Viides käsky on kumottu. Saa varastaa kaupasta niin paljon kuin haluaa, eikä siitä seuraa mitään.
Edun saa nyt jokainen lapsi, jolla ikää ei ole liikaa. Näin kuuluu olevan ainakin Jyväskylässä.
Lapsilla on siellä kova kisa siitä, kuka varastaa eniten. Eikä kauppiailla ole keinoja estää edes sitä.
Tulevat isolla porukalla kauppaan ja vievät mitä haluavat. Mitä siinä kauppias voi. Jos jää kiinni, niin siitä ei seuraa mitään hankalaa.
Onkohan jotenkin lipsuttu näissä kasvatusasioissa. Joidenkin mielestä koulun tehtävä on hoitaa kasvatusta. Moni luulee kouluilla olevan hyvät valmiudet kaikkien ongelmien setvimiseen.
Tosiasia on paljon karumpi. Koulut ovat melkoisen kädettömiä kasvatusasioissa. Lapselle jos jälki-istunto on yhdentekevää ja kun muuta rangaistusta ei saa antaa, niin minkäs teet.
Ai. Otetaan vanhempiin yhteys. Siitäpä ei ole aina mitään apua. Syy huonoon käytökseen on opettajissa, kun eivät hoida kasvatusta. Opettajat on nykyisin helppo syyllistää.
Harva vanhemmista tuntuu käsittävän että, opettajien mahdollisuudet puuttua asioihin on tarkkaan laissa määrätty. Muut keinot on lain vastaisia. Eli jos opettaja havaitsee laillisten keinojen tehottomuuden, niin mitään ei ole enää tehtävissä. Lapset saa tehdä mitä mieleen juolahtaa.
Lapsissa ja nuorissa on tulevaisuus. Mutta minkähänlainen ? Olisikohan kirkon aika paneutua enemmän varhaisnuorisotyöhön ?
Jos viittaat ”Älä varasta” – käskyyn, se on alkuperäisessä järjestyksessä kahdeksas. Evlut ja RKK katekismuksissa se on seitsemäs.
Pitäisiköhän mun kerrata noita käskyjä vähän, Ku oon kesällä menossa rippikouluvaariksi leirille.
Tulee usein kiinnitettyä huomiota tuohon koulun ja kodin vastakkain asetteluun. Tunnen molemmat maailmat aika hyvin, siis koulun ja kodin arjen. Myös ihan äitinä olen tehnyt töitä opettajien puolesta, jotta tilanteet tulee hallintaan. Itse ajattelen, että se aikuinen on aikuinen, joka on paikalla.
Ihmettelen lähinnä vain, että onko kauppias ollut tilanteessa ainut aikuinen.
Eräät tuntemani lapset olivat keksineet hienon idean, että laittoivat täysiä pulloja kaupasta pullon palautukseen ja ostivat palautuslapulla jotain hyvää. Tilanne tuli videolle ja seuraavan kerran kaupan pulloilla ostavalta kysyttiin yhteystiedot. Hätäpäissään antoi toisen lapsen yhteystiedot, jonka äidille soitettiin. Äiti tuli lapsensa kanssa selvittämään asiaa ja kaupanhoitajalle selvisi, että eri lapsi. Yhdessä he sitten tutkivat videon ja oikeat henkilöllisyydet selvisivät. Yhteistyössä vanhempien kanssa lapset laitettiin hiukan töihin korvaamaan kepposensa. Nämä lapset on jo yli parikymppisiä.
Ei kauppias tiennyt kisasta, ennen kuin vanhemmat oli kuulleet siitä lapsiltaan. Sitä kautta kauppias sai tiedon, kyseisestä kisasta.
Aikuisten tulee aina puuttua lasten kolttosiin ja asettaa stoppi tavalla tai toisella.
Olen ikuisesti kiitollinen sille Raxin henkilökunnalle, joka toimi kiitettettävästi, kun tytöt aikanaan olivat koulun jälkeen menneet porukalla Raxiin syömään, kaikki eivät maksaneet, vaan osa söi suoraan toisten maksetuilta lautasilta. Tytöt olivat alakoulu ikäisiä ja eivät olleet edes tajunneet tehneensä väärin.
