Vihollisuudesta rauhaan

 

Koulut ovat aloittaneet syyskauden täällä Suomessa.

Douala on monen miljoonan asukkaan kaupunki. Siellä pidimme messuja yhdellä koululla Bonaberin alueella.  Kuten monessa muussakin seurakunnassa, myös siellä jumalanpalveluksissa oli hyvin paljon lapsia mukana.

 

Sunnuntai  6.9.2020
14. sunnuntai helluntaista
Lähimmäinen
Ensimmäinen lukukappale 1. Sam. 24: 9-12, 17-21

Daavid oli kuningas Saulin hovimuusikko. Nuorukaisen tehtävä oli ilahduttaa synkkyyteen taipuvaista Saulia.  Tämä nuori mies kuitenkin kunnostautui myös kuninkaan valiosoturina.  Voitto jättiläismäisestä Goljatista on jäänyt monien mieleen,  vieläpä  näin 3000 vuotta myöhemminkin.

 

Kaikki ei kuitenkaan mennyt niin hyvin kuin olisi pitänyt.  Kun Daavid saavutti hyvin suuria menestyksiä taisteluissa, niin kuningas alkoi pelätä nuorten sankariaan. Huolen aiheeksi vanhemmalle hallitsijalle muodostui pelko vallankumouksesta.  Kuningas pelkäsi, että mainetta saanut nuori menestynyt soturi tulee niin suosituksi, että kansa vaatii vallan vaihtumista.

Seurasi vainoharhaisuutta lähentelevä ajojahti. Kuningas ryhtyi vainoamaan muusikkoaan.  Pyrki suorastaan tappamaankin. Kokonaisilla sotilasosastoilla alettiin hakea Daavidia ja tämän käytössä olevaa noin 600 miehen joukkoa.

Sunnuntain ensimmäinen lukukappale kertoo tapauksesta, missä Daavid olisi voinut lopettaa takaa-ajon surmaamalla Saulin. Hän ei kuitenkaan halunnut tällaista ratkaisua, vaan pyrki saamaan rauhan.  Kuningas Saul oli saanut ”kruunajaisensa” tuolloin käytössä olleella tavalla: Pyhitetyllä öljyllä voitelun välityksellä, Pyhän Hengen voitelulla. Tämä oli antanut hänelle Jumalan antaman valtuutuksen virkaansa. Maallinen kuningas oli vain taivaallisen kuninkaan käskynhaltija maan päällä.

Daavid kunnioitti tätä Jumalan antamalla voitelulla saatua valtuutusta niin paljon, että hän halusi loppuun asti välttää kaikenlaisia vallankumoushankkeita ja pyrki saamaan sovun hallitsijan ja valiosotilaansa välille.

Lukukappaleen edellä Saul oli poikennut luonnollisille tarpeilleen erääseen luolaan. Hän ei tiennyt että luolan perällä oli noin 600 aseistettua meistä, koko Daavidin joukko-osasto.  Miehet pyysivät Daavidia tappamaan vainolaisensa, mutta Daavid kieltäytyi.  Sen sijaan Daavi leikkasi palan Saulin puvusta todistusaineena näytettäväksi,  kun Saul oli poistunut luolasta.

 

Daavid huusi Saulin perään. Näytti kädessään pitämäänsä Sauli vaatteen palaa ja osoitti, että jos hänellä olisi ollut kapinahankkeita, niin olisi surmannut Saulin sekä sitten suureen kansansuosioonsa vetoamalla julistautunut kuninkaaksi.  Päästämällä Saulin lähtemään Daavid osoitti, että hän haluaa saada aikaan rauhan ja yhteistyön kuninkaan ja tämän parhaan soturin välille.

Saul ymmärsi, mitä oli tapahtunut. Tuossa tilanteessa hän nöyrtyi myöntämään Daavidin olevan itseään jalomman persoonan.  Niinpä Saul saattoi myötää, että hänen oma hallituskautensa päätyttyä Daavidista tulee seuraava hallitsija.

