Maailma muuttuu nopealla vauhdilla. Sairaudet, ilmasto ja tekninen kehitys muuttavat jokaisen ihmisen elämää. Tässä maailmassa kirkko elää, myös arkkihiippakunnassa ja sen seurakunnissa.
Muutoksen keskellä tarvitsemme arkkihiippakuntaan hengellisen johtajan, jolla on valmiutta olla ajassamme toivon rohkea tulkki. Papin, jolla on uskallusta edustaa kirkkoa ja puhua kristillisestä uskosta tuoreesti, uskottavasti ja ihmisläheisesti siten, että se rohkaisee arkuutta ja pelkoa tuntevia. Piispan, joka kuuntelee ja kunnioittaa kirkon yhteiseen uskoon eri tavalla kiinnittyneitä kristittyjä. Viestijän, joka puhuu enemmän tulevasta kuin menneestä.
Sovintoa voi rakentaa, kun on sovinnossa itsensä kanssa. Jumalasta uskaltaa puhua, kun omaa uskoa on koeteltu. Uskosta voi puhua, kun asettuu Jumalan puhuteltavaksi. Tulevaisuutta voi rakentaa, kun on asiantuntemusta ja kykyä eritellä asioita sekä toimia rakentavalla tavalla kaikkia arvostaen.
Piispa on yhteiskunnallinen vaikuttaja ja keskustelija. Yhä syvenevät sosioekonomiset kuilut, jyrkentyneet asenteet, arvojen ristiriidat ja näkemysten erot nakertavat yhteistä elämäämme. Myös yhteiskunnassamme tarvitaan yhteisen hyvän, rauhan ja yhteyden rakentajaa. Vaalikeskustelut ovat osoittaneet, että Mari Leppänen kykenee taitoa arvostavaan dialogiin ja sovinnolliseen puheeseen, jota tänä aikana erityisesti tarvitaan.
Piispan pitää olla viestijä ja hänellä on oltava toivon viesti.
Koko kirkon Marilla on. Mari ottaa ihmisen vakavasti, osaa asettua vuoropuheluun, kirjoittaa taitavasti, toimii hiippakunnan verkostoissa ja ottaa rohkeasti ja yhtä aikaa sovinnollisesti kantaa. Mari pystyy puhuttelemaan myös nuorempia sukupolvia niin, että lapsemmekin voivat kokea kirkon omakseen.
Piispa on seurakuntien työn tukija. Arkkihiippakunnan seurakunnat tarvitsevat muutoksessa tuekseen johtajan, jolla on realistinen käsitys piispan tehtävistä, hiippakunnan todellisuudesta ja seurakuntien tulevaisuudesta. On olennaista, että piispa on sellainen, johon hiippakunnan oma papisto ja vastuunkantajat voivat vaikeassa tilanteessa luottaa.
Hiippakuntadekaani Mari Leppänen tunnetaan kyvystä etsiä ratkaisuja, viisaudesta rakentaa tulevaisuuden kirkkoa ja uskalluksesta astua huomiseen.
Piispa on myös hallinnollinen johtaja. Piispalta edellytetään kykyä toimia kirkon kaikilla tasoilla: seurakunnassa, tuomiokapitulissa, kirkkohallituksessa ja kirkolliskokouksessa. Mari Leppäsellä on kokemusta kirkon kaikilta tasoilta, hallinnollista osaamista ja taitoa puhua koko hiippakunnan puolesta.
Kysymys on tärkeästä vaalista arkkihiippakunnan kannalta. Kyse on siitä, onko meillä rohkeutta katsoa menneen sijaan tulevaan, taitoa avata eikä sulkea sydänten ja mahdollisuuksien ovia sekä kykyä rakentaa muurien sijaan siltoja.
Piispan tehtävä on myös omaa hiippakuntaa laajempi. Piispa edustaa laajempaa kirkkoa hiippakunnassa ja hiippakuntaansa kirkossa ja yhteiskunnassa. Piispojen kollegio rikastuisi Marin kokemuksesta ja osaamisesta. Samalla kirkkomme saisi myös kirkon johdossa ja julkisuudessa entistä enemmän jäsentensä näköiset kasvot ja rohkeuden edistää apostolista uskoa ja tehtävää omassa ajassamme.
