Kamerunissa saimme iloita reippaasta laulusta, johon oleellisesti liittyi tanssi.
Yhteisöllisyys oli tunnusmerkillistä niin kirkossa kuin yhteiskunnassa. Toinen toisestaan pidettiin huolta sen mukaan, kuin käytännössä oli mahdollisuutta. Suvut saattoivat kerätä suuriakin summia sairaalakuluihin, jos niin tarvittiin jonkun suvun jäsenen hoitoa varten. Toinen toisensa luona käytiin enemmän kuin meidän suomalaisessa yhteiskunnassamme on tapana. Yhteinen kokoontuminen kirkkoihin oli samalla koko joukon yhteen tulemista olipa sitten kysymys miljoonakaupungin tai syrjäisen maaseudun ihmisten kokoontumisista yhteiseen jumalanpalvelukseen.
Yaoundessa, pääkaupungissa, seurakunnissamme saattoi olla samaan aikaan läsnä ihmisiä yli kymmenestä eri kieltä puhuvasta ”heimosta”, kuten siellä sanottiin. Silti he olivat ikään kuin yhtä kansaa yhteisiin kirkonmenoihin tultaessa.
SUNNUNTAI 20.8.2023
12. sunnuntai helluntaista
Itsensä tutkiminen
Jeesus Siirakin opetuksessa kerrotaan, miten yhteys voitiin säilyttää hänen aikansa juutalaisessa yhteisössä. Kukin ihminen pitäytyi omaan asemaansa. Ystävällisyyttä korostettiin. Toinen toisestaan huolehtimisesta opetettiin yhteisiä pelisääntöjä pohdittaessa. Koettiin elettävän yhteisönä Jumalan kasvojen edessä.
Sirakin kirjaan on tallennettu tämän viisaan miehen muistiinpanoja. Niistä saamme otteen tässä apokryfitekstissämme.
Vaatimattomuus kokoaa yhteisöä. Joukko ei ole vain iso kasa samaan paikkaan tulevia itsekeskeisiä ja toisistaan piittaamattomia omaan napaansa tuijottajia, vaan sellaisia ihmisiä, jotka panevat yhteisön edun omien päähänpistojensa edelle.
Mitä teetkin, poikani, pysy vaatimattomana,
se tuo enemmän ystäviä kuin lahjojen jakelu.
Jeesus Siirakin ajattelussa tämä ei kuitenkaan merkitse sokeaa alistumista ”porukkakuriin” eikä oman kehittymisen kieltämistä, vaan elämän kypsää ja tervettä arviointia siitä, mikä on hyödyllistä ja rakentavaa koko yhteisön tasapuoliseksi kehittymiseksi. Viisaudellekin annettiin oma arvonsa ja sen mukana järkevälle kokonaisuuden rakentamiselle.
Mitä mahtavampi olet, sitä enemmän nöyrry,
niin pääset Herran suosioon.
Jumalan edessä eläminen oli Sirakin kirjan suuri anti. Koko elämä kaikkineen nähtiin Jumalan suurten tekojen valossa. Oikea nöyrtyminen oli ennen kaikkea oman asemansa tarkastelu koko yhteisöstä huolta pitävän Jumalan, Kaikkivaltiaan, edessä.
Herran mahti on suuri,
ja nöyrät ylistävät häntä.
Toinen toisensa huomioimiseen päästään, jos maltetaan kuunnella toinen toistaan. On hyödynnettävä sitä, että ihmisellä on kaksi korvaa, mutta vain yksi suu. On siis huomioitava jokainen yhteisömme jäsen. Kuunneltava, mitä kullakin on sanottavaa ja otettava se todesta. Vain näin voi ymmärrys ja toinen toisensa ajatusten ja sydämen äänten tunteminen kasvaa yhteisöä rakentavaksi voimaksi. Aidon viisauden tuntomerkkinä on se, että keskinäinen kunnioitus kasvaa ja ihmiset voivat lisääntyvässä määrin arvostaa toinen toistaan. Näin Jumalan viisaus johtaa meitä rakastamaan lähimmäistämme.
Viisaan sydän pohtii viisaiden mietteitä,
viisas ihminen haluaa oppia kuulemaan.
Sen sijaan ylpeys on kuin roska luonnossa, muovinpala kalan kiduksissa tai rikkaruoho pellossa. Se vahingoittaa yhteiselämää. Tuhoaa rakkauden ja ajaa ihmisiä toinen toistaan vastaan.
Ylpeän onnettomuuteen ei ole lääkettä,
sillä pahuuden pensas on juurtunut häneen.
Ylpeyden vastakohtana ovat terveen itsetunnon luomat terveet ihmissuhteet, kypsä asenne toinen toistaan kohtaan sekä keskinäistä rakkautta kasvattava lähimmäisen todesta ottaminen.
Pyhäpäivän apokryfiteksti Sir. 3:17–18, 20, 28–29
Mitä teetkin, poikani, pysy vaatimattomana,
se tuo enemmän ystäviä kuin lahjojen jakelu.
Mitä mahtavampi olet, sitä enemmän nöyrry,
niin pääset Herran suosioon.
Herran mahti on suuri,
ja nöyrät ylistävät häntä.
Ylpeän onnettomuuteen ei ole lääkettä,
sillä pahuuden pensas on juurtunut häneen.
Viisaan sydän pohtii viisaiden mietteitä,
viisas ihminen haluaa oppia kuulemaan.
Sunnuntain aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-20-8-2023/
Sirakin kirjan kolmannen luvun voi lukea täältä.
https://raamattu.fi/raamattu/KR92/SIR.3/
Siitä voi sitten mennä tutkimaan koko kirjan sanomaa haluamassaan laajuudessa. Sen sisäksi siinä on mahdollisuus tarkastella useampia käännöksiä. Esimerkiksi Bibel 2000 käännös on avoinna kaikille. Sen sijaan osa käännöksistä sekä suomenkielisenä äänikirjana seuraaminen ovat maksumuurin takana tai Pipliaseuran jäsenille tarjoamana etuna saatava.
Kristus itse on nöyryyden esimerkkinä
Matteuksen evankeliumi 11: 28 – 30
Vuoden 1938 käännös:
Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä.”
UT2020:
Tulkaa minun luokseni kaikki te, jotka olette uupuneet taakkanne alle. Minä annan teidän levähtää. Ottakaa minun taakkani hartioillenne ja katsokaa minusta mallia. Minä olen maltillinen ja sydämeltäni vaatimaton. Kun otatte minusta mallia, löydätte levon ja rauhan. Minun taakkani on kevyt ja hartioille sopiva.»
Nöyryys on Vanhassa testamentissa merkittävä hyve. Jumalan suuret siunaukset annetaan nöyrälle kansalle.