Valitettavasti tuo Saulin heltyminen osoittautui vain hetken heltymiseksi. Eipä kestänyt kauaakaan, kun Saul jälleen aloitti Daavidin takaa-ajon.  Myöhemmin erään toisenkin kerran toistui samantapainen tilanne, missä Daavid olisi voinut surmata Saulin. Hän olisi vapautunut  takaa-ajajastaan yhdellä keihään iskulla. Tällä toisella kerralla Daavid otti todistuskappaleikseen Saulin keihään ja vesiruukun.

Huomaamme miten pyrkimys vihollisen rakastamiseen tulee esille Daavidin käytöksessä Saulia kohtaan, mutta miten ihmisen pahansuopuudesta johtuvat kyräily, häilyvä epävarmuus sekä oman valtansa menettämisen pelko yhä uudelleen ja uudelleen ajoivat välien rikkoutumiseen ja suuriin kahnauksiin.

Jotain samantapaista voimme nähdä ja  kuulla myös meidän aikamme uutisissa.  Vallassa olevien alituisena pelkona näyttää olevan oman asemansa horjumisen pelko ja tästä seuraa milloin minkäkinlaisia ongelmia eri maissa. Vaalituloksista kiistellään ja syytöksiä vääryyksistä singotaan milloin rajummin milloin hillitymmin, mutta kuitenkin samat inhimilliset voimat oman valta-asemansa säilyttämiseksi tai vaikutusmahdollisuuksiensa lisäämiseksi jylläävät näinä päivinäkin eri puolilla maapalloamme lähes joka päivän uutisten kertomana.

 

Jeesus on antanut ohjeen, että käsite ”lähimmäinen” on laajennettava niin avaraksi kuin mahdollista. Näin  käsky lähimmäisen rakastamiseen sisältää myös kehotuksen rakastaa jopa vihamiestäänkin-.

 

Joten jos se meistä riippuu, niin ulottakaamme rakkauden ilmapiiri niin laajaksi, että lähimmäisiksemme muuttuvat myös ne, jotka ovat meitä vihanneet.

 

Tässä sunnuntain ensimmäinen lukukappale

 

1. Sam. 24: 9-12, 17-21

Daavid tuli ulos luolasta ja huusi Saulin perään: ”Herrani, kuningas!” Kun Saul kääntyi katsomaan taakseen, Daavid kumartui kunnioittavasti maahan saakka ja sanoi Saulille: ”Miksi kuuntelet ihmisten puheita, kun he sanovat: ’Daavid tahtoo sinulle pahaa’? Nyt voit omin silmin nähdä, että Herra jätti sinut tänään luolassa minun käsiini. Mieheni neuvoivat minua tappamaan sinut, mutta minä säästin sinut ja sanoin: ’En voi kohottaa kättäni kuningastani vastaan, sillä hän on Herran voideltu.’ Katso nyt, isäni, katso viittasi lievettä, joka on kädessäni! Koska leikkasin liepeen viitastasi mutta en tappanut sinua, täytyy sinunkin ymmärtää, etten tahdo sinulle pahaa enkä kapinoi sinua vastaan. Minä en ole rikkonut sinua vastaan, mutta sinä väijyt minua ja tahdot viedä minulta hengen.
    Kun Daavid lopetti puheensa, Saul sanoi: ”Poikani Daavid, sehän on sinun äänesi!” Ja Saul puhkesi itkuun ja sanoi Daavidille: ”Sinä olet oikeassa, minä väärässä! Olet tehnyt minulle pelkkää hyvää, mutta minä olen maksanut sen sinulle pahalla. Sinä olet tänään osoittanut, että tahdot minulle vain hyvää. Kun Herra luovutti minut sinun käsiisi, et tappanut minua. Kun joku kohtaa vihollisensa, hän ei päästä tätä suosiolla pois. Palkitkoon Herra sinulle hyvän työn, jonka tänään olet tehnyt minulle! Nyt tiedän, että sinusta tulee kuningas ja että Israelin valtakunta pysyy lujasti käsissäsi.”

