Rakkaani Colette Kamerunissa matkamme aikana kuvattu

ja Suomessa erään juhlan aikana kuvattu

Elämäni kukan lisäksi kuva kukista Kamerunissa

Kirkas keväinen aurinko säteillään kaunisti. Valojen ja varjojen leikki kotonani tunnelman loi. Iloa, riemua, kesän aavistusta. Tulevaisen kauneuden esimakua. Ikikesän kuvausta taivaan täyteydessä.
Aikoinaan eräissä teksteissä kuvattiin tulevaa elämää ”varjojen maaksi”. Kirjoittaja kuvitteli sitä synkäksi hämärässä hapuiluksi. Ei huomannut sen puhuvan syvästä onnesta, päivän kauneudesta, kun aurinko ei paahda liian kuumana eikä polta ihoa, kun lauhkea tuuli vilvoittaa, hellii ihoa ja suloinen pilvi verhoaa liiasta helteestä. Valoisa, kirkas päivä, varjoisan verhon suojassa hivelevän hyvästä, syvästä onnesta.
Tulevaisuus aukeaa Jeesuksen turvissa. Hänen kuolemansa oli koko maailmankaikkeuden sovinto, rauha Jumalan ja ihmiskunnan kesken. Vapahtajamme kärsi kuoleman tien loppuun asti. Hänen kuolemansa oli todellinen. Meidän puolestamme hän sen teki. Meidät kuoleman kidasta ulos kantoi. Synnin maailmaan tuli, kuolemallaan kuoleman voitti, haudoissa oleville elämän antoi, avasi tien tulevaisuuteen, ylösnousemukseen ja ikuiseen elämään.
– Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi,
niin kuin oli kirjoitettu,
hänet haudattiin,
Pääsiäinen julistaa ylösnousemusta. Kuoleman valta on murtunut. Taivaan ovet ovat avoinna. Senkin hän teki meidän puolestamme. Hänen takiaan meidänkin tulevaisuutemme avautuu taivaan iloon ja riemuun. Voittovirsi kaikuu, taivaan enkelien kuoro ylistää Jumalan Pojan voittoa, uuden toivon syntyä, kuoleman kukistumista, ylen onnellista ylösnousemusta.
hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä,
niin kuin oli kirjoitettu,
Koko luomakunta riemuitsee elämän voitosta. Kaikki on täytetty. Pelastus on tullut ihmiskunnalle. Koko luomakunnalle toivo.
Jeesus on mennyt edellä. Meidän Vapahtajamme, kuoleman voittaja.
Kerran kun aika koittaa, mekin nousemme kuolleista, pääsemme rakkaan Vapahtajamme luo taivaan iloon, onneen ja autuuteen.
Tätä me julistamme, toivoa täynnä, luottaen elämän voittoon, ikuiseen autuuteen.
Näin me siis julistamme, minä niin kuin hekin,
ja näin te myös olette uskoneet.
Sunnuntai 20.4.2025
Pääsiäispäivä
Kristus on ylösnoussut!
Toinen lukukappale eli epistola: 1. Kor. 15:1–8 (9–10) 11
Ensimmäisestä kirjeestä korinttilaisille, luvusta 15
Veljet, minä palautan mieleenne sen evankeliumin, jonka olen julistanut teille.
Te olette ottaneet sen vastaan ja pidätte siitä kiinni,
ja sen avulla te myös pelastutte,
jos säilytätte sen sellaisena kuin minä sen julistin;
muuten olette turhaan tulleet uskoviksi.
Ennen muuta annoin teille tiedoksi tämän,
minkä itse olin saanut vastaanottaa:
– Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi,
niin kuin oli kirjoitettu,
hänet haudattiin,
hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä,
niin kuin oli kirjoitettu,
ja hän ilmestyi Keefakselle
ja sitten niille kahdelletoista.
Sen jälkeen hän ilmestyi samalla kertaa yli viidellesadalle veljelle,
joista useimmat ovat yhä elossa,
vaikka jotkut ovatkin jo nukkuneet pois.
Tämän jälkeen hän ilmestyi Jaakobille ja sitten kaikille apostoleille.
