Viisaus – tieto – ymmärrys

Lähetysasemallamme oli kirjasto opiskelijoita varten. Sen suurin haaste oli pitää kirjat ajan tasalla. Kurssit uusiutuivat koko ajan. Silloin olisi myös pitänyt saada uusien kurssien mukaisia kirjoja. Tiedon hankinta kuuluu opiskeluun ja kirjat ovat yksi osa tuossa tehtävässä.

SUNNUNTAI 7.6.2020
Pyhän Kolminaisuuden päivä
Salattu Jumala
Ensimmäinen lukukappale: Saarn. 8: 16-17

Nykyään koko elämä on opiskelua. Aina pitää oppia uusia asioita. Muutoin putoaa pois yhteiskunnan kehityksestä.

Tietoa tulee paljon. On televisio, on radio, on lehtiä, on kirjoja, on netti ja muita tiedon saannin välineitä.

Toisinaan ihminen ilahtuu saamastaan uudesta tiedosta. Toisinaan väsymys pakkaa päälle. Toisinaan saa uutta voimaa ja intoa oppia enemmän ja enemmän, mutta toisinaan tuntuu, ettei mikään enää maistu, kiintiö on jo tullut täyteen.

Saarnaajan tuntemuksia viisauden hankkimisesta kuvaa lukukappaleemme sanat:

Kun koetin perehtyä viisauteen ja tutkistella sitä työtä, jota ihminen maan päällä yötä päivää tekee saamatta untakaan silmiinsä, —

Hän oli ahkera tiedon hankinnassa. Uurasti yöt ja päivät saadakseen tulosta. Toisinaan hänestä tuntui, ettei saanut edes unta, kun uuden tiedon hankinta oli mielessä alati, oli sitten päivä tai yö.

Jumalan tekojen tutkistelu

Maailmassamme vallitsee suuri johdonmukaisuus. Monet ilmiöt toimivat niin säännöllisesti, että voimme laskea niihin liittyvät luonnonlait. Luonnonlaithan ovat laskennallinen selitys säännönmukaiselle maailman menolle.

Uskon näkökulmasta tarkastellen voimme todeta, että jokainen asia maailmankaikkeudessamme on Jumalan luomaa. Hän myös ylläpitää kaikkea. Koko universumimme on Jumalan kätten tekoa. Kaikki myös on hänen huolenpitonsa aihe. Luonnonlaitkin ovat vain hänen tekojensa laskennallinen kuvaus.

Mutta kun alamme pohdiskella, miten paljon voimme ymmärtää Jumalan suurta huolenpitoa luomastaan maailmasta, niin huomaamme tällä olevan rajan, jota emme voi ylittää.

Jumalan suuret teot ovat suurempia, kuin meidän mahdollisuutemme ymmärtää tai tajuta. Tietomme rajojen myöntäminen on viisautta. On turhaa vaatia tiedolta enempää, kuin sen pätevyysalueeseen kuuluu. Oikea nöyryys antaa täyden toimivallan omalle uteliaisuudellemme, mutta samalla myöntää, että tässä tai tässä on se raja, jonka yli meidän oma viisautemme ei ulotu.

On huomattava, että Jumalan viisauden raja ei kulje tässä kohdin, vaan hänen viisautensa alueeseen kuuluu kaikki se, mitä mekin voimme ymmärtää, mutta muyös kaikki se, mitä emme voi tajuta eikä käsittää. On teologiseesti virheellistä väittää, että Jumalan viisaus alkaa sieltä, mihin ihmisen viisaus päättyy. Tällainen rajaus nimittäin jättäisi meidän elämämme Jumalan työn ulkopuolelle. On siis oikein ilmaista niin, että sekä se mitä me käsitämme että se mitä emme käsitä, kuuluvat yhtä lailla Jumalan täydellisen viisauden piiriin ja näin hänen huolenpidollaan ei ole mitään rajoja.

— havaitsin, ettei ihminen voi käsittää Jumalan tekoja, sitä mitä auringon alla tapahtuu; vaikka ihminen kuinka ponnistelee yrittäessään ymmärtää, ei hän käsitä.

Tieto ei kasva pullistellen

Isälläni oli tapana sanoa, ettei ihmisen paino lisäänny yhtään siitä, että vaa’assa ollessaan pullistelee vatsaansa.

Näin myös meidän ihmisten tietämys ei kasva sen mukaan, miten me toivomme tietomme olevan, vaan ainoastaan hankkimalla lisää tietoa. Aitoon tietoon pääsee vain koko ajan lisää tutkistelemalla ja uutta opiskelemalla.

Samalla on aihetta muistaa, että emme koskaan voi tietää kaikkea. Se ei ole mahdollistakaan. Aika ja voimat eivät riitä kaikkeen ja elämässä on myös paljon muuta, mistä pitää huolehtia ja mikä vaatii aikansa ja voimansa.

Siellä täällä kohtaa ihmisiä, jotka eivät myönnä kaiken vajavaisuutta, vaan pöyhkeillen esiintyvät mukama vieläkin suurempina tietäjinä, kuin itse asiassa ovat.