    • Manu

      Hupaisia juttuja sattuu toisinaan.

      Koska noin 3000 vuotta on kulunut noista ajoista, niin on vaikea sanoa, minkälaista musiikki oli noihin aikoihin.

  1. Matias

    ” Voitto jättiläismäisestä Goljatista on jäänyt monien mieleen, vieläpä näin 3000 vuotta myöhemminkin. ”

    Saulin ja Daavidin välistä voimme kutsua puolueriidaksi, koska he ovat toisilleen omaa väkeä, saman maan kansalaisia, ja Daavidin ja Goljatin välistä sensijaan sodaksi, koska Goljat on ulkopuolinen vihollinen.

    Luonnollisista syistä emme sano, että Goljatin olisi kuulunut saada Daavidin armot. Tai, että Daavidin olisi pitänyt vain rukoilla vihollisen puolesta, ja esim. antautua, me hyväksymme sen, että Goljat sai kivenmurikan nuppiinsa ja kaatui kuolleena maahan.

  2. Tarja

    Kiitos puheenvuorostasi.

    Tuot esille merkittävän näkökulman tilanteen merkityksestä käsitteen ”vihollisen rakastaminen” tulkintaan.

    Toisaalta on pyrkimys yhteyteen ja sovintoon silloin, kun sillä tavoin elämä edistyy,

    ja toisaalla tilanne, missä koko yhteisön elämä on uhattuna.

    Perinteisessä teologiassa esiintyy käsite oikeutettu sota, jonka tavoitteena on elämän suojeleminen ulkoista vaaraa vastaan,

    Kummankin tapauksen kokonaistavoitehan on elämän turvaaminen ja edistyminen.

  3. Matias Roto kyllä vihollisen rakastaminen on selkeä Jeesuksen Sana, et pääse siitä yli etkä ympäri.

    Matt. 5:44
    Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,

    ””Perinteisessä teologiassa esiintyy käsite oikeutettu sota, jonka tavoitteena on elämän suojeleminen ulkoista vaaraa vastaan,””(Matias Roto)

    Tällä sitten mitätöit Jeesuksen Sanan eli ylenkatsot, et ymmärrä mitä Jeesus tarkoittaa:

    Joh. 12:48
    Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

    • Ari

      Ota huomioon, että samainen Vapahtajamme, joka puhui vihollisen rakastamisesta, eräässä toisessa yhteydessä sanoi erään upseerin uskoa esimerkillisen suureksi. Hän ei suinkaan pyytänyt tätä upseeria vaihtamaan ammattiaan, vaan päin vastoin auttoi hänen lastaan parantumaan.

      Samaten Kesarean ensimmäinen piispa Kornelius oli siviiliammatiltaan roomalainen upseeri. Hänen kääntymyksestään kerrotaan Apostolien tekojen luvuissa 10 ja 11.

      Joten otapa ihmiskunnan perisynti tosissasi nähdäksesi, että joissakin tilanteissa elämän suojelemiseksi uhkaavia voimia vastaan tarvitaan koviakin otteita. Luepa mitä Paavali sanoo esivallan miekasta Roomalaiskirjeen luvussa 13. Ja jos haluat tutkia asiaa vähän perusteellisemmin, niin voit lukea tuosta Paavalin tekstistä Wille Riekkisen tekemän väitöskirjan. Riekkisestähän tuli sittemmin Kuopion piispa, joten hänen tekstinsä on täyttä asiaa.

    • Matias Roto minulle vain Jeesuksen Sanat ovat iankaikkisen elämän sanoja, siis nuo selittelysi ovat turhin ja valheita.

      Missä on ihmisen turva, omassa voimassa vai Jumalassa, siis jos puolustaisin itseäni tai läheisiäni ”miekalla” niin kenen voimassa sen tekisin, omassa, entäpä kun teen Jeesuksen sanan mukaan ja rakastan vihollista, niin kenen käsissä on silloin minun ja läheisteni kohtalo?

