Tämän blogini keskeiset aiheet ovat, valheturva ja liitto kuoleman/tuonelan kanssa. Perustan tämän muunmuassa
Jesajan 28:15-18, KK38 mukaan:
15 Koska te sanotte: ”Me olemme tehneet liiton kuoleman kanssa ja tuonelan kanssa sopimuksen; tulkoon vitsaus kuin tulva, ei se meitä saavuta, sillä me olemme tehneet valheen turvaksemme ja piiloutuneet petokseen” –
16 sentähden, näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä lasken Siioniin peruskiven, koetellun kiven, kalliin kulmakiven, lujasti perustetun; joka uskoo, se ei pakene.
17 Ja minä panen oikeuden mittanuoraksi ja vanhurskauden vaa’aksi, ja rakeet hävittävät valheturvan, ja vedet huuhtovat pois piilopaikan.
18 Teidän liittonne kuoleman kanssa pyyhkäistään pois, ja teidän sopimuksenne tuonelan kanssa ei kestä; kun vitsaus tulee niinkuin tulva, niin se teidät maahan tallaa.
Lisäksi valheturvasta, liitosta tuonelan kanssa kertoo rukoilu, mikä kohdistetaan kuolleisiin enemmän ja vähemmän pyhiin. Tästä yhteydestä antaa Jeesus selkeän opetuksen, vt. kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta, Luuk. 16:19-31. Kertomuksen viesti on kuolemanjälkeinen tila. Se on jokaisen kohdalla lopullinen, muuttumaton. Lisäksi tämä on kertomus tuolloin äskettäin kuolleista, eli ei ole vertaus.
Tässä Jeesus tiivistää sanomansa 26. jakeessa, ”26 Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.’
Katolinen, Roomalaiskatolinen kirkko, perusti kiirastuli-opin, ja virallisesti julkaisi sen Firenzen kokouksessa 1439.
Niin kiirastulioppi kuin yhteydet haudan takaa ja haudan taakse kumoutuu jo pelkästään Jeesuksen Lasarus-rikas mies kertomuksessa. Puhumattakaan koko Raamatun-mittaista kantaa, hautaan menneiden kanssa. Jo kuningas Saul’n noitanaisen luona vierailu, antaa viestin, että Saatana voi pukeutua Samueliksi, kuin valkeuden enkeliksikin.
Jesajan profetia valheliitosta kuoleman kanssa, kertoo hyvissä ajoin katolisen kirkon kiirastuli-opista. Opin selitys selittää, kuinka kiirastuleen pääsee armon alla kuolleet ja ne, jotka ovat ystävyyssuhteessa Jumalan kanssa.
Kiirastuli oppiainekset oli juutalaisessa traditiossa ja Makkeabelaiskirje puhuu uhraamisesta kuolleiden syntien puolesta ja room, katolinen kirkko otti 1100- luvulla opin , kolmannesta paikasta kuoleman jälkeen . Ausburgin tunnustus kumoaa tämän opin .
Reijo M,
Kovin rohkeasti ja tietävästi kirjoitat Jumalan salaisuuksista ja ihmisen iankaikkisesta elämästä. Nöyryys on kristityn tärkein hyve. Itse kirjoitukseesi en ota kantaa.
Timo,
Mitä Makkabelaiskirjeen raamatullisuuteen tulee, niin se niinkuin muukin nk. apokryfinen kirjoitus kuuluu jo pelkästään tämän otteen perusteella ulkopuolelle ”taivaasta pudonneisiin” Kirjoituksiin.
Augsburgin tunnustus on silloiselle Saksan keisarille tarkoitettu ”mielistely”, jossa kielletään ja myönnetään samoja asioita. Tämän päivän augsburgilainen kirjallinen tuote on YJV 1999.
Kirjoitusten ’putoaminen taivaasta’ on lähinnä mormonismia, ei kristinuskoa. Raamattu on kauttaaltaan ihmisten kirjoittama kirja. Tämä ei toki merkitse, että se on samalla jumalallinen ilmoitus.
Po ’ettei se olisi’. Anteeksi, kirjoitan vielä aamutuimaan vähän unisena.
Martti,
Silti, – tarkoitusperääsi tuot hyvin esille!
Mikähän se tarkoitusperäni sitten olisi? Liitän tähän vielä lauseeni korjattuna: ”Tämä ei toki merkitse, ettei se olisi samalla jumalallinen ilmoitus.” Raamattu on seurakunnan – Jumalaan uskovien joukon – Jumalan Hengen johdatuksella kirjoitama ja seurakunnan käyttöön tarkoitettu kirakokoelma.
Tuo Jesajan kirjan kohta ei ole profetia kiirastuliopista. Kysymys on parannussaarnasta Samarian eli Israelin Pohjoisvaltakunnan pääkaupungin ylhäisille ja tyylilajina on ironia. Samarialaiset ovat varmoja siitä, että Jumalan rangaistus eli sota ja kuolema ei voi kohdata heitä ja Jesaja varoittaa tällaisesta jumalattomasta ajattelutavasta. Samalla profeetan saarnassa on profetia Kristuksesta.