Panen tähän muutaman raamatunkohdan, joissa tästä puhutaan:
4.Mooseksen kirja:
12:3 Mutta Mooses oli sangen nöyrä mies, nöyrempi kuin kukaan muu ihminen maan päällä.
2.Samuelin kirja:
22:28 Ja sinä pelastat nöyrän kansan, mutta sinun silmäsi ovat ylpeitä vastaan, sinä alennat heidät.
Psalmit:
22:27 Nöyrät saavat syödä ja tulevat ravituiksi; ne, jotka etsivät Herraa, ylistävät häntä. Teidän sydämenne on elävä iankaikkisesti.
37:11 Mutta nöyrät perivät maan ja iloitsevat suuresta rauhasta.
69:33 Nöyrät näkevät sen ja riemuitsevat; elpyköön teidän sydämenne, teidän, jotka etsitte Jumalaa.
149:4 Sillä Herra on mielistynyt kansaansa, hän kaunistaa nöyrät pelastuksella.
Sananlaskut:
11:2 Mihin ylpeys tulee, sinne tulee häpeäkin, mutta nöyräin tykönä on viisaus.
Jesaja:
29:19 Nöyrät saavat yhä uutta iloa Herrassa, ja ihmisistä köyhimmätkin riemuitsevat Israelin Pyhästä.
57:15 Sillä näin sanoo Korkea ja Ylhäinen, jonka asumus on iankaikkinen ja jonka nimi on Pyhä: Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki, että minä virvoittaisin nöyrien hengen ja saattaisin särjettyjen sydämet eläviksi.
66:2 Minun käteni on kaikki nämä tehnyt, ja niin ovat kaikki nämä syntyneet, sanoo Herra. Mutta minä katson sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka tunto minun sanani edessä.
Miika:
6:8 Hän on ilmoittanut sinulle, ihminen, mikä hyvä on; ja mitä muuta Herra sinulta vaatii, kuin että teet sitä, mikä oikein on, rakastat laupeutta ja vaellat nöyrästi Jumalasi edessä?
Sefanja:
2:3 Etsikää Herraa, kaikki maan nöyrät, te, jotka pidätte hänen oikeutensa. Etsikää vanhurskautta, etsikää nöyryyttä; ehkä te saatte suojan Herran vihan päivänä.
Sakarja:
9:9 Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla.
Siirak on hellenistisen ajan tuote, ja hän on saanut selvästi vaikutteita Platonilta, kuten esim. avioliittoon liittyen. Eikö hän ollut aleksandrialainen, eli asui Egyptissä.
Platonilla avoliiton solmiminen tapahtui virkamiesten, ei siis pappien, vaan virkamietsen toimesta, he myös valitsivat avioliittoon kelvolliset ja vain näillä valituilla oli oikeus synnyttää lapsia. Kelvottomat karsittiin pois, näin uskottiin valtakunnan tason pysyvän korkeana. Myös ikä on määritelty ja yhä edelleen pidetään oikeana sitä, että yli 40-vuotiaiden naisten ei kuuluisi enää synnyttää.
Jos virkamiesten luvan ulkopuolella sattui lapsi syntymään, ( Kuten meillä avioliiton ulkopuolla ), pariskunta oli synnyttänyt maahan laittoman ja epäpyhän äpärän, jolle ei kuulunut elatus.
Kukaan muu raamatussa ei puhu äpäristä, kuin Siirak, ja ehkä juuri siksi ja myös hellenismismin vaikutuksista johtiuen hän ei kuulukaan arvovaltaisiin opettajiin juutalaisuudessa, vaan on siiretty vähän syrjään.
Mutta kristillisesti hän on vaikuttanut hyvinkin paljon, ja äpärä sana tuleekin sieltä. Platonista Siirakkin ja sieltä kirkkon.
Tarja
Kiitos kommentistasi
1) Avioliittoon solmiminen tapahtuu eri kulttuureissa eri tavoin. Nämä ovat ulkonaisilta organisaatioiltaan hyvinkin erilaisia.
Juutalaisessa perinteessä kihlaaminen oli sama kuin juridisesti laillinen avioliiton solmiminen. Se oli sitova. Sitä ei voitu tehdä kolmea vuotta nuoremmalle tytölle.
Tästä erillään oli sitten myöhemmin tapahtunut morsiamen vienti miehen kotiin ja tästä alkanut yhdyselämä. Tätä saatettiin juhlistaa toisinaan jopa viikon kestävällä hääjuhlalla, toisinaan hyvinkin yksinkertaisin menoin.
Tämä itämaiseen perinteeseen kuuluva käytäntö toimi myös toisissa maissa. Esimerkiksi Muhammedin lempivaimon Aishan kihlaus tapahtui kuuden vuoden iässä ja aviollinen yhdyselämä yhdeksän vuoden iässä.
Tarja
2) Syvästi oppinut Jeesus eli siis meidän nykyasumme mukainen ääntämys Joosua, vuosien noin 600 – 1000 jKr. syntynyt ääntämisen muoto, asui Jerusalemissa.
Hänen henkinen ja hengellinen taustansa on juutalaisessa perinteessä. Hän piti nimenomaan Tooraa ja Profeettoja sekä joitakin Kirjoituksia pyhänä perinteenään. Hän ei kuitenkaan siteeraa näitä sana sanalta lainaten, vaan päin vastoin koko hänen tuotantonsa tuo esille näiden hänen syvästi oppimiensa teosten sanomaa oman aikansa Juudeaan saapuneen hellenistisen kulttuurin synnyttämien uusien vaikutteiden herättämään tilanteeseen sopeuttaen.
Hänen pojanpoikansa, joka käänsi teoksen hepreasta kreikaksi, asui Egyptissä. Tästä kerrotaan Sirakin kirjan alussa.
Tarja
3) Juutalaiseen Raamatun kaanoniin eli TaNaKiin valinta tehtiin vasta noin vuosien 100 – 130 jKr. aikana Jamniassa. Tämä tuli ajankohtaiseksi vasta sen jälkeen, kun Jerusalemin temppeli oli hävitetty vuonna 70 jKr. , jolloin ylipappi menetti mahdollisuutensa toimia juutalaisten kokoavana viranhaltijana.
Tämä kokoavan viran korvasi sitten tuossa tilanteessa syntynyt juutalaisten paavi eli patriarkka eli ylirabbi, jonka tehtäväksi tuli koota hajalleen joutuneen kansan hengellinen perintö, niin että kansallinen ja hengellinen pyhä perinne häviäisi noina myllerrysten vuosina. Ensimmäinen juutalaisten paavi oli Hillel I. Hänen johdollaan juutalaisia oppineita kokoontui Jamniaan kansan ja uskonnon kysymyksistä keskustelemaan ja päätöksiä tekemään.
