Virkistävä voima

”Herra, sinä ilahdutat minua teoillasi, minä riemuitsen sinun kättesi töistä. Kuinka suuret ovatkaan sinun tekosi, Herra, kuinka syvät sinun ajatuksesi!” Näin sanotaan psalmissa 92.

Kun ihminen ilahtuu oikeasti jostakin, unohtaa hän usein myös väsymyksensä. Oikein todistivat vanhat kristityt, jotka sanoivat, että evankeliumi ”friskaa” eli virkistää myös ruumiin. On se merkillinen tuo evankeliumi. Se on Jumalan voima! Ensiksikin se pelastaa, se ilahduttaa ja se virkistää, koska se kertoo Kristuksesta ja kaikesta siitä, mitä hän teki meidän ja koko maailman puolesta. Se vakuuttaa tänäänkin: Synnit saat uskoa Jeesuksen veressä anteeksi ja saat rohkeasti tähyillä kohti Jumalan taivasta!

Hannu Kippo, Kouran pohjalta, s. 147-148, Sley-Media Oy 2015

  1. ”Ensiksikin se pelastaa, se ilahduttaa ja se virkistää, koska se kertoo Kristuksesta ja kaikesta siitä, mitä hän teki meidän ja koko maailman puolesta.”

    Mistä se pelastaa. No ikuisesta helvetin tulesta, mutta ei kaikkia sillä vain piskuinen lauma -Raamatun mukaan – pelastuu ja siksi usein jo lapsien mielen maisemaan indoktrinoitu kuva helvetistä on kaamea ja lienee vahingoittanut myös monien ihmisten mielenterveyttä; moisen ’rakastavan’ rangaistuksen manipuloiminen ihmisiin tulisi minusta lailla hengellisenä väkivaltana kieltää.
    ”.

  2. Seppo. Miksi sinulla on noin negatiivinen käsitys hengellisistä asioista ?

    Etsi ”oikeita uskoontulleita”, jotka ovat vahvoja Raamatun opettajia. Näillä palstoilla on monentasoista kirjoittajaa, jotka eivät ole päässeet lähelle Jeesusta, siksi ovat jääneet kylmälle paikalle.

    Jokaisella on mahdollisuus pelastua ja tulla Jeesuksen seuraajaksi (Tulla uskoon).
    Kun tutkit UT, niin pääset ulos ”lakihenkisyydestä”.
    Lue Joh3:16. Joh14: 1–31, Joh 9:1–41.

    Mielenrauhasi ei järky kun luet pelastus-sanomaa usein.

    • ”Jokaisella on mahdollisuus pelastua ja tulla Jeesuksen seuraajaksi.”

      Raamatun muka ei ole. Jeesus kuoli vain oikeasti ’monien’ ei ’kaikkien’ puolesta kuten käännösväärennös kuuluu.

    • Seppo. Jeesus on luvannut pelastaa ne jotka ”kokosydämisesti” etsii Herraa.
      Jos ja kun luet Raamatun kohdat, niin huomaat, että Jeesus puhuu vakuuttavasti luvaten pelastuksen.
      Kysymys kuuluu, miksi Jumala pelastaisi nekin, jotka eivät halua pelastua?

    • Kysymys kuuluu, miksi Raamattu sanoa Jeesuksen kuolleen van ’m o n i e n’ puolesta. No ’monet’ eli heprean rabbiim ja kreikanpolloi oli essealaisten käyttämä itsenimitys. ”Monet ovat kutsut, ja harvat valitut” .

    • Seppo, ihan lyhyesti vastaan tuohon kysymykseesi.

      Jeesuksen vertauksen paikka johon viittaat löytyy Matteuksen evankeliumin 22. luvusta.
      Huomion arvoisaa on siis, että sanat ovat Hänen, eivät essealaisten.

