Jumaluusopin historiaan ja nykyajatteluun perehdyttäessä Hippon piispa kirkkoisä p. Augustinus (353-430) ja enkeliopettaja p. Tuomas Akvinolainen (1225-1274) ovat koko lailla ohittamattomia hahmoja. Augustinus kirkasti oppia Jumalan armosta ja kirkosta Kristuksen ruumiina ja rakkauden yhteisönä sekä näiden pohjaksi oppia Kristuksen kahdesta luonnosta ja pyhästä Kolminaisuudesta itäisten kappadokialaisten isien ajattelua kehittäen. Augustinus ja augustinolainen teologia ovat olleet läntisessä kristikunnassa varsin keskeisessä roolissa ja onpa vaikutushistoriaa myös idässä kuten uusin tutkimus on muistuttanut. Esimerkiksi syntikäsitteen radikaaliuden on kuitenkin usein katsottu erottavan Augustinuksen ja idän ortodoksista teologiaa toisistaan. Niinpä ort.fi toteaa: ”Pyhää Augustinusta kunnioitetaan ortodoksisena pyhänä, mutta ei niinkään teologina vaan esipaimenena ja hänen kiistämättömän henkilökohtaisen pyhyytensä takia. Ortodoksinen kirkko kunnioittaa hänen elämäänsä mutta ei hyväksy kaikkia hänen oppejaan eikä varsinkaan niiden epäsuotuisaa myöhempää kehitystä.”
Jo varhaiset kristinuskon puolustajat aikansa aatevirtausten keskellä eli apologeetat olivat puolustaneet kristinuskon merkitystä ja oikeutusta aikansa filosofian välineitä hyödyksi käyttäen. Tässä suhteessa ylittämättömän synteesin loi Tuomas Akvinolainen käyttäen hyödyksi erityisesti Aristoteleen filosofiaa tulkitessaan sitä kristillisen viitekehyksen yhteyteen soveltaen.
Itselleni on jäänyt opiskeluajalta mieleen erityisesti sittemmin apulaisprofessorina toimineen Reijo Työrinojan opetusta Tuomas Akvinolaisesta sekä toisaalta Simo Knuuttilan huomautus, että Tuomaan teorian mukaan enkeli saa näkyvän hahmon, kun ilmaa puristetaan kasaan. Työrinoja käsitteli Tuomasta kuuntelemassani luentosarjassa ”Jumalan nimen logiikka”. Mieleen on jäänyt, että Tuomaan pohjalta Työrinoja korosti Jumalan nimen olevan ”yksi ja yksinkertainen” (unus et simplex). Toteaahan jo Nikean uskontunnustus: ”Me uskomme yhteen Jumalaan, kaikkivaltiaaseen Isään, taivaan ja maan, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luojaan”. Kristillinen usko on trinitaarista monoteismiä.
Pohditaanpa tätä hieman. Yksinkertaisuuden jumalallisuus tulee esiin myös käsityksessä totuuden ykseydestä. Totta puhuva ei puhu kaksihaaraisella vaan ehjällä kielellä. Yksinkertaisuudessa ei ole hajaannusta ja kaaosta vaan luotettava rakkauden ja hyvyyden lähde. Ei ole pirstovaa moninaisuutta, johon ihminen hukkuu. Siksi taivas on Jumalan autuaallista näkemistä osallisuudessa korkeimmasta hyvästä, kaipauksen täyttymyksessä. Vain totuudessa on ykseys ja ykseys syntyy vain rakkauden osallisuudessa ja sen mukaan toimittaessa Hengen johdattamana. Siksi armo ja totuus kulkevat käsi kädessä Sanan tultua lihaksi.