Niinpä meille on hyvin terveellistä pitää mielessämme, mitä Saarnaajan kirja sanoo:

Ja vaikka viisas väittäisikin ymmärtävänsä, ei hän kuitenkaan ymmärrä.

Tämä ei ole tarkoitettu pessimismin lietsomiseen tai tiedon hankinnan vähättelyyn, vaan se vain asettaa meidät omalle paikallemme, saa meidät tiedostamaan oman asemamme Jumalan luoman maailmankaikkeuden osasena.

Voimme siis todeta, että Jumala on salattu. Emme voi häntä ymmärtää luonnollisin aisteimme emmekä tajuta hänen suuruuttaan oman järkemme pohdiskeluilla, vaan kaikessa olemme Jumalan oman työn ja hänen antamansa ilmoituksen varassa.

Luther puhuu tästä kolmannen uskonkappaleen selityksessä seuraavasti:

Kolmas uskonkohta

Pyhitys

Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen.

Mitä se merkitsee? Vastaus:

Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.

********************************************************

Pyhän Kolminaisuuden päivän ensimmäinen lukukappale

Saarn. 8: 16-17

Kun koetin perehtyä viisauteen ja tutkistella sitä työtä, jota ihminen maan päällä yötä päivää tekee saamatta untakaan silmiinsä, niin havaitsin, ettei ihminen voi käsittää Jumalan tekoja, sitä mitä auringon alla tapahtuu; vaikka ihminen kuinka ponnistelee yrittäessään ymmärtää, ei hän käsitä. Ja vaikka viisas väittäisikin ymmärtävänsä, ei hän kuitenkaan ymmärrä.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Room. 12:2
    Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.

    Mistä on peräisin sellainen ”viisaus” joka mukautuu tämän maiilmanajan mukaan eli paimenet eivät opeta laumalleen mikä on Jumalan tahto ja hyvää ja täydellista?

    Ajatellaampa nyt vaikka haureellista elämää, esiavioillisia suhteita, avoliittoa, aviorikoksia jne…?

    1. Piet. 1:14
    Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,

    Siis ketkä ovat näitä ”tietämättömiä”, eivätkö juuri ne jotka mukautuvat tämän maailmanajan mukaan ja vieläpä opettavat niin?

    • Ari

      Jumalan sana on sekä lakia että evankeliumia.

      Laki kertoo siitä, että olemme syntisiä ja tarvitsemme anteeksiantamusta. Terveellä lain saarnalla siis ihminen tuodaan Kristuksen luo armoa pyytämään. Kukaan ihminen ei voi välttää sitä että hän ei jossain kohdin koko ikänsä tekisi syntiä ja siksi jokainen tarvitsee anteeksiantoa koko ikänsä.

      Evankeliumi puolestaan kertoo siitä, että meillä on syntien anteeksianto Jeesuksen Kristuksen täytetyn sovitustyön takia. Tämä anteeksianto on täydellistä ja ehdotonta, koska sen perustana ei ole meidän omat ansiomme tai suorituksemme vaan ainoastaan Jeesuksen armollinen rakkaus eli Jumalan rakkaus ilman ehtoja tai omaa kelvollisuutta armon saajan puolelta.

      Kun tämä pidetään mielessä niin silloin ihmisen omaa elämänsä parantelua ei pannan anteeksiannon edellytykseksi vaan järjestys on tasan tarkkaan päin vastoin, anteeksianto tuottaa hedelmänä elämän muutoksen. Huomaa tämä järjestys: Ensiksi tulee Jumalan täydellinen armahdus ja anteeksiantamus ja vasta sitten tästä pelkästään uskon kautta omaksutusta Jumalan antaman rakkauden eli siis armon saamisesta seuraa elämän parannus. Eli siis lapsi ei synnytä äitiään vaan äiti synnyttää lapsensa.

    • Ari

      1. Pietarin kirje on kehotuspuhe juuri äskettäin kasteen eli uudestisyntymisen saaneille. Heidät on otettu Kristuksen ja hänen ruumiinsa eli kirkon yhteyteen. He ovat saaneet lahjaksi uuden elämän ja Pyhän Hengen lahjan. Näin heitä nyt pyydetään myös elämässään toteuttamaan lahjaksi saamaansa Jumalan lapseutta. Tässä on sama ajatus kuin Paavalin Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa missä kerrotaan kuinka kaste on liittänyt meidät Jeesuksen sovintotyöhön Golgatan ristillä ja koska meidät näin on liitetty armon ja anteeksiantamuksen lahjasta osallisiksi niin myös eläkäämme tämä Jumalan lapseus todeksi.

    • Matias Roto saako siis vauva kasteessa armon ja anteeksiannon?

      Milloin luterilainen elää ”tietämättömänä” vai alkaako jo kasteesta asti kuulemaan Jeesuksen äänen eikä ole ”tietämätön”?

      Siis kuinka opetat, periikö haureellinen kastettu luterilainen Taivasten valtakunnan?

    • Ari

      Vauvojen kaste on ollut luonnollista jo alusta asti Jeesuksen ja hänen apostoleistaan alkaen.

