Ylösnousemus – elämän voitto – kauneuden koitto

Rakkaani Colette Kamerunissa matkamme aikana kuvattu

ja Suomessa erään juhlan aikana kuvattu

Elämäni kukan lisäksi kuva kukista Kamerunissa

Kirkas keväinen aurinko säteillään kaunisti. Valojen ja varjojen leikki kotonani tunnelman loi. Iloa, riemua, kesän aavistusta. Tulevaisen kauneuden esimakua. Ikikesän kuvausta taivaan täyteydessä.

Aikoinaan eräissä teksteissä kuvattiin tulevaa elämää ”varjojen maaksi”. Kirjoittaja kuvitteli sitä synkäksi hämärässä hapuiluksi. Ei huomannut sen puhuvan syvästä onnesta, päivän kauneudesta, kun aurinko ei paahda liian kuumana eikä polta ihoa, kun lauhkea tuuli vilvoittaa, hellii ihoa ja suloinen pilvi verhoaa liiasta helteestä. Valoisa, kirkas päivä, varjoisan verhon suojassa hivelevän hyvästä, syvästä onnesta.

Tulevaisuus aukeaa Jeesuksen turvissa. Hänen kuolemansa oli koko maailmankaikkeuden sovinto, rauha Jumalan ja ihmiskunnan kesken. Vapahtajamme kärsi kuoleman tien loppuun asti. Hänen kuolemansa oli todellinen. Meidän puolestamme hän sen teki. Meidät kuoleman kidasta ulos kantoi. Synnin maailmaan tuli, kuolemallaan kuoleman voitti, haudoissa oleville elämän antoi, avasi tien tulevaisuuteen, ylösnousemukseen ja ikuiseen elämään.

– Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi,
      niin kuin oli kirjoitettu,
      hänet haudattiin,

Pääsiäinen julistaa ylösnousemusta. Kuoleman valta on murtunut. Taivaan ovet ovat avoinna. Senkin hän teki meidän puolestamme. Hänen takiaan meidänkin tulevaisuutemme avautuu taivaan iloon ja riemuun. Voittovirsi kaikuu, taivaan enkelien kuoro ylistää Jumalan Pojan voittoa, uuden toivon syntyä, kuoleman kukistumista, ylen onnellista ylösnousemusta.

 hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä,
      niin kuin oli kirjoitettu,

Koko luomakunta riemuitsee elämän voitosta. Kaikki on täytetty. Pelastus on tullut ihmiskunnalle. Koko luomakunnalle toivo.

Jeesus on mennyt edellä. Meidän Vapahtajamme, kuoleman voittaja.

Kerran kun aika koittaa, mekin nousemme kuolleista, pääsemme rakkaan Vapahtajamme luo taivaan iloon, onneen ja autuuteen.

Tätä me julistamme, toivoa täynnä, luottaen elämän voittoon, ikuiseen autuuteen.

Näin me siis julistamme, minä niin kuin hekin,

ja näin te myös olette uskoneet.

Sunnuntai 20.4.2025

Pääsiäispäivä

Kristus on ylösnoussut!

Toinen lukukappale eli epistola: 1. Kor. 15:1–8 (9–10) 11

Ensimmäisestä kirjeestä korinttilaisille, luvusta 15

Veljet, minä palautan mieleenne sen evankeliumin, jonka olen julistanut teille.

Te olette ottaneet sen vastaan ja pidätte siitä kiinni,

ja sen avulla te myös pelastutte,

jos säilytätte sen sellaisena kuin minä sen julistin;

muuten olette turhaan tulleet uskoviksi.

Ennen muuta annoin teille tiedoksi tämän,

minkä itse olin saanut vastaanottaa:


      – Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi,
      niin kuin oli kirjoitettu,
      hänet haudattiin,
      hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä,
      niin kuin oli kirjoitettu,
      ja hän ilmestyi Keefakselle
      ja sitten niille kahdelletoista.