Henkilökunta oli kutsunut paikalle vartijat, jotka taas kutsuivat poliisit. Kaikki toimivat erinomaisesti. Tytöt saivat ikimuistoisen opetuksen. Ja isä puhelun poliisilta, joka kertoi tyttöjen touhuista. Olin suuresti kiitollinen näin suuresta palveluksesta ja kasvatuksellisesta otteesta viranomaisilta. Kunpa meillä kaikilla olisi aikaa ja halua toimia kuten nämä esimerkilliset viranomaiset.
”Milloin pahan teon tuomio ei tule pian, saavat ihmislapset rohkeutta tehdä pahaa,
koskapa syntinen saa tehdä pahaa sata kertaa ja elää kauan; tosin minä tiedän, että Jumalaa pelkääväisille käy hyvin, sentähden että he häntä pelkäävät, mutta että jumalattomalle ei käy hyvin, eikä hän saa jatkaa päiviään pitkiksi kuin varjo, sentähden ettei hän pelkää Jumalaa. Saarn. 8:11-13
Voisin kertoa vastaavia ja nyt hymyn huulille saavia esimerkkejä. Itselläni on lapsien ikähaitari 18-35. joten kaikenlaista on sattunut, kun on vielä ne kaveritkin.
Koulukin käyttää nykyisin erilaisissa tilanteissa sitä, että laittaa lapsen soittamaan kotiin itse, mitä on tehnyt. Minusta se on erittäin hyvä keino tehdä yhteistyötä kodin kanssa. Samaten jos lapsi jää kiinni varkaudesta, niin poliisilta menee automaattisesti tieto sosiaalitoimeen. Useammin jos sattuu, niin alkavat kartoittaa tilannetta.
Pekka: ” Olisikohan kirkon aika paneutua enemmän varhaisnuorisotyöhön ?”
Jaa, niinkuin Tellervo Koiviston tapauksessa ”…. mutta pahin kohtelu tuli uskonnonopettajalta. Teoksessa hänen paljastetaan olleen sadistinen kappalainen, joka piiskasi oppilaitaan niin, että heihin jäi jäljet.” https://www.kotimaa.fi/artikkeli/tellervo-koiviston-elamakerta-uskonnonopettajasta-jai-traumaattiset-muistot-pieksi-koivistoa/
Vai tarkoitatko nyt, kun viides käsky (älä tapa) on sinun mukaasi kumottu, niin saa vapaasti tappaa?
On se vaan perin kummallista, että tämmöinen pikimusta pakana kuin minä, osaa kymmenen käskyäkin paremmin kuin kaltaisesi himouskovainen kristitty.
Pekka: ” Eli jos opettaja havaitsee laillisten keinojen tehottomuuden, niin mitään ei ole enää tehtävissä.”
Eikös elämässä muka ole joka saralla niin, että elleivät lailliset keinot tehoa, niin mitään ei ole tehtävissä. Se, että laillisilla keinoilla ei pärjätä, ei oikeuta laittomien keinojen käyttöön ottoon. Pitäisikö mielestäsi oikeuttaa? Jos pitäisi, niin sinussa taitaa asua pieni anarkisti.
Pekka: ”Lapsissa ja nuorissa on tulevaisuus.”
On aina ollut ja tulee aina olemaan. Aina on ollut myös liian piukkaa pipolakkia käyttäviä, kaikista asioista valittavia ja ruikuttavia setiä ja tätejä, joille ei mikään asia yhteiskunnassa ole koskaan hyvin, jotka eivät ole tyytyväisiä mihinkään ja jotka kuvittelevat vielä kaiken huipuksi olevansa kasvatuksen ammattilaisia ”Jumalan armosta”.
Maailmanlaajuisesti tunnustettu suomalaisen koulujärjestelmän ja koulutuksen erinomaisuus kuin myös suomalaisten lasten ja nuorten oppimistuloksista tehdyt tutkimuksen kertovat kuitenkin, että ainakin Suomen tulevaisuus on turvattu ja mitä parhaimmissa käsissä.