      Kasteen vaikutus on täsmälleen sama täysin riippumatta kastettavan iästä. Kaste antaa vauvalle tasan tarkkaan saman lahjan kuin sellaisellekin, joka saa kasteen vasta myöhemmin, kuten jossain lähetyskentällä pakanan kääntyessä kristinuskoon tai täällä Suomessa jonkun aikaisemmin kirkkoon kuulumattoman perheen lapsen liittyessä kirkkoon rippikoulun yhteydessä.

      Kysyt saako kasteessa armon ja anteeksiannon.

      Nimenomaan kaste antaa armon ja anteeksiannon. Tähän syntien anteeksiantoon eli siis kasteen armoon liittyy myös toiset kasteen saamiseen liittyvät suuret lahjat.

      Kasteen vaikutuksesta Martin Luther sanoo hyvin Vähässä katekismuksessa. (Panen numerot lisää selkeyttääkseni eri kohtien merkitystä.)

      Toiseksi

      Mitä kaste antaa ja hyödyttää? Vastaus:

      Kaste vaikuttaa

      1) syntien anteeksiannon,

      2) vapauttaa kuoleman ja

      3) Perkeleen vallasta

      4) sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille,

      jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.

      Mitkä ovat nämä Jumalan sanat ja lupaukset? Vastaus:

      Ne jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa:
      ”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.”

      Kysymyksesi ”luterialaisen tietämättömyydestä” on pelkkä herja. Se menee kokonaan uskon kysymysten kannalta sivuraiteille. Ihmisen tiedon taso ei vaikuta mitenkään kasteessa saatavaan uskon lahjaan. Juuri kasteessa Pyhän Henki tekee meistä Jumalan lapsia ja Jeesuksen opetuslapsia, kun hän liittää meidät Kristus -uskoon.

      Sen sijaan meidän arkiseen elämäämme kristittyinä tässä maailmassa tiedolla on suurikin merkitys. Nykyisenä aikana tarvitsemme yhä enemmän ja enemmän tietoa elämän eri aloista. Juuri tästä tiedosta ja viisaudesta olen blogini kirjoittanut Saarnaajan kirjan lukukappaleen pohjalta.

      Miksi jankutat samoja kysymyksiä kerta toisensa jälkeen. Olen jo edellä vastannut kuudenteen käskyyn liittyvään kysymykseesi perustavan vastauksen siitä, miten Jumalan sana on sekä lakia että evankeliumia.

      Laki tuomitsee kaiken vääryyden ja paljastaa koko ihmisen kokonaisvaltaisen syntisyyden koko elämän halki aina syntymästä kuolemaan asti. Kaikki ihmiset kaikissa ikäluokissa tarvitsevat Kristuksen anteeksiantoa joka päivä.

      Evankeliumi puolestaan antaa Kristuksen täydellisen anteeksiantamuksen kaikille, jotka sanan ja sakramenttien välityksellä ovat päässeet Kristuksen sovitustyöllään lahjoittamasta pelastuksesta osallisiksi.

      Tässä ei ole mitään eroa kenenkään ihmisen välillä. Jumalan laki ei tee eroa eikä evankeliumi tee mitään eroa ihmisten välillä.

      Sosiologisesti ihmiset voivat kokea eri asiat vääriksi ja oikeiksi erilaisten porukoiden parissa, mutta Jumalan edessä ei ole pienintäkään eroa.

      Eroa ei ole myöskään minkään muunkaan käskyn kohdalla. Kaikkien käskyjen yhteenveto sisältyy ensimmäiseen käskyyn. Koko pelastuksemme perusta on vain ja ainoastaan se, että Jumala saa olla meidän ainoa Jumalamme, emmekä palvo muita jumalia hänen rinnallaan.

      Tästän Jumalaan uskosta kertoo katekismuksen toinen pääkappale ja oikeasta palvomisesta eli rukoilemisesta puhuu kolmas pääkappale. Neljäs pääkappale puhuu Jumalan lapseksi tulemisesta kasteessa ja viides pääkappale siitä miten me pyhässä ehtoollisessa saamme iankaikkisen elämän ruokaa uskomme vahvistukseksi ja jatkuvaksi syntiemme anteeksisaamiseksi.

    • 19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
      20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
      21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.(Gal.5)

      15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.(Ilm22)

      Yllä kaksi kohtaa jossa mainitaan ketä jäävät ulkopuolelle, siis ovatko nuo opettajat sitten väärässä ja Matias Roto oikeassa?

    • Ari

      Asetat kysymyksen väärin.

      Sekoitat lain ja evankeliumin.

      Molemmat ovat oikeassa, mutta sinun tapasi kysyä on virheellinen.

      Muista että lain tehtävänä on ajaa ihminen toteamaan, että hän ei voi pelastua oman vanhurskautensa perusteella, vaan tarvitsee Armahtajaa.

      Evankeliumin tehtävänä on kertoa, että syntisistä suurinkin pelastuu Kristuksen armon ja laupeuden ansiosta.

      Huomaa, että Pyhä Paavali sanoo itseään syntisistä suurimmaksi.