Sen jälkeen hän ilmestyi samalla kertaa yli viidellesadalle veljelle,

joista useimmat ovat yhä elossa,

vaikka jotkut ovatkin jo nukkuneet pois.

Tämän jälkeen hän ilmestyi Jaakobille ja sitten kaikille apostoleille.

Viimeiseksi kaikista hän ilmestyi minullekin,

joka olen kuin keskosena syntynyt.

    (Olenhan apostoleista vähäisin enkä edes ansaitse apostolin nimeä,

koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.

Mutta Jumalan armosta minä olen se mikä olen,

eikä hänen armonsa minua kohtaan ole mennyt hukkaan.

Olen tehnyt enemmän työtä kuin kukaan heistä,

en tosin minä itse, vaan Jumalan armo, joka on ollut voimani.)

Näin me siis julistamme, minä niin kuin hekin,

ja näin te myös olette uskoneet.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

160 KOMMENTIT

  1. Pääsiäisen aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä

    https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-20-4-2025/

    Ensimmäisen Korinttolaiskirjeen luku viisitoista on luettavissa täältä. Panen suomennokset 2020 ja 1992, ruotsinnoksen 2000, vienankarjan kielisen 2011 ja käännöksen 2019 pohjoissaameksi näkyviin.

    https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KAR11,Biibbal/1CO.15

  2. Maanantai 14.4.2025

    Hiljaisen viikon maanantai

    Päivän aihe: Jeesus Getsemanessa

    Toinen lukukappale eli epistola: 1. Piet. 2:21–24

    Ensimmäisestä Pietarin kirjeestä, luvusta 2

    Kristus kärsi teidän puolestanne ja jätti teille esikuvan, jotta seuraisitte hänen jälkiään.
    – Hän ei syntiä tehnyt,
    hänen suustaan ei valhetta kuultu.
    Häntä herjattiin, mutta hän ei vastannut herjauksella, hän kärsi, mutta ei uhkaillut, vaan uskoi itsensä oikeamielisen tuomarin haltuun. Itse, omassa ruumiissaan, hän ”kantoi meidän syntimme” ristinpuulle, jotta me kuolisimme pois synneistä ja eläisimme vanhurskaudelle. ”Hänen haavansa ovat teidät parantaneet.”

    Kuluneen talven ja alkaneen kevään aikana olen kuunnellut ja/tai lukenut sen yli 150 eri kielellä. Tällöin olen käyttänyt hyväkseni useita sivustoja,

    esimerkiksi näitä: WordProject, Bible hub, Bible is.

    Päivän aihetta ja tekstit näytetään täällä
    https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/maanantai-14-4-2025/

  3. Uskonpuhdistajamme Martti Luther on käsitellyt tuotannossaan Ensimmäisen Korinttolaiskirjeen lukua 15 erittäin paljon.

    Panen tähän kaksi viittausta hänen koottuihin teoksiinsa Luthers Sämtliche Schriften ja sivunumerointien sijaan hyvin isojen kaksipalstaisten sivujen palstojen numerointien mukaan.

    Osa VIII Auslegung des Neuen Testaments (Fortsetzung) pp.1084-1351

    Osa XII Kirchen-Postille Epistel-Teil pp. 834-835

  4. Tiistai 15.4.2025

    Hiljaisen viikon tiistai

    Päivän aihe: Jeesus tutkittavana

    Toinen lukukappale eli epistola: 1. Kor. 1:18–19

    Ensimmäisestä kirjeestä korinttilaisille, luvusta 1

    Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. Onhan kirjoitettu:
    – Minä hävitän viisaitten viisauden
    ja teen tyhjäksi ymmärtäväisten ymmärryksen.

    Päivän aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä

    https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/tiistai-15-4-2025/

  5. Matias Roto tuot Raamatun jakeita esille, voitko selittää seuraavan lainaamasi kohdan:

    ””Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. Onhan kirjoitettu:
    – Minä hävitän viisaitten viisauden
    ja teen tyhjäksi ymmärtäväisten ymmärryksen””(1.Kor.1)

    Mitä on se ”hulluus” jota ulkopuolella olevat eivät ymmärrä?