    • Ari

      Koko Raamattu on Jumalan sanaa.

      1) Jos todellakin uskot Jeesuksen sanoihin, niin silloin uskot myös koko Vanhaan testamenttiin, koska Jeesus sanoo,

      Luukkaan evankeliumi:

      24:44 Ja hän sanoi heille: ”Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa.

      2) Koko Raamattu on Jumalan sanaa.

      Mikäli haluat mennä pilkkomaan Jumalan pyhää sanaa Uuden testamentin puolella, niin silloinkin teet todella typerästi.

      1.Tessalonikalaiskirje:

      2:13 Ja sentähden me myös lakkaamatta kiitämme Jumalaa siitä, että te, kun saitte meiltä kuulemanne Jumalan sanan, otitte sen vastaan, ette ihmisten sanana, vaan, niinkuin se totisesti on, Jumalan sanana, joka myös vaikuttaa teissä, jotka uskotte.

      3) Koko Raamattu on Jumalan sanaa.

      Haluatko päästä taivaaseen eli haluatko että pääset osalliseksi elämän puun antamasta iankaikkisesta elämästä?

      Ilmestyskirja:

      22:19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.

    • Matias Roto mitä yrität todistella sillä etten muka uskoisi koko Raamattua?

      Lueppa ihan ite VT.stä kuinka israelin kansan kävi, siis kun he olivat kuuliaisia Jumalalle niin hyvin meni mutta kun eivät niin kaltoin kävi, siis kumpi on parempi totella Jumalaa vai ihmisiä?

      Uuden testamentin puolella on yksi selkeä kohta jossa Jumala sanoo tahtonsa uskoville, kuulkaa Jeesusta.

      Mark. 9:7
      Ja tuli pilvi, joka peitti heidät varjoonsa, ja pilvestä kuului ääni: ”Tämä on minun rakas Poikani; kuulkaa häntä”.

    • Ari

      Aivan turha sinun on kinata selkeää Jumalan sanaa vastaan.

      Jeesus sanaa Vanhaa testamenttia omaksi kirjakseen. Jos sitä ei seuraa, niin silloin ei seuraa Jeesustakaan.

      Johanneksen evankeliumi:

      1:45 Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: ”Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet, Jeesuksen, Joosefin pojan,

      2:17 Silloin hänen opetuslapsensa muistivat, että on kirjoitettu: ”Kiivaus sinun huoneesi puolesta kuluttaa minut.”

      5:39 Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta;

      5:46 Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.

      5:47 Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte minun sanojani?

    • Matias Roto mitä ihmettä yrität sanoa noilla lainauksillasi, en todellakaan ymmärrä?

      VT on meille opetukseksi ja sieltä löytyy todiste Jeesuksesta, siis uskon tämän, mutta mitä tarkoitat muulla, pitäisikö sieltä ottaa laki vai mitä?

    • Ari

      Harhasi suurin syy on siinä, että kieltäytymällä ottamasta oppia koko Raamatusta, samalla hylkäät Kristuksen opetuksen perusteet, koska et pysty ymmärtämään edes hänen perusopetuksiaan.

      Hänen opetuksensa perusteisiin kuuluu, että kaste pelastaa, koska kasteeseen sisältyy koko evankeliumi. Johanneksen evankeliumi tiivistä koko Jeesuksen toiminnan, ihmeet, opetuksen, saarnaamiset, liturgian toimittamiset ja muut rabbin työt sanaan kaste.

      Johanneksen evankeliumi:

      3:22 Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.

      Jeesus opettaa että hänen opetuslapsekseen tullaan kasteen välityksellä.

      Matteuksen evankeliumi:

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

      Ja Jeesus sanoo, että kaste on välttämätön pelastukselle

      Johanneksen evankeliumi:

      3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.”

      3:5 Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

      Edelleen Jeesus opettaa että Alttarin sakramentti on pelastukselle välttämätön

      Johanneksen evankeliumi:

      6:53 Niin Jeesus sanoi heille: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.