Nyt tarvitsemme hengellistä johtajaa, joka uskaltaa uudistaa kirkkoa sen omista perusteista lähtien.
Seuraavat yli 200 arkkihiippakunnan äänestäjää ovat ilmaisseet julkisesti tukevansa hiippakuntadekaani, pastori, teologian ja filosofian maisteri Mari Leppästä Turun arkkihiippakunnan seuraavaksi piispaksi.
Aalto, Kari, rovasti, Säkylä
Ahlstrand, Markku, kirkkoherra, Merimasku
Ahola, Elina, seurakuntapastori, Turku
Ahola, Miika, kappalainen, väitöskirjatutkija, Turku
Airaksinen, Atte, oppilaitospappi, Turku
Alitalo, Antti, luomuviljelijä (eläkkeellä), Turku
Alipirjelä, Teija, projektityöntekijä (saattohoito/vapaaehtoisuus), Lieto
Anttila, Esa J., rehtori evp., Pori
Arantola, Heikki, rovasti, Harjavalta
Aro-Heinilä, Irja, pastori, TT, Naantali
Aro-Heinilä, Veikko, pastori, Naantali
Broberg, Tom, kirkkoherra, Merikarvia
Elo, Kyösti, rovasti, Turku
Erkkola Kari, rovasti, Pori
Evala, Markku, Huittinen
Flinck, Sofia, seurakuntapastori, Turku
Gustafsson, Tarja, postitoimihenkilö (eläkkeellä), Pori
Hella-Aro, Henna, sairaalapastori, Paimio
Hellsten, Kristiina, THM, FT, Turku
Haapakoski, Karoliina, seurakuntapastori, Raisio
Haapanen, Anu, etsivä nuorisotyöntekijä/nuoriso-ohjaaja, Loimaa
Haikka, Marja, FM, MuM, kanttori, Raisio
Hallikainen, Tiina, korkeakoulupappi, Turku
Haltia, Martti, vs. kappalainen, Turku
Hatakka, Lotta, seurakuntapastori, Rauma
Hautala, Anna-Kaisa, vs. kirkkoherra, organisaatiokonsultti, Finod, logoterapeutti, LIF, Lavia (Pori)
Hautala, Lasse, Lavia
Heinonen, Harri, sairaalasielunhoitaja, Turku
Heininen, Simo, professori, Porvoo
Heino, Riitta, rovasti, lähetystyöntekijä, Tampere
Heikkinen, Menni, seurakuntapastori, Nousiainen
Henttinen, Jouko, kirkkoherra, Turku
Hermonen, Merja, kirkkoherra, Piikkiö
Hesso, Heikki, pastori, Pori
Hietanen, Riikka, seurakuntapastori, Laitila
Hildén, Lena, kirkkoherra, Steneby
Hirvola, Katri, kätilö (eläkkeellä), Pori
Honkasalo, Tiinakaisa, pappi, Turku
Hukka, Timo, kirkkoherra, Salo
Humpas-Toivanen, Eija, kappalainen, Ulvila
Hurme, Hannu, rovasti, Littoinen
Hägglund, Ilona, seurakuntapastori, Turku
Hälli, Teemu, diakonia- ja sielunhoitotyön johtaja, Turku
Hälli, Anna, kappalainen, Turku
Immonen, Pauli, pastori, Sveitsi
Inkinen, Heli, TT, Turku
Isotalo, Aila, Säkylä
Jaatinen, Eliisa, kirkkovaltuuston ja -neuvoston jäsen, optikkoyrittäjä, Loimaa
Juhantalo, Riikka-Eliina, seurakuntapastori
Jylhe, Paula, toiminnanjohtaja (eläkkeellä), Pori
Järnfors, Sari, sairaalasielunhoitaja, Rauma
Järvensivu, Jukka, kirkkoherra, Paimio
Järvinen, Anne, kirjastonhoitaja (eläkkeellä), Paimio
Järvinen, Minna, vs. kappalainen, Pori
Kaanaa, Marja, rehtori, Pori
Kaartinen, Matti, rovasti, Pori
Kaartinen, Marjatta, rovasti, Pori
Kairavuo, Leena, kirkkoherra, Turku