    Entä mitä on Jumalan voima pelastuville?

    Ja lopuksi mitä tarkoittaa ””Minä hävitän viisaitten viisauden
    ja teen tyhjäksi ymmärtäväisten ymmärryksen””? Eikö tässä puhuta inhimillisestä ”viisaudesta ja ymmärryksestä”??

    • Ari

      Kiitos hyvistä kysymyksistäsi.

      Paavali käyttää Vanhan testamentin tekstiä teologisena lähtökohtanaan. Siinä Jumala puhuu profeetta Jesajan kautta että pakanain hyökkäys PYHÄÄ KANSAA vastaan perustuu vain väärien profeettain eli väärien neuvonantajien antamiin inhimillisiin päätelmiin. Samaten siinä kehotetaan Jumalan kansaa turvautumaan yksistään Jumalan apuun. Hän suojelee kansaansa.

      https://biblehub.com/fin/isaiah/29.htm

      14Niin minä myös teen tälle kansalle ihmeellisesti, hirmuisesti,ja kamalasti, että heidän viisastensa viisaus hukkuu, ja heidän ymmärtäväistensä ymmärrys kätketään. Jes. 29: 14

      Tässä tuodaan esille se että ihmisten keksimät pahan juonet sortuvat, mutta Jumalan avun takia Jumalan KANSA pelastuu.

      22Sentähden sanoo Herra, Abrahamin lunastaja, Jakobin huoneelle näin: ei Jakob tule enää häpiään, eikä hänen kasvonsa ole enää häpeevä.

      23Sillä koska he saavat lapsensa nähdä, minun käsialani heidän seassansa, niin he pyhittävät minun nimeni; ja heidän pitää Jakobin Pyhän pyhittämän, ja Israelin Jumalaa pelkäämän. Jes. 29: 22-23

      Paavalin uudessa tilanteessa viisauden viettelykset viittaavat Korintton kaupungin vanhaa kreikkalaista pakanuutta, joka viettelee pakanallisten filosofien tarinoita seuraamaan ja hylkäämään sanoman Jeesuksen Kristuksen tekemästä KOKO IHMISKUNNAN SOVITUKSESTA Golgatan ristillä.

  6. Pyhä Raamattu ei kaipaakaan viisaita mestareita ja tutkijoita. Jumala on antanut ihmisen oppia muita tieteitä, kielitiedettä, ajatusoppia, puhetaitoa, filosofiaa, lakitiedettä ja lääketiedettä; näissä asioissa saat viisastella, väitellä, tutkia ja kysellä, mikä on oikein, mikä väärin. Mutta pyhän Raamatun, Jumalan sanan kysymyksessä heitä sikseen väittelemiset ja kyselemiset ja sano: näin on Jumala puhunut, sen tähden minä sen uskon. Tässä eivät kelpaa tutkimiset ja kyselyt: mitä ja miten? Sana kuuluu: kun olet kastettu, niin usko vaimon siemeneen, Jeesukseen Kristukseen, tosi Jumalaan ja ihmiseen, että sinulla hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta on syntien anteeksiantamus ja iankaikkinen elämä. Älä kysele: miksi ja miten se on mahdollista? Kun näin kyselemättä uskot, sinunkin sydämesi on syttyvä palamaan ja sinä saat siitä iloa ja riemua.

    Martti Luther, Huonepostilla, s. 354-355, SLEY, 1945.

    • Kun tuodaan esille Raamatun sanan ainutlaatuisuutta niin onko se todellista eli onko Raamatun sana totta?

      Jos on niin miksi, mikä tekee siitä totta?

    • Ari

      Jumala itse vastaa puheestaan

      Siinä on Raamatun erityinen asema kaikkien kirjallisten teosten kokoelmien joukossa.

      Muista että medän Raamatussamme on käytännön kannalta jaettu kirjat kolmeen osaan: Vanha testamentti, Vanhan testamentin apokryfikirjat ja Uusi testamentti.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25