      6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

      6:55 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.

      6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

      Jos et ota tosissasi koko Raamattua, niin kuinka voisit ymmärtää edes näitä perustavia uskon alkeisiin kuuluvia pelastukseen välttämättömiä uskonelämän lähtökohtana olevia näkökohtia.

    • Ari

      Kertaan vielä.

      Koko Jeesuksen Raamattu oli meidän Vanha testamenttimme. Jos todella tahdot seurata Jeesusta niin otat tosissaan hänen käyttämänsä Raamatun koko sanoman.

      Esimerkiksi Perkeleen kiusatessa hän torjui jokaisen kiusauksen pitäytymällä Vanhan testamentin sanaan eli hän oli uskollinen oman aikansa koko Raamatulle.

    • Vielä kerran kysyn mitä ihmettä haluat sanoa VT.n puolelta mitä en muka uskoisi sitä?

      Evankeliumit ovat Jeesuksen opetuslaten kirjoittamia eli kun Jeesus selkeästi sanoo:

      Joh. 17:20
      Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,

      Siis mistä löydät aidot opetuslapsien sanat, evankeliumeista. Siis tulee uskoa Jeesukseen evankeliumeiden kautta, MOT.

    • Ari

      Tuolla aikaisemmin sanoit Apostolien tekojen 10-11 lukujen sekä Paavalin Roomalaiskirjeen 13. luvun tekstejä valheeksi.

      Julistit siis kovaan ääneen, ettei Jumalan sana muka olisi Jumalan sanaa.

  4. Matias Roto, no tulihan se sieltä vihdoinkin, siis ei nuo kohdat itsessään ole valhetta vaan tulkintasi niistä, oletat automaattisesti ettei ihminen mitenkään muutu kun tulee uskoon.

    Kuinka kävi Paavalille, jatkoiko hän fariseuksena vai ei?

    Mitä tarkoittavat Jeesuksen sanat:

    Luuk. 14:33
    Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni.

    • Ari

      Kornelius ei jättänyt upseerin hommia uskoon tultuaan, vaan jatkoi siinä arkityönään myös myöhemmin toimiessaan Kesarean ensimmäisenä piispana. Yksi hänen seuraajistaan piispan Kesarean piispana oli Sakkeus, verojen kerääjä, joka tuli uskoon Jerikon kaupungin verojen kerääjänä ollessaan. Rooman valtakunta myi vero-oikeudet jollekin yksityiselle, joka maksoi koko kaupungin verot ja sai sitten oikeuden kerätä verot tuossa kaupungissa. Tämä toimi provinsseissa. Rooma sai omansa jo etukäteen koko summan ja veroyrittäjät yleensä saivat sitten hyvän voiton koska oli heidän etunsa huolehtia että kaikki maksoivat veronsa täysimääräisesti.

      Roomalaiskirjeen sanan Paavali lausui kypsänä apostolina sen jälkeen kun keisari Nero oli sallinut juutalaisten jälleen muuttaa Roomaan

      Rooman esivallasta, jonka keisari oli muiden hommiensa ohella myös pakanallisten uskontojen ylipappi. Pontifex maximus.

    • Tarja

      Jeesuksen rakkaus kohdistui kaikkiin erotuksetta. Samalla hän oli myös suoran viestinnän mestari. Kun oli jotain sanottavaa, niin hän toi sen julki. Hänen kritiikkinsä kohdistui nimenomaan epäkohtiin ja sen tavoite oli asioiden korjaus.

      Kuvitelmat siitä, että hän olisi toiminut juutalaisuutta vastaan ovat anakronistisia, syntyneet myöhemmistä väärin ymmärryksistä, kun on luettu tekstiin virheellisiä tulkintoja sisään.