      Päätteleppäs tästä, ettei kukaan, ei todellakaan kukaan, tule koskaan tässä maailmassa niin pyhäksi, etteikö hänen pelastuksensa olisi yksinomaan armosta. Joka sellaista kuvittelee ja sitä yrittää on kuin sellainen, joka keskellä valtamertaa hyppää laivasta ja kuvittelee voivansa uida satamaan.

  2. Matias

    Siirrän tämän edellisen blogisi viimeisimmän kommentini tänne, että ei jää huomaamatta. Oli kysymys yksittäistapauksista ja yleistyksistä. Väitit, että juutalaisviha ei ole kristinuskon aiheuttamaa.

    Yksittäistapaus se on ristiinnaulitseminenkin, paljon muitakin juutalaisia on ristiinnaulittu ja ilman syytä.

    Tämä yksi on paisunut täysin kohtuuuttomiin mittasuhteisiin ja saanut aikaan niin paljon pahaa ja vainoa ja vihaa, että sille ei ole mitään järkevää selitystä, eikä anteeksiantoakaan, se on täysin sairasta ja rasistista vihanlietsontaa, johon kirkko ja sen tulkinnat ja saarnat ovat kasvattaneet kansoja.

    Ihmiset kantavat geeneissä sitä mitä jo aikaisemmat sukupolvet ovat kuulleet,( Usko tulee kuulemisesta ) ja saavat sille vahvistusta uskontunnustuksista ja muista kirjoituksista ja saarnoista. Olen jo yli kymmenenvuotta yrittänyt nyppiä sitä pois netissä, vaikka se ei olisi minun tehtävä, vaan kirkon. Ennen nettiin tuloa en tiennyt että suomalaiset ovat tällaisia kun ovat, se oli minulle järkytys, ja suuri häpeä kansan puolesta. Uskontoa käsittelevillä palstoilla se on tullut esille. ( Nehän tappoivat Jeesuksenkin.) (Ja turpa kiinni satanistit), tällaisten ja paljon pahenpienkin kommenttien muodossa. Eikö se ole noloa teille, opettajille ja kasvattajille.

    Itse en ole harrastanut kirkossa käyntiä, koin jo kauan sitten vastenmielisenä fariseusten alituisen mollaamisen. Olen kuitenkin maksanut kirkollisveroja kuten muutkin ajattelematta asiaa sen kummemmin. Olin joskus, kauan sitten, jopa kirkkokuorossa vähän aikaa. Kun luin Lutherin vihakirjoituksia erosin heti kirkosta, enkä tule koskaan siihen liittymään, niin kaunista puhetta se ei pysty esittämään, että palaisin. Olen lukenut myös raamattua ja paljon oheiskirjallisuutta etsien, että mistä tällainen juutalaiviha ja vihapuhe on voinut syntyä. Ja juuret ovat jo evankeliumissa, Jeesuksen ja Juudaksen vastakkainasettelussa, Jeesus hyvä, Juudas paha ja ja molemmat edustavat sitten, toinen kristittyjä ja toinen juutalaisia, josta yleistykset ovat syntyneet ja jatkuneet sukupolvesta toiseen.

    Ihmettelen suuresti sitä, miten juutalaiset ovat jaksaneet, mutta heillä on erikoinen kyky korkean sivistyksen ja historian tuntemuksen kautta ymmärtää ja katsoa asioita ylemmästä perspektiivistä ja kärsivällisyyttä odottaa, että maailma vielä korjautuu siihen suuntaan, että tämäkin vääryys saa päätepisteensä ja hyvä voittaa maailmassa.

    Sitä itsekin toivon, mutta se voi kestää vielä kauan koska suuret laivat kääntyvät hitaasti ja päähänpinttymät on suolattu sukupovi sukupolvelta, niin tönkköön, että kukaan ei enää ole elävässä ajattelussa.

    • Tarja

      Länsimaisessa elämässä on tosiaankin historian kuluessa ollut lukemattomia juutalaisvainoja. Jokainen noista on ollut liikaa. Kaikille noille on kuitenkin ollut tunnusomaista se, että evankeliumin sanomaa rauhasta Jumalan kanssa meidän Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa ei ole oikein ymmärretty kutsuksi sovintoon myös ihmisten ja kansojen välille. Kyseessä siis on kerta toisensa jälkeen ollut sellainen käyttäytyminen, missä evankeliumin keskeistä sanomaa Jumalan rauhasta ei ole sovellettu käytäntöön, vaan rauhan sanomasta huolimatta ja suoranaisesti sen vastaisesti on kiihotettu milloin minkäkinlaisin verukkein ihmisiä vähemmistöä vastaan riehumaan.

      Olen todennut jo aikaisemminkin, että Rooman antisemitismin juuret ovat peräisin puunilaissodista. Kun sitten kristinusko tuli roomalaisten keskuuteen, niin evankeliumi ei päässyt tunkeutumaan riittävän syvällisesti kansan tajuntaan, mistä seurasi ikävää leimautumista juutalaisia kohtaan, semiitti kuin semiitti, sama se, sama viha, samat ennakkoasenteet, samat muinaisen kulttuurin luurangot jatkoivat edelleen ihmisten tajunnan pohjavirroissa.