Piti vielä lisättämän, että vieläpä ihan laillisin keinoin.
Tuosta varhaisnuoristyöstä tuli mieleen tuo partiotoiminta, joka ei ole seurakunnan, mutta seurakunta on toki tuonut puitteita partion toimintaan. Tämä yhteisö, jossa asun pitää sisällään reilusti yli sata partiolaista.
Toinen asia, joka mieltäni lämmitti, oli sana rippivaari. Kaikilla ei ole sitä vaaria, joten varmasti antavaa useammalle osapuolelle.
KIMMO hei, Miten toimia 8v. koululaisen kanssa, joka jatkuvasti vahingoittaa muita lapsia. Mitkään kiellot ei vaikuta mitään. Vanhemmat ei suostu mihinkään yhteistyöhön.Hänet voi laittaa jälki-istuntoon korkeintaan kahdeksi tunniksi. Siitäkään ei ole mitään apua. Kirjallisen varoituksenkin voi antaa. No. rehtori erehtyi antamaan. Siitä valitettiin ja rehtori sai huomautuksen. 8v. ei voi antaa varoitusta, koska tämä on liian pieni käsittämään sen merkitystä. Kaikki muut keinot on laittomia. Joten moni rehtori olisi varmasti hyvin kiitollinen neuvoistasi.
Pitäiskö ottaa yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin ja ottaa selvää mikä lasta vaivaa? Jos vaikeudet johtuvat kotioloista, lienee äärimmäisenä keinona lapsen huostaanotto. Psykiatrin diagnoosi voisi olla myös paikallaan ja jos lapsi todettaisiin käytöshäiriöiseksi tai mieleltään sairaaksi, yhteiskuntamme kehittynyt lastenpsykiatria löytää kyllä parannuskeinot.
Jeesustelemalla ja hakkaamalla ei ainakaan saada mitään muuta kuin katkeruutta ja entistä suurempaa vahinkoa aikaan.
Asiahan ei minulle kuulu, mutta jos aresti on tuossa tilanteessa ratkaisu, niin se ei ole ratkaisu.
Ongelmatilanteessa selkeät lyhyet käskyt, eikä solinoita perään. Hyvä katse kontakti ja lapsen asetus luokkaan, niin että opettaja voi ottaa sen. Samalla olisi hyvä tarkkailla, mitä muut lapset tekevät salaa. Liikuminen luokassa kouluun sopivilla tavoilla. Varsinkin ruokala ja ne tilanteet, jossa on hälinää erityistarkkailu. Lapsen tuijottamisen sijaan huomion kiinnittäminen ympäristöön. Jos nämä on tehty, niin enpä keksi muuta. Aia pitää antaa muiden käsiin.
Unohdin tuosta, että seuraukset annetaan saman tien. Oireilevaa lasta ei voi jättää odottamaan rangaistusta.
Kirjoitusvirhe tarkoitin tietysti asia ja nuo muut kädet ovat lähinnä sosiaalitoimi, jos vanhemmat ei suostu minkäänlaiseen yhteistoimintaan. Lapsen käyttäytymisestä päätellen ilmoitusvelvollisuus sinne on täytetty.
Mutta jos joku oireileva lapsi löytää paikkansa seurakunnan toiminnasta, niin minusta se on ihan hyvä asia.
Minut kutsuttiin Keravan ykkösleirille rippivaariksi. Joten jokaisella lapsella on sitten oma vaari leirillä. Toivottavasti opin käskyt ennen leiriä. Siellähän niitä on sitten hyvä opetella. Aika upeeta et munasin tossa käskyjen numeroinnissa. Siitä kerron kyllä heti, kun tapaan nuoret. Heidän suurin huolensa on aina siinä, etteivät töpeksi missään. Leirivaarina saan töpeksiä niin paljon kuin ehdin. Sillä voin heidän omia pelkojaan parhaiten helpottaa.