”Me tiedämme” : kirjoittaa Johannes ensimmäisessä kirjeessään. Hän toistaa samaa asiaa kirjeessään usein. Kyse on asioista jotka Johannes sanoo tietävänsä ja ne on tiedossa myös kirjeen lukijoilla. Johannes ei esitä siinä mitään uusia asioita, vaan niitä, jotka jokainen uskova tietää jo ennestään. Hän vain kertaa sen mitä jo tiedämme, jotta pääasiat ei karkaisi pois mielestä.
Tiedämme , että
– tunnemme Jumalan
– tiedämme olevamme Hänessä
– tiedämme että nyt on viimeinen aika.
– tiedämme tulevamme Hänen ( Jeesuksen) kaltaisikseen
– tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään
– tiedämme että olemme totuudesta
– tiedämme Hänen pysyvän meissä
– tiedämme pysyvämme Hänessä ja Hän meissä.
– tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia
– tiedämme Hänen kuulevan meitä
-tiedämme että olemme Jumalasta ja että koko maailma on pahan vallassa.
sekä paljon muuta.
Faktatietoa on siis tosi paljon tarjolla.
Sitten jotkut kehtaavat väittää ettei Jumalasta voi mitään tietää. Edes sitä onko Jumalaa olemassa.
Kristillinen usko ei ole jonkun todellisuuden uskottelemista, vaan siinä todellisesti elämistä ja sen käytännössä näkemistä ja kokemista, että Jumalan sanaan voi luottaa. Tietenkään sellainen, joka ei halua tutustua elävään Jumalaan ei voi tätä hyväksyä. Eihän ulkopuolelle jättäytyvillä voi olla mitään omakohtaista tietoa talon sisustuksestakaan. Vain sisällä olevat voivat sen nähdä, kokea ja elää siinä.
Pekka: ” Kaikissa Raamatun kirjoissa on yhtenevä kuva Jumalasta. Eri kirjat eivät ole ristiriidassa keskenään.”
Voi olla, mutta mitenkäs on noiden muiden, kaikkien maailman erilaisten uskontojen erilaisten jumalien ja taruolentojen ja niistä kertovien Pyhien kirjojen ja kirjoituskokoelmien kanssa? Mikä niistä on faktaa, vai ovako kaikki fuulaa? Kaikki ovat tasan yhtä luotettavia tai epäluotettavia tietokirjoina ja faktatiedon lähteinä. Millä perusteella Raamattu olisi muka muita luotettavampi? Riippuu täysin siitä minkälaiseen kulttuuriin olet syntynyt ja minkälaisen aivopesun olet kasvatuksesi yhteydessä saanut.
Pyhiä kirjoituksia: -Aasainusko
Runo-Edda eli vanhempi Edda, erityisesti Hávamál
Proosa-Edda eli nuorempi Edda,
– Ayyavazhi
Akilattirattu Ammanai
Arul Nool
Bahá’í
Kitáb-i-Aqdas
Kitáb-i-Íqán
Monia muita kirjoituksia, mukaan lukien muiden uskontojen kirjoituksia,
-Buddhalaisuus
Tripitaka tai Pāli-kaanon
Kiinalainen buddhalainen kaanon
Tiibetiläinen buddhalainen kaanon,
-Diskordianismi
The Principia Discordia (ei kaikki lahkot),
-Falun Gong
Zhuan Falun,
-Hindulaisuus
Veda
Samhita
Rigveda
Samanveda
Yajurveda
Atharvaveda
Brahmanat
Aranyakat
Upanishadit
Sanskritinkielinen eeppinen kirjallisuus, jota edustavat ennen kaikkea Ramayana ja Mahabharata (Bhagavad Gita puolestaan on Mahabharatan osa)
Agamat
Puranat
Tantrat,
– Islam
Koraani
Hadith,
-Jainalaisuus
Tattvartha Sutra,-
-Juutalaisuus
Tanakh
Toora
Nevi’im
Ketuvim
Talmud
Mišna
Gemara
Zohar,
-Kristinusko Raamattu
Katolisuus, ortodoksisuus
Raamattu mukaan lukien ns. Apokryfikirjat,
-Kungfutselaisuus
Neljä kirjaa
Viisi klassikkoa,
-Mandealaisuus
Ginza Rba,
-Manikealaisuus
Arzhang
Mohismi
Mozi,
-Mormonismi
Raamattu
Mormonin kirja
Kallisarvoinen helmi
Oppi ja liitot,
-Erilaiset New Age -liikkeet tai modernit uskonnolliset liikkeet saattavat lukea jonkun seuraavista yliluonnollisesti inspiroiduksi:
Ihmeiden oppikurssi (A Course in Miracles, ACIM) (Helen Schucman)
Keskusteluja Jumalan kanssa (Neale Donald Walsch)
Oahspe
Urantia-kirja,
-Rastafari-liike
Raamattu
Holy Piby
Kebra Negast,
-Samarialaiset
Samarialainen pentateukki,
-Satanismi
Saatanallinen Raamattu,
-Sikhiläisyys
Guru Granth Sahib, kymmenen gurun kirjoitukset
Dasam Granth Sahib,
-Swedenborgilaisuus
Raamattu
Emanuel Swedenborgin kirjoitukset
Jotkut katsovat myös Swedenborgin kuoleman jälkeen julkaistujen käsikirjoitusten olevan pyhiä,
-Taolaisuus
Daodejing
Yijing,
-Thelema
Theleman pyhät kirjoitukset, erityisesti Liber Al vel Legis (Lain kirja),
-Zarathustralaisuus
Zend-Avesta.