      Mainitsemaasi tekstikohtaa edeltää Jeesuksen vertaus kuninkaan pojan häistä, joissa viimekädessä kaikkia(sekä hyviä, että myös pahoja) kutsutaan
      häihin, jotka ovat viittaus Taivasten valtakunnasta.
      Kaikki eivät kuitenkaan kutsusta välitä ja sen torjuvat.

      Mielenkiintoinen seikka on se, että yksi hääjuhlassa oleva mies ei
      ole juhlavaatteissa, jotka juhlan järjestäjä tarjoaa. Hänet heitetään juhlista ulos.
      Voisiko tuo viitata ihmisen pyrkimykseen itse ansaita pelastumisensa, vaikka mitään ei tarvitse tehdä?
      Ei tarvitse maksaa ”pääsylippua” juhlaan eikä hankkia juhlapukua. Kaikki on ilmaista.

      Minulle hääpuku on Jeesuksen Kristuksen ansio ristinpuulla, Hänen verinen sovituskuolemansa
      ja ylösnousemisensa taivaaseen Isän oikealle puolelle. Tämä puku on minulle jo kasteessani päälle puettu ja lahjoitettu. Ylleni on jo kasteessani ristinmerkki tehty. Ja tämän kaiken saan uskolla omistaa ja tähän luottaa. Hän on kaiken tehnyt minun puolestani, eikä vain minun vaan koko maailman!
      Kaikki on valmiina ja kaikkia kutsutaan. Pelastus ei riipu ihmisestä. Jeesuksen veressä on lunastus ja kaikkien syntien täysi anteeksiantamus! Taivas on auki. Tämän saa jokainen uskoa.

      Evankelisen liikkeen laulukirjan Siionin kanteleen vanhassa laulussa sanotaan hienosti suunnilleen näin: Golgatan risti ja kasteeni kallis, niissä mä kurja oon Taivaaseen valmis.

    • Seppo:
      Vaikka Jeesus olisikin sanonut (vain) ”monen” edestä, se on jo ammoisista ajoista lähiten ymmärretty että se koskee laajasti kaikkia. Mielestäni tulkitset Raamattua ”äärikirjaimellisesti”, mitä eivät tee edes ns. fundamentalistit.
      On tietysti niin – kuten edesmennyt Osmo A Wiio ”teeseissään” ilmaisi: viesti usein ymmärretään väärin.
      Kritosoidessasi oman Raamatun tulkintasi mukaista oppirakennelmaa et kritisoi kristinuskoa (sen klassisessa ymmärryksen muodossa). Siihen sinulla toki on oikeus. Jospa joskus (vaihteeksi) kritIsoisit kristinuskoa sen klassisessa muodossaan.

    • Mikko Suni, ohitat tuon faktan, että käsite ’monet’ oli essealaisten yksi itsenimitys. Ja se on olennaista. En siis perusta vain sanan semantiikkaan.
      Jeesus oli mitä todennäköisimmin itsekin essealainen.

    • Seppo,
      Jeesus essealaisena on ollut hypoteesi, jota vastaan on esitetty perusteltua kritiikkiä.
      Jeesusta on esitetty monena muunakin kuin essealaisena. Monenlaisia spekulaatiota on argumentoitu.

      Se klassisen kristinuskon ajatus, että Jeesus on kaikkien synnit sovittanut ei perustu vain yhteen Raamatun kohtaan.

      Kokonaan toinen asia on, että monet eivät tiedä tai usko (tai halua uskoa) syntien sovitusta (omalle kohdalleen) päteväksi on tietysti ihan oma kysymyksensä.

      Ei ole perusteltua uskoa, että joku aikamme Raamatunlukija olisi välttämättä viisaampi tässä Jeesuksen ja apostolien opetuksen ymmärryksessä kuin lähes parintuhannen vuoden takaiset Jeesuksen opetusten seuraajat. Vajavaisia toki kaikki.

    • Seppo,

      Muutamia perusteita sille, että Jeesus ei ollut essealainen:
      Jeesus todella nousi kuolleista ja tästä edeltäkäsin puhuikin. Essealaiset samoin kuin saddukeukset eivät uskoneet ylösnousemukseen. Jeesus ei myöskään vältellyt ”toisuskoisia”.