Viimeiseksi kaikista hän ilmestyi minullekin,
joka olen kuin keskosena syntynyt.
(Olenhan apostoleista vähäisin enkä edes ansaitse apostolin nimeä,
koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
Mutta Jumalan armosta minä olen se mikä olen,
eikä hänen armonsa minua kohtaan ole mennyt hukkaan.
Olen tehnyt enemmän työtä kuin kukaan heistä,
en tosin minä itse, vaan Jumalan armo, joka on ollut voimani.)
Näin me siis julistamme, minä niin kuin hekin,
ja näin te myös olette uskoneet.
Pääsiäinen voisi tarkoittaa suomenkielessä pääsemistä tai vapautumista jostakin pahasta. Vanhan Testamentin alkulehdillä on kertomus exoduksesta eli pääsemisestä pois Egyptin orjuudesta. Pesah-juhla näin keväällä on myös ylösnousemuksen ilo/riemujuhla. ”Aurinkomme ylösnousi, paistaa voittovuorella….”.”Sulaneella sydämellä laulaa toukomettiset.” – Me Uudenliiton Jumalan kansa laulamme ylistystä Vapahtajallemme, joka voitti synnin ja kuoleman hirmuvallan. Pitkäperjantaina repesi temppelin esirippu ylhäältä alas. Se tarkoittaa, että meillä, jotka uskomme lasten lailla Jumalan Sanan totuudet, me saamme nyt vapaina armolapsina astua kaikkein pyhimpään, armoistuimen tykö rohkeasti, ilman pelkoa. ”Meillä on lunastus, syntiemme anteeksiantamus Jeesuksen veren kautta”. – Paitsi apostoli Paavali, myös Jeesus itse sanoi: ”Minä kiitän sinua, Isä, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.” Meillä on lupa astua lastenmielisten joukkoon, jättää viisastelut ja oikeassaolemiset ja opetella ”täällä jo maitten päällä ” uutta virttä, ylistyslaulua Ylösnousseelle Vapahtajalle. Muistopäivä on meillä joka viikon sunnuntaina, Jos meillä ei ole ketään vierellämme, voimme uskoa yleisen synninpäästön Jumalan vastaanotolta, seurakunnan jumalanpalveluksesta ja olla vapaita taakoistamme , unohtaa ”ne kutka takaperin ovat ja kokottaa eteenpannun määrän jälkeen.” Hyvää Pääsinpäivää Matiakselle, Colettelle ja kaikille lukijoille.
Valma
Kiitos erittäin kauniisti kerrotusta pääsiäisen riemusanoman esille tuomisesta!
Kiitos terveisistä!
Terveiset ja Ihanan Pääsiäisen toivotukset myös Sinun väellesi!
Kuuntelin äänikirjana Apostolien teoista
puolaksi luvut 1 – 7
https://www.wordproject.org/bibles/audio/33_polish/b44.htm
ja ukrainaksi luvut 1 – 10
https://www.wordproject.org/bibles/audio/67_ukrainian/b44.htm
Aiheen tähän minulle herätti hiljaisen viikon torstain eli kiirastorstain
toinen lukukappale Ap. t. 2:42–47.
Jatkoin edellä mainittua puolankielisten Apostolien tekojen kuuntelua 16.4.2025 aamusella luvut 8-22.
Tauon jälkeen jatkoin loputkin luvut 23-28.
Päivän aikana olen jatkanut edellä mainittua ukrainan kielistä Apostolien tekojen kuuntelua luvusta 11 alkaen kirjan loppuun.
Aikoinaan olen paneutunut Apostolien tekoihin hyvinkin perusteellisesti opettajana valmistellessani oppikoulun oppilaitten kurssiin kuulunutta teoksen läpi käymistä. Olen huomannut, että on helpompi puhua tai opettaa asiasta, mistä on ottanut perusteellisesti selvää monin verroin enemmän kuin mitä itse puhe- tai opetustilanteessa on mahdollista ottaa esille.
