Caroline siirtyi ajasta iäisyyteen 18 vuotiaana. Hän oli syvästi uskostaan todistava. Sen lahjan Jumala oli hänelle antanut. Niinpä saamme kerran tavata hänet taivaan ikisaleissa, kun meidänkin aikamme on koittanut, ja Kristus herättää meidät kuolleista Jumalan kirkkauden saleihin.
Sunnuntai 25.11.2018
Tuomiosunnuntai eli Kristuksen kuninkuuden sunnuntai
Kristus, kaikkeuden Herra
Vaihtoehtoinen saarnateksti: Joh. 5: 22-29
Tuomiosunnuntaiksi on annettu tavanomaisten tekstien lisäksi myös kaksi vaihtoehtoista tekstiä. Joh. 5:22-29 on niistä ensimmäinen.
Jeesus kertoo, että hän, Jumalan Poika, on saanut Isältä kaiken vallan. Isä ei tuomitse ketään, kaikki tuomiovalta on annettu Pojalle, Jeesukselle, joka on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Kristuksen tullessa takaisin tämä rajaton valta tulee täydessä kirkkaudessaan ja kunniassaan näkyviin. Kaikki tapahtuu yhdellä kertaa, kun hänen paluunsa hetki koittaa.
Jeesuksen puheessa mainitaan tuomio kaksi kertaa. Ensinnä siinä todetaan, että Jeesukseen uskovaa ei tuomita, vaan hän vapautunut tuomiosta. Sitten toisessa yhteydessä sanotaan, että ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan. Professori J. Ramsey Michaels kirjoittaa, että nämä täydentävät toisiaan. Ensimmäinen puhuu hengellisestä heräämisestä ja sen mukana tulevasta vapauttavasta tuomiosta. Tuomio tapahtuu tässä ja nyt, kun ihminen kuulee Jumalan sanan ja saa ikuisen elämän osallaisuuden jo nyt tämän elämän aikana. Heitä tuleva tuomio ja rangaistus ei enää kohtaa.
Toinen kerta puhuu aikojen lopulla olevasta tulevasta tuomiosta, joka ei enää koske niitä, jotka ovat uskossa vastaanottaneet Jumalan sanan vapauttavan tuomion ja ovat jo siirtyneet kuolemasta elämään.
Voimme siis todeta, että meille Jeesuksen omille ratkaisu on jo tehty. Evankeliumin sana on meille ojennettu pyhän kasteen kautta, ja niin meille kuuluu Jumalan sanan vapauttava tuomio: Jumalan lapsina saamme synnit anteeksi annettuina käydä taivaan riemuun. Saamme odottaa Kristuksen takaisin tuloa suuren ilon vallassa. Pelastus on meitä lähellä, riemu ja suuri autuus odottaa meitä, kun saamme kohdata rakkaan Vapahtajamme kasvoista kasvoihin.
Sen sijaan lain sana on kohtaava ankarana niitä, jotka eivät ole vastaanottaneet Jumalan armoa, vaan ovat torjuneet Jumalan sanan ja sakramenttien kautta tarjotun Jumalan hyvyyden ja laupeuden. Silloin he joutuvat teoistaan vastuuseen ja tuomio on sen mukainen.
Viimeisen tuomion tavoite on se, että perkele tuomitaan kaikesta pahuudestaan. Silloin paha loppuu, kun pahan alkuperä ei enää pääse sotkemaan olemassaoloamme vaan ainoastaan Jumalan täydellisen hyvän työn hedelmät ovat luonamme iankaikkisen elämän täyteydessä. Kristuksen näkyvä vallan otto toteutuu ruumiin ylösnousemusta seuraavassa uudistuneessa paratiisissa, silloin kun usko on muuttunut näkemiseksi ja ajalliset vaivat ikuiseksi iloksi.
Tässä osoitteessa esitellään kirkkovuoden viimeisen sunnuntain aihetta sekä annetaan juhlan tekstit
http://notes.evl.fi/Evkirja.nsf/ppFI?OpenPage&id=0087#vest
Kiitos Matias!
Mikko
Ole hyvä !
Joh. 12:48
Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
Ari
Kiitos kommentistasi.
Tuo raamatunkohta liikkuu täysin samalla linjalla, mitä olen yllä kertonut saman evankeliumin viidennen luvun sisällöstä.