      Vähemmistöjen kohtelu kaikissa kulttuureissa on valitettavaa kautta ihmiskunnan ja kautta historian, esim armenialaisten kansanmurha ensimmäisen maailmansodan aikaisessa Osmannien valtakunnassa tai mustien kokema rotusorto USA:ssa meidän päivinämme.

      Otat esille nettikeskustelut. Niissä vilisee mitä erilaisimpia kypsymättömien persoonallisuuksien täysin käsittämättömiä herjanheittoja milloin minkäkinlaisin perusteluin. Jotenkin joistakin saa sen käsityksen, että jotkut todella pahoinvoivat äyskäröivät omaa pahoinvointiaan toisten niskaan. Osansa tuosta loanheitosta saa milloin minkäkinlaisin perustein sellainen, joka sattuu olemaan lähimpänä heidän mielessään omaa katkeruuttaan tai pettymyksiään purkaessaan.

  3. Matias

    ”Olen todennut jo aikaisemminkin, että Rooman antisemitismin juuret ovat peräisin puunilaissodista. ”

    Olet todennut, mutta puunillaiset olivat Karthakolaisia, ja puunilaisilla ja Hannibalilla ei ole mitään tekemistä juutalaisuuden kanssa. Joten väärä osoite.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Puunilaissodat

    Kyllä se on kristinusko, joka demonisoi koko kansan kaiken pahan edustajaksi, ja kirkkoisät ja papit käyttivät mitä törkeintä julistusta vihoissaan koska juutalaiset eivät kääntyneet tähän uuteen uskontoon.
    He olivat menettäneet maansa epäonnistuneen miehittäjää vastaan suunnatun kapinan jälkeen ja olivat kaikkialla muiden armoilla, ja niitä armoja ei tullut.

    Heistä puhuttiin jumalan hylkääminä kulkureita ja ties minä paholaisen lapsina ja maan menettämistä pidettiin jumalan rangaistuksena ja pidetään varmaan vieläkin, kun oli tämä ” anteeksiantamaton Kristuksen murha ”, jota he eivät olleet edes tehneet. Ja kuuluuhan tuo Kristus elävän vieläkin jos vain joku uskoo. Mitään todisteita ei ole siitä, oliko häntä koskaan olemassakaan. Se on niin sanottu, todistamatta päteväksi katsottu kummajainen, joka riippuu vain uskon varassa.

    Kansanmurhia oli kaikenaikaa, pienimmästäkin syystä, jotka saattoivat olla mitä omituisimpia. Jos lapsi katosi, se oli juutalaisten syy, he käyttivät kuulemma lapsen verta matza leipään. Vaikka kaikenlainen veren syönti on heiltä kielletty. Ja mikä huvittavinta, itse juovat jeesuksen verta.

    Eikä pidä unohtaa ristiretkiä ja muita ristin kanssa perässä juoksemista ja jos ei kääntynyt haukuttiin takanapäin. Olen lukenut näistä niin paljon.

    Miten tästä demonisoinnista päästään eroon, ei kai sen tarkoitus ole ikuisesti kestää. Se on kaiken oikeudenmukaisuuden ja ihmisoikeuksien ulkopuolella, ja mitä hirveintä pakanuutta, ja taikauskoa, kun paholaiset ja muut perkeleet ja satanukset ovat vain ihmisen sairaan pään tuotoksia.

    Joten unohdetaan ne puunilaisen ja armenialaisten kansamurhatut olivat hekin juutalaisia ja myös kristittyjä.

    Korjaaminen pitää aloittaa aina itsestä. Paraskaan perustelu ei korvaa henkilökohtaista tajuamista ja jos ei sitä tajuamista tule, tietää asioista liian vähän, tai ei ollenkaan.

    • Tarja

      Asioita perusteellisesti tutkineet, ovat todenneet tuon alkuperän.

      Ota huomioon että foinikialaiset ja juutalaiset olivat hyvin läheisiä veljeskansoja.

      Ota huomioon, että kielellisesti ” puunilaiset ” on vanhempi ääntämys paljon myöhemmälle ” foinikia ” ääntämisen muodolle.

      Luterilaisen kirkon ja juutalaissuden välillä on käyty paljon merkittäviä keskusteluja ja tärkeitä asiakirjoja on laadittu. Nuo maitsemasi päättömät teot on tuomittu molemmin puolin täysin kelvottomiksi ja nykyisin sekä kirkko että synagoga toimivat yhteisessä rintamassa antisemitismiä vastaan.

  4. ”Otat esille nettikeskustelut. Niissä vilisee mitä erilaisimpia kypsymättömien persoonallisuuksien täysin käsittämättömiä herjanheittoja milloin minkäkinlaisin perusteluin. ”

    Mutta se on hyvin kristillistä herjanheittoa, kristinusko tuntuu vetoavan juuri tällaisiin. He osaavat jakeita, lukevat evankeliumia ja poimivat sieltä niitä jakeita joilla voidaan loukata, niitä pidetään jumalan sanana, kuten ” te olette isästä perkeleestä” ja kaikki se muu kirosajen höystämä jeesuksen puhe mitä sieltä evankeliumista löytyy.
    Tosin se on vähentynyt varsinkin sen jälkeen, kun vihapuheesta tuli kiellettyä ja jopa rangaistavaa. Se on siis laitonta puhetta.