  5. Matias

    Miten esim. Stefanusta voidaan sanoa ensimmäiseksi kristilliseksi martyyriksi. Eikö hän väitä olevansa niitä oikeita Mooseksen seuraajien jälkeläisiä, jotka Moosen vapautti Edyptin orjuudesta.
    Stefanus tulkitsee oman mielensä mukaan paluuta Egyptistä, ja sanoo juutalaisten kantaneen Molokin arkkua ja Romfai-jumalan tähteä. Ja kuinka heillä itsellään oli se oikea ilmestysmaja. Hän ilmeisesti kuului johonkin ryhmään. Nimi Stefanus on ainakin kreikkalainen.

    Onko tämä perimmäinen kristillinen käsitys , vai miksi häntä sanotaan kristilliseksi martyyriksi? Ja miksi egyptin orjuudesta vapautumisesta ei tullut kristillisen juhlan aihe, vaikka Stefanuksen perusteella voisi ajatella, että se voisi olla.

    • Tarja

      Kyllä pääsiäinen on yhtä hyvin kristittyjen kuin juutalaistenkin juhla. Jeesus -uskossa pääsiäisen vapauteen pääsy vain laajeni yhden kansan vapautuksen sanomasta koko maailman vapautumiseen synnin, Perkeleen ja kuoleman vallasta Jumalan lapsen vapauteen pääsemiseksi eli siis Jumalan kansa -käsitteen laajenemiseksi koko maailmaa syleileväksi avaraksi armoihin ottamiseksi.

    • Ari

      Kristityn vapaus on sitä, että itsessään syntinen saa uskoa kaikki syntinsä anteeksi annetuiksi, niin ettei yksikään synti enää nouse syytteeksi, vaan hän on päässyt täysin armahdettuna Jumalan lapsen täyteen iloon ja riemuun, koska kaikki on anteeksi annettu, aivan kaikki ja aivan kokonaan.

      Sen sijaan sellainen tyhmeliini, joka kuvittelee tässä maailmanajassa päässeensä vapaaksi perisynnin kahleista pettää itseään ja näin on täysin synnin kahleissa, täysin synnin vallassa ja hengellisen sokeutensa vallassa vielä kuvittelee olevansa synnitön.

    • Ymmärrän, mietippä kuinka ensimmäisiä Jeesuksen seuraajia vainottiin, niin kuinka sitten tapahtui yhtäkkiä käännös toiseen suuntaan eli kun roomanvaltakunnassa otettiin ns ”kristinusko” niin sepä alkoikin vainoamaan toisuskoisia, kuinka tämä oli mahdollista?

      Jeesus ennusti tuon sanoessaan:

      Matt. 11:12
      Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.

      Siis ne jotka vainosivat (saatana&kump) ensimmäisiä kristittyjä perustivatkin oman ”taivasten valtakunnan” ja näin alkoi väkivalta ns ”kristittyjen” tekemänä.

      Tuohan on helppo ”nähdä” kun ottaa Jeesuksen sanat:

      Luuk. 6:44
      sillä jokainen puu tunnetaan hedelmästään. Eihän viikunoita koota orjantappuroista, eikä viinirypäleitä korjata orjanruusupensaasta.

    • Tarja

      Väärinkäytökset eivät ole Kristuksen evankeliumin mukaisia, vaan evankeliumin vastaisia toimia.

      Jeesuksen toimintaa kuvaavat sanat: ”— pelastukseksi kansallesi Israelille —-”

    • Ari

      Tulkintasi kirkon historiasta on täydellisen tietämättömyyden synnyttämää typerää vääristelyä. Koska olet kieltäytynyt opiskelemasta oikeaa kirkon historiaa, niin olet tuomittu puhumaan täyttä pötyä muka historian kulkuna.

      Olet ottanut vaikutteita sellaista piireistä, jotka ovat satuilleet omiaan muka historian tapauksina.

      Tämän saa palkakseen kun vihaa oikean tiedon hankkimista.

      Muista hankkia viisautta. Tyhmä vihaa tiedon hankkimista.

    • Matias Roto selitäppä nyt kuinka roomanvaltakunnan uskonnoksi tuli ns ”kristinusko”?