    • Miko S uni, Jeesuksen essealaisuudesta on ihan liina paljon indisio-näyttöä, jotta asian voisi noin vain ohittaa. Tietenkin konsu-tutkijat vastustavat ajatusta. Kuka nyt oma oksaansa sahaisi.
      https://www.kotimaa.fi/blogit/kuka-han-oli/

      Maanpäällä toimiessaan Jeesus toimi myös tavallisena ihmisenä ja ihmisenä hän teki rikoksen sekä temppelipihalla että tuhotessaan erään sikafarmarin siat.

      Olen keskustellut sekä Risto Santalan ja usein Erkki Rannan kanssa, joiden molempien useimmat kirjat kuuluvat kirjastooni.

    • Seppo,

      kiitos kommentistasi.

      Keskustelumme polveilee täällä nyt monin paikoin, mutta lukekaamme
      toistemme kommentit, vaikka ne vähän sirpaleisesti täällä ovat. Ehkäpä löydämme toisemme?

      Yksi tulokulma vielä tuohon temppelin puhdistamiseen on tietenkin se, että Kristus antoi itsensä uhriksi koko maailman edestä, eikä tämän jälkeen enää uhreja tarvittu/tarvita. Nostit toisaalla esiin Johannes Kastajan, ja hyvä niin. Liitän tähän kohtaan Johanneksen todistuksen Jeesuksesta, jossa Johannes puhui Hänestä Jumalan Karitsana, joka pois ottaa maailman synnin:

      Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: ”Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin! Tämä on se, josta minä sanoin: ’Minun jälkeeni tulee mies, joka on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä’. Ja minä en tuntenut häntä; mutta sitä varten, että hän tulisi julki Israelille, minä olen tullut vedellä kastamaan.” Ja Johannes todisti sanoen: ”Minä näin Hengen laskeutuvan taivaasta alas niinkuin kyyhkysen, ja se jäi hänen päällensä.
      Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: ’Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä’. Ja minä olen sen nähnyt ja olen todistanut, että tämä on Jumalan Poika.” Johanneksen evankeliumi 1:29-34

      Vielä essealaisista, siis tarkennuksena: essealaiset eivät uskoneet ruumiin ylösnousemiseen.
      Tämä on yksi oleellinen yksityiskohta, joka liittyy tietyllä tavalla myös gnostilaisuuteen, ja erottaa kristillisen uskon sekä essealaisuudesta, että gnostilaisuudesta. Jumala tuli lihaksi ja syntyi pieneksi vauvaksi eläinten suojaan. Sana, jonka kautta kaikki oli luotu, tuli osaksi luomakuntaansa. Hän kantoi koko maailman synnin ruumiissaan, johon naulanjäljet ja keihäänpisto olivat tehneet haavat. Kristus ei totisesti hyljeksinyt ruumiillisuutta. Siitähän ensi sunnuntain evankeliumitekstikin puhuu ja siihenhän Hannu Kippo tuossa blogissani viittaa puhuen evankeliumin ruumistakin friskaavasta voimasta. Jumala on siis syntynyt historiaan juutalaisen kansan jäseneksi, elänyt ihmisenä ihmisten joukossa, kuoli ja nousi ruumiillisesti ylös. Hän on nimenomaan edelleenkin kohdattavissa MATERIASSA, johon Hän sitoutuu: Jumalan sanaan, Jeesuksen asettamaan kasteeseen ja ehtoolliseen yhdistyy Jumala itse henkensä kautta. Eikö ole lohdullista? Ei tarvitse lähteä etsimään Jumalaa piilosta. Hänet voi ja saa kohdata.