Jeesus on antanut meille pelastuksen. Hänen sanansa ja sakramenttien välityksellä me vastaanotamme sen lahjan minkä hän meille on valmistanut. Se joka häneen turvaa on jo siirtynyt kuolemasta elämään eikä tuomio enää milloinkaan häntä kohtaa.
Kirjoittamasi lause vain vahvistaa tuon pelastuksen perusajatuksen kertomalla kuinka tärkeää Jeesuksen sanassa pysyminen on. Koska Jeesuksen pelastus tulee hänen sanansa kautta, niin tuon armovälineen sivuuttaminen jättää pelastuksen ulkopuolelle.
Tässä Johanneksen evankeliumin logiikka on yhtä johdonmukainen kuin myös siinä että kasteen välityksellä meidät liitetään Jumalan yhteyteen, me synnymme Jumalan lapsiksi. Tämä on valtava Jumalan lahja. Lahjan keskeistä merkitystä pelastuksellemme Jeesus painottaa kertomalla mikä vaikutus on kasteen laiminlyönnillä. Se joka ei ole kastettu eli joka ei ole syntynyt vedestä ja Hengestä, jää ihanasta pelastuksen lahjasta osattomaksi. Joh. 3.
Sama selkeä logiikka on myös Herran pyhästä ehtoollisesta. Se joka nauttii Jeesuksen ruumiin ja veren saa iankaikkisen elämän, mutta tämän suloisen pelastuksen lahjan hylkäämisestä seuraa, että jää ulkopuolelle. Ehtoollinen on iankaikkisen elämän ruoka. Joh. 6.
Näemme että Johanneksen evankeliumi korostaa armovälineitten merkitystä. Me saamme Jumalan armon lahjaksi niiden välityksellä. Armovälineitä ovat Jumalan sana ja sakramentit.
Kiitos, Ari, puheenvuorostasi !
Matias Roto tuot esille korkeasti oppineen Professori J. Ramsey Michaels.n ajatuksia tuomiosta, minulla ei ole tuoda kuin oppimattoman kalastajan:
Hakusana (esim. pelastus):
Hakualue:
Hakuohjeet
Raamatunpaikka (esim. Joh. 3:16):
1. Piet. 1:1
Asiayhteys:
Lyhenteet
Raamatun teksti
Vertailuteksti 1
Vertailuteksti 2
Jaakobin kirje 5
1. Pietarin kirje 1
1. Pietarin kirje 2
1 Pietari, Jeesuksen Kristuksen apostoli, valituille muukalaisille, jotka asuvat hajallaan Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Aasiassa ja Bityniassa,
2 ja jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Lisääntyköön teille armo ja rauha.
3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,
4 turmeltumattomaan ja saastumattomaan ja katoamattomaan perintöön, joka taivaissa on säilytettynä teitä varten,
5 jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen, joka on valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana.
6 Sentähden te riemuitsette, vaikka te nyt, jos se on tarpeellista, vähän aikaa kärsittekin murhetta moninaisissa kiusauksissa,
7 että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä.
8 Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette nyt häntä näe, ja riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla,
9 sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen.
10 Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta,
11 ovat tutkineet, mihin tai millaiseen aikaan heissä oleva Kristuksen Henki viittasi, edeltäpäin todistaessaan Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta kunniasta.
12 Ja heille, koska he eivät palvelleet itseänsä, vaan teitä, ilmoitettiin se, mikä nyt on teille julistettu niiden kautta, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat teille evankeliumia julistaneet; ja siihen enkelitkin halajavat katsahtaa.
13 Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä.
14 Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,
15 vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.
16 Sillä kirjoitettu on: ”Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä”.
17 Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,
18 tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne,
19 vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan,
20 hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten,
21 jotka hänen kauttansa uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi hänelle kirkkauden, niin että teidän uskonne on myös toivo Jumalaan.
22 Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
24 Sillä: ”kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,
25 mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti”. Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.(1. Pietarin kirje 1)
Ari
Tuo Raamatun tekstin kohta on aivan hyvä, mutta valitettavasti näin nettiyhteyksiin tavattoman pitkä. Lieneeköhön moni lukijoistamme joka lukee sen kokonaan.