Oppi siitä, että uskovaisen kuolemaa seuraa puhdistus jäljellä olevista synneistä, on kyllä kristillisessä seurakunnassa hyvin vanha. Tätä, kiirastulioppia ja sen erilaisia vääristymiä kuin myös kysymystä edesmenneiden pyhien rukoilemisesta voi arvioida sekä arvostella kokonaan muiden raamatunkohtien valossa.
Marko,
Tämä Jesajankirjan kohta on ennustus tulevasta katolisen kirkon opista.
Raamattu on profetaallinen kirja. Se on myös harmoninen, yhteensopiva ja -sointuva alusta loppuun. Kun, ja jos ”palat” eivät löydä paikkaansa, niinkuin esimerkiksi apokryfiset kirjat, niin ne ovat korkeintaan ”hyviä” kirjoja tai harhautuksia. Koko Raamattu on kertomusta jo tapahtuneesta ja, että sitä mitä tänään tapahtuu on jo ollut aikaisemminkin, vt. Saarn 5:
15 Mitä nyt on, sitä on ollut jo ennenkin; ja mitä vasta on oleva, sitä on ollut jo ennenkin. Jumala etsii jälleen sen, mikä on mennyttä.
VT:n profetaalinen kerroksellisuus on yleistä ja tässäkin Jesajan kirjan kohdassa ilmeistä, – koska se on toteutunut katolisessa opinmuodossa ja sen tulkinnassa. RKK:n oman ”tutkimuksen” perusteella kiirastulioppi on ollut jo ”kristinuskon alusta lähtien”. Tämä on lainaus viimeisimmästä Pier Luigi Guiducci’n kirjoituksesta, 3/1/24, ”PURGATORIO: ORIGINE E SUO SIGNIFICATO TEOLOGICO”. Em. henkilö, hänen asemansa katolisessa kirkossa on korkea. En löytänyt kirjoitusta käännettynä italiasta, https://www.storiain.net/storia/purgatorio-origine-e-suo-significato-teologico/
Kohdistan huomion tähän julkaisuun, koska se on viimeisin ja arvostetuin. Kirjoitus vahvistaa RKK:n ”syvällisyyden”, viisaudeksikin kutsutun. Siinä olevat viittaukset etenkin Raamattuun ovat täysin käsittämättömiä ja samaa luokkaa kuin paavi Benedetto XVI:n Jeesus-kirjassa.
En arvostelisi mitään haudantaakse kurkoitusoppia millään muulla Raamatunkohdalla, kuin kertomuksella Saulin käynnistä noitanaisen luona, tällä Jesajankirjan kohdalla ja Jeesuksen kertomuksella farisiuksista ja heidän tulkinnoistaan, sekä Isä, viisi veljestä, itse rikas mies ylimmäinen pappi, joka kuoli.
Uskossa kuolleista sanotaan, että he ovat menneet ”lepoon” ja että heidät ”herätetään”. Toisaalta kuolemassa loppuu aika eli ajattomuudesta, eli ”tuonelasta” ei tuonelaan ole yhteyttä.
Tästä nukkumistilasta Mika Rantanenkin halusi tuoda luettavaksi kohtia Raamatusta. Ilmeisesti toivossa, että nämä kohdat Raamatusta jotenkin ”kirkastaisi” asian olemusta ja tukisi sakramentalista yhteyttä RKK:n kiirastuli-opin kautta.
Reijo M. Kukin Raamatun kohta, kertomus tai kirja on tulkittava lähtökohtaisesti sitä ajatellen, mikä on ollut sanoma sen alkuperäisille kuulijoille. Samalla on tietysti totta, että Raamatun sanoma on ”monikerroksinen” kuten juuri tässä kohdassa on myös profetiaa Jumalan myöhemmästä pelastusteosta ja Kristuksesta. Kiirastuliopin lukeminen tuohon Jesajan kohtaan ei ole eksegeesiä eli Raamatun selittämistä vaan eisegeesiä eli myöhemmän käsityksen tai omien käsitysten lukemista vanhemman tekstin sisään. Se vääristää Jumalan ilmoituksen. Minä pitäydyn Lutherin ja toistasataa vuotta myöhemmin eläneen A. H. Francken esittämiin käsityksiin Raamatun ymmärtämisestä: Raamatun ymmärtämiseen tarvitaan ymmärrys kieliopista (grammatiikasta eli ylipäänsä tietoa Raamatun syntyajankohdasta ja alkukielistä) sekä Pyhä Henki. Raamatun tekstillä on myös ulkoinen ja sisäinen selkeys. Edellinen tarkoittaa juuri tuota ”grammatiikkaa” ja jälkimmäinen Kristukseen uskomisen avaamaa ymmärrystä.
Älä tee oletuksia Mikan tai minun ”roomalaiskatolisuudesta”. Pyrimme molemmat olemaan Raamattu- ja tunnustususkollisia luterilaisia, toki vähän eri painotuksilla. Luterilainen kirkko ei opeta kiirastulioppia.