Tämä ryhmä koostui vain arameaa arkielämässään puhuvista oppineista. Heillä oli tapana viettää synagogan liturgiansa hepreaksi. Tämä heijastui myös heidän tehdessään rajauksia, mitkä kirjat pitäisi ottaa mukaan pyhien kirjojen kokoelmaan. Heillä ei ollut käytössään Jeesus Sirakin alkuperäistä teosta, enkä tiede miten paljon he olivat paneutuneet Sirakin kirjan kreikannokseen.
Tästä syystä aivan heidän elämäntilanteestaan johtui se, ettei Sirakin kirja tullut mukaan TaNaKin sisältämien Kirjoitusten eli Ketuvimin luetteloon.
Hellenistijuutalaiset jatkoivat Sirakin kirjan lukemista siinä kuin kopioita sattuivat saamaan käyttöönsä, Jeesukseen uskovat eli kristityt heidän mukanaan. Vasta vähitellen Jamniassa kokoontuneitten oppineitten linjaus sai sijaa kreikkaa puhuvien Jamnian päätöksiä seuraamaan siirtyneitten juutalaisten keskuudessa.
Kristittyjä Jamnian oppineet eivät enää kutsuneet mukaansa, joten noihin aikoihin sitten kristiusko ja juutalaisuus alkoivat kulkea kokonaan omia teitään. Niinpä vähitellen myös kristittyjen piispojen välistä yhteyttä varten tarvittiin omia kirkon paaveja tai patriarkkoja. Esimerkiksi Aleksandriasta puhuessamme: Ensimmäinen Aleksandrian piispa joka käytti paavi nimitystä oli 13. Aleksandrian piispa Heraklas (232–248). Tämän viran saaman nimenmuutoksen mukana koko viran ensimmäistä haltijaakin evankelista Markusta nimitetään ensimmäiseksi Aleksandrian patriarkaksi. Kyseisen viran nykyinen viranhaltija, 118. järjestyksessään on Tawadros II vuodesta 2012 alkaen.
Tarja
4) Kreikkalainen käytäntö ei kuulunut juutalaiseen avioliittokäsitykseen. Siksi hypoteesissi siitä, että Platonin käsitys olisi värjännyt Sirakin kirjan käsitystä avioliitosta ei voi mitenkään saada mahtumaan historian todellisuuteen. Sen sijaan Sirakin opetus avioelämästä nousee suoraan aikaisemmasta juutalaisesta perinteestä.
Matias Roto ajatteletko olevasi nöyrä?
Jaak. 4:6
Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: ”Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon”.
Ari
Kiitos kommentistasi.
Mietin mitäpä pitäisi vastata sinun kysymykseesi, kun mielestäni aikaisemmissa keskusteluissamme olet mitä suurimmassa määrin ylpeillyt omasta nöyryydestäsi. Miten vältän viestinnän kohinan, kun yritän kertoa sinulle, miten asiasta ajattelen.
Niinpä pyrin antamaan sinulle ikään kuin pieniä murusia muutamista kohdista, jotka mieleeni nousivat kysymyksesi johdosta. Ne eivät ole minkäänlaisessa tärkeysjärjestyksessä, vaan ainoastaan, miten ne mieleeni sattuvat tulemaan.
1) 1980 -luvulla Jerusalemin yliopiston professorina toiminut David Flusser kävi Lapinjärvellä pitämässä viikon seminaarin Toivio-opistolla. Eräällä väliajalla hän lueskeli yhtä kirjaa. Kun saavuin paikalle, niin hän sanoi minulle, että meidän luterilaisten pappien pitäisi lukea myös vähän kaunokirjallisuutta. Kun näin hänen kädessään olevan teoksen, niin vastasin hänelle, että tuota kirjaa olin lukenut jopa kolmella eri kielellä.
Monellako kielellä sinulla on tapana lukea jotain kirjaa, josta pidät?
2) Kerran yli 30 vuotta sitten Itä-Uudellemaalle Lapinjärvelle ruotsalaiseen pappilaan, kotiini tuli kaksi saksalaista nuorta miestä. He olivat lukeneet minusta eräästä japanilaisesta lehdestä ja siksi innostuivat käymään luonani. Pelasimme muutaman erän go-peliä, japanilaisittain igo.
3) Nuorena opiskelijana satuin paikalle, kun eräs rouva oli ajanut autonsa ojaan. Hän kysyi mistä saisi traktorin tai kuorma-auton hinaaman sen ojasta ylös. Sanoin että katsotaanpa, mitä voidaan asian hyväksi tehdä. Sitten nostin auton tielle ja sanoin, että hän koettaisi pääseekö sillä ajamaan. Hyvin onnistui ja niin hän lähti menemään.
Ari
Jatkoa satunnaisessa järjestyksessä:
4) Kerran nuorena teininä liftasin eräiltä kristillisiltä teinipäiviltä kotia päin. Matkalla poikkesin erääseen kuppilaan kahville. Siellä kaksi miestä pelasi shakkia. Kysyin haluaisivatko he pelata minua vastaan kahdestaan. He suostuivat. He pyysivät siirtymään pöytäänsä. Sanoin että voin pelata paikaltani. En nähnyt lautaa. Sanoin vain siirrot ruutujen nimien mukaan. He vastasivat, ja niin peli lähti liikkeelle. Kun olin voittanut heidät, niin silloin olin jo lopettanut kahvini. Tulin heidän luokseen ja näin heidän ihmettelynsä.
Missä sinä Ari olet hyvä?
5) Muutama viikko sitten olin veljeni tyttärentyttären konfimaatiojuhlassa. Paikalla oli myös nyt jo edesmenneen sisareni tyttärenpoika. Keskustelin hänen kanssaan. Osoittautui miellyttäväksi keskustelukaveriksi. Ohimennen tuli puhetta hänen todistuksestaan: Lukuaineiden keskiarvo tasan kymmenen, 10.
6) Eilen yksi lapsistamme tuli käymään sulhasensa kanssa. Iloitsimme suuresti. Sen jälkeen menimme käymään erään miellyttävän naapurimme luona. Sielläkin oli todella miellyttävä käydä.
Miten paljon sinä pidät yhteyttä oman perheesi jälkikasvuun tai sukulaisiisi ja naapureihisi?
Ari
7) Isäni suhtautui kaikkiin ihmisiin kutakuinkin samalla tavoin. Ei ollut mitään periaattellista eroa oliko toinen ihmisten halveksima hylkiö tai tavallinen naapuri tai oliko joku yhteiskunnan näkyvällä paikalla ollut ihminen. Ainoastaan ihmisten omista reaktioista muodostuivat erot hänen käyttäytymiseensä, kohteliaalle kohtelias, kiukkuiselle tiukempi jne. Esimerkiksi kerran myllyyn mennessään mylläri ihmetteli hänen 110 kg säkkejään. Hän vain vitsaili, että sattuivat hulskahtamaan. Kun kerran nuorena peltotöitä tehdessäni ajoin meidän raahavehkeitä vetävän fordsonin ojaan, niin hän vain vitsaillen kysyi, että tuliko sille jano ja nosti sen takaisin pellolle niin että pääsin jatkamaan työtäni.