      Miksi ennen vainottu uskonto alkoikin yhtäkkiä käyttämään väkivaltaa, eihän Jeesus eikä yksikään Raamatussa mainittu alkuseurakuntalainen käyttänyt väkivaltaa puolustaessaan itseään tai muita?

    • Ari

      Kristinusko on alkanut jo maailman luomisesta, kun Jumala, Kaikkivaltias Isä, loi koko luomakunnan, niin näkyvän kuin näkymättömän maailman Pojassa, Jeesuksessa Kristuksessa.

      Tämä usko on ollut jo uskon isällä Aabrahamilla, koska hän uskoi ja tämän uskon Jumala luki vanhurskaudeksi. (Vanhurskauttaminen siis on sitä että Jumala lukee eli siis oman armollisuutensa takia julistaa meidät vanhurskaaksi.)

      Jeesus on ikuinen Jumala, Jumala iankaikkisuudesta iankaikkisuuteen.
      Ihmisyyden hän otti olemukseensa Autuaan Neitsyen kohdussa. (Marian ilmestyspäivä siis on teologisesti isompi juhla kuin joulu.) Näin Jumala on tullut keskuuteemme. Tämä tapahtui Beetlehemissä, joka siis on osa Juudeaa, joka puolestaan oli osa Rooman valtakuntaa. Näin ollen kristinusko tuli Rooman valtakuntaan jo Jeesuksen syntymän hetkellä.

      Yhdessä kiinankielisessä käännöksessä, joka minulla on ollut jo 1980-luvulla sanotaan, että Rooman keisari Augustus antoi käskyn että koko Rooman valtakunta on verolle pantava. ( Kiinan keisari ei tuota käskyä antanut, eikä Kiina ole koskaan maksanut veroja Roomalle.)

      Kun Luukas käyttää ilmausta ”koko maailma”, niin hän tarkoittaa että Jeesuksen pelastus on tullut koko maailmalle, koska koko maailma oli orjuuden alla. Koko maailmalle julistetaan vapautusta syntien anteeksiannon perusteella. Rooman valtakunta on tässä mukana.

      Kansankirkko on ollut voimassa jo Vanhan testamentin aikana. Jeesuksen lähetyskäskyn tehtävänanto oli saattaa kansat Jeesuksen opetuslapsiksi. Kääntymys siis on kokonaisen kansan asia ei vain joidenkin yksilöiden henkilökohtainen juttu.

      Niinpä Kypros laskee kansankirkkonsa alkaneen Paavalin vierailusta noin vuonna 50 jKr.

      Intiassa pari osavaltiota laskee tuomaskirkkonsa alkaneen jo opetuslapsi Tuomaan julistuksesta sen jälkeen kun hän vuonna 58 jKr. tuli nykyisen Keralan alueelle lähetystyöhön.

      Egyptin ensimmäinen piispa oli evankelista Markus, joka kärsi marttyyrikuoleman vuonna 68 jKr. Sitten koko kansan kääntymykseen vaikutti noin 150 jKr. tapahtunut epifania -juhlan valtaus epäjumalan palvonnasta Kristuksen palvelukseen. Tämä on nykyinen loppiainen.

      Armenia kääntyi kristinuskoon, kun lähetyspiirpan toimittaman sairaan voitelun sakramentin välityksellä terveeksi tullut kuningas vuonna 301 jKri määräsi maansa kääntyvän kristinuskoon.

      Rooman ensimmäinen piispa oli apostoli Pietari. Vainot lakkasivat 300 -luvun alkupuolella. Ratkaiseva läpimurto tuli kun 300 -luvun puolivälissä Jeesuksen syntymän juhliminen siirrettiin epifaniasta eli loppiaisesta jouluun. Jo saman vuosisadan loppupuolella Rooman keisari antoi useamman julistuksen, jotka lopulta johtivat Rooman valtakunnan tulemiseksi valtakunnan ainoaksi uskonnoksi. Tämän jälkeen vain kristitty pääsi mihinkään valtakunnan merkittävään virkaan. Aikaisemmin pakanajumalien palvonnan johtava virka pontifex maximus vuonna 382 jKr. muuttui kristinuskon palveluksessa olevaksi viraksi, jonka viran haltijana tuosta alkaen aina nykyaikaan on ollut paavi.