Uskonnollisten uskomusten sekä Jumalkuvan ja -käsityksen muodostumisessa ensiarvoisen vaikuttavina tekijöinä on ihan taatusti elinympäristö sekä kulttuuri- ja kasvatustausta. Jos olet syntynyt vaikkapa Iranissa muslimiperheen lapseksi, ei ole kovinkaan todennäköistä, että jumalkuvaksesi muodostuisi kristittyjen Jumala.
Asia on hyvin yksikertainen. Jos haluat ottaa sen vastaan, niin ei se ole vaikeaa. Evankeliumi ja laki kulkee Sanassa rinnakkain ja sisäkkäin. Lakia on kaikki mitä sinun tulee tehdä , tai noudattaa. Laki vaatii sinulta paljon ja haluat sitä noudattaa tarkoin. Se on oikein hyvä. Armo sen sijaan ei kuulu sellaiselle, joka turvautuu lain noudattamiseen. Jos kerran toteutamme lain vaatimukset, niin mihin tarvitsemme armoa? Jumala vaatii meiltä samaa pyhyyttä, kuin hänellä itsellään on. Jollemme täytä sitä mittaa niin olemme helvetin lapsia ja tekopyhiä fariseuksia, sekä todella suuria syntisiä. Omalla uskonnollisuudellamme voimme hämätä muita, mutta emme Jumalaa. Lakia on siis kakki se mitä Jumala meiltä vaatii. Niitä vaatimuksia ei ole vaikea löytää Raamatusta. Niitähän sinäkin Ari usein meille tuot esiin.
Evankeliumi on Raamatun suuri salaisuus. Sitä on vaikea löytää Raamatusta. Evankeliumi on se ilosanoma, että Jumala on oman poikansa kautta sovittanut koko maailman synnin. Nyt jokainen syntinen voi aivan helposti saada sen pyhyyden, jonka Jeesus on meille hankkinut. Juuri sen saman pyhyyden, joka Jumalalla on. Pelkästään uskomalla Raamatun lupaukseen syntien anteeksisaamisesta. Näin täydellisesti syntisestä ja kelvottomasta Jumala tekee hetkessä täysin kelpaavan ja pyhän. Pelkästään siksi, että Jumala näin vanhurskauttaa syntisen ihmisen ja pukee hänet oman poikansa vanhurskauteen. Tämä vaihtokauppa, jossa annamme Jumalalle koko syntisen olemuksemme ja Hän antaa meille oman pyhyytensä ilmaiseksi on meille aika edullinen. Jopa niin ettei sydän sitä koskaan oikein kykene käsittämään. Ilo vain kuplii sisältäni nytkin kun sitä vain ajattelen. Se ilo saa myös aikaan sen että oikein mielelläni kuuntelen ja luen Jumalan lakia, jota Hänen pyhänä kristittynä tarkoin pyrin noudattamaan.
Kun puhutaan laista ja evankeliumista ja niiden erottamisesta ollaan todella tärkeän asian äärellä. Minulle yksi hyvin selventävä löytö on ollut seuraava sitaatti: ”… maailmassa on kaksi oleellisesti toisistaan eroavaa uskontoa: lain uskonto, toisin sanoen sovitukseen ponnisteleminen omien ihmistekojen tietä, ja evankeliumin uskonto, toisin sanoen Pyhän Hengen evankeliumin kautta vaikuttama usko siihen, että meillä Kristuksen kautta tapahtuneen sovituksen ansiosta ilman omia tekoja on armollinen Jumala.” (Franz Pieper, Kristillinen dogmatiikka)
Samalla olemme uskomme ytimessä.
Lapsen lapset tykkää leikistä jossa pitää löytää piilotettuja esineitä. Avuksi he tarvitsevat vinkkejä, mistä kannattaa etsiä. Jollei vinkkejä Anna, niin he väsyvät ja kyllästyvät leikkiin pian. Samoin käy Jos nuoria kehoitetaan etsimään Jumalaa ja uskoa, mutta ei kerrota mistä pitäisi etsiä. Silloin etsintä keskittyy väkisin vääriin suuntiin.nuori alkaa etsiä uskoa omasta sisimmästään.
Pekkatoteat:””Nyt jokainen syntinen voi aivan helposti saada sen pyhyyden, jonka Jeesus on meille hankkinut.””