Kerran lukion ainekirjoituksen yhtenä aiheena oli henkilö jota kunnioitan. En kirjoittanut siitä, vaan eräästä toisesta aiheesta, mutta mielessäni totesin, että isäni oli toinen niistä kahdesta ihmisestä jota todella kunnioitin.
Matias Roto taidat olla tyytyväinen kun et ole kuin minä joka ei voi kehua itseään ja jolla on vain jeesus jota korottaa?
Tosin en haluaisi olla yhtään enempää viisas, minulle tämä riittää.
Ari
Muista että kirkko on Kristuksen ruumis. Jos siis tahdot olla Kristuksessa, niin silloin sinä myös tahdot olla kirkossa. Eihän voi olla samaan aikaan ruumiin ulkopuolella ja samaan aikaan ruumiin jäsen.
sanakirja sinulle: church = kirkko
Ef. 1:22-23 tässä jae 22 englanniksi
New International Version
And God placed all things under his feet and appointed him to be head over everything for the church,
New Living Translation
God has put all things under the authority of Christ and has made him head over all things for the benefit of the church.
English Standard Version
And he put all things under his feet and gave him as head over all things to the church,
Berean Standard Bible
And God put everything under His feet and made Him head over everything for the church,
Berean Literal Bible
And He put all things under His feet and gave Him to be head over all things to the church,
King James Bible
And hath put all things under his feet, and gave him to be the head over all things to the church,
New King James Version
And He put all things under His feet, and gave Him to be head over all things to the church,
New American Standard Bible
And He put all things in subjection under His feet, and made Him head over all things to the church,
NASB 1995
And He put all things in subjection under His feet, and gave Him as head over all things to the church,
Legacy Standard Bible
And HE PUT ALL THINGS IN SUBJECTION UNDER HIS FEET, and gave Him as head over all things to the church,
Amplified Bible
And He put all things [in every realm] in subjection under Christ’s feet, and appointed Him as [supreme and authoritative] head over all things in the church,
Christian Standard Bible
And he subjected everything under his feet and appointed him as head over everything for the church,
Holman Christian Standard Bible
And He put everything under His feet and appointed Him as head over everything for the church,
American Standard Version
and he put all things in subjection under his feet, and gave him to be head over all things to the church,
Contemporary English Version
God has put all things under the power of Christ, and for the good of the church he has made him the head of everything.
Douay-Rheims Bible
And he hath subjected all things under his feet, and hath made him head over all the church,
English Revised Version
and he put all things in subjection under his feet, and gave him to be head over all things to the church,
GOD’S WORD® Translation
God has put everything under the control of Christ. He has made Christ the head of everything for the good of the church.
Good News Translation
God put all things under Christ’s feet and gave him to the church as supreme Lord over all things.
International Standard Version
God has put everything under the Messiah’s feet and has made him the head of everything for the good of the church,
Majority Standard Bible
And God put everything under His feet and made Him head over everything for the church,
New American Bible
And he put all things beneath his feet and gave him as head over all things to the church,
NET Bible
And God put all things under Christ’s feet, and he gave him to the church as head over all things.
New Revised Standard Version
And he has put all things under his feet and has made him the head over all things for the church,
New Heart English Bible
He put all things under his feet, and gave him to be head over all things for the church,
Webster’s Bible Translation
And put all things under his feet, and gave him to be the head over all things to the church,
Weymouth New Testament
God has put all things under His feet, and has appointed Him universal and supreme Head of the Church, which is His Body,
Ari
Sirakin kirjan opetukseen kuuluu myös oppi siitä, että VIISAUS ON JUMALAN LAHJA.
Herran pelon ja viisauden ylistys.
1 lUKU
1 Kaikki viisaus tulee Herralta,
ja hänen tykönänsä se on
iankaikkisesti.
2 Kuka voi laskea meren hiekan
ja sateen pisarat
ja iankaikkisuuden päivät?
3 Kuka voi tutkia taivaan korkeuden
ja maan leveyden
ja meren syvyyden
ja kuka viisauden?
4 Ennen kaikkia muita luotiin viisaus:
taito ja ymmärrys ovat
hamasta iankaikkisuudesta.
6 Kenelle on viisauden juuri ilmoitettu,
ja kuka on tuntenut sen taitavat neuvot?
8 Yksi on viisaus, ylen peljättävä,
hän, joka valtaistuimellansa istuu.
9 Herra itse on luonut viisauden,
on nähnyt ja laskenut sen
ja vuodattanut sitä kaikkiin tekoihinsa,
10 olemaan kaiken lihan tykönä,
hänen antinsa mitan mukaan.
Ja hän on lahjoittanut sen niille,
jotka häntä rakastavat.
Joten Ari hyvä
Yritä ottaa opiksesi se, mitä rehelliseen viisauteen kuuluu niin, ettei tarvitse eristtäytyä toisista, vaan yhteisen kristikansan jäsenenä yhdessä kiittää ja ylistää meidän Herraamme, joka meidät on lunastanut ja pyhässä kasteessa meidät omakseen ottanut jo aivan elämämme alkuajoista lähtien.
Matias Roto tuot esille Jeesuksen ruumiin, sitä kun ajattelee oman elämäni kautta niin ensimmäiset 40 eli kyllä täydellisesti erossa Jeesuksen ruumiista (luterilsiena), eihän sellainen saastainen elämä voi olla sen ruumiin jäsenen tekemiä.
Ei esimerkiksi haureus ja vanhempien kunnioittamattomuus voi olla Jeesuksen ruumiin tekoja, ei voi.
Joten tiedän mistä puhun, todistan siitä kun Jeesus parantaa paatuneen sydämen ja avaa silmät näkemään ensin omat saastaiset teot ja sitten sen kuinka valhe hallitsee niin monia ns ”kristittyjä”, he rakastavat valhetta.
Ari
Olenko ymmärtänyt sinua oikein?
Kasteen jälkeen sinä itse olet tehnyt sellaista mikä Jumalan lapselle ei sovi.
Ja olenko ymmärtänyt oikein, että sinä tätä sinun itsesi itsellesi aiheuttamaasi lankeemusta väität kirkon syyksi.
Huomaatko, että tässä heität syyn toisen, jonkun itsensä ulkopuolella olevan niskaan. Toimit kuin Aatami teki syntiinlankeemuksessa, syytti Eevaa tästä omasta lankeemuksestaan. Eeva puolestaan syytti käärmettä tästä omasta lankeemuksestaan.
