Kotimaan Uutisissa kerrotaan että Raamattua voi lukea väärin, mutta minua askarruttaa kysymys siitä, luenko itse Raamattua oikein. Asiantuntijana kun en voi esiintyä, niin pohdiskelemaan asiaa ryhdyn ihan omin päin.
Raamatun lukemisen aloitin alusta, keskeltä , sekä UT:n alusta. Kuusi lukua päivässä lukien. saan luettua kirjan läpi vuodessa. Sitten voin aloittaa alusta.
Raamatun lukemisessa on se erityinen ominaisuus, että joka lukukerralla voin löytää ihan uusia ja aiemmin huomiotta jääneitä kohtia ja asioita. Otan silloin avukseni ”asiantuntijoiden” kirjoittamia selitysteoksia ja muita käännöksiä. Alleviivaan ja väritän tärkeitä kohtia, jotta löydän ne myöhemmin. Lainausmerkit laitoin, koska Raamatun asiantuntijoita ei oikeasti ole olemassa.
Siitä kuitenkaan en voi olla varma, luenko Raamattua oikein. Haenko sieltä vain lisää tietoa ja nautinko vain siitä, että taas sain luettua tämän päivän läksyt. Vain etsinkö lukiessani Jumalaa ja Hänen tahtoaan. Pyydänkö olla Jumalan puhuttelussa hänen tahtoaan lukiessani?
Sitten on vielä tuo laki ja evankeliumi, joiden keskenään sotkeminen saa aikaan valtavasti vääriä tulkintoja. Rippikoulussa nuori opettelee käskyt ja saattaa tosissaan sen jälkeen yrittää niiden täyttämistä, koska sehän on Jumalan tahto. Käskyt on sitä lakia, mutta Raamatussa on paljon muutakin lakia. Jopa suurin osa . Harmittava asia on, ettei riparilaisille kerrota sitä, että
Raamattu määrittelee myös sen miten lakiin tulee suhtautua. Laille tulee antaa sen oikea merkitys ja antaa sen tehdä sydämissämme se tehtävä , jonka tähden se on meille annettu.
Muutoin käy yrityksellemme köpelösti. Huomaamme varsin pian, ettemme kykene kaikkeen mitä laki meiltä vaatii. Kyse ei olekaan pelkästään tekemisistämme , vaan myös siitä mitä on mielessämme. Tällöin moni riparilainen kokee, ettei usko ole häntä varten. Joku toinen taas luottaa Jumalan armoon ja tekee sen mitä voi. Joku ajattelee, ettei Jumala voi vaatia mahdottomia. Kuka keksii mitäkin selitystä sille, ettei täytä mittaa.
Lain tarkoitus on saattaa meidän omat yrityksemme epätoivoon. Näyttää se tosiasia , ettemme täytä mittaa, vaikka kuinka ponnistelemme. Silloin alamme selittää ja etsiä omia ratkaisuja ja helposti Jumalan meitä varten nimenomaan suunnittelema ratkaisu jää havaitsematta. Näin syntyy lukemattomia erilaisia tulkintoja siitä, mitä Jumala oikeastaan haluaa sanassaan meille sanoa. Mielemme kiinnittyy kaikenlaiseen epäolennaiseen. Alamme etsiä itsestämme kaikkea hyvää, jota meistä voi löytyä vain, jos suljemme silmämme. emmekä katso sitä ilkeyttä ja todellista pahuutta, mitä sisimmässämme on loputtomiin.
Voisinpa lukea Raamattua oikein ja aina etsiä sieltä lääkettä, jota en mistään muualta voi löytää. Etsiä sieltä Armahtavaa Jumalaa, joka on antanut poikansa kuolemaan puolestani
Golgatan keskimmäisellä ristillä ja uskoa , että Hän teki sen minun puolestani. Samalla oppia tuntemaan Jumalaa yhä paremmin ja hänen hyvää tahtoaan meitä kohtaan.