Valitettavasti en ymmärrä noiden alussa olevien yksittäisten rivien merkitystä, miten ne liittyvät tuohon raamatunkohtaan.
Edelleen: Viittasit oppimattomuuteesi. Tähän voimme todeta, että oppineisuus on hyvä, kun sitä oikein käytetään, mutta se ei ole pelastuksen edellytys, vaan pelastuksemme on alusta loppuun Jumalan lahjaa. Usko on Jumalan armosta antama lahja. Siitä saamme riemuita, koska se on Jumalan työ meissä.
Muutoin. Kiitos kommentistasi.
Matias Roto vaikkakin Raamatun lainaus oli pitkä niin asiaa se oli, tarkoitettu vain sinulle joka toit esille professorin ajatelmia, siis kohta jonka toin esille oli ”oppimattoman kalastajan” Pietarin (en siis puhunut omasta oppimattomuudetani).
Luitko edes koo kohtaa kun et tällä kertaa ”vesittänyt” sitä omilla ajatuksillasi?
Pietari selkeästi sanoo: ” 17 Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan””
Siis kumpaa uskon, professoria vai ”oppimatonta kalastajaa” Pietaria?
Ari
1 Oppineisuudesta
Puhut oppimattomasta kalastajasta. Luulin todellakin sinun puhuneen sinusta itsestäsi, kunnes täsmensit että puhuit Pietarista.
Hän oli todellakin kalastaja, mutta aikansa korkeimman oppilaitoksen opettajaa eli silloisen järjestelmän mukaisen ”yliopiston professorin” asemaa ei voi pitää kovin oppimattomana. Jerusalemin temppeli nimittäin oli myös aikansa korkein sivistyksen keskus. Se oli jopa kaksi kertaa isompi laitos, kuin kreikkalaisten kuuluisa Areipagi.
Tässä kerrotaan Pietarin ja hänen seuralaistensa työstä tuon oppilaitoksen sisällä. Heidän kohtaamansa vastustus ei tullut heidän yhteiskunnallisen asemansa takia vaan siitä, että he julistivat Jeesusta.
Apostolien teot:
5:21 Sen kuultuansa he menivät päivän koittaessa pyhäkköön ja opettivat.
5:42 Eivätkä he lakanneet, vaan opettivat joka päivä pyhäkössä ja kodeissa ja julistivat evankeliumia Kristuksesta Jeesuksesta
2) Väärä vastakkainasettelu Pietarin ja Jeesuksen välillä
Tekstissäsi asetat kaksi professoria väärällä tavoin vastakkain. Syynä on virheellinen tulkintasi heidän tilanteestaan ja opetuksestaan.
Etkö huomaa, että sama mitä haluat nostaa esille Pietarin kirjeestä, ei lainkaan eroa siitä, mitä Jeesus sanoi Jerusalemissa. Jeesus oli ollut Pietarin opettaja. Hänkin oli ollut opettajana Jerusalemin temppelissä eli professorina aikansa juutalaisten korkeimmassa opinahjossassa.
Johanneksen evankeliumi:
7:14 Mutta kun jo puoli juhlaa oli kulunut, meni Jeesus ylös pyhäkköön ja opetti.
7:28 Niin Jeesus puhui pyhäkössä suurella äänellä, opetti —-
8:2 Ja varhain aamulla hän taas saapui pyhäkköön, ja kaikki kansa tuli hänen luoksensa; ja hän istuutui ja opetti heitä.
Elikä siis sellainen kuin oli ollut opettaja, Jeesus, sellainen oli myös oppilas, Pietari.
3) Jeesuksen sanan oikea ymmärtäminen
Sinulta on ehkä jäänyt huomaamatta se että mitä professori Midhaelis kirjoittaa, ei ole hänen omaa oppiaan, vaan erittäin uskollista Jeesuksen opetuksen tulkintaa. Taitavan täsmällisesti hän tuo esille tuon tekstinkohdan sanoman.
Peruslinjaus on täsmälleen sama, minkä professori John R. Stephenson tuo esille kirjassaan ”Eskatologia”, missä tämä ilmaisee kristillisen opetuksen perustaksi sen, että on tehtävä perustava ero lain ja evankeliumin välillä.