Keskiviikko 16.4.2025
Hiljaisen viikon keskiviikko
Päivän aihe: Jeesus tuomitaan
Toinen lukukappale eli epistola: Room. 5:6–11
Kirjeestä roomalaisille, luvusta 5
Meistä ei ollut itseämme auttamaan, mutta Kristus kuoli jumalattomien puolesta, kun aika koitti. Tuskin kukaan haluaa kuolla edes nuhteettoman ihmisen puolesta; hyvän ihmisen puolesta joku ehkä on valmis antamaan henkensä. Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus kuoli meidän puolestamme, kun vielä olimme syntisiä. Kun hän nyt on vuodattamalla verensä tehnyt meidät vanhurskaiksi, hän vielä paljon varmemmin pelastaa meidät tulevalta vihalta. Jos kerran Jumalan Pojan kuolema sovitti meidät Jumalan kanssa, kun olimme hänen vihollisiaan, paljon varmemmin on Jumalan Pojan elämä pelastava meidät nyt, kun sovinto on tehty. Eikä siinä vielä kaikki. Me saamme myös riemuita Jumalastamme, kun nyt olemme vastaanottaneet Herramme Jeesuksen Kristuksen valmistaman sovituksen.
Päivän aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä:
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/keskiviikko-16-4-2025/
Norjan Pipliaseura Det Norske Bibelselskap perustettiin vuonna 1816.
Luin sen sivustolta pääsiäispäivän epistolan
norjan kielellä
bokmåliksi käännökset
2024
https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2024/1CO/1CO.15
2011
https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2011/1CO/1CO.15
1978
https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-1978/1CO/1CO.15
1930
https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-1930/1CO/1CO.15
nynorskiksi käännökset
2024
https://bibel.no/nettbibelen/les/nn-2024/1CO/1CO.15
2011
https://bibel.no/nettbibelen/les/nn-2011/1CO/1CO.15
1978
https://bibel.no/nettbibelen/les/nn-1978/1CO/1CO.15
1938
https://bibel.no/nettbibelen/les/nn-1938/1CO/1CO.15
pohjoissaameksi
2019
https://bibel.no/nettbibelen/les/sme-2019/1CO/1CO.15
eteläsaameksi
2018
https://bibel.no/nettbibelen/les/sma-2018/1CO/1CO.15
Kamerunissa saimme iloita norjalaisten NMS läheteistä. Heidän kanssaan oli ihanaa tehdä yhteistyötä. Vaimoni prinsessa Colette on aikoinaan lapsuudessaan käynyt heidän lähetyksensä ylläpitämää koulua.
Tietoa norjalaisten lähetysjärjestöstä
NMS | Det Norske Misjonsselskap
on saatavissa täältä:
https://nms.no/
Kysyin tuolla jo aiemmin onko Raamatun sana totta eli voiko siihen luottaa?
Jos sitä pitää totuutena niin miksi, mikä tekee siitä sellaisen?
Ari
Kiitos kysymästä
1
Vastaus kysymykseesi
Raamattu on Jumalan omaa puhetta meille.
2
Nuorempana minulla oli tapana kertoa oma raamattunäkemykseni viittaamalla Johanneksen evankeliumiin.
Johanneksen evankeliumi:
2:22 Kun hän sitten oli noussut kuolleista, muistivat hänen opetuslapsensa, että hän oli tämän sanonut; ja he uskoivat Raamatun ja sen sanan, jonka Jeesus oli sanonut.
”Onko Raamatun sana totta eli voiko siihen luottaa?” Raamatun sana ei ole totta samassa merkityksessä kuin tietosanakirjan tai huolelliseen tutkimukseen perustuvan historiateoksen sana. Raamatussa käytetään monia eri tyylilajeja kuten runokuvia ja lennokasta tarinointia. Raamatun maailmankuva on antiikkinen ja monilta kohdin puutteelliseksi todettu. Niinpä Raamatun sanaa on luettava eri tavalla kuin sitä, mitä nykyaikana kutsutaan faktaksi. Yksinkertaistaen voisi sanoa, että Raamatun sanoma on hengellinen. Sellaisena voimme siihen luottaa.