Rahakin on tärkeä asia. sillä voi ostaa tarvikkeita, joista voi tehdä lihakeiton. Emme kuitenkaan laita keittoon rahaa. Vaikka raha onkin välttämätön, jotta saamme keiton tehtyä. Emme nyt lisää tähän keskustelu – keittoomme parannusta, vaan pidämme sen sillä mihin se kuuluu. Parannus on välttämätön, mutta emme lisää sitä nyt tähän.
Pekka mutta ilman rahaa ei sitä keittoa olisi ja ilman parannusta et voi ymmärtää evankeliumia etkä Raamattua.
Siis kun Jeesus selkeästi Sanoo seuraavaa:
13 Sentähden minä puhun heille vertauksilla, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä.
14 Ja heissä käy toteen Esaiaan ennustus, joka sanoo: ’Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, ja näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö.
15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.'(Matt.13)
Siis jo vertauksien ymmärtämisestä voi nähdä kuka ”voi” lukea JA ymmärtää Raamattua.
Olet Ari kääntynyt ja parannuksenkin tehnyt. ja Vapahtaja on elämääsi parantanut. Hienoahan se on. Tietysti minun vertaukseni ontuu, sillä emmehän parannuksella voi ostaa pelastusta. Niinkuin rahalla voi ostaa perunoita ja muita keittoaineksia.
Pekka otappa kantaa tähän vertaus jutskaan eli ymmmärrätkö evankeliumissa olevia Jeesuksen vertauksia?
Minun on hyvin vaikea vastata kysymyksiisi, kun en tiedä mitä oikeasti kysyt. Pyydät minulta oikeastaan sitä, että osiaisin lukea sinun ajatuksiasi. Pyydät usein miettimään, mutta et kerro mitä tulisi miettiä. Joten toivoisin, että jatkossa esität kysymyksesi, niin ettei minun tarvitse yrittää ymmärtää mitä kysyt. Tuohon kysymykseesi voin vasta että: ”joo”. Sinähän et kysy, sitä miten minä vertauksen ymärrän. Jos kertoisit mitä itse asiasta ajattelet ja sitten voisit kysyä ajattelenko samoin. Silloin tietäisin mitä kysyt.
Pekka yksi vertaus on:
15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?(Matt.7)
Mielenkiintoinen havainto on että kunJeesus puhui juutalaisille niin nämä loukkaantuivat JeesuksenSanoihin eli eivät ottaneet niitä vastaan, kuinka nykyään on tämän loukkaantumisen laita, onko Jeesuksen Sanat edelleen niin kovia että niihin loukkaannutaan tai on ne vielä ”suolaisia” että ne tekevät tehtävänsä?
Ei ole sillä Jeesuksen Sanat on pois pyyhitty eikä niitä tarvitse ottaa vastaan vaan ne on selitetty pois ”lakina”, ei niihin tarvitse ”loukkaantua” tai ne eivät SAA LOUKATA ketään.
19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.(Joh.3)
Eikö Jeesus nimenomaan kertonut meille sen mikä on Jumalan tahto. Miten sinä sanot, että se on pois pyyhitty. En käsitä.
Pekka alkaen p*****ksesta ette tee mitä Jeesus Sanoo vaan ”lakina” sivuutatte Jeesuksen selkeät Sanat.
Lähimmäisen rakastaminen on teidän mielestä lakia, siis jos ei pysty niin eipä tuo haittaa.
Miksi Jumala armahtaa ihmisen, koska tämä tekee orjana sitä mitä tekee, siis evankeliumin kautta Jumala vapauttaa synnin orjan palvelemaan Pyhän Hengen voimassa Häntä.
Teidän tila on kuin metsurin jolla on kyllä moottorisaha mutta ei bensaa siinnä, ei onnistu niin ei onnistu.