Kairavuo, Jani, lääninrovasti, Naantali/Turku
Kakko-Helle, Hilkka, johtava sairaalapappi, Turku
Kallio, Anna-Kaisa, kappalainen, Turku
Kangas, Sirpa, Pöytyä
Kantola, Ilkka, TT, toimialajohtaja, Helsinki
Katila, Risto, kenttärovasti, Eura
Karhulahti, Arttu, rehtori, Salo
Kari, Satu, pastori, opettaja, Rauma
Karihaara, Juuso, hautausurakoitsija, Pori
Karvonen, Taina, kappalainen, Jämijärvi
Kauhanen, Pia, sairaanhoitaja-diakonissa, Turku
Kaukonen, Olli, rovasti, Rauma
Kataja, Sini-Maaria, lapsi- ja perhetyön pappi, Lieto
Karvala, Leena, lastentarhanopettaja (eläkkeellä), Lieto
Keltto, Aku, toimitusjohtaja, Ulvila
Kiertonen, Kari, eläkeläinen, Salo
Kirves-Järvinen, Taina, Salo
Knuutila, Anna, seurakuntapappi, Turku
Knuutila, Kira, seurakuntapastori, Somero
Kruus, Tuija, vs. kirkkoherra, Pori
Kolkkala, Riina, lukion opettaja, kirkkoneuvoston varapj., Lieto
Kultalahti, Minna, seurakuntapastori, Huittinen
Kupari, Maria, HuK, KTK, Turku
Kuusiranta, Helena, vs. kirkkoherra, Meri-Porin seurakunta, Pori
Koivisto, Ilona, lehtori, pastori, Pori
Kontinen, Ilona, kirkonalan lehtori, Pori
Kyyrö, Jouko, rovasti, Aura
Känä, Marianne, kirkkoherra, Ulvila
Kärkkäinen, Liisi, kappalainen, Salo
Kärmeranta, Hanna, pappi, Pori
Laine, Heidi, Kokemäki
Laine, Esko, rovasti, Turku
Lampinen, Johan, kappalainen, Honkajoki
Lassila, Olli-Pekka, TT, Espoo
Laukkanen, Riku, kirkkoherra, Turku
Laurila, Juha, maatalousyrittäjä, Salo
Lehto, Hanna, Turun alueellisen keskusrekisterin johtaja, Turku
Lehtonen, Tiia, sidosryhmäpäällikkö, pastori, Turku
Lehtonen, Mirkka, Kaarina
Lehtola, Elise, pappi, Ulvila
Leppäkari, Maria, TT, dos., Director of Swedish Theological Institute in Jerusalem, Jerusalem
Leppäkari-Lindberg, Marith, kappalainen, Kaarina
Leppänen, Soili, kirkkovaltuuston varapuheenjohtaja, Lieto
Lindgren, Tuomo, kirkkoherra, Harjavalta
Linkinen, Tom, FT, tutkija, Turku
Linnainmaa, Antti, maa- ja metsätalousyrittäjä, Pori
Lähteenmäki, Sari, yrittäjä, Turku
Läntinen, Ismo, kaupunginvaltuutettu, valtion liikuntaneuvoston jäsen, Pori
Maikola, Eija, Uusikaupunki
Mantere, Sirkka, ruokapalvelutyöntekijä, varapääluottamusmies, Rauma
Marttinen, Erkki, rovasti, Raisio
Mikkonen, Seppo, Lieto
Minks, Anneli, FM. erityisopettaja (eläkkeellä), Raisio
Myyryläinen, Seppo, kirkkoherra, Karvian seurakunta
Mäkelä, Jakke, projektipäällikkö, Turku
Mäki, Pirjo, eläkeläinen, Pori
Mäki-Laurila, Hanna-Maija, talouspäällikkö, Turku
Mäkinen, Eija, rovasti, Turku
Mäki-Punto-Ristanen, Tarja, kirkkovaltuuston ja neuvoston jäsen, Loimaa
Mäkitalo, Matti, Lieto
Mäkitalo, Milla, seurakuntapappi, Helsinki/Turku
Mänkäri, Marjaana, maatilayrittäjä, Vaskio, Salo
Nieminen, Pentti, konttorinjohtaja (pankinjohtaja), eläkkeellä, Lieto
Niinistö, Kari, toimialajohtaja, eläkeläinen, Salo