Aimo Tauno Nikolainen (10. heinäkuuta 1912 Helsinki – 24. syyskuuta 1995 Espoo[1]) oli suomalainen teologi ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon keskeinen vaikuttaja, joka toimi Helsingin hiippakunnan piispana vuosina 1972–1982. Nikolainen toimi myös Helsingin yliopiston eksegetiikan professorina 1946–1972 sekä teologisen tiedekunnan dekaanina 1954–1969.[2]
Aimo T. Nikolainen, 10.7.1912 – 24.9.1995, Helsingin hiippakunnan piispa vuosina 1972–1982, sitä ennen Helsingin yliopiston eksegetiikan professori 1946–1972,
on kirjoittanut tutkimuksen ylösnousemususkosta Raamatussa ja sen ympäristössä
Der Auferstehungsglauben in der Bibel und ihrer Umwelt I–II, 1944–1946.
Myös Lars Aejmelaeus, Helsingin yliopiston eksegetiikan emeritusprofessori, on kirjoittanut Jeesuksen ylösnousemuksesta: Vuosina 1993–1996 ilmestyneen kolmiosaisen Jeesuksen ylösnousemus -sarjan.
Matias Roto toteat:””Vastaus kysymykseesi
Raamattu on Jumalan omaa puhetta meille.””
Nyt sitten onkin seuraava kysymys entäpä jos joku ei ota Raamatun sanaa niinkuin se on kirjoitettu?
Kysymys on Raamatun kokonaissanomasta.
Kristus on Raamatun keskus
Siksi Kristuksessa oleminen on elämämme tärkein asia
Kirkko on Kristuksen ruumis
Siksi kirkon armovälineet ovat pelastukselle välttämättömiä
Siksi myös meidät kasteessa yhdistetään hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa.
Roomalaiskirje:
6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
Tässä siis sanotaan, MISSÄ ME SAAMME blogitekstissä olevan Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuden.
Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi,
niin kuin oli kirjoitettu,
hänet haudattiin,
hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä,
niin kuin oli kirjoitettu,
Toisella kotimaisellamme ruotsiksi voi kuunnella Raamattua
Juuri tätä kirjoittaessani kuuntelen 1. Kor. 15 lukua Ljudbibeln -sivustolta.
https://www.ljudbibeln.com/
Norsk Bibels nettbutikk -sivustolla voi myös lukea norjaksi Raamattua
https://les.norsk-bibel.no/
Liimaan alle tällä sivustolla olevan blogini tekstin. 1. Kor. 15:1-11, niin voitte maistella
Kristus er reist opp (1-11)
1 Jeg kunngjør dere, brødre, det evangelium som jeg forkynte for dere, det som dere også tok imot, som dere også står fast i.2 Ved det blir dere også frelst dersom dere holder fast ved det ordet jeg forkynte dere – om dere da ikke forgjeves er kommet til troen.3 For jeg overga dere blant de første ting det som jeg selv tok imot: At Kristus døde for våre synder etter Skriftene,4 og at han ble begravet, og at han ble reist opp på den tredje dagen etter Skriftene,5 og at han ble sett av Kefas, deretter av de tolv.6 Deretter ble han sett av mer enn fem hundre brødre på én gang. Av dem lever de fleste ennå, men noen er sovnet inn.7 Deretter ble han sett av Jakob, deretter av alle apostlene.8 Men sist av alle ble han òg sett av meg som det ufullbårne foster.9 For jeg er den ringeste av apostlene, jeg er ikke engang verd å kalles apostel, fordi jeg har forfulgt Guds menighet.10 Men av Guds nåde er jeg det jeg er, og hans nåde mot meg har ikke vært forgjeves, men jeg har arbeidet mer enn de alle – det vil si: ikke jeg, men Guds nåde som er med meg.11 Enten det nå er jeg eller de andre: Dette forkynner vi, og slik kom dere til troen.
Matias Roto sitä vaan mettii miksi jotkut ovat ”sitoneet” uskon ja pelastuksen oppeihin jotka eivät ole Raamatun sanan mukaisia, mistä tällainen kumpuaa?
Voiko sellaisiin ”uskoviin” luottaa kun he eivät ole vähässäkään uskollisia Raamatun sanalle?????
Ari
Kirjoitat: ”Voiko sellaisiin ”uskoviin” luottaa kun he eivät ole vähässäkään uskollisia Raamatun sanalle?????”
Minun ystävällinen neuvoni sinulle on, että teet parannuken tällaisista Raamatun sanan vastaisista epäuskollisista opeistasi, että voimme alkaa luottamaan sinuun.
