Minkähänlainen kärhämä ortodoksipuolella lopulta muodostuu Irja Askolan alttarivierailusta Uspenskin katedraalissa? Mielenkiintoista tulee olemaan seurata erityisesti, kuinka etäälle ja kuinka nopeasti keskustelu irtoaa siitä, mitä oikeasti on tapahtunut ja itse aiheesta.
Aion seurata jatkossa erityisesti kahden yksittäisen asian kommentointia: 1) Mikä riita on kysymyksessä ja 2) ovatko ortodoksiveljemme ja sisaremme ensisijaisesti ortodokseja vai suomalaisia vaiko päinvastoin.
Kommentointi on nimittäin heti kärkeen lähtenyt näissä asioissa omille teilleen ja on kiintoisaa katsoa, mihin asti ja miten kauas itse alkuperäisestä asiasta päästään.
Helsingin Sanomat otsikoi heti alkuun, että Ortodoksisessa kirkossa leimahti ”oppiriita”. Arkkipiispa Leo ei tiedotteessaan kuitenkaan sanallakaan viitannut kirkon oppiin. Hän sanoi, että asiassa oli menetelty ”vastoin kirkon liturgista järjestystä”. Myös muut hänen mainintansa viittasivat vakiintuneisiin muotoihin, toteuttamistapoihin ja järjestykseen, jotka ovat voimassa.
Leo mainitsi tiedotteessaan, että ”ortodoksinen kirkko Suomessa on dogmaattisesti, kanonisesti ja liturgisesti osa Ekumeenista patriarkaattia. Noudatamme kaikessa patriarkaattimme ja muiden ortodoksisten paikalliskirkkojen liturgista järjestystä.” Kun hän hiukan myöhemmin sanoo, että ”kirkkomme jäsenet ovat identiteetiltään ensisijaisesti ortodokseja ja vasta sitten suomalaisia”, nämä kolme virkettä liittyvät toisiinsa (sikäli kuin minä ymmärrän). Hän siis sanoo kantanaan, että Suomen ortodokseilla ei ole oikeutta poiketa Ekumeenisen patriarkaatin päätöksistä ja siellä olevasta järjestyksestä omin kansallisin virityksin.
En osaa enkä ollenkaan halua ottaa kantaa sisarkirkkomme asioihin tai kiistoihin, joista en tarpeeksi ymmärräkään. Mutta tässäkin asiassa olisi varmaan onnellista, jos kommentointi pysyisi siinä raamissa, josta on kysymys. Mutta veikkaanpa, ettei pysy.
Vuosien ajan on saanut ihmetellä, että luterilaista kirkkoa, joka ainoana isona kirkkokuntana Suomessa on hyväksynyt naisten pääsyn papiksi ja jonka papeista yli 40 % on naisia, jatkuvasti arvostellaan mediassa naispappeuden vastustamisesta ja samaan aikaan ortodokseja ja katolisia, joilla vain miehet voivat olla pappeja, on kohdeltu mediassa – ainakin luterilaisesta kirkosta tarkastellen – pääosin myötäsukaisesti. Saa nähdä, ovatko ortodoksit tämän jälkeen samassa median tikun nokassa luterilaisten kanssa.
Malttamattomana odotan, mitä metropoliitta Ambrosius vastaa arkkipiispa Leon selvityspyyntöön. Ja minkälaisia otsikoita sitten kirjoitetaan.
”Minkähänlainen kärhämä ortodoksipuolella lopulta muodostuu Irja Askolan alttarivierailusta Uspenskin katedraalissa?”
Tuskinpa minkäänlaista. Ortodoksien ekumenia perustuu enemmänkin pienten hiippakuntien yhteistyöhön esimerkiksi katolisen kirkon kanssa, ja hyvä esimerkki mielestäni tästä on, kun Tallinnan Piritan luostarin igumenia pyysi minua osallistumaan luostarin aamupalvelukseen, kun vielä kuuluin ortodoksikirkkoon. Hän sanoi, että luostari on ekumeeninen ja siellä ehtoolliselle voivat osallistua myös ortodoksit. mutta luterilaisilta se on kielletty.