Niittynen, Ville, lääninrovasti, Kaarina
Nikkonen, Risto, eläkeläinen, Raisio
Nokelainen, Mika, vt. kirkkoherra
Norvasuo, Anne, sairaalapappi, Raisio
Norvasuo, Tuomo, kirkkoherra, Raisio
Nordström, Reija, rovasti, Pori
Nurmi, Heli, seurakuntapastori, Uusikaupunki
Nurmio, Merja, Psyk.sh Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän Diakonia ja sielunhoidon johtokunnan pjh, Turku
Oldendorff, Katri, ulkosuomalaispappi, Hampuri, Saksa
Ollila, Maria, sairaalapastori, Pori
Paavilainen, Timo, eläkeläinen, Lieto
Pajunen, Mika K T, pastori, TT, Akaa
Palmu, Heikki, pastori, kirjailija, Turku
Palmunen, Kerttu, Turku
Palmunen, Lauri, kirkolliskokouksen jäsen, Turku
Palonheimo, Maija, yrittäjä, seurakuntaneuvoston jäsen, Turku
Panttila, Eija, kuvataideopettaja, Salo
Peltola, Tiitu, opiskelija, Martin seurakuntaneuvoston varajäsen, Turku
Peltonen Galindo, Merelle, seurakuntapastori (virkavapaalla), Pöytyä
Peltonen, Kaarina, kanttori (eläkkeellä), Kaarina
Pelto-Piri, Jussi, rovasti, Pori
Pihajoki, Jenni, seurakuntapastori, Turku
Pihala, Matti, TM, psykoterapeutti, Turku
Pietilä, Sinikka, vs. kappalainen, Turku
Pitkänen, Eivor, rovasti, Masku
Pirilä, Laura, ylilääkäri, Turku
Pulkkinen-Watson, Päivi, kappalainen, Salo
Pulla, Helvi, diakoni, nunna, Turku
Pullinen, Laura, Keski-Porin seurakuntaneuvoston ja Porin yhteisen kirkkovaltuuston jäsen, Pori
Punkari, Janne, pappi ja yrittäjä, Seinäjoki
Pusa, Mia, korkeakoulupappi (FM, TM), Lieto
Purho, Liisa, rovasti, Turku
Raitis, Harri, kirjailija, kirkkovaltuutettu, seurakuntaneuvoston jäsen, Turku
Raitis, Sisko, rovasti, kirjailija, Turku
Rajala, Pertti, maakuntajohtaja, emeritus, Pori
Rantala, Anniina, luokanopettaja, Kaarina
Rantanen, Riitta, suunnitteluavustaja, kirkkovaltuutettu, Paimio
Raunio, Eevi, maalarimestari, Turku
Rautiainen, Jyrki, pastori, eläkkeellä, Naantali
Rautiainen, Tiina, kirkkoherra, Kustavi/Taivassalo
Repo, Samu, johtava kappalainen, Luvia, Eurajoki
Riihimäki, Asko, kirkkoherra, Eurajoki
Riihimäki, Seppo, kappalainen, Turku
Riikonen, Oili, pitopalveluyrittäjä, Lieto
Riikonen, Päivi, pastori, Salo
Rinnemäki, Jorma, vahtimestari (eläkkeellä), Pori
Riski, Johanna, maatalousyrittäjä, Salo
Rissanen, Seppo, TT, pastori, Turku
Ruohonen, Varpu, luokanopettaja, retriittiohjaaja, Turku
Routasalo, Suvi, erityisluokanopettaja, kirkkoneuvoston- ja valtuuston jäsen, Rauma
Ruskeepää, Harri, kappalainen, Lieto
Ruskeepää, Milla, pappi, Lieto
Räsänen, Daniel, seurakuntapastori, Lieto
Sailola, Veikko, kappalainen, Rusko
Salminen, Anniina, seurakuntapastori, Harjavalta
Salminen, Pasi, kirkkoherra, Rusko
Salminen, Satu, seurakuntapastori, Rauma
Salonen, Marjatta, opettaja (eläkkeellä), emäntä, Pori
Saloniemi, Kristiina, pastori, Turku