Tuomas Akvinolaisen, jonka syntymän 800-vuotisjuhlaa tänä vuonna muistetaan, sai osakseen reformaattorien kritiikkiä 1500-luvulla, vaikka he eivät mitä ilmeisimmin hänen tuotantoaan sen syvällisemmin tunteneetkaan. Mielikuvissa hän on ollut filosofiteologi, joka pyrki rakentamaan kunnioitettavan synteesin maailman hahmotukseksi keskiajalla. Toisaalta Tuomaassa oli myös toinen puoli. Varsin tunnettu on tarina, että saatuaan huimaa älyllistä suorituskykyä henkivät filosofis-teologiset kirjoituksensa jo liki tehtyä hän koki elämänsä loppupuolella mystisen elämyksen, joka sai hänet sanomaan, että sen jälkeen hänen omat kirjoituksensa tuntuivat olevan ”kuin olkea”. Joka tapauksessa Tuomas oli myös hengellis-teologinen kirjailija. Tätä perua on kirkkomme virsikirjan edelleen varsin suosittu ehtoollisvirsi 221, säkeistöt 1-5. Tuomaan kirjallisesta tuotannosta ja Tuomas-tutkimuksen vaiheista ks. Ritva Palmenin artikkeli: Tuomas Akvinolaisen kuolemasta 750 vuotta: ”Eläköön Mykkä Härkä!” | Vartija
Saksalainen luterilainen teologi Ulrich Kühn (1932-2012) esitti kritiikkiä sellaista Tuomas-tulkintaa kohtaan, joka pitää hänen tapaansa käyttää filosofiaa hyödyksi teologisessa pohdinnassa ”evankeliumin pettämisenä”. Hän arvostaa Akvinolaisen pyrkimystä uskon ymmärtämiseen sen universaalin merkityksen valossa ja kysyy, eivätkö kriitikot helposti luovu vastuusta, joka evankeliumista nousee maailman ja ihmisen perusteelliseen ajattelemiseen. Kühn luonnehtii Tuomaan avanneen aristoteelisen metafysiikan keinoin maailman myönteisen merkityksen, sen suuruuden ja luomisen mukaisen ominaislaadun uskon näkökulmasta. Myös nykynäkökulmasta on tarpeen pohtia ihmistä kokonaisvaltaisesti – tämähän on ajatus myös käsityksessä evankeliumin ja mission kokonaisvaltaisuudesta.
On silti totta, että Tuomaan synteesi ei kestänyt maailmankatsomuksellisten mannerlaattojen jytistessä. Se voi antaa inspiraatiota, mutta hänen teologiansa soveltaminen edellyttää uudelleen ajattelua ja soveltamista nykytiedon valossa. 1800-luvun uustomismi syntyi tilanteessa, jossa Tuomaasta inspiroitunut tomismi ei voinut enää tarjota entisen kaltaista synteesiä, vaan pahimmillaan se eristi katolista teologiaa muista. Paavi Leo XIII:n kiertokirjeen Aeterni Patris (1879) myötä uustomismi sai silti virallisen aseman katolisessa teologiassa. 1960-luvulla niin sanottu nouvelle theologie kritisoi uustomismia, vaikka samalla arvosti Tuomaan alkuperäistä ajattelua. Keskeiseksi nousi mysteeri ja sakramentaalisuuden sekä kirkon yhteisön (communio) ajatus.
Tuomaan ekumeenisesta merkityksestä teologisessa keskustelussa kertoo, että suuri reformoitu teologi Karl Barth saattoi hänkin viitata arvostavasti Tuomaaseen. Luther-tutkijana tunnetuksi tullut Gerhard Ebeling kirjoitti Tuomaan jumalaopista perusteellisia tutkimuksia. Myös monet muut evankeliset teologit ovat ammentaneet Tuomaalta, Suomessa esimerkiksi edesmennyt Jaakko Elenius, jonka väitöskirjakäsikirjoitus äskettäin julkaistiin postuumisti (Luonnollinen laki Tuomas Akvinolaisen teologiassa, Väyläkirjat 2024).
Tuomas Akvinolaisen merkitystä onkin syytä muistaa myös ekumeenisesti. Näin on tehty esimerkiksi Muistopäivien kirjassa, Sanctoralessa (Väyläkirjat 2024). Siinä muistutetaan, että Tuomas kirjoitti yli kahdeksankymmenen kirkkoisän teoksia hyödyntäen evankeliumikommentaarin Catena Aurea eli Kultainen ketju. Lisäksi hän kirjoitti yhdeksän muuta kommentaaria Raamatun teksteihin, liturgisia tekstejä ja hymnejä, joiden jälki on myös luterilaisessa virsikirjassamme. Niissä hän korostaa erityisesti Kristuksen todellista läsnäoloa, mikä luterilaisillekin reaalipreesens-opin myötä on kallis asia.
Tomi
Kiitos erittäin hyvästä ja pätevästä blogistasi. Tekstisi on todella miellyttävää luettavaa.
Minulla on Tuomaan Summa neljänä laajana kirjana latinaksi kotokirjastossani.