Eikö olisi reilunpaa tunnustaa itselleen, että tulipas mokattua, ilman että alkaa tästä syyttelemään jotain itsensä ulkopuolella olevaa.
Tämä omien vikojensa projisointi toisten syyksi on ongelma, joka viivästyttää parantumista. Sen sijaan rehellinen todellisuuden myöntäminen kasvattaa elämää kypsemmäksi. Huomaa, että mokia tulee tehtyä koko elon taipaleen ajan.
Pyhä Paavali oli rehellinen itseään kohtaan. Hän uskalsi myöntää omat virheensä.
Roomalaiskirje:
7:17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
Juuri tämä kypsän persoonallisuuden terve asenne omaan vajavuuteensa auttoi häntä tekemään ainutlaatuisen apostolisen lähetystyön uraa uurtavana pakanoiden apostolina. Näin hänellä oli varaa antaa koko kunnia yksistään Jumalan laupeudelle ja kiitää Häntä Hänen suuresta armostaan.
1.Korinttolaiskirje:
15:10 Mutta Jumalan armosta minä olen se, mikä olen, eikä hänen armonsa minua kohtaan ole ollut turha, vaan enemmän kuin he kaikki minä olen työtä tehnyt, en kuitenkaan minä, vaan Jumalan armo, joka on minun kanssani.
Matias Roto oikean kasteeni jälkeen en voi syyttää ketään lankeemuksistani, valitsen itse tehdä niin.
Ennen oikeaa kastettani en kuullut Jeesuksen ääntä eli olin sen valheen johdattamana jota kirkko julisti ja julistaa edelleen., se vaan muuttaa muotoaan ihmismielen mukaan.
Ari
1) Kaste on YKSI. Näin ollen vain se kaste, jonka lapsena sait on ainoa oikea kasteesi. Se on annettu Jumalan säätämyksen mukaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja siinä on Jumalan säätämyksen mukaisesti käytetty vettä. Näin ollen se on JUMALAN ITSENSÄ TEKEMÄ KASTE.
Muista että asiamiehen tekemä oikeustoimi on päämiehen teko, kun se tehdään päämiehen valtuuttamana.
Lapsena saamasi kaste siis on ainoa oikea kasteesi.
Edesmennyt ensimmäinen vaimoni oli juristi. Siksi käytän oikeudellista vertauskuvaa. Kuvitteleppas sellaista, että olet jo saanut kiinteistön. Miksi menisit uudelleen maksamaan jollekin huijarille tuon samaisen kiinteistön ostohinnan.
Miksi uskaltaisit asettua asumaan omistamaasi taloon vasta tuolle huijarille maksamasi toisen ostohinnan jälkeen. Miksi turhaan syytät kadulla puiston penkillä yöpymisistäsi tuota asiamiestä, joka jo sinun ollessasi pieni lapsi on hankkinut sinulle ihanan talon asuaksesi.
Raamattu liittää YHDEN KASTEEN YHTEEN AINOAAN HERRAAN JOHON USKON YHTEYS ON JO TUOSSA KASTEESSA ANNETTU SINULLE. Usko on yksi koska Herra on yksi.
Efesolaiskirje:
4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
Ari
2) Käytät sanaa valhe Jumalan sanassaan ilmoittamasta pelastustiestä. Sellainen ei ole tervettä.
JUMALA itse on pelastanut meidät
Pelastumisemme EI OLE MEIDÄN TEKOJEMME ANSIOSTA
Välineenä Jumala on käyttänyt meidän kastettamme, PESO.
Tämä kaste on antanut meille UUDESTISYNTYMISEN. Kyseessä siis EI OLE jo ennen kastetta uudestiSYNTYNEEN vaan uudestisyntyMISEN kaste. Eihän rakkaan puolisoni tekemien sämpylöiden pidä olla valmiina ennen kuin hän ne on leiponut. Ei vaan minä saan nauttia Coletten leipoMISEN tuotteita.
Tämä samainen kaste myös on antanut Pyhän Hengen uudistuksen. Pyhä Henki siis on varannut sinullekin paikan Jumalan kodissa eli kirkossa, jotta turvallisesti voisit elää Jumalan lapsena.
Jos sitten itse olet juossut karkuun, tuosta Jumalan valmistamasta kodista, niin itseäsi vain voit syyttää, ei pidä syyttää Jumalaa, joka kaiken on jo valmiiksi sinua varten valmistanut.
Tiituksen kirje:
3:5 pelasti HÄN meidät, EI vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntyMISEN peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
Ari
Pieni kevennys.
Edellä puhuin vaimoni sämpylöiden leipomisesta.
Viimeksi hän leipoi lauantaina 12.8.2023 aamupäivällä.
Juuri tuota ennen olin postilaatikostani löytänyt kotiini saapuneen kirjan. Sen oli filosofian tohtori Eija Komun uunituore runoteos Karjalainen legenda.
Tartuin siihen välittömästi ja niinpä samalla, kun seurasin keittiössä mestarikokkini, oman rakkaani Coletten, sämpylöiden tekoa, luin ääneen läpi koko teoksen, Eija Komun kirjan Karjalainen legenda. Kun olin päässyt kirjan loppuun, niin rakas prinsessanikin oli saanut uunilämpöisiä sämpylöitä
maisteltavakseni. Näin saatuin siirtyä herkuttelusta herkutteluun.
——
Copyright: Eija Komu
ISBN 978-952-215-891-8
Ulkoasu ja taitto: Göran de Kopior
Kannen kuva: Ruskealan marmoria (Wikimedia Commons)
Valmistaja: BoDo – Books on Demand, Norderstedt, Saksa
NTAMO
Helsinki 2023.
Ari
Toisena kevennyksenä
Olet joskus ihmetellyt vertausteni sanomaa. Kerronpa tässä miten sellainen saattaa kehittyä.
Edellä puheenvuorossani ilmaus puiston penkillä nukkumisestasi on assosiaatio sunnuntaina 13.8.2023 palautusten luukusta Someron kirjastoon jättämästäni kirjasta
Mannen på gatan, ruotsinnos teoksesta The man on the streets.
Wood, Trevor, författare ; Hallén, Jessica, översättare,
Stockholm : Modernista, 2023.
Muutoin teoksella ei ole kosketuskohtaa keskusteluumme.
Mitä sitten nöyryyteen ja hiljaisuuteen tulee, se on tietysti aina mieluista hallitsijoille, että kansa vaeltaa näyränä ja hiljaisena työtä tehden, ei opettele lukemaan, eikä ilmaise mielipidettään. Ei vaadi oikeuksia, eikä edes hyvää puhetta, vaan sen pitää pelätä jumalallista vihaa ja kuristusta.
