Kohta tulee kolme vuotta siitä, kun virallisesti allekirjoitettiin yhteistyösopimus Suomen Metodistikirkon ja Finlands svenska metodistkyrkan kanssa. Vuosina 2002-2007 käytyjen varsin perusteellisten oppikeskustelujen pohjalta saavutettiin varsin laaja yhteisymmärrys kristinuskon perusasioista, niin kuin raporttikirjasta Kristuksesta osalliset (Delaktiga i Kristus) voi havaita. Käytyjen neuvottelujen pohjalta laadittiin itse yhteistyösopimus, jossa oli myös teologinen osa, jossa joitain kohtia oli vielä tarkennettu aiempiin neuvotteluihin nähden.
Saavutettu yhteisymmärrys oli siinä mielessä ”erimielisyydet salliva yhteisymmärrys” (differentioitu konsensus), että joitain teologisia kysymyksiä jäi vielä käsiteltäväksi, jotta päästäisiin yhtä pitkälle menevään yhteyteen kuin Porvoon kirkkoyhteisössa. Tässä on mm. akateemiselle teologiselle tutkimukselle haastetta. Suomen metodistien kanssa meillä on nyt yhtä kaikki alttarin ja saarnatuolin yhteys ja tunnustamme toistemme vihkimysvirat. Niinpä piispainkokous päätti helmikuussa 2012 liittää Suomen metodistikirkon ja Finlands svenska metodistkyrkan ne papit, jotka ovat kirkkojen vuosikonferenssin jäseniä, eli heillä on täydet pappisoikeudet omassa kirkossaan, niiden pappien luetteloon, jotka voivat yksittäistapauksissa toimittaa kirkollisia toimituksia ja jumalanpalveluksia Suomen evl. kirkossa. Tällöinkin tulee toimituksissa noudattaa kirkkomme käsikirjaa.
Sopimuksessa Suomen metodistien kanssa ei kuitenkaan ollut Porvoon julistuksen tapaan kohtaa ”sitoudumme… pitämään kaikkien kirkkojemme kastettuja jäseniä myös oman kirkkomme jäseninä”. Tältä pohjaltahan – koska olemme ikään kuin yhtä suurta Porvoon kirkkojen perhettä -, voi Porvoon kirkkoyhteisön jäsenkirkkojen konfirmoitu jäsen toimia myös kummina tasaveroisesti Suomen evl. kirkon konfirmoidun jäsenen kanssa. Tähän pohjautuu myös se poikkeus kaksoisjäsenyyden kiellosta, että voi olla samanaikaisesti jäsenenä Suomen evl. kirkossa ja Suomen anglikaanisessa kirkossa. Koska metodistien kanssa ei ole tällaisesta ainakaan vielä sovittu, tulee metodistipapin siirtyä samalla kirkkomme jäseneksi, jos hän haluaa saada pappisoikeudet kirkossamme ja hoitaa luterilaisessa kirkossa papin virkaa. Hänen tulisi myös olla konfirmoitu, kuten muidenkin kirkkomme pappien.
Mm. kirkon virkaan ja virkojen vaihdettavuuteen sekä jäsenyyteen liittyviä kysymyksiä on keskinäisen tutustumisen lisäksi käsitelty kirkkojemme välisessä yhteistyöryhmässä. Keskeistä on tällöin ollut se, että voisimme mahdollisimman täydesti käytännössä toteuttaa yhteistyösopimustamme. Joitakin messuja on jo järjestettykin, joissa metodistipappi on ollut mukana toimittamassa tai myös toisin päin: luterilainen metodistien jumalanpalveluksessa esimerkiksi saarnaamassa. Seurakuntalaiset ovat todenneet myönteisesti sen, että nyt voi hyvällä omallatunnolla osallistua Herran pyhään ehtoolliseen toisen jumalanpalveluksessa.
Anglikaanisesta kirkosta perustajaisänsä John Wesleyn kuoleman jälkeen v. 1791 eronnut metodismi ei ole jäsenmäärältään kovin suuri kirkko täällä Suomessa: 1342 jäsentä vuoden 2011 lopulla. Se on silti missionaarinen ja vireä siinä mielessä, että vastikään perustettiin uusi Jokilaakson seurakunta Kokemäelle ja melko äskettäin myös Pirkkalaan. On myös hyvä huomata, että Suomen metodistikirkot ovat osa yhdysvaltalaista United Methodist Church -kirkkoa, joka on USA:ssa suurempi kuin Amerikan luterilainen kirkko (ELCA), joka on oman kirkkomme kokoluokkaa. Metodistit ovat luterilaisten tapaan olleet keskeisiä sillanrakentajia ekumeenisessa liikkeessä. Yksi kansainvälinen osoitus ekumeenisesta yhteishengestä on se, että metodistit liittyivät v. 2006 luterilaisten ja katolisten v. 1999 allekirjoittamaan Yhteiseen julistukseen vanhurskauttamisopista.