Matias Roto olisitko itse valmis tekemään niinkuin minulle esität eli
”” että teet parannuken tällaisista Raamatun sanan vastaisista epäuskollisista opeistasi, että voimme alkaa luottamaan sinuun.””?
”Miksi jotkut ovat ’sitoneet’ uskon ja pelastuksen oppeihin, jotka eivät ole Raamatun sanan mukaisia? Mistä tällainen kumpuaa?” Se kumpuaa siitä, että ’jotkut’ ovat lukeneet koko Raamatun eivätkä vain jonkun siitä valikoimansa yksittäisen sanan. Se kumpuaa myös siitä, että Pyhän Hengen ohjaama Kristuksen kirkko on rakentanut vuosisatojen mittaan Raamattuun pohjaavan perinteen eri vivahteineen.
Martti Pentti siis väität että Raamattu on ristiriitainen ja sitä voi tulkita ihmismielen mukaan?
Mietippä nyt kuinka pelastus on ”sidottu” ns ”kolminaisuusoppiin”, eikö se ole täydellisesti Raamatun sanan vastainen, sanoohan Jeesus sen selkeästi vääräksi.
”Väität, että Raamattu on ristiriitainen ja sitä voi tulkita ihmismielen mukaan?” Totean pikemminkin, että ’ihmismielen mukaan’ luettuna voi Raamatusta löytää paljon sellaista, joka on ristiriidassa todellisuuden kanssa. Tämä johtuu Raamatun kirjojen vanhasta iästä. Kirjoittajat eivät tienneet sitä, minkä me opimme jo peruskoulussa. – – – Raamattua on tutkittava ja tulkittava Hengen ohjauksessa. Tutkittavaa riittää ja keskustelun aiheita tutkijoiden välillä.
Ari
Sinulla on paljon opeteltavaa aivan perustavissakin Raamatun opeissa.
1) Näytät kieltävän kolminaisuusopin. Tunnustaudut siis olevasi KOKO YHTEISEN KRISTIKUNNAN ULKOPUOLELLA.
TÄMÄN epäjumalanpalveluksen mukaisen oppisi ilmaiset sanoillasi:
” ”kolminaisuusoppiin”, eikö se ole täydellisesti Raamatun sanan vastainen, sanoohan Jeesus sen selkeästi vääräksi.”
Koko kolminaisuusoppihan sisältyy jo JEESUKSEN ANTAMAAN lähetyskäskyyn. Siinähän tehdään ihminen vedellä kastaen (KASTAMALLA) ja tämä tapahtuu Pyhän Kolminaisuuden nimeen (HUOMAA YKSIKKÖ) eli siis Isä ja Poika ja Pyhä Henki on KOLME persoona ja YKSI Jumala.
Joten tämän perustavan harhaopin takia sinun uskosi EI OLE KRISTUS-USKOA.
Matteuksen evankeliumi:
28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Tässä kohtaa harhasi on niin suuri Raamatun sanoman vääristely, ettei sinua voi sanoa kristityksi eli Kristuksen seuraajaksi. Tällä sinun luopumuksen opillasi olet tehnyt itsesi täydellisesti luopioksi.
Jos sinulla olisi edes alkeellista nöyryyttä niin ettet ylpeilysi takia harhaile luopion teitäsi, niin muistaisit mitä Athanasioksen tunnustus sanoo:
”Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.
Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta.
Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma,
mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.
Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki: Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton.
Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön.
Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön.
Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias.
Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.
Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta.
Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt.
Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.
Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu – kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.
Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin.
Ari
2) Miten kummassa sinä, joka kolminaisuusopin kieltämiselläsi olet julistautunut Kristuksen opin vastustajaksi, voit vaatia minulta sellaista, että sinä muka voisit määritellä, kenellä on luottamusta ja kenellä ei.
Kun Kristus on minut omaksi opetuslapsekseen ottanut jo sota-aikana pyhän kasteen sakramentissa (kastaMALLA), niin silloinhan olen turvallisissa käsissä eikä mikään mahti maailmankaikkeudessa voi minua riistää hänen käsistään, kun hän minua kantaa elämäni tiellä aina taivaan iloon asti.