Tätä kautta on ymmärretävää että profeetat, jotka olivat myös hallitsijoita, ennen pappeja, ja jopa sotapäälliköitä, vaativat jumalisuuteen vedoten nöyryyttä ja kuuliaisuutta. Valta perustui siihen. Jos asiaa katsotaan positiiviseti, on selvää, että pienen kansan ei sopinutkaan kovin pullistella, koska suurten puristuksessa siinä saattoi käydä huonosti.
Kehitys ei kuitenkaan toimi niin, vaan muutos tapahtuu aina tietynlaisten rysähdysten kautta, kun hiljaiset ja nöyrät ryhtyvät vaatimaan oikeuksia, huomattauaan, että tämä nöyryys ei johda mihinkään parempaan. Ja miten edes oikeudenmukainen Jumala vaatisi nöyryyttä. Sanalla täytyy olle jokin muu merkitys kuin, että pitäisi juosta sinne tänne ja hokea; – kyllä herra,kyllä herra.
Tarja
1) Hyvinpä tuot esille ilmiön jota nimitän nöyristelyksi. Teeskennellään muka nöyrää, vaikka itse asiassa vain eletään välinpitämättömyyden tilassa. Ei pyritä eteenpäin eikä vaikuttamaan asioiden parantumiseen. Tällaisen pelkuruudesta tai vetelyydestä aiheituneen apatian hedelmänä on mitä suurin määrä onnettomia ilmiöitä yhteiskunnissa: Henkistä taantumaa, heikosti kehittyviä uudistuksia, vastahakoisuutta kaikkea luovaa uudistumista kohtaan, vallan käytön vääristymiä jne.
Sen sijaan aitoa nöyryyttä on paneutua tekemäänsä työhön, opiskella ahkerasti saadakseen tarvittavia valmiuksia. Ottaa asioista selvää. Jne.
2) Lukemaan opettelemattomuutta ei missään mielessä voi pitää nöyryyteen kuuluvana ilmiönä. Olosuhteissa, missä opetusta on mahdollista saada, sen laiminlöynti on velttoutta, laiskuutta, saamattomuutta, edesvastuuttomuutta tms.
Kristillinen lähetystyö on ollut koko maailman koululaitoksen kannalta kaikkein suurin sivistyksen edistäjä. Samaten yliopistolaitoksen edistäjä eri puolilla maailmaa.
Maailman tehokkaimmat lukutaitokampanjat ovat lähetystyön järjestämiä. Kansainvälinen raamattutyö on tässä ollut kaikkein ratkaisevimmassa asemassa kaikkien maailman kirjakielten syntymisten joukossa.
Suomi on yksi maailman lukutaitoisimmista maista siksi, että kirkko on lähtenyt kansan lukutaitoa edistämään.
Kun Afrikan maat itsenäistyivät noin vuoden 1960 jKr tienoilla, niin 90 % noiden itsenäistyneitten maiden johtajista oli saanut koulutuksensa LÄHETYSTYÖN kouluissa.
Joten tämä jos mikä kumoaa kuvitelman siitä, että kristillinen nöyryys muka oli velttoilua yhteiskunnan asioiden hoidossa.
Tarja
3) Vanhan testamentin aikana pappeus oli perinnöllistä. Piti olla Aaronin jälkeläinen voidakseen toimia pappina. Pappeuteen sai vihkimyksen pyhällä oljyllä voitelun välityksellä, Pyhän Hengen voitelu.
Julkinen profeetan virka oli myös julkiseen valtaan kuuluva ilmiö. Myös julkisesti valtuutetut profeetat olivat saaneet virkansa pyhän öljyn voitelussa.
Myös kuninkaan virkaa pidettiin Jumalan renkinä kansan keskuudessa toimintana. Siihenkin sai vihkimyksensä pyhällä öljyllä voitelulla. (Samuel voiteli sekä Saulin että Daavidin aikoinaan. Englannin kuningas sai myös saman voitelun nyt äskettäin pidetyssä kuninkaaksi kruunaamisen toimituksessa, missä hänet vihittiin virkaansa 15 maan monarkiksi.)
Kaikki nämä virat ovat toimineet yhteisen kansan hyväksi YHDEN JUMALAN antaman vihkimyksen voimassa. Tässä on näitä virkoja yhdistävä näkökulma.
Kun puhdasoppisuuden aikana ruvettiin teologisesti selventämään, mitä tarkoitetaan Jeesuksen Messiaanisuudella, niin silloin tuotiin esille nämä kolme virkaa, joihin voitelua käytettiin virkaan vihkimisessä. Alettiin puhua Jeesuksen kuninkaallisesta, ylimmäispapillisesta ja profeetallisesta tehtävästä. Kuninkaana hän on kaikkivaltias, jolle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä, joka hallitsee Jumalan valtakunnassa. Ylimmäisenä pappina hän antoi itsensä sovintouhrina koko maailman puolesta ja sovitti Jumalan ja ihmiskunnan tarjoten koko maailmalle syntien anteeksia ja sovintoa, Jumalan rauhaa. Profeetallisena Messiaana hän opetti Jumalan tahdon ihmisiä kohtaan.Saattoi täyttymykseensä pyhän kansan pyhän perinnön ja antoi meille kaiken sen opetuksen, mitä me pelastuaksemme tarvitsemme.
Kirkon perinteessä on puhuttu myös raskaista synneistä, kuolemansynneistä ja pääsynneistä. Näiden joukossa mainitaan myös ylpeys.
Kristikunnan läntisen perinteen sisarkirkollamme Katolisella kirkolla on näistä puhetta katekismuksessaan
https://katolinen.fi/ktlnnf-wp-content/uploads/2014/01/KKK-3.OSA-1.JAKSO-1691-2051.pdf
Netissä sivuilla 38 – 44
Kahdeksas artikkeli
SYNTI
Kohdat 1846. – 1876.
Ja siinä
IV Synnin vakavuus: kuolemansynti ja lievä synti
Kohdat 1854. – 1864.
Panen tähän näkyviin yhden näistä kohdista, mitä Katolisessa katekismuksessa sanotaan:
1866. Paheet voidaan jaotella niitä vastaavien hyveiden mukaan, joiden vastakohtia paheet ovat, tai koota ne kristillisen tradition erittelemiksi pääsynneiksi pyhän Johannes Cassianuksen ja pyhän Gregorius Suuren tavoin.
Näitä syntejä kutsutaan pääsynneiksi, koska niistä syntyy muita syntejä ja
muita paheita. Pääsynnit ovat ylpeys, ahneus, kateus, viha, siveettömyys,
nautinnonhalu, laiskuus tai kyllästyneisyys.
Matias
Et tainnut ymmärtää mitään siitä mitä kirjoitin, mutta antaa olla.