      Siis mitään sellaista salattua tietoa ei ole, joka estää meitä, tai ketä tahansa löytämästä Jumalaa ja Jumalan Ilmoitusta Jeesuksessa Kristuksessa. Jeesuksen raamattu oli Vanha testamentti, josta löytyi laki, jonka Hän täytti puolestamme, ja josta löytyivät profetiat Hänestä kansansa kuninkaana, oikeudenmukaisena ja vanhurskaana Tuomarina, ja jonka valtakunta laajenee koskettamaan kaikkia maailman kansoja.

      Eivätkö ne muuten olleet pahat henget, jotka menivät sikoihin, ja tämän jälkeen siat syöksyivät rotkosta alas?
      Jeesuksella oli ja on siis valta yli pahojen henkien ja pahan vallan. Pahojen henkien vaikutukset ja toisaalta Jumalan suvereeni hallintavalta yli niiden, ovat Raamatussa selvästi nähtävissä.

      Uusi Testamentti on siis Vanhan täyttymys, Uusi liitto Hänen nimessään ja veressään!
      Jeesus ei tehnyt rikosta, mutta Hänet tehtiin synniksi meidän tähtemme.

      Päätän keskusteluni tässä blogissa aikaisemmin mainitsemani asian takia.

      Hienoa, jos sinulla on Erkki Rannan ja Risto Santalan kirjoja.
      Kiitän sinua ajatustenvaihdostamme ja keskustelustamme.
      Toivotan sinulle kaikkea hyvää, muistuttaen, että Jumalalla on hyvä tahto kaikkia
      ihmisiä kohtaan – myös minua ja sinua kohtaan.

  3. Jeesus Kristus pelastaa syntien anteeksiantamuksen mukanaan tuomaan omantunnon rauhaan, vapauteen, iloon, elämään ja iankaikkiseen elämään – muun muassa.

    Jumalan tahto on, että kaikki ihmiset pelastuisivat (esim. juuri tuo Joh. 3:16 ja 1. Tim. 2:3-6).

    On tosi ikävää, jos ihmisiä pelotellaan sen sijaan ja ilman, että heitä rohkaistaisiin luottamaan ja uskomaan Jeesuksessa täysin valmiina olevaan pelastukseen. Herra Jeesus Kristus ei helvetillä pelotellut, mutta kyllä Hän siitä varoitti. Helvetti ei ole tarkoitettu kenelläkään ihmiselle vaan perkeleelle ja hänen enkeleilleen. Perkeleen ”rakkautta” on se, että hän tietäen olevansa jo nyt tuomittu, yrittää huijata ihmisiä mukaansa ikuiseen kadotukseen.

    Vielä ikävämpää on, jos lapsia on peloteltu helvetillä, sillä juuri lapsia Jeesus halusi ja haluaa ottaa vastaan. Jeesus siunasi lapsia ja nuhteli opetuslapsia, jotka eivät näitä olisi Hänen luokseen päästäneet! Taisipa Vapahtaja myös jotakin sanoa lastenkaltaisista.

    Jumalan rauhaa sinulle, Kristuksessa rakas lukija ja hyvää alkanutta viikkoa!

    • Jeesus Kristus harjoitti väkivaltaa temppelimellakassa kaataessaan rahanvartijoitten pöydät ja käyttäessään skoihion ruoskaa.

  4. Seppo,

    mietin itse myös tuota kohtaa, ja liitänkin sen tähän yhteyteen:

    Matteuksen evankeliumi 21:12-14

    Ja Jeesus meni pyhäkköön; ja hän ajoi ulos kaikki, jotka myivät ja ostivat pyhäkössä, ja kaatoi kumoon rahanvaihtajain pöydät ja kyyhkysten myyjäin istuimet. Ja hän sanoi heille: ”Kirjoitettu on: ’Minun huoneeni pitää kutsuttaman rukoushuoneeksi’, mutta te teette siitä ryövärien luolan.” Ja hänen tykönsä pyhäkössä tuli sokeita ja rampoja, ja hän paransi heidät.