Meillä on siis varsin paljon yhteistä ja myös opittavaa – ekumeenisia lahjoja vaihdettavana – toinen toisiltamme. Yhtäältä soisikin paikallisen luterilais-metodistisen yhteistyön viriävän entistä enemmän. Kirkkoherroilla ja heidän valveutuneisuudellaan on tässä tärkeä rooli. Toiseksi on hyvä, että myös siellä, missä metodisteja ei juuri ole, voidaan havaita kirkkojemme välisen ekumeenisen yhteydenpidon, todistuksen ja palvelun kautta, että kristittyjen yhteys myös kasvaa. Siitä huolimatta, että se toisaalta pirstoutuu ja kärsii sekä sisäisistä kiistoista että vaikkapa Lähi-idän traagisesta tilanteesta ja sekularististisesta paineesta karsia uskonnon julkisia ilmenemismuotoja. Yhteiset haasteet ovat aina myös tiivistäneet rivejä sekä olleet oppimisen, liikkeelle lähtemisen ja ajatusten kiteytymisen paikkoja. Ekumeenista yhteistyötä eri tasoilla – teologia, hengellinen elämä ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen – tarvitaan globalisoituneessa ja monin tavoin murroksessa olevana aikana uudella tavalla. Sitä täydentää vuoropuhelu ja yhteistyö eri uskontojen edustajien sekä kaikkien kanssa, joita elämänkatsomukselliset ja eettiseen vastuuseen liittyvät kysymykset askarruttavat.
Tomi Karttusen ærtikkeli hyvä, mielenkiintoinen. 1980-luvulla Porissa luterilaisten ja metodistien välillä hedelmällistä yhteistoimintaa ( metodistien puolelta Lehtimäen veljekset, Veikko Koskinen ). Kiitos Tomi aiheen käsittelemisestä.
Ehtoolliskäsitys on kuitenkin eri.
Eli käytännössä kirkkoherra voisi pyytää metodistipappia toimittamaan meikäläisen messun.
Kirkkoherra voisi yksittäistapauksessa pyytää metodistipappia toimittamaan meikäläisen messun, kyllä. Ehtoolliskäsityksestä käydyissä keskusteluissa peruslinja on reaalipreesensin hyväksyminen, vaikka metodistien puolella on tässä hieman selvennettävää luterilaisesta näkökulmastani.
Mitä mahtaa tarkoittaa selventäminen, kun toisella puollella
reaalipreesensiä ei tunnusteta?
Hienoa, että ekumenia menee eteenpäin edes pienin askelin, kun suuria läpimurtoja ei ole näköpiirissä. Sinänsä hauska ilmaisu tuo
Kuinka monta tapausta ja millä frekvenssillä ei enää ole yksittäistapauksia?
Kuten esimerkiksi kardinaali Walter Kasperin kirjassa Harvesting the Fruits on todettu, myös metodistien kanssa on päästy varsin pitkälle yhteisymmärrykseen Kristuksen läsnäolosta ehtoollisella. Tästä on osoituksena myös esimerkiksi USA:n ELCA:n ja United Methodist Churchin nk. full communion -sopimus ja sen artikla ehtoollisesta.
Tässä vielä taustatiedoksi lainaus ELCA:n ja UMC:n neuvotteluraportista Confessing Our Faith Together:
”40) Like Holy Baptism, the Lord’s Supper is an efficacious sign of God’s grace. This means that Holy Communion is not only a visible sign that points to God’s presence in the world, but it includes and gives real participation in Christ. In this sharing (koinonia), Christ offers his life-giving body and blood through bread and wine to all who take part in the celebration of this meal (1 Corinthians 10:16). In the words of Christ that institute this meal stands a promise that he himself is truly present for us. These words in the Supper call us to faith.
41) The entire eucharistic celebration expresses the real presence of Christ. In a special way, Christ’s word (“Do this in remembrance of me”) draws all participants into God’s saving act, carried out once and for all in Christ’s death and resurrection, by joining them to Christ’s presence in the meal. Furthermore, this same presence of Christ comes to expression by emphasizing the Holy Spirit’s activity for us in the Supper. It is by the living word of Christ, empowered by the Holy Spirit, that the bread and wine become the sacrament of Christ’s body and blood.
42) Together, both churches affirm the special emphasis that the UMC has placed on confessing that the Holy Spirit conveys Christ’s presence in communion….”
Näkyy silti olevan eri juttu?
Molemmat yhtyvät tässä siihen, että Jeesuksen Kristuksen todellinen läsnäolo leivässä ja viinissä, ehtoollinen Kristuksen ruumiina ja verenä on kolmiyhteisen Jumalan toiminnan ihme, ei meidän uskomme aikaansaannosta, vaikka uskon kautta ehtoollisen lahja otetaankin vastaan. Näin vastakkainasettelu ”reaalipreesensin” ja ”spirituaalipreesensin” välillä voidaan varsin hyvin silloittaa. Eroja toki painotuksissa ja kielenkäytössä on.