Siis te uskotte olevanne oikeassa uskossa, mutta olette ilman Pyhän hengen voimaa, niin eihän silloin onnistu niin kuin Paavali selkeästi sen sanoittaa, ”sitä teen mitä en tahdo”.
. Olenko, ehkä loukannut sinua jotenkin.
Jos olen, niin kerrothan sen avoimesti. Ei ole kiva, jos keskustelussa tullaan iholle. Et sinäkään varmaankaan pidä sellaisesta keskustelusta. Iholle tuloa olen kanssasi koettanut välttää. Olen yrittänyt käsitellä asiaa, enkä sinua. Tähän asti keskustelu on sujunut hyvin ja on ollut ihan mukavaa. Mistä muutos johtui, kun kirjoitit tuon äsken. Ehkä olen töpännyt huomaamattani jossain ja se sai sinussa aikaan tämän ikävän muutoksen.
Pekka ajatteletko ollenkaan mitä kirjoittamasi tarkoittaa, siis ensinnäkin kun puhut Jeesuksen Sanoista lakina, niin eikö tuosta teidän päätelmä selkeästi ole ettei ole pakko onnistua tekemään niiden mukaan eihän kukaan pelastu omilla teoillaan, olenko ymmärtänyt oikein?
Ymmärsitkö mitä P***** tarkoitti, sitä P:llä alkavaa asiaa josta tässä blogissa ei saa puhua eli se mitä Jeesus julisti ja käski seuraajiensa julistaa? ”Tehkää P****** ja uskokaa evankeliumi”.
Kun puhutaan Jeesuksen Sanoista ”lakina” niin silloin niistä on suolan maku pois, ei ne ketään hetkauta ja saa aikaan P******.sta.Kuinka evankeliumia voi julistaa jos Jeesuksen Sanat poistetaan lakina?
Jeesuksen puheissa oli paljon opetusta laista. Kukaan ei ole sitä karsimassa pois. Hän osoitti selvästi, mikä on lain keskus: ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.” Kehotus parannuksen tekemiseen on nimenomaan lain opetusta. Jeesus asettaa tavoitteeksi jumalallisen täydellisyyden: ”Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.” Miten sitten pelastua, kun tuo tavoite jää saavuttamatta, sehän on ihmiselle täysin mahdoton? Vastaus on evankeliumissa, iloisessa sanomassa Jeesuksen loppuun suorittamasta työstä. Hän täytti lain vaatimukset puolestamme.
Loukkavaa määrittelyä nettikeskustelussa en voi hyväksyä. Keskustelu pitää kyetä pitämään asiassa, eikä se saa lipsua toisen määrittelyyn. Velvollisuuteni blogistina on poistaa loukkavat tekstit. Haluatko jatkaa asialinjalla, vai jatkaa meidän määrittelyä? Määrittelyllä osoitat hylkääväsi meidät ihmisinä. joten silloin keskustelu ei enää ole mahdollista.
Pekka anteeksi ”kiivauteni”, mutta se on kun rakastan Totuutta ja Jeesuksen Sanaa, ne ovat iankaikkisen elämän Sanat.
Kyllä taisi Jeesus Sanoa kovasti fariseuksille ja kirjanoppineille, uskon kuitenkin että Hän rakasti myös heitä.
Kiva kun teet parannuksen. Ei olisi kiva lopettaa, kun on päästy näin hyvään alkuun.
Martti Pentiltä osuva kommentti. Kiitos siitä. Mitään siihen ei voi lisätä, eikä pois ottaa. Harmi että huomenna saattaa olla hankala päästä mukaan tänne.
Martti pentillä mielenkiintoinen kommentti, siitä vaan tulee mieleen kuinka israelilaiset jupisivat erämaassa:
1.Silloin koko kansa alkoi huutaa ja parkua, ja kansa itki sen yön.
2 Ja kaikki israelilaiset napisivat Moosesta ja Aaronia vastaan, ja koko kansa sanoi heille: ”Jospa olisimme kuolleet Egyptin maahan tai tähän erämaahan! Jospa olisimme kuolleet!