    Minusta tuo ei kyllä ole ”väkivaltaa”. Edellämainitusta eivät kyllä ylipapit ja kirjanoppineet pitäneet…

    • Sokeiden ja rampojen on kovin vaikea liikkua pyhäkössä, joka on täynnä markkinamiesten pöytiä, ja jossa markkinamiehet saattavat sutia kaupan harjoittajien toimia vaikeuttavia ”esteitä” tieltään…

    • Tuo ’ajaminen’ tapahtui käytäen skoihion ruoskaa. Se on väkivaltaa. Motiivien ymmärrettävyys ei moista oikeuta.

    • Vain itsepuolustus oikeuttaa väkivallan. Kauppiaat olivat temppelipihalla laillisesti, Jeesus ei puolustautunut vaan hyökkäsi.

    • Seppo,

      Osuit sikäli naulan kantaan, että aina on oikeus puolustaa elämää!

      Jeesuksen Isän huoneesta, rukouksen huoneesta, oli tehty rosvojen luola, johon kaikkia Jumalan apua ja armoa kaipaavia ei päästetty sisään. Tämä kaikki tietysti juutalaisen uskonnollisen ja maallisen eliitin suosiollisella ”avustuksella” ja ”laillisuuden” varjolla.

    • Mikko Suni, eivät ne rahanvaihtajat ja uhrieläinten myyjät kenenkään henkeä uhanneet.
      Eläinten uhraaminenhan oli Jumalan tahto ja etenkin kaukaa tulleiden piti saada ostaa eläimiä ja vaihtaa käypää rahaa. Siinä tapahtui varmaan ylihinnoittelua silloin, kuten tapahtuu liike-elämässä tänäänkin, mutta ei se silti väkivaltaan ketään varsinkaan ulkopuolista oikeuta. Temppelipihan toiminta oli täysin laillista, sekä Rooman että juutalaisten hyväksymää. Kaataessaan rahanvaihtajien pöydät Jeesus puutui toisen ihmisen omaisuuteen ja se oli selvä rikos kuten ruoskan heilutteleminenkin.

    • Seppo,

      kiitos kommentistasi.

      Nyt asia tiivistyy yhteen kysymykseen, joita seuraa useita jatkokysymyksiä. Kuka Jeesus oli ja on?
      Miksi Hän toimi niin kuin toimi ja millä valtuutuksella? Omien sanojensa mukaan Hän ei ollut omalla asiallaan. Edelleen, miksi Hän kutsui temppeliä Isänsä huoneeksi?

    • Seppo,
      valitettavasti en pysty lähiaikoina tämän enempää kommentoimaan, mutta toivon, että myös tämä alla oleva avaisi sinulle joitakin näkymiä.

      Vanhan testamentin uhrit olivat esikuvaa tulevasta. Vanhan testamentin Messias -profetiat todistivat tulevasta kuninkaasta, joka nousee Daavidin suvusta ja huonekunnasta.

      Viittaan seuraavassa edesmenneen Tampereen Viinikan seurakunnan kirkkoherran Erkki Rannan tutkimuksiin:

      4.Moos. 24:17, jossa moabilainen Bileam ennustaa Israelista nousevasta mahtavasta hallitsijasta
      ”Minä näen tämän, mutta se ei tapahdu vielä, minä katselen tätä, mutta se ei vielä ole lähellä. Tähti nousee Jaakobista, valtiaan sauva kohoaa Israelista”
      Daavidilaisen Messiaan nimi on Verso tai Vesa. Vesa on Messiaan nimenä myös Sakarjan kirjan profetioissa(3:8 ja 6:12). Sana tarkoittaa kreikassa myös nousua(aurinko, tähti) ja itää ja itämaita. Matt. 2: ssa puhutaan Itämaan tietäjistä. Heille tähden nouseminen merkitsi Israelin mahtavan kuninkaan syntyä, ja häntä he lähtivät kumartamaan.