    Mitkään selitykset tai uudet näkökulmat tai historialliset tosiasiasiat eivät tietenkään mene perille. Turhaan kai sitä aikaansa tuhlaa, kun toiset hokevat vain lasten valtakunnasta ja syntien sovituksesta Jeesuksen Kristuksen Golgatan ristillä ja se on niin kuultu jo. Mitään kehitystä ei ole tapahtunut kahteentuhanteen vuoteen.
    Kaipaisi jotain ylevämpää, jalomielisempää, kohottavampaa ja oikeudenmukaisempaa, kuin pyöriminen yhden kiroilevan kuolleen miehen ympärillä.

    • Tarja

      Väärinkäytökset eivät tee tyhjäksi oikeata käyttöä.

      Kyllä se anteeksianto, jota Jeesus osoitti ristillä, on yhä edelleen Jumalan voima parannukseen ja uudistukseen: ”Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät.”

      Kyllä uudistuksen ainoa pätevä voima löytyy tästä anteeksiannosta.

  5. Viisaus

    ” Siinä on henki, joka on järjellinen, pyhä, ainutlaatuinen, moninainen, hieno, liikkuva, läpinäkyvä, saastumaton, kirkas, loukkaamaton, hyvän ystävä, terävä, esteet voittava, hyvää harjoittava, ihmisiä rakastava, luja, horjumaton, huolista vapaa, kaikkivoipa, kaikesta huolen pitävä, ja läpi kaikkien henkien käypä, niiden, jotka, ovat järjellisiä, puhtaita, ja täydellisesti hienoja.

    Viisaus on liikkuvampi kuin mikään, mikä liikkuu; se tunkee ja mahtuu kaiken lävitse puhtautensa vuoksi.
    Sillä se on Jumalan voiman henkäys, ja Kaikkivaltiaan ihanuuden kirkas ulosvirtaaminen; sentähden, ei mitään saastaista siihen tule.

    Se on iänkaikkisen valkeuden heijastus, Jumalan voimavaikutuksen tahraton kuvastin ja hänen hyvyytensä kuva.
    Vaikka se on yksi, se kuitenkin voi kaiken ja vaikka se itse pysyy muuttumattomana, se kuitenkin uudistaa kaiken.

    Sukukunnasta sukukuntaan se siirtyy hurskaisiin sieluihin, ja tekee heistä Jumalan ystäviä ja profeettoja.
    Sillä sitä yksin Jumala rakastaa, joka asuu yhdessä viisauden kanssa.

    Sillä se on ihanampi kuin aurinko, ylempi kuin yksikään tähtisikermä.
    Jos sitä valoon verrataan, havaitaan se jalommaksi. Sillä tätä seuraa yö, mutta viisautta vastaan pahuus on voimaton.

    Se ulottuu voimallisesti maailman äärestä toiseen ja kaiken se ohjaa hyvin.”

    Viisauden kirja, luvusta 7

    • Tarja

      Kitos tästä ihanasta sanasta!

      Viisauden kirja kuuluu meidän Raamattuumme Deuterokanonisena eli Vanhan testamentin Apokryfikirjana.

      Jos Herra suo, niin että voimia, terveyttä yms siunausta saadaan,
      niin aloitan Deuterokanonisten tekstien käsittelyn näissä blogeissani 1. adventtisunnuntaina 27.11.2022, jolloin tekstinäni tulee olemaan Sir. 51:1–12. Se sarja kestää koko kirkkovuoden.

      Tämän vuoden 2020 jatkan toista vuosikertaa Vanhan testamentin teksteissä eli ensimmäisten lukukappaleitten käsittelyä niin,

      että 1. adventista 29.11.2020 siirrytään toisesta vuosikerrasta kolmannen vuosikerran Vanhan testamentin tekstien käsittelyihin, Jes. 49: 8-10 alkaen,

      ja ensi vuoden 2021 ensimmäisestä adventista 28.11.2021 aloitan koko kirkkovuoden psalmiteksteistä Psalmilla 24: 7-10.

      Tarja

      Kiitos tuosta Viisauden kirjan tekstistä!

  6. Matias

    ”Kyllä se anteeksianto, jota Jeesus osoitti ristillä, on yhä edelleen Jumalan voima parannukseen ja uudistukseen: ”Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät.”

    Roomalaiset ovatkin saaneet anteeksi, kun asia siirrettiin juutalaisten päälle. Kuten maan tuhoaminenkin.
    Suhteessa juutalaisiin tuolla lauseella ei ole ollut mitään merkitystä.

    • Tarja

      Maailmassa on aina ollut, nyt on ja tulee olemaan ristiriita ihanteiden ja todellisen arkisen elämän välillä.

      Parhaan mahdollsen ideaalin eli keskinäiseen anteeksiantamukseen perustuvan uudistuksen hakeminen ei tule paremmaksi, jos sen tilalle pannaan joku sinisessä utupilvessä oleva muka jalompi aate, joka ei saa aikaan edes sen vartaa parannusta asioiden hoitoon kuin vanhat jo vuosisatojen aikana toistetut kehotukset keskinäiseen sovintoon ja ymmärtävään toinen toisensa rakastamiseen.

