Vapaa ajattelusta ei ihminen voi olla koskaan:
Sä uskot Jumalaan tai jumalattomaan roskaan.
Sopuleille löytyi taas yhteisjuoni,
kirkkokansalta kostui silmäluomi.
”Saatiin Päivi Räsänen taas kiikkiin,
menköön vainomme kirkon piikkiin!”
Lakeja kyllä Suomessa riittää,
kuka niistä mahtaa kiittää?
Kantelupukeilla on taas töitä,
rustaavat valituksia pitkin öitä.
Raamattuaan ei tunne kansa,
suuttuu suotta lehdet luettuansa:
”Lauseen kun irti yhteyksistään saan
voin perustella sillä mitä vaan!”
Silloin kun kristittyjä valtio vainoaa,
ei puolueettomuus ole käypää valuuttaa.
Vainojen alla uskonmatkaa rohkenee jatkaa
ken kulkee Herransa kanssa samaa matkaa.
Tästä puhui aikoinansa vainotuille Paavali,
lyömäaseen siitä saa nyt mediapyöveli.
Liian helppo on omasta ajattelusta luopua
ja jumalanvastaisesta hengestä juopua.
Ilmestyskirjan lukija sen jo nyt tietää saa,
mihin uskosta osattomien tie johtaa.
Loppua kohden lisääntyy luopujien määrä,
valtaan pääsee kaikenlainen väärä.
Kaikkea kenkkua saa kristitty täällä kestää,
sitä mikään mahti mainen ei tahdo edes estää.
Mutta parhaat ajat edessään on kristityllä,
siitä Taivaan Isä pitää huolta kyllä.
Pelätä ei tarvitse loppua ilotonta,
matkalla kohti iloa loputonta on meitä monta.
Tämäkin runon rustaus perustuu ajankohtaisiin uutisiin:
ja
ja tämäkin vielä:
– Niin, kristittynä uskon sellaiseen Raamatun luomiskertomuksen , tieteen – uskonnollisten normien tulkintaa, joka mahdollistaa – kivihiilen ja raaka-öljyn globaalin käytön säännostelyn teollisuudessa ja liikenteessä. Mielestäni kosmologian ja universumin valon nopeudella mitatut aika – ikuisuu käsitykset ovat samalla tavalla Raamatun Jumalan – havaittujen luonnonlakien alaisia kuin Kristuksen syntymästä laskettu ihmisenlle tarkoitettu kalneteri aika.
Mielestäni toinen Raamatun ilmoituksen mukainen – viljelkää ja varjelkaa periaatten sovellettu YK direktiivi olisi lääketieteellinen syntyvyyden sääntely kehitysmaissa.
Lisäksi YK;n ja kirkkojen tulisi perustaa pääoma rahasto esim veroparatiisi pääomista joita n. 30,0 bilj euroa – Afrikan, Aasian ja Etelä – Amerikan aliravittujen lapsiperheiden ihmisarvoisen elämän siis asumisen, koulutuksen, terveydehoidon ja toimeentulon korjaamiseksi konkreettisesti ja tuloksellisesti.
Sanoit hankkineesi Laestadiuksen elämäkerran, mutta lukeminen jäi kesken.
Oliko kirja tylsä tai huono?
Jorma: Kirja on LLL, yksi mies, seitsemän elämää. 20 sivua olen näemmä jaksanut alusta lukea. Kenties ne 6 muuta elämää eivät mua jaksaneet innostaa. Ehkä lähdin liikkeelle liian suurin odotuksin…
On toinen kirja, en viitsi sitä tässä mainostaa.
Mä voin vihjasta, että kun koikkeloi tuolla nimellä, niin löytyy jotakin.
Kiinnostaa vähäsen, että mikä elämä oli siinä ekana, joka hyydytti koneen? Kun paatilla ajetaan kevätsohjoon, niin joskus kone hyytyy, kun pohjakaivo täyttyy hyhmällä.
Katsoin ja kuuntelin tämän Peltokorven haastattelun. Mielestäni otsikko on hieman virheellinen tai siitä saa helposti väärän käsityksen. Peltokorpi ei muistaakseni maininnut mitään siitä, hyväksyisikö hän lapsensa avioliiton. Hän vaikutti hyvin fiksulta ja kypsältä naiselta, joten arvelen hänen hyväksyvän myös lapsensa avioliiton mikäli sellainen tilanne eteen tulisi.
Kansanedustaja Terhi Peltokorpi sanoo, että: ”meillä on tuttuja ja ystäviä ja lasten kautta perheitä, joissa on kaksi äitiä ja ihmisinä suhtaudun heihin aivan samalla tavalla kuin keneen tahansa ihmiseen”.
Ovatko nämä kahden äidin perheet vanhoillislestadiolaisia perheitä? Miten kahden äidin/isän perheisiin suhtaudutaan (liikkeen sisällä)? Samoin kuin miehen ja naisen muodostamiin perheisiin?
Peltokorpi sanoo, että hän hyväksyisi lapsensa homoseksuaalisuuden, vaikka äänestikin tasa-arvoista avioliittolakiesitystä vastaan.
Hyväksyisikö Peltokorpi sen, että oma lapsi solmisi rekisteröidyn parisuhteen samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa?
”Hyväksyisikö Peltokorpi sen, että oma lapsi solmisi rekisteröidyn parisuhteen samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa?”
Peltokorpi tuskin tulee tänne vastaustaan antamaan, mutta itse kuvittelen haastattelun perusteella, että kun Peltokorpi kertoo hyväksyvänsä lapsensa mahdollisen homouden, ei hän haluaisi kieltää lapseltaan myöskään hänen taipumuksensa mukaista rakkautta. Se olisi sydämetöntä.
”Ystäväni kirjoitti kerran kolumnissaan, että jokainen kadunmieskin on jonkun lapsi ja se sopii mielestäni tähänkin tilanteeseen, hän sanoo Ylellä.”
Tää on nyt vissiin sitä edistystä, että homoja ei enää verrata eläimiin sekaantujiin tai rikollisiin, vaan puliukkohin.
Lestadiolaisuudessa ei ikinä tulla hyväksymään homoja tasavertaisina siionin jäseninä. Lestadiolainen ”homorummutus” ajaa homoseksuaalit ulos vanhoillislestadiolaisesta liikkeestä.
Olen perehtynyt lestadiolaisuuteen, mutta ”homorummutus” on aivan uusi sana.
Monet kirjoittajista sekoittavat toisiinsa homouden ja parisuhteessa elämisen. En usko, että minkään raamatullisen yhteisön kanta on poikennut siitä perinteisestä, että seksi kuuluu miehen ja naisen väliseen avioliittoon.