      ”Tulee aika, sanoo Herra,
      jolloin Daavidin suvusta nousee Vanhurskas Verso.
      Hän on kuningas,
      joka hallitsee viisaasti ja saattaa maassa voimaan oikeuden ja vanhurskauden.
      Hänen aikanaan Juuda saa avun,
      ja Israel elää turvassa.
      Häntä kutsutaan tällä nimellä:
      »Herra on meidän vanhurskautemme».” Jer. 23.5-6.

      Edellä siis Rannan esiin nostamia huomioita ja viittauksia Vanhaan testamenttiin.

      Eikö Jeesus ollut elämän ja syntisten puolella, eikö Hän ollut oikeuden ja vanhurskauden puolella, kun Hän halusi, että syntiset ja sairaat pääsevät Jumalan tykö?
      Eikö Jumalan tahto ole myös se, että lapset pääsevät Jumalan luo?

      Monissa Jeesuksen vertauksissa puhutaan isännästä tai kuninkaasta ja kuninkaan pojan häistä. Eivätkö nämä liity taloon, huoneeseen tai valtakuntaan? Jeesus puhui siis temppelistä Isänsä huoneena! Beetlehemin suomen kielinen vastine on muuten vapaasti suomennettuna Leivän Talo.
      Jeesus puhui itsestään myös Elämän Leipänä.

      Jos haluat tutustua siihen, miten kristityt lukevat Vanhan testamentin lupaukset todeksi Kristuksessa, suosittelen lämpimästä kirjaa: Kristus Vanhassa testamentissa. Sley-Media Oy 2014. 2.painos

    • Mikko Suni, edellinen pitkä viestisi, jonka eksgeesissä ei ole minulle mitään uutta, oli irrelevantti ko väkivaltakysymykseen nähden. Se että kyseessä oli Herran huone ei ko väkivaltaa tietenkään oikeuta, ehkä pikemminkin päinvastoin.
      Puhuit Bet lechemistä. Nimi on minuakin kiinnostanut, eli mm:

      Kun tutustumme jakeeseen Ilm.13:18, niin voi havaita, että tekstin viimeisen lauseen ’ ja hänen numeronsa on kuusisataakuusikymmentäkuusi ’ numeroarvo on 2368. Tämä on myös nimityksen Jeesus Kristus arvo!
      Uusi testamentti on todennäköisesti kirjoitettu ensin hepreaksi, sillä Matteus, Markus, Luukas ja Johannes olivat kaikki juutalaisia ja puhuivat hepreaa. Ilm.13:18:n gematriasta voimme löytää sanonnasta ”ja hänen lukunsa on kuusisataa kuusikymmentä kuusi” hepreaksi kirjoitettuna
      ושש מאות שש ומספרו
      Tämän lauseen ’ ja hänen numeronsa on kuusisataa kuusikymmentä kuusi ’, jonka kreikan gematrian arvo on 2368, heprealaisen lukutavan arvo 2701 , joka on yhtä suuri kuin 1. Moos.1:1 lauseen arvo, 2701 vasta myös Venus planeetan 12 kiertoa. Heprean sanalla elain /elävä החיה , numeroarvo on 28.( 5+10+8+5=28.) Nyt Gen.1:1:n 28 kirjaimella on numeroarvo 2701. Lause ’ sillä se on miehen numero, ja hänen numeronsa on kuusisataa kuusikymmentä ja kuusi ’ on heprealainen numerosumma: 467+2701= 3168 , joka on sama kuin nimityksen Herra Jeesus Kristus 800+888+1480= 3168 . Tämä luku 3168 on myös antiikin muinaisille matemaatikoille ja tähtitieteilijöille ollut tavattoman tärkeä, sillä vastaahan luku brittiläisinä mittoina mm. maapallon kehän ympäri piirretyn neliön sivujen pituutta eli maan halkaisijaa (31680 mailia) ja vielä mm. Stonehengen kivikehän 3168 jalkaa ja merkitäväti Betlehem eli Leivän talo sijaitsee pituuspiirillä 31,68.