      Muista miten Hegelkin joka aluksi ihastui Ranskan vallankumouksen jaloon ideaaliin: Vapaus, veljeys, tasa-arvoisuus, saattoi jo vuoden perästä vallankumouksen jälkeen pettyneenä todeta, ettei 16 giljotiinilla voi saada taivasten valtakuntaa maan päälle.

  7. Matias

    ”Luterilaisen kirkon ja juutalaissuden välillä on käyty paljon merkittäviä keskusteluja ja tärkeitä asiakirjoja on laadittu. Nuo maitsemasi päättömät teot on tuomittu molemmin puolin täysin kelvottomiksi ja nykyisin sekä kirkko että synagoga toimivat yhteisessä rintamassa antisemitismiä vastaan. ”

    Antakaa sen kuulua myös massojen keskuuteen, mitä hyötyä siitä on jos niitä keskusteluja käydään jossakin piilossa pienissä ryhmissä ja kansa ei tiedä mitään, vaan käy töhrimässä synagogan seiniä ja harjoittaa ilkivaltaa hautausmailla ja huutelee netissä. Ja te kuitenkin salaa odotatte, että kyllä ne vielä kääntyvät kristityiksi kunhan ovat tarpeeksi kärsineet. Kaikki kärsimyshän on ollut juutalaisten oma syy, koska eivät ole ottaneet messias Kristusta vastaan. Myöntäkää vain oma syyllisyytenne ja olkaa ystäviä ilman, että on ketunhäntä kainalossa.
    Ei kansa lue niitä tärkeitä asiakirjoja. Missä lienevät. Levittäkää niitä seurakuntien ja kirkkojen ilmoitustauluille ja pappien ja saarnamiesten puheiden aiheeksi, näin niillä voi olla parantavaa vaikutusta ja voivat aikaansaada muutosta.

    Olen huomannut, että kristityt vain ihmettelevät , että mistä ne juutalaisvainot johtuvat. Omaa osuutta ei nähdä, eikä uskota, jos siitä kertoo. Sanotaan vain, että onpa kumma jos raamatun sanaa ei saa enää käyttää, sehän on jumalan sanaa. Evankeliumia pitää julistaa. Pattitilanne.

    Messiasta odotettiin aikoinaan siksi, että se vapauttaisi kansan sen vihollisista ja silloin se tarkoitti Roomaa. Ei kukaan odottanut sellaista messiasta, joka vapauttaisi heidät Mooseksen laista, päinvastoin he halusivat itsenäisyyden ja oman, isien lain voimaan.
    Jeesus epäonnistui tässä ja siksi hän oli väärä messias.

    • Tarja

      Tuota asioiden julkituloa ovat yrittäneet sadat eri toimijat eri puolilla maailmaa. Ei näiden levittämisyrityksissä olla laiskoteltu.

      Toinen juttu on se että useimmiten kaikkein jumalattomimmat ovat niitä, jotka täydellisellä välinpitämättömyydellään tai johdonmukaisilla asioiden sivuuttamisillaan ovat jo vuosikymmeniä estäneet tiedon menoa eteenpäin. Näin nuo tärkeät ja yhteisöjen kannalta merkittävät dokumentit ovat jääneet vain virallisisa asioita hoitavien piiriin. Toki tälläkin on merkitystä. Onhan myös valtioiden välisessä diplomatiassa oleellisempaa se mitä on sanottu virallisesti jossakin sopimuksessa kuin se miten kansa on noihin valtioiden välisiin juttuihin suhtautunut. Useinhan kansankiihottajat saavat suurten joukkojen huomion kiinnittymään sopimusten sisällön kannalta täysin epäasiallisiin ja perusteettomiin oletuksiin., joista sopimuksessa ei ole lausuttu yhtään mitään tai niistä on puhuttu aivan toisenlaisessa hengessä kuin kansankiihottajien hölötyksissä.

  8. Seuraava on nimetty Salomon rukoukseksi, Viisauden kirja Luku 9

    ” Isien Jumala ja laupeuden Herra, sinä, joka olet tehnyt kaiken sanallasi.

    Ja viisaudellasi olet valmistanut ihmisen, että hän hallitsisi luotuja, jotka sinä olet luonut, ja ohjaisi maailmaa pyhyydessä ja vanhurskaudessa ja langettaisi tuomionsa sielun vilpittömyydessä.

    Anna minulle viisaus, joka istuu sinun valtaistuimesi vieressä, äläkä hylkää minua lastesi joukosta.

    Sillä minä olen sinun palvelijasi, ja sinun palvelijattaresi poika, heikko ja lyhytikäinen ihminen, liian vähäinen ymmärtämään oikeutta ja lakeja.

    Ja vaikka joku olisi täydellinenkin ihmisten lasten joukossa, ei hän kuitenkaan ole minkän arvoinen jos sinun viisautesi häneltä puuttuu.

    Sinä itse olet valinnut minut kansasi kuninkaaksi, poikiesi ja tyttäriesi tuomariksi.
    Sinä käskit rakentamaan temppelin pyhälle vuorellesi ja alttarin siihen kaupunkiin, jossa sinun asumuksesi on, sen Pyhän majan kaltaisen, jonka sinä alussa valmistit.