Evankeliumi on armon sanaa Kristuksen täytetyn sovintotyön pohjalla. Kun me sanan ja sakramenttien kautta olemme otetut evankeliumin armahtavan laupeuden yhteyteen, niin silloin me olemme pelastetut armosta eikä pieninkään tuomio voi meitä enää kohdata.
Johanneksen evankeliumi:
5:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään
Voiko tätä selkeämmin sanoa: Armosta vapahdettu on jo nyt siirtynyt kuolemasta elämään.
Lain sana tuomitsee meidät meidän syntiemme perusteella. Kun lain sana saa koskettaa ihmistä niin silloin tämä huomaa oman kelvottomuutensa ja syntisyytensä ja huomaa, että hän tarvitsee Kristuksen armoa. Mutta jos tuota Kristuksen armoa ei ole vastaanotettu, vaan sydämen paatumuksessa se on torjuttu, niin lain sana jää täyteen tehoonsa ja ihmisen perusteissaan täydellinen syntisyys muodostuu hänen ainoaksi kohtalokseen. Tekojen mukaan tehtävä tuomio johtaa iankaikkiseen kadotukseen. Tämä on seurausta siitä, ettei ainoakaan ihminen voi pelastua omien ansioittensa tai omien tekojensa perusteella, vaan lain ankara sana paljastaa hänen syyllisyytensä ja tuomion alaisuutensa. Näin hän lain alaisuuteen jääneenä kohtaa oman tuomionsa, koska evankeliumin sanan vapauttava armo ei ole saanut sijaa hänen sydämessään.
Nuo molemmat meidän aikamme professorit puhuvat täsmälleen samasta asiasta, jota myös itse seuraan. Nimittäin että Kristus on meidän ainoa toivomme, koska sanan ja sakramenttien kautta meille on saarnattu armon evankeliumi, Kristuksen täytetyn sovintotyön meille lahjoittama täydellinen armo, joka pyyhkii kaikki medän syntimme ja vapauttaa meidät Jumalan lapsen riemulliseen vapauteen, josta apostoli Paavali sanoo:
Roomalaiskirje:
8:1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
Matias Roto oliko Pietari oppinut vai ei, minun Raamattu selkeästi sanoo ettei ollut:
13 Mutta kun he näkivät Pietarin ja Johanneksen rohkeuden ja havaitsivat heidän olevan koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä, he ihmettelivät; ja he tunsivat heidät niiksi, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa.(Ap.t.4)
Siis jos kerran juutalaisten ”viisaat” eivät tienneet Pietarin oppineisuutta niin kuinka sinä voit?
Ari
Jeesuksen vastustajien kommentin perusteluna oli tahallinen asioiden vinoon viistäminen. Se mistä kenkä kiristi heillä oli se, että opetuslapset julistivat Jeesusta Kristusta Vapahtajana. Halutessaan halventaa Kristus -keskeistä he kuvittelivat, että henkilöä vastaan hyökkäämällä voisi muka halventaa näiden esille tuomaa sanomaa.
Kun viittaa johonkin Raamatun kohtaan, on myös ajateltava se tilanne ja se yhteys, missä jotakin sanotaan, jotta voi nähdä minkälaisten erilaisten voimien keskuudessa tekstissä kerrottu tapahtuu.
Aivan historiankirjoituksen kannalta voin sanoa, että esimerkiksi juutalainen Uuden testamentin ajan professori David Flusser on aikoinaan kirjoittanut, että Jeesus oli aikansa oppinein juutalainen. Tämän hän sanoo juutalaisten keskuudessa suuresta hurskaudestaan ja aidosta juutalaisuuden syvällisestä tuntemuksestaan tunnustusta saaneena esimerkillisenä tutkijana.
Ari
Koska teksteistäsi heijastuu viisauden halventaminen, niin pitänee tehdä kuin Jeesus teki Emmauksen tiellä: Alkaen Mooseksesta osoittaa kirjoituksista, mikä oikea opetus on, tässä tapauksessa, että viisaus on Jumalan lahja, jota pitää käyttää evankeliumin asialla eli Pyhän Hengen opetustyön välineenä.
5.Mooseksen kirja:
4:6 Noudattakaa ja seuratkaa niitä, sillä se on oleva teidän
viisautenne ja ymmärryksenne
kansojen silmissä. Kun he kuulevat kaikki nämä käskyt, sanovat he: ’Totisesti,
viisas ja ymmärtäväinen kansa
on tämä suuri kansa.’