      Erkki Rannan teokset ovat minulle toki tuttuja, minulla on kirjastossani useimmat kuten Risto Santalankin.

    • Seppo, tämä vielä,

      sitten riittää…

      Voimme miettiä, että kohtasivatko, vai eivät näkemyksemme.

      Kehotan sinua vakavasti irtisanoutumaan kyseisestä numerologiasta
      ja siihen liittyvistä asioista.

      Ennen kaikkea varoitan sinua rinnastamasta Ilmestyskirjan mainitsemaa petoa
      ja Herraa Jeesusta Kristusta. Tämänkaltaisesta(kin) asiasta on tehtävä parannus.

      Jos joku rinnastaa Ilmestyskirjan pedon ja Kristuksen, on hänellä varmasti Tuomarinsa.
      On oikeutettua kysyä, mikä henki tällaista esittää.
      lainaus
      1. Johanneksen kirjeen 4. luvusta:
      Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristuksen ihmiseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta.
      Yksikään henki, joka kieltää Jeesuksen, ei ole Jumalasta. Sellainen henki on Antikristuksen henki, jonka te olette kuulleet olevan tulossa ja joka jo on maailmassa.
      Te, lapseni, olette Jumalasta, ja te olette voittaneet nuo väärät profeetat, sillä se, joka on teissä, on suurempi kuin se, joka on maailmassa.

      Minun Pelastajani ja Vapahtajani on Herra Jeesus Kristus.
      Hän on myös virkistävä voima.

    • Mikko Suni, se että Joh.13:18 antaa kreikkalaisessa tekstissä viimeiselle virkkeelleen numeroarvon 2368 ja sama virke heprealaisessa ושש מאות שש ומספרו lukutavassa 3168 ja että nämä vastaavat sanoja Ieous Christhos ja Kyrious Iesous Christhos on fakta, minkäs minä sille voin…
      Ja muistetaan, että Ilmestyskirja puhuu kahdesta e r i threrionista, joista toinen on selkeästi anti-kristillinen, mutta toinen pudistaa Babylonin porton selästään…
      Tähän päätän puolestani tämän ketjun.

  5. Kiitos.

    Kaikkia Jeesus haluaa auttaa. Niin hän temppelissäkin teki, jossa paransi
    sokeita ja rampoja, joiden ei edes ollut lupa tulla temppeliin.

    Kaikki ovat syntisairaita, jotka apua tarvitsevat, tiedostavatpa tai eivät.
    Martti Luther puhui kirkosta suurena syntisten sairaalana.
    Eikös sairaalassa muun muassa haavat puhdistetaan ja sidotaan?
    ”Eivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat.” Matt. 9:12

    Ensi sunnuntain kirkkovuoden teemana on muuten ”Jeesus Parantajamme”.
    Tuossa on linkki, josta löytyvät myös ensi sunnuntaina kirkossa luettavat raamatun tekstit.
    https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-4-9-2022/

  6. Seppo Olen samaa mieltä Mikon kanssa, minne oppi kappalasta johtaa. Kappala oppi kaikkine ”rönsyineen vie elämäsi pois Jeesuksen läheisyydestä.

    Raamattu ei luonnollistikaan puhu tämän kaltaisista kappalaan liittyvistä kummajaisista mitään, tosin eräät siinä käytetyt termit saattavat hämätä hetken aikaa, löytyyhän niistä selvästi jotain raamatullista yhteyttä.
    Mutta kaiken kaikkiaan uskovan ei pidä lähteä penkomaan kappalaa sen tarkemmin, siitäkin huolimatta, tai ehkä juuri siksi, että sen kasvu on tällä hetkellä hyvin voimakasta. Ihmiskunta aivan kuin etsii elämälleen, elämälleen itselleen ja korvasyyhynsä jotain sisältöä jotain sellaista, jota ei haluta ottaa Raamatun sanomasta vastaan.

    Älä syrjäytä meidän Herraamme Jeesusta Kristusta. Uudista usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut.

