäärä 153.
    No Vesicahan on nimenoman nimeltään ’kalanrakko ja tämä tosiasia kertoo, että ko kalansaaliskertomus on hieno lähinnä gnostilainen vertauskuva, ei kirjaimellista historiaa. Jeesusta kutsuttiin suureksi kalaksi ja ortodoksinen kirkkotaide synnyttää Jeesuksen Vesican sisältä…Kuvio oli myös vanhasa kirkkoherranviraston leimassa.

  9. Seppo

    Kun leikitään montako sanaa kaverukset saavat jonkun sanan tai lyhyen lauseen kirjaimista, niin siinä riittää älyllistä puuhastelua porukalle.

    Tätä voi sitten kehitellä edelleen niin että syntyy ikään kuin järjestelmiä joilla tuo uusien sanojen keksiminen tulee joutuisammaksi. Rutiini auttaa löytämään uusia yhdistelmiä ja uusia ratkaisuja.

    Näin myös raamatun kielten heprean ja kreikan kirjainten käyttäminen numeroina on sukupolvien aikana synnyttänyt monenlaisia älyllisiä pohdiskeluja siitä mitä milläkin tavalla ja mistäkin tekstistä voidaan löytää. Kun näitä havaintoja on systematisoitu niin on syntynyt valtava määrä toisaalta mitä mielenkiintoisempia oivalluksia kuin myös mitä kummallisia oikosulkuja.

    Kun gematrian numeroleikkiä käytetään rakentavasti kuten juutalaisissa ghettoissa on ankeina aikoina tehty niin tuolla ajatusten leikittelyllä on pidetty mieli pirteänä ja valveutuneena. Se on ollut merkittävä älyllinen henkireikä raskaan ja masentavan arjen vastapainoksi.

    Tällöin myös leikittely kirjainten kanssa auttaa ihmisiä muistamaan aitoa Raamatun tekstiä sana sanalta ja kirjain kirjaimelta. Oikein käytettynä siis gematria auttaa ihmisen muistia ja aktivoi tekstin tarkkaan tutkimiseen kirjain kirjaimelta.

    Sen sijaan jos tuon numeroleikin tuloksia aletaan ajamaan selkeän tekstin vastaisten väitteiden rakentamiseksi, niin silloin mopo on karannut käsistä, erilaisten menetelmien painoarvo vääristyy ja tuloksena on harhaan ajautuminen. Tällöin tekstin alkuperäinen ja varsinainen sanoma hämärtyy ja sivuasiasta tulee pääasia.

    Kun tekstin varsinainen sanoma unohtuu tämän leikittelyn jalkoihin, niin silloin myös menetelmä altistetaan kaikenlaisten harhaoppien esiintuloon. Itse kukin voi omista mielikuvituksensa keksimistä ajattelun luomukistaan käsin ruveta etsimään näihin haaveisiin sopivia lukuyhdistelmiä ja numerosarjoja.

    Mikäli näissä leikittelyissä olevia numerollisia sarjoja käytetään ikään kuin todellisuuden perustana, niin tulee teoreettinen seinä vastaan. Mahdollisuuksien määrä avautuu määrittelemättömäksi. Isossa numeroiden määrässä esiintyy mitä erilaisimpia mahdollisuuksia löytää perusteluja mitä kummallisimmille ajatusrakennelmille.

    Jotta menetelmä säilyisi terveellä pohjalla, niin perusasiat on pidettävä perusasioina elikkä siis: tekstin varsinainen selkokielinen sanoma on aina pidettävä perustavana ohjeena kaikelle raamattutyöskentelylle. Kun tämä muistetaan niin myös numeroleikeillä on oma paikkansa inhimillisen kulttuurin moninaisten ilmiöiden joukossa.

    Kun noiden numerosarjojen arvioinnissa käytetään tervettä järkeä ja perusteiden mukaista kritiikkiä, niin toisinaan noista numeroleikeistä voi tulla esille kerrassaan hulvattoman riemukkaita keksintöjä.

    Mutta jotta nämä havaittujen makupalojen hyöty tulisi esille tarvitaan sellaista kritiikkiä missä akanat siivotaan pois jyvien joukosta.

  10. Ajatelusi perusvirhe on Matias siinä, että kuvitelet kirjain/numerollisuuden tuotamat analogiat ja eräät sen todella hämmästyttävät sisällöt olevan vain sattuman ’leikkiä’. No näinhän ei ole, sillä pelkkä se tosiasia,että k a i k k i k o l m e Ut.n ainoaa avointa
    k o l m i numeroista lukua ovat ns. k o l m i o lukuja, näyttää, että luvut on kirjoittajien toimesta sinne niiden ominaisuuksista varsin tietoisina asetettu . Myös Joh. Ilm. 13:18 ososttaa,. että gematriaa ovat tuottaneet jo Raamatun kirjoittajat. Smyrnasta onkin löytynyt jo varhaiskiritityjen harjoittamaa gematriaa.
    Nyt on Matais niin, että on täysin mahdollista, että ko kryptaus sisältääkin sen varisnaisen sanoman ja pintakertomus on niille Paavalin tarkoittamile maidonjuojille.
    Niinpä Paavalin merimatka ’haaksirikkoineen’ ja lukuineen 276 on toddllisuudessa intiaatiokuvaus, missä Paavali vihitään ofiittien mysteereihin. (MALA JAD!)

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25