Tomi,
Kirjoitat:
”Pohditaanpa tätä hieman. Yksinkertaisuuden jumalallisuus tulee esiin myös käsityksessä totuuden ykseydestä. Totta puhuva ei puhu kaksihaaraisella vaan ehjällä kielellä. Yksinkertaisuudessa ei ole hajaannusta ja kaaosta vaan luotettava rakkauden ja hyvyyden lähde. Ei ole pirstovaa moninaisuutta, johon ihminen hukkuu. Siksi taivas on Jumalan autuaallista näkemistä osallisuudessa korkeimmasta hyvästä, kaipauksen täyttymyksessä. Vain totuudessa on ykseys ja ykseys syntyy vain rakkauden osallisuudessa ja sen mukaan toimittaessa Hengen johdattamana. Siksi armo ja totuus kulkevat käsi kädessä Sanan tultua lihaksi.”
”Kühn luonnehtii Tuomaan avanneen aristoteelisen metafysiikan keinoin maailman myönteisen merkityksen, sen suuruuden ja luomisen mukaisen ominaislaadun uskon näkökulmasta. Myös nykynäkökulmasta on tarpeen pohtia ihmistä kokonaisvaltaisesti – tämähän on ajatus myös käsityksessä evankeliumin ja mission kokonaisvaltaisuudesta.”
——
Jeesus on kaiken perusta, vt. Joh. 15:5 ”.. sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.” Hän on perustus ja elämänlähde. Siksi ”ek-klesia” on Seurakunta, joka on aitovehnä, joka elää valhevehnän, tämän maailman, ympäröimänä. Vaikka Uskovaisten yhteys elää jumalattomuuden keskellä, niin se on uloskutsuttu = ek-klesia, tästä maailmasta.
Totuus on Jeesus, joka on hankkinut koko maailmalle pelastuksen ikuisesta tuhosta. Jeesuksen opetuslapsia kutsuttiin kreikaksi ”Christianos”, joita suomeksi ymmärrettävimmin tulkattuna on Uskovat, siis Jeesukseen uskovat opetuslapset, joilla on uskon kohteen lahjoittama Usko.
Eli tämä edellä kertomani on Se Yksinkertainen Totuus. Tämän jälkeen kaikki on laskettu uskoontulon päälle. On paljon oikeata, muttei Jeesus-perutuksella, Häneen oksastettua. Ilman perustusta ja ilman yhteyttä viinipuuhun, oksat kuivettuvat ja palavat viimeistään kun alkuaineetkin tuhoutuvat.
Ilmaiset oikein ”ykseys”, vaikka yhteys-sana on ollut lähes ainoastaan käytössä, kun alkukieli käyttää sanaa ”heis”. Tämän heis-sanan merkitys painottuu Joh. 10:30, ”minä ja Isä olemme yksi/heis” ei siis yhtä, mikä tulkattaisiin suomeksi kreikan sanasta ”koinonia”. Tämän ykseyden olemus kirkastuu lisää jakeessa 29, ”Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, …”. Eli on kysymys Isän vedosta joka ”tuntuu” herätyksen tilana. Tämä kaikki on näkymätöntä, ikuista, taivaaseen päätyvää.
Puhut ”totuuden ykseydestä” ja arvostat sitä sen pirstoutumattomuuden vuoksi, johtuen asian yksinkertaisuudesta. Olen samaa mieltä.
Kaikki Raamatun teksti on yksinkertaista, ei tulkinnan kautta aukeavaa. Tulkinta on katoavaa ja yhteys, kr. koinonia, loppuu. Yksinkertaisuus on ikuista ja ykseys on ikuista. Siksi Aristoteles kuuluu kreikkalaisiin mystisyyden ”kautta” ymmärtäjiin ja katoavan tyylikkyyden ilmaisijoihin. Heitä on muitakin, joita mm. RKK:n henkis-hengellinen syvällisyys käyttää hyväkseen Kuhnin lailla.
Uskovien ykseys ei ole ”koinoni’a”.
Reijo
Kyllä me toiset voimme todeta, että myös sinun tapasi muotoilla uskontunnustuksesi on tulkintaa. Kun tämä myönnetään, niin on helpompaa verrata eri uskonsuuntien välisiä opin eroja.
Tulkintasi kreikan sanasta ekklesia muodostuu raamatullisen tulkinnan vastakohdaksi. Painotat oman tulkintasi mukaan ulos -lähtemistä jostain porukasta. Sen sijaan Raamatun yhteydessä sanaa ekklesia käytetään yhteisestä porukasta ja yhteisen kansan mukana kulkemista yhteisessä messussa ja muissa pyhissä kokouksissa. Yhteen KOKOONTUMINEN JUMALAN SILMIEN ETEEN on sanan varsinainen ydinsanoma.