      Joten tässä lyhyesti vastaus sekä periaatteelliselta kannalta että käytännön toteutumisena ihmisten elämässä, muutamalla aikaisemmalla, jo kauan ennen Rooman imperiumin kääntymystä tapahtuneista kokonaisten kansojen kääntymyksestä.

      Islanti kääntyi vuonna 1000 jKr. tuolloisen parlamentin päätöksellä kristityksi.

      Muista Jeesuksen sanat: ” — tehtää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla — ”

  6. Matias

    ”Kornelius, sadanpäämies. ”

    Eikö tämän miehen kuitenkin tullut vannoa uskollisuutta Roomalle, ei suinkaan Jumalalle, joka ei ollut sama, kuin roomalaisten jumalat. Huom! monikko, jumalat.

    Muistaakseni jossain vaiheessa juutalaiset tai Juudas, tekivät yya-sopimuksen roomalaisten kanssa, kreikkalaisia vastaan, kun kreikkalaiset pyrkivät valtaamaan maailmaa ja saattamaan sitä kreikkalaisten tapojen ja jumalien alle.

    Siinä ei kuitenkaan sovittu, että roomalaiset miehittäisivät maan ja ryhtyisivät verottamaan ja vaatisivat keisarin ja jumaliensa kuvia maahan ja temppeliin, kuten sitten tapahtui ja josta osa kansaa vihastui. Papistolle ja Herodekselle se taisi kuitenkin sopia, ei ollut niin väliä enää temppelin puhtaudelle.

    Kunnes sitten pudotettiin Rooman kultainen kotka Temppelin harjalta ja siitä syttyi mitä syttyi, Jerusalem hävitettiin ja Korneliuksesta tuli piispa tai mikä lienee roomalainen piiska.

    • Tarja

      Upseerina Kornelius kuului roomalaisen vallan palvelukseen. Roomalaisten sotajoukoissa oli hyvinkin erilaisista oloista tulleita sotilaita, joten tämä uskonnon erilaisuus ei muodostunut ongelmaksi.

      Esimerkiksi Vespasianusta tukenut juutalainen Tiberius Julius Alexander toimi roomalaisten joukkojen komentajana Tiituksen lähimpänä miehenä vuonna 70 jKr., kun Jerusalemin temppeli hävitettiin. Tiberius Julius Alexander oli kuuluisan juutalaisen filosofi Filonin veljen Aleksanterin poika.

      Makkabealaisajan yhteydet roomalaisiin kuuluvat eri aikakauteen kuin Korneliuksen kääntymys ja piispana toiminta.

      Pompeius retkellään 67-62 eKr. imperiumin itäosiin liitti myös Jerusalemin Rooman valtakuntaan. Aluksi tuossa tuli kulttuurien kohtaamisen aiheuttamia vaikeuksia, mutta ongelmat saatiin hoidetuksi. Juudea oli osa Rooman valtakunta tuosta alkaen. Pyöreästi vuosisata ennen Korneliuksen kääntymyksen aikaa.

      Korneliuksesta tuli piispa kääntymyksensä takia ja koska hän oli kokoava persoona. Vaikka hän oli roomalainen niin myös juutalaiset kunnioittivat häntä rehtinä persoonana.

      Mikään hänen sotilaallinen toimintansa ei piispaksi valintaan vaikuttanut mitenkään ei puolesta eikä vastaan. Hän vain oli sopivin tyyppi tuohon tehtävään Kesareassa.

      Sen sijaan hänen jälkeensä tullut veroasiain liikemies Sakkeus ehti hetken aikaa Jerikosta lähdettyään tekemään lähetysmatkoja Pietarin kanssa ennen kuin hänet valittiin Kesarean piispaksi.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25