Entäpä jos syntinen onkin rikas?
Oletko muuten koettanut saada kamelia neulansilmän läpi ja oletko onnistunut?
Kaita on tie Jo ennestään. Ei ole syytä sitä kaventaa liikaa.maailmassa on köyhiä, joilla ei ole kenkiä, eikä vessoja. Meillä Suomessa jokseekin kaikilla on. Joten olemme heihin verraten rikkaita.
Saitko Kimmo vastauata kysymykseesi?
Pekka tuot esille ”lain vaatimuksia” eli evankeliumi ei sisällä mitään ”vaatimuksia”.
Ajatteleppa nyt omia lapsia, kun he olivat vastasyntyneitä niin ethän voinut heiltä ”vaatia” mitään eli että huolehtisivat omista asioistaan koska heillä ei ollut ymmärrystä eikä voimaa täyttää niitä ”vaatimuksia”, eikö niin?
Entä kun he kasvoivat niin eikö silloin sinulle tullut ”oikeus” vaatia heiltä jotain, huone piti pitää siistinä, käyttäytyä ruokapöydässä nätisti…..?
Edellä oleva ”kuvaa” hiukan jokaista ihmistä eli jokainen syntyy ja kasvaa ilman yhteyttä Jumalaan, ilman että kuulevat Jeesusta ja ilman Jumalan voimaa ja rakkautta, siis täydellisen kykenemättöminä seuraamaan Jeesusta. Tällöin Jumala ei vaadi lain noudattamista, siis sen kautta ei voi pelastua.
Mitä taasen on se sovitus jonka Jeesus täytti, se on ettei Jumala rankaise ihmisiä heidän synneistään, siis aviorikkojaa ei ”kivitetä” vaan jokaisella on mahdollisuus saada armo tekemistään synneistä ja tehdä parannus eli tulla Jumalan lapsiksi.
Evankeliumi ei aseta vaatimuksia, mutta esikuvan se nostaa hyvin korkealle: ”Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.”
Martti Pentti siis jokainen ihminen syntyy ja elää ja kasvaa erossa Jumalasta, pimeydessä, siis on tietämätön ja tottelematon ja tekee syntiä ja kuolee synteihinsä.
Eli jokainen on matkalla kadotukseen.
Evankeliumi antaa mahdollisuuden pelastua, siis kun Jumala kutsuu ja ihminen kuulee evankeliumin ja tekee parannuksen ja ottaa kasteen ja saa synnit anteeksi (armon) ja saa Pyhän Hengen lahjan, niin nyt onkin Jumalan voima ja rakkaus ihmisessä. Nyt ei enää olekkaan ”kuuro ja sokea” vaan kykenevä elämään Jumalan tahdossa.
”Ei enää olekaan ’kuuro ja sokea’ vaan kykenevä elämään Jumalan tahdossa.” Kykenevältä odotetaan, että hän toimii kykyjensä mukaan. Ei ole enää lain asettamaa vähimmäisvaatimusta vaan Jeesuksen asettama malli olla täydellinen.
Martti Pentti nyt ymmärsit evankeliumin ytimen eli KUN on Jumalan rakkaus ja voima niin onkin vailla seli seli selityksiä kuinka elää, synti ei hallitse (ei perisyntikään).
Jos nyt sanot haluavasi seurata Jeesusta mutta ei oo voimaa niin nöyryppä parannukseen niin saat voiman, nöyrille Jumala antaa armon ja voiman.
”Synti ei hallitse.” Ei hallitse, mutta vaanii tilaisuutta saada kristitty lankeamaan.
Ei siis vaatimuksia, kuten parannusta ym.
Pekka nyt sinulla on parannuksesta eriskummallinen käsitys, siis kun hukkuva kuulee pelastajan äänen joka sanoo ”tartu pelastusrenkaaseen niin vedän sinut turvaan”, onko tuo ”vaatimus”?
Entäpä kun Jumala KUTSUU ihmistä parannuksen kautta luokseen, niin onko se vaatimus?
Pekka sanoppa kun muslimi kuulee evankeliumin niin voiko hän ”vain” uskomalla seuraavan:
”” Nyt jokainen syntinen voi aivan helposti saada sen pyhyyden, jonka Jeesus on meille hankkinut. Juuri sen saman pyhyyden, joka Jumalalla on. Pelkästään uskomalla Raamatun lupaukseen syntien anteeksisaamisesta. Näin täydellisesti syntisestä ja kelvottomasta Jumala tekee hetkessä täysin kelpaavan ja pyhän.””(Pekka Pesonen)
Siis ei tarvitse mennä kasteelle, voi jatkaa moskeijassa käyntiä ja elää muslimin tavoin?
Luuk. 14:33
Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni.
Jäi vielä kirjoittamatta onko tuossa ”pelkästään uskomalla” VAATIMUS, siis VAADITAANKO nyt sitten syntistä ”USKOMAAN”?