Tarja
Voisitko vähän selventää, mitä halusit halusit erityisesti tuoda esille. Olisi hyvä jos voisimme keskustella niin, ettei siitä muodostu vain kahden monologin vuorottelua.
Tarja
Vastaukseni koski puheenvuoroosi sisältyneitä väitteitä. En kokenut niitä mielekkääksi aidon kristillisen nöyryyden kuvauksiksi vaan teeskentelevän nöyristelyn mukaisiksi nöyryyden irvikuviksi.
Matias Roto tuot esille seuraavan:
””1) Hyvinpä tuot esille ilmiön jota nimitän nöyristelyksi. Teeskennellään muka nöyrää, vaikka itse asiassa vain eletään välinpitämättömyyden tilassa. Ei pyritä eteenpäin eikä vaikuttamaan asioiden parantumiseen. Tällaisen pelkuruudesta tai vetelyydestä aiheituneen apatian hedelmänä on mitä suurin määrä onnettomia ilmiöitä yhteiskunnissa: Henkistä taantumaa, heikosti kehittyviä uudistuksia, vastahakoisuutta kaikkea luovaa uudistumista kohtaan, vallan käytön vääristymiä jne.””(Matias Roto)
Mitä ajattelet sellaisesta ”viisaasta” uskonnollisesta opettajasta joka kyllä ”näkee” oman seurakuntansa/kirkon elämässä mitä suurempaa pahaa, esimerkiksi jopa sotia saman seurakunnan/kirkon jäsenien välillä JA SILTI julistaa ”rauha rauha, ei mitään hätää kyllä kaikki kerran pelastuvat”?
Ari
Kiitos kommentistasi
Ongelmia ihmisillä riittää niin kauan kuin olemme ihmisiä. Yksikään ihminen ei voi selvitä elämästä ilman sitä turvaa, jonka vain Jumala voi antaa. Siksi on tärkeää julistaa Jumalan apua kaikissa elämämme vaiheissa.
Kaikkia ihmisiä vaivaa myös synnin taakka tavalla tai toisella, tiedostimmepa sen tai emme. Siksi myös syntien anteeksiantoa on julistettava kerta toisensa jälkeen kautta koko elämämme. Yksikään ihminen ei voi päästä synnittömäksi tämän elämän aikana. Siksi jokainen tarvitsee sitä lohdutuksen sanaa, missä meidän syntimme juiistetaan anteeksi.
Samalla on myös kerrottava se, että vain Kristuksessa meillä on pelastus. Kristuksen ruumiin eli kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta, koska siellä ei ole Jumalan sanaa ja sakramentteja, pelastuksen välineitä, joilla Jumala antaa meille uskon ja ylläpitää ja vahvistaa uskoamme ja viimein vie meidät taivaaseen, ikuiseen iloon.
Ari
Mikä ero onkaan siinä, että sinä alati jatkuvalla räkyttelyllä toisia ihmisiä vastaan olet ajautunut kaikkien Kristukseen uskovien kirkon ulkopuolelle, saaden olla yksinäsi.
Kun taas yhteisöllinen uskon eläminen toi esimerkiksi eilen 18.8.2023 illalla Somerniemen kirkon täyteen väkeä ja saimme iloita yhteisestä kokoontumisestamme. Autoja oli parkissa kirkon läheltä aina puolen kilometrin päähän kirkosta.
Matias Roto olisiko nyt jo aika lopettaa toisen henkilökohtaisen kommentoinnin ja siirtyä niiden asioiden kommentontiin joita käsitellään?
Siis kun puhutaan Jeesuksen ruumiista niin sen toiminta on se johon tulisi keskittyä eikä kommentoijan omaan elämään.
Siis miten Jeesuksen ruumis toimii, kuka ohjaa sitä?
Voiko ruumis toimia jos jäsenet itsenäisesti toimivat kukin omalla tavallaan, toinen jalka menee eteenpäin ,mutta toinen pysyy paikallaan tai kun käsi ampuu jalkaa kiväärillä?
Kysymykseni ovat kyllä ”lapsenmielisiä” mutta selkeitä lapsillekkin, kyllä lapset ymmärtävät nämä.
Ari
Muista että vertauspuhe sisältää yleensä vain yhden näkökulman. Tuossa kohdassa kerrotaan vain se että voidakseen olla Kristuksessa pitää olla kirkon jäsen.
Tähän voimme rinnastaa viinipuu vertauksen Joh. 15 luvussa. Siinä kuvataan puusta irrallaan olevia oksia, jotka kuihtuvat ja kuolevat. Ne eivät tuota hedelmiä. Sen sijaan puun KOKONAISUUDESSA kiinni pysyvät oksat elävät ja tuottavat hedelmiä.
Huomaa, että siinä EI SANOTA että Jeesus on runko, VAAN SIINÄ SANOTAAN että KOKO PUU, oksat mukaan lukien, ON viinipuu. Jeesuksessa oleminen siis on niin oleellisesti kiinni siitä, että on elettävä Kristuksessa, eli siis kirkossa, sen kokonaisuudessa, voidakseen elää.
Tämä kokonaisen KANSAN ajatus tulee esille siinä, kun sitä verrataan Vanhan testamentin vastaavaan vertauskuvalliseen puheeseen. KOKO KANSA eli Israel on viinipuu. Näin alkuperäiseen raamatulliseen yhteyteensä sitoen huomataan että Jeesus on KOKO JUMALAN KANSAN kokonaisuuden syvin todellisuus. Tätä tarkoittaa se, ettei kukaan voi pelastua kirkon ulkopuolella, koska kirkko on Kristus viinipuu eli Kristuksen ruumis.
Matias Roto voiko puu tuottaa erilaisia hedeliä? Voitko koota orjantappuroista viinirypäleitä, jos kuvittelet voivasi niin sillouhan Jeesus ei tiedä asiasta mitään, siis kun Jeesus sanoo ettei orjantappuroista voi koota viinirypäleitä niin usko se.
Nyt kun ”kirkon” hedelmää on sotia keskenään niin ei se voi olla samasta puusta kuin Jeesus.
Ari
Kun olet jossain kuvitellut, että kieltäytymällä sotimisesta muka voisi lopettaa mielettömien sotien syttymisen, niin meillä on Ukrainassa varottava esimerkki siitä, miten maan luovuttua ydinaseistaan Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen, siitä tuli lisää vaikutusvaltaa himoitsevan Venäjän johtajan järjestämänä sotilaallisen hävitysretken kohde. Jos se olisi pitänyt ydinaseensa, niin todennäköisesti siihen ei olisi hyökätty.
Mutta koska se luopui ydinaseista ja kaiken lisäksi myi ohjuksia Venäjälle, niin nytpä Venäjä näyttää käyttävän juuri noita Ukrainalta hankkimiaan ohjuksia Ukrainan kohteiden pommittamiseen.