    Ja sinun tykönäsi on viisaus, joka tuntee sinun tekosi, ja joka oli läsnä silloin kun sinä mmaailman teit, joka tietää mikä on otollista sinun silmissäsi ja mikä on oikeaa sinun käskyjesi mukaan.

    Anna sen tulla pyhästä taivaastasi ja lähetä se kunniasi valtaistuimen tyköä, että se minun kanssani työtä tekisi ja että minä tietäisin mikä on otollista sinun edessäsi.
    Sillä se tietää ja ymmärtää kaikki ja johdattaa minua taitavasti teoissani ja suojaa minua kirkkaudellansa. Silloin minun työni ovat otolliset ja minä hallitsen vanhurskaasti sinun kansaasi ja olen arvollinen istumaan isäni ( Daavid)
    valtaistuimelle.

    Sillä kuka ihminen tuntee Jumalan aivoitukset, tai kuka voi tutkia, mitä Herra tahtoo?
    Sillä kuolevaisten ajatukset ovat tyhjän arvoiset ja meidän aikomuksemme kestämättömät. Sillä katoavainen ruumis raskauttaa sielun, ja mainen maja on painona monimietteiselle hengelle.

    Vaivoin me käsitämme nämä maalliset, ja työläästi löydämme sen mikä käden ulottuvilla on; kuka siis voi tutkia taivaalliset ?
    Kuka tuntee sinun aivoituksesi, ellet sinä anna viisautta ja lähetä pyhää Henkeäsi korkeudesta?
    Ainoastaan täten tulevat maan asukasten polut oikeaan ohjatuksi ja ihmiset oppivat sen ikä on sinulle otollista, ja viisaus on tullut heille pelastukseksi.

  9. Matias

    ”Tuota asioiden julkituloa ovat yrittäneet sadat eri toimijat eri puolilla maailmaa. Ei näiden levittämisyrityksissä olla laiskoteltu. ”

    Olen huomannut. ’Hölötin’ aikoinaan eräässä lehdessä, en kiihotusmielessä vaan vaatimattomasti valistaen asioista hiukan toisin päin.

    Mutta siellä ei saanut puhua mitään hyvää juutalaista, oli heti saatanan tytär, ja paholaisen rakastaja.

    Ei saanut esittää mitään kritiikkiä kristinuskosta.
    Jopa akateemiset henkilöt, jotka olivat fundamenttalisia kristittyjä, kuten myös vanhat opettajat, jotka olivat aikoinaan opettaneet kristinuskoa, tekivät valituksia ylläpidolle ja minä sain huomautuksia ja banneja. ” Mikä sinä luulet olevasi, ” sanottiin. Olinhan vain vähäpätöinen nainen. En kukaan, enkä mikään, heidän arvoasteikossaan.

    Ei saanut puhua mitään hyvää Israelista, piti olla palestiinalaisten puolella. Kerran sain peukutuksia alaspäin ainakin 60.

    Ei saanut puhua mitään hyvää Venäjästä, oli heti Putin trolli ja muuta vastavaa.

    Meillä on näitä tabuja, mutta tilanne on jo vähän muuttunut. Itseasiassa aika paljonkin. Vaikka aina vähän pelottaa, että voiko tämän nyt sanoa. Rohkeutta se vaatii. Mitätöimiseen ole jo tottunut, sitten pitää vain perustella sanomisensa.

    • Tarja

      Valitettavasti tuollaista ilmapiiriä on esiintynyt eri piireissä. Monien ihmisten ennakkoluulot ovat vahvempia kuin heidän tiedollinen asioihin paneutumisensa.

      Otetaan esimerkiksi mainitsemasi Putinin saavutus naapurimaassamme. Kun hän tuli valtaan niin vuonna 2000 koko Venäjän kansantalous oli pienempi kuin Suomen IT -alan tuotanto. Tämän hän totesi järjestäessään talousjohtajien ja -tieteilijöiden kokouksen Venäjän auttamiseksi lähes konkurssitilasta ylös jaloilleen.

      Nyt parinkymmenen vuoden aikana Venäjä on ottanut oman paikkansa taloudellisena suurvaltana. Nimellisen eli USA:n dollarin mukaan laskettun taulukon mukaan se 12. sijalla jopa kolmen eri arvioijan mukaan. Todellisen ostovoiman mukaan laskien, GDP (PPP), se on jopa viidennellä tai kuudennella tilalla maailman suurin talousmahti.

      Joten teot puhuvat puolestaan.

      Mutta miten valitettavaa onkaan se, että ihmiset eivät ajattele sitä, että on parasta elää sovussa naapurimaan kanssa, vaan luovat mielessään milloin minkäkinlaisia mörköjä, ja tästä kärsii naapurimaiden välinen rakentava yhteistyö.

      (Muuten Trumpkin on huomannut Venäjän voiman ja on puhunut sen puolesta, että Venäjä on saatava mukaan maailman suurimpien talousmahtien yhteisiin kokouksiin.)

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25