34:9 Ja Joosua, Nuunin poika, oli täynnä
viisauden henkeä,
sillä Mooses oli pannut kätensä hänen päällensä; ja israelilaiset tottelivat häntä ja tekivät, niinkuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut.
Ja tullaanpa sitten kuninkaiden aikaan
1.Kuningasten kirja:
3:28 Ja koko Israel kuuli tästä tuomiosta, jonka kuningas oli antanut, ja he pelkäsivät kuningasta; sillä he näkivät, että hänessä oli Jumalan viisaus oikeuden jakamiseen.
4:29 Ja Jumala antoi Salomolle viisautta ja ymmärrystä ylen runsaasti ja älyä niin laajalti, kuin on hiekkaa meren rannalla,
4:30 niin että Salomon viisaus oli suurempi kuin kaikkien Idän miesten ja kaikkien egyptiläisten viisaus.
4:34 Ja Salomon viisautta tultiin kuulemaan kaikista kansoista, kaikkien maan kuninkaiden luota, jotka olivat kuulleet hänen viisaudestansa.
5:12 Ja Herra oli antanut Salomolle viisautta, niinkuin hän oli hänelle luvannut. Ja rauha vallitsi Hiiramin ja Salomon välillä, ja he tekivät liiton keskenänsä.
10:4 Kun Saban kuningatar näki kaiken Salomon viisauden, linnan, jonka hän oli rakentanut,
10:6 Sitten hän sanoi kuninkaalle: ”Totta oli se puhe, jonka minä kotimaahani sinusta ja sinun viisaudestasi kuulin.
10:7 Minä en uskonut, mitä sanottiin, ennenkuin itse tulin ja sain omin silmin nähdä; ja katso, ei puoltakaan oltu minulle kerrottu. Sinulla on paljon enemmän viisautta ja rikkautta, kuin minä olin kuullut huhuttavan.
10:8 Onnellisia ovat sinun miehesi, onnellisia nämä palvelijasi, jotka aina saavat olla sinun edessäsi ja kuulla sinun viisauttasi.
Ja tullaanpa sitten alkuseurakunnan viranhaltijoihin
Apostolien teot:
6:3 Valitkaa sentähden, veljet, keskuudestanne seitsemän miestä, joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja viisautta täynnä, niin me asetamme heidät tähän toimeen.
6:10 mutta he eivät kyenneet pitämään puoliaan sitä viisautta ja henkeä vastaan, jolla hän puhui.
Sen sijaan tahallinen tyhmäksi heittäytyminen on tuhoisaa
Sananlaskut:
1:22 Kuinka kauan te, yksinkertaiset, rakastatte yksinkertaisuutta, kuinka kauan pilkkaajilla on halu pilkkaan ja tyhmät vihaavat tietoa?
1:32 Sillä yksinkertaiset tappaa heidän oma luopumuksensa, ja tyhmät tuhoaa heidän oma suruttomuutensa.
3:35 Viisaat perivät kunnian, mutta tyhmäin osa on häpeä.
Jos joku kuitenkin ihan oikeasti ei ole kovin viisas, niin se ei vielä ole ongelma, jos periaatteessa on nöyränä oppia haluamassa ja käyttäytyy ihmisiksi, mutta se joka tahallaan heittäytyy tyhmeliiniksi toisia mollatakseen ei siinä hyvin tee.
Mielenkiintoinen kommentti, siis kuka on ylpeä ja kova sydämien, eikö se joka ei usko Raamatun Sanaa vaan rakastaa valhetta eikä siitä luovu vaikka Raamattu selkeästi toisin todistaa.
Olenko ”tyhmeliini” kun tuon esille täydellisesti Raamatun Sanaa sitä vääristelemättä niin että lapsikin sen voi hyväksyä ja ymmärtää?
Ari
Raamatun sanan mielessä tyhmeliini on se, joka vääiristelee Raamatun sanaa, ja viisas on se, joka sille on kuuliainen.