Nimittäin
Neuvostoliiton hajottua vuodesta 1991 lähtien Ukrainalle jäi noin 1 000 kappaletta Kh-55-risteilyohjuksia. Tuohon ohjustyyppiin liittyvät ydinkärjet kuitenkin siirrettiin Venäjälle 5.12.1994 allekirjoitetun Budapestin muistion ehtojen mukaisesti. Budapestin muistio on viralliselta nimeltään Muistio turvatakuista Ukrainan liittymisen yhteydessä ydinaseiden leviämisen estämistä koskevaan sopimukseen (Меморандум про гарантії безпеки у зв’язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї 5.12.1994).
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/aripesonen1/tu-22m3-tu-95ms-ja-tu-160-ukraina-on-osoittanut-ettei-suomenkaan-ilmatorjunta-ole-riittavalla-tasolla/
Matias Roto et vastaa helppoihin kysymyksiini eli voitko koota orjantappuroista viinirypäleitä?
Ei Jeesus turhaan sano etteivät ulkopuolella olevat ymmärrä vertauksia:
13 Sentähden minä puhun heille vertauksilla, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä.
14 Ja heissä käy toteen Esaiaan ennustus, joka sanoo: ’Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, ja näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö.
15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.'(Matt.13)
Ari
Sanot jälleen toisen mielilauseesi: ” — etteivät ulkopuolella olevat ymmärrä — . ”
Jälleen ilmaus, joka edellä mainitsemani menetelmän valossa näyttää sinun heijastavan ulkopuolella olemistasi keskustelukaveriisi.
Juuri tästä syystä, että olet ulkopuolella kirkon eli Kristuksen ruumiin, neuvonkin sinua liittymään kirkkoon ja alkamaan aidon opin opiskelu nykyisten mitä epämääräisimpien oikosulkujen perässä juoksemisen sijaan.
Matias Roto minä en etsi orjantappuroista viinirypäleitä kun tiedän etten niitä voi löytää, samoin en etsi rakkautta ja iankaikkista elämää kirkosta joka sotii itsensä kanssa, eikö olekkin selvää?
Ari
Sanot, ettet ”etsi rakkautta” kirkosta.
Terve itsetunto ja Jumalan osoittaman rakkauden sanoma puhuukin, että meidän on ANNETTAVA rakkautta. Niin kuin Isä on rakastanut Poikaa, niin Poika on rakastanut meitä. Niin kuin Jumalan Poika on meitä rakastanut, niin meidänkin pitää osoittaa rakkautta toinen toistamme kohtaan.
Matias Roto ei ihminen voi rakastaa jos sillä ei ole rakkautta itsessään eli Jumala vuodattaa rakkautensa Pyhän Hengen kautta uskoviin ja tätä ei kirkosta löydy.
Et vastaa selkeään kysymykseen puun hedelmistä ja Jeesuksen ruumiista, miksi?
Ari
Olen jo vastannut viittaamalla siihen, että kukin vertauskuva ilmaisee yleensä vain yhden näkökulman.
Mutta mitä tulee hedelmiin, niin en ole huomannut sinun teksteissäsi rakkauden otetta, vaan ainoastaan Jeesuksen uskovien joukon halveksuntaa. Rakkaus eli siis toinen toisensa kunnioittaminen loistaa poissaolollaan.
Matias Roto Jeesus käytti kovia sanoja, rakastiko Hän?
24 Mutta kun fariseukset sen kuulivat, sanoivat he: ”Tämä ei aja riivaajia ulos kenenkään muun kuin Beelsebulin, riivaajain päämiehen, voimalla”.
25 Mutta hän tiesi heidän ajatuksensa ja sanoi heille: ”Jokainen valtakunta, joka riitautuu itsensä kanssa, joutuu autioksi, eikä mikään kaupunki tai talo, joka riitautuu itsensä kanssa, pysy pystyssä.
26 Jos nyt saatana ajaa ulos saatanan, niin hän on riitautunut itsensä kanssa; kuinka siis hänen valtakuntansa pysyy pystyssä?
27 Ja jos minä Beelsebulin voimalla ajan ulos riivaajia, kenenkä voimalla sitten teidän lapsenne ajavat niitä ulos? Niinpä he tulevat olemaan teidän tuomarinne.
28 Mutta jos minä Jumalan Hengen voimalla ajan ulos riivaajia, niin on Jumalan valtakunta tullut teidän tykönne.
29 Taikka kuinka voi kukaan tunkeutua väkevän taloon ja ryöstää hänen tavaroitansa, ellei hän ensin sido sitä väkevää? Vasta sitten hän ryöstää tyhjäksi hänen talonsa.
30 Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan; ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.
31 Sentähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta.
32 Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa.
33 Joko tehkää puu hyväksi ja sen hedelmä hyväksi, tahi tehkää puu huonoksi ja sen hedelmä huonoksi; sillä hedelmästä puu tunnetaan.
34 Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.
35 Hyvä ihminen tuo hyvän runsaudesta esille hyvää, ja paha ihminen tuo pahan runsaudesta esille pahaa.
36 Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.(Matt.12)
Matias Roto toteat minulle:””Kun olet jossain kuvitellut, että kieltäytymällä sotimisesta muka voisi lopettaa mielettömien sotien syttymisen,””
Ei se ihan noin ole, ei kukaan kuvittele lopettavan sotimisia, etkö ole lukenut Raamatusta ettei niin tule käymään eli kyllä kaikki isoon sotaan loppuu.
Se mitä minä sanoitan on etteivät Jeesuksen seuraajat voi missään tapauksessa olla mukana sotimassa.
Ilm. 22:11
Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen.
Ari
Muista, että Jeesus sanoi roomalaisen upseerin uskon olevan suurempi kuin kenenkään juutalaisen elikä siis hänen apostoleittenkaan uskon tuohon aikaan.
Muista myös miten Pietari saarnasi Korneliuksen taloudelle ja kastoi heidät kaikki vauvasta vaariin saakka niin isäntäväen kuin talouden palveluskunnan, ”huoneväen”, mukaan lukien samalla kertaa. Ap.t. 10.
Korneliuksesta tuli Kesarean toinen piispa Sakkeuksen jälkeen. Kesareassa vähän myöhemmin vaikuttanut Origenes kertoo kasteesta että sen antama uudestisyntymä on apostoleista asti annettu myös pienille lapsille.
Ja muista, että Jeesus itse määräsi opetuslapsensa ottamaan mukaansa miekan, kun he lähtivät Öljymäelle.
Muista myös mitä Paavali sanoi esivallasta ja sen käyttämästä miekasta rikollisuuden estämiseksi.