Otetaanpa esimerkki 5. Moos. 9:10
Swete’s Septuagint mukaan
καὶ ἔδωκεν Κύριος ἐμοὶ τὰς δύο πλάκας τὰς λιθίνας, γεγραμμένας ἐν τῷ δακτύλῳ τοῦ θεοῦ, καὶ ἐπ᾽ αὐταῖς ἐγέγραπτο πάντες οἱ λόγοι οὓς ἐλάλησεν Κύριος πρὸς ὑμᾶς ἐν τῷ ὄρει ἡμέρᾳ ἐκκλησίας·
VIIDES MOOSEKSEN 9:10 suomennos 1776
Ja Herra antoi minulle kaksi kivistä taulua, kirjoitettu Jumalan sormella, ja niissä olivat kaikki sanat, jotka Herra teille tulesta vuorella puhui, kokouksen päivänä,
—
En jatka tätä keskustelua eteenpäin, koska olemme vain vieraana Tomin blogissa. Olen aikoinaan saanut Vuoden somerolainen 2012 -tittelin. Olen iloinen, että entinen Someron pappi Tomi on nykyisin kokonaiskirkkomme palveluksessa: Toimii johtavana asiantuntijana Suomen ev-lut Kirkkohallituksen ulkoasiain osastolla.
Matias,
Olisi ollut toivottavaa, ettet ”tietämystäsi” ja ja omia ”saavutuksiasi” olisi tähän blogiin tunkenut, koska ne olet kymmeniä kertoja toistanut tällä foorumilla ja erityisesti minulle. Jatkan tästä kanssasi toista tietä.
Tomi, taas,
kirjoitat:
”Augustinus kirkasti oppia Jumalan armosta ja kirkosta Kristuksen ruumiina ja rakkauden yhteisönä sekä näiden pohjaksi oppia Kristuksen kahdesta luonnosta ja pyhästä Kolminaisuudesta itäisten kappadokialaisten isien ajattelua kehittäen.”
Haluan käyttää alkuperäistä sanaa ek-klesia, kun puhutaan ajassa olevasta Seurakunnasta, jonka Raamattu määrittelee Kristuksen ruumiiksi, siihen asti kun aika ja alkuaineet poistuvat.
Alkuperäinen teksti on ensin kääntynyt latinaksi, johon kääntämiseen seurakunta-sanaa ei tulkattu. Se jäi kirjoitettuna ”ecclesia/ eclesia” – muotoon. Sitten siitä kehittyi joka kieleen uusi sana, kuten chiesa, church, kirche, église, iglesia, igreja jne. Päästiin ”pois” sanan alkuperäisestä merkityksestä, eli ”Jumalan seurakunta”, mihin alkuperäiseen määritelmään olisi ollut kiusallista kuulua ei-uskova, saatikka julkijumalaton. Augustinus työsti jumaluuksista opillisen, eli, teologisen sanaparin ”corpus mixtum/ permixtum”, eli suomeksi ”sekalainen (seurakunta)ruumis”.
Tämä sanapari onkin ollut hyvin kätevä ja sen yhteydessä opetetaan oppia Kristuksen kahdesta luonnosta.
Tuomas Akvinolainen ja Augustinus kertoivat mitä Raamattussa lukee ja siksi tänäänkään teologisissa tiedekunnissa, ainakaan Suomessa, luettavien kirjojen luettelossa ei ole Raamattua. Tästä samasta syystä uskoontulo, niinkuin se on Apt. 2.luvussa ei tule luetuksi.
Niin Tuomas ja Augustinus siirsivät vain yhdeksän käskyä ikäänkuin Kristinuskon tulevaan kirkolliseen kivijalkaan. Kummatkin edesauttoivat lähinnä Aristotelen Kristus-vapaan filosofian ja raamatullisuuden synteesin muodostuksessa kirkon, ensin lähinnä katolisen kirkon käyttöön. Vaikka näin tapahtuikin, niin uskovaisena en puhuisi siitä ikäänkuin se olisi ollut jonkinasteinen saavutus. Ei ainakaan Jumalan Seurakunnalle.
Tomi K. Kiitos blogista. Oletko ajatellut yleistajuisen kirjan kirjoittamista Tuomaksesta? Vähän samanlaista kuin Timo Nisula teki Augustinuksesta.