Psalmit:
19:8 Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan
Sen sijaan ei ole Jumalan sanan mukaista sellainen, joka toisista eristäytyen alkaa mollaamaan toisia Jumalan sanan vastustajiksi, vaikka syynä erimielisyyksiin on vain ja ainoastaan omien väärinkäsitysten esille huutaminen ja itsensä pettäen sellaisen kuvitteleminen, missä noita väärinkäsityksiä julistetaan muka Jumalan Hengen antamana viisautena.
Tällaisista itse tehdyistä ja väärän hengen viettelyksissä harhaan menneistä muka hengellisistä julistajista Paavali varoittaa Efeson ensimmäistä piispaa Timoteusta
2.Timoteuksen kirje:
4:3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia.
Matias Roto väitätkö siis että kun Paavali sanoo kaiken ennen oppimansa roskaksi niin hän oli väärässä?
Mitä todella tarkoittaa kun Jeesus Sanoo Jumalan salaavan evankeliumin ”viisailta ja ymmärtäväisiltä” ja ilmoittavan sen lapsenmielisille?
Lapsenmielinen ei todellakaan perusta MITÄÄN ennen opitulle eli tulee nöyrtyä omaviisaudesta ottamaan evankeliumi vastaan lapsenmielisesti eli nollata kaikki omaviisaus ja ottaa semitä Pyhä Henki antaa ja kirkastaa Jeesusta ja Hänen Sanaansa.
Paatunut on ihmisen sydän siihen asti kun hän kääntyy ja tekee parannuksen ja Jeesus parantaa sydämen.
Ari
Puhut kääntymyksestä. Ota myös opiksesi miten tuo kääntymys on meille annettu lahjana.
Paavalin puhuma kääntymys on tapahtunut pyhässä kasteessa, kun meidät kastettiin Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Korinttolaiskirjeessä Paavali kertoo millaista elämä oli ennen. Se oli täynnä pahuutta. Sitten heille annettiin kaste eli Jumalan antama peseytyminen kaikesta synnistä ja tuon kasteen antamana lahjana sitten saadaan vanhurskaus, pyhitys jne. eli elämä Kristuksen yhteydessä.
Huomaa tuon entisen ”olitte” vaihtuminen uuteen nimenomaan kasteen hetkessä, kasteen välityksellä, kun kaikki saastaisuus pestiin pois ja tilalle tuli Jumalalle kelpaaminen..
1.Korinttolaiskirje:
6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.
Täysin saman sanoo myös Tiituksen kirje. Ennen kastetta oli vain jumalattomuutta, mutta sitten tuli Jumalan antama anteeksianto ja tämä anteeksianto annettiin kasteessa. Kaste antoi uudistuneen elämän, ”uudestisyntymän” ja samainen kaste myös antoi Pyhän Hengen uudistuksen. Tämän kasteen takia ihminen on pelastettu ja iankaikkisen elämän osallinen. Huomaa että tämä pelastus on armosta eikä meidän teoistamme, ”armonsa kautta” ja juuri tämå kasteen välityksellä annettu armo antaa meille iankaikkisen elämän.
Huomaa, että tässäkin kristityn saama iankaikkinen elämä on lahjaksi annettu pyhän kasteen antaman armon varassa. Tässäkin tuodaan esille se mitä olen jo edellä sanonut, ettei ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat elikä se mitä jo yllä olen sanonut, että kristittyinä me olemme jo nyt siistynyt kuolemasta elämään eikä tuomio enää meitä kohtaa, koska Jumalan sana evankeliumina eli Jeesuksen armon antajana on siirtänyt meidät pois tuomion alta Jumalan lapsen vapauteen.
Tiituksen kirje:
3:3 Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme.
3:4 Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi,
3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
3:6 jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,
3:7 että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan.
Joten arvoisa keskustelukaverimme. Eihän tässä tarvita mitään muuta kuin sisältälukutaitoa, kun Pyhä Henki puhuu Raamatun sanan kautta että kasteessa meidät on otettu kristityiksi ja kristittynä meillä on iankaikkisen elämän lahja aivan armosta ilman omia tekojamme, koska meidät on jo siirretty kuolemasta elämään Kristuksen pelastustyön takia.
Ei siis pidä vähentää Kristuksen kunniaa vähättälemällä hänen armonsa avaruutta ja hänen tekojensa arvoa ryhtymällä rakentamaan omatekoisia omien tekojensa tikkapuita taivaaseen.