Santakari, Martti, pastori, Salo
Savolainen, Aino, seurakuntapastori, Uusikaupunki
Simelius, Satu, kirkkovaltuuston jäsen, Paimion seurakunta, Sauvo
Sippola, Anne, vt. kappalainen, Ulvila
Seppälä, Tapio, rovasti, Luvia
Sirén, Petri, kirkkoherra, rovasti, Rymättylä
Stauffer, Tiina, lastentarhaopettaja, Turku
Suontausta, Ulla, lukiokoulutuksen lehtori, Kankaanpää
Suvila, Jari, yhteisen seurakuntatyön päällikkö, Pori
Tervahartiala, Leena, sairaanhoitaja, Lieto
Tirkkonen, Elina, Piikkiö
Toivanen, Paula, kirkkovaltuutettu, Pori
Toivanen, Mikko, DI, johtava asiantuntija, Pori
Tomperi, Hannu, kirkkoherra
Trygg, Oili, pappi, Naantali
Tukia-Takala, Outi, pappi, Turku
Turtola, Raili, Pori
Vahtola, Pirjo, rovasti, Kaarina
Vaiste, Marja, yrittäjä, Kaarina
Valo-Laukkanen, Kaarina, VM, opettaja, hiippakuntavaltuutettu, Turku
Vaura, Tuomas, seurakuntapastori (vs), TT, Turku
Vigg, Päivi, Perniö
Viitaniemi, Annikka, lukion lehtori, Salo
Virta, Valtteri, kappalainen, Rauma
Voudinlehto, Milla, oppilaitospastori, Rauma
Vuori, Ulla, kappalainen, Rauma
Vuoristo, Mirja, rehtori, rovasti, Eurajoki/Turku
Vuorilehto, Päivi, retriittipappi, työnohjaaja, TL, Turku
Walli, Helvi, kunnallisneuvos, Noormarkku, Pori
Yli-Kauhaluoma-Nurmi, Päivi, controller, kirkkovaltuutettu, seurakuntaneuvoston jäsen, Pori
Mitähän Mari vastaisi kun hänestä tulisi piispa ja hänen alueensa seurakunnasta kysyttäisiin , että voidaanko antaa jonkun kirkon herätysliikkeen järjestää iltajumalanpalveluksia, aikana kun kirkko on tyhjä?
Vai vastaisiko hän niinkuin useimmat piispat , että vain sillä ehdolla että ehtoollisen jakamisessa on mukana naispappi?
Jos näin on niin edellinen pitkä vetoomuskirjelmä ei ole todenmukainen.
Omat Piispamme ovat vihkineet ja edelleen vihkivät papeiksi Ihmisiä jotka esimerkiksi kuuluvat Rauhanyhdistykseen muitten liikkeitten ohessa.
Kapitulin keskusteluissa hyvin tulee ilmi suostuuko ehdokas mahdollisen vihkimyksen jälkeen tekemään työtä naispapin kanssa.
Näin naispapin läsnäolon ei pitäisi loukata ketään yhteisellä Ehtoollisella. Ja onhan osallistujissa mukana naisia kuin miehiäkin.
Miten minusta jo tämän vaalin alusta alkaen tuntui, että Mari Leppänen on päätetty valita piispaksi. Hän on ilmeisesti median suosikki saaden enemmän palstatilaa kuin muut. Hän vaikuttaa jatkavan Askolan ja Hintikan viitoittamalla tiellä ja siitä näköjään pidetään.
Piispanvirkaan ehdolla olevan pastori Mari Leppäsen lapsuuden uskon juuret ovat Suomen Rauhanyhdistyksen Lestadiolaisuudessa.
Pappi (mies), jonka Rauhanyhdistys hyväksyy liikkeensä papiksi voi omassa pappisvirassaan tehdä virkapaikkansa alttarilla yhteistyötä naispapin kanssa. Jumalanpalveluksessa, jonka Rauhanyhdistys järjestää ei kuitenkaan voi naispappi olla jakamassa ehtoollista.