3 Ja miksi viekään Herra meitä tuohon maahan, jossa me kaadumme miekkaan ja vaimomme ja lapsemme joutuvat vihollisen saaliiksi! Eikö meidän olisi parempi palata Egyptiin?”
4 Ja he puhuivat toinen toiselleen: ”Valitkaamme johtaja ja palatkaamme Egyptiin”.(4.Moos.14)
Siis epäuskon sanoja, onko Jumala voimaton taluttamaan yhtä ihmistä niin ettei tämä lankea?
Onko Jumala voimaton vai haluton? Haluaako Hän lapsekseen vastuullisen ihmisen vai narun päässä tanssivan nuken?
Martti Pentti en tiedä miten alhaalla rimasi on kommenttien suhteen, mutta kyllä aika alhaalta menit ettet vaan alittanut rimaa.
Oliko Jeesus ”narun päässä tanssiva nukke”?
Ovatko siis Jeesuksen seuraajat näitä ”tanssioita”?
Miten sitten määrittelet vastuullisen ihmisen, mistä tämä ihminen löytää omaan elämään moraalin?
En tarkoittanut Jeesusta vaan hänen seuraajiaan. Jumala ei uskoakseni halua väkisin estää lapsiaan lankeamasta. Hän kuitenkin pitää omistaan huolen. Ortodoksisessa liturgiassa rukoillaan: puolusta, pelasta, varjele ja armahda!
Selvennän vielä: Jeesuksen seuraajina emme ole nukkeja Jumalan teatterissa, vaan vioistamme ja puutteistamme huolimatta Jeesuksen ystäviä ja työtovereita.
Mikä saa sinut ajattelemaan näin Martin tekstistä. Mikä siinä on epäauskoa mielestäsi?
Pekka siis kumpaa tuossa Martti Pentti julistaa voimaa vai voimattomuutta?
Vastaa onko Jumala voimaton varjelemaan ihmistä pahalta ettei tämä lankea?
Jumala on omien lastensa turva, niin, etteivät nämä koskaan lankea pois uskosta, joka asia onkin kaiken Kristillisyyden keskiössä. Jos asia olisi meidän itsemme varassa, niin ei kukaan kestäisi. Jumala vie meissä päätökseen alkamansa työn.
Luotamme siis Jumalaan, joka pyhittää omansa ja vie kerran perille.
”Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa; ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, ”ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä”, ja moni sen kautta tule saastutetuiksi, ja ettei kukaan olisi haureellinen tahi epäpyhä niinkuin Eesau, joka yhdestä ateriasta myi esikoisuutensa.” Hebr. 12:14-16
Moni on langennut pois uskosta ja alkanut rakentamaan omaa pyhitystään, joka tapahtuu vain lihan tyydyttämiseksi. Tämä on surullista.
Ismo Malinen oletko koskaan miettinyt että miten surullista on se kaikki kauheus jota ns ”kristin” uskon nimissä on tehty? Mikä on niiden kohtalo jotka on tapettu vainoissa ja uskon sodissa?
Tuot minulle ilmeisesti kommenttisi ja siinä pyhityksen, olen sen tarpeessa ja koetan elää rauhassa kaikkien kanssa, rakkaudessa julistan parannusta syntien anteeksi saamiseksi Jeesuksen nimessä.
Sovitatko yllä tuomaasi oppi-isiisi, tekivätkö niin kuin tuot minulle yllä, elivätkö he rauhassa kaikkien kanssa ja pyrkivätkö pyhitykseen, kantoiko Jumalan Sana hedelmää heidän elämässä että he rakastivat KAIKKIA lähimmäisiään?
Ymmärrän toki etten voi avata kenenkään silmiä vaan sen tekee Jeesus, mutta haluan ohjata juuri Hänen, parantajan, luo.