Kun siis jo kasteen hetkellä olen Jumalasta syntynyt, niin silloin saatan sanoa, että minun ISÄNI on vahvempi kuin sinun, joten älä rupea tappelemaan, koska sellaisessa tuotat vahinkoa vain itsellesi.
1.Johanneksen kirje:
5:4 sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme.
5:5 Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?
Martti
Kiitos järkevistä puheenvuoroistasi
Tuot esille täyttä asiaa
Kiitos siitä
Matias Roto kuinka kävi Jeesuksen kun Hän sanoi:
Joh. 14:28
Te kuulitte minun sanovan teille: ’Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne’. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.
Siis pelastuiko Jeesus vaikkei uskonut teidän ”kolminaisuusoppinne”” mukaan????
Ari
Jälleen annat väärän todistuksen. Sanot herjaten: ”Siis pelastuiko Jeesus vaikkei uskonut teidän ”kolminaisuusoppinne”” mukaan????”
3)
PELASTUS TARKOITTAA, ETTÄ PÄÄSEE JEESUKSEN YHTEYTEEN.
Väitteesi siis menee jo perusteissaan harhaan. Voiko Jeesus muka olla erillään omasta itsestään? Jo tästä sinun pitäisi ymmärtää, että sinun pitäisi opetella aivan uskonopin alkeita, ettet mene puhumaan itseäsi vastaan näin räikeästi.
Ari Pasanen,
olet ulkopuolella omassa opissa. Kiellät kaiken muun lisäksi seurakunnan jäsenyyden, josta Raamattu kirkkaasti Pyhän Hengen voimassa Paavalin kautta opettaa Efesolaisille:
vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa, 1:21 korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, mikä mainitaan, ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa. 1:22 Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle, 1:23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.
Ari
Jatkoa
4)
Suuruus ja pienuus ovat tähän luomakuntaan kuuluvia vertailuja. Ne siis liittyvät Vapahtajamme inhimilliseen luontoon liittyvään todellisuuteen.
Sen sijaan Jeesuksen olemukseen TÄYTENÄ JUMALANA liittyy se todellisuus, että JUMALA ON YKSI. Eli siis kuvitelma että JUMALA, KAIKKIVALTIAS ISÄ, ja JEESUS, KAIKKIVALTIAS JUMALAN POIKA, muka voisi sisältää vertailun niin että MUKA voitaisiin tehdä vertailu KAHDEN JUMALAN VÄLILLÄ, toinen suurempi kuin toinen. Tämä johtaisi siihen että muka voisi olla KAKSI KAIKKIVALTIASTA JUMALAA.
Sinun oppisi siis johtaa kaksijumalaisuuteen mikä on Raamatun sanan mukaan mahdotonta.
5.Mooseksen kirja:
6:4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.
Ari
5)
Jo edellä esitellyt kaksi kohtaakin riittävät osoittamaan, ettet ole alkuunkaan ymmärtänyt edes opin alkeitakaan, syvemmästä ymmärryksestä puhumattakaan.
JOTEN ARI
MIKSI YRITÄT ITSE KEKSIÄ PYÖRÄÄ, KUN SE KERRAN ON KEKSITTY JO AIKOJA SITTEN
Athanasiuksen tunnustus opettaa sattuvasti aivan oikein Vahvistan sen kohdan missä sinun väitteesi osoittautuu pelkäksi lantakikkareitten heitoksi.
Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.
Oikea oppi on tämä: Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Yhtä lailla Jumala ja ihminen:
Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen.
Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.
Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi.
Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden.
Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.
Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista,
astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.
Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.
Kari
Kiitos hyvästä puheenvuorostasi.
Tuot selkeästi esille sen, että KIRKKO ON KRISTUKSEN RUUMIS.
Martti
Kiitos kommenteistasi
Hyvin tuot esille sen, miten Jumala on vienyt kansaansa kautta erilaisten kulttuurikausien, jolloin myös niin olosuhteet kuin ihmisten ajattelutavat ovat olleet erilaisia kuin nykyisin. Mutta miten ihanasti meidän Jumalamme on noidenkin aikojen kuluessa vienyt kansaansa eteenpäin ja sitä varjellut.