Edellä oleva perustuu siihen, että Rauhanyhdistyksen ymmärtämä Jumalan valtakunta on eri asia kuin paikallisseurakunnan jäsenet ja työntekijät. Jumalan valtakuntaan voi toki kuulua joitakin paikallisseurakunnan jäseniä, joille on synnit saarnattu anteeksi Jumalan valtakunnasta. Ne joille oikea Jumalan lapsi ei ole saarnannut syntejä anteeksi, eivät Rauhanyhdistyksen opetuksen mukaisesti ole Jumalan lapsia, vaan ovat Jumalan valtakunnan ulkopuolella.
Ev.lut. kirkko hyväksyy tämän käytännön suhteessa naispappeuteen. Muut herätysliikkeet eivät kuitenkaan saa samalla tavoin toteuttaa omia messuja ilman naispappeja. Piispat puuttuvat tähän ja uhkaavat pappisviran pois ottamisella. Tästä on lukuisia esimerkkejä mm. Turun arkkihiippakunnassa, jossa tästä syystä pappeja on erotettu virasta. Toimisiko Mari Leppänen samalla tavalla ennakko tapausten mukaisesti? Piispat eivät ole linjaansa muuttaneet. Millainen on Mari Leppäsen linja tässä asiassa?
Jos olen ymmärtänyt asian väärin, niin oikaiskaa, kiitos!
Vetoomuskirjeestä lainaus: ”tarvitsemme piispan, joka kuuntelee ja kunnioittaa kirkon yhteiseen uskoon eri tavalla kiinnittyneitä kristittyjä. Viestijän, joka puhuu enemmän tulevasta kuin menneestä.”
Suuri joukko ”tulevaisuuden piispan” kannattajia löytyy listasta. Löytyykö perinteisen pappeuden kannattajille tulevaisuuden kirkossa tilaa?
Kari, RY:n kirkkopyhissä on jo kauan voinut olla paikallisseurakunnan puolesta myös naispappeja ehtoollista jakamassa. Raja menee siinä, että vanhoillislestadiolaisen naisteologin ymmärtetään kieltävän uskonsa, jos hän ottaa pappisvihkimyksen vastoin uskovien yhteisön ns. yhteistä ymmärrystä. Kirkollisen esivallan palveluksessa toimitaan esivallan määräysten mukaan. Tiettyjä käytännön jännitteitä toki on.
Marko, kiitos täsmennyksestä.
Joo kiitos Kari selvennyksistä ei tarvitse täsmentää eli ainakin Karin kanssa,
Vetoomus:Tarvitsemme vastauksen?
Enpä usko, että perinteisen pappeuden kannattajille tilaa löytyy. Eräästä Mari Leppäsen kommentista sen tulkitsin. Ja sehän on yleinen meininki ev.lut. kirkossamme nyt, joten tuskin herättää edes keskustelua. Ei kai katsota tarpeelliseksi. Valitettavasti.
Oikeassa olette Tarja ja Samuel. Tällainen vetoomus jakaa tässä uudessa ajassa niin vahvasti sekä papistoa että luottamushenkilöitä, jotka ovat valinnasta päättämässä, että vaatisi uskallusta (”rokki ryvettyy”) olla vastaan tätä vetoomusta, tai esittää toista vaihtoehtoa.
Jokaisella äänioikeutetulla on oikeus, tottakai, ottaa kantaa äänestämällä Leppästä tai Lehikoista. Pian näemme kuka on ”tulevaisuuden piispa.”? Tuloksen myötä selviävät myös tulevaisuuden ”nuotit”, jotka jo monella tavalla soivat kirkkoa muuttavien soittimissa. Mielenkiintoista on ollut lukea listasta nimiä ja ajatella, että heille ei perinteinen kelvannut, uutta piti saada tilalle.