    • Mikä on kappala? Kappa on vaate tai mittayksikö, esim. kappa perunoita… 🙂
      Eli kyse on kabbalasta, joka tarkoittaa heprealaisten viisaitten taltioimia tietoja ja tulkinta-avaimia Vanhan testamentin teksteihin. Jeesus itse sovelsi kirjallista kabbalaa antaessa kehotuksen laskea toisen therion luvun, joka siis Raamatun oman todistuksen (jonka näytin edellä) mukaan viittaa häneen itsensä.

    • Kun kabbalistit väittivät tuntevansa luonnon syvimpiä salaisuuksia, joita pyrkivät niin aineen kuin hengenkin alkemiassa paljastamaan ja hallitsemaan, niin onkin tässä yhteydessä sävähdyttävää, että luku 1 3 7, joka gematriassa vastaa sanaa kabbala, on myös ’sattumalta’ ns. aineen hienorakennevakion toinen osatekijä. Vielä oudommaksi asia tulee, kun huomaamme, että sana kabbala, siis hepreaksi קַבָּלָה aukeaa myös yhdyssanaksi voimamitta! Vastaluvuista 37 ja 73 tulevat mm. sanat sydän ja viisaus. Numero 8 on puolestaan metamorfoosin, uudistumisen luku. Nimi Jeesus kreikkalaisessa Iesous-muodossaan onkin tripletti 888. Luku 13 on rakkaus ja vastaluku 31 voima tai jumala.

  7. Seppo,

    viittaus kommenttiisi 01.09.2022 14:30

    ja rinnastukseesi pedosta ja Jeesuksesta Kristuksesta.

    Uusi testamentti on alkujaan kirjoitettu kreikaksi, myös Ilmestyskirja. Raamatun käännöksissä on tarkoitus päästä mahdollisimman lähelle oikeaa käännöstä.

    Numerologian/kabbalan seurauksena sinulle on tullut pelastavan Jumalan nimestä Ilmestyskirjan pedon nimeä merkitsevä nimi. Mistä sinä voit viimekädessä hakea apua? Tältä pedoltako? Tämä on järkyttävää, koska olen huolissani sinusta.

    Älä anna johtaa itseäsi harhaan, sillä pahan halu on houkutella ja harhauttaa ihminen mukanaan kadotukseen, johon hän enkeleineen on jo tuomittu. Tätä ei pelastava Jumala halua.

    Laitan vielä uudestaan aikaisemman kommenttini tuolta ylempää keskustelusta.
    ”Herra Jeesus Kristus ei helvetillä pelotellut, mutta kyllä Hän siitä varoitti. Helvetti ei ole tarkoitettu kenelläkään ihmiselle vaan perkeleelle ja hänen enkeleilleen. Perkeleen ”rakkautta” on se, että hän tietäen olevansa jo nyt tuomittu, yrittää huijata ihmisiä mukaansa ikuiseen kadotukseen.”

    Tämä samainen perkele käyttää kaikenlaisia keinoja ja harhaoppeja viedäkseen sinut ja muutkin ihmiset pois totuudesta.

    Minulla on vilpitön huoli sinusta Seppo.

    Käänny pois harhatieltä ja anna Jeesuksen Kristuksen pelastaa itsesi.
    Vielä on armonaikaa.

    • ”Numerologian/kabbalan seurauksena sinulle on tullut pelastavan Jumalan nimestä Ilmestyskirjan pedon nimeä merkitsevä nimi.”

      Jos et olisi huolissasi asiasta josta et näköjään mitään ymmärrä. Tämä tarkoittamasi vastaavuus kun on ollut olemassa Uudessa testamentissa Ilmestyskirjan luvussa 13 jakeessa 18 siitä asti kun se on kirjoitettu eli noin 2000 vuotta ennen minun syntymääni. Ja tuo laskutehtävä on Jeesuksen itsensä antama kenelle tahansa ’jolla ymmärrys on’.