Kirkon halutaan uudistuvan Mari Leppäsen valinnalla. Ajattelen 40 vuoden ajan tähän luterilaiseen kristilliseen uskoon turvautuneena sekä kirkon kehitystä seuranneena, että mikäli vetoomuksensa esittäneet allekirjoittaneet henkilöt muiden asialle vihkiytyneiden, äänioikeutettujen kanssa, saavat piispan valinnalla uudistettua ”tulevaisuuden kirkon”, niin perinteistä käsitystä avioliitosta kannattavien uskolle ei enää tilaa kirkosta löydy? Perinteinen näkemys pappeudesta on jo kiellettyä. Pian kielletään myös muuta?
”Katso, se, mikä on vanhaa, on kadonnut, uusi on sijaan tullut” ? Tätä ajetaan, mihin päädytään?
Näissä piispanvaaleissa on aina kysymys monista kuvioista yhtä aikaa. Seuraan tätä prosessia onneksi vähän sivusta. Mukana on ainakin kolme isoa muuttujaa: spn-vihkimiset, nuori moderni ja pätevä nainen vs konservatiivihko (!?) perusjäärä ja Leppäsen tausta. Suomen kirkossa ei ole ollut vanhoillislestadiolaisesta taustasta tulevaa piispaa L-P Tapanisen ja Hannes Leinosen (ja kenttäpiispa Yrjö Massan) jälkeen eli 40 vuoteen. Voin ajatella, että jotkut haluavat lisätä kirkkopoliittista painetta SRK-vanhoillisuuden suuntaan, vaikka asiasta ei puhuta. Spn-projekti kun etenee omalla painollaan. Hitaasti, mutta varmasti kuin asfalttijyrä. Luonnollinen poistuma hoitaa virkakysymyksen rippeet.
Mari Leppänen ei enää edusta vanhoillislestadiolaista liikettä. Herätysliikkeestä eroaminen on yhtä helppoa kuin muistakin lapsuuden harrastuksista eroaminen. Jättää vaan jäsenmaksun maksamatta.
Tietysti jonkun järjestön toiminnan vastainen toiminta myös tarkoittaa eroA järjestöstä.
Marihan sopii nykyisin kaikki käy körttipapiksi. Ja kun piispalan suloinen haju alkaa kiehtomaan on aika unohtaa menneet. Körttipappeja Turun piispaksi halutaan.
Niin Tapaninen, Leinonen kuin Massakin olivat pappislinjalaisia, Tapaninen ymmärtääkseni sen nokkamies, jotka joutuivat vanhoillislestadiolaisuudessa sivuraiteelle ja ajautuivat – ajettiin(?) – 60-lvun alun hajaannuksessa ulos liikkeestä ja ryhmittyivät elämänsanalaisuuteen.
Vieläkö elämänsanalaisuus on elossa? Koskaanhan siitä ei tullut massaliikettä.
Mari Leppänen olisi piispana tietyllä tavalla edellä mainittujen edeltäjiensä kaltainen, ajautunut tai ajettu sivuraiteelle ja ulos.
Maallistuneen kirkkokansan keskellä Mari saa ääniä siitä, että on noussut VL liikkeen sisältä hajottamaan VL liikettä.
Selvennän hiukan. SRK-vanhoillisuudessa on suhteellisen paljon sellaisia ajatusmalleja ja käytänteitä, mitä ulkopuolelta käsin voi olla vaikea hahmottaa ja ymmärtää, koska kyse on omalla tavallaan hyvin loogisesta ja osin myös suljetusta systeemistä. Mutta jonka sisäpuolella ollut voi hahmottaa. Ja tuota ”hiljaista tietoa” voi todellakin käyttää eri tavoin. Kävi piispanvaalissa miten tahansa.
Mari Leppäsen epävirallisena tähtimeriittinä tuntuu olevan irtautuminen vl-liikkeestä.
PIISPANVAALISSA OLISI HYVÄ POHTIA EHDOKKAIDEN PANEUTUMISTA KLASSISEN TEOLOGIAN YDINKYSYMYKSIIN.
Eipä sitä pelastusoppia pidetä enää tärkeänä, kun maailmanlaajuinen uusi sateenkaareva järjestys on tulossa tilalle, mutta miten sieluparkojen sitten käy. Ei hyvin.
Olen samaa mieltä, Werner Janhonen.
Ei näköjään kovin paljon kiinnosta tämmöinen maalaishiippakunnan piispanvaali kommentoijia täällä.